ФИЛОЛОГИЧЕСКИЙ КЛАС С
PHILOLOGICAL CLASS
Том 26 • 2021 • № 4
Vol. 26 • 2021 • No. 4
filclass . ru
Журнал основан в 1996 г. Выходит четыре раза в год
(март, июнь, октябрь, декабрь)
The journal comes out 4 times per year
(March, June, October, December)
Свидетельство о регистрации ПИ ФС 77-76 120
от 24.06.2019
Учредитель – ФГБОУ ВО «Уральский государственный
педагогический университет» (УРГПУ)
620017, Екатеринбург, пр. Космонавтов, 26
«Филологический класс» – рецензируемый научно-методический
журнал, сферой интересов которого являются
исследования в области литературоведения, лингвистиики
и методики преподавания данных дисциплин в вузе
школе. Задача журнала – сблизить академическую наRegistration
certificate ПИ № ФС77-76120
of 24.06.2019
Founder – FSBEO HE “Ural State Pedagogical
University” (USPU)
620017, Ekaterinburg, 26 Kosmonavtov Ave
уку с практической деятельностью педагога и обозначить
представление о российском филологическом и педагогическом
дискурсах в пространстве мировой науки.
Приоритетными являются публикации, в которых исследуются
новые литературные и корпусные источники,
рассматривается внедрение новых образовательных технологий,
выполняется требование академизма, научной
объективности и полемической направленности. К публикации
принимаются статьи на русском, английском,
немецком и французском языках. Полнотекстовая версия
журнала находится в свободном доступе на сайте издания
и размещается на платформе Российского индекса
научного цитирования (РИНЦ), Российской универсальной
научной электронной библиотеки. Полная информация
о журнале и правила оформления статей размещены
на сайте: filclass.ru
Журнал индексируется в Web of Science, ERIH PLUS
Входит в Перечень ВАК Министерства науки
и высшего образования Российской Федерации
«ПресПодписка на журнал осуществляется по каталогу
Уральский государственный педагогический университет. Россия, 620017, Екатеринбург, пр. Космонавтов, 26,
оф. 279
Адрес редакции:
E-mail: edit@filclass.ru
oPhilological Class is a peer reviewed scholarly and methodological
journal publishing research findings in the field
t f literary studies, linguistics and methods of teaching
ohese disciplines at higher and secondary school. The task
pf the journal is to bring academic research closer to the
oractical activity of a pedagogue and to outline the image
t f the Russian philological and pedagogical discourses in
whe global academic space. Priority is given to publications
i hich focus on new literary and corpus sources, study the
assues of implementation of new educational technologies,
t nd comply with the requirements of academic objectivimy
and polemic nature. Articles in Russian, English, GerA
an and French are accepted for publication in the journal.
pRSCI) at the scientific electronic library platform. Comlete
information about the journal and author guidelines
can be found on the web site filclass.ru
full-text version of the journal is available open access on
( the journal site and in the Russian Science Citation Index
The journal indexing: Web of Science (ESCI), ERIH PLUS
The journal is included in the list of the lof the Higher
Attestation Commission of the Ministry of Science
and Higher Education of the Russian Federation
са России». Подписной индекс издания 84587
The journal is included in the united catalog “Russian Press”,
Index 84587
Russia, 620017, Ekaterinburg, 26 Kosmonavtov Ave,
Office 279
Editorial Board postal address:
E-mail: edit@filclass.ru
Стр.2
PHILOLOGICAL CLASS
Vol. 26 • 2021 • No. 4
EDITORIAL BOARD
Editor-in-Chief: Professor N. P. Khriashcheva (Russia, Ekaterinburg, USPU)
DEPUTY EDITORS-IN-CHIEF
In the history of ancient Russian literature and the 18th
