ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА
УЧЕНЫЕ ЗАПИСКИ
Научный журнал
Издается с 1940 года
Выходит 4 раза в год
№ 1 (82) 2019
Январь – март
Редакционно-издательская коллегия:
Главный редактор
Авдеев Ф.С. д-р пед. наук, проф.
Заместитель главного редактора
Пузанкова Е.Н., д-р пед. наук, проф.
Члены редколлегии:
Дудина Е.Ф. канд. филол. наук (Россия)
Хованская Е.А. канд. пед. наук (Россия)
Александрова А.П. канд. филол. наук, доц. (Россия)
Айзенштат М.П. д-р ист. наук (Россия)
Антонова М.В. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Арзаканян М.Ц. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Арсентьева Н.Н. д-р филол. наук, проф. (Испания)
Беднарская Л.Д. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Видмарович Н.П. д-р филол. наук, проф. (Хорватия)
Гелла Т.Н. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Зайченкова М.С. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Иванов А.Е. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Изотов В.П. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ковалев П.А. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ларионова Л.Г. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Львова С.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Маймескулова А.Л. д-р наук, экстраорд. проф. (Польша)
Минаков С.Т. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михальченко С.И. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михеичева Е.А. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Николаев В.А. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Никонова Т.А. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Новиков С.Н. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Образцов П.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Пастернак Е.Л. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Погосян В.А. д-р ист. наук, проф. (Армения)
Поншон Т. д-р филол. наук, проф. (Франция)
Ретинская Т.И. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Тамин М. д-р филол. наук, проф. (Франция)
Тер-Минасова С.Г. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Уман А.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Чекова-Димитрова И. канд. филол. наук, доц. (Болгария)
Челышева И.И. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Черепанова Л.В. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Чикалова И.Р. д-р ист. наук, проф. (Белорусь)
Шемчук Ю.М. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Ши Хуншен канд. филол. наук, проф. (Китай)
Ямагути Р. д-р филол. наук, проф. (Япония)
И.о. ответственного редактора
Дудина Е.Ф. канд. филол. наук
Адрес редакции:
302026, г. Орел, ул. Комсомольская, 95, каб. 237.
Тел. (486-2) 43-17-40
www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Зарег. в Федеральной службе по надзору в сфере связи,
информационных технологий и массовых коммуникаций.
Свидетельство ПИ № ФС 77-65752 от 20.05.2016
Подписной индекс 43366
по объединенному каталогу «Пресса России»
© Коллектив авторов, 2019
© ОГУ имени И.С. Тургенева, 2019
Учредитель – федеральное государственное бюджетное
образовательное учреждение высшего образования
«Орловский государственный университет
имени И.С. Тургенева»
ФГБОУ ВО «ОГУ имени И.С. Тургенева»
Содержание
ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ
Александрова А.П.
НЕМНОГО ОБ ГЕОГРГИАНСКОЙ БРИТАНИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Горлова Н.И.
ИСТОРИЧЕСКИЙ ОБЗОР УЧАСТИЯ ВОЛОНТЕРОВ В ОРГАНИЗАЦИИ И ПРОВЕДЕНИИ
БЛАГОТВОРИТЕЛЬНЫХ АКЦИЙ В РОССИИ В НАЧАЛЕ ХХ В. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Грудачёв И.В.
ИСТОРИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ СТАНОВЛЕНИЯ ИНСТИТУТА ЛЕГАЛИЗАЦИИ
ПРЕСТУПНЫХ ДЕНЕЖНЫХ СРЕДСТВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Иконников С.А.
РОЛЬ СВЕЧНЫХ ДОХОДОВ В МАТЕРИАЛЬНОМ ОБЕСПЕЧЕНИИ ПРИХОДСКОГО ДУХОВЕНСТВА
ЦЕНТРАЛЬНОГО ЧЕРНОЗЕМЬЯ ВТОРОЙ ПОЛОВИНЫ XIX – НАЧАЛА XX ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Казакова О.Ю.
ВЛИЯНИЕ ПЕРВОЙ МИРОВОЙ ВОЙНЫ И РЕВОЛЮЦИИ НА ЦЕРКОВНО-РЕЛИГИОЗНЫЙ ДИСКУРС
РОССИЙСКОЙ ПРОВИНЦИИ* . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Капустин С.В.
ИСТОРИЯ ИЗУЧЕНИЯ БЕССАРАБСКИХ НЕМЦЕВ НА СОВРЕМЕННОМ ЭТАПЕ
В НАУЧНОЙ ЛИТЕРАТУРЕ ГЕРМАНИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Кириллова Е.А.
ЖИЛИЩНЫЙ ПЕРЕДЕЛ И ПОВСЕДНЕВНАЯ ЖИЗНЬ ГОРОЖАН В ГОДЫ ГРАЖДАНСКОЙ ВОЙНЫ
(ПО МАТЕРИАЛАМ ПЕТРОГРАДА) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Касторнов С.Н.
ПУБЛИЦИСТЫ ЖУРНАЛА «РУССКОЕ БОГАТСТВО» О ПРОБЛЕМАХ РЕФОРМИРОВАНИЯ
ПРАВООХРАНИТЕЛЬНОЙ СИСТЕМЫ В РОССИИ (1896-1900 ГГ.). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Макутчев А.В.
ВОЙНА ЗА РЕСУРСЫ: АБЬЕЙСКИЙ КОНФЛИКТ МЕЖДУ СУДАНОМ И ЮЖНЫМ СУДАНОМ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Михайлова Е.Н., Михайлов И.В., Честнихина А.Д.
ИСТОРИЧЕСКИЕ ЭТАПЫ РАЗВИТИЯ СИСТЕМЫ ОРГАНОВ ПРИНУДИТЕЛЬНОГО
ИСПОЛНЕНИЯ СУДЕБНЫХ РЕШЕНИЙ В РОССИИ: ОТ НАЧАЛА Х ВЕКА ДО 20-Х ГОДОВ XX ВЕКА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Орлов А.С.
