Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 645537)
Контекстум

Обучение иностранным языкам в условиях инклюзии. Teaching foreign languages in the inclusive classroom (300,00 руб.)

0   0
Страниц95
ID878335
ISBN978-5-7782-5073-4
Обучение иностранным языкам в условиях инклюзии. Teaching foreign languages in the inclusive classroom / Помуран Н.Н. — 95 с. — ISBN 978-5-7782-5073-4 .— URL: https://rucont.ru/efd/878335 (дата обращения: 15.07.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Обучение_иностранным_языкам_в_условиях_инклюзии._Teaching_foreign_languages_in_the_inclusive_classroom.pdf
ББК 81.432.1-923+74.5я73 П558 Рецензенты: д-р филос. наук, канд. пед. наук, доцент, заведующий кафедрой иноязычного образования НИПКиПРО Н. Е. Буланкина П558 Обучение иностранным языкам в условиях инклюзии. Teaching foreign languages in the inclusive classroom: учебное пособие / Н. Н. Помуран. – Новосибирск: Изд-во НГТУ, 2023. – 95 с. канд. пед. наук, доцент кафедры ИЯ ГФ НГТУ И. В. Барабашёва Помуран Н. Н. ISBN 978-5-7782-5073-4 Учебное пособие предназначено для магистрантов направления 44.04.01 Педагогическое образование, профиль «Обучение иностранным языкам в цифровой среде». Учебное пособие написано на английском языке и включает семь разделов, в которых рассмотрены теоретические аспекты инклюзивного образования и отражены практики, используемые в обучении иностранным языкам в условиях инклюзии. Теоретический материал в каждом разделе сопровождается вопросами для закрепления прочитанного материала. Учебное пособие может быть использовано в качестве дополнительной учебной литературы для преподавателей иностранного языка при обучении по программам дополнительного профессионального образования, а также может быть рекомендовано специалистам в области методики преподавания иностранных языков. ББК 81.432.1-923+74.5я73 ISBN 978-5-7782-5073-4 © Помуран Н. Н., 2023 © Новосибирский государственный технический университет, 2023 2
Стр.2
ОГЛАВЛЕНИЕ Предисловие ............................................................................................................. 3 1. SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS AND INCLUSIVE EDUCATION ...................................................................... 5 1.1. The Complex Notion of Educational Inclusion, Disability and Special Educational Needs....................................................................... 5 1.2. The Concepts of Integration and Mainstreaming and the Principle of Normalization ................................................................. 8 2. INCLUSIVE AND SPECIAL EDUCATION IN RUSSIA: PAST AND PRESENT ...................................................................................... 13 2.1. Development of Inclusive Education in the Russian Federation .................. 13 2.2. Laws, Policies and Programmes of Inclusive Education in Russia .............. 18 2.3. Inclusive Education in the Foreign Language Classroom ............................ 24 3. LEARNERS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS: TYPES AND CHARACTERISTICS. DEFINING STUDENTS WITH SEN............................................................... 30 3.1. The concept of the norm and the anomaly in the development process ....... 30 3.2. Categories of Learners with SEN ................................................................. 31 3.3. Defining special education needs and disabilities ........................................ 35 3.4. Theories and Approaches to Teaching Students with SEN: Constructivism VS Behaviourism ................................................................ 37 4. INCLUSION FOR LEARNERS WITH SENSORY IMPAIRMENTS ......... 41 4.1. Learning Environment .................................................................................. 41 4.2. Learning Environment for Sensory Impaired Students ................................ 44 4.3. Teaching Foreign Languages to Hearing Impaired Students ........................ 46 4.4. Teaching Foreign Languages to Visually Impaired Students ....................... 49 5. INCLUSIVE EDUCATION FOR STUDENTS WITH PHYSICAL, SPEECH AND LANGUAGE DISABILITIES ................................................. 55 5.1. Learning Environment for Students with Physical Disability ...................... 55 5.2. Teaching Foreign Languages to Speech and Language Impaired Students ......................................................................................... 57 93
Стр.93
6. INCLUSIVE EDUCATION FOR STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITY OR MENTAL RETARDATION ............................................... 65 6.1. Learning Environment for Students with Intellectual Disability .................. 65 6.2. Teaching Students with Intellectual Disabilities .......................................... 68 7. INCLUSIVE EDUCATION FOR STUDENTS WITH BEHAVIOUR DISORDERS AND EMOTIONAL DEREGULATION (ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY DISORDER AND AUTISM SPECTRUM DISORDER) ..................................................... 74 7.1. Recognising Students with ADHD ............................................................... 74 7.2. Teaching Foreign Languages to Students with ADHD ................................ 76 7.3. Learning Environment for Students with Autism Spectrum Disorder .......... 79 7.4. Teaching Students with Autism Spectrum Disorder ..................................... 82 References ................................................................................................................ 86 94
Стр.94

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически