СОДЕРЖАНИЕ
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ
Инновационные процессы в образовании
Казакова В. А., Каримов А. Р. Формирование общекультурных
компетенций студентов в техническом вузе: эксперимент . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Нифонтова Т. Ю. Технология портфолио в формировании
профессиональных компетенций студентов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Прохоров Н. Н. Компетентностный подход в образовании
как методологическая основа развития межкультурной компетенции
с помощью телекоммуникационных технологий . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Мирзоев М. С. Структура математической культуры
будущего учителя информатики в условиях реализации
образовательных стандартов второго поколения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Актуальные проблемы образования
Джига Н. Д., Елец Ж. В. Психолого-акмеологическая концепция
совершенствования созидательной и самосозидательной деятельности
студента как будущего специалиста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Намаканов Б. А. Концепция когнитивных технологий
в современной педагогике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
Никитенко З. Н. Концепция развивающего иноязычного образования
в начальной школе: цели и содержание . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
Содержание и технологии образования
Ипполитова Н. В. Сущность и функции методологического подхода
в педагогическом исследовании . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
Горшкова М. А. О результатах диагностики профессиональной
позиции будущих учителей. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
Соколова Е. Д. Педагогическое содействие самореализации студентов
в процессе их профессиональной подготовки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67
Аверина М. Н. Педагогические условия развития рефлексивных умений
в процессе повышения квалификации учителей . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72
Пискунов В. А. О преодолении созерцательного стиля в изучении
Безопасности жизнедеятельности человека . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78
Утегенов Ж. М. Этнопедагогическое своеобразие казахов
в воспитании этнической толерантности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84
Образование и музыкальная культура
Лю Юйтун. Традиции российской педагогики и актуальные задачи
учебно-воспитательной работы в теории и практике преподавания музыки . . . .88
Нищетова С. И. Внеаудиторная самостоятельная работа как компонент
исполнительской подготовки студентов педагогического вуза . . . . . . . . . . . . . . .94
Образование и физическая культура
Кухтерина А. Н. Популярность вида спорта: понятие, атрибуты,
способы повышения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
Масалова О. Ю. Свойства ценностей в образовательном процессе
по физической культуре в высшей школе и их реализация . . . . . . . . . . . . . . . . .109
Кузьменко Г. А. Интеллектуальная готовность подростка
к реализации спортивной деятельности: сущность, содержание,
диагностика, пути развития . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
3 / 2011
Преподаватель XXВЕК
1
Стр.2
СОДЕРЖАНИЕ
Ким Т. К. Критерии и показатели эффективности взаимодействия
образовательного учреждения с родителями учащихся
при организации физического воспитания в семье. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131
ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Копейкина Т. Е. Идея совершенствования личности в отечественной
педагогической мысли второй половины XIX – начала XX в. . . . . . . . . . . . . . . .145
ПСИХОЛОГИЯ И ОБРАЗОВАНИЕ
Чиеу Тхи Хыонг. Взаимосвязь коммуникативных способностей
и уровней профессионально-педагогической направленности
у студентов педагогического вуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .153
Хоанг Чунг Хок. Некоторые психологические особенности
профессионально-педагогической направленности студентов
педагогического вуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .160
ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ
Янченко В. Д. Ведущие формы научной самоорганизации
в методике преподавания русского языка в последней трети ХХ в. . . . . . . . . .167
Рябухина Е. А. Речеведение в курсе русского языка
для старшеклассников: методический аспект . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
Смирнова О. Н. Британские парламентские выступления
в аспекте развития коммуникативной компетенции учащихся. . . . . . . . . . . . . . .185
Паклина А. В. Взаимосвязь видов речевой деятельности
при обучении слушанию. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .189
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
2
Физико-математические науки
Тулинцев А. Е. Темпорально ориентированная система обучения физике. . . .199
Шихаб Али Абдул-маджид. К-постоянство типа NK-многообразия . . . . . . . . .204
Географические науки
Аль Обайди Халид Хасун Джасим. Проблема проекта Ылысу между
тремя странами (Турция, Сирия и Ирак). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .209
Философские науки
Кошелев Ю. А. Проблема сопротивления злу силой
в нравственной философии И. А. Ильина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .217
Суслова И. Б. Философско-религиозная составляющая
педагогического проекта И. Канта: актуальные проекции . . . . . . . . . . . . . . . . . .222
Исторические науки
Перескоков М. Л. Древнепермское жилище в финале
раннего железного века . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .231
Савицкая И. С. Д. Н. Блудов и документальная основа деятельности
«Священного Союза» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .239
Хомец В. В. Роль религиозного фактора в системе великокняжеского
воспитания семей дома Романовых . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .245
Дзюбан В. В. Становление казачества на территории Брянской области.