ОСВЕЩЕНИЕ ВОПРОСА О ВВЕДЕНИИ ВСЕСОСЛОВНОЙ ВОИНСКОЙ ПОВИННОСТИ В РОССИЙСКОЙ
ИМПЕРИИ ВТОРОЙ ПОЛОВИНЫ XIX ВЕКА НА СТРАНИЦАХ ПЕРИОДИЧЕСКИХ ИЗДАНИЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Попкова О.В.
ИЗМЕНЕНИЕ ПОЛОЖЕНИЯ ЖЕНЩИН В РОССИИ XVIII ВЕКА ГЛАЗАМИ ИНОСТРАНЦЕВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Степанов В. П.
ЭТНОГРАЖДАНСКОЕ ДВИЖЕНИЕ В РЕСПУБЛИКЕ МОЛДОВА: ЭТАП САМОВЫРАЖЕНИЯ
(ВТОРАЯ ПОЛОВИНА 80-Х– 90-Е ГОДЫ ХХ ВЕКА) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Ченская Т.В., Новиков В.С.
ШКОЛЫ КРЕСТЬЯНСКОЙ МОЛОДЕЖИ В КОНТЕКСТЕ КАДРОВОЙ ПОЛИТИКИ СОВЕТСКОГО
ГОСУДАРСТВА В РОССИЙСКОЙ ДЕРЕВНЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Чувардин Г.С.
ВЕЛИКИЕ КНЯЗЬЯ РОМАНОВЫ «В ИЗГНАНИИ»: ПРОБЛЕМА ПОЛИТИЧЕСКОЙ САМОИДЕНТИФИКАЦИИ. . . . . . . . . . . . . . . . 76
Шишкина М.С.
КАВКАЗСКИЕ ВОСПИТАННИКИ В ИМПЕРАТОРСКОМ УЧИЛИЩЕ ПРАВОВЕДЕНИЯ В XIX ВЕКЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Алехина И.В.
«ДВОРЯНСКОЕ ГНЕЗДО» В ИЗОБРАЖЕНИИ А.П. ЧЕХОВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Ахмедов Шамси Панах оглы
О ПЕХЛЕВАНЕ, СВЯТОМ И ПОЭТЕ ПУРЬЯВЕЛИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Бобылева И.А.
МОТИВ БЛУДНОГО СЫНА В ЛИРИКЕ И.А. БУНИНА И В.Л. ГАЛЬСКОГО. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Зубова Ж.А.
РУССКАЯ ФИЛОЛОГИЯ В РАМКАХ ПРОГРАММЫ МАГИСТРАТУРЫ В ОРЛОВСКОМ ГОСУДАРСТВЕННОМ
УНИВЕРСИТЕТЕ ИМЕНИ И.С. ТУРГЕНЕВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Ковалев П.А.
ВЕРСИФИКАЦИЯ И.А. БУНИНА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Криволапов В.Н.
ОБ АНТИУТОПИЧЕСКОМ ПОТЕНЦИАЛЕ «ИСТОРИИ ОДНОГО ГОРОДА» М.Е. САЛТЫКОВА-ЩЕДРИНА. . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Кургузова Н.В.
ФОЛЬКЛОРНЫЕ И ЖИТИЙНЫЕ МОТИВЫ В «РАССКАЗЕ ОТЦА АЛЕКСЕЯ» И.С. ТУРГЕНЕВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Лардыгина О.А.
ВЗАИМОСВЯЗЬ ТЕМЫ ОДИНОЧЕСТВА И КОМПОЗИЦИИ ПРОИЗВЕДЕНИЯ
В ПЕРВОЙ ПОВЕСТИ М.Е. САЛТЫКОВА–ЩЕДРИНА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Журнал входит в Перечень рецензируемых научных изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций
на соискание ученой степени кандидата наук, на соискание ученой степени доктора наук» (входит в Перечень ВАК) список ВАК от
28.12.2018 г.: 07.00.02 – Отечественная история (исторические науки), 07.00.03 – Всеобщая история (соответствующего периода)(исторические
науки), 10.01.01 – Русская литература (филологические науки), 10.01.03 – Литература народов стран зарубежья (с указанием конкретной
литературы) (филологические науки), 13.00.02 – Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням образования) (педагогические
науки), 13.00.08 – Теория и методика профессионального образования (педагогические науки).
Стр.1
Ученые записки Орловского государственного университета. №1 (82), 2019 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 82. 2019
Масалов А.Е.
СЕМИОТИКА МЕТАБОЛЫ. СТАТЬЯ 1: СЕМАНТИКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .122
Ничипоров И.Б.
ПАРАДОКСЫ ПАМЯТИ В СОВРЕМЕННОМ РУССКОМ РОМАНЕ: «АВИАТОР» Е. ВОДОЛАЗКИНА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .127
Струкова Т.В.
ЭТАПЫ СТАНОВЛЕНИЯ ЭНИГМАТИЧЕСКИХ ЖАНРОВ В РУССКОЙ ПОЭЗИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131
Шитакова Н.И.
ИЗОБРАЖЕНИЕ НАЦИОНАЛЬНОГО ХАРАКТЕРА В ДОКУМЕНТАЛЬНОМ РОМАНЕ Г. ГАЗДАНОВА «НА ФРАНЦУЗСКОЙ ЗЕМЛЕ». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136
Ямагути Реко
БЛАГОСЛОВИ МЕНЯ: НАРУШЕНИЯ РОДИТЕЛЬСКОГО ЗАПРЕТА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Абрамкина О.Г., Пантелеева О.Н., Фролова Н.В.
УЧЕБНО-РЕЧЕВАЯ СИТУАЦИЯ, КАК ОДИН ИЗ КОМПОНЕНТОВ КОММУНИКАТИВНОГО ПОДХОДА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143
Антонов Г.В.
СОВРЕМЕННЫЕ МОЛОДЕЖНЫЕ СУБКУЛЬТУРЫ: ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ И ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВАНИЯ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ И ВОСПИТАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146
Анурина Т.М., Кондракова Л. М, Остахова Ю. А.
СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ МЕТОДИКИ ПРЕПОДАВАНИЯ ДОКУМЕНТОВЕДЧЕСКИХ И ЕСТЕСТВЕННО НАУЧНЫХ ДИСЦИПЛИН В ВУЗЕ ИСКУССТВ И КУЛЬТУРЫ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151
Ахулкова А.И., Семенова Л.М.
РАЗВИТИЕ НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ РАБОТЫ НА КАФЕДРЕ ТЕХНОЛОГИЙ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО И СПЕЦИАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА ИМЕНИ И.С. ТУРГЕНЕВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .158
Байрамов Э.В.
РАЗРАБОТКА И ПРИМЕНЕНИЕ ИНФОРМАЦИОННОЙ ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНОЙ СИСТЕМЫ В ЕДИНОЙ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ УНИВЕРСИТЕТА ПРИ ОБУЧЕНИИ СТУДЕНТОВ С ИНВАЛИДНОСТЬЮ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162
Батищев А.В., Батищева Ю.В.
АНАЛИЗ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ВОЗМОЖНОСТЕЙ БЕСПЛАТНЫХ ОНЛАЙН-КУРСОВ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА ПОРТАЛА «СМОТРИ. УЧИСЬ». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .165
Батищев А.В., Батищева Ю.В.
АНАЛИЗ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ВОЗМОЖНОСТЕЙ БЕСПЛАТНЫХ ОНЛАЙН-КУРСОВ
АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА НАЦИОНАЛЬНОГО ОТКРЫТОГО УНИВЕРСИТЕТА «ИНТУИТ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .168
Богомолова М.И., Щеглова А.Е.
ПРОБЛЕМА ВОЗНИКНОВЕНИЯ И РАЗВИТИЯ ЭТИКЕТА В РОССИЙСКОЙ ТЕОРИИ И ПРАКТИКЕ ВОСПИТАНИЯ В ПЕРИОД С ХVIII ПО ХХ ВВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171
Воронкова Л.В., Гришкина Д.А.
ОБРАЗ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОСТРАНСТВА И СОВРЕМЕННАЯ ПОЛИТИКА В ОБЛАСТИ ОБРАЗОВАНИЯ В США . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .177
Воронкова Л.В., Свечникова С.В.
ОРГАНИЗАЦИЯ НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СТУДЕНТОВ КАК ФАКТОР ФОРМИРОВАНИЯ ИХ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ
(ИЗ ОПЫТА РАБОТЫ ФГБОУ ВО «ОРЛОВСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ УНИВЕРСИТЕТ ИМЕНИ И.С. ТУРГЕНЕВА») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .183
Гришина С.Ю., Зубова И.И.
УРОВЕНЬ СФОРМИРОВАННОСТИ ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ ПОТРЕБНОСТИ СТУДЕНТОВ ПЕРВЫХ КУРСОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .189
Гедулянова Н.С., Беляков Н.Б.
ОБРАЗОВАНИЕ И ИННОВАЦИИ: АНАЛИЗ ТЕОРЕТИЧЕСКИХ ПОЛОЖЕНИЙ О РЕАЛИЗАЦИИ ТЕХНОЛОГИЧЕСКОГО ПОДХОДА
В ОРГАНИЗАЦИИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА И ФОРМИРОВАНИИ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСКИХ КОМПЕТЕНЦИЙ ОБУЧАЮЩИХСЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .193
Грядунова Е.Н., Горин А.В., Токмакова М.А., Токмаков Н.В.
КОНЦЕПТУАЛЬНЫЙ ПОДХОД К СОЗДАНИЮ ОБУЧАЮЩЕЙ ПРОГРАММЫ ДЛЯ СТУДЕНТОВ ПО ДИСЦИПЛИНЕ ПРИКЛАДНАЯ МЕХАНИКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .199
Губарева Л.И., Тенетилова В.С., Дугина С.Ю., Паршутина Е.И.
ОПТИМИЗАЦИИ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ ОБУЧАЮЩИХСЯ НА ОСНОВЕ ПОТЕНЦИАЛА ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .204
Губарева Л.И., Правдюк В.Н., Ужокина Л.В.
ТВОРЧЕСКИ-ДЕЯТЕЛЬНОСТНЫЙ ПОДХОД В ПРОФЕССИОНАЛЬНОМ ОБУЧЕНИИ БУДУЩИХ СПЕЦИАЛИСТОВ В СФЕРЕ ИНДУСТРИИ ПИТАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .209
Дашук К.В., Дашук И.Н.
СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ТЕХНОЛОГИЯ ОРГАНИЗАЦИИ ГРУПП ПОДДЕРЖКИ ЖЕРТВ ШКОЛЬНОГО БУЛЛИНГА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .212
Дашук И.Н., Николаев В.А., Дашук К.В.
ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ПОДГОТОВКА БУДУЩИХ СОЦИАЛЬНЫХ ПЕДАГОГОВ К ПРЕДОТВРАЩЕНИЮ ШКОЛЬНОГО БУЛЛИНГА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .217
Демина А.В.
НЕКОТОРЫЕ АСПЕКТЫ РАБОТЫ ПО ФОРМИРОВАНИЮ ДИАЛОГИЧЕСКОЙ РЕЧИ СЛАБОСЛЫШАЩИХ УЧАЩИХСЯ ВО ВНЕУРОЧНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .223
Демьянков Е.Н., Силаева Ж.Г., Ковешников А.И.
КРАЕВЕДЧЕСКИЙ ПОХОД В ОБРАЗОВАНИИ И ВОСПИТАНИИ ОБУЧАЮЩИХСЯ ПО НАПРАВЛЕНИЮ ПОДГОТОВКИ ЛАНДШАФТНАЯ АРХИТЕКТУРА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .227
Державина Н.М.
СПЕЦИФИКА ТЕСТОВОГО КОНТРОЛЯ ЗНАНИЙ, УМЕНИЙ И НАВЫКОВ МАГИСТРАНТОВ-БИОЛОГОВ (НАПРАВЛЕННОСТЬ БОТАНИКА) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .230
Дмитриева М.Н., Шмонова М.А.
