Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634699)
Контекстум
.
Ученые записки Орловского государственного университета

Ученые записки Орловского государственного университета №4 2017 (449,00 руб.)

0   0
Страниц394
ID635561
АннотацияНаучный журнал «Ученые записки Орловского государственного университета» основан в 1940г. В настоящее время тематика научного журнала отражает передовые достижения отечественных и зарубежных ученых и исследователей по следующим отраслям и группам научных специальностей: исторические науки и археология; литературоведение;языкознание; педагогические науки.
Ученые записки Орловского государственного университета .— 2017 .— №4 .— 394 с. — URL: https://rucont.ru/efd/635561 (дата обращения: 25.04.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Научный журнал «Ученые записки Орловского государственного университета» основан в 1940г. <...> В настоящее время тематика научного журнала отражает передовые достижения отечественных и зарубежных ученых и исследователей по следующим отраслям и группам научных специальностей: исторические науки и археология; литературоведение;языкознание; педагогические науки. <...>
Ученые_записки_Орловского_государственного_университета_№4_2017.pdf
ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА УЧЕНЫЕ ЗАПИСКИ Научный журнал Издается с 1940 года Выходит 4 раза в год № 4 (77) 2017 Октябрь–декабрь Редакционно-издательская коллегия: Главный редактор Авдеев Ф.С. д-р пед. наук, проф. Заместитель главного редактора Пузанкова Е.Н., д-р пед. наук, проф. Члены редколлегии: Дудина Е.Ф. канд. филол. наук (Россия) Хованская Е.А. канд. пед. наук (Россия) Александрова А.П. канд. филол. наук, доц. (Россия) Айзенштат М.П. д-р ист. наук (Россия) Антонова М.В. д-р филол. наук, проф.(Россия) Арзаканян М.Ц. д-р ист. наук, проф. (Россия) Арсентьева Н.Н. д-р филол. наук, проф. (Испания) Беднарская Л.Д. д-р филол. наук, проф. (Россия) Видмарович Н.П. д-р филол. наук, проф. (Хорватия) Гелла Т.Н. д-р ист. наук, проф. (Россия) Зайченкова М.С. д-р филол. наук, проф. (Россия) Иванов А.Е. д-р ист. наук, проф. (Россия) Изотов В.П. д-р филол. наук, проф.(Россия) Ковалев П.А. д-р филол. наук, проф.(Россия) Ларионова Л.Г. д-р пед. наук, проф. (Россия) Львова С.И. д-р пед. наук, проф. (Россия) Маймескулова А.Л. д-р наук, экстраорд. проф. (Польша) Минаков С.Т. д-р ист. наук, проф. (Россия) Михальченко С.И. д-р ист. наук, проф. (Россия) Михеичева Е.А. д-р филол. наук, проф. (Россия) Никонова Т.А. д-р филол. наук, проф. (Россия) Новиков С.Н. д-р пед. наук, проф. (Россия) Образцов П.И. д-р пед. наук, проф. (Россия) Пастернак Е.Л. д-р филол. наук, проф. (Россия) Погосян В.А. д-р ист. наук, проф. (Армения) Поншон Т. д-р филол. наук, проф. (Франция) Ретинская Т.И. д-р филол. наук, проф. (Россия) Тамин М. д-р филол. наук, проф. (Франция) Тер-Минасова С.Г. д-р филол. наук, проф. (Россия) Уман А.И. д-р пед. наук, проф. (Россия) Чекова-Димитрова И. канд. филол. наук, доц. (Болгария) Челышева И.И. д-р филол. наук, проф. (Россия) Черепанова Л.В. д-р пед. наук, проф. (Россия) Чикалова И.Р. д-р ист. наук, проф. (Белорусь) Шемчук Ю.М. д-р филол. наук, проф. (Россия) Ши Хуншен канд. филол. наук, проф. (Китай) Ямагути Р. д-р филол. наук, проф. (Япония) И.о. ответственного редактора Дудина Е.Ф. канд. филол. наук Адрес редакции: 302026, г. Орел, ул. Комсомольская, 95, каб. 237. Тел. (486-2) 43-17-40 www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru Зарег. в Федеральной службе по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций. Свидетельство ПИ № ФС 77-65752 от 20.05.2016 Подписной индекс 43366 по объединенному каталогу «Пресса России» © Коллектив авторов, 2017 © ОГУ имени И.