Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634620)
Контекстум
.
Обсерватория культуры

Обсерватория культуры №5 2014 (440,00 руб.)

0   0
Страниц150
ID279554
Аннотация«Обсерватория культуры» — многопрофильный журнал, предназначенный для отражения бытования не какой-либо одной области культуры, но культурного процесса во всем его многообразии, всех срезов культурной жизни общества. Доступность изложения помогает понять специфику и характер современных социокультурных процессов самому широкому кругу читателей. Театр и музыка, изобразительное искусство и кино, литература и архитектура, культурное наследие, музеи и библиотеки, культурный досуг и туризм — все эти сферы культуры находят свое место на страницах журнала, создавая, тем самым, целостное информационное поле культуры.
Обсерватория культуры .— 2004 .— 2014 .— №5 .— 150 с. — URL: https://rucont.ru/efd/279554 (дата обращения: 20.04.2024)

Также для выпуска доступны отдельные статьи:
ЛИТЕРАТУРА И ФИЛОСОФИЯ: ДВА СПОСОБА ОРГАНИЗАЦИИ ЯЗЫКОВОГО ПРОСТРАНСТВА / Крюкова (66,00 руб.)
ПЕРЕКРЕСТКИ ВРЕМЕНИ: ТЕПЕРЬ И ВДРУГ / Спектор (66,00 руб.)
ВОПЛОЩЕННОСТЬ ЛИЧНОСТИ И РЕСУРСЫ ИНКЛЮЗИИ: ОТ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ К СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ ПЕРСПЕКТИВЕ / Шеманов (66,00 руб.)
ПЕРСПЕКТИВЫ АКТИВИЗАЦИИ И РАСПРОСТРАНЕНИЯ СОЗИДАТЕЛЬНОГО ТВОРЧЕСТВА КАК УСЛОВИЕ ОБЩЕСТВЕННОГО ПРОГРЕССА / Минералов (66,00 руб.)
ИНТЕРНЕТ, ХАЙДЕГГЕР И ГЛУБОКАЯ СКУКА / Громов (66,00 руб.)
СОВРЕМЕННАЯ ПОСТАПОКАЛИПТИКА КАК ФОРМА СУЩЕСТВОВАНИЯ ЭСХАТОЛОГИЧЕСКОГО МИФА НА ПРИМЕРЕ КОМПЬЮТЕРНОЙ ИГРЫ «S.T.A.L.K.E.R.» / Пожаров (66,00 руб.)
ПРОИЗВЕДЕНИЕ ИСКУССТВА КАК ХРОНОТОП / Политов (66,00 руб.)
ХОР КАК СРЕДСТВО ВОПЛОЩЕНИЯ САКРАЛЬНОГО СОДЕРЖАНИЯ И СИМВОЛ ПРАВОСЛАВНОЙ ВЕРЫ В ТВОРЧЕСТВЕ РОДИОНА ЩЕДРИНА / Иванов (66,00 руб.)
ОПЕРА КЛААСА ДЕ ВРИСА «КОРОЛЬ ВЕРХОМ» В КОНТЕКСТЕ КУЛЬТУРЫ ХХ ВЕКА / Саничева (66,00 руб.)
СООТНОШЕНИЕ ВОСТОЧНОГО И ЗАПАДНОГО В ТРАДИЦИИ CANTUS PUBLICUS XII—XIII ВЕКОВ / Исхакова (66,00 руб.)
ФОРМИРОВАНИЕ ВЗГЛЯДОВ АЛЕКСАНДРА БЕНУА НА АРХИТЕКТУРУ САНКТ-ПЕТЕРБУРГА XVIII — НАЧАЛА XIX ВЕКА / Хазова (66,00 руб.)
ПОРТРЕТЫ НИКОЛАЯ II КИСТИ ФИНСКОГО ХУДОЖНИКА АЛЬБЕРТА ЭДЕЛЬФЕЛЬТА / Контула-Вебб (66,00 руб.)
ВАСИЛИЙ СУХОМЛИНСКИЙ: «ВЕРЬ В ЧЕЛОВЕКА — И ОН СТАНЕТ ЧЕЛОВЕКОМ» / Богатырева (66,00 руб.)
«ПОДЛИННАЯ ЦИВИЛИЗАЦИЯ» МАХАТМЫ. МОХАНДАС КАРАМЧАНД ГАНДИ КАК РАДИКАЛЬНЫЙ КРИТИК ЦИВИЛИЗАЦИИ / Польский (66,00 руб.)
МИНИАТЮРЫ В СРЕДНЕВЕКОВЫХ ПЕВЧЕСКИХ РУКОПИСЯХ ТРОИЦЕ-СЕРГИЕВА МОНАСТЫРЯ / Александрина (66,00 руб.)
ОБЩЕСТВО СИНХРОНИЗАЦИИ: ЧЕЛОВЕК И ЕГО ЦИФРОВОЙ ПРОФАЙЛ / Моисеев (66,00 руб.)
ВИЗУАЛЬНАЯ РИТОРИКА ФИГУРНЫХ СТИХОВ В ПОЭЗИИ РАННЕГО СРЕДНЕВЕКОВЬЯ / Сахно (66,00 руб.)
ТВОРЧЕСКИЕ ОТКРЫТИЯ АРКАДИЯ ГАЙДАРА В СТИЛИСТИКЕ ПРОЗЫ ДЛЯ ПОДРОСТКОВ 1950—1970-Х ГОДОВ / Челюканова (66,00 руб.)
ИНФОРМАЦИОННОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ НАУЧНО-ПУБЛИКАЦИОННОЙ ОТРАСЛИ / Абрамов (66,00 руб.)
ЗАРОЖДЕНИЕ МОБИЛИЗАЦИОННОГО ИМПЕРАТИВА В ХОЗЯЙСТВЕННОЙ КУЛЬТУРЕ ДРЕВНЕГО ЕГИПТА: ГИПОТЕЗА ДЕМОГРАФИЧЕСКОГО ДАВЛЕНИЯ / Давыдов (66,00 руб.)
РОССИЯ И ИРАН: ОСОБЕННОСТИ РАЗВИТИЯ И ПРОБЛЕМЫ МЕЖКУЛЬТУРНОЙ КОММУНИКАЦИИ / Дунаева (66,00 руб.)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Требования к рукописям статей, поступающим в журнал «Обсерватория культуры» • Редакция принимает ранее не опубликованные статьи. <...> Журнал «Обсерватория культуры», издаваемый Российской государственной библиотекой с 2004 г., включен в новую редакцию (2010 г.) «Перечня ведущих рецензируемых научных журналов и изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций на соискание ученых степеней доктора и кандидата наук». <...> Д.С. Лихачева) Штейнер Евгений Семенович (НИУ «Высшая школа экономики», Москва; Лондонский университет, Великобритания) © ФГБУ «Российская государственная библиотека», 2014 2 3 В ПРОСТРАНСТВЕ ИСКУССТВА И КУЛЬТУРНОЙ ЖИЗНИ in terris А.В. Политов. <...> Хор как средство воплощения сакрального содержания и символ православной веры в творчестве Родиона Щедрина . <...> Воплощенность личности и ресурсы инклюзии: от психологической к социокультурной перспективе . <...> Перспективы активизации и распространения созидательного творчества как условие общественного прогресса . <...> Современная постапокалиптика как форма существования эсхатологического мифа на примере компьютерной игры «S.T.A.L.K.E.R. <...> Формирование взглядов Александра Бенуа на архитектуру Санкт-Петербурга XVIII — начала XIX века . <...> Портреты Николая II кисти финского художника Альберта Эдельфельта (к истории культурных связей России и Финляндии) . <...> Василий Сухомлинский: «Верь в человека — и он станет человеком» . <...> Мохандас Карамчанд Ганди как радикальный критик цивилизации . <...> Культурная реальность) Дуков Евгений Викторович (В пространстве искусства и культурной жизни) Зверева Галина Ивановна (Кафедра) 6 КАФЕДРА предзащита А.В. Александрина. <...> Общество синхронизации: человек и его цифровой профайл . <...> Визуальная риторика фигурных стихов в поэзии раннего средневековья . <...> Информационное обеспечение научнопубликационной отрасли (на примере журнала «Научная периодика: проблемы и решения») . <...> Зарождение мобилизационного императива в хозяйственной <...>
Обсерватория_культуры_№5_2014.pdf
Стр.1
Стр.2
Стр.3
Стр.4
Стр.5
Стр.144
Стр.145
Стр.146
Стр.147
Стр.148
Стр.149
Стр.150
Обсерватория_культуры_№5_2014.pdf
Стр.1
Требования к рукописям статей, поступающим в журнал «Обсерватория культуры» • Редакция принимает ранее не опубликованные статьи. • При решении о публикации принимаются во внимание актуальность темы, четкая постановка исследуемой проблемы и логика ее решения. В статье должны быть представлены научные или прикладные результаты исследования, сделаны соответствующие выводы. • Редакция сообщает автору о решении редколлегии по поводу публикации в течение 2-х месяцев со дня регистрации рукописи в редакции. • Объем рукописи не должен превышать 25—40 тыс. знаков. Превышение объема может служить основанием для отказа в публикации. • Правила оформления статьи: рукописи принимаются по электронной почте в виде текстового файла в формате Word. Форматирование не допускается; оформление сносок и примечаний в пределах статьи должно быть единообразным. Желательна сплошная нумерация сносок. • Статья завершается списком литературы, составленным в порядке упоминания в тексте статьи. Ссылки на литературу в тексте даются в квадратных скобках, в которых помещается порядковый номер источника и номера страниц. • К рукописям прилагаются: резюме статьи объемом не более 400 знаков и список ключевых слов (не менее 8) на английском и русском языках; классификационные индексы УДК и ББК; сведения об авторе: фамилия, имя, отчество полностью; ученые степени и звания; должность и место работы. • Плата за публикацию статей не взимается. Материалы направляйте по адресу: LaptevaTI@rsl.ru — главному редактору Лаптевой Тамаре Ильиничне. Рады будем видеть вас в числе наших подписчиков. Журнал «Обсерватория культуры», издаваемый Российской государственной библиотекой с 2004 г., включен в новую редакцию (2010 г.) «Перечня ведущих рецензируемых научных журналов и изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций на соискание ученых степеней доктора и кандидата наук». Перечень сформирован Высшей аттестационной комиссией (ВАК) Министерства образования и науки РФ в соответствии с Постановлением Правительства Российской Федерации от 20 апреля 2006 г. № 227, действует с 01 января 2007 года. Издание рекомендовано Экспертным советом по философии, социологии и культурологии; Экспертным советом по филологии и искусствоведению. Индекс в Объединенном каталоге «Пресса России» — 12141. информация к сведению авторов
Стр.2
РОССИЙСКАЯ ГОСУДАРСТВЕННАЯ БИБЛИОТЕКА ИНФОРМКУЛЬТУРА КУЛЬТУРЫ ОБСЕРВАТОРИЯ ж у р н а л-о б о з р е н и е Всем, кто занимается историей, теорией или современным состоянием отечественной и зарубежной культуры, всем, кого интересует жизнь культуры и искусства в современном мире, их события, достижения, проблемы 2014 5
