СОДЕРЖАНИЕ
ЮБИЛЕЙ
Цветков В.Ж. Профессору Щагину Эрнсту Михайловичу – 80 лет . . . . . . . . . . . .7
Луцишин А.В. Слово об Учителе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
Щагин Э.М. Письма П.Н. Милюкова Е.Д. Кусковой как аутентичный
источник его политической эволюции в канун Второй мировой войны. . . . . . . . .12
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ
Инновационные процессы в образовании
Игнатьева Г.А., Тулупова О.В. Дидактическая инноватика
как современная отрасль педагогической науки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Бухтеева Е.Е. Тенденции глобализации в образовании . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38
Актуальные проблемы образования
Байфорд Э. Загробная жизнь «науки» педологии:
к вопросу о значении «научных движений» (и их истории)
для современной педагогики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
Содержание и технологии образования
Васюков Р.В. Педагогическая помощь и образовательная услуга
в контексте высшего образования (социально-философский аспект) . . . . . . . . .55
Борисова И.И. Реализация технологии модульного обучения
в условиях перехода на ФГОС нового поколения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
Клевцова Ю.С., Зарудный Д.И. Методология применения новых
информационных технологий для повышения эффективности труда
учителя на основе «концепции проектной методики как педагогической
технологии нового образования». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67
Власов Д.А., Синчуков А.В. Новое содержание прикладной
математической подготовки бакалавра . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71
Кузнецова Е.В. Формирование готовности студентов-математиков
работать с научным текстом по специальности. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80
Медведева Ж.В. Осуществление рубежного контроля знаний
по итогам цикла лабораторных работ по дисциплине Физика
с использованием компьютерного тестирования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87
Гоголданова К.В., Тамарчак Д.Я. Применение современных методов
моделирования электронных устройств при подготовке бакалавров
педагогического образования по профилю «Технология и информатика». . . . . .94
Дубов А.М. Профессиограмма «спортивный агент» – предпосылка
к реализации компетентностного подхода в подготовке специалистов . . . . . . . .97
Дмитриев Ю.А. Подготовка студентов к трудовому воспитанию детей
дошкольного возраста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104
Платонова Е.В., Тарасюк Н.А. Теория-модель формирования
профессионального мышления специалиста сферы «бизнес-информатика»
в процессе иноязычного образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110
Чунихина А.А. Методика обучения студентов-экономистов
коммуникативным стратегиям взаимодействия в процессе
изучения иностранного языка . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
Сун Лэй. Дебаты как средство личностного развития студентов
высшей школы. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120
Балан О.В. Методика обучения будущих магистров педагогического
образования научному дискурсу не основе технологии диалогизации. . . . . . . .124
Колосов С.В. Особенности профессионального образования в вузах
ВВС РФ в условиях информационно-психологического воздействия . . . . . . . . .128
Образование и художественное творчество
Ваняев В.А. Технико-технологический аспект копирования
произведений станковой масляной живописи как альтернативная
параллель при создании художественного произведения (картины) . . . . . . . . .135
1 / 2013
Преподаватель XXВЕК
1
Стр.2
СОДЕРЖАНИЕ
Лабахуа Е.М. Воспитательные возможности выставок на примере
выставки «Вооружение абхазких воинов» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
Дефектология
Яхнина Е.З. Новые подходы к формированию компетенций
студентов в области педагогических технологий развития устной
речи у лиц с нарушениями слуха. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144
Антонова Е.Ф. Изучение педагогических условий подготовки
магистрантов направления специальное (дефектологическое)
образование по профилю «логопедия» к осуществлению проектноисследовательской
деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .155
ИСТОРИЯ И ФИЛОСОФИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Гончаров М.А. Нормативно-правовые основы организации управления
педагогическим образованием в Росси в первой половине XIX века . . . . . . . . .162
Кобрий О.Н. Содержательные характеристики педагогической
подготовки специалистов в высших учебных заведениях Украины
(историко-педагогический аспект). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171
ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ
Тарасова Е.Н. Психолого-лингвистические концепции в теории
вербальной коммуникации (на материале русского языка
как иностранного) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .183
Резаи Азин М. Социокультурные стереотипы речевого общения
в процессе преподавания устной речи в иранской аудитории . . . . . . . . . . . . . . .193
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
Физика и математика
Доброхотов Э.В., Касаткин А.П. Физические модели квантовых ям
в курсе атомной физики. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Ибадов Н.В. Об установлении топологического изоморфизма между
пространствами
A
Философия
2
Козарезова О.О. Учение о Боге-Троице и теология спасения
в святоотеческой традиции . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224
Ли Сюй. Концепция справедливости в философских школах
Древнего Китая . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232
История
Безьев Д.А. Гарнизон г. Чигирина осенью 1676 – весной 1677 г.