С. Тургенева, 2017 Учредитель – федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Орловский государственный университет имени И.С. Тургенева» ФГБОУ ВО «ОГУ имени И.С. Тургенева» Содержание 07.00.00  ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ Гелла Т.Н. РОССИЙСКИЕ АНАЛИТИКИ О ПРОБЛЕМАХ ДЕВОЛЮЦИИ В ВЕЛИКОБРИТАНИИ В 2014-2017 гг. .7 Горбачев В.Г. МНОГОПАРТИЙНОСТЬ И ПАРЛАМЕНТАРИЗМ В РЕГИОНЕ: БРЯНСКАЯ ОБЛАСТНАЯ ДУМА ЧЕТВЕРТОГО СОЗЫВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Майоров А.А. К ВОПРОСУ О ЗАПАДНЫХ КУЛЬТУРНЫХ СВЯЗЯХ ВЯТИЧЕЙ И РАДИМИЧЕЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Орлов А.С. АРМИЯ И ОБЩЕСТВО В РОССИИ XIX ВЕКА: К ИСТОРИИ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ. . . . . . . . . . . . . . 22 Степанов В.П. СОБЫТИЯ 7 АПРЕЛЯ 2009 Г. И ПОСЛЕДУЮЩИЕ КОРРЕКТИВЫ ЭТНИЧЕСКОЙ ПОЛИТИКИ В РЕСПУБЛИКЕ МОЛДОВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Степанова В.В. ЗАКОНОДАТЕЛЬНЫЕ ИНИЦИАТИВЫ КОНСЕРВАТИВНОЙ ПАРТИИ ВЕЛИКОБРИТАНИИ В ОБЛАСТИ ШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В КОНЦЕ XIX – НАЧАЛЕ XX ВВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 10.00.00  ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ Антонова М.В., Пузанкова Е.Н. «ЛИРИЧЕСКИЙ ПАТРИОТИЗМ» И ПАТРИОТИЧЕСКОЕ ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ НИКОЛАЯ СТАРЧЕНКО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 Аракчеева О.С. СТРУКТУРА ПОСЛАНИЯ АНДРЕЯ КУРБСКОГО КНЯГИНЕ ЧАРТОРЫЙСКОЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Басова Л.В. СОВРЕМЕННЫЙ ПОЛИТИКО-ПРАВОВОЙ ДИСКУРС: ФУНКЦИОНАЛЬНО-СТИЛИСТИЧЕСКИЙ АСПЕКТ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Бельская А.А. «НОВЬ» И.С. ТУРГЕНЕВА: ОДОРОПОЭТИКА ЖЕНСКИХ ОБРАЗОВ РОМАНА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Белютина Ю.А. ПРАГМАЛИНГВИСТИЧЕСКИЕ СПОСОБЫ ДИСКРЕДИТАЦИИ ЛИЧНОСТИ В КОММУНИКАТИВНОМ ДОМЕНЕ «КЛЕВЕТА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Бубнов С.А. ЗАГРАНИЧНОЕ ТУРНЕ С.А. ЕСЕНИНА ПО ЕВРОПЕ И АМЕРИКЕ – НАЧАЛО МИРОВОЙ СЛАВЫ ПОЭТА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Вишнякова Е.А. ИНОЯЗЫЧНЫЕ ВКРАПЛЕНИЯ В ЭПИСТОЛЯРНОЙ ПРОЗЕ В. А. ЖУКОВСКОГО . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Волков И.О. И.С. ТУРГЕНЕВ И У. ШЕКСПИР: ПОЭТИКА СТЕПНОГО ПРОСТРАНСТВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Гулыга О.А. ТОЖДЕСТВО, ПОДОБИЕ И СТАТУС АКТИВИРОВАННОСТИ (МЕСТОИМЕННЫЕ ПРИЛАГАТЕЛЬНЫЕ MÊME И ТОТ ЖЕ ФРАНЦУЗСКОГО И РУССКОГО ЯЗЫКОВ) . . . . . . . . . . . . . . . 73 Дружинина С.И. К ВОПРОСУ ОБ ОСОБЕННОСТЯХ ПРЕДЛОЖЕНИЙ С ОБСТОЯТЕЛЬСТВАМИ СРАВНЕНИЯ . . . . . . 80 Дружинина С.И. О СЛОЖНОПОДЧИНЁННЫХ ПРЕДЛОЖЕНИЯХ С СИНКРЕТИЧНОЙ СЕМАНТИКОЙ СРАВНЕНИЯ И ЦЕЛИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Илюточкина Н.В. УСАДЬБА «СПАССКОЕ-ЛУТОВИНОВО» В КУЛЬТУРНО-ИСТОРИЧЕСКОМ ПРОСТРАНСТВЕ СРЕДИННОЙ РОССИИ XIX ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Иоанесян Е.Р. ОБОЗНАЧЕНИЕ ИНТЕНСИВНОСТИ ЭМОЦИЙ ВО ФРАНЦУЗСКОМ ЯЗЫКЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Клочков А.В. ЕЩЕ О ПЕРЕВОДЕ КАК О МЕЖЪЯЗЫКОВОЙ ТРАНСФОРМАЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Ковалева Т.В. КОНЦЕПЦИЯ ПОЭТИЧЕСКОЙ КНИГИ ДЛЯ ДЕТЕЙ В ТВОРЧЕСТВЕ А.А. БЛОКА. . . . . . . . . . . . . . . 106 Решением Президиума Высшей аттестационной комиссии при Министерстве образования и науки Российской Федерации от 09.02.2016 г. журнал «Ученые записки Орловского государственного университета» включен в перечень ведущих рецензируемых научных журналов и изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций на соискание ученых степеней доктора и кандидата наук по следующим отраслям и группам научных специальностей: 07.00.00 – исторические науки и археология; 10.01.00 – литературоведение; 10.02.00 – языкознание; 13.00.00 – педагогические науки.