МЕТАПРЕДМЕТНОЕ СОДЕРЖАНИЕ КАК ФАКТОР РАЗВИТИЯ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ
СТУДЕНТОВ-МЕДИКОВ ПРИ ИЗУЧЕНИИ ФИЗИКО-МАТЕМАТИЧЕСКИХ ДИСЦИПЛИН И ИНФОРМАТИКИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .234
Дорофеева В.И., Симанева Т.А., Булгакова М.С., Рюмшина О.А., Булгаков В.В.
К ВОПРОСУ О ФОРМИРОВАНИИ ГОТОВНОСТИ БАКАЛАВРОВ ПРИКЛАДНОЙ МАТЕМАТИКИ И ИНФОРМАТИКИ К ВЫПОЛНЕНИЮ ПРОЕКТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .238
Егорихина С.Ю., Кельсина А.С., Мироненко Е.С.
НАУЧНЫЕ ШКОЛЫ ВОЛОГОДСКОГО НАУЧНОГО ЦЕНТРА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241
Заславская О.В., Малафий А.С.
ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ НАПРАВЛЕННОСТЬ РАБОТЫ ЭКСКУРСОВОДА: ОСОБЕННОСТИ ПОДГОТОВКИ ОРГАНИЗАТОРОВ «ИНКЛЮЗИВНОГО» ТУРИЗМА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .248
Каплун О.А.
СОСТАВЛЕНИЕ ПРЕДТЕСТА КАК ВАЖНЕЙШИЙ ЭТАП В РАЗРАБОТКЕ ТЕСТА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .253
Каунова К.Ю.
ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ФОРМИРОВАНИЯ ГОТОВНОСТИ ПЕДАГОГА К ВЗАИМОДЕЙСТВИЮ С ХИМИЧЕСКИ ОДАРЕННЫМИ ДЕТЬМИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .257
Койкова Т.И.
К ВОПРОСУ ОБ ОБУЧЕНИИ СТУДЕНТОВ КОММУНИКАЦИИ НА УРОВНЕ СМЫСЛА ПРИ ЧТЕНИИ ТЕКСТА ПО СПЕЦИАЛЬНОСТИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .261
Королёва Л.Ю., Макеева И.Ю.
ОСОБЕННОСТИ ПРЕПОДАВАНИЯ СПЕЦИАЛИЗИРОВАННЫХ ДИСЦИПЛИН ИНОСТРАННЫМ СТУДЕНТАМ В МЕДИЦИНСКОМ ВУЗЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .265
Котькова Г.Е., Абдулкадер А.Л.
РЕСУРСЫ АКТИВИЗАЦИИ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ РОДИТЕЛЕЙ И ДЕТЕЙ В СОЦИОКУЛЬТУРНОМ ПРОСТРАНСТВЕ СЕЛА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .268
Кулакова Н.И.
ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛИЗМА БУДУЩЕГО МЕНЕДЖЕРА ИНДУСТРИИ ТУРИЗМА НА ПРИМЕРЕ ИЗУЧЕНИЯ ДИСЦИПЛИНЫ
«ТЕХНОЛОГИЯ И ОРГАНИЗАЦИЯ ТУРИСТСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ» НАПРАВЛЕНИЯ ПОДГОТОВКИ «ГЕОГРАФИЯ». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .272
Курасбедиани З.В., Соломченко М.А.
МОДЕЛЬ ПРОЦЕССА ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНО ЗНАЧИМЫХ ЛИЧНОСТНЫХ КАЧЕСТВ
РАБОТНИКОВ ТАМОЖЕННОЙ СЛУЖБЫ СРЕДСТВАМИ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ И СПОРТА В ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .278
Лебедева Ю.И.
К ВОПРОСУ О РАЗВИТИИ ПРОЕКТНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ПЕДАГОГА ИНКЛЮЗИВНОГО ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .283
Легостаева О.В.
РАЗВИТИЕ ЯЗЫКОВОЙ КОМПЕТЕНЦИИ С УЧЕТОМ ЭТНОКУЛЬТУРНОЙ СОСТАВЛЯЮЩЕЙ БИЛИНГВИЗМА. ТИПОЛОГИЯ ГРАММАТИЧЕСКИХ ЗАДАНИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .286
2
Стр.2
Ученые записки Орловского государственного университета. №1 (82), 2019 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 82. 2019
Лысак О.Г.
РОЛЬ ИННОВАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ МАТЕМАТИЧЕСКИМ ДИСЦИПЛИНАМ В ФОРМИРОВАНИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .292
Мокеева Е.Ю., Пчельникова Н.Н.
ФОРМИРОВАНИЕ КУЛЬТУРНОЙ САМООРГАНИЗАЦИИ СТУДЕНЧЕСКОЙ МОЛОДЕЖИ В СОВРЕМЕННОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .295
Рак Е.В., Кузьменко А.А., Наумченко С.А.
СТРУКТУРА ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БУДУЩЕГО ПРЕПОДАВАТЕЛЯ В ОБЛАСТИ ДИЗАЙН . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .299
Савельева О.Е.
ГРАММАТИЧЕСКИЕ ТРУДНОСТИ ОБУЧЕНИЯ РУССКОГОВОРЯЩИХ ШКОЛЬНИКОВ УПОТРЕБЛЕНИЮ АНГЛИЙСКИХ НАРЕЧИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .303
Санина Е.И., Насикан И.В.
КОНТЕКСТНЫЕ ЗАДАЧИ ПО МАТЕМАТИКЕ КАК СРЕДСТВО РАЗВИТИЯ ФУНКЦИОНАЛЬНОЙ ГРАМОТНОСТИ ОБУЧАЮЩИХСЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .308
Селютин В.Д., Чуяко Е.Б.
ПРОЕКТНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ КАК СРЕДСТВО ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ОРИЕНТАЦИИ ОБУЧЕНИЯ МАТЕМАТИКЕ СТУДЕНТОВ МЕДИЦИНСКИХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .311
Серёгина Т.В., Терехов С.В.
НООСФЕРНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В КОНТЕКСТЕ ИДЕЙ СОВРЕМЕННОЙ ФИЛОСОФИИ НАУКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .315
Симанева Т.А., Булгакова М.С., Булгаков В.В.
