СОДЕРЖАНИЕ
Слово редактора .............................................................................................................................................................................207
Раздел I. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ КОНЦЕПЦИИ
ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
Лаптева О. И., Панарин В. И. (Новосибирск, Российская Федерация). Рефлексивно-профессиональная
компетентность в непрерывном инновационном образовании. ×. 2 ..................................................................................208
Румянцева Н. Л. (Москва, Российская Федерация). Системно-диалектический подход в повышении
квалификации высшего профессионального образования ..................................................................................................214
Слепцова М. В. (Воронеж, Российская Федерация). Определение целей педагогического процесса
профессиональной подготовки в условиях перехода к компетентностной парадигме образования ...........................221
Чупахин Í. Ï., Павлова Â. Ä. (Òîìñê, Российская Ôåäåðàöèÿ). Толерантность в культуре образования ..................228
Черных С. И., Паршиков В. И. (Новосибирск, Российская Федерация). Корпоративное образование в России ....236
Раздел II. ДОПОЛНИТЕЛЬНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
В КОНЦЕПТУАЛЬНОМ ОСМЫСЛЕНИИ
Сморкалова А. М., Гарафутдинова Н. Я. (Омск, Российская Федерация). Рынок дополнительного
профессионального образования города Омска и области с позиции концепции «ìàðêåòèíã-ìèêñ» .........................242
Левкин Ã. Ã., Ястребов À. Ñ., Семченко Â. Â., Колычев Í. Ì., Сосновская Å. Â.(Îìñê,
Российская Ôåäåðàöèÿ). Организация индивидуального обучения в дополнительном образовании ..........................248
Силкина Н. В., Пименова Е. А. (Новосибирск, Российская Федерация). Подготовка резерва кадров в системе
дополнительного профессионального образования ...............................................................................................................256
Якушкин Н. М., Хафизова Э. Б., Фомин В. Н. (Казань, Российская Федерация). Инновационный подход
к системе дополнительного профессионального образования на примере АПК Республики Татарстан ....................262
Раздел III. КОНКРЕТНЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ РАЗВИТИЯ
ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
Холина Л. И. Сер¸дкин Н. А. (Новосибирск, Российская Федерация). Профессиональная подготовка курсантов
военного вуза к управленческой деятельности в процессе решения тактических задач ...............................................268
Кошеутова О. Л., Абрамова М. А. (Новосибирск, Российская Федерация). Реализация принципа
преемственности в условиях стандартизации образования (на примере архитектурно-художественного
образования) ..................................................................................................................................................................................275
Червонный М. А. (Томск, Российская Федерация). Разработка модели нового непрерывного
физико-математического образования: подготовка педагогических кадров ...................................................................282
Балганова Е. В., Богдан Н. Н. (Новосибирск, Российская Федерация). Оценка работодателями компетенций
будущих специалистов в сфере управления персоналом как основа совершенствования образовательного
процесса .........................................................................................................................................................................................290
Раздел IV. ИННОВАЦИОННОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ –
ТРЕБОВАНИЕ ВРЕМЕНИ
Сер¸жникова Р. К., Лукьянова Л. В. (Биробиджан, Российская Федерация). Формирование личностного
образовательного пространства преподавателя в условиях развивающего обучения в системе повышения
квалификации ...............................................................................................................................................................................297
Логутова М. А., Логутова Е. В. (Новосибирск, Российская Федерация). Непрерывное образование:
теоретический аспект .................................................................................................................................................................305
Овчинников Ю. Д., Лызарь О. Г. (Краснодар, Российская Федерация). Исследовательские функции
компетенций ..................................................................................................................................................................................310
Раздел V. ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
В ВОСТОЧНЫХ И ЗАПАДНЫХ ТРАДИЦИЯХ
Рахимова Т. А., Савинцева М. Е. (Томск, Российская Федерация). Условия трудоустройства бакалавров
в Германии и России ....................................................................................................................................................................317