по материалам делопроизводства Малороссийского приказа. . . . . . . . . . . . . . .239
Дубинин М.Г. К вопросу о концептуальных основах большевистской
политики в сфере обеспечения законности в условиях НЭПа. . . . . . . . . . . . . . .246
Козлов С.А. Кампания в Северной Африке в 1940–1943 гг.
и ее значение для армий союзников . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251
Нефедов В.В. СЕПГ и культурные процессы в ГДР
в 1949–1950 гг.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .255
Лингвистика
Харитонова И.В. Системное исследование языка: построение
балансовой модели (на примере современного французского языка) . . . . . . . .260
Заболотских Л.В. Ключевые элементы австрийской национальной
концептосферы в современном восприятии австрийской культуры
и самоидентификации австрийцев . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .275
Никулина Е.А. Английские терминологизмы и контекст . . . . . . . . . . . . . . . . . . .282
Сараева А.А. Профессионализм как тип номинации. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .289
Преподаватель XXВЕК
1/ 2013
*( )ϕ и H с помощью пpеобpазования Мелина . . . . . . . . . . .212
Рустанов А.Р. Аналитическое задание структурных тензоров
почти контактных метрических многообразий . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .218
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ
Джасим Муна Ареф, Позднякова А.А. Семантика квазитерминов
и терминологических сочетаний периода «вынужденной коммуникации»
(на материале иракского диалекта арабского языка). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .296
Малкерова М.А. О понятии «ложный библеизм» (на примере
английского языка) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .303
Йылдырым Ариф, Позднякова А.А. Зооморфная метафора как
основной стилеобразующий элемент философской притчи
Юнуса Эмре . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309
Сергеева Ю.М. К вопросу о способах выражения
текстовой проспекции. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .314
Федосеева Л.Н. Синкретичные смыслы в сложноподчиненных
предложениях с локативной семантикой . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .322
Калиниченко Н.В. Интонация как средство выразительности
в звучащем художественном тексте . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .328
Аристархова О.С. Образ адресата в дневниках русских философов. . . . . . . .332
Белоножко Н.Д. Аллюзия отрицательной оценки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .337
Волченко О.Р. Лингвопрагматические особенности религиозной
католической Интернет-коммуникации в Германии (на примере
информационного сайта katholisch.de) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .344
Литературоведение
Лазарева Е.Ю. Н.В. Гоголь в экзистенциальной интерпретации
Н. Коляды . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .351
Булашова Н.М. Предметный образ в заглавиях рассказов
Д.Г. Лоуренса (на примере рассказа «Наперсток»). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .356
Солдаткина Я.В. Диалог с русской религиозной философией в прозе
советской эпохи 1930–1950-х годов (А.П. Платонов и Б.Л. Пастернак) . . . . . . .363
Психология
Макарова К.В., Таллина О.А. Формирование одаренности
как интеграция способностей по отношению к деятельности . . . . . . . . . . . . . . .369
Экономика и социология
Ду Минцзин. Процессуальная теория Портера-Лаулера
и ее возможности при разработке мотивационных технологий
в странах с переходной экономикой. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .373
Власюк Г.В. Конкурентоспособность как основа успеха. . . . . . . . . . . . . . . . . . .378
Лоскутова И.М. Модернизация образовательного пространства
в зеркале эмпирической социологии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .387
Сведения об авторах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .394
3
1 / 2013
Преподаватель XXВЕК
Стр.4
CONTENTS
ANNIVESARY
Tsvetkov V.J. Professor Schagin Ernest M. is 80. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Lutsishin A.V. About a Teacher. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
Shchagin E.M. P.N. Milyukov’s Letters to E.D. Kuskova as an Authentic
Source of His Political Evolution on the Eve of the World War II . . . . . . . . . . . . . . . . .12
SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES
Innovational Processes in Education
Ignateva G.A., Tulupova O.V. Didactic Innovation as a Modern Branch
of Pedagogical Science. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Buhteeva E.E. Trend of Globalization in Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38
Modern Educational Issues
Byford Andy. Afterlife of the Paedology. To the question
of “scientific movements” and their Value (and History)
for Modern Pedagogy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
Educational Topics and Techniques
Vasyukov R.V. Pedagogical Support and Educational Service within Higher