ОРГАНИЗАЦИЯ ПРОЕКТНОЙ И ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ УЧАЩИХСЯ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ВЕБ-ПРИЛОЖЕНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .318
Соломченко М.А., Ашихин А.В.
МОДЕЛИРОВАНИЕ ПРОЦЕССА РАЗВИТИЯ ФИЗИЧЕСКИХ СПОСОБНОСТЕЙ У БОЙЦОВ ОТРЯДА СПЕЦИАЛЬНОГО НАЗНАЧЕНИЯ СРЕДСТВАМИ РУКОПАШНОГО БОЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .322
Суганова М.И., Хмызова Н.Г., Правдюк В.Н.
ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МОДЕЛЬ ФОРМИРОВАНИЯ НАУЧНО-ЭКОНОМИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ У БУДУЩЕГО БАКАЛАВРА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .326
Тенетилова В.С., Губарева Л.И., Паршутина Е.И., Дугина С.Ю.
ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ПОДГОТОВКА БАКАЛАВРА ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ВУЗЕ КАК ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПРОБЛЕМА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .329
Фефелов С.В., Агаева А.В.
ПОВЫШЕНИЕ ЭФФЕКТИВНОСТИ ПРАВОВОГО ОБРАЗОВАНИЯ В УСЛОВИЯХ МЕЖДИЦСИПЛИНАРНОЙ ИНТЕГРАЦИИ В ШКОЛЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .332
Харченко А.О., Харченко А.А.
НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ ПОДГОТОВКИ МАГИСТРОВ ТЕХНИЧЕСКИХ НАПРАВЛЕНИЙ К ИЗОБРЕТАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .335
Хворостов А.С.
МУЗЕЙНАЯ ПРАКТИКА – НЕОБХОДИМАЯ СОСТАВНАЯ ЧАСТЬ СОДЕРЖАНИЯ ПОДГОТОВКИ УЧИТЕЛЯ ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОГО ИСКУССТВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .341
Чухачева Е.В.
ФОРМИРОВАНИЕ У СТУДЕНТОВ-ЛОГОПЕДОВ ГОТОВНОСТИ К МОДЕЛИРУЮЩЕЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .347
Шилина О.А.
ВЛИЯНИЕ КОМПЕТЕНТНОСТНОГО ПОДХОДА НА ПРОЦЕСС ОРГАНИЗАЦИИ ПРЕДДИПЛОМНОЙ ПРАКТИКИ У СТУДЕНТОВ НАПРАВЛЕНИЯ ПОДГОТОВКИ 43.03.02 «ТУРИЗМ» . . . . . . . . . . . .351
Шумилин В.П., Шумилина Н.Г.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИНТЕРНЕТ-ТЕХНОЛОГИЙ В ОБРАЗОВАНИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .355
РЕДАКЦИОННО-ИЗДАТЕЛЬСКАЯ КОЛЛЕГИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .358
ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ НАУЧНОЙ СТАТЬИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .359
3
Стр.3
Scientifi c journal
It was founded in 1940
Is published 4 times a year
SCIENTIFIC NOTES
OF OREL STATE UNIVERSITY
Vol.1 - No.82 2019
January – March
Editorial board:
Scientifi c editor-in-chief
Avdeyev F.S. Doctor in Pedagogics, Prof.
Scientifi c deputy editor-in-chief
Puzankova E.N. Doctor in Pedagogics, Prof.
Board members:
Dudina E.F. Candidate of Philology (Russia)
Khovanskaya E.A. Candidate of Pedagogics (Russia)
Alexandrova A.P. Candidate of Philology, Docent (Russia)
Eisenstat M.P. Doctor of History, Prof. (Russia)
Antonova M.V. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Arzakanyan M.Ts. Doctor of History, Prof. (Russia)
Arsent’yeva N.N. Doctor of Philology, Prof. (Spain)
Bednarskaya L.D. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Vidmarovich N.P. Doctor of Philology, Prof. (Croatia)
Gella T.N. Doctor of History, Prof. (Russia)
Zaichenkova M.S. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Ivanov A.E. Doctor of History, Prof. (Russia)
Izotov V.P. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Kovalev P.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Larionova L.G. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
L’vova S.I. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Maimeskulova A.L. Doctor of Sciences, extraordinary Prof.
(Poland)
Minakov S.T. Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikhal`chenko S.I. Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikheicheva E.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Nikolaev V.A. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Nikonova T.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Novikov S.N. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Obraztsov P. I. Doctor in Pedagogics, Prof.(Russia)
Pasternak E.L. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Pogosyan V.A. Doctor of History, Prof. (Armenia)
Ponchon T. Doctor of Philology, Prof. (France)
Retinskaya T.I. Doctor of Philology, Docent (Russia)
Tamine M. Doctor of Philology, Prof. (France)
Ter-Minasova S.G. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Uman A.I. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Chekova-Dimitrova I. Candidate of Philology, Docent
(Bulgaria)
Chelysheva I.I. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Cherepanova L.V. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Chikalova I.R. Doctor of History, Prof. (Belarus)
Shemchuk J.M. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Shi Hunshen Candidate of Philology, Prof. (China)
Yamaguchi R. Doctor of Philology (Japan)
Acting chief editor
Dudina E.F. Candidate of Philology
Editorial Offi ce address:
302026, Orel, 95 Komsomolskaya Str., of. 237.
Tel. (468-2) 43-17-40
www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Registered in the Federal Service for Supervision of
Communications, Information Technology and Mass
Communications. Certifi cate ПИ № ФС 77-65752 from
20.05.2016
Index 43366
on general catalog «Press of Russia»
© Team of authors, 2019
© OSU named after I.S. Turgenev, 2019
Alexandrova A.P.
SOME GLIMPSES OF GEORGIAN BRITAIN. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Gorlovа N.I.
HISTORICAL OVERVIEW OF THE PARTICIPATION OF VOLUNTEERS IN THE ORGANIZATION
AND HOLDING CHARITABLE EVENTS IN RUSSIA IN THE EARLY TWENTIETH CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Grudachev I.V.
