ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА
УЧЕНЫЕ ЗАПИСКИ
Научный журнал
Издается с 1940 года
Выходит 4 раза в год
№ 2 (75) 2017
Апрель–июнь
Редакционно-издательская коллегия:
Главный редактор
Авдеев Ф.С. д-р пед. наук, проф.
Заместитель главного редактора
Пузанкова Е.Н., д-р пед. наук, проф.
Члены редколлегии:
Дудина Е.Ф. канд. филол. наук (Россия)
Хованская Е.А. канд. пед. наук (Россия)
Александрова А.П. канд. филол. наук, доц. (Россия)
Айзенштат М.П. д-р ист. наук (Россия)
Антонова М.В. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Арзаканян М.Ц. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Арсентьева Н.Н. д-р филол. наук, проф. (Испания)
Беднарская Л.Д. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Видмарович Н.П. д-р филол. наук, проф. (Хорватия)
Гелла Т.Н. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Зайченкова М.С. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Иванов А.Е. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Изотов В.П. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ковалев П.А. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ларионова Л.Г. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Львова С.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Маймескулова А.Л. д-р наук, экстраорд. проф. (Польша)
Минаков С.Т. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михальченко С.И. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михеичева Е.А. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Никонова Т.А. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Новиков С.Н. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Образцов П.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Пастернак Е.Л. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Погосян В.А. д-р ист. наук, проф. (Армения)
Поншон Т. д-р филол. наук, проф. (Франция)
Ретинская Т.И. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Тамин М. д-р филол. наук, проф. (Франция)
Тер-Минасова С.Г. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Уман А.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Чекова-Димитрова И. канд. филол. наук, доц. (Болгария)
Челышева И.И. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Черепанова Л.В. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Чикалова И.Р. д-р ист. наук, проф. (Белорусь)
Шемчук Ю.М. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Ши Хуншен канд. филол. наук, проф. (Китай)
Ямагути Р. д-р филол. наук, проф. (Япония)
И.о. ответственного редактора
Дудина Е.Ф. канд. филол. наук
Адрес редакции:
302026, г. Орел, ул. Комсомольская, 95, каб. 237.
Тел. (486-2) 43-17-40
www. oreluniver.ru
E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Зарег. в Федеральной службе по надзору в сфере связи,
информационных технологий и массовых коммуникаций.
Свидетельство ПИ № ФС 77-65752 от 20.05.2016
Подписной индекс 43366
по объединенному каталогу «Пресса России»
© Коллектив авторов, 2017
© ОГУ имени И.С. Тургенева, 2017
Решением Президиума Высшей аттестационной комиссии при Министерстве образования и науки Российской Федерации от
09.02.2016 г. журнал «Ученые записки Орловского государственного университета» включен в перечень ведущих рецензируемых
научных журналов и изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций на
соискание ученых степеней доктора и кандидата наук по следующим отраслям и группам научных специальностей: 07.00.00 –
исторические науки и археология; 10.01.00 – литературоведение; 10.02.00 – языкознание; 13.00.00 – педагогические науки.
Учредитель – федеральное государственное бюджетное
образовательное учреждение высшего образования
«Орловский государственный университет
имени И.С. Тургенева»
ФГБОУ ВО «ОГУ имени И.С. Тургенева»
Содержание
07.00.00 ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ
Антюхова Е.А.
СТРАТЕГИЯ «УПРАВЛЯЕМОГО ХАОСА» И СОБЫТИЯ «АРАБСКОЙ ВЕСНЫ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Бирюкова К.В.
РОССИЙСКАЯ ДУХОВНАЯ МИССИЯ В ИЕРУСАЛИМЕ И ИМПЕРАТОРСКОЕ
ПРАВОСЛАВНОЕ ПАЛЕСТИНСКОЕ ОБЩЕСТВО. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Горбачев В.Г.