Стародубский казачий полк . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251
Преподаватель XXВЕК
3/ 2011
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ
Шанцева Е. Н. Формы использования германскими властями
человеческого ресурса в борьбе с СССР на оккупированной
территории Брянщины . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .257
Нефедов В. В. Гуманитарный фактор и культура в ГДР . . . . . . . . . . . . . . . . . . .261
Матков А. Н. Эволюция партийного государства в ФРГ (1990–1998 гг.) . . . . . .267
Филологические науки
Тарасова М. А. Проблемы интерпретации причастий
в русских переводах современной англоязычной поэзии. . . . . . . . . . . . . . . . . . .271
Чан Тхи Нау. Лексико-семантическое поле, репрезентирующее
константу русской культуры «береза», как средство организации
лексики в учебных целях . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .276
Чжао Чжицян. Межъязыковые функционально-смысловые
фразеологические эквиваленты в русском и китайском языках . . . . . . . . . . . . .280
Мамедов А. Н. Интерпретация аппозиционных конструкций
при переводе текстов немецкоязычной рекламы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284
Колосова М. В. Средства выражения модального значения
желательности в английском языке. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .294
Терентьева И. В. Вербальные способы достижения согласия
между англоязычными коммуникантами при оценке погоды. . . . . . . . . . . . . . . .300
Зимарин Д. А. Ритм как основное составляющее речевого процесса . . . . . . .305
Картавенко В. С. Календарные имена в составе топонимов . . . . . . . . . . . . . . .313
Казюлина М. А. О месте политической терминологии
в общественно-политической лексике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .321
Антипина Е. С. Лексикон «Окаянных дней» как характеристика
языковой личности И. А. Бунина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .326
Говердовская В. А. Интертекстуальность как инструмент создания
языковой игры в пьесах Е. Шварца. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .329
Шукшина О. В. Временное и вечное в киноповести В. М. Шукшина
«Живет такой парень» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .335
Коробов А. В. Костюм героини в ранних произведениях
А. Н. Островского . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .339
Психологические науки
Попова Л. В., Фи Тхи Хиеу. Представления об одаренности
и особенностях одаренных детей (на материале вьетнамской
выборки) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .343
Культурология
Гун Г. Е. Художественная культура как система. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .351
Социологические науки
Макеева М. В. «Судьба» справедливости в современном
российском обществе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .359
Боярских А. В. Перспективы развития политических институтов
гражданского общества Тюменской области . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .364
Сведения об авторах. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .377
3
3 / 2011
Преподаватель XXВЕК
Стр.4
CONTENTS
SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES
Innovational Processes in Education
Kazakova V. A., Karimov A. R. Developing General Technical University
Students’ Cultural Competencies: an Experiment. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Nifontova T. U. Portfolio Technology in Developing Students’ Professional
Competencies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Prokhorov N. N. Competence Approach in Education as the Methodological
Basis of Developing Cross-Cultural Competence by Means of Information
and Communication Technologies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Mirzoev M. S. Structure of Future Computer Science Teachers’
Mathematical Culture in the Conditions of Implementing Education Standards
of the Second Generation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Modern Educational Issues
Jiga N. D., Yelets Z. V. Psychological and Acmeological Conception of
Improving Creative and Self-creative Activity of a Teacher and a Student
as a Future Professional . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Namakanov B. A. Cognitive Techniques in Modern Pedagogy. . . . . . . . . . . . . . . . . .39
Nikitenko Z. N. Development Foreign Language Primary Education Theory:
Aims and Contents . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
Educational Topics and Techniques
Ippolitova N. V. Essence and Functions of Methodological Approach
