ВЕСТНИК
ПРАВОСЛАВНОГО
СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО
ГУМАНИТАРНОГО
УНИВЕРСИТЕТА
f3!…= "/.%,2 2/! !=ƒ= " %.
n“…%"=… " 1997 .
ПЕДАГОГИКА. ПСИХОЛОГИЯ
IV: 56
…"=!
-"!=
=!2
l%“*"= 2020
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38
протоиерей Владимир Воробьёв (Россия, Москва)
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ СЕРИИ:
ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР
А. Н. Лебедев, академик РАЕН, д-р биол. наук, проф. (Россия, Москва)
Д. В. Лифинцев, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Н. И. Лифинцева, д-р пед. наук (Россия, Москва)
Г. Ю. Лосик, д-р психол. наук (Беларусь)
Е. А. Александрова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
М. Р. Битянова, канд. психол. наук (Россия, Москва)
И. В. Вачков, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
С. Ю. Дивногорцева, д-р пед. наук, доцент (Россия, Москва)
И. В. Егоров, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва)
Ю. Койнова-Цёльнер, канд. пед. наук, PhD (Германия)
И. Краав, PhD (Эстония)
С. И. Абрамов, канд. пед. наук (Россия, Москва)
Г. Ю. Мартьянова, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва)
И. В. Метлик, д-р пед. наук (Россия, Москва)
Т. И. Петракова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. С. Подымова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
С. И. Попова, д-р пед. наук (Россия, Москва)
А. В. Торопова, д-р психол. наук, д-р пед. наук (Россия, Москва)
С. В. Феликсов, канд. филол. наук (Россия, Москва)
М. В. Шакурова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. Ф. Шеховцова, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Т. Т. Щелина, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. Б. Шнейдер, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Н. Б. Шумакова, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
И. Н. Семенов, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Т. В. Склярова, д-р пед. наук, доцент (Россия, Москва)
Л. Т. Потанина, д-р психол. наук (Россия, Москва)
Ю. Савано, PhD (Япония)
Т. В. Склярова, д-р пед. наук
НАУЧНЫЙ РЕДАКТОР
РЕДАКТОР ВЫПУСКА
Д. В. Пушкина
13.00.01 — Общая педагогика, история педагогики и образования (педагогические науки),
13.00.08 — Теория и методика профессионального образования (педагогические науки),
19.00.01 — Общая психология, психология личности, история психологии (психологические науки)
Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации научных работ,
отражающих основное научное содержание кандидатских и докторских диссертаций
по следующим научным специальностям:
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
© Издательство Православного Свято-Тихоновского
гуманитарного университета, 2020
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S
REVIEW
The review is published four times a year.
Founded in 1997.
PEDAGOGY. PSYCHOLOGY
IV: 56
January
February
March
Moscow 2020
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38
Е. А. Aleksandrova, Doctor of Sciences**
S. I. Abramov, Candidate of Sciences*
Very Revd. Vladimir Vorobiev
EDITORIAL BOARD:
EDITOR-IN-CHIEF
S. Iu. Divnogortseva, Doctor of Sciences in Education, Associate Professor (Moscow, Russia)
I. V. Egorov, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia)
J. KS. V. Feliksov, Candidate of Sciences in Philology (Moscow, Russia)
M. R. Bitianova, Candidate of Sciences in Psychology (Moscow, Russia)
oinova-Zoellner, Candidate of Sciences in Education, PhD (Germany)
I. Kraav, PhD (Estonia)
G. Iu. Mart'ianova, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia)
I. V. Metlik, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
D. V. Lifi ntsev, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
N. I. Lifi ntseva, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
G. Losik, Doctor of Science in Psychology (Belarus)
А. N. Lebedev, Member of Russian Academy of Natural Sciences,
Doctor of Sciences in Biology, Professor (Moscow, Russia)
L. S. PT. I. Petrakova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
I. N. Semenov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
M. V. Shakurova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
L. FT. T. Shchelina, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
L. T. Potanina, Doctor of Sciences in Psychology (Moscow, Russia)
Yu. Sawano, PhD (Japan)
odymova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
S. I. Popova, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
in Education, Professor (Moscow, Russia)
in Education (Moscow, Russia)
T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education, Associate Professor (Moscow, Russia)
A. V. Toropova, Doctor of Sciences in Psychology, Doctor of Sciences in Education
(Moscow, Russia)
L. B. Shn. Shekhovtsova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
N. B. Shumakeider, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
ova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
I. V. Vachkov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
ACADEMIC EDITOR
T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education
D. VEDITOR
. Pushkina
St. Tikhon's University Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals of the Higher
Attestation Commission of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation
and is recommended for the publication of articles which refl ect the scientifi c content
of theses for the degrees of Candidate of Sciences and Doctor of Sciences in the following specialisations:
13.00.01 — General Pedagogy, History of Pedagogy and Education (Pedagogical Sciences),
13.00.08 — Theory and Methodology of Professional Education (Pedagogical Sciences),
19.00.01 — General Psychology, Psychology of Personality, History of Psychology (Psychological Sciences)
* According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, the degree of Candidate
of Sciences (Cand. Sc.) belongs to ISCED level 8 — “doctoral or equivalent”, together with PhD, DPhil, D.Lit,
D.Sc, LL.D, Doctorate or similar.