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ Состав Редакционного совета Федоров Виктор Васильевич председатель (Российская государственная библиотека) Веденин Юрий Александрович (Российский научно-исследовательский институт культурного и природного наследия) Дианова Валентина Михайловна (Санкт-Петербургский государственный университет) Дуков Евгений Викторович (Государственный институт искусствознания) Егоров Владимир Константинович (Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ) Зверева Галина Ивановна (Российский государственный гуманитарный университет) Любимов Борис Николаевич (Высшее театральное училище им. М.С. Щепкина) Орлова Эльна Александровна (Институт социологии Российской академии наук) Разлогов Кирилл Эмильевич (Всероссийский государственный университет кинематографии им. С.А. Герасимова) Рубинштейн Александр Яковлевич (Институт экономики РАН) Румянцев Олег Константинович (Российский научно-исследовательский институт культурного и природного наследия) Рязанова-Кларк Лара (Эдинбургский университет, Великобритания) Сиповская Наталия Владимировна (Государственный институт искусствознания) Тихонова Людмила Николаевна (Российская государственная библиотека) Ферингер Маргарет (Центр литературных и культурных исследований, Берлин, Федеративная Республика Германия) Флиер Андрей Яковлевич (Российский научно-исследовательский институт культурного и природного наследия им. Д.С. Лихачева) Фоменко Андрей Николаевич (Северо-Западный филиал Российского научно-исследовательского института культурного и природного наследия им. Д.С. Лихачева) Штейнер Евгений Семенович (НИУ «Высшая школа экономики», Москва; Лондонский университет, Великобритания) © ФГБУ «Российская государственная библиотека», 2014 2 3 В ПРОСТРАНСТВЕ ИСКУССТВА И КУЛЬТУРНОЙ ЖИЗНИ in terris А.В. Политов. Произведение искусства как хронотоп .................................... 44 явление А.М. Иванов. Хор как средство воплощения сакрального содержания и символ православной веры в творчестве Родиона Щедрина ...................... 51 Е.В. Саничева. Опера Клааса де Вриса «Король Верхом» в контексте культуры ХХ века ................................................................... 57 1 КОНТЕКСТ Е.Б. Крюкова. Литература и философия: два способа организации языкового пространства .......................................4 Д.М. Спектор. Перекрестки времени: теперь и вдруг .......................................9 А.Ю. Шеманов. Воплощенность личности и ресурсы инклюзии: от психологической к социокультурной перспективе .................................. 15 2 КУЛЬТУРНАЯ РЕАЛЬНОСТЬ В.Ю. Минералов. Перспективы активизации и распространения созидательного творчества как условие общественного прогресса ............... 24 П.Е. Громов. Интернет, Хайдеггер и глубокая скука ....................................... 32 А.И. Пожаров. Современная постапокалиптика как форма существования эсхатологического мифа на примере компьютерной игры «S.T.A.L.K.E.R.» ..... 39 4 НАСЛЕДИЕ С.З. Исхакова. Соотношение восточного и западного в традиции cantus publicus XII—XIII веков .............................. 66 Н.В. Хазова. Формирование взглядов Александра Бенуа на архитектуру Санкт-Петербурга XVIII — начала XIX века ................................................ 72 С.А. Контула-Вебб. Портреты Николая II кисти финского художника Альберта Эдельфельта (к истории культурных связей России и Финляндии) ................ 79 5/2014 ОБСЕРВАТОРИЯ КУЛЬТУРЫ
Стр.4
Состав редакционной коллегии 5 ИМЕНА. ПОРТРЕТЫ Н.Ю. Богатырева. Василий Сухомлинский: «Верь в человека — и он станет человеком» ............................................. 84 И.В. Польский. «Подлинная цивилизация» Махатмы. Мохандас Карамчанд Ганди как радикальный критик цивилизации ..................... 94 Главный редактор: Лаптева Тамара Ильинична Заместитель главного редактора: Ветлицына Ирина Михайловна Редакторы: Гусейнова Нонна Михайловна Обидин Александр Иванович Яковлева Анна Михайловна Кураторы направлений: Орлова Эльна Александровна (Контекст. Культурная реальность) Дуков Евгений Викторович (В пространстве искусства и культурной жизни) Зверева Галина Ивановна (Кафедра) 6 КАФЕДРА предзащита А.В. Александрина. Миниатюры в средневековых певческих рукописях Троице-Сергиева монастыря .................................................................. 102 В.Н. Моисеев. Общество синхронизации: человек и его цифровой профайл ... 107 Дианова Валентина Михайловна (Наследие) Ответственный секретарь Надежда Ткаченко Выпускающий редактор номера Кобылянская Алевтина Александровна Дизайн макета Виктор Малофеевский Цех предпечатной подготовки Нач. цеха Тамара Медведева Верстка Надежда Епифанова Технический редактор Наталия Соловьева Корректоры: Ольга Герасимова, Наталья Дедова Журнал зарегистрирован 7 ORBIS LITTERARUM И.М. Сахно. Визуальная риторика фигурных стихов в поэзии раннего средневековья ................................... 112 О.Н. Челюканова. Творческие открытия Аркадия Гайдара в стилистике прозы для подростков 1950—1970-х годов ........................... 118 по материалам конференции Е.Г. Абрамов, М.М. Зельдина. Информационное обеспечение научнопубликационной отрасли (на примере журнала «Научная периодика: проблемы и решения») ......................................................................... 123 Министерством Российской Федерации по делам печати, телерадиовещания и средств массовых коммуникаций. Свидетельство о регистрации — ПИ № 7716687 от 10 ноября 2003 г. Издается с 2004 г. Учредители: ФГБУ «Российская государственная библиотека» НИЦ Информкультура РГБ Издатель: ФГБУ «Российская государственная библиотека» Адрес Редакции: 119019, г. Москва, ул.Воздвиженка, д. 3/5 Тел./факс 8(495)6958312 Email: observatoria@rsl.ru Рукописи, фотографии, рисунки не возвращаются 8 СВЯЗЬ ВРЕМЕН С.А. Давыдов. Зарождение мобилизационного императива в хозяйственной культуре Древнего Египта: гипотеза демографического давления .................................................... 126 Е.В. Дунаева. Россия и Иран: особенности развития и проблемы межкультурной коммуникации ............................................................... 135 SUMMARES ............................................................................................. 144 5/2014 ОБСЕРВАТОРИЯ КУЛЬТУРЫ Перепечатка материалов разрешается только по согласованию с редакцией, ссылка на журнал «Обсерватория культуры» обязательна Типография Подписано в печать 12.11.14 Формат 60 90/8. Офсетная печать Усл. печ. л. 18,5. Уч.изд. л. 18,0 Гарнитура «OfficinaSains» Тираж 500 экз. Заказ Распространяется во всех регионах России и за рубежом. Подписка по Объединенному каталогу «Пресса России» (инд. 12141) и по заявкам, присланным в редакцию. 3
