ВЕСТНИК
ПРАВОСЛАВНОГО
СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО
ГУМАНИТАРНОГО
УНИВЕРСИТЕТА
f3!…= "/.%,2 2/! !=ƒ= " %.
n“…%"=… " 1997 .
ПЕДАГОГИКА. ПСИХОЛОГИЯ
IV: 54
h
`"3“2
q…2 K!
l%“*"= 2019
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38
протоиерей Владимир Воробьёв (Россия, Москва)
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ СЕРИИ:
ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР
А. Н. Лебедев, академик РАЕН, д-р биол. наук, проф. (Россия, Москва)
Д. В. Лифинцев, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Н. И. Лифинцева, д-р пед. наук (Россия, Москва)
Г. Ю. Лосик, д-р психол. наук (Беларусь)
Е. А. Александрова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
М. Р. Битянова, канд. психол. наук (Россия, Москва)
И. В. Вачков, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
С. Ю. Дивногорцева, д-р пед. наук, доцент (Россия, Москва)
И. В. Егоров, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва)
Ю. Койнова-Цёльнер, канд. пед. наук, PhD (Германия)
И. Краав, PhD (Эстония)
С. И. Абрамов, канд. пед. наук (Россия, Москва)
Г. Ю. Мартьянова, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва)
И. В. Метлик, д-р пед. наук (Россия, Москва)
Т. И. Петракова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. С. Подымова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
С. И. Попова, д-р пед. наук (Россия, Москва)
А. В. Торопова, д-р психол. наук, д-р пед. наук (Россия, Москва)
С. В. Феликсов, канд. филол. наук (Россия, Москва)
М. В. Шакурова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. Ф. Шеховцова, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Т. Т. Щелина, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. Б. Шнейдер, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Н. Б. Шумакова, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
И. Н. Семенов, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Т. В. Склярова, д-р пед. наук, доцент (Россия, Москва)
Л. Т. Потанина, д-р психол. наук (Россия, Москва)
Ю. Савано, PhD (Япония)
Т. В. Склярова, д-р пед. наук
НАУЧНЫЙ РЕДАКТОР
РЕДАКТОР ВЫПУСКА
Д. В. Пушкина
13.00.01 — Общая педагогика, история педагогики и образования (педагогические науки),
13.00.08 — Теория и методика профессионального образования (педагогические науки),
19.00.01 — Общая психология, психология личности, история психологии (психологические науки)
Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации научных работ,
отражающих основное научное содержание кандидатских и докторских диссертаций
по следующим научным специальностям:
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
© Издательство Православного Свято-Тихоновского
гуманитарного университета, 2019
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S
REVIEW
The review is published four times a year.
Founded in 1997.
PEDAGOGY. PSYCHOLOGY
IV: 54
July
August
September
Moscow 2019
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38
Е. А. Aleksandrova, Doctor of Sciences**
S. I. Abramov, Candidate of Sciences*
Very Revd. Vladimir Vorobiev
EDITORIAL BOARD:
EDITOR-IN-CHIEF
S. Iu. Divnogortseva, Doctor of Sciences in Education, Associate Professor (Moscow, Russia)
I. V. Egorov, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia)
J. KS. V. Feliksov, Candidate of Sciences in Philology (Moscow, Russia)
M. R. Bitianova, Candidate of Sciences in Psychology (Moscow, Russia)
oinova-Zoellner, Candidate of Sciences in Education, PhD (Germany)
I. Kraav, PhD (Estonia)
G. Iu. Mart'ianova, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia)
I. V. Metlik, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
D. V. Lifi ntsev, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
N. I. Lifi ntseva, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
G. Losik, Doctor of Science in Psychology (Belarus)
А. N. Lebedev, Member of Russian Academy of Natural Sciences,
Doctor of Sciences in Biology, Professor (Moscow, Russia)
L. S. PT. I. Petrakova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
I. N. Semenov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
M. V. Shakurova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
L. FT. T. Shchelina, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
L. T. Potanina, Doctor of Sciences in Psychology (Moscow, Russia)
Yu. Sawano, PhD (Japan)
odymova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
S. I. Popova, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
in Education, Professor (Moscow, Russia)
in Education (Moscow, Russia)
T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education, Associate Professor (Moscow, Russia)
A. V. Toropova, Doctor of Sciences in Psychology, Doctor of Sciences in Education
(Moscow, Russia)
L. B. Shn. Shekhovtsova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
N. B. Shumakeider, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
ova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
I. V. Vachkov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
ACADEMIC EDITOR
T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education
D. VEDITOR
. Pushkina
St. Tikhon's University Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals of the Higher
Attestation Commission of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation
and is recommended for the publication of articles which refl ect the scientifi c content
of theses for the degrees of Candidate of Sciences and Doctor of Sciences in the following specialisations:
13.00.01 — General Pedagogy, History of Pedagogy and Education (Pedagogical Sciences),
13.00.08 — Theory and Methodology of Professional Education (Pedagogical Sciences),
19.00.01 — General Psychology, Psychology of Personality, History of Psychology (Psychological Sciences)
* According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, the degree of Candidate
of Sciences (Cand. Sc.) belongs to ISCED level 8 — “doctoral or equivalent”, together with PhD, DPhil, D.Lit,
D.Sc, LL.D, Doctorate or similar.