Савина Н. Н. (Новосибирск, Российская Федерация). Модели системы дополнительного образования
в современном мире ....................................................................................................................................................................324
Яценко Ì. Ï. (Êðàñíîÿðñê, Российская Ôåäåðàöèÿ). История в аксиологической системе глобализации ..................333
— 202 —
Стр.2
Раздел VI. ДОПОЛНИТЕЛЬНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В АПК
Карамышев Н. П. (Барнаул, Российская Федерация). Особенности микробизнеса в экономике сельского
хозяйства .................................................................................................................................................................................341
Гааг А. В., Гончарова И. В., Афанасьева А. А. (Новосибирск, Российская Федерация). Состояние
и перспективы развития дополнительного профессионального образования для специалистов АПК
Новосибирской области ..............................................................................................................................................................346
Данилов Д. А., Парникова Т. А. (Якутск, Российская Федерация). Опыт формирования и развития
самоактуализирующейся компетентной личности будущего агроинженера в образовательном пространстве
вуза ..................................................................................................................................................................................................350
Рубрика Я. С. ТУРБОВСКОГО «ПРОФЕССИОНАЛИЗМ – ОСНОВА КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТИ
ОТЕЧЕСТВЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ»
Софиенко М. Б. (Новосибирск, Российская Федерация). Эффективность высшего образования:
между свободой и необходимостью .........................................................................................................................................358
Турбовской Я. С. (Москва, Российская Федерация). Творческая личность: от метафоры к термину, или,
каким быть профессиональному образованию? ×. 1 .............................................................................................................365
Ларькова Í. Ë. (Íîâîñèáèðñê, Российская Ôåäåðàöèÿ). Ценности и образование ...........................................................374
Положение о порядке направления, приема, оформления и регистрации рукописей для публикации
в рецензируемом научном журнале «Профессиональное образование в современном ìèðå» ....................................378
Журнал основан в 2011 ã.
Выходит 4 раза в год
Компьютерная верстка Т. А. Измайлова
Редактор В. В. Рожков
Перевод Л. В. Шмидт
Технический редактор Е. В. Королева
Адрес ðåäàêöèè: 630039, ã. Новосибирск,
óë. Íèêèòèíà, 149, ò. (383) 267–34–10
E-mail: journal-idpo@mail.ru
Печать и бумага îôñåòíàÿ. Óñë.-ïå÷. 23,75 ë. Ó÷.-èçä. 22,5 ë.
Тираж 1 000 ýêç. Формат 60 Ч 84 1
/8
. Цена свободная.
Заказ ¹ 1596. Подписано в печать 11.05.2016.
Издательство СО ÐÀÍ, 630090,
г. Новосибирск, Морской проспект, 2
Отпечатано в ИЦ НГАУ «Золотой колос»
630039, Новосибирск, óë. Добролюбова, 160, êàá. 106,
ò. (383) 267–09–10. E-mail: 2134539@mail.ru
Редакция журнала «Профессиональное образование в современном мире» признает требования соблюдения этики
научных публикаций и заявляет об отсутствии злоупотреблений служебным положением.
— 203 —
Стр.3
Novosibirsk State Agrarian University
PROFESSIONAL EDUCATION
IN THE MODERN WORLD
2016. Vol. 6. no. 2
RUSSIAN SCIENTIFIC JOURNAL
S. I. Chernykh
Editor-in-Chief,
Doctor of Philosophic Sciences,
Associate Professor
N. V. Nalivayko
Deputy of Editor-in-Chief,
Doctor of Philosophic Sciences, Professor
V. I. Panarin
Academic Secretary,
19 36
Editorial Board
K. K. Begalinova
A. S. Denisov
À. Sh. Irgashev
E. O. Klose
Doctor of Philosophic Sciences, Professor of KazNTU named after K. I. Satpayev
(Almaty, Kazakhstan)
Doctor of Engineering Sciences, Professor, Rector of Novosibirsk State Agrarian University
(Novosibirsk)
Doctor of Veterinaru Sciences, Professor, Vice-Rector of KNAU named after K. I. Skryabin
(Bishkek, Kyrgyzstan)
Doctor of Natural Sciences, Professor, Member of the European Academy of Natural Science
(Berlin, Germany)
Stefan Konstanczak Doctor of Philosophic Sciences, Professor, Chairman at the ethics section, Institute of Philosophy,
University of Zielona Gora (Zielona Gora, Poland)
V. I. Kudashov
V. V. Pavlovskiy
V. I. Parshikov
N. Pelcova
N. N. Savina
O. N. Smolin
E. V. Tkachenko
Ia. S. Turbovskoy
E. V. Ushakova
V. V. Tcelishchev
A. N. Chumakov
N. P. Chupakhin
A. V. Shindelov
Founder:
Federal State State-Funded Institution of Higher Education
“Novosibirsk State Agrarian University”
The journal is registered in the Federal Service for Supervision
in the Sphere of Communications, Information
Technologies and Mass Media (Roskomnadzor).