**
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
According to ISCED 2011, a post-doctoral degree called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect
second advanced research qualifi cations or higher doctorates.
© Publishing house of St. Tikhon's Orthodox
University for the Humanities, 2020
Стр.5
Вестник ПСТГУ. Серия IV: Педагогика. Психология. 2020. Вып. 56
СОДЕРЖАНИЕ
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПЕДАГОГИКА
ПРОБЛЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ
СКЛЯРОВА Т. В., АГЕЕВА А. В.
в периоОбразовательная деятельность Русской Православной Церкви
ШАКУРОВА М. В.
д 1990–2015 гг.: проблема, подходы и методы исследования . . . . . . . . . . . . 11
К проблеме формирования целостной компетентности педагога
как воспитателя . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
ПРОБЛЕМЫ ВОСПИТАНИЯ
СМОЛЬЯНИНОВА Т. С., ПЕТРЯЕВА Т. А., БУСЫГИНА Ю. А.
Образ другого человека как основа формирования идентичности личности . . . . . 30
НАШЕ НАСЛЕДИЕ
КУПРИЯНОВ Б. В.
Детско-взрослые конвенции советского прошлого
(по материалам современных воспоминаний о пионерском лагере
60–80-х гг. ХХ в.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
КУДРЯШЕВ А. В.
(по материалам периоЖевательная резинка в контексте повседневности советских школьников
ИЗУЧЕНИЕ РЕЛИГИОЗНОЙ КУЛЬТУРЫ В ШКОЛЕ
СТАНОВСКАЯ Т. А.
дических изданий 1960–1970-х гг.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Изучение православного богослужения в школах России:
история и современность . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
5
Стр.6
Содержание
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПСИХОЛОГИЯ
ЛИФИНЦЕВ Д. В., ЛИФИНЦЕВА А. А., АНЦУТА А. Н.
Супервизия в подготовке специалистов помогающих профессий:
проблема психологических границ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
ЛИТВИНОВА С. Н.
Феномен игровой детской субкультуры современного дошкольника . . . . . . . . . . 106
НАУМОВА Д. В.
рТип культуры как детерминанта формирования ценностных ориентаций
оссийской студенческой молодежи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
ВОРОНИН С. В.
Религиозность как фактор субъективного благополучия молодежи . . . . . . . . . . . 127
Стр.7
St. Tikhon’s University Review. Series IV: Pedagogy. Psychology. 2020. Vol. 56
CONTENTS
ARTICLES: PEDAGOGY
PROBLEMS OF EDUCATION
SKLYAROVA Т., AGEEVA А.
Educational Activity of the Russian Orthodox Church in the Period of 1990–2015:
Problem, Approaches and Research Methods . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
SHAKUROVA M.
On the Formation of Holistic Competence of a Teacher as an Educationalist . . . . . . . . . 18
PROBLEMS OF UPBRINGING
SMOLYANINOVA Т., PETRYAEVA Т., BUSYGINA J.
Image of the Other Person as a Basis in Formation of Personal Identity . . . . . . . . . . . . . 30
OUR HERITAGE
KUPRIYANOV B.
Children’s and Adults’ Conventions of the Soviet Past
(on materials of present-day memoirs about pioneer camps of the 1960–80s) . . . . . . . . . 41
KUDRYASHEV А.
Chewing Gum in Context of Everyday Life of Soviet Schoolchildren
(on materials of periodicals of the 1960s — 1970s) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
STUDY OF RELIGIOUS CULTURE AT SCHOOL
STANOVSKAYA T.
The Study of Orthodox Church Service at Schools in Russia:
History and Modernity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
7
Стр.8
Contents
ARTICLES: PSYCHOLOGY
LIVENTSEV D., LIFINTSEVA А., ANCUTA А.
Supervision in Training of Helping Professionals:
the Problem of Psychological Boundaries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
LITVINOVA S.
Phenomenon of Present-Day Preschoolers’ Game Subculture . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
NAUMOVA D.
in RType of Culture as a Determinant in Forming Value Orientations
ussian Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
VORONIN S.
Religiosity as a Factor of Subjective Well-Being of Young people . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Стр.9