Education Context (Social and Philosophical Aspect). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
Borisova I.I. Implementation of Technology of Module Education
in Conditions of Transferring to FGES (Federal Government Educational
Standards) of New Generation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
Klevtsova Yu. S., Zarudny D.I. Methods of Implementation of the New
Information Technologies to Improve the Efficiency of a Teacher’s Work
on the Basis of the “Concept of Project Methodology as a New Generation
of Educational Technology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67
Vlasov D.A., Sinchukov A.V. New Content of Training for Bachelor
of Applied Mathematical . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71
Kuznetsova E.V. Formation of Readiness of Mathematics Students
to Work With Scientific Texts. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80
Medvedeva Zh.V. The Implementation of Computer-Based Testing
of Knowledge on the Basis of Laboratory Studies While Doing Practical
Training Session in Physics. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87
4
Gogoldanova K.V., Tamarchak D.Y. Application of New Methods
of Equipment Simulation by Training Bachelors of Pedagogy within
“Technology and Information Science” Profile. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94
Dubov A.M. Professiogram “The Sports Agent” as a Precondition
for Implementation of Competence Approach in Training of Specialists. . . . . . . . . . . .97
Dmitriev Yu.A. Preparing Students for the Labor Education
of Preschool Age Children. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104
Platonova E.V., Tarasyuk N.A. A Theoretical Model
of Professional Thinking Formation in the Process of Foreign
Language Acquisition of Specialists in the Field
of ‘Computer Science and Business’. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110
Chunikhina A.A. Training Method of Communicative Interaction Strategies
in the Process of Foreign Language Acquisition (the English Language)
by Students-Economists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
Song Lei. Debates as a Form of Personal and Important Position
of High School Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120
Balan O.V. Methods of Teaching Future Masters of Pedagogy the Scientific
Discourse Specialized in ‘Language Education’ (Foreign Languages)
on Dialogue-Based Technology. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124
Kolosov S.V. Distinguishing Features of Professional Education
in the Universities of the Air Force of the Russian Federation Under
Information and Psychology Influence. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .128
Преподаватель XXВЕК
1/ 2013
Стр.5
CONTENTS
Education and Art Creativity
Vanyaev V.A. Technical-Technological Aspects of Making Copies from
Works of Easel Painting as an Alternative Way in Creation of Works
of Art (Oil Paintings) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135
Labahua E.M. The Educational Possibilities of Exhibitions on the Example
of “Armament of Abkhazian soldiers” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
Defectology
Yakhnina E.Z. New Approaches to the Development
of Students’ Competencies in the Field of Pedagogical
Technologies of Oral Speech Perception and Reproduction
of People with Hearing Impairments . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144
Antonova E.F. Studying of Pedagogical Conditions of Preparation
of Teacher – Speech Therapist at the Stage of Master’s Degree Courses
to Implementation Project – Research Activity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .155
PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION
Goncharov M.A. Regulatory and Legal Framework for the Organization
of Management of Teacher Education in Russia
in the 1st half of the XIX Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162
Kobriy O.N. Meaningful Characteristics of Pedagogical Training
in Higher Educational Institutions of Ukraine (The Historical
And Pedagogical Aspect) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171
LANGUAGE AND EDUCATION
Tarasova E.N. Psycho-Linguistic Concepts in the Theory of Verbal
Communication (Based on Russian as a Foreign Language). . . . . . . . . . . . . . . . . . .183
Rezaei Azin Maryam. Social and Cultural Stereotypes of Speech
Communication in Teaching Oral Speech in the Iranian Audience . . . . . . . . . . . . . . .193
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Physics and Mathematics
Dobrokchotov E.V., Kasatkin A.P. Physical Models of Quantum Holes
in the Nuclear Physics Course . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Ibadov N.V On the Establishment of a Topological Isomorphism
Between
A
Philosophy
Kozarezova O.O. On The Trinity Teaches and Theology of Salvation
in the Holy Fathers Tradition . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224