Certificate PI FS 77-45179 of May 18, 2011.
© NSAU, 2016. All rights reserved
Doctor of Philosophic Sciences, Professor, SFU (Krasnoyarsk)
Doctor of Philosophic Sciences, Professor of Krasnoyarsk State Agrarian University (Krasnoyarsk)
Doctor of Philosophic Sciences, Professor, Vice-Rector and Director of Novosibirsk State Agrarian
University (Novosibirsk)
Doctor of Philosophic Sciences, Professor of Karlov University (Prague, Czech Republic)
Doctor of Pedagogical Sciences, Professor of Novosibirsk Humanitarian Institute (Novosibirsk)
Doctor of Philosophic Sciences, Professor, Corresponding Member of RAS, Vice-Chairman of
Education Committee of State Duma of RF (Moscow)
Doctor of Chemical Sciences, Professor, Academician of RAE, Chief Research Fellow at the Institute
of Strategy and Theory of Education of the Russian Academy of Education (Moscow)
Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Institute for Strategy and Theory of Education of the
Russian Academy of Education (Moscow)
Doctor of Philosophic Sciences, Professor of Altai State Medical University (Barnaul)
Doctor of Philosophic Sciences, Professor, Director of the Institute of Philosophy and Law in Siberian
Branch of Russian Academy of Sciences (Novosibirsk)
Doctor of Philosophic Sciences, Professor, Institute of Philosophy Russian Academy of Sciences,
Vice-President of Russian Philosophic Community (Moscow)
Doctor of Philosophic Sciences, Professor of Tomsk Polytechnic University (Tomsk)
Candidate of Engineering Sciences, Associate Professor, Vice-Rector of International Affairs
in Novosibirsk State Agrarian University (Novosibirsk)
The Journal is included into the list of peer-reviewed scientific
papers that contain the basic scientific results of Candidate
theses and Doctor theses (No. 1089, 2015).
The journal is found in Novosibirsk e-Library; it is included
into the data base of Russian Science Citation Index and has
Russian Science Citation Index (RSCI).
The journal is included in the international databases of periodicals
Ulrich’s Periodicals Directory and EBSCO Publishing.
— 204 —
Doctor of Philosophic Sciences,
Associate Professor
Стр.4
CONTENTS
Editor’s column .....................................................................................................................................................................207
Part 1. THEORETICAL AND METHODOLOGICAL ANALYSIS
OF PROFESSIONAL EDUCATION CONCEPT
Lapteva O. I., Panarin V. I. (Novosibirsk, Russian Federation). Reflexive-professional competence in lifelong
innovative learning. Part 2 .................................................................................................................................................208
Rumiantseva N. L. (Moscow, Russian Federation). System and dialectic approach in further training .....................214
Sleptsova M. V. (Voronezh, Russian Federation). The goals of professional training under transition to the
competence paradigm of education ...................................................................................................................................221
Chupakhin N. P., Pavlova V. D. (Tomsk, Russian Federation). Tolerance in the culture of education ....................228
Chernykh S. I., Parshikov V. I. (Novosibirsk, Russian Federation). Corporate education in Russia ........................236
Part II. FURTHER TRAINING IN CONCEPTUAL VIEW
Smorkalova À. Ì., Garafutdinova N. Ia. (Omsk, Russian Federation). The market of further training in Omsk
and Omsk region from the side of the conception “mix marketing” .............................................................................242
Levkin G. G., Iastrebov A. S., Semchenko V. V., Kolychev N. M., Sosnovskaia E. V. (Omsk, Russian
Federation). Individual training in the system of further training .................................................................................248
Silkina N. V., Pimenova E. A. (Novosibirsk, Russian Federation). Personnel reserve training in the system
of further training ................................................................................................................................................................256
Iakushkin N. M., Khafizova E. B., Fomin V. N. (Kazan, Russian Federation). Innovative approach
to the system of further training in agribusiness of the republic of Tatarstan .............................................................262
Part III. SPECIFIC DIRECTIONS OF FURTHER TRAINING DEVELOPMENT
Kholina L. I., Seredkin N. A. (Novosibirsk, Russian Federation). Professional training of the cadets of military
university for management operations when dealing with tactical mission .................................................................268