Стр.5
CONTENTS Editorial Council Viktor Fedorov Chairman (Russian State Library, Moscow) Valentina Dianova (St. Petersburg State University) Evgeny Dukov (State Institute of Art Studies, Moscow) Andrey Flier (Russian Research Institute for Cultural and Natural Heritage, Moscow) Andrey Fomenko (North Western Branch of the Russian Research Institute for Cultural and Natural Heritage, St. Petersburg) Boris Lyubimov (Schepkin Higher Theatre School (Institute), Moscow) Elna Orlova (Sociology Institute, Moscow) Kirill Razlogov (Gerasimov All-Russian State University of Cinematography, Moscow) Oleg Roumyantsev (Russian Research Institute for Cultural and Natural Heritage, Moscow) Alexander Rubinstein (Institute of Economics, Moscow) Lara Ryazanova-Clarke (University of Edinburgh, United Kingdom) Natalia Sipovskaya (State Institute of Art Studies, Moscow) Evgeny Steiner (NRU ”Higher School of Economics”, Moscow; University of London, United Kingdom) Lyudmila Tikhonova (Russian State Library, Moscow) Yuri Vedenin (Russian Research Institute for Cultural and Natural Heritage, Moscow) Margarete Vöhringer (Center for Literary and Cultural Research, Germany) Vladimir Yegorov (Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration, Moscow) Galina Zvereva (Russian State University for the Humanities, Moscow) 3 IN SPACE OF ART AND CULTURAL LIFE in terris A. Politov. Artwork as the chronotope ........................................................... 44 phenomenon A. Ivanov. Сhorus as a Form of Implementation of Sacral Contents and a Symbol of Orthodox Faith in Rodion Shchedrin’s Creation ............................. 51 E. Sanicheva. “A King, Riding” by Klaas de Vries as an Artwork of the 20th Century ................................................................................. 57 1 CONTEXT E. Kryukova. Literature and Philosophy: Two Ways of Organising Language Universe ....................................................4 D. Spector. Crossroads of Time: Now and Suddenly.............................................9 A. Shemanov. The Embodiment of Personality and Inclusion Resources: from Psychological to Sociocultural Perspective ........................................... 15 2 CULTURAL REALITY V. Mineralov. Prospects for Intensifying and Spreading Creativity as a Precondition of Social Progress ........................................................... 24 P. Gromov. The Internet, Martin Heidegger, and the Deep Boredom .................... 32 A. Pozharov. Contemporary “Postapocalypse” as a Form of Eschatological Myth Represented in the «S.T.A.L.K.E.R.» Computer Game .............................. 39 4 HERITAGE S. Iskhakova. Eastern and Western Influences in the Cantus Publicus Tradition of the 12th and 13th Centuries ..................................................... 66 N. Khazova. Formation of Alexandre Benois’s Views on Saint Petersburg Architecture of the 18th and the Early 19th Centuries ................................... 72 S.A. Kontula-Webb. Portraits of Nikolas II by Finnish Artist Albert Edelfelt (To the History of Russia and Finland Cultural Links ) .................................... 79 142 5/2014 ОБСЕРВАТОРИЯ КУЛЬТУРЫ
Стр.144
Editorial Board 5 NAMES. PORTRAITS N. Bogatyreva. Vasyly Sukhomlynsky’s “Believe in Human and He Will Become a Human Being ....................................................................................... 84 I. Polsky. Mahatma’s “True Civilisation”: Mohandas Karamchand Gandhi as a Radical Critic of Civilisation ................................................................ 94 Editor in Chief Tamara Lapteva Deputy Editor Irina Vetlitsyna Editors: Nonna Guseynova Alexander Obidin Anna Yakovleva Sections Special Advisers: Elna Orlova (Context, Cultural Reality) Evgeny Dukov (In Space of Art and Cultural Life) 6 CHAIR before defending a thesis A. Alexandrina. Miniatures in Medieval Chant Manuscripts of the Trinity-Sergius Monastery .............................................................. 102 V. Moiseev. Society of Synchronisation: A Human and a Digital Profile .............. 107 Valentina Dianova (Heritage) Galina Zvereva (Chair) Board Secretary Nadezhda Tkachenko Production Editor Alevtina Kobylyanskaya Layout design Viktor Malofeevsky Certificate of the mass information media registration 7 ORBIS LITTERARUM I. Sakhno. Visual Rhetorics of Carmina Figurata in the Poetry of the Early Middle Ages ......................................................................... 112 O. Chelyukanova. Arkady Gaidar’s Creative Innovation in Style of the Prose for Teenagers from the 1950th to the 1970th conference proceedings Y. Abramov, M. Zel’dina. Informational Support for Scholarly and Scientific Publishing and Its Use by the “Scholarly Communication Review” ................. 123 ............................. 118 ПИ № 7716687, date 10.11.2003 Published since 2004 Founder InformKultura Research and Information Centre, Russian State Library Publisher Russian State Library Address Russia, 119019, Moscow, Vozdvizhenka, 3/5 Tel./fax +7(495)6958312 Email: observatoria@rsl.ru Submitted texts and illustrations are retained by the Editors 8 JOINT OF TIME S. Davydov. Generation of Mobilisation Values in the Economic Culture of Ancient Egypt: the Hypothesis of Population Pressure.............................. 126 E. Dunaeva. Russo-Iranian Cultural Interaction: Problems and Prospects ........... 135 SUMMARIES ............................................................................................ 144 5/2014 ОБСЕРВАТОРИЯ КУЛЬТУРЫ Any reprinting of the published materials shall be agreed with the Editorial Board; any use of the published texts is to be accompanied by the reference to the “Observatory of Culture” journal. Subscription available via “Pressa Rossii” Joint Catalogue (index 12141) To download full text articles please subscribe to InformKultura Services http://infoculture.rsl.ru/NIKLib/ althome/_sitenav/root_frm.htm 143
