ISSN 1819-463X
Наука и Школа
№ 2, 2014
ОБЩЕРОССИЙСКИЙ
НАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ ЖУРНАЛ
Редакционный совет:
А. Л. Семенов (председатель, главный редактор),
доктор физико-математических наук, профессор, академик РАН,
академик РАО, ректор МПГУ
Р. С. Бозиев, доктор педагогических наук, профессор, главный редактор
журнала «Педагогика»
Е. И. Булин-Соколова, доктор педагогических наук, профессор, заведующая
кафедрой информационных технологий в образовании МПГУ
А. Н. Джуринский, доктор педагогических наук, профессор, заведующий
кафедрой эстетического и трудового воспитания младшего школьника МПГУ
А. А. Дынкин, доктор экономических наук, академик РАН, директор
Института мировой экономики и международных отношений РАН
С. Д. Каракозов, доктор педагогических наук, профессор, первый проректор МПГУ
М. А. Кронгауз, доктор филологических наук, профессор РГГУ
И. А. Соколов, доктор физико-математических наук, профессор, академик
РАН, директор Института проблем информатики
В. Ф. Чертов, доктор педагогических наук, профессор, заведующий
кафедрой методики преподавания литературы МПГУ
Ю. С. Пивоваров, доктор политологических наук, профессор, академик
РАН, заведующий кафедрой сравнительной политологии МГУ им. М. В. Ломоносова
А. О. Чубарьян, доктор исторических наук, профессор, академик РАН,
директор Института всеобщей истории РАН
Тассило Кюппер, профессор Университета г. Кёльн (Германия)
Мирослав Машлан, профессор Университета Палацкого (г. Оломоуц, Чехия)
Василиос Фтенакис, профессор Университета г. Больцано (Италия),
директор Института дошкольного воспитания и исследования (Германия)
Редакционная коллегия:
В. Б. Новичков, заместитель главного редактора, советник при ректорате
МПГУ, кандидат педагогических наук, доцент, Заслуженный учитель РФ
Г. А. Артамонов, заместитель главного редактора, директор УНЦ
актуальных проблем исторической науки и образования, кандидат исторических наук
Д. А. Исаев, профессор кафедры теории и методики обучения физике МПГУ,
доктор педагогических наук
В. Н. Князев, профессор кафедры философии МПГУ, доктор философских наук
Е. А. Леванова, профессор кафедры социальной педагогики и психологии
МПГУ, доктор педагогических наук
Н. С. Пурышева, заведующая кафедрой теории и методики обучения физике
МПГУ, доктор педагогических наук
В. А. Славина, профессор кафедры русской литературы и журналистики
ХХ–ХХI вв. МПГУ, доктор филологических наук
А. Б. Чехович, начальник Управления издательской деятельности
и инновационного проектирования МПГУ
Состав редакции:
Выпускающий редактор Г. В. Альперина
Редактор Н. И. Вахницкая
Дизайн, верстка Н. И. Лисовой
Издание зарегистрировано в Комитете РФ по печати.
Свидетельство о регистрации № 014427 от 1 февраля 1996 г.