(Russia, Ekaterinburg, UFU); in the history of the 19th
na Aleksandrovna (Russia, Ekaterinburg, UFU); in the theory of language and speech communication: Professor
Dziuba Elena Vyacheslavovna (Russia, Ekaterinburg, USPU); in applied linguistics and interdisciplinary methods
in philology: Professor Mukhin Mikhail Yur’evich (Russia, Ekaterinburg, UFU); in the theory of foreign literature
r and English literary classics: Professor Dotsenko Elena Georgievna (Russia, Ekaterinburg, USPU); in contempo(R
Ivanovna (Russia, Ekaterinburg, USPU); in the theory of literature: Professor Barkovskaya Nina Vladimirovna
century literature: Professor Zyryanov Oleg Vasil’evich
century Russian literature: Professor Ermolenko Svetlana
ussia, Ekaterinburg, USPU); in the history of the 20th
–early 21st
centuries literature: Professor Snigireva Tat’yaGary
British novel and translation issues: Professor Sidorova Ol’ga Grigor’evna (Russia, Ekaterinburg, UFU); in
oscow, IMLI); in the history of French, typology and comparative linguistics: Professor Lykova Nadezhda Nikoflaevna
(Russia, Tyumen, TyumGU); in Romance linguistics and comparative pragmatics: Associate Professor Eroerman-language
literature of Modernism (Germany, Austria, Switzerland), theory and practice of translation,
and comparative-historical and typological linguistics: Professor Pestova Natal’ya Vasil’evna (Russia, Ekaterinburg,
Private education institution “Sirius”); in German-language literature, Russian-German literary ties, imageMology
and literary translation: Doctor of Philology, Leading Researcher Kudryavtseva Tamara Viktorovna (Russia,
eeva Elena Vladimirovna (Russia, Ekaterinburg, USPU); in literary education technologies and teaching classical
literature at higher and secondary school: Associate Professor Alekseeva Mariya Aleksandrovna (Russia, EkaterinPburg,
UFU); in methodology and methods of teaching modern literature at higher and secondary school: Associate
vrofessor Gutrina Liliya Dmitrievna (Russia, Ekaterinburg, USPU); in modern education technologies and innoOl’gremina
Svetlana Aleksandrovna (Russia, Ekaterinburg, USPU); executive editor: Associate Professor Skripova
EDITORIAL COUNCIL
SProf. V. V. Abashev (Russia, Perm, Perm State National Research University); Prof. O. Y. Antsyferova (Russia,
aint Petersburg, Saint Petersburg State University); Prof. L. O. Butakova (Russia, Omsk, Omsk State University
named after F. M. Dostoevsky); Prof. M. Weiskopf (Israel, Jerusalem, Hebrew University of Jerusalem);
Prof. T. Victoroff (France, Strasbourg, University of Strasbourg); Ph. D. J. Gallo (Slovakia, Nitra, Constantine the
P Philosopher University in Nitra); Ph. D. A. Grominova (Slovakia, Trnava, University of St. Cyril and Methodius);
Urof. Emer. H. Guenther (Germany, Bielefeld, Bielefeld University); Prof. E. Dobrenko (Great Britain, Sheffield,
Vniversity of Sheffield); Prof. B. W. Dhooge (Belgium, Ghent, Ghent University); Prof. A. A. Zhitenev (Russia,
oforonezh, Voronezh State University); Prof. G. M. Ibatullina (Russia, Sterlitamak, Sterlitamak Branch
O Bashkir State University); Cand. Sc. A. A. Medvedev (Russia, Tyumen, Tyumen State University); Prof.
burg,. N. Kondrat’eva (Russia, Kemerovo, Kemerovo State University); Cand. Sc. Kukulin I. V. (Russia, Sankt-PetersHigher
School of Economics); Prof. E. Y. Kulikova (Russia, Novosibirsk, Institute of Philology of RAS, Sector
of Literary Studies); Prof. G. V. Kuchumova (Russia, Samara, Samara National Research University named
after Academician S. P. Korolev); Prof. N. L. Mark (USA, New York, Columbia University); Prof. M. A. Litovskaya
N (Russia, Ekaterinburg, Ural Federal University named after the First President of Russia Boris Yeltzin); Prof.
