Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634558)
Контекстум
.
Преподаватель XXI век

Преподаватель XXI век №1 2013 (400,00 руб.)

0   0
Страниц402
ID652931
Аннотация«Преподаватель XXI век» – общероссийский журнал о мире образования, входящий в перечень ведущих рецензируемых научных журналов, включенных Высшей аттестационной комиссией Министерства образования и науки Российской Федерации в список изданий, рекомендуемых для опубликования основных научных результатов диссертаций на соискание ученой степени доктора и кандидата наук. Целевая аудитория журнала: профессорско-преподавательский состав вузов; академические работники и эксперты в области высшего образования; докторанты, аспиранты и магистранты российских и зарубежных университетов и научно-образовательных учреждений
Преподаватель XXI век .— Москва : МПГУ .— 2013 .— №1 .— 402 с. — URL: https://rucont.ru/efd/652931 (дата обращения: 19.04.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Преподаватель_XXI_век_№1_2013.pdf
Стр.2
Стр.3
Стр.4
Стр.5
Стр.6
Стр.7
Стр.203
Стр.204
Стр.205
Стр.206
Стр.207
Стр.208
Преподаватель_XXI_век_№1_2013.pdf
СОДЕРЖАНИЕ ЮБИЛЕЙ Цветков В.Ж. Профессору Щагину Эрнсту Михайловичу – 80 лет . . . . . . . . . . . .7 Луцишин А.В. Слово об Учителе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9 Щагин Э.М. Письма П.Н. Милюкова Е.Д. Кусковой как аутентичный источник его политической эволюции в канун Второй мировой войны. . . . . . . . .12 НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ Инновационные процессы в образовании Игнатьева Г.А., Тулупова О.В. Дидактическая инноватика как современная отрасль педагогической науки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26 Бухтеева Е.Е. Тенденции глобализации в образовании . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38 Актуальные проблемы образования Байфорд Э. Загробная жизнь «науки» педологии: к вопросу о значении «научных движений» (и их истории) для современной педагогики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43 Содержание и технологии образования Васюков Р.В. Педагогическая помощь и образовательная услуга в контексте высшего образования (социально-философский аспект) . . . . . . . . .55 Борисова И.И. Реализация технологии модульного обучения в условиях перехода на ФГОС нового поколения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61 Клевцова Ю.С., Зарудный Д.И. Методология применения новых информационных технологий для повышения эффективности труда учителя на основе «концепции проектной методики как педагогической технологии нового образования». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67 Власов Д.А., Синчуков А.В. Новое содержание прикладной математической подготовки бакалавра . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Кузнецова Е.В. Формирование готовности студентов-математиков работать с научным текстом по специальности. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80 Медведева Ж.В. Осуществление рубежного контроля знаний по итогам цикла лабораторных работ по дисциплине Физика с использованием компьютерного тестирования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87 Гоголданова К.В., Тамарчак Д.Я. Применение современных методов моделирования электронных устройств при подготовке бакалавров педагогического образования по профилю «Технология и информатика». . . . . .94 Дубов А.М. Профессиограмма «спортивный агент» – предпосылка к реализации компетентностного подхода в подготовке специалистов . . . . . . . .97 Дмитриев Ю.А. Подготовка студентов к трудовому воспитанию детей дошкольного возраста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104 Платонова Е.В., Тарасюк Н.А. Теория-модель формирования профессионального мышления специалиста сферы «бизнес-информатика» в процессе иноязычного образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110 Чунихина А.А. Методика обучения студентов-экономистов коммуникативным стратегиям взаимодействия в процессе изучения иностранного языка . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116 Сун Лэй. Дебаты как средство личностного развития студентов высшей школы. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120 Балан О.В. Методика обучения будущих магистров педагогического образования научному дискурсу не основе технологии диалогизации. . . . . . . .124 Колосов С.В. Особенности профессионального образования в вузах ВВС РФ в условиях информационно-психологического воздействия . . . . . . . . .128 Образование и художественное творчество Ваняев В.А. Технико-технологический аспект копирования произведений станковой масляной живописи как альтернативная параллель при создании художественного произведения (картины) . . . . . . . . .135 1 / 2013 Преподаватель XXВЕК 1
Стр.2