Адрес редакции: 119571, Москва, пр-т Вернадского, д. 88, комн. 446
Телефон/факс: 8 (499) 730-38-61, e-mail: naukaishkola@mail.ru
Сайт журнала: www.nauka-i-shkola.ru
Стр.2
Science and School
№ 2, 2014
ALL-RUSSIAN
SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL JOURNAL
Editorial board:
A. L. Semyonov (Chairman, Chief Editor),
Dr. Habil. in Physics and Mathematics, Professor, Member of Russian Academy
of Sciences, Member of Russian Academy of Education, Rector of MSPU
R. S. Boziev, Dr. Habil. in Education, Professor, Head Editor of the Journal «Pedagogics»
E. I. Bulin-Sokolova, Dr. Habil. in Education, Professor, Head of Department
of Information Technologies in Education, MSPU
A. N. Dzhurinsky, Dr. Habil. in Education, Professor, Head of Department
of Primary School Pupil Aesthetic and Labour Education, MSPU
A. A. Dynkin, Dr. Habil. in Economics, Member of Russian Academy of
Sciences, Director of Institute of World Economics and International Relations,
Russian Academy of Sciences
Yu. S. Pivovarov, Dr. Habil. in Political Science, Professor, Member of Russian
Academy of Sciences, Head of Department of Comparative Political Studies,
MSU n.a. M. V. Lomonosov
V. F. Chertov, Dr. Habil. in Education, Professor, Head of Department of
Literature Teaching Methods, MSPU
S. D. Karakozov, Dr. Habil. in Education, Professor, First Vice-Rector of MSPU
M. A. Krongauz, Dr. Habil. in Philology, Professor, PSUH
I. A. Sokolov, Dr. Habil. in Physics and Mathematics, Professor, Member of
Russian Academy of Sciences, Director of Institute of Computer Science Problems
A. O. Chubaryan, Dr. Habil. in History, Professor, Member of Russian Academy
of Sciences, Director of Institute of General History, Russian Academy of Sciences
Tassilo Küpper, Professor, University of Cologne (Germany)
Miroslav Mašláň, Professor, Palacký University (Olomouc, Czech Republic)
Editorial team:
V. B. Novichkov, Deputy Chief Editor, Counsellor
at the University Administration, MSPU, PhD in Education, Associate
Professor, Honored Teacher of Russian Federation
G. A. Artamonov, Deputy Chief Editor, Director of Educational and Scientific
Center of Actual Problems of Historical Sciences and Education, PhD in History
D. A. Isaev, Professor, Department of Theory and Methods
of Teaching Physics, MSPU, Dr. Habil. in Education
V. N. Knyazev, Professor, Department of Philosophy, MSPU, Dr. Habil. in Philosophy
E. A. Levanova, Professor, Department of Social Pedagogics
and Psychology, MSPU, Dr. Habil. in Education
N. S. Purysheva, Head of Department of Theory and Methods
of Teaching Physics, MSPU, Dr. Habil. in Education
V. A. Slavina, Professor, Department of Russian Literature
and Journalism of XX–XXI centuries, MSPU, Dr. Habil. in Philology
A. B. Chekhovich, Head of Publishing Activity and Innovative Projects Office, MSPU
Editorial staff:
Executive editor G. V. Alperina
Editor N. I. Vakhnitskaya
Design and layout N. I. Lisova
The issue is registered in the State Press Committee of the Russian Federation.
Certificate of registration № 014427 from 1st February 1996
Editors office: 119571, Moscow, pr. Vernadskogo, House 88, Room 446
Telephone/Fax: 8 (499) 730-38-61, e-mail: naukaishkola@mail.ru
Website: www.nauka-i-shkola.ru
Wassilios Fthenakis, Professor, University of Bolzano (Italy), Director of
Institute of Preschool Education and Studies (Germany)
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ПОЛИТИКА
Бежевец Д. А. Модель управления духовно-нравственным образованием школьников . . . . .9
ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
Саранцев Г. И. Учителю – современное методическое мышление . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Хроменков П. А. Готовность студентов педвуза к профессиональной
деятельности в развивающей образовательной среде школы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ ЗА РУБЕЖОМ
Шомирзоев Б. М., Хасанов Д. Р. Формирование культуры учителя в условиях
развития инновационных технологий . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
МАТЕМАТИКА, ФИЗИКА, ИНФОРМАТИКА
Удовенко Л. Н. Задачи «конструирования объекта из заданных частей
с заданными свойствами». Особенности решения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
Муханов С. А., Муханова А. А. Технология проектирования дистанционного
курса «Дифференциальные уравнения» с использованием LMS Moodle . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
Саукова Н. М. Теоретические предпосылки построения дидактической системы
формирования мультимедийных компетенций педагога . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ИССЛЕДОВАНИЯ
Лобашев В. Д. Элементы модели процесса оценивания результатов обучения . . . . . . . . . . .41
Юновидова В. Л., Ахмадуллина Р. Г. Дидактическая контрольно-оценочная
система повышения эффективности обучения учащихся 5–6-х классов . . . . . . . . . . . . . . . . . .45
Супрунова А. В. Общекультурная компетенция современных школьников:
«взгляд изнутри» и «взгляд извне» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
Гордиенко О. В., Князева О. Ю. Творческие задания коммуникативной