Стр.145
SUMMARIES Literature and Philosophy: Two Ways of Organising Language Universe (by Ekaterina Kryukova) addresses literature and philosophy as language practices, which are close but not identical as concerns their structural organisation and essentially differ from other types of discourse. They are compared by the analogy to distinction drawn, according Ludwig Wittgenstein, between saying and showing, the two functions of language statement. Key words: philosophy, literature, language, understanding, metaphor, Ludwig Wittgenstein, saying and showing, discourse. Crossroads of Time: Now and Suddenly (by David Spector) considers prevailing interpretations of time, which apparently represent the impact of intellectualism in spite of being quite diverse. It is under its influence that time is replaced by an intellectual function. The universals of time forms are defined by the lubrication dogma (the past, the present, the future), which specify the nature of knowledge in the technology format. The mechanical universality deprives time of its emotional and aesthetic dimensions. Key words: time, spontaneity, typical and spontaneous reactions, “now and suddenly” phenomena, intellectualisation of time perception. The Embodiment of Personality and Inclusion Resources: from Psychological to Sociocultural Perspective (by Alexei Shemanov) considers the philosophical and cultural context of the concept of psychological resources. Within this context, various modes of understanding the attitudes towards a human being as the embodied being with own physical and mental peculiarities are analysed. The approaches to embodiment understanding are considered from the anthropological perspective; the latter both structuralises social attitude towards people with physical and mental peculiarities including the process of caregiving and provides for normative anthropology of this attitude. The author compares various concepts of person embodiment (realistic, phenomenological, psychoanalytical, postconventional) existing in foreign literature that follows the social model of disability. In conclusion, the prospects and limitations of the inclusive anthropology (Herman P. Meininger) in their relation to philosophical and methodological reflections on the notion of psychological resources are discussed and the necessity of creating the non-spiritualistic personology of the embodiment (John F. Crosby) is addressed. Key words: psychological resources, person embodiment, resources of person, inclusion, social model of disability, autonomy, authenticity, normative anthropology, spiritualistic personalism, culture. Prospects for Intensifying and Spreading Creativity as a Precondition of Social Progress (by Vladislav Mineralov) presents a manifold analysis of the notion of creativity. Particular emphasis is placed on examination of the interrelated social processes that contribute to development of understanding creativity and emerge from the growth of personal creative potential. Both positive and negative prospects in development of mass creativity are revealed together with the specific social, cultural, and economic phenomena that underpin this progress. Key words: creativity, creative class, rational action, creative action, innovation, culture, social communications, social responsibility. The Internet, Martin Heidegger, and the Deep Boredom (by Pyotr Gromov) looks into information technologies as a cultural phenomenon and demonstrates the difference between them and ”classical“ technics. Martin Heidegger’s concept of deep boredom is considered and an attempt to define its place in current situation of information technologies comprehension is made. The author also addresses the relevant negative effects. Key words: Martin Heidegger, Internet, information technologies, social networks, hypertext, boredom, deep onerous boredom. Contemporary “Postapocalypse” as a Form of Eschatological Myth Represented in the «S.T.A.L.K.E.R.» Computer Game (by Aleksey Pozharov) discusses the phenomenon of “postapocalypse” or a modern form of the eschatological myth representation in mass culture. The author analyses the structure of the myth implemented in the computer game and argues that contemporary culture endlessly reproducing different scenarios of the last day of the Universe is not able to answer what a changed world is to become after passing through a series of apocalyptic catastrophes. Key words: eschatology, postculture, myth, mass culture, computer games, postapocalypse. Artwork as the chronotope (by Andrei Politov) examines the ontological interpretation of artwork as the chronotope (of semantic world). The address to the work of art as the chronotope helps to reveal its historicity (as its proper history and belonging to a particular cultural-historical epoch), meanings and values, the integral image, its links to other artworks and the cultural space on the whole. Key words: art, chronotope, semantic world, artwork, ontological interpretation, essence of art, ontology, Alexey Ukhtomsky, Mikhail Bakhtin, Vasily Nalimov, imitation, historicity, temporality. Сhorus as a Form of Implementation of Sacral Contents and a Symbol of Orthodox Faith in Rodion Shchedrin’s Creation (by Anton Ivanov) deals with choir compositions by Rodion Shchedrin. Starting from the mid 1980s, the sacred music gradually revived in Russia and it is within this context that the author considers Shchedrin’s works. The three most significant scores are chosen, in which the sacral theme is put in the forefront: “The Sealed Angel” Russian liturgy, “The Enchanted
Стр.146