СОДЕРЖАНИЕ Лабахуа Е.М. Воспитательные возможности выставок на примере выставки «Вооружение абхазких воинов» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139 Дефектология Яхнина Е.З. Новые подходы к формированию компетенций студентов в области педагогических технологий развития устной речи у лиц с нарушениями слуха. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144 Антонова Е.Ф. Изучение педагогических условий подготовки магистрантов направления специальное (дефектологическое) образование по профилю «логопедия» к осуществлению проектноисследовательской деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .155 ИСТОРИЯ И ФИЛОСОФИЯ ОБРАЗОВАНИЯ Гончаров М.А. Нормативно-правовые основы организации управления педагогическим образованием в Росси в первой половине XIX века . . . . . . . . .162 Кобрий О.Н. Содержательные характеристики педагогической подготовки специалистов в высших учебных заведениях Украины (историко-педагогический аспект). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171 ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ Тарасова Е.Н. Психолого-лингвистические концепции в теории вербальной коммуникации (на материале русского языка как иностранного) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .183 Резаи Азин М. Социокультурные стереотипы речевого общения в процессе преподавания устной речи в иранской аудитории . . . . . . . . . . . . . . .193 ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ Физика и математика Доброхотов Э.В., Касаткин А.П. Физические модели квантовых ям в курсе атомной физики. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Ибадов Н.В. Об установлении топологического изоморфизма между пространствами A Философия 2 Козарезова О.О. Учение о Боге-Троице и теология спасения в святоотеческой традиции . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224 Ли Сюй. Концепция справедливости в философских школах Древнего Китая . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232 История Безьев Д.А. Гарнизон г. Чигирина осенью 1676 – весной 1677 г. по материалам делопроизводства Малороссийского приказа. . . . . . . . . . . . . . .239 Дубинин М.Г. К вопросу о концептуальных основах большевистской политики в сфере обеспечения законности в условиях НЭПа. . . . . . . . . . . . . . .246 Козлов С.А. Кампания в Северной Африке в 1940–1943 гг. и ее значение для армий союзников . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251 Нефедов В.В. СЕПГ и культурные процессы в ГДР в 1949–1950 гг.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .255 Лингвистика Харитонова И.В. Системное исследование языка: построение балансовой модели (на примере современного французского языка) . . . . . . . .260 Заболотских Л.В. Ключевые элементы австрийской национальной концептосферы в современном восприятии австрийской культуры и самоидентификации австрийцев . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .275 Никулина Е.А. Английские терминологизмы и контекст . . . . . . . . . . . . . . . . . . .282 Сараева А.А. Профессионализм как тип номинации. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .289 Преподаватель XXВЕК 1/ 2013 *( )ϕ и H с помощью пpеобpазования Мелина . . . . . . . . . . .212 Рустанов А.Р. Аналитическое задание структурных тензоров почти контактных метрических многообразий . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .218
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ Джасим Муна Ареф, Позднякова А.А. Семантика квазитерминов и терминологических сочетаний периода «вынужденной коммуникации» (на материале иракского диалекта арабского языка). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .296 Малкерова М.А. О понятии «ложный библеизм» (на примере английского языка) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .303 Йылдырым Ариф, Позднякова А.А. Зооморфная метафора как основной стилеобразующий элемент философской притчи Юнуса Эмре . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309 Сергеева Ю.М. К вопросу о способах выражения текстовой проспекции. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .314 Федосеева Л.Н. Синкретичные смыслы в сложноподчиненных предложениях с локативной семантикой . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .322 Калиниченко Н.В. Интонация как средство выразительности в звучащем художественном тексте . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .328 Аристархова О.С. Образ адресата в дневниках русских философов. . . . . . . .332 Белоножко Н.Д. Аллюзия отрицательной оценки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .337 Волченко О.Р. Лингвопрагматические особенности религиозной католической Интернет-коммуникации в Германии (на примере информационного сайта katholisch.de) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .344 Литературоведение Лазарева Е.Ю. Н.В. Гоголь в экзистенциальной интерпретации Н. Коляды . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .351 Булашова Н.М. Предметный образ в заглавиях рассказов Д.Г. Лоуренса (на примере рассказа «Наперсток»). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .356 Солдаткина Я.В. Диалог с русской религиозной философией в прозе советской эпохи 1930–1950-х годов (А.П. Платонов и Б.Л. Пастернак) . . . . . . .363 Психология Макарова К.В., Таллина О.А. Формирование одаренности как интеграция способностей по отношению к деятельности . . . . . . . . . . . . . . .369 Экономика и социология Ду Минцзин. Процессуальная теория Портера-Лаулера и ее возможности при разработке мотивационных технологий в странах с переходной экономикой. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .373 Власюк Г.В. Конкурентоспособность как основа успеха. . . . . . . . . . . . . . . . . . .378 Лоскутова И.М. Модернизация образовательного пространства в зеркале эмпирической социологии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .387 Сведения об авторах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .394 3 1 / 2013 Преподаватель XXВЕК
