ВЕСТНИК
ПРАВОСЛАВНОГО
СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО
ГУМАНИТАРНОГО
УНИВЕРСИТЕТА
Журнал выходит четыре раза в год.
Основан в 1997 г.
ПЕДАГОГИКА. ПСИХОЛОГИЯ
IV: 51
октябрь
ноябрь
декабрь
Москва 2018
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38
протоиерей Владимир Воробьёв (Россия, Москва)
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ СЕРИИ:
ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР
А. Н. Лебедев, академик РАЕН, д-р биол. наук, проф. (Россия, Москва)
Д. В. Лифинцев, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Н. И. Лифинцева, д-р пед. наук (Россия, Москва)
Г. Ю. Лосик, д-р психол. наук (Беларусь)
Е. А. Александрова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
М. Р. Битянова, канд. психол. наук (Россия, Москва)
И. В. Вачков, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
С. Ю. Дивногорцева, д-р пед. наук, доцент (Россия, Москва)
И. В. Егоров, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва)
Ю. Койнова-Цёльнер, канд. пед. наук, PhD (Германия)
И. Краав, PhD (Эстония)
С. И. Абрамов, канд. пед. наук (Россия, Москва)
Г. Ю. Мартьянова, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва)
И. В. Метлик, д-р пед. наук (Россия, Москва)
Т. И. Петракова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. С. Подымова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
С. И. Попова, д-р пед. наук (Россия, Москва)
А. В. Торопова, д-р психол. наук, д-р пед. наук (Россия, Москва)
С. В. Феликсов, канд. филол. наук (Россия, Москва)
М. В. Шакурова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. Ф. Шеховцова, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Т. Т. Щелина, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. Б. Шнейдер, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Н. Б. Шумакова, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
И. Н. Семенов, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Т. В. Склярова, д-р пед. наук, доцент (Россия, Москва)
Л. Т. Потанина, д-р психол. наук (Россия, Москва)
Ю. Савано, PhD (Япония)
Т. В. Склярова, д-р пед. наук
НАУЧНЫЙ РЕДАКТОР
РЕДАКТОР ВЫПУСКА
Д. В. Пушкина
Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации научных работ,
отражающих основное научное содержание кандидатских и докторских диссертаций
по следующим группам научных специальностей: 13.00.00 – педагогические науки,
19.00.00 – психологические науки
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
© Издательство Православного Свято-Тихоновского
гуманитарного университета, 2018
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S
REVIEW
The review is published four times a year.
Founded in 1997.
PEDAGOGY. PSYCHOLOGY
IV: 51
October
November
December
Moscow 2018
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38
S. Iu. Divnogortseva, Doctor of Sciences in Education, Associate Professor (Moscow, Russia)
I. V. Egorov, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia)
S. V. Feliksov, Candidate of Sciences in Philology (Moscow, Russia)
Е. А. Aleksandrova, Doctor of Sciences** in Education, Professor (Moscow, Russia)
M. R. Bitianova, Candidate of Sciences in Psychology (Moscow, Russia)
S. I. Abramov, Candidate of Sciences*
in Education (Moscow, Russia)
J. Koinova-Zoellner, Candidate of Sciences in Education, PhD (Germany)
I. Kraav, PhD (Estonia)
G. Iu. Mart'ianova, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia)
I. V. Metlik, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
D. V. Lifi ntsev, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
N. I. Lifi ntseva, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
G. Losik, Doctor of Science in Psychology (Belarus)
А. N. Lebedev, Member of Russian Academy of Natural Sciences,
Doctor of Sciences in Biology, Professor (Moscow, Russia)
L. S. PT. I. Petrakova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
I. N. Semenov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
M. V. Shakurova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
L. FT. T. Shchelina, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
L. T. Potanina, Doctor of Sciences in Psychology (Moscow, Russia)
Yu. Sawano, PhD (Japan)
odymova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
S. I. Popova, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
Very Revd. Vladimir Vorobiev
EDITORIAL BOARD:
EDITOR-IN-CHIEF
T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education, Associate Professor (Moscow, Russia)
A. V. Toropova, Doctor of Sciences in Psychology, Doctor of Sciences in Education
(Moscow, Russia)
L. B. Shn. Shekhovtsova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
N. B. Shumakeider, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
ova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
I. V. Vachkov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
ACADEMIC EDITOR
T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education
EDITOR
D. V. Pushkina
St. Tikhon's University Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals of the Higher
Attestation Commission of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation and is recommended
for the publication of articles which refl ect the scientifi c content of theses for the degrees of Candidate of Sciences
and Doctor of Sciences in the following fi elds of research: 13.00.00 – Education, 19.00.00 – Psychology
* According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, the degree of Candidate
of Sciences (Cand. Sc.) belongs to ISCED level 8 — “doctoral or equivalent”, together with PhD, DPhil, D.Lit,
D.Sc, LL.D, Doctorate or similar.