Стр.1
Ученые записки Орловского государственного университета. №4 (77), 2017 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 4 – no. 77. 2017 Козельская Е.А. РЕЦЕНЗИЯ НА «СЛОВАРЬ АББРЕВИАТУРНЫХ РИФМ ФРАНЦУЗСКОГО РЭПА» В.М. ДЕБОВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Криволапов В.Н. «ЛИТЕРАТУРА» И «ЖИЗНЬ» В РОМАНЕ Ф.М. ДОСТОЕВСКОГО «УНИЖЕННЫЕ И ОСКОРБЛЁННЫЕ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Кургузова Н.В. ТРАДИЦИИ НАРОДНОЙ ВОЛШЕБНОЙ СКАЗКИ В ИСТОРИКО-ЛЕГЕНДАРНЫХ И БЫТОВЫХ ПОВЕСТЯХ XVII ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Лардыгина О.А. НЕСКАЗОЧНАЯ ПРОБЛЕМА ОДИНОЧЕСТВА В СКАЗКАХ М. Е. САЛТЫКОВА-ЩЕДРИНА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Мисиева Л.А. ОБРАЗ ЧЕЛОВЕКА В ЗЕРКАЛЕ АВАРСКИХ ГЕНДЕРНЫХ ПАРЕМИОЛОГИЧЕСКИХ ЕДИНИЦ, ПОСТРОЕННЫХ НА ПРИНЦИПЕ АЛОГИЗМА. . . . . . . . . . . 128 Отрубянникова К.А. (Жидиханова) ОБРАЗЫ СЛАВЯНСКОЙ МИФОЛОГИИ В ХУДОЖЕСТВЕННОМ МИРЕ СОНЕТОВ П.Д. БУТУРЛИНА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Проскурина В.Л. «МОРСКОЙ КОМПЛЕКС» В ЛИРИКЕ Д.С. МЕРЕЖКОВСКОГО. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 Ретинская Т.И. МЕТОДОЛОГИЯ ИЗУЧЕНИЯ ВИТАЛЬНОСТИ РЕГИОНАЛЬНОГО СЛОВА (НА МАТЕРИАЛЕ ШАМПАНСКОГО И АРДЕННСКОГО РЕГИОЛЕКТОВ) . . . . . . 143 Ситянина Н.В., Демидова М.М. НЕКОТОРЫЕ ОСОБЕННОСТИ ПОЛИСЕМАНТИЧЕСКИХ ПРОИЗВОДНЫХ НАИМЕНОВАНИЙ ЯВЛЕНИЙ ПРИРОДЫ В СОВРЕМЕННОМ АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Хабибуллина Л.Г. ВЫРАЖЕНИЕ ОБСТОЯТЕЛЬСТВЕННЫХ ОТНОШЕНИЙ БЕССОЮЗНЫМИ СЛОЖНОСОЧИНЕННЫМИ ПРЕДЛОЖЕНИЯМИ В ТЮРКСКИХ ЯЗЫКАХ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Шитакова Н.И. ЛЕВ ТОЛСТОЙ И ГАЙТО ГАЗДАНОВ: ТВОРЧЕСКИЕ СВЯЗИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 13.00.00  ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ Алдошина М.И., Лебедева Ю.И. ФОРМИРОВАНИЕ И РАЗВИТИЕ КВАЛИТОЛОГИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ РУКОВОДИТЕЛЕЙ ОРГАНИЗАЦИЙ ДЛЯ РЕАЛИЗАЦИИ АДАПТИРОВАННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ПРОГРАММ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Александрова А.П. FOREIGN LANGUAGES INVICTORIANERA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Беляева Н.Е., Есипов А.Л. ВОЛОНТЕРСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ В БИБЛИОТЕЧНО-ИНФОРМАЦИОННОЙ СФЕРЕ: РЕГИОНАЛЬНЫЙ АСПЕКТ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Бирюкова И.А. К ВОПРОСУ О ПРИМЕНЕНИИ ИННОВАЦИЙ В МИРОВОЙ ПРАКТИКЕ ПРЕПОДАВАНИЯ ИНОСТРАННЫХ ЯЗЫКОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Бураева В.Г. ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ МОБИЛЬНОСТЬ КАК ГЛАВНАЯ ДВИЖУЩАЯ СИЛА ТРУДОВОЙ АКТИВНОСТИ ЛИЧНОСТИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 Бурко Н.В., Орехова М.В., Шитакова Н.И., Ахинько Н.Н. К ВОПРОСУ О ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКЕ КАДРОВ ВЫСШЕЙ КВАЛИФИКАЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Гедулянов М.Т. МЕЖКУЛЬТУРНОЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ ВРАЧА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Грядунова Е.Н., Горин А.В., Грядунова К.А., Горина М.А. ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ АРХИТЕКТОРОВ С ПОМОЩЬЮ КЕЙС-МЕТОДА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Губарева Л.И., Тенетилова В.С., Селеменева Е.М. КОМПЕТЕНТНЫЙ ПРАКТИКО-ОРЕНТИРОВАННЫЙ ПОДХОД ВЫЯВЛЕНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ. . . . . . . 193 Еремина К.Ю., Тураева Н.П., Селина Т.А. АДАПТАЦИЯ СТУДЕНТОВ-ПЕРВОКУРСНИКОВ В УСЛОВИЯХ ТЕХНИЧЕСКОГО ВУЗА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 Заславская О.В. ЦЕННОСТНО-СМЫСЛОВОЙ КОНТЕКСТ СОВРЕМЕННОГО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА: ОБУЧЕНИЕ КАК ВОСПИТАНИЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 Зеленина Е.В. МЕТОДИКА РАБОТЫ С АУТЕНТИЧНЫМИ РЕКЛАМНЫМИ ВИДЕОРОЛИКАМИ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ СТУДЕНТОВ ВЫСШЕЙ ШКОЛЫ ПО НАПРАВЛЕНИЮ «РЕКЛАМА И СВЯЗИ С ОБЩЕСТВЕННОСТЬЮ». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 Иваненко И.Н. РОЛЬ ИННОВАЦИОННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ И ВКС ТЕХНОЛОГИЙ В ОБЕСПЕЧЕНИИ КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Иванова В.И., Девришева А.Е. МОТИВАЦИОННЫЙ КОМПОНЕНТ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ ПОДГОТОВКИ ПЕРЕВОДЧИКОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Илларионов С.В., Корнев Д.В. МЕТОДИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ПОДГОТОВКИ УЧИТЕЛЕЙ ПРЕДМЕТНОЙ ОБЛАСТИ «ИСКУССТВО» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Калашникова Н.Г., Горин А.В., Борзова М.В. ПРОЕКТИРОВАНИЕ И РЕАЛИЗАЦИЯ ТЕХНОЛОГИИ ОБУЧЕНИЯ ГРАФИЧЕСКИМ ДИСЦИПЛИНАМ В ЛОГИКЕ КОМПЕТЕНТНОСТНОГО ПОДХОДА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223 Козачок А.И., Пантелеев Р.Г. ОРГАНИЗАЦИОННО-УПРАВЛЕНЧЕСКАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ БУДУЩЕГО ВОЕННОГО СПЕЦИАЛИСТА В ОБЛАСТИ ТЕЛЕКОММУНИКАЦИЙ . . . . . . . . . . . 