in Pedagogical Research. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
Gorshkova M. A. On the Results of Diagnosing Future Teachers’ Active
Professional Position . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
4
Sokolova E. D. Pedagogical Assistance to Students’ Self-realization
during their Vocational Training . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67
Averina M. N. Pedagogical Conditions of Developing Reflective Skills
in the Course of Qualification Improvement Training . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72
Piskunov V. A. On Overcoming Contemplative Style in Learning
about Human Health and Safety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78
Utegenov Z. M. Kazakhs’ Ethno-pedagogical Originality
in Teaching Ethnic Tolerance . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84
Musical Education
Liu Yutong. Traditions of the Russian Pedagogy and Important Teaching
Objectives in Music Teaching Theory and Practice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .88
Nishchetova S. I. Out-of-class Independent Work as a Component
of Pedagogical University Students’ Performing Training . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94
Psychical Education
Kukhterina A. N. Popularity of a Sport: Definition, Attributes, Ways
of Increasing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
Masalova O. U. Features of Values in Teaching Physical Education
in University and their Implementation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109
Kuzmenko G. A. Teenager`s Intellectual Readiness to Perform Sports
Activity: Essence, Content, Diagnostics, Roads of development . . . . . . . . . . . . . . . .117
Преподаватель XXВЕК
3/ 2011
Стр.5
CONTENTS
Kim T. K. Criteria and Indicators of Efficiency of Interaction
of an Educational Establishment with Students’ Parents
within Organizing Physical Education in the Family . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131
PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION
Kopeykina T. E. Idea of Perfecting Personality in the History
of Russian Pedagogical Thought in late 19th – early 20th Centuries . . . . . . . . . . . . . .145
PSYCHOLOGY AND EDUCATION
Trieu Thi Huong. Some Specific Psychological Features of Pedagogical
University Students’ Professional Pedagogical Orientation. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .153
Hoang Trung Hoc. Correlation between Pedagogical University Students’
Communicative Abilities and Levels of Professional Pedagogical Orientation . . . . . .160
LANGUAGE AND EDUCATION
Yanchenko V. D. Leading Forms of Scientific Self-organization
in the Russian Language Teaching Methods of the Last Third
of the 20th Century. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .167
Ryabukhina E. A. Speech Studies within High-school Russian Language
Course: Teaching Methods Issues . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
Smirnova O. N. British Parliamentary Debates as a Means of Students’
Communicative Competence Development . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185
Paklina A. V. Interrelation of Different Types of Speech Activity
in Teaching Listening. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .189
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Physics and Mathematics
Tulintsev A. E. Temporally Focused System of Physics Teaching . . . . . . . . . . . . . .199
Shihab Ali Abdul-madjid. Сonharmonic Сonstancy of the NK-manifold Type . . . . .204
Geography
Al Obaidi Khalid Hasoun Jasim. Ylysu Project Problem
Between three Countries (Turkey, Syria and Iraq) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .209
Philosophy
Koshelev U. A. The Problem of Resistance to Evil by Force
in Moral Philosophy of I. A. Ilyin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .217
Suslova I. B. Philosophical and Religious Component of I. Kant’s
Pedagogical Project: Actual Projection . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .222
History
Pereskokov M. L. Ancient Perm Dwellings at the End of Early Iron Age . . . . . . . . .231
Savitskaya I. S. D. N. Bludov and Documentary Basis
of the Sacred Alliance Work . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .239
Khomets V. V. Role of Religious Factor in the System of Children’s High
Aristocratic Education in the Romanovs Family . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .245
Dzuban V. V. Cossacks Development on the Bryansk Region Territory.