(Lithuania,. M. Malygina (Russia, Moscow, A. M. Gorky Institute of World Literature of the RAS); Prof. G. Mikhaylova
Prof. G. Petkova (Bulgaria, Sofia, Sofia University “St. Kliment Ohridski”); Prof. I. Pospisil (The Czech Republic,
Brno, Masaryk University); Prof. B. M. Proskurnin (Russia, Perm, Perm State National Research University);
Prof. M. E. Rut (Russia, Ekaterinburg, Ural Federal University); Dr. hab. T. Szabó (Hungary, Pécs, University
of Pécs); Dr. hab. A. Skotnicka (Poland, Krakow, Jagiellonian University); Prof. V. I. Tyupa (Russia, Moscov, Scienctific-Educational
Center for Cognitive Programs and Technologies of RGGU); Prof. T. V. Ustinova (Russia, MosVilnius,
Vilnius University); Prof. A. Pavlova (Germany, Mainz, Johannes Gutenberg University);
a Aleksandrovna (Russia, Ekaterinburg, USPU); Guest editor: Petkova Galina (Bulgaria, Sofia, Sofia University
St. Kliment Ohridski); academic secretary: Associate Professor Skripova Ol’ga Aleksandrovna
ative processes in education: Professor Mosina Margarita Aleksandrovna (Russia, Perm, PSPU); in the theory and
E practice of teaching Russian in a polycultural environment of higher and secondary school: Associate Professor
Proow, Moscow State Pedagogical University); Prof. P. Fast (Poland, Katowice, University of Silesia in Katowice);
f. A. de La Fortelle (Switzerland, Lausanne, University of Lausanne); Prof. H. Jens (Switzerland, Fribourg,
University of Fribourg); Prof. H. Robert (Germany, Hamburg, University of Hamburg)
Стр.3
ФИЛОЛОГИЧЕСКИЙ КЛАС С Том 26 • 2021 • № 4
РЕДАКЦИЯ
Главный редактор: проф. Н. П. Хрящева (Россия, Екатеринбург, УрГПУ)
ОТВЕТСТВЕННЫЕ РЕДАКТОРЫ
по истории древнерусской литературы, литературы XVIII в.: проф. Зырянов Олег Васильевич
(Россия, Екатеринбург, УрФУ); по истории литературы XIX вв.: проф. Ермоленко Светлана
Ивановна (Россия, Екатеринбург, УрГПУ); по теории литературы: проф. Барковская Нина Владимировна
(Россия, Екатеринбург, УрГПУ); по истории литературы XX – начала XXI вв.: проф.
Снигирева Татьяна Александровна (Россия, Екатеринбург, УрФУ); по теории языка и речевой
коммуникации: проф. Дзюба Елена Вячеславовна (Россия, Екатеринбург, УрГПУ); по прикладной
лингвистике и междисциплинарным методам в филологии: проф. Мухин Михаил Юрьевич
(Россия, Екатеринбург, УрФУ); по теории зарубежной литературы, английской литературной
классике: проф. Доценко Елена Георгиевна (Россия, Екатеринбург, УрГПУ); по проблемам
перевода, современному британскому роману: проф. Сидорова Ольга Григорьевна (Россия,
Екатеринбург, УрФУ); по немецкоязычной литературе модернизма (Германия, Австрия, Швейцария),
теории и практике перевода, сравнительно-историческому, типологическому и сопоставительному
языкознанию: проф. Пестова Наталья Васильевна (Россия, Екатеринбург, ЧОУ
ДПО «СИРИУС»); по немецкоязычной литературе, русско-немецким литературным связям,
имагологии, художественному переводу: д-р филол. наук, вед. науч. сотрудник Кудрявцева
Тамара Викторовна (Россия, Москва, ИМЛИ); по истории французского языка, типологии
и сопоставительному языкознанию: проф. Лыкова Надежда Николаевна (Россия, Тюмень, ТюмГУ);
по вопросам романского языкознания и сопоставительной прагматике: доц. Ерофеева
Елена Владимировна (Россия, Екатеринбург, УрГПУ); по вопросам технологий литературного
образования и преподавания классической литературы в вузе и школе: доц. Алексеева Мария
Александровна (Россия, Екатеринбург, СУНЦ УрФУ); по методологии и методике преподавания