Lee Sui. The Concept of Justice within Philosophical Schools
of Ancient China . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232
History
Bezyev D.A. The Chigirin Garrison From Autumn 1676 to Spring 1677
(Based on Malorossiyskiy Department Records) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .239
Dubinin M.G. To the Question of Conceptual Foundations
of the Bolshevik Policy within Establishing the Rule of Law in Conditions
of the New Economic Policy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .246
Kozlov S.A. The 1940–1943 North Africa Campaign and Its Importance
for the Allies. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251
Nefedov V.V. SЕD and Cultural Processes in the GDR in 1949–1950. . . . . . . . . . .255
Linguistics
Kharitonova I.V. The System Research of the Language:
Making a Balance Model (on the Example of Modern French). . . . . . . . . . . . . . . . . .260
1 / 2013
Преподаватель XXВЕК
*( )ϕ and H spaces with the Help of Melin Transformation . . . . . . . . . . .212
Rustanov A.R. The Analytical Task of the Structure Tensors of Almost
Contact Metric Manifolds. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .218
5
Стр.6
CONTENTS
Zabolotskikh L.V. Key Elements of the Austrian National Conceptual
Sphere in Modern Perception of Austrian Culture
and Self-Identification of the Austrians . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .275
Nikulina E.A. Terminology and Context (Based on the Materials
of Modern English) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .282
Saraeva A.A. Professionalism as a Type of Nomination . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .289
Jasim Muna, Pozdnyakova A.А. Quasiterms Semantics and Terminology
Combinations During the Period of «Forced Communication» (Based
on the Iraqi Dialect of Arabic) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .296
Malkerova M.A. On the Notion “False Bibleism” in the English Language . . . . . . . .303
Arif Yıldırım, Pozdnyakova A.А. Zoomorphic Metaphor as the Main Style
Element of the Philosophical Parable by Yunus Emre . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309
Sergeeva Yu.M. Prospective Cumulation in Text and Discourse . . . . . . . . . . . . . . .314
Fedoseeva L.N. Syncretic Meanings in Compound Sentences
with Locative Semantics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .322
Kalinichenko N.V. Intonation as Expressive Means in a Literary Text . . . . . . . . . . .328
Aristarkhova O.S. The Figure of Addressee in the Diaries
of Russian philosophers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .332
Belonozhko N.D. Allusion of Negative Evaluation. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .337
Volchenko O.R. Linguopragmatic Characteristics of Religious Catholic
Internet Communication in Germany (on the Example of Informational Site
katholisch.de). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .344
Philology
Lazareva E.Yu. N.V. Gogol in N. Kolyada’s Existential Interpretation . . . . . . . . . . . .351
Bulashova N.M. Subject Images in the Titles of D.H. Lawrence’s Short
Stories (the Short Story “The Thimble” as an Example) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .356
Soldatkina Ya.V. Dialogue with the Russian Religious Philosophy
in the Prose of the Soviet Era of 1930–1950s (Platonov and Pasternak). . . . . . . . . .363
Psychology
Makarova K.V., Tallina O.A. Formation of Giftedness as the Integration
of Abilities Related to Activities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369
Economy and Sociology
6
Du Minjin. The Procedural Theory of Porter-Lauler and Its Capabilities
in Developing Motivational Technologies in the Countries with Economies
in Transition . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .373
Vlasyuk G.V. Competitiveness as a Basis of Success . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .378
Loskutova I.M. Modernization of the Education Space in the Mirror
of Empirical Sociology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .387
Information about the authors
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .394
Преподаватель XXВЕК
1/ 2013
Стр.7
СОДЕРЖАНИЕ
ЮБИЛЕЙ
Цветков В.Ж. Профессору Щагину Эрнсту Михайловичу – 80 лет . . . . . . . . . . . .7
Луцишин А.В. Слово об Учителе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
Щагин Э.М. Письма П.Н. Милюкова Е.Д. Кусковой как аутентичный
источник его политической эволюции в канун Второй мировой войны. . . . . . . . .12
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ
Инновационные процессы в образовании
Игнатьева Г.А., Тулупова О.В. Дидактическая инноватика
как современная отрасль педагогической науки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Бухтеева Е.Е. Тенденции глобализации в образовании . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38
Актуальные проблемы образования
Байфорд Э. Загробная жизнь «науки» педологии:
