СОДЕРЖАНИЕ
ЮБИЛЕЙ
Антипова А.М. Труды Ю.М. Лотмана и методология современного
литературного образования: К 90-летию со дня рождения . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Шелковников А.Ю. Ю.М. Лотман – философ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ
Инновационные процессы в образовании
Матросов В.Л., Маландин В.В., Артамонов Г.А.,
Борисова Н.Ю. Отечественная система подготовки
научно-педагогических кадров и проблемы ее модернизации. . . . . . . . . . . . . . . .21
Чертов В.Ф. Российский учитель-словесник в условиях
модернизации образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
Актуальные проблемы образования
Григорьева А.А. Актуальные проблемы непрерывного
педагогического образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
Гребенюк Е.Н. Синергетическая модель
студенческого самоуправления вуза. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42
Николаева А.Д., Осипова О.П. Культурная парадигма как основа
социокультурной модернизации региональной системы образования . . . . . . . . .49
Потапова И.А. Концепция формирования мультикультурного поведения
учащихся общеобразовательных школ поликультурного региона. . . . . . . . . . . . .52
Ходжаниязов С.У. Практические модели международного
сотрудничества в системе высшего образования Узбекистана. . . . . . . . . . . . . . .59
Содержание и технологии образования
Ниматулаев М.М. Требования к применению в учебном процессе
образовательного Web-ресурса. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64
Олесова С.А. Теоретические предпосылки и особенности
использования современных информационных технологий в вузе. . . . . . . . . . . .70
Барахсанова Е.А., Николаев А.М. Педагогическая поддержка
внедрения цифровых ресурсов в учебный процесс вуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74
Прокопьев М.С. Использование интерактивной технологии
в модульно-рейтинговой системе обучения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78
Васильева А.Н., Сивцева К.Н. Формирование
профессиональной культуры современного педагога. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82
Готовцева Н.Г., Андросова М.И. Личностно-профессиональная
самоактуализация в ценностном становлении студентов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
Мусина-Мазнова Г.Х. Концептуальные основы формирования
карьерных ориентаций будущих социальных работников . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89
Мордовская А.В., Панина С.В. Педагогическое сопровождение
профориентационной работы на вузовском этапе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96
Семенова А.Д., Винокурова У.А., Ядрихинская Л.С.
Этносоциализация личности обучающегося
посредством образовательной технологии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
Файрушина С.М., Гайсин И.Т. Развитие эколого-проектировочного
компонента в ходе исследовательской деятельности студентов
в процессе обучения естественнонаучным дисциплинам. . . . . . . . . . . . . . . . . .104
Романова М.Н. Развитие исследовательской деятельности учителя
в условиях проблемного семинара . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
Соловьева Ф.Е. Эстетические ценности гуманизма в системе
литературного образования 5-8 классов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
Образование и художественное творчество
Артюхов А.И., Павлова А.А. Гармония языка традиционной ручной
графики с приемами новых электронных технологий . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130
3 / 2012
Преподаватель XXВЕК
1
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ
Ваняев В.А. Историко-культурологический аспект копирования
произведений изобразительного искусства . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134
Василенко А.В. Моделирование как средство развития
пространственного мышления . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .141
Голуб А.А. Блочно-модульная технология формирования
методического мышления студентов ХГФ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .145
ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ
Левушкина О.Н. О культурологических, культуроведческих
и лингвокультурологических понятиях в методике обучения русскому языку. . . . .152
Позднякова А.А. Лингводидактические методы преодоления
интерференции в речи студентов-билингвов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .161
Ван Дань. Учебная модель лексико-семантической группы
наименований одежды как способ организации лексики
для обучения иностранных студентов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166
ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Мансурова С.Е. Философия нового гуманизма и интеграция образования . . . . .171
ПСИХОЛОГИЯ И ОБРАЗОВАНИЕ
Леванова Е.А., Тарабакина Л.В., Бабиева Н.С., Обухов А.С.,
Плешаков В.А., Пушкарева Т.В., Савина Т.А., Сахарова Т.Н.,
Казенная Е.В. Психолого-педагогическая концепция программы
«Профилактика саморазрушающего поведения детей и подростков» . . . . . . . .175
НАУЧНАЯ ЖИЗНЬ
Современный немецкий язык в свете проблем прагмалингвистики . . . . . . . . . .191
Историческая наука и образование в России: судьбы историков
и научных школ (к 175-летию В.И. Герье и 140-летию МПГУ) . . . . . . . . . . . . . . .195
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
2
Физико-математические науки
Нгуен Хуи Фук, Козюхин С.А., Разумовская И.В. Оптические
константы легированных Bi и In аморфных пленок Ge-Sb-Te,
используемых в устройствах фазовой памяти. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Семенов А.В., Рябчун С.А., Масленников С.Н., Масленникова А.С.,
Корнеев А.А., Воронов Б.М., Чулкова Г.М., Девятов И.А. Поглощение
терагерцового электромагнитного излучения в грязной