современной литературы в вузе и школе: доц. Гутрина Лилия Дмитриевна (Россия, Екатеринбург,
УрГПУ); по вопросам современных образовательных технологий, инновационным
процессам в образовании: проф. Мосина Маргарита Александровна (Россия, Пермь, ПГПУ);
по теории и практике преподавания русского языка в поликультурной среде вуза и школы:
доц. Еремина Светлана Александровна (Россия, Екатеринбург, УрГПУ); выпускающий редактор:
доц. Скрипова Ольга Александровна (Россия, Екатеринбург, УрГПУ); приглашенный редактор:
Петкова Галина (Болгария, София, Софийский университет Св. Климент Охридский);
ответственный секретарь: доц. Скрипова Ольга Александровна
Стр.4
ФИЛОЛОГИЧЕСКИЙ КЛАС С Том 26 • 2021 • № 4
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ
Проф. В. В. Абашев (Россия, Пермь, Пермский государственный национальный исследовательский
университет); проф. О. Ю. Анцыферова (Россия, Санкт-Петербург, Санкт-Петербургский
государственный университет); проф. Л. О. Бутакова (Россия, Омск, Омский государственный
университет им. Ф. М. Достоевского); проф. М. Я. Вайскопф (Израиль, Иерусалим, Еврейский
университет в Иерусалиме); д-р филол. наук Т. Викторофф (Франция, Страсбург, Страсбургский
университет); канд. филол. наук Я. Галло (Словакия, Нитра, Университета им. Константина
Философа в Нитре); канд филол. наук А. Громинова (Словакия, Трнава, Университет им. Св. Кирилла
и Мефодия); профессор-эметериус Х. Гюнтер (Германия, Билефельд, Билефельдский
университет); проф. Е. Добренко (Великобритания, Шеффилд, Университет Шеффилда); проф.
Б. Дооге (Бельгия, Гент, Гентский университет); д-р филол. наук А. А. Житенев (Россия, Воронеж,
Воронежский государственный университет); проф. Г. М. Ибатуллина (Россия, Стерлитамак,
Башкирский государственный университет); проф. О. Н. Кондратьева (Россия, Кемерово,
Кемеровский государственный университет); канд. филол. наук И. В. Кукулин (Россия,
Санкт-Петербург, НИУ ВШЭ); проф. Е. Ю. Куликова (Россия, Новосибирск, Институт филологии
СО РАН); д-р филол. наук Г. В. Кучумова (Россия, Самара, Самарский национальный исследовательский
университет имени академика С. П. Королёва); проф. М. Н. Липовецкий (США,
Нью-Йорк, Колумбийский университет); проф. М. А. Литовская (Россия, Екатеринбург, Уральский
федеральный университет им. Б. Н. Ельцина); проф. Н. М. Малыгина (Россия, Москва,
Институт мировой литературы им. А. М. Горького РАН); канд. филол. наук А. А. Медведев (Россия,
Тюмень, Тюменский государственный университет); проф. Г. П. Михайлова (Литва, Вильнюс,
Вильнюсский университет); проф. А. Павлова (Германия, Майнц, Майнцский университет
им. Иоганна Гутенберга); д-р филол. наук Г. Петкова (Болгария, София, Софийского университета
Св. Климента Охридского); проф. И. Поспишил (Чешская Республика, Брно, Университета
им. Масарика); проф. Б. М. Проскурнин (Россия, Пермь, Пермский государственный
национальный исследовательский университет); проф. М. Э. Рут (Россия, Екатеринбург, Уральский
федеральный университет); хабил. д-р Т. Сабо (Венгрия, Печ, Печский Университет); хабил.
д-р А. Скотницка (Польша, Краков, Ягеллонский университет); проф. В. И. Тюпа (Россия,
Москва, Научно-образовательный центр когнитивных программ и технологий РГГУ); д-р филол.
наук Т. В. Устинова (Россия, Москва, Московский педагогический государственный университет);
проф. П. Фаст (Польша, Катовице, Силезский университет); проф. Фортель, де ля А.