к вопросу о значении «научных движений» (и их истории)
для современной педагогики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
Содержание и технологии образования
Васюков Р.В. Педагогическая помощь и образовательная услуга
в контексте высшего образования (социально-философский аспект) . . . . . . . . .55
Борисова И.И. Реализация технологии модульного обучения
в условиях перехода на ФГОС нового поколения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
Клевцова Ю.С., Зарудный Д.И. Методология применения новых
информационных технологий для повышения эффективности труда
учителя на основе «концепции проектной методики как педагогической
технологии нового образования». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67
Власов Д.А., Синчуков А.В. Новое содержание прикладной
математической подготовки бакалавра . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71
Кузнецова Е.В. Формирование готовности студентов-математиков
работать с научным текстом по специальности. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80
Медведева Ж.В. Осуществление рубежного контроля знаний
по итогам цикла лабораторных работ по дисциплине Физика
с использованием компьютерного тестирования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87
Гоголданова К.В., Тамарчак Д.Я. Применение современных методов
моделирования электронных устройств при подготовке бакалавров
педагогического образования по профилю «Технология и информатика». . . . . .94
Дубов А.М. Профессиограмма «спортивный агент» – предпосылка
к реализации компетентностного подхода в подготовке специалистов . . . . . . . .97
Дмитриев Ю.А. Подготовка студентов к трудовому воспитанию детей
дошкольного возраста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104
Платонова Е.В., Тарасюк Н.А. Теория-модель формирования
профессионального мышления специалиста сферы «бизнес-информатика»
в процессе иноязычного образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110
Чунихина А.А. Методика обучения студентов-экономистов
коммуникативным стратегиям взаимодействия в процессе
изучения иностранного языка . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
Сун Лэй. Дебаты как средство личностного развития студентов
высшей школы. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120
Балан О.В. Методика обучения будущих магистров педагогического
образования научному дискурсу не основе технологии диалогизации. . . . . . . .124
Колосов С.В. Особенности профессионального образования в вузах
ВВС РФ в условиях информационно-психологического воздействия . . . . . . . . .128
Образование и художественное творчество
Ваняев В.А. Технико-технологический аспект копирования
произведений станковой масляной живописи как альтернативная
параллель при создании художественного произведения (картины) . . . . . . . . .135
1 / 2013
Преподаватель XXВЕК
201
Стр.203
СОДЕРЖАНИЕ
Лабахуа Е.М. Воспитательные возможности выставок на примере
выставки «Вооружение абхазких воинов» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
Дефектология
Яхнина Е.З. Новые подходы к формированию компетенций
студентов в области педагогических технологий развития устной
речи у лиц с нарушениями слуха. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144
Антонова Е.Ф. Изучение педагогических условий подготовки
магистрантов направления специальное (дефектологическое)
образование по профилю «логопедия» к осуществлению проектноисследовательской
деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .155
ИСТОРИЯ И ФИЛОСОФИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Гончаров М.А. Нормативно-правовые основы организации управления
педагогическим образованием в Росси в первой половине XIX века . . . . . . . . .162
Кобрий О.Н. Содержательные характеристики педагогической
подготовки специалистов в высших учебных заведениях Украины
(историко-педагогический аспект). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171
ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ
Тарасова Е.Н. Психолого-лингвистические концепции в теории
вербальной коммуникации (на материале русского языка
как иностранного) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .183
Резаи Азин М. Социокультурные стереотипы речевого общения
в процессе преподавания устной речи в иранской аудитории . . . . . . . . . . . . . . .193
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
Физика и математика
Доброхотов Э.В., Касаткин А.П. Физические модели квантовых ям
в курсе атомной физики. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Ибадов Н.В. Об установлении топологического изоморфизма между
пространствами
A
Философия
202
Козарезова О.О. Учение о Боге-Троице и теология спасения
в святоотеческой традиции . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224
Ли Сюй. Концепция справедливости в философских школах
Древнего Китая . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232
История
Безьев Д.А. Гарнизон г. Чигирина осенью 1676 – весной 1677 г.