сверхпроводниковой пленке, смещенной током . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .212
Семенов А.В., Корнеев А.А., Смирнов А.В., Смирнов К.В.,
Ожегов Р.В., Окунев О.В., Гольцман Г.Н., Девятов И.А. Линейные
по мощности поглощаемого излучения поправки к спектральным
функциям «грязного» сверхпроводника и отклик
сверхпроводниковых детекторов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .216
Казаков А.Ю., Селиверстов С.В., Дивочий А.В., Смирнов К.В.,
Финкель М.И., Вахтомин Ю.Б. Возможность применения
сверхпроводниковых материалов в качестве отражающего покрытия
зеркала телескопа, предназначенного для наблюдений анизотропии
реликтового излучения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .221
Корнеева Ю.П., Трифонов А.В., Вахтомин Ю.Б., Смирнов К.В.,
Корнеев А.А., Рябчун С.А., Третьяков И.В., Гольцман Г.Н. Расчет
согласующего оптического резонатора для сверхпроводникового
нанополоскового детектора . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .225
Чулкова Г.М., Семенов А.В., Корнеев А.А., Кардакова А.И., Ан П.П.,
Казаков А.Ю., Трифонов А.В. Зависимость квантовой эффективности
сверхпроводникового однофотонного детектора от энергии фотона . . . . . . . . .228
Преподаватель XXВЕК
3/ 2012
Стр.4
СОДЕРЖАНИЕ
Философские науки
Бутина Е.А. Формирование интереса к философским идеям
Э. фон Гартмана в России . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232
Скороходова С.И. Философский спор о вере К.Н. Леонтьева
и Н.С. Лескова с Ф.М. Достоевским . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .236
Романов Р.В. Классические концепции решения проблем
искусственного интеллекта (философский аспект). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241
Исторические науки
Безьев Д.А. К вопросу о взаимоотношениях украинской православной
иерархии и московского правительства во второй половине XVII века . . . . . . .248
Дзюбан В.В. Сохранение и развитие традиций и обычаев
Стародубского казачества в XVIII веке . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .255
Монякова О.А. Механизмы взаимодействия центральных и местных
властей в решении церковно-школьных вопросов (1884–1917). . . . . . . . . . . . . .261
Ростиславлева Н.В. Вильгельм и Александр Гумбольдт в поисках
научных парадигм . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .268
Филологические науки
Владимирова А.Н. Гендерная дифференциация в англоязычном
поэтическом тексте XX века. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .275
Божанова Н.Г. Эмоциональность интернет-речи в аспекте
гендерных исследований . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284
Прохорова А.С. Наименования лиц женского пола
по профессиональной принадлежности на рубеже ХХ–ХХI веков. . . . . . . . . . . .292
Никулина М.А. Способы представления в языке психофизического
восприятия (на материале глагола feel) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .296
Горбачевская С.И. Изоморфизм средств выражения субъективной
модальности как переводческая проблема . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .302
Фрейдина Е.Л. Просодия как фактор стилевого варьирования
звучащей речи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .307
Леонова О.С. Принципы работы с электронными текстовыми
корпусами при составлении словаря современных профессионализмов. . . . . .313
Валид Латиф Абдулла. Иноязычные заимствования
в экономической лексике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .320
Катина Н.А. Функциональная специфика дискурсивных маркеров
«речевое отгораживание» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324
Потапова Г.А. Формирование новых суффиксов в русском языке
как процесс . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .329
Черкасова Д.И. Английская детская телепередача: композиция,
риторические и языковые особенности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333
Литературоведение
Кулагина О.А. Языковая репрезентация чужой культуры
во французской литературе XVII в. (на материале путевых заметок
Филиппа Авриля). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .337
Ван Лэй. Размышления о творческом пути К.А. Федина. . . . . . . . . . . . . . . . . . .344
Хонг Е.Ю. Роль интертекстуальных элементов в осмыслении
художественного текста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .353
Степанова Н.И. Интертекстуальность в текстах культуры . . . . . . . . . . . . . . . . .360
Экономика и социология
Власюк Г.В. Пространство социальной организации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .364
Матросов С.В. Кредитный своп на все денежные потоки и спрэдовый
опцион как формы кредитных деривативов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .379
Лоскутова И.М. Образование как вид инвестиций
в человеческий капитал в обществе риска . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .384
Сведения об авторах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .392
3 / 2012
Преподаватель XXВЕК
3
Стр.5
CONTENTS
ANNIVESARY
Antipova A.M. Yu.M. Lotman’s Works and Methodology of Modern Literary
Education: to the 90th Birthday Anniversary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Shelkovnikov A.Yu. Yu.M. Lotman as a Philosopher . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES
Innovational Processes in Education
Matrosov V.L., Malandin V.V., Artamonov G.A., Borisova N.Yu. Native
System of Training for Scientific and Pedagogical Personnel and Problems
of Its Modernization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Chertov V.F. Russian Language and Literature Teacher in Terms
of Education Modernization. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
Modern Educational Issues
Grigoryeva A.A. Current Problems of Continuous Pedagogical Education . . . . . . . .39