Wanderer” and “Boyarina Morozova” operas. The above-mentioned scores were written during the different periods of time but each contains the spiritual meaning; each of them represents composer’s thoughts on the eternal questions of belief, life and death, sin and atonement. Shchedrin developed semantics of his choral instruments throughout life, the evolution of which the author reveals by drawing semantic, musical and artistic parallels between his three significant compositions with chorus participation. Key words: Rodion Shchedrin, choir music, sacral theme, sacral quintessence,“The Sealed Angel” Russian liturgy, “The Enchanted Wanderer”, “Boyarina Morozova”. “A King, Riding” by Klaas de Vries as an Artwork of the 20th Century (by Elizaveta Sanicheva) considers the scenic oratorium “A King, Riding” by contemporary Dutch composer Klaas de Vries. It was composed after his own libretto based on the “Waves” novel by Virginia Woolf, which is a classic example of the stream of consciousness literature. The libretto and the opera work are studied as a part of rich and powerful mixture of different contemporary styles, manners, techniques and retrospections, such as impressionism, expressionism, neoclassicism. Its performance of 1996 in Brussels directed by Christoph Marthaler is also analysed. Key words: Klaas de Vries, stream of consciousness literature, impressionism, expressionism, neoclassicism, Rotterdam composer school. Eastern and Western Influences in the Cantus Publicus Tradition of the 12th and 13th Centuries (by Saida Iskhakova) considers the impact of Muslim-Arab culture (via Andalusia) on the one hand and of the Church poetry and music on the other on the troubadours’ art. The author argues that though troubadours’ love poetry was quite alike Arabic lyrics, the formal structure of the songs created in the South of France was directly related to the Church Latin poetry and music of the second half of the 11th century. However, the ambiguity about the issue is rooted in the poetic Arab influence on these Church “songs” that spread during the 9th and the 10th centuries. Key words: Medieval Europe, Medieval songs, Medieval poetry, cantus publicus, troubadours. Formation of Alexandre Benois’s Views on Saint Petersburg Architecture of the 18th and the Early 19th Centuries (by Natalia Khazova) traces the emergence of Alexandre Benois as a theorist of Saint Petersburg Baroque and Classicism architecture. The author analyses the role of the artist’s family and the impact of theatre and music on elaboration of Benois’s approaches to architecture. Key words: Alexandre Benois, architecture theory, Saint Petersburg, Baroque and Classicism architecture. Portraits of Nikolas II by Finnish Artist Albert Edelfelt (To the History of Russia and Finland Cultural Links ) (by Sani Aleksandra Kontula-Webb) deals with the relations to Russia of the Finnish artist Albert Edelfelt (1854—1905). He was one of the most prominent artists of Finland whose talent was well known also abroad. He became popular among the high society of Europe as a portraitist and made a remarkable career in the house of the Russian Tsars. This article is also devoted to his connections with Russia and especially to his portraits of Nikolas II. The fragments of letters written by the artist and translated by the author into Russian are cited in the article. Key words: Nikolas II, Alexander III, Albert Edelfelt, Finnish Art, Finnish artists in Russia, Russian Academy of Arts, commissioned portraits, letters of the artist. Vasyly Sukhomlynsky’s “Believe in Human and He Will Become a Human Being” (by Natalia Bogatyreva) is devoted to the eminent Soviet educator. At present, his pedagogical works are known to a narrow circle of specialists only while in the second half of the 20th century, they have been republished in millions of copies and could be found almost in every home. The article aims to bring interest to Sukhomlynsky’s pedagogical heritage and to prove the validity of his ideas and principles as the definite value of his books lays in his focus on careful and tactful attitude toward a child and declared love for a person, a woman and a mother in particular. The author shows how Sukhomlynsky’s books emotionally promote the role of reading, interest in science, living in harmony with Nature and most importantly, the aptitude to love people. Key words: teacher, Sukhomlynsky’s pedagogical system, emotional-artistic education, education through Beauty, creativity, moral values, “Parents’ University”, “School Under the Blue Sky”, study in pupil’s psychology, parenting without punishment. Mahatma’s “True Civilisation”: Mohandas Karamchand Gandhi as a Radical Critic of Civilisation (by Igor Polsky) examines the criticism of civilisation by M.K. Gandhi, reveals the main ideas of this philosopher and their links to the ideas of Henry David Thoreau and Leo Tolstoy. The author argues that there is a sort of structural similarity in Gandhi’s ideas of civilisation and representations of Cynics and Taoists, as well as in the radical civilisation criticism of the second half of the 20th century. Putting Gandhi’s criticism study within the cross-cultural context the author shows that this is not about succession, but only about the universality of basic features that are reproduced in different cultural contexts. Key words: primitivism, anticivilisationism, radical criticism of civilisation, Mahatma Gandhi, India, nonviolence. Miniatures in Medieval Chant Manuscripts of the Trinity-Sergius Monastery (by Alexandra Alexandrina) considers non-traditional decoration of chant manuscripts of the 15th and the 16th centuries. Basing on the comparison of miniatures and content analysis, the author argues the monastic provenance of the 16th century manuscript and explores the unique miniature of the 15th century Oktoih from the Russian State Library manuscript collection.
Стр.147