по материалам делопроизводства Малороссийского приказа. . . . . . . . . . . . . . .239
Дубинин М.Г. К вопросу о концептуальных основах большевистской
политики в сфере обеспечения законности в условиях НЭПа. . . . . . . . . . . . . . .246
Козлов С.А. Кампания в Северной Африке в 1940–1943 гг.
и ее значение для армий союзников . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251
Нефедов В.В. СЕПГ и культурные процессы в ГДР
в 1949–1950 гг.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .255
Лингвистика
Харитонова И.В. Системное исследование языка: построение
балансовой модели (на примере современного французского языка) . . . . . . . .260
Заболотских Л.В. Ключевые элементы австрийской национальной
концептосферы в современном восприятии австрийской культуры
и самоидентификации австрийцев . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .275
Никулина Е.А. Английские терминологизмы и контекст . . . . . . . . . . . . . . . . . . .282
Сараева А.А. Профессионализм как тип номинации. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .289
Преподаватель XXВЕК
1/ 2013
*( )ϕ и H с помощью пpеобpазования Мелина . . . . . . . . . . .212
Рустанов А.Р. Аналитическое задание структурных тензоров
почти контактных метрических многообразий . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .218
Стр.204
СОДЕРЖАНИЕ
Джасим Муна Ареф, Позднякова А.А. Семантика квазитерминов
и терминологических сочетаний периода «вынужденной коммуникации»
(на материале иракского диалекта арабского языка). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .296
Малкерова М.А. О понятии «ложный библеизм» (на примере
английского языка) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .303
Йылдырым Ариф, Позднякова А.А. Зооморфная метафора как
основной стилеобразующий элемент философской притчи
Юнуса Эмре . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309
Сергеева Ю.М. К вопросу о способах выражения
текстовой проспекции. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .314
Федосеева Л.Н. Синкретичные смыслы в сложноподчиненных
предложениях с локативной семантикой . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .322
Калиниченко Н.В. Интонация как средство выразительности
в звучащем художественном тексте . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .328
Аристархова О.С. Образ адресата в дневниках русских философов. . . . . . . .332
Белоножко Н.Д. Аллюзия отрицательной оценки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .337
Волченко О.Р. Лингвопрагматические особенности религиозной
католической Интернет-коммуникации в Германии (на примере
информационного сайта katholisch.de) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .344
Литературоведение
Лазарева Е.Ю. Н.В. Гоголь в экзистенциальной интерпретации
Н. Коляды . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .351
Булашова Н.М. Предметный образ в заглавиях рассказов
Д.Г. Лоуренса (на примере рассказа «Наперсток»). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .356
Солдаткина Я.В. Диалог с русской религиозной философией в прозе
советской эпохи 1930–1950-х годов (А.П. Платонов и Б.Л. Пастернак) . . . . . . .363
Психология
Макарова К.В., Таллина О.А. Формирование одаренности
как интеграция способностей по отношению к деятельности . . . . . . . . . . . . . . .369
Экономика и социология
Ду Минцзин. Процессуальная теория Портера-Лаулера
и ее возможности при разработке мотивационных технологий
в странах с переходной экономикой. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .373
Власюк Г.В. Конкурентоспособность как основа успеха. . . . . . . . . . . . . . . . . . .378
Лоскутова И.М. Модернизация образовательного пространства
в зеркале эмпирической социологии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .387
Сведения об авторах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .394
203
1 / 2013
Преподаватель XXВЕК
Стр.205
CONTENTS
ANNIVESARY
Tsvetkov V.J. Professor Schagin Ernest M. is 80. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Lutsishin A.V. About a Teacher. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
Shchagin E.M. P.N. Milyukov’s Letters to E.D. Kuskova as an Authentic
Source of His Political Evolution on the Eve of the World War II . . . . . . . . . . . . . . . . .12
SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES
Innovational Processes in Education
Ignateva G.A., Tulupova O.V. Didactic Innovation as a Modern Branch
of Pedagogical Science. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Buhteeva E.E. Trend of Globalization in Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38
Modern Educational Issues
Byford Andy. Afterlife of the Paedology. To the question