Grebenyuk E.N. Synergetic Model of the University Students’ Self-Government. . . .42
Nikolaeva A.D., Osipova O.P. The Cultural Paradigm as a Basis
of the Socio-Cultural Modernization of Region Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
Potapova I.A. Сoncept of Formation Secondary School Children’s Behavior
in the Multicultural Region . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
Hodjaniyazov S.U. Practical Models of International Collaboration
in Uzbekistan Higher Educational System. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
Educational Topics and Techniques
Nimatulaev M.M. Requirements for Web-Technologies Introduction
into the Educational Process. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64
Olesova S.A. Theoretical Preconditions and the Use of Modern Information
Technologies in Higher Educational Institutions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70
Barakhsanova E.A., Nikolayev A.M. Pedagogical Support to Implement
Digital Resources in Educational Process of Higher Educational Institutions . . . . . . . .74
Prokopyev M.S. Use of Interactive Technologies in the Module-Rating
Learning System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78
Vasilyeva A.N., Sivceva K.N. Modern Teacher’s Professional Culture Formation . . .82
4
Gotovtseva N.G., Androsova M.I. Personal and Professional
Self-Fulfillment in Terms of Students’ Valuable Formation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
Musina-Maznova G.H. Conceptual Basis for the Formation of the Career
Orientations of Future Social Workers. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89
Mordovskay A.V., Panina S.V. Pedagogical Support of the ProfessionOriented
Work at University Stage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96
Semenova A.D., Vinokurova U.A., Yadrihinskaya L.S. Student’s Personal
Ethnosocialization by Means of Educational Technology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
Fajrushina S.M., Gajsin I.T. Development Ecological – Designing
Component during Research Activity of Students in the Course of Training
in Natural-Science Disciplines . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104
Romanova M.N. Development of Teacher’s Research Activity in Conditions
of the Problem Seminar. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
Solovyova F.E. Aesthetic Values of Humanism in the System of Literary
Education of 5th-8th graders . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
Education and Art Creativity
Artyukhov A.I. Pavlova А.А. The Harmony of the Language
of the Traditional Methods of Manual Graphics with Means
of the New Electronic Technologies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130
Vaniaev I.V. Historical and Culturological Aspects of Copying Works
of Fine Arts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134
Преподаватель XXВЕК
Vasilenko A.V. Design as Mean of Development of Spatial Thought . . . . . . . . . . . .141
3/ 2012
Стр.6
CONTENTS
Golub A. A. Modular and Block Technology of Forming Fine Arts
Department Students’ Methodical Thinking. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .145
LANGUAGE AND EDUCATION
Levushkina O.N. On Cultural, Linguistic and Culture-Studying-Based
Concepts in the Methods of Teaching Russian Language . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152
Pozdnyakova A.А. Language Teaching Methods to Eliminate Linguistic
Interference in Speech of Bilingual Students. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .161
Wang Dan. The Training Model of Lexical-Semantic Group Names of
Clothes as a Way of Vocabulary Organization for Training of Foreign Students . . . .166
PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION
Mansurova S.E. The Philosophy of New Humanism and the Integration
of Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171
PSYCHOLOGY AND EDUCATION
Levanova E.A., Tarabarkina L.V., Babieva N.S., Obukhov A.S.,
Pleshakov V.A., Pushkareva T.V., Savina T.A., Sakharova T.N.,
Kazenaya E.V. Psychological and Pedagogical Concept of the Program
”Prevention of Self-Destructive Behavior Patterns in School Children
and Teenagers” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
SCIENTIFIC LIFE
Modern German Language in the Light of Pragmalinguistic’s Issues . . . . . . . . . . . . .191
Historical Science and Education in Russia: The Fate of Historians
And Scientific Schools (to the 175th Anniversary of V.I. Gerye
and 140th Anniversary of the Moscow State Pedagogical University) . . . . . . . . . . . .195
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Physics and Mathematics
Nguyen Huy Phuc, Kozyukhin S.A., Razumovskaya I.V. Optical
Constants of Amorphous Phase-Change Ge-Sb-Te Thin Films Doped
by Bismuth and Indium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Semenov A.V., Ryabchun S.A., Maslennikov S.N., Maslennikova A.S.,
Korneev A.A., Voronov B.M.,. Chulkova G.M. Absorption of Terahertz
Electromagnetic Radiation in Current-Biased Dirty Superconducting Film . . . . . . . . .212
Semenov A.V., Korneev A.A., Smirnov A.V., Smirnov K.V.,
Ozhegov R.V., Okunev O.V., Goltsman G.N., Devyatov I.A. Corrections
to Spectral Functions of Dirty Superconductor, Linear in Power
of the Absorbed Radiation, and Response of Superconducting Detectors. . . . . . . . .216
Kazakov A.Yu., Seliverstov S.V., Divochiy A.V., Smirnov K.V.,
Finkel M.I., Vakhtomin Yu.B. Applicability of Superconducting Materials
in Reflecting Coating of the Mirror of Radio Telescope Designed
for Observation of Cosmic Microwave Background Anisotropy . . . . . . . . . . . . . . . . .221
Korneeva Yu.P., Trifonov A.V., Vakhtomin Yu.B., Smirnov K.V.