Starodubsky Cossack Regiment . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251
3 / 2011
Преподаватель XXВЕК
5
Стр.6
CONTENTS
Shantseva E. N. Ways of Using Human Resources
by the German Authorities in their Fight Against the USSR
on the Occupied Bryansk Region Territory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .257
Nefedov V. V. Humanitarian Factor and Culture in the GDR . . . . . . . . . . . . . . . . . .261
Matkov A. N. Evolution of Party State in the GFR in 1990–1998 . . . . . . . . . . . . . . .267
Philology
Tarasova M. A. Problems of Translating English Participles
in Modern English Poetry into Russian . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .271
Tran Thi Nau. Lexico-semantic Field of the Russian Cultural Constant
of ‘Birch’ as a Way of Organizing Vocabulary for Teaching Purposes . . . . . . . . . . . .276
Zhao Zhiqiang. Cross-language Functional and Semantic Idiomatic
Equivalents in the Russian and Chinese Languages . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .280
Mamedov A. N. Interpretation of Apposition Constructions
in Translation of German Advertising Texts. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284
Kolosova M. V. Means of Expressing the Modal Meaning of Desirability
in the English Language . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .294
Terentyeva I. V. Verbal Means of Reaching a Consensus in Weather
Discussions between the English . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .300
Zimarin D. A. Rhythm as a Major Component of Speaking Process . . . . . . . . . . . .305
Kartavenko V. S. Calendar Names in the Composition of Toponyms . . . . . . . . . . .313
Kazyulina M. A. On the Place of Political Terms
in the Socio-political Vocabulary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .321
Antipina E. S. ‘The Cursed Days’ Lexicon as a Characteristic
of Ivan Bunin’s Linguistic Individuality . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .326
Goverdovskaya V. A. Intertextuality as a Tool for Creating Play on Words
in E. Schwartz’s plays . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .329
6
Shukshina О. V. The Temporary and the Eternal in V. M. Shukshin’s Film
«There’s a Lad Like This» («Живет такой парень»). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .335
Korobov A.V. Character s’ Costumes in Alexander Ostrovsky’s Early Plays . . . . . .339
Psychology
Popova L. V., Phi Thi Hieu. Representations of Giftedness
and Gifted Children’s Peculiarities (Based on a Vietnamese Survey). . . . . . . . . . . . .343
Culturology
Gong G. E. Art Culture as a System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .351
Sociology
Makeeva M. V. ‘Fate’ of Justice in Modern Russian Society. . . . . . . . . . . . . . . . . . .359
Boyarskikh A. V. Development Prospects of Tyumen Region Civil Society
Political Institutions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .364
Information about the authors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .377
Преподаватель XXВЕК
3/ 2011
Стр.7
содержание
наУКа, оБраЗоВание, ТеХноЛоГии
Инновационные процессы в образовании
Казакова В. А., Каримов А. Р. Формирование общекультурных
компетенций студентов в техническом вузе: эксперимент
Нифонтова Т. Ю. Технология портфолио в формировании
профессиональных компетенций студентов
Прохоров Н. Н. Компетентностный подход в образовании
как методологическая основа развития межкультурной компетенции
с помощью телекоммуникационных технологий
Мирзоев М. С. Структура математической культуры
будущего учителя информатики в условиях реализации
образовательных стандартов второго поколения
Актуальные проблемы образования
Джига Н. Д., Елец Ж. В. Психолого-акмеологическая концепция
совершенствования созидательной и самосозидательной деятельности
студента как будущего специалиста
Намаканов Б. А. Концепция когнитивных технологий
в современной педагогике
Никитенко З. Н. Концепция развивающего иноязычного образования