THE HISTORICAL ASPECTS OF FORMATION OF THE INSTITUTE OF LEGALIZATION OF CRIMINAL FUNDS. . . . . . . . . . . . . . . . .17
Ikonnikov S.A.
THE ROLE OF CANDLE INCOMES IN THE MATERIAL SECURITY OF THE PARISH CLERGY OF THE CENTRAL
BLACK EARTH IN THE SECOND HALF OF THE XIX – EARLY XX CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
Kazakova O.Yu.
THE INFLUENCE OF THE FIRST WORLD WAR AND REVOLUTION
ON THE CHURCH-RELIGIOUS DISCOURSE OF THE RUSSIAN PROVINCE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
Kapustin S.V.
THE HISTORY OF THE STUDY OF BESSARABIAN GERMANS AT THE PRESENT STAGE
IN THE SCIENTIFIC LITERATURE OF GERMANY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
Kirillova E.A.
HOUSING REDISTRIBUTION AND DAILY LIFE OF RUSSIAN CITIZENS DURING THE CIVIL WAR
(BASED ON MATERIALS FROM PETROGRAD) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
Kastornov S.N.
PUBLICISTS OF THE RUSSIAN JOURNAL “RUSSKOYE BOGATSTVO” (“RUSSIAN WEALTH”)
ABOUT THE PROBLEMS OF REFORMING THE LAW ENFORCEMENT SYSTEM IN RUSSIA (1896-1900) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
Makutchev А.V.
WAR FOR RESOURCES: ABYEI CONFLICT BETWEEN SUDAN AND SOUTH SUDAN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46
Mikhailova E.N., Mikhailov I.V., Chestnikhina A.D.
HISTORICAL STAGES OF DEVELOPMENT OF THE SYSTEM OF ENFORCEMENT OF JUDICIAL DECISIONS
IN RUSSIA: FROM THE BEGINNING OF THE 10TH CENTURY TO THE 20S OF THE 20TH CENTURY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51
Orlov A.S.
PRESENTATION OF GENERAL CONSCRIPTION ISSUE IN RUSSIAN EMPRIRE IN OF THE SECOND
HAIF OF THE XIX CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54
Popkova O.V.
WOMEN’S STATUS CHANGE IN RUSSIA OF THE XVIII CENTURY AS VIEWED BY FOREIGNERS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
Stepanov V.P.
ETHNIC CIVIL MOVEMENT IN THE REPUBLIC OF MOLDOVA: THE STAGE OF SELF-EXPRESSION
(THE SECOND HALF OF THE 80S – THE 90S OF THE TWENTIETH CENTURY). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .63
Chenskaya T.V., Novikov V.S.
SCHOOLS OF PEASANT YOUTH IN THE CONTEXT OF THE PERSONNEL POLICY
OF THE SOVIET STATE IN THE RUSSIAN COUNTRYSIDE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73
Chuvardin G.S.
THE GREAT PRINCES OF THE ROMANOVS «IN EXILE»: THE PROBLEM OF POLITICAL IDENTITY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76
Shishkina M.S.
CAUCASIAN PUPILS IN IMPERIAL LAW SCHOOL IN XIX CENT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81
PHILOLOGICAL SCIENCES
Alekhina I.V.
«THE NEST OF GENTLEFOLK» PORTRAYED BY A.P. CHEKHOV. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .88
Ahmadov Shamsi P.
ABOUT WRESTLER, HOLY AND POET PURYA VALI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92
Bobyleva I.A.
MOTIVE OF PRODIGAL SON IN I.A. BUNIN›S AND V.L. GALSKY›S LYRICS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97
Zubova Zh.A.
RUSSIAN PHILOLOGY AS PART OF THE MASTER DEGREE PROGRAM IN THE OREL STATE UNIVERCITY
NAMED AFTER I.S. TURGENEV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101
Kovalev P.A.
I.A. BUNIN’S VERSIFICATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104
Кrivolapov V.N.
ABOUT THE DYSTOPIAN POTENTIAL OF «THEHISTORYOFA CITY» BY M. SALTYKOV-SHCHEDRIN. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108
Kurguzova N.V.
THE FOLKLORE AND LIFE MOTIVES IN» THE STORY OF FATHER ALEKSEY» BY I. S. TURGENEV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
Lardygina O.A.
INTERRELATION OF THE SUBJECT OF LONELINESS AND WORK COMPOSITION IN THE FIRST STORY
BY M.E. SALTYKOV-SHCHEDRIN. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
The journal is included in the list of reviewed scientifi c journals, which should publish the scientifi c results of dissertations for the doctor
and candidate degree (included in the List of HAC) list of HAC of 28.12. 2018
07.00.02 – Domestic history (historical sciences), 07.00.03 – General history (of the corresponding period) (historical sciences),
10.01.01 – Russian literature (philological sciences), 10.01.03 – Literature of the peoples of foreign countries (with indication of
specifi c literature) (philological sciences), 13.00.02 – Theory and methods of training and education (by areas and levels of education)
(pedagogical sciences), 13.00.08 – Theory and methodology of vocational education (pedagogical sciences)
4
The founder – Federal State Budget Educational Institution
of Higher Education
«Orel State University named after I.S. Turgenev»
FSBEI HE «OSU named after I.S. Turgenev»
Contents
HISTORICAL SCIENCES
Стр.4
Ученые записки Орловского государственного университета. №1 (82), 2019 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 82. 2019
Masalov A.E.
SEMIOTICS OF METABOLA. ARTICLE 1: SEMANTICS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Nichiporov I.B.
PARADOXES OF MEMORY IN THE MODERN RUSSIAN NOVEL: «AVIATOR» BY E. VODOLAZKIN. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Strukova T.V.
STAGES OF FORMATION OF ENIGMATIC GENRES IN RUSSIAN POETRY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
Shitikova N.I.