Стр.4
CONTENTS ANNIVESARY Tsvetkov V.J. Professor Schagin Ernest M. is 80. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7 Lutsishin A.V. About a Teacher. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9 Shchagin E.M. P.N. Milyukov’s Letters to E.D. Kuskova as an Authentic Source of His Political Evolution on the Eve of the World War II . . . . . . . . . . . . . . . . .12 SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES Innovational Processes in Education Ignateva G.A., Tulupova O.V. Didactic Innovation as a Modern Branch of Pedagogical Science. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26 Buhteeva E.E. Trend of Globalization in Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38 Modern Educational Issues Byford Andy. Afterlife of the Paedology. To the question of “scientific movements” and their Value (and History) for Modern Pedagogy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43 Educational Topics and Techniques Vasyukov R.V. Pedagogical Support and Educational Service within Higher Education Context (Social and Philosophical Aspect). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55 Borisova I.I. Implementation of Technology of Module Education in Conditions of Transferring to FGES (Federal Government Educational Standards) of New Generation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61 Klevtsova Yu. S., Zarudny D.I. Methods of Implementation of the New Information Technologies to Improve the Efficiency of a Teacher’s Work on the Basis of the “Concept of Project Methodology as a New Generation of Educational Technology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67 Vlasov D.A., Sinchukov A.V. New Content of Training for Bachelor of Applied Mathematical . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Kuznetsova E.V. Formation of Readiness of Mathematics Students to Work With Scientific Texts. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80 Medvedeva Zh.V. The Implementation of Computer-Based Testing of Knowledge on the Basis of Laboratory Studies While Doing Practical Training Session in Physics. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87 4 Gogoldanova K.V., Tamarchak D.Y. Application of New Methods of Equipment Simulation by Training Bachelors of Pedagogy within “Technology and Information Science” Profile. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94 Dubov A.M. Professiogram “The Sports Agent” as a Precondition for Implementation of Competence Approach in Training of Specialists. . . . . . . . . . . .97 Dmitriev Yu.A. Preparing Students for the Labor Education of Preschool Age Children. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104 Platonova E.V., Tarasyuk N.A. A Theoretical Model of Professional Thinking Formation in the Process of Foreign Language Acquisition of Specialists in the Field of ‘Computer Science and Business’. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110 Chunikhina A.A. Training Method of Communicative Interaction Strategies in the Process of Foreign Language Acquisition (the English Language) by Students-Economists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116 Song Lei. Debates as a Form of Personal and Important Position of High School Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120 Balan O.V. Methods of Teaching Future Masters of Pedagogy the Scientific Discourse Specialized in ‘Language Education’ (Foreign Languages) on Dialogue-Based Technology. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124 Kolosov S.V. Distinguishing Features of Professional Education in the Universities of the Air Force of the Russian Federation Under Information and Psychology Influence. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .128 Преподаватель XXВЕК 1/ 2013
Стр.5