Korneev A.A., Ryabchun S.A., Tretyakov I.V., Goltsman G.N. Calculation
of Matching Optical Resonator for Superconducting Nanowire Detector . . . . . . . . . .225
Chulkova G.M., Semenov A.V., Korneev A.A., An P.P., Kardakova A.I.,
Kazakov A.Yu., Trifonov A.V. Quantum Efficiency Dependency on Photon
Energy of Superconducting Single Photon Detector . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .228
Philosophy
Butina E.A. The Formation of Interest in the Philosophical Ideas
of E. von Hartmann in Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232
3 / 2012
Преподаватель XXВЕК
5
Стр.7
CONTENTS
Skorokhodova S.I. Leontyev and Leskov’s Philosophical Debate
with F.M. Dostoevsky on Faith . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .236
Romanov R.V. Classical Concepts of Solution to the Problems of Artificial
Intelligence (Philosophical Aspect) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241
History
Bezyev D.A. On the Relations Between the Ukrainian Orthodox Hierarchy
and the Moscow Government in the Second Half of the 17th century . . . . . . . . . . . .248
Dzuban V.V. Preservation and Development of Traditions and Customs
of the Starodub Cossacks in the 18th century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .255
Monyakova O.A. Mechanisms of Interaction between Central and Local
Authorities in Dealing with Issues of Church and School (1884–1917) . . . . . . . . . . .261
Rostislavleva N.V. Wilhelm and Alexander Humboldt in Search
of Scientific Paradigms . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .268
Linguistics
Vladimirova A.Н. Gender Differentiation in the XXth Century British
Poetical Texts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .275
Bozhanova N.G. Emotionality of Internet-Speech in Aspect
of Gender Investigations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284
Prokhorova A.S. Names of Women Involved in this or that Profession
at the Turn of 21st century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .292
Nikulina M.A. Methods of Psychophysical Perception Presented
in Language (Based on the Verb Feel) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .296
Gorbachevskaya S.I. Isomorphism of Means of Expressing Subjective
Modality as a Translational Problem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .302
Freidina H.L. Prosody as a Factor of Style Variations in Speech Sounds . . . . . . . .307
Leonova O S. Principles of Work with Electronic Text in Making the
Professional Terms Dictionary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .313
Waleed Lateef A. Foreign Borrowings in the Vocabulary of Economics. . . . . . . . . .320
Katina N.A. Functional Peculiarities of Some Discourse Markers
“Speech Enclosure’ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324
Potapova G.A. Formation of New Affixes in Modern Russian as a Process. . . . . . .329
6
Cherkasova D.I. English Children’s Television Programme: Structure,
Rhetorical And Language Features. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333
Philology
Kulagina O.A. Linguistic Representation of the Other Culture
in the 17th century French Literature (Philippe Avril’s Travel Notes) . . . . . . . . . . . . .337
Wang Lei. Reflections about the Creative Way of K.A. Fedin . . . . . . . . . . . . . . . . . .344
Hong E.Yu. The Role of the Intertextual Components in Interpreting
Text in Fiction. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .353
Stepanova N.I. Intertextuality in Texts of Culture. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .360
Economy and Sociology
Vlasjuk G.V. Space of Social Organization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .364
Matrosov S.V. Total Return Swap and Credit Spread Option as Forms
of Credit Derivatives . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .379
Loskutova I.M. Education as a Form of Investment in Human Capital
in a Risk Society . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .384
Information about the authors
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .392
Преподаватель XXВЕК
3/ 2012
Стр.8
СОДЕРЖАНИЕ
ЮБИЛЕЙ
Антипова А.М. Труды Ю.М. Лотмана и методология современного
литературного образования: К 90-летию со дня рождения . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Шелковников А.Ю. Ю.М. Лотман – философ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ
Инновационные процессы в образовании
Матросов В.Л., Маландин В.В., Артамонов Г.А.,
Борисова Н.Ю. Отечественная система подготовки
научно-педагогических кадров и проблемы ее модернизации. . . . . . . . . . . . . . . .21
Чертов В.Ф. Российский учитель-словесник в условиях
модернизации образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
Актуальные проблемы образования
Григорьева А.А. Актуальные проблемы непрерывного
педагогического образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
Гребенюк Е.Н. Синергетическая модель
студенческого самоуправления вуза. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42
Николаева А.Д., Осипова О.П. Культурная парадигма как основа
социокультурной модернизации региональной системы образования . . . . . . . . .49
Потапова И.А. Концепция формирования мультикультурного поведения
учащихся общеобразовательных школ поликультурного региона. . . . . . . . . . . . .52