THE IMAGE OF NATIONAL CHARACTER IN G. GAZDANOV’S DOCUMENTARY NOVEL «ОN THE FRENCH LAND» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
Yamaguchi Ryoko
PLEASE BLESS ME: BREAKING PARENTAL PROHIBITION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
PEDAGOGICAL SCIENCES
Abramkina O.G., Panteleeva O.N., Frolova N.V.
EDUCATIONAL-SPEECH SITUATION, AS ONE OF THE COMPONENTS OF A COMMUNICATIVE APPROACH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Antonov G.V.
PEDAGOGICAL APPLICATION OF INFORMATION ABOUT THE FEATURES OF VALUE ORIENTATIONS OF REPRESENTATIVES OF DIFFERENT YOUTH SUBCULTURES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Anurina T.M, Kondrakova L.M., Ostakhova Y.A.
IMPROVING THE TECHNIQUE OF TEACHING DOCUMENTARY AND NATURAL SCIENTIFIC DISCIPLINES IN THE HIGHER EDUCATION INSTITUTION OF ARTS AND CULTURE . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Ahulkova А.I., Semenova L M.
DEVELOPMENT OF RESEARCH WORK AT THE DEPARTMENT OF TECHNOLOGY OF PEDAGOGIC-PSYCHOLOGICAL
AND SPECIAL EDUCATION OF THE ORYOL STATE UNIVERSITY NAMED AFTER I.S. TURGENEV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Bayramov E.V.
THE DEVELOPMENT AND APPLICATION OF INTELLIGENT INFORMATION SYSTEM INTO A UNIFIED
EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE UNIVERSITY IN TEACHING STUDENTS WITH DISABILITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
Batishchev A.V., Batishcheva Y.V.
ANALYSIS OF PEDAGOGICAL POTENTIAL OF FREE ONLINE ENGLISH COURSES OF THE PORTAL «WATCH. STUDY» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
Batishchev A.V., Batishcheva Y.V.
ANALYSIS OF PEDAGOGICAL POTENTIAL OF FREE ONLINE ENGLISH COURSES OF THE NATIONAL OPEN UNIVERSITY «INTUIT» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Bogomolova M.I., Shcheglova A.E.
HISTORICAL VIEW OF THE PROBLEM OF EMERGENCE OF ETIQUETTE IN THE RUSSIAN THEORY
AND PRACTICE OF EDUCATION DURING THE PERIOD SINCE XVIII TO THE 20TH CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
Voronkova L.V., Grishkina D.A.
THE IMAGE OF THE EDUCATIONAL SPACE AND MODERN EDUCATIONAL POLICY IN THE UNITED STATES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Voronkova L.V., Svechnikova S.V.
ORGANIZATION OF SCIENTIFIC-RESEARCH ACTIVITIES OF STUDENTS AS A FACTOR OF FORMATION OF THEIR PROFESSIONAL COMPETENCE
(FROM THE EXPERIENCE OF WORK IN FGBOU VO «OREL STATE UNIVERSITY NAMED AFTER I.S. TURGENEV»). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Grichina S.Yu., Zubova I.I.
THE LEVEL OF FORMATION OF THE COGNITIVE NEEDS OF FIRST-YEAR STUDENTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
Gedulyanova N.S., Belyakov N.V.
THE EDUCATION AND THE INNOVATIONS: ANALYSIS OF THEORETICAL PROVISIONS ON THE IMPLEMENTATION OF THE TECHNOLOGICAL APPROACH
IN THE ORGANIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS AND THE FORMATION OF ENTREPRENEURIAL COMPETENCIES OF THE STUDENTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
Gryadunova E.N., Gorin A.V., Gorina M.A., Tokmakov N.V.
CONCEPTUAL APPROACH TO THE CREATION OF THE TRAINING PROGRAM FOR STUDENTS IN THE DISCIPLINE OF APPLIED MECHANICS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Gubareva L.I., Tenetilova V.C., Dygina S.Y., Parshytina E.I.
OPTIMIZATION OF INDEPENDENT WORK OF STUDENTS BASED ON THE POTENTIAL OF INFORMATION TECHNOLOGY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204
Gubareva L.I., Pravdyuk V.N., Ujokina L.V.
CREATIVE-ACTIVITY APPROACH IN PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS IN THE FIELD OF FOOD INDUSTRY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Dashuk Ch.V., Dashuk I.N.
SOCIAL-PEDAGOGICAL TECHNOLOGY FOR IMPLEMENTING THE SUPPORT GROUP METHOD IN THE SITUATION OF SCHOOL BULLYING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
Dashuk I.N., Nikolaev V.A., Dashuk Ch.V.
PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE SOCIAL TEACHERS FOR PREVENTION OF SCHOOL BULLYING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
Demina A.V.
SOME ASPECTS OF THE WORK PROCESS FOR THE FORMATION OF DIALOGICAL SPEECH OF HEARING IMPAIRED STUDENTS IN EXTRACURRICULAR ACTIVITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
Demyankov E.N., Silaeva Z.G., Koveshnikov A.I.
REGIONAL APPROACH TO EDUCATION AND UPBRINGING OF STUDENTS BY FIELD OF STUDY LANDSCAPE ARCHITECTURE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
Derzhavina N.M.
THE SPECIFICITY OF THE TEST CONTROL OF KNOWLEDGE, ABILITIES AND SKILLS OF THE MASTERS IN BIOLOGY (PROFILE BOTANY). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
Dmitrieva M.N., Shmonova M.A.
META-DETAILED CONTENT AS A FACTOR OF THE DEVELOPMENT OF THE RESEARCH COMPETENCE
OF MEDICAL STUDENTS IN THE STUDY OF PHYSICAL AND MATHEMATICAL DISCIPLINES AND INFORMATICS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
Dorofeyeva V.I., Simaneva T.A., Bulgakova M.S., Rumshina O.A., Bulgakov V.V.
TO THE QUESTION OF THE FORMATION OF THE APPLIED MATHEMATICS AND INFORMATICS BACHELOR’S READINESS TO IMPLEMENTATION OF DESIGN ACTIVITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238
Egorikhina S.Yu., Kelsina A.S., Mironenko E.S.