Key words: Trinity-Sergius Monastery, Sergius of Radonezh, Russian chant manuscripts, manuscript collection of the Russian State Library, Oktoih. Society of Synchronisation: A Human and a Digital Profile (by Vladislav Moiseev) is devoted to understanding of the new media. Within the context of contemporary digital culture analyses, the author criticises the virtual reality interpretation as a parallel reality. He supposes that offline paradigm loses its legitimacy as the widespread penetration of the Internet technologies results in synchronisation of a person with his/her digital profile. Key words: new media, virtual reality, body without organs, synchronisation, digital profile, mediaphilosophy, visual turn, image. Visual Rhetorics of Carmina Figurata in the Poetry of the Early Middle Ages (by Irina Sakhno) examines the way the verbal image represents itself graphically in the shape of pattern poems and traces the forming of visual rhetorics back to the early medieval poetry. Pattern poems (carmina figurata) are considered to be the earliest genre of the visual poetry, where from new synthetic form springs. Visual images of pattern poems by Simmias of Rhode, Dosiades of Crete, Theocritus reveal the obvious interconnection between poetry and painting. The description visualises common or mythological object, while its reception is based on the reflection of the sign-symbolic level of the poetic structure in figurative iconicity. In addition, Latin poets contributed greatly to shaping verbal text as a new visual language. Particularly well-known is the visual experiment by Publilius Optatianus Porphyrius, namely The Panegyric to the Emperor Constantine the Great (326), in which the universality of verbal and visual levels represents the semantic whole and the way the rhetoric message is structured. A new approach to visual signification gave a new expressive form not just with the means of language as such but as a specific mode of musical expression of a poetic text. One may recall exceptional drawings based on the depiction of musical signs by the poet and musician Baude Cordier (c. 1380 — c. 1440), namely Belle, Bonne, Sage rondo for three voices presented in a heart-shaped score. The semantics of the Latin cross was reconsidered by the Latin poet Rabanus Maurus Magnentius (c. 780—856) in his treatise De laudibus sanctae crucis, where the semantic structure of the text distinctly reveals its visual potentials and the lexical level correlates with the sign system, so that verbal and visual elements constitute each other. Key words: carmina figurata, visual rhetoric, picturepoems, visuality of a verbal sign, graphics, graphical poem, poetical ornamentation, calligraphic cryptography, visual poetry, synthetic imaginary, visual perception, verbal picture. Arkady Gaidar’s Creative Innovation in Style of the Prose for Teenagers from the 1950th to the 1970th (by Olga Chelyukanova) is devoted to Gaidar’s influence on stylistic formation of the prose for teenagers including the use of romantic and heroic symbolism, recognisable balladic melodism, the intra literary synthesis, and figurativeness that go back to Gaidar’s works. All that contributed to the deepening of meanings and enrichment of the internal form of literary works for children beginning from the 1950th especially apparent in the writings of those who followed Gaidar’s tradition. Key words: literary tradition, intra literary synthesis, art synthesis, prose lyrisation, internal form, individual style, literary fairy tale, ballad. Informational Support for Scholarly and Scientific Publishing and Its Use by the “Scholarly Communication Review” (by Yegor Abramov and Marina Zel’dina) addresses the history of the journal establishment and its goals. The authors propose approaches to tackling the problems of contemporary academic publishing including the observance of standard requirements for academic publications, organisation of communication around a scholarly journal, expansion of its influence, and financial provisions. Key words: scholarly periodical, academic publication, impact-factor, altmetrics, professional communication. Generation of Mobilisation Values in the Economic Culture of Ancient Egypt: the Hypothesis of Population Pressure (by Sergey Davydov) states that the future territory of Ancient Egypt took the flows of migrants from the neighbouring regions from the 8th to the 6th millennium BC. The author argues that at that time, the scarcity of resources problem could only be solved by creating a planned economy and the values of mobilisation in the economic culture. During the Neolithic Revolution, the Proto-Egyptians established a new type of social solidarity based on the imperative discharge of duty, which presupposed passing responsibility for making economic decisions from households to managerial aristocracy and widespread demand for compulsory participation in public works for all the population layers. This social innovation has ensured the creation of structural, cultural, and institutional preconditions for the efficient growth of the Proto-Egyptian economy, rapid division of labour, significant increase in its intensity and productivity. Key words: Neolithic Revolution, Ancient Egypt, demographic pressure, migration, productivity, division of labour, vertical integration of society and economic culture. Russo-Iranian Cultural Interaction: Problems and Prospects (by Elena Dunaeva) states that for centuries cultures of Russia and Iran have been developing on the basis of close contacts. Nowadays cultural interaction between Russia and Iran is an important component of their partnerships; however it develops at a much slower rate, especially if compared to political contacts. The inadequate images of Russia in Iran and of Iran in Russian society together with some others factors make the partnership of both countries rather limited. The active cultural dialogue is to contribute to improving this situation, finding areas of joint interest and restoring mutual confidence. Key words: Russo-Iranian relations, cross-cultural interaction, Islamic revolution, Iranian Cultural Mission in Moscow, Orthodox Church — Islam dialogue, Treaty of Turkmenchay, informational channels.