of “scientific movements” and their Value (and History)
for Modern Pedagogy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
Educational Topics and Techniques
Vasyukov R.V. Pedagogical Support and Educational Service within Higher
Education Context (Social and Philosophical Aspect). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
Borisova I.I. Implementation of Technology of Module Education
in Conditions of Transferring to FGES (Federal Government Educational
Standards) of New Generation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
Klevtsova Yu. S., Zarudny D.I. Methods of Implementation of the New
Information Technologies to Improve the Efficiency of a Teacher’s Work
on the Basis of the “Concept of Project Methodology as a New Generation
of Educational Technology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67
Vlasov D.A., Sinchukov A.V. New Content of Training for Bachelor
of Applied Mathematical . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71
Kuznetsova E.V. Formation of Readiness of Mathematics Students
to Work With Scientific Texts. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80
Medvedeva Zh.V. The Implementation of Computer-Based Testing
of Knowledge on the Basis of Laboratory Studies While Doing Practical
Training Session in Physics. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87
204
Gogoldanova K.V., Tamarchak D.Y. Application of New Methods
of Equipment Simulation by Training Bachelors of Pedagogy within
“Technology and Information Science” Profile. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94
Dubov A.M. Professiogram “The Sports Agent” as a Precondition
for Implementation of Competence Approach in Training of Specialists. . . . . . . . . . . .97
Dmitriev Yu.A. Preparing Students for the Labor Education
of Preschool Age Children. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104
Platonova E.V., Tarasyuk N.A. A Theoretical Model
of Professional Thinking Formation in the Process of Foreign
Language Acquisition of Specialists in the Field
of ‘Computer Science and Business’. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110
Chunikhina A.A. Training Method of Communicative Interaction Strategies
in the Process of Foreign Language Acquisition (the English Language)
by Students-Economists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
Song Lei. Debates as a Form of Personal and Important Position
of High School Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120
Balan O.V. Methods of Teaching Future Masters of Pedagogy the Scientific
Discourse Specialized in ‘Language Education’ (Foreign Languages)
on Dialogue-Based Technology. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124
Kolosov S.V. Distinguishing Features of Professional Education
in the Universities of the Air Force of the Russian Federation Under
Information and Psychology Influence. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .128
Преподаватель XXВЕК
1/ 2013
Стр.206
CONTENTS
Education and Art Creativity
Vanyaev V.A. Technical-Technological Aspects of Making Copies from
Works of Easel Painting as an Alternative Way in Creation of Works
of Art (Oil Paintings) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135
Labahua E.M. The Educational Possibilities of Exhibitions on the Example
of “Armament of Abkhazian soldiers” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
Defectology
Yakhnina E.Z. New Approaches to the Development
of Students’ Competencies in the Field of Pedagogical
Technologies of Oral Speech Perception and Reproduction
of People with Hearing Impairments . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144
Antonova E.F. Studying of Pedagogical Conditions of Preparation
of Teacher – Speech Therapist at the Stage of Master’s Degree Courses
to Implementation Project – Research Activity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .155
PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION
Goncharov M.A. Regulatory and Legal Framework for the Organization
of Management of Teacher Education in Russia
in the 1st half of the XIX Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162
Kobriy O.N. Meaningful Characteristics of Pedagogical Training
in Higher Educational Institutions of Ukraine (The Historical
And Pedagogical Aspect) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171
LANGUAGE AND EDUCATION
Tarasova E.N. Psycho-Linguistic Concepts in the Theory of Verbal
Communication (Based on Russian as a Foreign Language). . . . . . . . . . . . . . . . . . .183
Rezaei Azin Maryam. Social and Cultural Stereotypes of Speech
Communication in Teaching Oral Speech in the Iranian Audience . . . . . . . . . . . . . . .193