CONTENTS Education and Art Creativity Vanyaev V.A. Technical-Technological Aspects of Making Copies from Works of Easel Painting as an Alternative Way in Creation of Works of Art (Oil Paintings) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135 Labahua E.M. The Educational Possibilities of Exhibitions on the Example of “Armament of Abkhazian soldiers” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139 Defectology Yakhnina E.Z. New Approaches to the Development of Students’ Competencies in the Field of Pedagogical Technologies of Oral Speech Perception and Reproduction of People with Hearing Impairments . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144 Antonova E.F. Studying of Pedagogical Conditions of Preparation of Teacher – Speech Therapist at the Stage of Master’s Degree Courses to Implementation Project – Research Activity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .155 PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION Goncharov M.A. Regulatory and Legal Framework for the Organization of Management of Teacher Education in Russia in the 1st half of the XIX Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162 Kobriy O.N. Meaningful Characteristics of Pedagogical Training in Higher Educational Institutions of Ukraine (The Historical And Pedagogical Aspect) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171 LANGUAGE AND EDUCATION Tarasova E.N. Psycho-Linguistic Concepts in the Theory of Verbal Communication (Based on Russian as a Foreign Language). . . . . . . . . . . . . . . . . . .183 Rezaei Azin Maryam. Social and Cultural Stereotypes of Speech Communication in Teaching Oral Speech in the Iranian Audience . . . . . . . . . . . . . . .193 FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS Physics and Mathematics Dobrokchotov E.V., Kasatkin A.P. Physical Models of Quantum Holes in the Nuclear Physics Course . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Ibadov N.V On the Establishment of a Topological Isomorphism Between A Philosophy Kozarezova O.O. On The Trinity Teaches and Theology of Salvation in the Holy Fathers Tradition . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224 Lee Sui. The Concept of Justice within Philosophical Schools of Ancient China . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232 History Bezyev D.A. The Chigirin Garrison From Autumn 1676 to Spring 1677 (Based on Malorossiyskiy Department Records) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .239 Dubinin M.G. To the Question of Conceptual Foundations of the Bolshevik Policy within Establishing the Rule of Law in Conditions of the New Economic Policy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .246 Kozlov S.A. The 1940–1943 North Africa Campaign and Its Importance for the Allies. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251 Nefedov V.V. SЕD and Cultural Processes in the GDR in 1949–1950. . . . . . . . . . .255 Linguistics Kharitonova I.V. The System Research of the Language: Making a Balance Model (on the Example of Modern French). . . . . . . . . . . . . . . . . .260 1 / 2013 Преподаватель XXВЕК *( )ϕ and H spaces with the Help of Melin Transformation . . . . . . . . . . .212 Rustanov A.R. The Analytical Task of the Structure Tensors of Almost Contact Metric Manifolds. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .218 5
Стр.6
CONTENTS Zabolotskikh L.V. Key Elements of the Austrian National Conceptual Sphere in Modern Perception of Austrian Culture and Self-Identification of the Austrians . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .275 Nikulina E.A. Terminology and Context (Based on the Materials of Modern English) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .282 Saraeva A.A. Professionalism as a Type of Nomination . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .289 Jasim Muna, Pozdnyakova A.А. Quasiterms Semantics and Terminology Combinations During the Period of «Forced Communication» (Based on the Iraqi Dialect of Arabic) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .296 Malkerova M.A. On the Notion “False Bibleism” in the English Language . . . . . . . .303 Arif Yıldırım, Pozdnyakova A.А. Zoomorphic Metaphor as the Main Style Element of the Philosophical Parable by Yunus Emre . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309 Sergeeva Yu.M. Prospective Cumulation in Text and Discourse . . . . . . . . . . . . . . .314 Fedoseeva L.N. Syncretic Meanings in Compound Sentences with Locative Semantics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .322 Kalinichenko N.V. Intonation as Expressive Means in a Literary Text . . . . . . . . . . .328 Aristarkhova O.S. The Figure of Addressee in the Diaries of Russian philosophers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .332 Belonozhko N.D. Allusion of Negative Evaluation. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .337 Volchenko O.R. Linguopragmatic Characteristics of Religious Catholic Internet Communication in Germany (on the Example of Informational Site katholisch.de). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .344 Philology Lazareva E.Yu. N.V. Gogol in N. Kolyada’s Existential Interpretation . . . . . . . . . . . .351 Bulashova N.M. Subject Images in the Titles of D.H. Lawrence’s Short Stories (the Short Story “The Thimble” as an Example) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .356 Soldatkina Ya.V. Dialogue with the Russian Religious Philosophy in the Prose of the Soviet Era of 1930–1950s (Platonov and Pasternak). . . . . . . . . .363 Psychology Makarova K.V., Tallina O.A. Formation of Giftedness as the Integration of Abilities Related to Activities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369 Economy and Sociology 6 Du Minjin. The Procedural Theory of Porter-Lauler and Its Capabilities in Developing Motivational Technologies in the Countries with Economies in Transition . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .373 Vlasyuk G.V. Competitiveness as a Basis of Success . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .378 Loskutova I.M. Modernization of the Education Space in the Mirror of Empirical Sociology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .387 Information about the authors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .394 Преподаватель XXВЕК 1/ 2013