направленности как средство развития личности школьников
на уроках русского языка . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54
Сун Лэй. Анализ типов, структуры и тем дебатов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
Седова М. И. Рекламный видеоролик . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64
Мищенко О. В. Проблема изучения внесюжетных элементов художественного
произведения в контексте литературного образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67
Соловьёва Ф. Е. Психологические принципы формирования гуманистических
убеждений учащихся в процессе изучения литературы в 5–8 классах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71
Агратин А. Е. «Повествовательная иллюзия» в рассказе
А. П. Чехова «Припадок» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78
Чжэн Е. Виды и функция повторов в рассказе А. П. Чехова «Ионыч» . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82
Ли Сан Чул. Бунинский эрос в «Темных аллеях» И. А. Бунина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87
Сидорова О. С. Игровые технологии в формировании социальной
компетентности младших школьников на уроке иностранного языка. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .90
Филатова Е. А. Необходимость учета когнитивного стиля ребенка в процессе
формирования познавательных стратегий в иноязычном образовании
младших школьников . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94
Стр.4
СОДЕРЖАНИЕ
Власова Е. Н. Специфика применения информационных технологий в процессе
формирования лексических навыков на уроках иностранного языка . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97
Зацепина О. С. Реализация воспитательного аспекта иноязычного образования
на старшей ступени обучения средней школы на основе применения
информационных технологий. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
Санков М. И. Анализ ценностного компонента концепта «Ограниченные
физические возможности» в американской лингвокультуре . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102
Лысикова И. В. Презентация книги для домашнего чтения “Johny Schweigt”
студентам лингвистического вуза с помощью методики «Обучение по станциям» . . . . . . . .107
Катамадзе М. О. Грамматические фразеологизмы в современном немецком языке . . . . . .112
Юшкова Л. А. Структурно-семантическая характеристика конверсивных
глаголов в немецкой разговорной лексике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
Анисимова О. С. Пословица как прагматическое орудие при аргументации
и критической дискуссии (на материале французского языка) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121
Позднякова А. А., Ариф Йылдырым, Джахит Хамуркопаран. Зоонимный
компонент в тюркской топонимии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125
Цветков В. Ж., Цветкова Е. А. Историческая психология в концепции
преподавания истории в средней школе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130
Ким Т. К. Оценка эффективности программ семейного физического воспитания
по показателям физического развития и физической подготовленности
младших школьников . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137
Шиленок В. В., Кузьменко Г. А. Статодинамическая устойчивость стрелковпулевиков
13–15 лет: сущность, диагностика, пути развития . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144
Бермудес Д. В. Определение оптимальной безопасной физической нагрузки
в процессе физического воспитания школьников с использованием средств
ритмической гимнастики и аэробики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148
Коротких О. В. Проблема классификации народных игрушек
в отечественной педагогике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .153
Дубов А. М., Кузьменко Г. А. Технология оценки качества
сформированности профессиональной компетентности магистра
и бакалавра в области агентской деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .161
ИСКУССТВО В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
Терешкина О. Л. Итальянская школа живописи в интерпретации русских
художников второй половины XVIII века (по журналам и рапортам пенсионеров
академии художеств) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .172
Педченко Н. Е. Актуальные проблемы преподавания музыкальноисполнительских
дисциплин (из практики работы российских музыкальных школ) . . . . . . . .177
Рахимов С., Усманов Б. Ю. Психолого-педагогические и методические основы
формирования художественного образа произведений декоративного искусства . . . . . . . . .180
Блохина Н. В. Роль зрительного восприятия учащихся ДШИ при развитии
колористического видения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185
Се Юнхуэй. Обучение традиционным видам китайской живописи учащихся
довузовских образовательных учреждений в России . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .188
Стр.5
СОДЕРЖАНИЕ
Ян Чуньлэй. Живопись как экстралингвистический материал для обучения
речевой деятельности китайских студентов на уроках русского языка
как иностранного . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .192