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Physics and Mathematics
Dobrokchotov E.V., Kasatkin A.P. Physical Models of Quantum Holes
in the Nuclear Physics Course . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Ibadov N.V On the Establishment of a Topological Isomorphism
Between
A
Philosophy
Kozarezova O.O. On The Trinity Teaches and Theology of Salvation
in the Holy Fathers Tradition . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224
Lee Sui. The Concept of Justice within Philosophical Schools
of Ancient China . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232
History
Bezyev D.A. The Chigirin Garrison From Autumn 1676 to Spring 1677
(Based on Malorossiyskiy Department Records) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .239
Dubinin M.G. To the Question of Conceptual Foundations
of the Bolshevik Policy within Establishing the Rule of Law in Conditions
of the New Economic Policy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .246
Kozlov S.A. The 1940–1943 North Africa Campaign and Its Importance
for the Allies. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251
Nefedov V.V. SЕD and Cultural Processes in the GDR in 1949–1950. . . . . . . . . . .255
Linguistics
Kharitonova I.V. The System Research of the Language:
Making a Balance Model (on the Example of Modern French). . . . . . . . . . . . . . . . . .260
1 / 2013
Преподаватель XXВЕК
*( )ϕ and H spaces with the Help of Melin Transformation . . . . . . . . . . .212
Rustanov A.R. The Analytical Task of the Structure Tensors of Almost
Contact Metric Manifolds. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .218
205
Стр.207
CONTENTS
Zabolotskikh L.V. Key Elements of the Austrian National Conceptual
Sphere in Modern Perception of Austrian Culture
and Self-Identification of the Austrians . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .275
Nikulina E.A. Terminology and Context (Based on the Materials
of Modern English) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .282
Saraeva A.A. Professionalism as a Type of Nomination . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .289
Jasim Muna, Pozdnyakova A.А. Quasiterms Semantics and Terminology
Combinations During the Period of «Forced Communication» (Based
on the Iraqi Dialect of Arabic) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .296
Malkerova M.A. On the Notion “False Bibleism” in the English Language . . . . . . . .303
Arif Yıldırım, Pozdnyakova A.А. Zoomorphic Metaphor as the Main Style
Element of the Philosophical Parable by Yunus Emre . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309
Sergeeva Yu.M. Prospective Cumulation in Text and Discourse . . . . . . . . . . . . . . .314
Fedoseeva L.N. Syncretic Meanings in Compound Sentences
with Locative Semantics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .322
Kalinichenko N.V. Intonation as Expressive Means in a Literary Text . . . . . . . . . . .328
Aristarkhova O.S. The Figure of Addressee in the Diaries
of Russian philosophers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .332
Belonozhko N.D. Allusion of Negative Evaluation. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .337
Volchenko O.R. Linguopragmatic Characteristics of Religious Catholic
Internet Communication in Germany (on the Example of Informational Site
katholisch.de). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .344
Philology
Lazareva E.Yu. N.V. Gogol in N. Kolyada’s Existential Interpretation . . . . . . . . . . . .351
Bulashova N.M. Subject Images in the Titles of D.H. Lawrence’s Short
Stories (the Short Story “The Thimble” as an Example) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .356
Soldatkina Ya.V. Dialogue with the Russian Religious Philosophy
in the Prose of the Soviet Era of 1930–1950s (Platonov and Pasternak). . . . . . . . . .363
Psychology
Makarova K.V., Tallina O.A. Formation of Giftedness as the Integration
of Abilities Related to Activities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369
Economy and Sociology
206
Du Minjin. The Procedural Theory of Porter-Lauler and Its Capabilities
in Developing Motivational Technologies in the Countries with Economies
in Transition . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .373
Vlasyuk G.V. Competitiveness as a Basis of Success . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .378
Loskutova I.M. Modernization of the Education Space in the Mirror
of Empirical Sociology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .387
Information about the authors
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .394
Преподаватель XXВЕК
1/ 2013
Стр.208