Стр.7
СОДЕРЖАНИЕ ЮБИЛЕЙ Цветков В.Ж. Профессору Щагину Эрнсту Михайловичу – 80 лет . . . . . . . . . . . .7 Луцишин А.В. Слово об Учителе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9 Щагин Э.М. Письма П.Н. Милюкова Е.Д. Кусковой как аутентичный источник его политической эволюции в канун Второй мировой войны. . . . . . . . .12 НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ Инновационные процессы в образовании Игнатьева Г.А., Тулупова О.В. Дидактическая инноватика как современная отрасль педагогической науки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26 Бухтеева Е.Е. Тенденции глобализации в образовании . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38 Актуальные проблемы образования Байфорд Э. Загробная жизнь «науки» педологии: к вопросу о значении «научных движений» (и их истории) для современной педагогики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43 Содержание и технологии образования Васюков Р.В. Педагогическая помощь и образовательная услуга в контексте высшего образования (социально-философский аспект) . . . . . . . . .55 Борисова И.И. Реализация технологии модульного обучения в условиях перехода на ФГОС нового поколения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61 Клевцова Ю.С., Зарудный Д.И. Методология применения новых информационных технологий для повышения эффективности труда учителя на основе «концепции проектной методики как педагогической технологии нового образования». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67 Власов Д.А., Синчуков А.В. Новое содержание прикладной математической подготовки бакалавра . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Кузнецова Е.В. Формирование готовности студентов-математиков работать с научным текстом по специальности. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80 Медведева Ж.В. Осуществление рубежного контроля знаний по итогам цикла лабораторных работ по дисциплине Физика с использованием компьютерного тестирования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87 Гоголданова К.В., Тамарчак Д.Я. Применение современных методов моделирования электронных устройств при подготовке бакалавров педагогического образования по профилю «Технология и информатика». . . . . .94 Дубов А.М. Профессиограмма «спортивный агент» – предпосылка к реализации компетентностного подхода в подготовке специалистов . . . . . . . .97 Дмитриев Ю.А. Подготовка студентов к трудовому воспитанию детей дошкольного возраста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104 Платонова Е.В., Тарасюк Н.А. Теория-модель формирования профессионального мышления специалиста сферы «бизнес-информатика» в процессе иноязычного образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110 Чунихина А.А. Методика обучения студентов-экономистов коммуникативным стратегиям взаимодействия в процессе изучения иностранного языка . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116 Сун Лэй. Дебаты как средство личностного развития студентов высшей школы. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120 Балан О.В. Методика обучения будущих магистров педагогического образования научному дискурсу не основе технологии диалогизации. . . . . . . .124 Колосов С.В. Особенности профессионального образования в вузах ВВС РФ в условиях информационно-психологического воздействия . . . . . . . . .128 Образование и художественное творчество Ваняев В.А. Технико-технологический аспект копирования произведений станковой масляной живописи как альтернативная параллель при создании художественного произведения (картины) . . . . . . . . .135 1 / 2013 Преподаватель XXВЕК 201
Стр.203
СОДЕРЖАНИЕ Лабахуа Е.М. Воспитательные возможности выставок на примере выставки «Вооружение абхазких воинов» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139 Дефектология Яхнина Е.З. Новые подходы к формированию компетенций студентов в области педагогических технологий развития устной речи у лиц с нарушениями слуха. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144 Антонова Е.Ф. Изучение педагогических условий подготовки магистрантов направления специальное (дефектологическое) образование по профилю «логопедия» к осуществлению проектноисследовательской деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .155 ИСТОРИЯ И ФИЛОСОФИЯ ОБРАЗОВАНИЯ Гончаров М.А. Нормативно-правовые основы организации управления педагогическим образованием в Росси в первой половине XIX века . . . . . . . . .162 Кобрий О.Н. Содержательные характеристики педагогической подготовки специалистов в высших учебных заведениях Украины (историко-педагогический аспект). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171 ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ Тарасова Е.Н. Психолого-лингвистические концепции в теории вербальной коммуникации (на материале русского языка как иностранного) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .183 Резаи Азин М. Социокультурные стереотипы речевого общения в процессе преподавания устной речи в иранской аудитории . . . . . . . . . . . . . . .193 ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ Физика и математика Доброхотов Э.В., Касаткин А.П. Физические модели квантовых ям в курсе атомной физики. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Ибадов Н.В. Об установлении топологического изоморфизма между пространствами A Философия 202 Козарезова О.О. Учение о Боге-Троице и теология спасения в святоотеческой традиции . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224 Ли Сюй. Концепция справедливости в философских школах Древнего Китая . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232 История Безьев Д.А. Гарнизон г. Чигирина осенью 1676 – весной 1677 г. по материалам делопроизводства Малороссийского приказа. . . . . . . . . . . . . . .239 Дубинин М.Г. К вопросу о концептуальных основах большевистской политики в сфере обеспечения законности в условиях НЭПа. . . . . . . . . . . . . . .246 Козлов С.А. Кампания в Северной Африке в 1940–1943 гг. и ее значение для армий союзников . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251 Нефедов В.В. СЕПГ и культурные процессы в ГДР в 1949–1950 гг.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .255 Лингвистика Харитонова И.В. Системное исследование языка: построение балансовой модели (на примере современного французского языка) . . . . . . . .260 Заболотских Л.В. Ключевые элементы австрийской национальной концептосферы в современном восприятии австрийской культуры и самоидентификации австрийцев . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .275 Никулина Е.А. Английские терминологизмы и контекст . . . . . . . . . . . . . . . . . . .282 Сараева А.А. Профессионализм как тип номинации. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .289 Преподаватель XXВЕК 1/ 2013 *( )ϕ и H с помощью пpеобpазования Мелина . . . . . . . . . . .212 Рустанов А.Р. Аналитическое задание структурных тензоров почти контактных метрических многообразий . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .218
Стр.204
СОДЕРЖАНИЕ Джасим Муна Ареф, Позднякова А.А. Семантика квазитерминов и терминологических сочетаний периода «вынужденной коммуникации» (на материале иракского диалекта арабского языка). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .296 Малкерова М.А. О понятии «ложный библеизм» (на примере английского языка) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .303 Йылдырым Ариф, Позднякова А.А. Зооморфная метафора как основной стилеобразующий элемент философской притчи Юнуса Эмре . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309 Сергеева Ю.М. К вопросу о способах выражения текстовой проспекции. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .314 Федосеева Л.Н. Синкретичные смыслы в сложноподчиненных предложениях с локативной семантикой . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .322 Калиниченко Н.В. Интонация как средство выразительности в звучащем художественном тексте . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .328 Аристархова О.С. Образ адресата в дневниках русских философов. . . . . . . .332 Белоножко Н.Д. Аллюзия отрицательной оценки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .337 Волченко О.Р. Лингвопрагматические особенности религиозной католической Интернет-коммуникации в Германии (на примере информационного сайта katholisch.de) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .344 Литературоведение Лазарева Е.Ю. Н.В. Гоголь в экзистенциальной интерпретации Н. Коляды . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .351 Булашова Н.М. Предметный образ в заглавиях рассказов Д.Г. Лоуренса (на примере рассказа «Наперсток»). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .356 Солдаткина Я.В. Диалог с русской религиозной философией в прозе советской эпохи 1930–1950-х годов (А.П. Платонов и Б.Л. Пастернак) . . . . . . .363 Психология Макарова К.В., Таллина О.А. Формирование одаренности как интеграция способностей по отношению к деятельности . . . . . . . . . . . . . . .369 Экономика и социология Ду Минцзин. Процессуальная теория Портера-Лаулера и ее возможности при разработке мотивационных технологий в странах с переходной экономикой. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .373 Власюк Г.В. Конкурентоспособность как основа успеха. . . . . . . . . . . . . . . . . . .378 Лоскутова И.М. Модернизация образовательного пространства в зеркале эмпирической социологии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .387 Сведения об авторах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .394 203 1 / 2013 Преподаватель XXВЕК
Стр.205