Смолина Т. В. Культурологический контекст современного высшего образования . . . . . . .195
ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ И СОЦИОЛОГИЯ
Приходько А. В. Воспитание социального пола детей в условиях
гендерной стратификации в жизнедеятельности украинской крестьянской
семьи ХІХ – начала ХХ вв. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .200
Лазарева М. В., Хрипункова О. В. Психофизиологические и психологические
механизмы педагогической интеграции . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .204
Ненахова Е. В. Диагностика познавательного интереса у обучающихся старших
классов средней общеобразовательной школы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
ВОПРОСЫ ИСТОРИИ
Комили А. Ш., Шарипов Ш. А., Давлатова М. Х. Бахауддин Амули –
персидско-таджикский математик, философ, поэт и педагог . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .212
Лавров С. И. Прогибиционистское движение в США: образование Антисалунной
лиги Америки и деятельность Кэрри Нейшн . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .215
Фидченко О. В. Деятельность церкви и светской власти по укреплению основ
государственного устройства России среди рабочих 1880–1904 гг. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .218
Пискунов С. А. Централизованное переселение в агарный сектор российского
Нечерноземья в 1960–1980-е гг. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224
СВЕДЕНИЯ ОБ АВТОРАХ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
ПАМЯТКА ДЛЯ АВТОРА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
Стр.6
CONTENTS
EDUCATIONAL POLICY
Bezhevets D. A. Model of Superintendence of Pupils Moral and Spiritual Education . . . . . . . . . . . .9
PEDAGOGICAL EDUCATION
Sarancev G. I. To the Teacher – Contemporary Methodical Thinking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Khromenkov P. A. The Readiness of Pedagogical University Students
to the Professional Activity in the Developmental Educational Environment
of School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
PEDAGOGICAL EDUCATION ABROAD
Shomirzoev B. M., Hasanov D. R. Forming Teacher’s Culture in Terms
of Development of Innovative Technologies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
MATHEMATICS, PHYSICS, INFORMATION TECHNOLOGY
Udovenko L. N. Tasks of «Constructing Objects with Specified Properties
from Certain Parts». Peculiarities of the Concept . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
Mukhanov S. A., Mukhanova A. A. Technology Of Designing The Distance Course
“Differential Equations” Using LMS Moodle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
Saukova N. M. Theoretical Background of Developing the Didactic System
of Forming Teacher’s Multimedia Competences . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
EDUCATIONAL RESEARCH
Lobashev V. D. Elements of Model of Evaluating the Education Results . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
Yunovidova V. L., Akhmadullina R. G. Didactic Control and Evaluation System
for Increasing the Effectiveness of Teaching Pupils of the 5–6th Forms . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45
Suprunova A. W. General Cultural Competence of Modern Schoolchildren:
“Inside View” and “Outside View” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
Gordienko O. V., Knyazeva O. Yu. Creative Tasks with Communicative
Orientation as a Means of Personal Development of Pupils at the Lessons
of Russian Language . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54
Song Lei. Analysis of the Types, Structure and Themes of Debates . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
Sedova M. I. Advertisement Video . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64
Mishchenko O. V. The Problem of Studying Outplot Elements of Belletristic Works
in the Context of Literary Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67
Solovyova F. E. Psychological Principles of Forming Pupils’ Humanistic Beliefs
in the Process of Learning Literature in the 5th–8th Forms . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71
Agratin A. E. “Narrative Illusion” in the Story “The Fit” by A. P. Chekhov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78
Zheng E. Types and Function of Repetition in Chekhov's Story “Ionych” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82
Lee Sang Chul. Bunin’s Eros in His Collection of Stories “Dark Avenues” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87
Sidorova O. S. Game Technologies at Forming Social Competence by Younger Pupils
at Lessons of a Foreign Language . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .90
Filatova E. A. The Necessity of Taking into Consideration Child’s Cognitive Style
in the Process of Forming Cognitive Strategies at Foreign Language Acquisition
by Younger Pupils . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94
Стр.7
CONTENTS
Vlasova E. N. The Specificity of Information Technologies Use in the Process
of Forming Lexical Skills at the Lessons of Foreign Language . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97