Ходжаниязов С.У. Практические модели международного
сотрудничества в системе высшего образования Узбекистана. . . . . . . . . . . . . . .59
Содержание и технологии образования
Ниматулаев М.М. Требования к применению в учебном процессе
образовательного Web-ресурса. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64
Олесова С.А. Теоретические предпосылки и особенности
использования современных информационных технологий в вузе. . . . . . . . . . . .70
Барахсанова Е.А., Николаев А.М. Педагогическая поддержка
внедрения цифровых ресурсов в учебный процесс вуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74
Прокопьев М.С. Использование интерактивной технологии
в модульно-рейтинговой системе обучения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78
Васильева А.Н., Сивцева К.Н. Формирование
профессиональной культуры современного педагога. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82
Готовцева Н.Г., Андросова М.И. Личностно-профессиональная
самоактуализация в ценностном становлении студентов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
Мусина-Мазнова Г.Х. Концептуальные основы формирования
карьерных ориентаций будущих социальных работников . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89
Мордовская А.В., Панина С.В. Педагогическое сопровождение
профориентационной работы на вузовском этапе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96
Семенова А.Д., Винокурова У.А., Ядрихинская Л.С.
Этносоциализация личности обучающегося
посредством образовательной технологии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
Файрушина С.М., Гайсин И.Т. Развитие эколого-проектировочного
компонента в ходе исследовательской деятельности студентов
в процессе обучения естественнонаучным дисциплинам. . . . . . . . . . . . . . . . . .104
Романова М.Н. Развитие исследовательской деятельности учителя
в условиях проблемного семинара . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
Соловьева Ф.Е. Эстетические ценности гуманизма в системе
литературного образования 5-8 классов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
Образование и художественное творчество
Артюхов А.И., Павлова А.А. Гармония языка традиционной ручной
графики с приемами новых электронных технологий . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130
3 / 2012
Преподаватель XXВЕК
201
Стр.204
СОДЕРЖАНИЕ
Ваняев В.А. Историко-культурологический аспект копирования
произведений изобразительного искусства . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134
Василенко А.В. Моделирование как средство развития
пространственного мышления . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .141
Голуб А.А. Блочно-модульная технология формирования
методического мышления студентов ХГФ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .145
ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ
Левушкина О.Н. О культурологических, культуроведческих
и лингвокультурологических понятиях в методике обучения русскому языку. . . . .152
Позднякова А.А. Лингводидактические методы преодоления
интерференции в речи студентов-билингвов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .161
Ван Дань. Учебная модель лексико-семантической группы
наименований одежды как способ организации лексики
для обучения иностранных студентов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166
ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Мансурова С.Е. Философия нового гуманизма и интеграция образования . . . . .171
ПСИХОЛОГИЯ И ОБРАЗОВАНИЕ
Леванова Е.А., Тарабакина Л.В., Бабиева Н.С., Обухов А.С.,
Плешаков В.А., Пушкарева Т.В., Савина Т.А., Сахарова Т.Н.,
Казенная Е.В. Психолого-педагогическая концепция программы
«Профилактика саморазрушающего поведения детей и подростков» . . . . . . . .175
НАУЧНАЯ ЖИЗНЬ
Современный немецкий язык в свете проблем прагмалингвистики . . . . . . . . . .191
Историческая наука и образование в России: судьбы историков
и научных школ (к 175-летию В.И. Герье и 140-летию МПГУ) . . . . . . . . . . . . . . .195
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
202
Физико-математические науки
Нгуен Хуи Фук, Козюхин С.А., Разумовская И.В. Оптические
константы легированных Bi и In аморфных пленок Ge-Sb-Te,
используемых в устройствах фазовой памяти. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Семенов А.В., Рябчун С.А., Масленников С.Н., Масленникова А.С.,
Корнеев А.А., Воронов Б.М., Чулкова Г.М., Девятов И.А. Поглощение
терагерцового электромагнитного излучения в грязной
сверхпроводниковой пленке, смещенной током . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .212
Семенов А.В., Корнеев А.А., Смирнов А.В., Смирнов К.В.,
Ожегов Р.В., Окунев О.В., Гольцман Г.Н., Девятов И.А. Линейные
по мощности поглощаемого излучения поправки к спектральным
функциям «грязного» сверхпроводника и отклик
сверхпроводниковых детекторов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .216
Казаков А.Ю., Селиверстов С.В., Дивочий А.В., Смирнов К.В.,
Финкель М.И., Вахтомин Ю.Б. Возможность применения
сверхпроводниковых материалов в качестве отражающего покрытия
зеркала телескопа, предназначенного для наблюдений анизотропии
реликтового излучения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .221
Корнеева Ю.П., Трифонов А.В., Вахтомин Ю.Б., Смирнов К.В.,
Корнеев А.А., Рябчун С.А., Третьяков И.В., Гольцман Г.Н. Расчет