(Швейцария, Лозанна, Лозаннский университет); проф. Й. Херльт (Швейцария, Фрибур, Фрибурский
университет); проф. Р. Ходел (Германия, Гамбург, Гамбургский университет)
Стр.5
СОДЕРЖАНИЕ
CONTENT
КОНЦЕПЦИИ. ПРОГРАММЫ. ГИПОТЕЗЫ
9
Danilina G. I., Khromova E. O. Transitive Literary
Discourse in the Modern Novel
19 Никитин О. В. Энциклопедический словарь
«Русский язык» и история его изданий
в контексте филологической критики
БОЛГАРСКАЯ ЛИТЕРАТУРОВЕДЧЕСКАЯ
РУСИСТИКА СЕГОДНЯ
34 Petkova G. Bulgarian Academic Studies in Russian
Literature: Tendencies and Interests
35 Петкова Г. Болгарская академическая
литературоведческая русистика: тенденции
и интересы
36 Нейчев Н. Кайротизация времени
Ф в «Преступлении и наказании»
. М. Достоевского
50 Манолакев Х. Порфирий Петрович
и Раскольников: герменевтика двойничества
63 Димитров Л. Выстрел как память, или работа
актрисы над собой. Наброски на полях
чеховской «Чайки»
76 Чавдарова Д. Книга / литература / библиотека
и А. как антиценность в творчестве В. Брюсова
Блока
85 Petkova G. An Unrealised in Sofia Collection
of Studies on Gogol (1932?): An Attempt
at Reconstruction
96 Lyutskanov Y. Early Gulag Studies Between
Ostracism and Forgetfulness
«ЯЗЫК НАРОДА... ГЛАВНЕЙШИЙ
К И НЕИСЧЕРПАЕМЫЙ РОДНИК НАШ»:
ЮБИЛЕЮ В. И. ДАЛЯ
107 Рут М. Э. Даль – человек и словарь
(к 220-летию со дня рождения)
117 Гридина Т. А. Словарь В. И. Даля
и современная ассоциативная лексикография
127 Коновалова Н. И. Семантизация сакральной
лексики в словаре В. И. Даля
136 Михайлова О. А. Ограничительные
компоненты в словаре В. И. Даля
143 Никитин О. В. «Русский словарь языкового
к расширения» А. И. Солженицына
ак лексикографический эксперимент
156 Осипова К. В. Этнолингвистические словари
и перспективы этнолингвистической
лексикографии
168 Никитина Т. Г., Рогалёва Е. И. Пословица
в современном учебном словаре
PROJECTS. PROGRAMS. HYPOTHESES
9
Danilina G. I., Khromova E. O. Transitive
Literary Discourse in the Modern Novel
19 Nikitin O. V. The Encyclopedic Dictionary
“Russian Language” and the History of Its
C Publications in the Context of Philological
riticism
LBULGARIAN STUDIES OF RUSSIAN
ITERATURE TODAY
34 Petkova G. Bulgarian Academic Studies in
Russian Literature: Tendencies and Interests
36 Neychev N. Kairotization of time in “Crime
and punishment” by F. M. Dostoevsky
50 Manolakev H. Porfiry Petrovich
and Raskolnikov: Hermeneutics of doubles
63 Dimitrov L. The Shot as a Memory,
Or an Actress’s Work. Sketches on Chekhov’s
“The Seagull”
76 Chavdarova D. The Book / Literature / Library
as a Anti-Value in the Works of V. Bryusov
and A. Blok
85 Petkova G. An Unrealised in Sofia Collection of
Studies on Gogol (1932?): An Attempt
at Reconstruction
96 Lyutskanov Y. Early Gulag Studies Between
Ostracism and Forgetfulness
“THE LANGUAGE OF THE PEOPLE…
IS THE MOST IMPORTANT
AND INEXHAUSTIBLE SOURCE OF OUR
O INSPIRATION”: TO THE ANNIVERSARY
F V. I. DAHL’S BIRTHDAY
107 Ruth M. E. Dahl – a Man and a Dictionary
(for the 220th
Anniversary of the Birth)
117 Gridina T. A. V. I. Dahl’s Dictionary
and Modern Associative Lexicography
127 Konovalova N. I. Semantization of the Sacred
Vocabulary in the Dictionary of V. I. Dahl
136 Mikhailova O. A. Restrictive Components
in the Dictionary of V. I. Dahl
143 Nikitin O. V. A. I. Solzhenitsyn’s “Russian
Dictionary of Language Expansion”
as a Lexicographical Experiment
156 Osipova K. V. Ethnolinguistic Dictionaries