**
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
According to ISCED 2011, a post-doctoral degree called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect
second advanced research qualifi cations or higher doctorates.
© Publishing house of St. Tikhon's Orthodox
University for the Humanities, 2018
Стр.5
Вестник ПСТГУ. Серия IV: Педагогика. Психология. 2018. Вып. 51
СОДЕРЖАНИЕ
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПЕДАГОГИКА
ПРОБЛЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ
КОЛЫХАЛОВА О. А.
Влияние инновационных педагогических технологий на формирование
учебной мотивации студентов неязыковых специальностей
к изучению иностранного языка . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
ПРОБЛЕМЫ ВОСПИТАНИЯ
БОГАТЫРЕВА Н. Ю.
Духовно-нравственные ценности в современной детской литературе . . . . . . . . . . 26
ЧЕРДЫНЦЕВА Е. В.
вРазвитие внутренней позиции ученика у младших школьников
о внеурочной деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
СОЦИАЛЬНАЯ ПЕДАГОГИКА
МУДРИК А. В.
Социальная психология воспитания в социально-педагогическом ракурсе . . . . . 56
АЛЕХИНА Е. В.
Социально-педагогическая адвокация в контексте защиты прав ребенка
с ограниченными возможностями здоровья . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
ИСТОРИЯ ПЕДАГОГИКИ
РОМАШИНА Е. Ю., ТЕТЕРИН И. И.
р«Ученики к картине так все и тянутся»:
КУПРИЯНОВ Б. В.
уководство к наглядному обучению грамоте Н. А. Корфа . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
НАШЕ НАСЛЕДИЕ
Первый опыт романтических чувств и отношений
у советских подростков в пионерском лагере в 60–80-х гг. ХХ в. . . . . . . . . . . . . . . . 82
5
Стр.6
Содержание
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПСИХОЛОГИЯ
ЕГОРОВ И. В.
Идеалы молодежи как основания психосоциальной типологии личности . . . . . . . 97
ДВОЙНИН А. М.
Психология религии в постсоветской России (1990-е гг.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114
Стр.7
St. Tikhon’s University Review. Series IV: Pedagogy. Psychology. 2018. Vol. 51
CONTENTS
ARTICLES: PEDAGOGY
PROBLEMS OF EDUCATION
KOLYKHALOVA O.
Eff ects of Innovative Teaching Techniques on Students’ Educational Motivation
in Learning a Foreign Language (With Students of Non-Linguistic Specialisations
as an Example) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
PROBLEMS OF UPBRINGING
BOGATYREVA N.
Spiritual and Moral Values of Contemporary Children’s Literature . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
CHERDYNTSEVA E.
in ExtracFormation of Internal Position of Student in Younger Schoolchildren
urricular Activities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
SOCIAL PEDAGOGY
MUDRIK A.
Social Psychology of Education from the Socio-Pedagogical Perspective . . . . . . . . . . . . 56
ALEKHINA E.
Socio-Pedagogical Advocacy in Context of Protection
of the Rights of Child with Disabilities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
HISTORY OF PEDAGOGY
ROMASHINA Е., TETERIN I.
t«All Pupils are Being Drawn to the Picture»: Nikolai Korf's Guide
KUPRIIANOV B.
o Visually-Aided Teaching of Literacy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
OUR HERITAGE
First Experience of Romantic Feelings and Relations of Soviet Teenagers
in Pioneer Camps in the 1960s — 1980s . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
7
Стр.8
Contents
ARTICLES: PSYCHOLOGY
EGOROV I.
Ideals of Young People as Foundations of Psychosocial Typology
of the Person . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
DVOININ А.
Psychology of Religion in Post-Soviet Russia (1990s) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114
Стр.9