Стр.148
АВТОРЫ НОМЕРА Абрамов Егор Геннадьевич, кандидат экономических наук, главный редактор журнала «Научная периодика: проблемы и решения» (Москва) E-mail: abramov@idbg.ru Александрина Александра Валентиновна, научный сотрудник Отдела рукописей и старопечатных книг Государственного исторического музея (Москва) E-mail: ava@front.ru Богатырева Наталья Юрьевна, кандидат филологических наук, доцент Московского педагогического государственного университета E-mail: nessi1995@mail.ru Громов Петр Евгеньевич, аспирант Института философии Санкт-Петербургского государственного университета E-mail: petergromov@yandex.ru Давыдов Сергей Анатольевич, доктор социологических наук, профессор кафедры социологии Санкт-Петербургского государственного экономического университета E-mail: licurg@inbox.ru Дунаева Елена Викторовна, кандидат исторических наук, старший научный сотрудник Института востоковедения РАН (Москва) E-mail: elena-vd@list.ru Зельдина Марина Михайловна, выпускающий редактор журнала “Научная периодика: проблемы и решения” (Москва) E-mail: editor@nppir.ru Иванов Антон Михайлович, аспирант Академии хорового искусства им. В.С. Попова E-mail: ivan4ik@yandex.ru Исхакова Саида Зауровна, кандидат искусствоведения, доцент кафедры композиции Уфимской государственной академии искусств им. Загира Исмагилова E-mail: brigadir_narodny@mail.ru Контула-Вебб Сани Александра, искусствовед, аспирант факультета теории и истории искусств (заочное обучение) Санкт-Петербургского государственного академического института живописи, скульптуры и архитектуры им. И.Е. Репина, специалист по вопросам культуры Генерального консульства Финляндии в Санкт-Петербурге E-mail: sani.kontula-webb@yandex.ru Крюкова Екатерина Борисовна, аспирант Русской христианской гуманитарной академии (Санкт-Петербург) E-mail: antikukuruza@mail.ru Минералов Владислав Юрьевич, кандидат социологических наук, заведующий Отделом учета и хранения Музея наивного искусства (Москва) E-mail: mineralov.v@ya.ru Моисеев Владислав Николаевич, аспирант кафедры ЮНЕСКО Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации (Москва) E-mail: moiseev.work@gmail.com
Стр.149
РАЗДЕЛ 1. КОНТЕКСТ Пожаров Алексей Игоревич, аспирант Гуманитарного института телевидения и радиовещания им. М.А. Литовчина (Москва) E-mail: soundman.alex@gmail.com Политов Андрей Викторович, соискатель кафедры истории философии философско-социологического факультета Пермского государственного национального исследовательского университета E-mail: erikhczeren@yandex.ru Польский Игорь Валерьевич, аспирант Русской антропологической школы Российского государственного гуманитарного университета (Москва) E-mail: rabotyagi@gmail.com Саничева Елизавета Васильевна, аспирант Государственного института искусствознания (Москва) Е-mail: sanicheva@gmail.com Сахно Ирина Михайловна, доктор филологических наук, профессор кафедры теории и истории культуры Российского университета дружбы народов (Москва) E-mail: drsachno@msn.com Спектор Давид Михайлович, кандидат архитектуры, доцент, старший научный сотрудник Института художественного образования Российской академии образования (Москва) Е-mail: daspektor@mail.ru Хазова Наталья Викторовна, аспирант кафедры теории и истории искусства Московского государственного академического художественного института им. В.И. Сурикова E-mail: natasha130989@ mail.ru Челюканова Ольга Николаевна, кандидат филологических наук, доцент кафедры литературы Арзамасского филиала Нижегородского государственного университета им. Н.И. Лобачевского E-mail: olga_ribakova@fromru.com Шеманов Алексей Юрьевич, доктор философских наук, ведущий научный сотрудник Института проблем инклюзивного образования Московского городского психолого-педагогического университета E-mail: ajshem@mail.ru
Стр.150