в начальной школе: цели и содержание
Содержание и технологии образования
Ипполитова Н. В. Сущность и функции методологического подхода
в педагогическом исследовании
Горшкова М. А. О результатах диагностики профессиональной
позиции будущих учителей
Соколова Е. Д. Педагогическое содействие самореализации студентов
в процессе их профессиональной подготовки
Аверина М. Н. Педагогические условия развития рефлексивных умений
в процессе повышения квалификации учителей
Пискунов В. А. О преодолении созерцательного стиля в изучении
Безопасности жизнедеятельности человека
Утегенов Ж. М. Этнопедагогическое своеобразие казахов
в воспитании этнической толерантности
Образование и музыкальная культура
Лю Юйтун. Традиции российской педагогики и актуальные задачи
учебно-воспитательной работы в теории и практике преподавания музыки
Нищетова С. И. Внеаудиторная самостоятельная работа как компонент
исполнительской подготовки студентов педагогического вуза
Образование и физическая культура
Кухтерина А. Н. Популярность вида спорта: понятие, атрибуты,
способы повышения
Масалова О. Ю. Свойства ценностей в образовательном процессе
по физической культуре в высшей школе и их реализация
Кузьменко Г. А. Интеллектуальная готовность подростка
к реализации спортивной деятельности: сущность, содержание,
диагностика, пути развития
3 / 2011
100
109
117
Преподаватель XXвек
88
94
57
61
67
72
78
84
31
39
49
7
17
22
26
193
Стр.195
содержание
Ким Т. К. Критерии и показатели эффективности взаимодействия
образовательного учреждения с родителями учащихся
при организации физического воспитания в семье
ФиЛосоФиЯ и исТориЯ оБраЗоВаниЯ
Копейкина Т. Е. Идея совершенствования личности в отечественной
педагогической мысли второй половины XIX – начала XX в
ПсиХоЛоГиЯ и оБраЗоВание
Чиеу Тхи Хыонг. Взаимосвязь коммуникативных способностей
и уровней профессионально-педагогической направленности
у студентов педагогического вуза
Хоанг Чунг Хок. Некоторые психологические особенности
профессионально-педагогической направленности студентов
педагогического вуза
ЯЗЫК и оБраЗоВание
Янченко В. Д. Ведущие формы научной самоорганизации
в методике преподавания русского языка в последней трети ХХ в
Рябухина Е. А. Речеведение в курсе русского языка
для старшеклассников: методический аспект
Смирнова О. Н. Британские парламентские выступления
в аспекте развития коммуникативной компетенции учащихся
Паклина А. В. Взаимосвязь видов речевой деятельности
при обучении слушанию
ФУндаменТаЛьнаЯ наУКа ВУЗам
194
Физико-математические науки
Тулинцев А. Е. Темпорально ориентированная система обучения физике
Шихаб Али Абдул-маджид. К-постоянство типа NK-многообразия
Географические науки
Аль Обайди Халид Хасун Джасим. Проблема проекта Ылысу между
тремя странами (Турция, Сирия и Ирак)
Философские науки
Кошелев Ю. А. Проблема сопротивления злу силой
в нравственной философии И А Ильина
Суслова И. Б. Философско-религиозная составляющая
педагогического проекта И Канта: актуальные проекции
Исторические науки
Перескоков М. Л. Древнепермское жилище в финале
раннего железного века
Савицкая И. С. Д Н Блудов и документальная основа деятельности
«Священного Союза»
Хомец В. В. Роль религиозного фактора в системе великокняжеского
воспитания семей дома Романовых
Дзюбан В. В. Становление казачества на территории Брянской области
Стародубский казачий полк
Преподаватель XXвек
231
239
245
251
3/ 2011
217
222
209
199
204
131
145
153
160
167
175
185
189
Стр.196
содержание
Шанцева Е. Н. Формы использования германскими властями
человеческого ресурса в борьбе с СССР на оккупированной
территории Брянщины
Нефедов В. В. Гуманитарный фактор и культура в ГДР
Матков А. Н. Эволюция партийного государства в ФРГ (1990–1998 гг )
Филологические науки
Тарасова М. А. Проблемы интерпретации причастий
в русских переводах современной англоязычной поэзии
Чан Тхи Нау. Лексико-семантическое поле, репрезентирующее
константу русской культуры «береза», как средство организации