229 Котькова Г. Е. РАЗВИТИЕ СИСТЕМЫ СОПРОВОЖДЕНИЯ ВОСПИТАНИЯ ДЕТЕЙ В СОЦИОКУЛЬТУРНОМ ПРОСТРАНСТВЕ СЕЛА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Кошелева А.О., Шевченко О.И., Архипенко М.А. ЭФФЕКТИВНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ ПРЕПОДАВАТЕЛЯ ВЕДОМСТВЕННОГО ВУЗА В УСЛОВИЯХ ИНТЕГРАЦИИ НАУКИ И ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . 240 Курасбедиани З.В., Макеева В.С. АКТИВИЗАЦИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПОТЕНЦИАЛА ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКЕ БУДУЩИХ СОЦИОЛОГОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245 Лабейкин А.А., Мартынова М.В. ОРГАНИЗАЦИЯ ДЕТСКО-ЮНОШЕСКОГО ДОСУГА В УЧРЕЖДЕНИЯХ СОЦИАЛЬНОЙ СФЕРЫ: РЕГИОНАЛЬНЫЙ АСПЕКТ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 Лебедева Ю.И. ФОРМИРОВАНИЕ ПРОЕКТНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ИНКЛЮЗИВНОГО ОБРАЗОВАНИЯ У ПЕДАГОГОВ В СИСТЕМЕ ПОВЫШЕНИЯ КВАЛИФИКАЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 2
Стр.2
Ученые записки Орловского государственного университета. №4 (77), 2017 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 4 – no. 77. 2017 Матяш Н.В., Андрющенок Е.В. УСЛОВИЯ ФОРМИРОВАНИЯ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ СТУДЕНТОВ СРЕДСТВАМИ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ДИСКУРСА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259 Минаев С.В. ЭТАПЫ СТАНОВЛЕНИЯ КОМПЬЮТЕРНОЙ ЭТИКИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 Митрахович В.А., Мельковская Е.А. ОБ ОЦЕНКЕ ВАЖНОСТИ КОМПЕТЕНЦИЙ КУРСАНТОВ ВОЕННО-МОРСКИХ ВЫСШИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 Митяева А.М., Егорычев А.М., Фомина С.Н., Митяева Е.В. СОВРЕМЕННЫЕ ПОДХОДЫ К ФУНКЦИОНИРОВАНИЮ И РАЗВИТИЮ ОТЕЧЕСТВЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272 Морозова Н.Н., Проскурякова Л.К. РЕАЛИЗАЦИЯ МЕТОДОВ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ПРОЦЕССЕ МАТЕМАТИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ В ТЕХНИЧЕСКОМ ВУЗЕ . . . . . . 280 Озерова А.А. ПРАВА И ОБЯЗАННОСТИ, НЕОБХОДИМЫЕ ЗНАНИЯ ДЛЯ ПСИХОЛОГА-ПЕДАГОГА, ПОСТРОЕННЫЕ НА ОСНОВЕ КОНСТИТУЦИОННОГО, АДМИНИСТРАТИВНОГО, ГРАЖДАНСКОГО, СЕМЕЙНОГО ЗАКОНОДАТЕЛЬСТВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 Пузанкова Е.Н., Пашков Е.С. ФОРМИРОВАНИЕ ЯЗЫКОВОЙ СПОСОБНОСТИ ПРИ ИЗУЧЕНИИ ЛЕКСИКИ РУССКОГО ЯЗЫКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293 Рак Е.В., Васильева А.М. СООТНОШЕНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ СУБЪЕКТНОСТИ И ЛИЧНОЙ ЗНАЧИМОСТИ ВЫБРАННОЙ ПРОФЕССИИ У БУДУЩИХ ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ В ОБЛАСТИ ДИЗАЙН . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297 Сафонова М.Ю., Греков А.Д., Петров С.И. О КОДЕКСЕ ЭТИКИ ДЕПУТАТОВ МОЛОДЕЖНОГО ПАРЛАМЕНТА ПРИГОРОДСКОЙ ДУМЕ ГОРОДА ШАХТЫ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300 Селютин В.Д., Лебедева Е.В. РАЗРАБОТКА КОНЦЕПЦИИ ПОДГОТОВКИ БАКАЛАВРОВ ЭКОНОМИКИ НА ОСНОВЕ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ В УСЛОВИЯХ КОМПЕТЕНТНОСТНОГО ПОДХОДА КАК МЕТОДИКО-МАТЕМАТИЧЕСКАЯ ЗАДАЧА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303 Силко Ю.В. ТРЕНИНГ КАК ФОРМА ОПТИМИЗАЦИЯ СТРУКТУРЫ СИСТЕМЫ ОБУЧЕНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306 Смагина Т.И. ВУЗ – ДЛЯ НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЫ: ИДЕЯ РЕАЛИЗАЦИИ ДОПОЛНИТЕЛЬНОЙ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ОБЩЕРАЗВИВАЮЩЕЙ ПРОГРАММЫ ПО ФРАНЦУЗСКОМУ ЯЗЫКУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 Созаев К.Г. ПРОБЛЕМЫ ПРОФОРИЕНТАЦИИ И ВЫБОРА ПРОФЕССИИ В КОНТЕКСТЕ УЧЕБНО-ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ УЧАЩИХСЯ ШКОЛ И СТУДЕНТОВ ВУЗОВ РСО-АЛАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313 Сысоева О.С., Агафонов А.С., Тураева Н.П. ФОРМИРОВАНИЕ ТОЛЕРАНТНОГО СОЗНАНИЯ В МОЛОДЕЖНОЙ СТУДЕНЧЕСКОЙ СРЕДЕ КАК ОДИН ИЗ МЕТОДОВ ПРОТИВОДЕЙСТВИЯ ТЕРРОРИЗМУ И ЭКСТРЕМИЗМУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319 Таканаев А.А., Яроватая М.А. ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ОСОБЕННОСТЕЙ БИОДЕГРАДАЦИИ ПОЛИМЕРНЫХ ПРОИЗВОДНЫХ ДЛЯ БОЛЕЕ ЭФФЕКТИВНОГО УСВОЕНИЯ ДИНАМИЧЕСКОЙ БИОХИМИИ БИОМАКРОМОЛЕКУЛ СТУДЕНТАМИ МЕДИЦИНСКИХ ВУЗОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 Тамбовский О.М., Руднева Е.И. ВНУТРЕННЕЕ УСТРОЙСТВО И ДОКУМЕНТАЦИОННОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЙ НАЦИОНАЛЬНОГО ТИПА В РОССИИ В КОНЦЕ ХIX – НАЧАЛА ХХ ВЕКОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325 Тамбовский О.М., Руднева Е.И. ТИПОЛОГИЯ РУССКОЙ НАЦИОНАЛЬНОЙ ШКОЛЫ КОНЦА ХIX – НАЧАЛА ХХ ВЕКОВ В ПЛАНЕ СТРАТЕГИИ СОВРЕМЕННОГО НАЦИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332 Терехова Е.А. МУЗЕЙ И ВУЗОВСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ (ПРОБЛЕМЫ КОМПЛЕКТОВАНИЯ В УЧЕБНОЙ ЛИТЕРАТУРЕ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336 Уварова М.