CONTENTS ANNIVESARY Tsvetkov V.J. Professor Schagin Ernest M. is 80. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7 Lutsishin A.V. About a Teacher. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9 Shchagin E.M. P.N. Milyukov’s Letters to E.D. Kuskova as an Authentic Source of His Political Evolution on the Eve of the World War II . . . . . . . . . . . . . . . . .12 SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES Innovational Processes in Education Ignateva G.A., Tulupova O.V. Didactic Innovation as a Modern Branch of Pedagogical Science. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26 Buhteeva E.E. Trend of Globalization in Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38 Modern Educational Issues Byford Andy. Afterlife of the Paedology. To the question of “scientific movements” and their Value (and History) for Modern Pedagogy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43 Educational Topics and Techniques Vasyukov R.V. Pedagogical Support and Educational Service within Higher Education Context (Social and Philosophical Aspect). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55 Borisova I.I. Implementation of Technology of Module Education in Conditions of Transferring to FGES (Federal Government Educational Standards) of New Generation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61 Klevtsova Yu. S., Zarudny D.I. Methods of Implementation of the New Information Technologies to Improve the Efficiency of a Teacher’s Work on the Basis of the “Concept of Project Methodology as a New Generation of Educational Technology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67 Vlasov D.A., Sinchukov A.V. New Content of Training for Bachelor of Applied Mathematical . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Kuznetsova E.V. Formation of Readiness of Mathematics Students to Work With Scientific Texts. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80 Medvedeva Zh.V. The Implementation of Computer-Based Testing of Knowledge on the Basis of Laboratory Studies While Doing Practical Training Session in Physics. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87 204 Gogoldanova K.V., Tamarchak D.Y. Application of New Methods of Equipment Simulation by Training Bachelors of Pedagogy within “Technology and Information Science” Profile. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94 Dubov A.M. Professiogram “The Sports Agent” as a Precondition for Implementation of Competence Approach in Training of Specialists. . . . . . . . . . . .97 Dmitriev Yu.A. Preparing Students for the Labor Education of Preschool Age Children. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104 Platonova E.V., Tarasyuk N.A. A Theoretical Model of Professional Thinking Formation in the Process of Foreign Language Acquisition of Specialists in the Field of ‘Computer Science and Business’. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110 Chunikhina A.A. Training Method of Communicative Interaction Strategies in the Process of Foreign Language Acquisition (the English Language) by Students-Economists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116 Song Lei. Debates as a Form of Personal and Important Position of High School Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120 Balan O.V. Methods of Teaching Future Masters of Pedagogy the Scientific Discourse Specialized in ‘Language Education’ (Foreign Languages) on Dialogue-Based Technology. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124 Kolosov S.V. Distinguishing Features of Professional Education in the Universities of the Air Force of the Russian Federation Under Information and Psychology Influence. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .128 Преподаватель XXВЕК 1/ 2013
Стр.206
CONTENTS Education and Art Creativity Vanyaev V.A. Technical-Technological Aspects of Making Copies from Works of Easel Painting as an Alternative Way in Creation of Works of Art (Oil Paintings) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135 Labahua E.M. The Educational Possibilities of Exhibitions on the Example of “Armament of Abkhazian soldiers” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139 Defectology Yakhnina E.Z. New Approaches to the Development of Students’ Competencies in the Field of Pedagogical Technologies of Oral Speech Perception and Reproduction of People with Hearing Impairments . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144 Antonova E.F. Studying of Pedagogical Conditions of Preparation of Teacher – Speech Therapist at the Stage of Master’s Degree Courses to Implementation Project – Research Activity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .155 PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION Goncharov M.A. Regulatory and Legal Framework for the Organization of Management of Teacher Education in Russia in the 1st half of the XIX Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162 Kobriy O.N. Meaningful Characteristics of Pedagogical Training in Higher Educational Institutions of Ukraine (The Historical And Pedagogical Aspect) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171 LANGUAGE AND EDUCATION Tarasova E.N. Psycho-Linguistic Concepts in the Theory of Verbal Communication (Based on Russian as a Foreign Language). . . . . . . . . . . . . . . . . . .183 Rezaei Azin Maryam. Social and Cultural Stereotypes of Speech Communication in Teaching Oral Speech in the Iranian Audience . . . . . . . . . . . . . . .193 FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS Physics and Mathematics Dobrokchotov E.V., Kasatkin A.P. Physical Models of Quantum Holes in the Nuclear Physics Course . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Ibadov N.V On the Establishment of a Topological Isomorphism Between A Philosophy Kozarezova O.O. On The Trinity Teaches and Theology of Salvation in the Holy Fathers Tradition . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224 Lee Sui. The Concept of Justice within Philosophical Schools of Ancient China . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232 History Bezyev D.A. The Chigirin Garrison From Autumn 1676 to Spring 1677 (Based on Malorossiyskiy Department Records) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .239 Dubinin M.G. To the Question of Conceptual Foundations of the Bolshevik Policy within Establishing the Rule of Law in Conditions of the New Economic Policy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .246 Kozlov S.A. The 1940–1943 North Africa Campaign and Its Importance for the Allies. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251 Nefedov V.V. SЕD and Cultural Processes in the GDR in 1949–1950. . . . . . . . . . .255 Linguistics Kharitonova I.V. The System Research of the Language: Making a Balance Model (on the Example of Modern French). . . . . . . . . . . . . . . . . .260 1 / 2013 Преподаватель XXВЕК *( )ϕ and H spaces with the Help of Melin Transformation . . . . . . . . . . .212 Rustanov A.R. The Analytical Task of the Structure Tensors of Almost Contact Metric Manifolds. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .218 205
Стр.207
CONTENTS Zabolotskikh L.V. Key Elements of the Austrian National Conceptual Sphere in Modern Perception of Austrian Culture and Self-Identification of the Austrians . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .275 Nikulina E.A. Terminology and Context (Based on the Materials of Modern English) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .282 Saraeva A.A. Professionalism as a Type of Nomination . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .289 Jasim Muna, Pozdnyakova A.А. Quasiterms Semantics and Terminology Combinations During the Period of «Forced Communication» (Based on the Iraqi Dialect of Arabic) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .296 Malkerova M.A. On the Notion “False Bibleism” in the English Language . . . . . . . .303 Arif Yıldırım, Pozdnyakova A.А. Zoomorphic Metaphor as the Main Style Element of the Philosophical Parable by Yunus Emre . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309 Sergeeva Yu.M. Prospective Cumulation in Text and Discourse . . . . . . . . . . . . . . .314 Fedoseeva L.N. Syncretic Meanings in Compound Sentences with Locative Semantics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .322 Kalinichenko N.V. Intonation as Expressive Means in a Literary Text . . . . . . . . . . .328 Aristarkhova O.S. The Figure of Addressee in the Diaries of Russian philosophers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .332 Belonozhko N.D. Allusion of Negative Evaluation. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .337 Volchenko O.R. Linguopragmatic Characteristics of Religious Catholic Internet Communication in Germany (on the Example of Informational Site katholisch.de). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .344 Philology Lazareva E.Yu. N.V. Gogol in N. Kolyada’s Existential Interpretation . . . . . . . . . . . .351 Bulashova N.M. Subject Images in the Titles of D.H. Lawrence’s Short Stories (the Short Story “The Thimble” as an Example) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .356 Soldatkina Ya.V. Dialogue with the Russian Religious Philosophy in the Prose of the Soviet Era of 1930–1950s (Platonov and Pasternak). . . . . . . . . .363 Psychology Makarova K.V., Tallina O.A. Formation of Giftedness as the Integration of Abilities Related to Activities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369 Economy and Sociology 206 Du Minjin. The Procedural Theory of Porter-Lauler and Its Capabilities in Developing Motivational Technologies in the Countries with Economies in Transition . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .373 Vlasyuk G.V. Competitiveness as a Basis of Success . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .378 Loskutova I.M. Modernization of the Education Space in the Mirror of Empirical Sociology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .387 Information about the authors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .394 Преподаватель XXВЕК 1/ 2013
Стр.208

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически
.
.