and Prospects of Ethnolinguistic
Lexicography
168 Nikitina T. G., Rogaleva E. I. A Proverb
in the Modern Learner’s Dictionary
Стр.6
182 Кондратьева О. Н., Игнатова Ю. С. «Словарь
юридических терминов в российских СМИ
XXI века» как новый лексикографический
продукт
ТРАЕКТОРИИ ЛИТЕРАТУРНОГО ПРОЦЕССА
XX–XXI ВЕКОВ
195 Romanovska A. Social and Psychological
Detectiv Contexts of the Soviet Period in Latvian
e Novels
206 Колесникова Е. И. Ленинградский Сизиф:
творческая судьба Рида Грачева
219 Созина Е. К. Актуальность Решетникова:
У стиль писателя в современной литературе
рала
ЛИНГВИСТИКИСОВРЕМЕННЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ
230 Купина Н. А. Прецедентный фонд русской
культуры и языковая личность школьника
241 Федотова Т. В. Тенденции варьирования
вокативных форм в молодежной языковой
среде
ТЕК 150-ЛЕТИЮ СО ДНЯ РОЖДЕНИЯ
ОДОРА ДРАЙЗЕРА
249 Панов С. И., Панова О. Ю. Теодор Драйзер –
«советский зарубежный классик»
263 Antsyferova O. Yu. Woody Allen
and Theodor Dreiser: Paradoxes of Negated
Affinity
ПРОБЛЕМЫ ПОЭТИКИ ЗАРУБЕЖНОЙ
ЛИТЕРАТУРЫ
273 Polyakov O. Y. “Pathetic” Literary Criticism
B in the Essays by Joseph Warton: a Compromise
etween Augustanism and Pre-Romanticism
284 Щербинина О. И. Советский Cоюз
в мемуарах Лилиан Хеллман
ТЕОРИЯ И МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ
ФИЛОЛОГИЧЕСКИХ ДИСЦИПЛИН
В ШКОЛЕ И ВУЗЕ
291 Литовская Е. В. Литературные «эстетики»
в помощь школьникам
302 Григорян А. А., Попкова Е. Б. Обучение
русскому языку студентов из Туркменистана
ОБЗОРЫ. РЕЦЕНЗИИ
316 Полева Е. А., Левченко М. Л. Итоги
к I Всероссийской научно-практической
онференции «Детская и подростковая
литература: подходы к анализу, практики
чтения, региональный контекст изучения»
182 Kondratyevа O. N., Ignatova Yu. S. “The
M Dictionary of Legal Terms in the Russian MassProduct
edia
of 21St
F THE 20TH
– 21ST
CENTURIES
Century” as a New Lexicographical
OTRAJECTORIES OF THE LITERARY PROCESS
195 Romanovska A. Social and Psychological
Detectiv Contexts of the Soviet Period in Latvian
e Novels
206 Kolesnikova E. I. Sisyphus from Leningrad:
the Creative Life of Reed Grachev
219 Sozina E. K. The Relevance of Reshetnikov’s
in M Creative Activity: The Author’s Writing
odern Ural Literature
LPROBLEMS OF MODERN
INGUISTICS
230 Kupina N. A. Precedent Texts of Russian Culture
and Linguistic Personality of a Schoolchild
241 Fedotova T. V. Trends in the Use of Vocative
E Forms in the Youth Language
ANNIVERSARY
nvironment
TO THE 150TH
OF THE BIRTH OF THEODORE DREIZER
249 Panov S. I., Panova O. Yu. Theodore Dreiser
as a “Soviet Foreign Classic”
263 Antsyferova O. Yu. Woody Allen
and Theodor Dreiser: Paradoxes of Negated
Affinity
ISSUES OF GLOBAL LITERATURE
POETICS
273 Polyakov O. Y. “Pathetic” Literary Criticism
B in the Essays by Joseph Warton: a Compromise
etween Augustanism and Pre-Romanticism
284 Shcherbinina O. I. Soviet Union in Lilian
Hellman’s Memoirs
THEORY AND METHODS OF TEACHING
PHILOLOGICAL DISCIPLINES AT HIGHER
AND SECONDARY SCHOOL
291 Litovskaia E. V. Literary “Aesthetics”
to Help Students
302 Grigoryan A. A., Popkova E. B. Teaching
T Russian Language to Students from
urkmenistan
REVIEWS
316 Poleva E. A., Levchenko M. L. Results
C of the First Russian National Scientific-Practical
ractices, And Regional Context of Study”
onference “Literature for Children
P and Teenagers: Approaches to Analysis, Reading
Стр.7