Kosheutova Î. L., Àbramova Ì. À. (Novosibirsk, Russian Federation). Implementation of continuity
in terms of educational standardization (example of Architecture and Art education) ..............................................275
Chervonnyy Ì. A. (Tomsk, Russian Federation). Development of new models of lifelong mathematical learning:
teachers training ..................................................................................................................................................................282
Balganova E. V., Bogdan N. N. (Novosibirsk, Russian Federation). Employers’ assessment of competences
of future specialists in the human resource management sphere as the basis of improvement of educational
process .................................................................................................................................................................................290
Part IV. INNOVATIVE PROFESSIONAL TRAINING AS THE CALL OF THE TIMES
Serezhnikova R. K., Lukianova L. V. (Birobidzhan, Russian Federation). The formation of personal educational
space of a teacher under developing training in further training ..................................................................................297
Logutova M. A., Logutova E. V. (Novosibirsk, Russian Federation). The theoretical aspect of lifelong learning ...... 305
Ovchinnikov Iu. D., Lyzar O. G. (Krasnodar, Russian Federation). The research functions of competences .........310
Part V. PROFESSIONAL EDUCATION IN THE EASTERN AND WESTERN COUNTRIES
Rakhimova Ò. À., Savintseva Ì. Å. (Tomsk, Russian Federation). The factors of Bachelors employment
in Germany and Russia .......................................................................................................................................................317
Savina N. N. (Novosibirsk, Russian Federation). The models of further training in the modern world .....................324
Iatsenko M. P. (Krasnoyarsk, Russian Federation). History in axiological globalization .............................................333
Part VI. FURTHER TRAINING IN AGRIBUSINESS
Karamyshev N. P. (Barnaul, Russian Federation). Microbusiness in agricultural economy .......................................341
Gaag A. V., Goncharova I. V., Afanasyeva À. À. (Novosibirsk, Russian Federation). The situation and prospects of
agribusiness further training development in Novosibirsk region ................................................................................346
Danilov D. A., Parnikova T. A. (Yakutsk, Russian Federation). The experience of self-actualizing engineer
development in the university educational space ............................................................................................................350
— 205 —
Стр.5
TURBOVSKOY’S COLUMN “PROFESSIONAL COMPETENCE AS THE BASIS
OF NATIONAL EDUCATION COMPETITIVENESS”
Sofienko M. B. (Novosibirsk, Russian Federation). Efficiency of higher education: between the freedom
and requirements ................................................................................................................................................................358
Turbovskoy Ia. S. (Moscow, Russian Federation). Creative personality: from metaphor to the notion
or what the professional education should be? Part 1 .....................................................................................................365
Larkova N. L. (Novosibirsk, Russian Federation). Values and education .......................................................................374
Provision on submitting, accepting and registration of the manuscripts in the peer-reviewed scientific journal
“Professional education in the modern world” ................................................................................................................378
The journal is founded in 2011
Journal is published quarterly
Editor: V. V. Rozhkov
Translator: L. V. Shmidt
Layout editor: E. V. Koroleva
Desktop publishing: T. A. Izmaylova
Address: 630039, Novosibirsk,
149 Nikitina Str., tel.: (383) 267–34–10
E-mail: journal-idpo@mail.ru
Size is 60 Ч 84 1
Publisher’s sheets: 22.50. Circulation is 1 000 issues. Order ¹ 1596.
Free price. Passed for printing 11.05.2016.
/8
Siberian Department of Russian Academy of Science Publishers
2 Morskoy Avenue, 630090, Novosibirsk
Printed in “Zolotoy Kolos”
Publ. of Novosibirsk State Agrarian University
160 Dobrolyubova Str., office 106, Novosibirsk 630039.
Tel.: (383) 267–09–10. Å-mail: 2134539@mail.ru
Editorial of journal “Professional education in the modern world” follows the requirements of scientific publication ethics
and declares of no conflicts of interest.
— 206 —
. Offset paper is used. Printer’s sheets: 23.75.
Стр.6