ТЕАТР
март 2020, № 41
издается с 1930 года
в 1990—2000-е выходил с перерывами
возобновлен в октябре 2010 года
Учредитель издания
— Союз театральных деятелей
Российской Федерации
(ИНН 7707035201)
Издание журнала
осуществлено при поддержке
Фонда Михаила Прохорова
Адрес: 107031, Страстной бульвар, 10
Главный редактор
— Марина Юрьевна Давыдова
Заместитель главного редактора
— Олег Зинцов
Выпускающий редактор
— Алла Шендерова
Редактор
— Валерий Золотухин
Обозреватели
— Ника Пархомовская
— Лиза Кешишева
Cпециальный
зарубежный корреспондент
— Камила Мамадназарбекова
Дизайнер
— Наталья Агапова
Руководитель фотослужбы
— Мария Захарова
Исполнительный директор
— Дмитрий Мозговой
Помощник директора
— Евгения Баландина
Директор по распространению
— Дмитрий Лисин
Журнал зарегистрирован
в Федеральном агентстве по печати
и массовым коммуникациям
ПИ N77-1621 от 28.01.2000
ISSN 0131-6885
Адрес редакции для почты:
107031, Москва,
Страстной бульвар, 10, комн. 38
тел.: (495) 650 28 27, 650 95 22
e-mail: info@oteatre.info
teatr.moscow@gmail.com
www.oteatre.info
Индекс журнала
в объединенном каталоге
«Пресса России» — 13150
Цена свободная
Театр. № 41
Стр.3
002
summary
Marina Davydova
Theater and Quarantine: editor’s column
Valery Zolotukhin
In search of spectator freedom
TEATR. recalls the latest works
on the theory of theater and contemporary
art, united by interest in the problem
of spectator perception.
Julia Kleiman
From «Dionysus-69» to «Toys»-2019
TEATR. sees into what modern participatory
projects inherited from the theatrical
avant-garde of the 1960s, and what,
on the contrary, was rejected.
Nikolay Pesochinsky
The death of the viewer
TEATR. sees into whether the tradition
of participativeness leads to a change
in the essence of theater playing and to
rewriting by theater of its constitution.
Alla Shenderova
Participation without manipulation
Vsevolod Lisovsky and Dmitry Volkostrelov
talked about the participatory and
participative nature of modern theater
and how and why they do not manipulate
the audience.
Alla Shenderova
Vladimir Mirzoev: «This is an apocalypse,
everything is in order!»
TEATR. asked Vladimir Mirzoyev whether
the viewer was a victim at his play Madame
Margarita, why Roberto Atayde’s play
is again relevant today, as well as why
the postmodern era was replaced by the
primitive era and how to live in it now.
Roman Osminkin
«Meeting in theater»: between collective
performance and political activism
One can find a lot in common between
the strikes in theaters, which fuse
theater and social action, and the forms
of participatory art. TEATR. believes
that in both cases the collective
performance leaves the sphere
of theatrical representation for social
reality, becoming a means of changing it.
Театр. № 41
Nika Parkhomovskaya
The evolution of Russian viewer
TEATR. puzzles out how and why our
viewer turned out to be perhaps the most
responsive and reactive viewer of modern
theater.
Nika Parkhomovskaya, Olga Tsvetkova
Everybody is dancing
What roles does the viewer have
in contemporary dance? In what cases
and how do spectators replace performers?
Is this purely theatrical dichotomy
incorporated in modern dance at all?
About all this and much more TEATR.
spoke with choreographer Olga Tsvetkova,
curator of the modern dance section
of the V — A — C foundation.
Inna Rozova
Feel alive!
Unlike some other theatrical practices
(promenade, immersive theater),
where it is difficult for the viewers
to determine the volume of their
participation without violating
the rules of the game, everything
in the playback is very plastic.
TEATR. sorts out what freedoms and
privileges this genre gives the viewer.
Barbara Sklez
A radical study of time
TEATR. sees into how performativity
has influenced the culture of memory
and the perception of the historical
past by the audience
Aysilu Kadyrova
Three languages of theatrical Kazan
and the «mechanism of misunderstanding»
Performances in the Tatar language
can be seen today in the five theaters
of Kazan. All have a translation service
into Russian, and in one of them,
Kamalovsky theater, Tatar performances
can also be seen translated into English.
TEATR. sees into what kind of simultaneous
translation viewers prefer and whether
it is always necessary.
Стр.4
003
summary
Lisa Keshisheva
About new and old forms
of theater criticism
The reviewer is a special case
of the viewer. TEATR. offers to look
at today’s Russian theater criticism in all
the diversity of its forms, practicians,
genres and tasks.
Zhanna Zaretskaya
Chaos as a hunch
TEATR. publishes notes on the work
of the spectators’ club at the Chaos
Festival of Contemporary Art
(«Staryi Dom» Theater, Novosibirsk)
Alexander Rubinstein
Theater and its audience. Essays
In 2019, for the first time in our
history, a survey of the theater public
was conducted, based on which a detailed
report was prepared. TEATR. asked one
of the authors of the study to highlight
and comment on its main points
Plus or minus theater
The interest for theater of people
engaged in intellectual and / or creative
activities in the other arts is one
of the important indicators of the state
of theater. Therefore, we conducted
a small survey among musicians,
philosophers, filmmakers, writers,
curators, art and film critics to find
out why they go to the theater and think
about it if they don’t need it «for work».
Or, on the contrary, do not go to the
theater in principle.
Театр. № 41
Стр.5
004
содержание
Содержание
058 Роман Осминкин
«Митинг в театре»: между коллективным
перформансом и политическим активизмом
064 Ника Пархомовская
005 Марина Давыдова
Чума во время коронавируса
008 Мила Бредихина, Олег Аронсон,
Антон Долин, Мария Степанова,
Алексей Паперный, Марина Разбежкина,
Марина Лошак, Алексей Уминский,
Сергей Гандлевский, Олег Нестеров,
Юрий Сапрыкин
Плюс-минус театр
016 Валерий Золотухин
В поисках свободы: новейшие
теоретические работы
о проблеме зрителя
022 Юлия Клейман
От «Диониса-69» к «Игрушкам»-2019
094 Жанна Зарецкая
030 Николай Песочинский
Смерть зрителя
038 Алла Шендерова
Это слово через «ц»:
Всеволод Лисовский и Дмитрий
Волкострелов о партиципаторности
современного театра
052 Алла Шендерова
Владимир Мирзоев: «Это апокалипсис,
все в порядке!»
Хаоc как предчувствие:
заметки о работе зрительского
клуба на фестивале актуального
искусства «Хаос»
104 Лиза Кешишева
О новых и старых формах
театральной критики
110 Александр Рубинштейн
Театр и его публика.
Социологические очерки
070 Ника Пархомовская, Ольга Цветкова
Танцуют все: какие роли бывают
у зрителя в современном танце
078 Инна Розова
Почувствуй себя живым:
зритель как полноправный участник
плейбек-перформанса
082 Варвара Склез
Радикальное исследование времени
088 Айсылу Кадырова
Три языка театральной Казани
и «механизм непонимания»
Российский зритель и его эволюция
Театр. № 41
Стр.6