Н., Павлова Т.А. АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ РАЗВИТИЯ И КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАНИЯ НА СОВРЕМЕННОМ ЭТАПЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341 Хворостов Д.А. ПРИМЕНЕНИЕ РОЛЕВОЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ОРИЕНТИРОВАННОЙ ИГРЫ В ПОДГОТОВКЕ СТУДЕНТОВ-ДИЗАЙНЕРОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345 Хворостов А.С. ИСТОРИЯ ОТЕЧЕСТВЕННОГО ИСКУССТВА: ТАИНСТВЕННЫЙ «ВОДОЁМ» В ОДНОИМЁННОЙ КАРТИНЕ БОРИСОВА-МУСАТОВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349 Черникова С.М. ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ПОДГОТОВКА СТУДЕНТОВ ХУДОЖЕСТВЕННО-ГРАФИЧЕСКОГО ФАКУЛЬТЕТА ПО ДИСЦИПЛИНЕ «ИНЖЕНЕРНАЯ ГРАФИКА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 352 Чиркова Е.И., Зорина Е.М. ИСПОЛЬЗОВАНИЕ СМЕШАННЫХ ОПОР В СМЕШАННОМ ОБУЧЕНИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355 Шамарина Е.В. ПРИЕМЫ КОРРЕКЦИИ РЕЧИ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ С ЗАДЕРЖКОЙ ПСИХИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ СРЕДСТВАМИ АРТПЕДАГОГИКИ И АРТТЕРАПИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 362 Шугалей Д.В. ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ПРОЦЕССА СОПРОВОЖДЕНИЯ ФИЗИЧЕСКОГО СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ КУРСАНТОВ В ВОЕННОМ ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367 Якушев М.В. КОМПЕТЕНЦИИ И УМЕНИЯ В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКЕ УЧИТЕЛЯ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372 Якушкина Г.В., Зива В.Ф. ОРГАНИЗАЦИЯ ПОДГОТОВКИ ОБУЧАЮЩИХСЯ ПО ПРОГРАММАМ МАГИСТРАТУРЫ В ВУЗЕ КУЛЬТУРЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 377 РЕГИОНАЛЬНАЯ ЛЕКСИКОЛОГИЯ И ЛЕКСИКОГРАФИЯ В ОРЛОВСКОМ ГОСУДАРСТВЕННОМ УНИВЕРСИТЕТЕ ИМЕНИ И.С. ТУРГЕНЕВА . . . . . . . . . . 382 ОБЗОРЫ РЕЦЕНЗИИ Бондарев А.А., Боева М.А. О КУЛЬТУРЕ РЕЧИ ПРЕПОДАВАТЕЛЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 389 РЕДАКЦИОННО-ИЗДАТЕЛЬСКАЯ КОЛЛЕГИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 392 ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ НАУЧНОЙ СТАТЬИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 393 3
Стр.3
Scientifi c journal It was founded in 1940 Is published 4 times a year SCIENTIFIC NOTES OF OREL STATE UNIVERSITY Vol.4 - No.77 2017 October-December Editorial board: Scientifi c editor-in-chief Avdeyev F.S. Doctor in Pedagogics, Prof. Scientifi c deputy editor-in-chief Puzankova E.N. Doctor in Pedagogics, Prof. Board members: Dudina E.F. Candidate of Philology (Russia) Khovanskaya E.A. Candidate of Pedagogics (Russia) Alexandrova A.P. Candidate of Philology, Docent (Russia) Eisenstat M.P. Doctor of History, Prof. (Russia) Antonova M.V. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Arzakanyan M.Ts. Doctor of History, Prof. (Russia) Arsent’yeva N.N. Doctor of Philology, Prof. (Spain) Bednarskaya L.D. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Vidmarovich N.P. Doctor of Philology, Prof. (Croatia) Gella T.N. Doctor of History, Prof. (Russia) Zaichenkova M.S. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Ivanov A.E. Doctor of History, Prof. (Russia) Izotov V.P. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Kovalev P.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Larionova L.G. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia) L’vova S.I. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia) Maimeskulova A.L. Doctor of Sciences, extraordinary Prof. (Poland) Minakov S.T. Doctor of History, Prof. (Russia) Mikhal`chenko S.I. Doctor of History, Prof. (Russia) Mikheicheva E.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Nikonova T.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Novikov S.N. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Obraztsov P. I. Doctor in Pedagogics, Prof.(Russia) Pasternak E.L. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Pogosyan V.A. Doctor of History, Prof. (Armenia) Ponchon T. Doctor of Philology, Prof. (France) Retinskaya T.I. Doctor of Philology, Docent (Russia) Tamine M. Doctor of Philology, Prof. (France) Ter-Minasova S.G. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Uman A.I. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Chekova-Dimitrova I. Candidate of Philology, Docent (Bulgaria) Chelysheva I.I. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Cherepanova L.V. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Chikalova I.R. Doctor of History, Prof. (Belarus) Shemchuk J.M. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Shi Hunshen Candidate of Philology, Prof. (China) Yamaguchi R. Doctor of Philology (Japan) Acting chief editor Dudina E.F. Candidate of Philology Editorial Offi ce address: 302026, Orel, 95 Komsomolskaya Str., of. 237. Tel. (468-2) 43-17-40 www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru Registered in the Federal Service for Supervision of Communications, Information Technology and Mass Communications. Certifi cate ПИ № ФС 77-65752 from 20.05.2016 Index 43366 on general catalog «Press of Russia» © Team of authors, 2017 © OSU named after I.S. Turgenev, 2017 By the decision of the Higher Attestation Commission of the Ministry of Education and Science 09.02.2016 the journal “Scientifi c Notes of Orel State University” is included in the list of leading reviewed scientifi c journals and publications, in which the scientifi c results of dissertations for the degree of doctor and candidate of sciences. It covers the following scientifi c fi elds: 07.00.00 – historical sciences and archaeology; 10.01.00 – literary criticism; 10.02.00 – linguistics; 13.00.00 – pedagogical sciences. 4 The founder – Federal State Budget Educational Institution of Higher Education «Orel State University named after I.S. Turgenev» FSBEI HE «OSU named after I.S. Turgenev» Contents 07.00.00  HISTORICAL SCIENCES Gella T.N. THE RUSSIAN ANALYSTS ABOUT THE PROBLEMS OF DEVOLUTION IN THE UK IN 2014-2017 . . . . . 7 Gorbachyev V.G. PARLIAMENTARISM AND MULTIPLICITY OF PARTIES IN THE REGION: THE FOURTH BRYANSK OBLAST DUMA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Mayorov А.А. SOME ASPECTS OF THE WEST SLAVIC CULTURAL INFLUENCE ON VYATICHI AND RADIMICHI . . 19 Orlov A.S. ARMY AND SOCIETY IN 19TH CENTURY RUSSIA: ON HISTORY OF INTERRELATIONSHIP . . . . . . . . 22 Stepanov V.P. THE EVENTS OF APRIL 7, 2009 AND SUBSEQUENT ADJUSTMENTS OF THE ETHNIC POLICY IN THE REPUBLIC OF MOLDOVA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Stepanova V.V. LEGISLATIVE INITIATIVES OF THE CONSERVATIVE PARTY OF GREAT BRITAIN IN THE FIELD OF SCHOOL EDUCATION IN THE LATE XIX – EARLY XX CENTURIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 10.00.00  PHILOLOGICAL SCIENCES Antonova M.V., Puzankova E.N. “LYRICAL PATRIOTISM” AND PATRIOTIC LITERARY CRITICISM OF NIKOLAI STARCHENKO . . . . . 33 Arakcheeva O.S. THE STRUCTURE OF THE EPISTLE OF ANDREY KURBSKY TO THE PRINCESS CZARTORYSKI . . . . 36 Basova L.V. MODERN POLITICAL AND LEGAL DISCOURSE: FUNCTIONAL STYLISTIC VALUE . . . . . . . . . . . . . . . 40 Belskaya A.A. «VIRGIN SOIL» BY I. S. TURGENEV: ODORISTIC POETICS OF FEMALE IMAGES OF THE NOVEL . . .44 Belyutina Yu.A. PRAGMALINGUISTIC MEANS OF DIFFAMATION IN THE COMMUNICATIVE DOMAIN ‘SLANDER’ . 54 Bubnov S.A. TOUR OF S.A. YESENIN IN EUROPE AND AMERICA – BEGINNING OF THE POET’S WORLD FAME . 57 Vishniakova E.A. FOREIGN INCLUSIONS IN THE EPISTOLARY PROSE OF VASILY ZHUKOVSKY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Volkov I.O. I.S. TURGENEV AND W. SHAKESPEARE: STEPPE SPACE POETICS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Gulyga O.A. IDENTITY, SIMILARITY AND ACTIVATION STATE (ADJECTIVES MÊME AND ТОТЖЕ IN FRENCH AND RUSSIAN) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 Druzhinina S.I. TO THE QUESTION OF THE FEATURES OF THE SENTENCES WITH THE CIRCUMSTANCE OF COMPARISON . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Druzhinina S.I. ABOUT COMPLEX SENTENCES WITH SYNCRETIC SEMANTIC COMPARISON AND PURPOSE . . . . .83 Ilyutochkina N.V. ESTATE “SPASSKOE-LUTOVINOVO” IN THE CULTURAL AND HISTORICAL SPACE OF MEDIAL RUSSIA OF THE XIX CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Ioanesyan E.R. NAMING INTENSITY OF EMOTION IN FRENCH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Klochkov A.V. AGAIN ABOUT THE TRANSLATION AS A INTERLINGUAL TRANSFORMATION . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Kovaleva T.V. THE CONCEPT OF THE POETIC BOOK FOR CHILDREN IN A.A. BLOK’S WORKS . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Kozelskaya E.A. THE REVIEW ON “ABBREVIATED RHYME DICTIONARY OF THE FRENCH RAP” BY V.M. DEBOV . 113
Стр.4
Ученые записки Орловского государственного университета. №4 (77), 2017 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 4 – no. 77. 2017 Krivolapov V.N. “LITERATURE” AND “LIFE” IN THE NOVEL OF F. DOSTOEVSKY “HUMILIATED AND OFFENDED”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Kurguzova N.V. THE TRADITIONS OF THE FOLK FAIRY TALE IN THE HISTORICAL-LEGENDARY AND EVERYDAY STORIES OF THE 17TH CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Lardygina O.A. NOT A FAIRY PROBLEM OF LONELINESS IN FAIRY TALES BY SALTYKOV-SCHEDRIN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Misieva L.A. THE IMAGE OF A PERSON IN THE AVAR GENDER PAROEMIOLOGICAL UNITS, FORMED ON THE BASIS OF ALOGISM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Otrubyannikova K.A. (Zhidikhanova) IMAGES OF SLAVIC MYTHOLOGY IN THE ARTISTIC WORLD OF SONNETS BY P.D.BUTURLIN. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Proskurina V.L. «SEA SUBJECTS» IN LYRICS BY D. S. MEREZHKOVSKY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 Retinskaya T.I. METHODOLOGY OF STUDYING VITALITY OF THE REGIONAL WORD (ON THE MATERIAL OF THE CHAMPAGNE AND ARDENNES REGIOLECTS). . . . . . 143 Sityanina N.V., Demidova M.M. SOME PECULIARITIES OF POLYSEMOUS DERIVED NAMES OF NATURAL PHENOMENA IN MODERN ENGLISH. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Habibullina L.G. THE EXPRESSION OF ADVERBIAL RELATIONS WITH ASYNDETIC COMPOUND SENTENCES IN TURKIC LANGUAGES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Shitikova N.I. LEV TOLSTOY AND GAITO GAZDANOV: THE CREATIVE CONNECTION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 13.00.00  PEDAGOGICAL SCIENCES Aldoshina M.I., Lebedeva Yu.I. THE FORMATION AND DEVELOPMENT OF QUALITYCHECK COMPETENCE OF MANAGERS OF ORGANIZATIONS TO IMPLEMENT TAILORED EDUCATIONAL PROGRAMS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Alexandrova A.P. ИНОСТРАННЫЕ ЯЗЫКИ В ВИКТОРИАНСКУЮ ЭПОХУ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Belyaeva N.E., Esipov A.L. VOLUNTEER ACTIVITY IN THE LIBRARY AND INFORMATION SPHERE: REGIONAL ASPECT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Biryukova I.A. TO THE QUESTION OF THE USE OF INNOVATIONS IN THE WORLD PRACTICE OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Buraeva V.G. PROFESSIONAL MOBILITY AS THE MAIN MOVING FORCE OF LABOR ACTIVITY OF THE PERSON. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 Burko N.V., Orekhova M.V., Shitakova N.I., Akhinko N.N. TO THE QUESTION OF THE PSYCHO-PEDAGOGICAL TRAINING OF HIGH QUALIFICATION STAFF . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Gedulyanov M.T. INTERCULTURAL INTERACTION OF THE DOCTOR. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Gryadunova E.N., Gorin A.V., Gryadunova K.A., Gorina M.A. FORMATION OF ARCHITECTS’ PROFESSIONAL COMPETENCES VIA THE CASE METHOD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Gubareva L.I., Tenetilova B.S., Selemeneva E.M. COMPETENT PRACTICE-ORENTIGATED APPROACH TO DETECTION OF PROFESSIONAL COMPETENCES FUTURE TEACHERS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193 Eremina K.Y., Тuraeva N.P., Selina T.A. ADAPTATION OF FIRST-YEAR STUDENTS IN THE CONDITIONS OF A TECHNICAL COLLEGE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 Zaslavskaya O.V. VALUABLE-MEANINGFUL CONTEXT OF THE MODERN EDUCATIONAL PROCESS: TRAINING AS EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 Zelenina E.V. METHODS OF WORK WITH AUTHENTIC COMMERCIAL VIDEOS IN THE PROCESS OF TEACHING A FOREIGN LANGUAGE TO BACHELORS OF ADVERTISING AND PUBLIC RELATIONS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 Ivanenko I.N. THE ROLE OF INNOVATION AND ACF TECHNOLOGIES IN ENSURING THE QUALITY OF EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Ivanova V.I., Devrisheva A.E. MOTIVATIONAL COMPONENT OF EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF TRANSLATOR TRAINING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Illarionov S.V., Kornev D.V. METHODICAL BASES OF TRAINING OF TEACHERS OF SUBJECT DOMAIN «ART» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Kalashnirova N.G., Gorin A.V., Borzova M.V. DESIGNING AND IMPLEMENTING THE TECHNOLOGY OF TEACHING GRAPHIC DISCIPLINES IN THE LOGIC OF THE COMPETENCE APPROACH . . . . . . 223 Kozachok A.I., Panteleev R.G. THE ORGANIZATIONAL AND ADMINISTRATIVE COMPETENCE OF THE FUTURE MILITARY SPECIALIST IN THE FIELD OF TELECOMMUNICATIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Kotkova G.E. DEVELOPMENT OF SYSTEM OF SUPPORT OF EDUCATION OF CHILDREN IN SOCIO-CULTURAL SPACE OF THE VILLAGE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Kosheleva A.O., Shevchenko O.I., Arkhipenko M.A. EFFECTIVE ACTIVITY OF A TEACHER AT A DEPARTMENTAL HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTION IN THE CONTEXT OF INTEGRATING SCIENCE AND EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240 Kurasbediani Z.V., Makeeva V.S. ACTIVIZATION OF EDUCATIONAL POTENTIAL OF PHYSICAL CULTURE DURING PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE SOCIOLOGIST . . . . . . . . . . . . . 245 Labeykin A.A., Martynova M.V. ORGANIZATION OF CHILDREN AND YOUTH LEISURE IN SOCIAL INSTITUTIONS: A REGIONAL ASPECT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 Lebedeva Yu.I. FORMATION OF PROJECT COMPETENCE OF INCLUSIVE EDUCATION AMONG TEACHERS IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 Matyash N.V., Andryushchenok E.V. CONDITIONS FOR FORMATION OF INFORMATION-COMMUNICATIVE COMPETENCE OF STUDENTS BY MEANS OF PEDAGOGICAL DISCOURSE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259 Minaev S.V. STAGES OF FORMATION OF COMPUTER ETHICS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 5
Стр.5