Zatsepina O. S. Implementing the Upbringing Aspect of Foreign Language Education
at Upper Secondary School Using Information Technologies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
Sankov M. I. The Analysis of the Axiological Component of the Concept “Limited
Physical Abilities” in American Linguoculture . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102
Lysikova I. V. Presentation of the Home Reading Book “Johny Schweigt”
for Students of Linguistic Universities on the Basis of Method “Learning at Stations” . . . . . . . . . . .107
Katamadze M. O. Grammatical Phraseological Units in the Modern German Language . . . . . . . .112
Yushkova L. A. Structural and semantic features of the verbs built
on the conversion model in german colloquial lexicon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
Anisimova O. S. Proverb as a Pragmatic Arm for Argumentation and Critical
Discussion (on the Material of French Language) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121
Pozdnyakova A. A., Arif Yıldırım, Cahit Hamurkoparan. Animals Names
in the Turkic Toponymy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125
Tsvetkov V. Zh., Tsvetkova E. A. Historical Psychology in the Concept
of Teaching History at Secondary School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130
Kim T. K. Assessment of Efficiency of Family Physical Training Programs
on Indicators of Physical Development and Physical Fitness by Younger Pupils . . . . . . . . . . . . . . .137
Shilenok V. V., Kuzmenko G. A. Statnamic Balance Stability of Bullet-Shooters
of 13–15 Years: Essence, Diagnostics, Ways of Development . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144
Bermudes D. V. Determination of Optimal Safe Physical Exertion During Pupils
Physical Education Using Means of Rhythmic Gymnastics and Aerobics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148
Korotkikh O. V. The Problem of Folk Toys Classification in Russian Pedagogics . . . . . . . . . . . . .153
Dubov A. M., Kuzmenko G. A. The Technology of Evaluating the Quality
of the Level of the Professional Competence of Masters and Bachelors
in the Field of Agent Activity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .161
ART IN EDUCATIONAL ACTIVITY
Tereshkina O. L. Italian School of Painting Being Interpreted by Russian Artists
of the Second Part of the XVIII Century (According to Journals and Reports
of Academy of Art Pensioners) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .172
Pedchenko N. E. Topical Issues of Teaching Musical-Rendering Disciplines
(from Practical Experience of Russian Music Schools) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .177
Rahimov S., Usmanov B. Yu. Psychological, Pedagogical and Methodical Bases
of Forming the Artistic Image of Decorative Art Works . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .180
Blokhina N. V. The Role of Visual Perception of art School Pupils
at Developing Coloristic Vision . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185
Xie Yong Hui. Teaching Pupils of Pre-University Educational Institutions in Russia
the Traditional Types of Chinese Painting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .188
Yang Chunlei. Painting as Extralinguistic Material for Teaching Speech Activity
of Chinese Students at the Lessons of Russian as a Foreign Language . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .192
Smolina T. V. Cultural Context of Modern Higher Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .195
Стр.8
CONTENTS
PEDAGOGICAL PSYCHOLOGY AND SOCYOLOGY
Prikhodko A. V. Education of Children Social Sex in Terms of Gender Stratification
in the Ukrainian Peasant Family Life of the XIX – Beginning XX Centuries . . . . . . . . . . . . . . . . . . .200
Lazareva M. V., Khripunkova O. V. Psychophysiological and Psychological
Mechanisms of Pedagogical Integration . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .204
Nenakhova Е. V. Diagnostics of Senior Pupils’ Cognitive Interest at Secondary
Comprehensive School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
QUESTIONS OF HISTORY
Komili A. Sh., Sharipov Sh. A., Davlatova M. Kh. Bahauddin Amuli –
Persian-Tajik Mathematician, Philosopher, Poet and Teacher . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .212
Lavrov S. I. Prohibition Movement in the USA: the Formation of Anti-Saloon League
of America and Carrie Nation’s Activities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .215
Fidchenko O. V. Activities of the Church and the Secular Authorities
for Strengthening the Foundations of the State System of Russia among Workers
in 1880–1904. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .218
Piskunov S. A. The Centralized Migration into the Agricultural Sector
of the Russian Nonblack Soil Zone in the 1960–1980s . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224
INFORMATION ABOUT THE AUTHORS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
MEMO FOR THE AUTHORS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
Стр.9