согласующего оптического резонатора для сверхпроводникового
нанополоскового детектора . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .225
Чулкова Г.М., Семенов А.В., Корнеев А.А., Кардакова А.И., Ан П.П.,
Казаков А.Ю., Трифонов А.В. Зависимость квантовой эффективности
сверхпроводникового однофотонного детектора от энергии фотона . . . . . . . . .228
Преподаватель XXВЕК
3/ 2012
Стр.205
СОДЕРЖАНИЕ
Философские науки
Бутина Е.А. Формирование интереса к философским идеям
Э. фон Гартмана в России . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232
Скороходова С.И. Философский спор о вере К.Н. Леонтьева
и Н.С. Лескова с Ф.М. Достоевским . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .236
Романов Р.В. Классические концепции решения проблем
искусственного интеллекта (философский аспект). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241
Исторические науки
Безьев Д.А. К вопросу о взаимоотношениях украинской православной
иерархии и московского правительства во второй половине XVII века . . . . . . .248
Дзюбан В.В. Сохранение и развитие традиций и обычаев
Стародубского казачества в XVIII веке . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .255
Монякова О.А. Механизмы взаимодействия центральных и местных
властей в решении церковно-школьных вопросов (1884–1917). . . . . . . . . . . . . .261
Ростиславлева Н.В. Вильгельм и Александр Гумбольдт в поисках
научных парадигм . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .268
Филологические науки
Владимирова А.Н. Гендерная дифференциация в англоязычном
поэтическом тексте XX века. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .275
Божанова Н.Г. Эмоциональность интернет-речи в аспекте
гендерных исследований . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284
Прохорова А.С. Наименования лиц женского пола
по профессиональной принадлежности на рубеже ХХ–ХХI веков. . . . . . . . . . . .292
Никулина М.А. Способы представления в языке психофизического
восприятия (на материале глагола feel) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .296
Горбачевская С.И. Изоморфизм средств выражения субъективной
модальности как переводческая проблема . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .302
Фрейдина Е.Л. Просодия как фактор стилевого варьирования
звучащей речи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .307
Леонова О.С. Принципы работы с электронными текстовыми
корпусами при составлении словаря современных профессионализмов. . . . . .313
Валид Латиф Абдулла. Иноязычные заимствования
в экономической лексике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .320
Катина Н.А. Функциональная специфика дискурсивных маркеров
«речевое отгораживание» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324
Потапова Г.А. Формирование новых суффиксов в русском языке
как процесс . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .329
Черкасова Д.И. Английская детская телепередача: композиция,
риторические и языковые особенности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333
Литературоведение
Кулагина О.А. Языковая репрезентация чужой культуры
во французской литературе XVII в. (на материале путевых заметок
Филиппа Авриля). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .337
Ван Лэй. Размышления о творческом пути К.А. Федина. . . . . . . . . . . . . . . . . . .344
Хонг Е.Ю. Роль интертекстуальных элементов в осмыслении
художественного текста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .353
Степанова Н.И. Интертекстуальность в текстах культуры . . . . . . . . . . . . . . . . .360
Экономика и социология
Власюк Г.В. Пространство социальной организации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .364
Матросов С.В. Кредитный своп на все денежные потоки и спрэдовый
опцион как формы кредитных деривативов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .379
Лоскутова И.М. Образование как вид инвестиций
в человеческий капитал в обществе риска . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .384
Сведения об авторах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .392
3 / 2012
Преподаватель XXВЕК
203
Стр.206
CONTENTS
ANNIVESARY
Antipova A.M. Yu.M. Lotman’s Works and Methodology of Modern Literary
Education: to the 90th Birthday Anniversary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Shelkovnikov A.Yu. Yu.M. Lotman as a Philosopher . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES
Innovational Processes in Education
Matrosov V.L., Malandin V.V., Artamonov G.A., Borisova N.Yu. Native
System of Training for Scientific and Pedagogical Personnel and Problems
of Its Modernization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Chertov V.F. Russian Language and Literature Teacher in Terms
of Education Modernization. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
Modern Educational Issues
Grigoryeva A.A. Current Problems of Continuous Pedagogical Education . . . . . . . .39
Grebenyuk E.N. Synergetic Model of the University Students’ Self-Government. . . .42
Nikolaeva A.D., Osipova O.P. The Cultural Paradigm as a Basis
of the Socio-Cultural Modernization of Region Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
Potapova I.A. Сoncept of Formation Secondary School Children’s Behavior
in the Multicultural Region . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