Ученые записки Орловского государственного университета. №4 (77), 2017 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 4 – no. 77. 2017 Mitrakhovich V.A., Melkovskaya E.A. ABOUT ASSESSMENT OF THE IMPORTANCE OF COMPETENCES FOR CADETS OF NAVAL INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 Mityaeva A.M., Egorychev A.M., Fomina S.N., Mityaeva E.V. MODERN APPROACHES TO FUNCTIONING AND DEVELOPMENT OF DOMESTIC EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272 Morozova N.N., Proskouryakova L.K. IMPLEMENTATION OF RESEARCH METHODS IN THE COURSE OF MATHEMATICAL TRAINING AT A TECHNICAL HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 Ozerova A.A. RIGHTS AND DUTIES, NECESSARY KNOWLEDGE FOR THE PSYCHOLOGIST-TEACHER, BUILT ON THE BASIS OF CONSTITUTIONAL, ADMINISTRATIVE, CIVIL, FAMILY LEGISLATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 Puzankova E.N., Pashkov E.S. THE FORMATION OF THE LANGUAGE ABILITY WHILE STUDYING THE RUSSIAN VOCABULARY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293 Rak E.V., Vasilieva A.M. THE RATIO OF PROFESSIONAL SUBJECTIVITY AND PERSONAL IMPORTANCE OF THE CHOSEN PROFESSION IN FUTURE TEACHERS IN THE FIELD OF DESIGN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297 Safonova M.Y., Grekov A.D., Petrov S.I. ABOUT THE CODEX OF ETHICS FOR DEPUTIES OF THE YOUTH PARLIAMENT AT THE CITY DUMA OF THE CITY OF SHAKHTY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300 Selyutin V.D., Lebedeva E.V. THE CONCEPT OF PREPARATION OF BACHELORS OF ECONOMY ON THE BASIS OF FORECASTING IN CONDITIONS OF COMPETENCE APPROACH AS A METHODOLOGICAL AND MATHEMATICAL PROBLEM. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303 Silko Ju.V. TRAINING AS A FORM OF OPTIMIZATION OF THE STRUCTURE OF EDUCATION SYSTEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306 Smagina T.I. HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENT – FOR PRIMARY SCHOOL: THE IDEA OF REALIZATION OF THE ADDITIONAL EDUCATIONAL DEVELOPING PROGRAMME OF TEACHING THE FRENCH LANGUAGE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 Sozayev K.G. PROBLEMS OF VOCATIONAL GUIDANCE AND CHOICE OF PROFESSION IN THE CONTEXT OF EDUCATIONAL AND COGNITIVE ACTIVITY OF PUPILS AND UNIVERSITY STUDENTS IN NORTH OSSETIA-ALANIA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313 Sysoeva O.S., Аgafonov А.S., Тuraeva N.P. FORMATION OF TOLERANT CONSCIOUSNESS IN THE YOUTH STUDENT COMMUNITY AS ONE OF THE METHODS AMONG ACTIONS AGAINST TERRORISM AND EXTREMISM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319 Takanaev A.A., Yarovataya M.A. THE USЕOF BIODEGRADABLE POLYMER DERIVATIVES FEATURES FOR MORE EFFECTIVE LEARNING OF DYNAMIC CHEMISTRY BIOMACROMOLECULESBY MEDICAL STUDENTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 Tambovsky O.M., Rudneva E.I. INTERNAL ARRANGEMENT AND DOCUMENTATION MENEGMENT OF ACTIVITIES OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF NATIONAL TYPE IN RUSSIA AT THE END OF THE XIX – THE BEGINNING OF THE XX CENTURIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325 Tambovsky O.M., Rudneva E.I. TYPOLOGY OF THE RUSSIAN NATIONAL SCHOOL AT THE END OF THE ХIX–THE BEGINNING OF THE XX CENTURIES IN THE STRATEGY PLAN OF CONTEMPORARY NATIONAL EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332 Terekhova E.A. MUSEUM AND UNIVERSITY EDUCATION (PROBLEMS OF GATHERING IN THE ACADEMIC LITERATURE) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336 Uvarova M.N., Pavlova T.A. URGENT PROBLEMS OF DEVELOPMENT AND QUALITY OF EDUCATION AT THE MODERN STAGE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341 Khvorostov D.A. THE USE OF ROLE-PLAYING PROFESSIONALLY ORIENTED GAMES IN THE PREPARATION OF STUDENTS-DESIGNERS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345 Khvorostov A.S. THE HISTORY OF DOMESTIC ART: THE MYSTERIOUS «BODY OF WATER» IN THE SAME THE PICTURE BY BORISOV-MUSATOV. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349 Chernikova S.M. PROFESSIONAL TRAINING OF STUDENTS OF ARTISTIC-GRAPHIC FACULTY IN THE DISCIPLINE «ENGINEERING GRAPHICS». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 352 Chirkova E.I., Zorina E.M. USE OF BLENDED CUES IN THE BLENDED LEARNING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355 Shamarina E.V. SPEECH CORRECTION TECHNIQUES BY MEANS OF ART PEDAGOGY AND ART THERAPY FOR JUNIOR STUDENTS WITH DEVELEPMENTAL DELAY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 362 Shugalya D.V. PEDAGOGICAL BASES OF PROCESS OF MAINTENANCE OF PHYSICAL IMPROVEMENT OF CADETS IN A MILITARY HIGHER EDUCATION INSTITUTION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367 Yakushev M.V. COMPETENCIES AND SKILLS IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF TEACHERS OF A FOREIGN LANGUAGE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372 Yakushkina G.V., Ziva V.F. PECULIARITIES OF TRAINING OF STUDENTS IN MASTER DEGREE PROGRAMS АT THE HIGHER EDUCATION INSTITUTION OF CULTURE . . . . . . . . . . . . 377 REVIEWS Bondarev А.А., Boeva M.A. ABOUT HIGH STANDARTS OF TEACHER’S SPEECH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 389 6
Стр.6