лексики в учебных целях
Чжао Чжицян. Межъязыковые функционально-смысловые
фразеологические эквиваленты в русском и китайском языках
Мамедов А. Н. Интерпретация аппозиционных конструкций
при переводе текстов немецкоязычной рекламы
Колосова М. В. Средства выражения модального значения
желательности в английском языке
Терентьева И. В. Вербальные способы достижения согласия
между англоязычными коммуникантами при оценке погоды
Зимарин Д. А. Ритм как основное составляющее речевого процесса
Картавенко В. С. Календарные имена в составе топонимов
Казюлина М. А. О месте политической терминологии
в общественно-политической лексике
Антипина Е. С. Лексикон «Окаянных дней» как характеристика
языковой личности И А Бунина
Говердовская В. А. Интертекстуальность как инструмент создания
языковой игры в пьесах Е Шварца
Шукшина О. В. Временное и вечное в киноповести В М Шукшина
«Живет такой парень»
Коробов А. В. Костюм героини в ранних произведениях
А Н Островского
Психологические науки
Попова Л. В., Фи Тхи Хиеу. Представления об одаренности
и особенностях одаренных детей (на материале вьетнамской
выборки)
Культурология
Гун Г. Е. Художественная культура как система
Социологические науки
Макеева М. В. «Судьба» справедливости в современном
российском обществе
Боярских А. В. Перспективы развития политических институтов
гражданского общества Тюменской области
Сведения об авторах
3 / 2011
359
364
377
343
351
257
261
267
271
276
280
284
294
300
305
313
321
326
329
335
339
195
Преподаватель XXвек
Стр.197
contents
science, education and tecHniQues
Innovational Processes in Education
Kazakova V. A., Karimov A. R. Developing General Technical University
Students’ Cultural Competencies: an Experiment
Nifontova T. U. Portfolio Technology in Developing Students’ Professional
Competencies
Prokhorov N. N. Competence Approach in Education as the Methodological
Basis of Developing Cross-Cultural Competence by Means of Information
and Communication Technologies
Mirzoev M. S. Structure of Future Computer Science Teachers’
Mathematical Culture in the Conditions of Implementing Education Standards
of the Second Generation
Modern Educational Issues
Jiga N. D., Yelets Z. V. Psychological and Acmeological Conception of
Improving Creative and Self-creative Activity of a Teacher and a Student
as a Future Professional
Namakanov B. A. Cognitive Techniques in Modern Pedagogy
Nikitenko Z. N. Development Foreign Language Primary Education Theory:
Aims and Contents
Educational Topics and Techniques
Ippolitova N. V. Essence and Functions of Methodological Approach
in Pedagogical Research
Gorshkova M. A. On the Results of Diagnosing Future Teachers’ Active
Professional Position
196
Sokolova E. D. Pedagogical Assistance to Students’ Self-realization
during their Vocational Training
Averina M. N. Pedagogical Conditions of Developing Reflective Skills
in the Course of Qualification Improvement Training
Piskunov V. A. On Overcoming Contemplative Style in Learning
about Human Health and Safety
Utegenov Z. M. Kazakhs’ Ethno-pedagogical Originality
in Teaching Ethnic Tolerance
Musical Education
Liu Yutong. Traditions of the Russian Pedagogy and Important Teaching
Objectives in Music Teaching Theory and Practice
Nishchetova S. I. Out-of-class Independent Work as a Component
of Pedagogical University Students’ Performing Training
Psychical Education
Kukhterina A. N. Popularity of a Sport: Definition, Attributes, Ways
of Increasing
Masalova O. U. Features of Values in Teaching Physical Education
in University and their Implementation
Kuzmenko G. A. Teenager`s Intellectual Readiness to Perform Sports
Activity: Essence, Content, Diagnostics, Roads of development
Преподаватель XXвек
100
109
117
3/ 2011
88
94
57
61
67
72
78
84
31
39
49
7
17
22
26
Стр.198
contents
Kim T. K. Criteria and Indicators of Efficiency of Interaction
of an Educational Establishment with Students’ Parents
within Organizing Physical Education in the Family