Hodjaniyazov S.U. Practical Models of International Collaboration
in Uzbekistan Higher Educational System. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
Educational Topics and Techniques
Nimatulaev M.M. Requirements for Web-Technologies Introduction
into the Educational Process. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64
Olesova S.A. Theoretical Preconditions and the Use of Modern Information
Technologies in Higher Educational Institutions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70
Barakhsanova E.A., Nikolayev A.M. Pedagogical Support to Implement
Digital Resources in Educational Process of Higher Educational Institutions . . . . . . . .74
Prokopyev M.S. Use of Interactive Technologies in the Module-Rating
Learning System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78
Vasilyeva A.N., Sivceva K.N. Modern Teacher’s Professional Culture Formation . . .82
204
Gotovtseva N.G., Androsova M.I. Personal and Professional
Self-Fulfillment in Terms of Students’ Valuable Formation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
Musina-Maznova G.H. Conceptual Basis for the Formation of the Career
Orientations of Future Social Workers. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89
Mordovskay A.V., Panina S.V. Pedagogical Support of the ProfessionOriented
Work at University Stage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96
Semenova A.D., Vinokurova U.A., Yadrihinskaya L.S. Student’s Personal
Ethnosocialization by Means of Educational Technology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
Fajrushina S.M., Gajsin I.T. Development Ecological – Designing
Component during Research Activity of Students in the Course of Training
in Natural-Science Disciplines . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104
Romanova M.N. Development of Teacher’s Research Activity in Conditions
of the Problem Seminar. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
Solovyova F.E. Aesthetic Values of Humanism in the System of Literary
Education of 5th-8th graders . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
Education and Art Creativity
Artyukhov A.I. Pavlova А.А. The Harmony of the Language
of the Traditional Methods of Manual Graphics with Means
of the New Electronic Technologies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130
Vaniaev I.V. Historical and Culturological Aspects of Copying Works
of Fine Arts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134
Преподаватель XXВЕК
Vasilenko A.V. Design as Mean of Development of Spatial Thought . . . . . . . . . . . .141
3/ 2012
Стр.207
CONTENTS
Golub A. A. Modular and Block Technology of Forming Fine Arts
Department Students’ Methodical Thinking. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .145
LANGUAGE AND EDUCATION
Levushkina O.N. On Cultural, Linguistic and Culture-Studying-Based
Concepts in the Methods of Teaching Russian Language . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152
Pozdnyakova A.А. Language Teaching Methods to Eliminate Linguistic
Interference in Speech of Bilingual Students. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .161
Wang Dan. The Training Model of Lexical-Semantic Group Names of
Clothes as a Way of Vocabulary Organization for Training of Foreign Students . . . .166
PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION
Mansurova S.E. The Philosophy of New Humanism and the Integration
of Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171
PSYCHOLOGY AND EDUCATION
Levanova E.A., Tarabarkina L.V., Babieva N.S., Obukhov A.S.,
Pleshakov V.A., Pushkareva T.V., Savina T.A., Sakharova T.N.,
Kazenaya E.V. Psychological and Pedagogical Concept of the Program
”Prevention of Self-Destructive Behavior Patterns in School Children
and Teenagers” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
SCIENTIFIC LIFE
Modern German Language in the Light of Pragmalinguistic’s Issues . . . . . . . . . . . . .191
Historical Science and Education in Russia: The Fate of Historians
And Scientific Schools (to the 175th Anniversary of V.I. Gerye
and 140th Anniversary of the Moscow State Pedagogical University) . . . . . . . . . . . .195
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Physics and Mathematics
Nguyen Huy Phuc, Kozyukhin S.A., Razumovskaya I.V. Optical
Constants of Amorphous Phase-Change Ge-Sb-Te Thin Films Doped
by Bismuth and Indium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Semenov A.V., Ryabchun S.A., Maslennikov S.N., Maslennikova A.S.,
Korneev A.A., Voronov B.M.,. Chulkova G.M. Absorption of Terahertz
Electromagnetic Radiation in Current-Biased Dirty Superconducting Film . . . . . . . . .212
Semenov A.V., Korneev A.A., Smirnov A.V., Smirnov K.V.,
Ozhegov R.V., Okunev O.V., Goltsman G.N., Devyatov I.A. Corrections
to Spectral Functions of Dirty Superconductor, Linear in Power
of the Absorbed Radiation, and Response of Superconducting Detectors. . . . . . . . .216
Kazakov A.Yu., Seliverstov S.V., Divochiy A.V., Smirnov K.V.,
Finkel M.I., Vakhtomin Yu.B. Applicability of Superconducting Materials
in Reflecting Coating of the Mirror of Radio Telescope Designed
for Observation of Cosmic Microwave Background Anisotropy . . . . . . . . . . . . . . . . .221
Korneeva Yu.P., Trifonov A.V., Vakhtomin Yu.B., Smirnov K.V.