THE SCIENTIFIC SCHOOLS OF THE VOLOGDA SCIENTIFIC CENTER OF THE RUSSIAN ACADEMY OF SCIENCES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
Zaslavskaya O.V., Malafi y A.S.
METHODS OF PEDAGOGICAL TRAINING OF A GUIDE TO WORKING WITH PEOPLE WITH VISION LOSS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
Kaplun O.A.
CREATION OF THE PRE-TEST AS THE MOST IMPORTANT STAGE IN THE TEST COMPOSITION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
Kaunova K.Y.
THEORETICAL BASES OF THE FORMATION OF THE PREPAREDNESS OF THE TEACHER FOR THE INTERACTION WITH CHEMICALLY GIFTED CHILDREN. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257
Koykova T.I.
THE PROBLEM OF TEACHING THE STUDENTS TO COMMUNICATE AT THE NOTIONAL LEVEL WHILE READING ANY TEXT IN THE FIELD OF SPECIALIZATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
Koroleva L.Yu., Makeeva I.Yu.
FEATURES OF TEACHING SPECIALIZED DISCIPLINES TO FOREIGN STUDENTS AT THE MEDICAL UNIVERSITY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265
Kotkova G.E., Abdulkader A.L.
RESOURCES TO ACTIVATE THE INTERACTIONS PARENTS AND CHILDREN IN THE SOCIAL-CULTURAL SPACE OF VILLAGE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268
Kulakova N.I.
FORMATION OF PROFESSIONALISM OF THE FUTURE MANAGER OF THE TOURISM INDUSTRY ON THE EXAMPLE OF THE STUDY OF THE DISCIPLINE
«TECHNOLOGY AND ORGANIZATION OF TOURISM ACTIVITIES» AREAS OF TRAINING «GEOGRAPHY» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272
Kurasbediani Z.V., Solomchenko M.A.
MODEL OF THE PROCESS OF FORMATION OF PROFESSIONALLY SIGNIFICANT PERSONAL QUALITIES
OF CUSTOMS OFFICERS BY MEANS OF PHYSICAL CULTURE AND SPORTS IN HIGH SCHOOL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278
Lebedeva Yu.I.
ON THE DEVELOPMENT OF PROJECT COMPETENCE OF AN TEACHER OF INCLUSIVE EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
Legostaeva O.V.
DEVELOPMENT OF LANGUAGE COMPETENCE IN VIEW OF ETHNO-CULTURAL COMPONENT OF BILINGUALISM. TYPOLOGY OF GRAMMAR TASKS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286
5
Стр.5
Ученые записки Орловского государственного университета. №1 (82), 2019 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 82. 2019
Lysak O.G.
THE ROLE OF INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF TEACHING MATHEMATICS IN THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCIES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292
Mokeeva E.YU., Pchelnikova N.N.
THE FORMATION OF CULTURAL SELF-ORGANIZATION OF STUDENTS IN TODAY’S EDUCATIONAL ENVIRONMENT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295
Rak E.V., Kuzmenko A.A., Naumchenko S.A.
THE STRUCTURE OF INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCE FUTURE TEACHER IN THE FIELD OF DESIGN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299
Savelyeva O.E.
GRAMMATICAL DIFFICULTIES OF TEACHING ENGLISH ADVERBS TO RUSSIAN-SPEAKING STUDENTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303
Sanina E.I., Nasikan I.V.
CONTEXTUAL TASKS ON MATHEMATICS AS A MEANS OF DEVELOPMENT OF FUNCTIONAL LITERACY OF STUDENTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308
Selyutin V.D., Chuyako E.B.
PROJECT ACTIVITY AS A PROFESSIONAL ORIENTATED MEANS OF MATHEMATICS TEACHING FOR STUDENTS OF MEDICAL SPECIALTIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311
Seregina T.V., Terekhov S.V.
NOOSPHERIC EDUCATION IN THE CONTEXT OF MODERN IDEAS PHILOSOPHY OF SCIENCE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315
Simaneva T.A., Bulgakova M.S., Bulgakov V.V.
THE ORGANIZATION OF DESIGN AND RESEARCH ACTIVITIES OF SCHOOLCHILDREN WITH USE OF EDUCATIONAL WEB APPLICATIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318
Solomchenko M.A., Ashihin A.V.
MODELING OF THE PROCESS OF DEVELOPMENT OF PHYSICAL ABILITIES OF THE SOLDIERS
OF THE DETACHMENT OF SPECIAL PURPOSE FUNDS OF UNARMED COMBAT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
Suganova M. I., Khmyzova N.G., Pravdyuk V. N.
THE ORETICAL MODEL OF FORMATION OF SCIENTIFIC AND ECONOMIC CULTURE OF THE FUTURE BACHELOR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326
Tenetilova V.C., Gubareva L.I., Parshytina E.I., Dygina S.Y.
PROFESSIONAL TRAINING OF THE BACHELOR OF PEDAGOGICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL AS A PEDAGOGICAL PROBLEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329
Fеfelov S.V., Agaeva A.V.
IMPROVING THE EFFECTIVENESS OF LEGAL EDUCATION IN THE CONTEXT OF INTERDISCIPLINARY INTEGRATION AT SCHOOLS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332
Kharchenko A.O., Kharchenko A.A.
SCIENTIFIC AND METHODOLOGICAL SUPPORT OF TRAINING OF MASTERS OF TECHNICAL DIRECTIONS TO INVENTIVE ACTIVITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335
Khvorostov A.S.
MUSEUM PRACTICE-A NECESSARY COMPONENT OF THE CONTENT OF TRAINING TEACHERS OF FINE ARTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
Suhacheva E.V.
FORMATION OF STUDENTS-SPEECH THERAPISTS READINESS FOR MODELING ACTIVITIES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347
Shilina O.A.
THE IMPACT OF THE COMPETENCE APPROACH IN THE PROCESS OF PRE-DIPLOMA PRACTICE OF STUDENTS OF DIRECTION OF TRAINING 43.03.02 «TOURISM». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 351
Shumilin V.P., Shumilina N.G.
USE OF INTERNET TECHNOLOGIES IN EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355
6
Стр.6