**
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
According to ISCED 2011, a post-doctoral degree called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect
second advanced research qualifi cations or higher doctorates.
© Publishing house of St. Tikhon's Orthodox
University for the Humanities, 2019
Стр.5
Вестник ПСТГУ. Серия IV: Педагогика. Психология. 2019. Вып. 54
СОДЕРЖАНИЕ
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПЕДАГОГИКА
ПРОБЛЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ
ЛОГИНОВА М. П.
Основы образования в США и России: культурно-религиозный аспект . . . . . . . . . 9
ПЕГОРОВ Г. В., ГУАЙТА Д., МЕЛАНИНА Т. В., ПЛАТОНОВА Ю. А.,
огословском образовании . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
ОПОВ А. А., ПУШКАРЕВ С. А., СМОЛЬЯНОВ В. Н., УЛИТЧЕВ И. И.
бОрганизация межличностного взаимодействия в дистанционном
НИКУЛИНА Е. Н.
Литургика для мирян: методологические основы обучения взрослых
в рамках программ профессиональной переподготовки и повышения
квалификации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
АСТЭР И. В., ХУЛАП В. Ф.
сРоль и основные принципы православной педагогики для церковного
ЗАТЯМИНА Т. А.
в оКонцепция культуросоОБРАЗного урока православной культуры
ХЕЦЕР K.
ЧаОбразование в Римской Палестине.
МАСЛИНСКАЯ С. Г.
лужения добровольцев . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
ИЗУЧЕНИЕ РЕЛИГИОЗНОЙ КУЛЬТУРЫ В ШКОЛЕ
бщеобразовательной школе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
ИСТОРИЯ ПЕДАГОГИКИ
сть 3. Греческое образование для евреев . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
ТЕНДРЯКОВА М. В., БЕЗРОГОВ В. Г.
Корф и Город: fi gura urbis capitis в учебных книгах для земской школы . . . . . . . . . 84
Детское чтение сквозь призму педагогики первой четверти ХХ в.
(об истоках раннесоветской концепции читателя) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
5
Стр.6
St. Tikhon’s University Review. Series IV: Pedagogy. Psychology. 2019. Vol. 54
CONTENTS
ARTICLES: PEDAGOGY
PROBLEMS OF EDUCATION
LOGINOVA M.
Cultural anFoundations of Education in the USA and Russia:
d Religious Perspectives . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
PEGOROV G., GUAITA G., MELANINA Т., PLATONOVA J., POPOV А.,
NIKULINA E.
USHKAREV S., SMOLIANINOV V., ULITCHEV I.
Organisation of Interpersonal Interaction in Theological Distance Education . . . . . . . . 24
Liturgics for Laymen: Methodological Foundations for Teaching Adults
in the Framework of Programmes for Professional Futher Education
and Improvement of Qualifi cation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
ASTER I., KHULAP V.
The Role and Basic Principles of Orthodox Pedagogy for Church Volunteer Service . . . . 51
STUDY OF RELIGIOUS CULTURE AT SCHOOL
ZATYAMINA Т.
Conception of Spiritually Motivated Lesson of Orthodox Culture
in Secondary School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
HISTORY OF PEDAGOGY
HEZSER C.
PEducation in Roman Palestine.
art 3. Greek Education for Jews . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
TENDRYAKOVA М., BEZROGOV V.
MASLINSKAYA S.
Korff and the City: Figura Urbis Capitis in Elementary Textbooks
for Rural School of the 2nd
Half of the 19th
Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Children’s Reading as Refl ected in Pedagogy of the First Quarter
of the 20th
Century (On the Origins of the Early Soviet Concept of the Reader) . . . . . . 106
6
Стр.7
Исследования:
педагогика
Стр.8