131
PHiLosoPHY and HistoRY oF education
Kopeykina T. E. Idea of Perfecting Personality in the History
of Russian Pedagogical Thought in late 19th – early 20th Centuries
PsYcHoLoGY and education
Trieu Thi Huong. Some Specific Psychological Features of Pedagogical
University Students’ Professional Pedagogical Orientation
Hoang Trung Hoc. Correlation between Pedagogical University Students’
Communicative Abilities and Levels of Professional Pedagogical Orientation
LanGuaGe and education
Yanchenko V. D. Leading Forms of Scientific Self-organization
in the Russian Language Teaching Methods of the Last Third
of the 20th Century
Ryabukhina E. A. Speech Studies within High-school Russian Language
Course: Teaching Methods Issues
Smirnova O. N. British Parliamentary Debates as a Means of Students’
Communicative Competence Development
Paklina A. V. Interrelation of Different Types of Speech Activity
in Teaching Listening
FundaMentaL science to HiGHeR education institutions
Physics and Mathematics
Tulintsev A. E. Temporally Focused System of Physics Teaching
Shihab Ali Abdul-madjid. Сonharmonic Сonstancy of the NK-manifold Type
Geography
Al Obaidi Khalid Hasoun Jasim. Ylysu Project Problem
Between three Countries (Turkey, Syria and Iraq)
Philosophy
Koshelev U. A. The Problem of Resistance to Evil by Force
in Moral Philosophy of I A Ilyin
Suslova I. B. Philosophical and Religious Component of I Kant’s
Pedagogical Project: Actual Projection
History
Pereskokov M. L. Ancient Perm Dwellings at the End of Early Iron Age
Savitskaya I. S. D N Bludov and Documentary Basis
of the Sacred Alliance Work
Khomets V. V. Role of Religious Factor in the System of Children’s High
Aristocratic Education in the Romanovs Family
Dzuban V. V. Cossacks Development on the Bryansk Region Territory
Starodubsky Cossack Regiment
3 / 2011
231
239
245
251
Преподаватель XXвек
217
222
209
199
204
197
145
153
160
167
175
185
189
Стр.199
contents
Shantseva E. N. Ways of Using Human Resources
by the German Authorities in their Fight Against the USSR
on the Occupied Bryansk Region Territory
Nefedov V. V. Humanitarian Factor and Culture in the GDR
Matkov A. N. Evolution of Party State in the GFR in 1990–1998
Philology
Tarasova M. A. Problems of Translating English Participles
in Modern English Poetry into Russian
Tran Thi Nau. Lexico-semantic Field of the Russian Cultural Constant
of ‘Birch’ as a Way of Organizing Vocabulary for Teaching Purposes
Zhao Zhiqiang. Cross-language Functional and Semantic Idiomatic
Equivalents in the Russian and Chinese Languages
Mamedov A. N. Interpretation of Apposition Constructions
in Translation of German Advertising Texts
Kolosova M. V. Means of Expressing the Modal Meaning of Desirability
in the English Language
Terentyeva I. V. Verbal Means of Reaching a Consensus in Weather
Discussions between the English
Zimarin D. A. Rhythm as a Major Component of Speaking Process
Kartavenko V. S. Calendar Names in the Composition of Toponyms
Kazyulina M. A. On the Place of Political Terms
in the Socio-political Vocabulary
Antipina E. S. ‘The Cursed Days’ Lexicon as a Characteristic
of Ivan Bunin’s Linguistic Individuality
Goverdovskaya V. A. Intertextuality as a Tool for Creating Play on Words
in E Schwartz’s plays
198
Shukshina О. V. The Temporary and the Eternal in V M Shukshin’s Film
«There’s a Lad Like This» («Живет такой парень»)
Korobov A.V. Character s’ Costumes in Alexander Ostrovsky’s Early Plays
Psychology
Popova L. V., Phi Thi Hieu. Representations of Giftedness
and Gifted Children’s Peculiarities (Based on a Vietnamese Survey)
Culturology
Gong G. E. Art Culture as a System
Sociology
Makeeva M. V. ‘Fate’ of Justice in Modern Russian Society
Boyarskikh A. V. Development Prospects of Tyumen Region Civil Society
Political Institutions
Information about the authors
271
276
280
284
294
300
305
313
321
326
329
335
339
343
351
359
364
377
257
261
267
Преподаватель XXвек
3/ 2011
Стр.200