Korneev A.A., Ryabchun S.A., Tretyakov I.V., Goltsman G.N. Calculation
of Matching Optical Resonator for Superconducting Nanowire Detector . . . . . . . . . .225
Chulkova G.M., Semenov A.V., Korneev A.A., An P.P., Kardakova A.I.,
Kazakov A.Yu., Trifonov A.V. Quantum Efficiency Dependency on Photon
Energy of Superconducting Single Photon Detector . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .228
Philosophy
Butina E.A. The Formation of Interest in the Philosophical Ideas
of E. von Hartmann in Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232
3 / 2012
Преподаватель XXВЕК
205
Стр.208
CONTENTS
Skorokhodova S.I. Leontyev and Leskov’s Philosophical Debate
with F.M. Dostoevsky on Faith . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .236
Romanov R.V. Classical Concepts of Solution to the Problems of Artificial
Intelligence (Philosophical Aspect) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241
History
Bezyev D.A. On the Relations Between the Ukrainian Orthodox Hierarchy
and the Moscow Government in the Second Half of the 17th century . . . . . . . . . . . .248
Dzuban V.V. Preservation and Development of Traditions and Customs
of the Starodub Cossacks in the 18th century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .255
Monyakova O.A. Mechanisms of Interaction between Central and Local
Authorities in Dealing with Issues of Church and School (1884–1917) . . . . . . . . . . .261
Rostislavleva N.V. Wilhelm and Alexander Humboldt in Search
of Scientific Paradigms . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .268
Linguistics
Vladimirova A.Н. Gender Differentiation in the XXth Century British
Poetical Texts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .275
Bozhanova N.G. Emotionality of Internet-Speech in Aspect
of Gender Investigations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284
Prokhorova A.S. Names of Women Involved in this or that Profession
at the Turn of 21st century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .292
Nikulina M.A. Methods of Psychophysical Perception Presented
in Language (Based on the Verb Feel) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .296
Gorbachevskaya S.I. Isomorphism of Means of Expressing Subjective
Modality as a Translational Problem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .302
Freidina H.L. Prosody as a Factor of Style Variations in Speech Sounds . . . . . . . .307
Leonova O S. Principles of Work with Electronic Text in Making the
Professional Terms Dictionary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .313
Waleed Lateef A. Foreign Borrowings in the Vocabulary of Economics. . . . . . . . . .320
Katina N.A. Functional Peculiarities of Some Discourse Markers
“Speech Enclosure’ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324
Potapova G.A. Formation of New Affixes in Modern Russian as a Process. . . . . . .329
206
Cherkasova D.I. English Children’s Television Programme: Structure,
Rhetorical And Language Features. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333
Philology
Kulagina O.A. Linguistic Representation of the Other Culture
in the 17th century French Literature (Philippe Avril’s Travel Notes) . . . . . . . . . . . . .337
Wang Lei. Reflections about the Creative Way of K.A. Fedin . . . . . . . . . . . . . . . . . .344
Hong E.Yu. The Role of the Intertextual Components in Interpreting
Text in Fiction. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .353
Stepanova N.I. Intertextuality in Texts of Culture. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .360
Economy and Sociology
Vlasjuk G.V. Space of Social Organization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .364
Matrosov S.V. Total Return Swap and Credit Spread Option as Forms
of Credit Derivatives . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .379
Loskutova I.M. Education as a Form of Investment in Human Capital
in a Risk Society . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .384
Information about the authors
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .392
Преподаватель XXВЕК
3/ 2012
Стр.209