МНОГОПАРТИЙНОСТЬ И ПАРЛАМЕНТАРИЗМ В РЕГИОНЕ:
БРЯНСКАЯ ОБЛАСТНАЯ ДУМА ПЯТОГО СОЗЫВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Горлова Н.И.
ИЗ ИСТОРИИ РАЗВИТИЯ РЕСТАВРАЦИОННОГО ДОБРОВОЛЬЧЕСКОГО
ДВИЖЕНИЯ В СССР В 60–80-Е ГОДЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
Долгова В.Н.
«РУССКИЕ СЕЗОНЫ» В АНГЛИИ: НЕИЗВЕСТНЫЕ СТРАНИЦЫ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Золотарева Е.В., Емельянова О.Ю.
УСАДЬБА ГОЛИЦЫНЫХ – ИСТОРИЯ И СОВРЕМЕННОЕ СОСТОЯНИЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Золотарева Е.В., Емельянова О.Ю.
УСАДЬБА НОВОСИЛЬЦЕВЫХ – ПАМЯТНИК САДОВО-ПАРКОВОГО ИСКУССТВА XVIII В. . . . . . . 36
Климков О.С.
ИСТОРИЧЕСКАЯ И ФИЛОСОФСКАЯ ОСНОВА ИСИХАСТСКИХ СПОРОВ
В КОНЦЕПЦИИ Ф.И. УСПЕНСКОГО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40
Миронова Т.П.
СОВЕТСКО-ФРАНЦУЗСКИЕ СВЯЗИ В СФЕРЕ ЛИТЕРАТУРЫ В 20-Е ГОДЫ XX ВЕКА . . . . . . . . . . . . .46
Никифоров В.А.
ТЕНДЕНЦИИ РАЗВИТИЯ СЛОЖНОСТРУКТУРНЫХ КОМПЛЕКСОВ НОРМ,
СОЗДАВАЕМЫХ ДЛЯ РЕГУЛИРОВАНИЯ МИРОВОГО ТОРГОВОГО ОБОРОТА . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
Пеньков А.И.
ОБОСНОВАНИЕ В.П. ВОРОНЦОВЫМ ИДЕОЛОГИИ «ПРАКТИЧЕСКОГО»
НАРОДНИЧЕСТВА 1890-Х ГГ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
Степанов А.Н.
ЭСТЕТИЧЕСКИЕ ИДЕИ РУССКОЙ СОЦИАЛЬНОЙ ФИЛОСОФИИ ПЕРВОЙ ТРЕТИ XIX В. . . . . . . . .63
Столярова К.А.
ОСОБЕННОСТИ ФОРМИРОВАНИЯ ЗЕМЕЛЬНОЙ СОБСТВЕННОСТИ ПО ДОКУМЕНТАМ
ПЕЧАТНОГО ПРИКАЗА НА ПРИМЕРЕ ИСТОРИИ РОДА ДВОРЯН ДОМОГАЦКИХ. . . . . . . . . . . . . . . .71
Ченская Т.В.
СОВЕТСКАЯ ИНТЕЛЛИГЕНЦИЯ РОССИЙСКОЙ ДЕРЕВНИ 1926 – 1932 ГГ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75
Шапиро Б.Л.
ВСАДНИКИ В КРУЖЕВАХ: ЗОЛОТО-СЕРЕБРЯНАЯ ОТДЕЛКА
В МУНДИРНЫХ И АМУНИЧНЫХ ВЕЩАХ XVIII В. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79
10.00.00 ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Агларова З.М., Абдулаева Р.Н.
МОТИВ САКРАЛЬНОСТИ ГОСТЯ В ГРУЗИНСКОМ И ДАГЕСТАНСКОМ ФОЛЬКЛОРЕ. . . . . . . . . . . .83
Бахвалова Т.В.
ЛЕКСИКА ОРЛОВСКИХ ГОВОРОВ: ЛИНГВОГЕОГРАФИЧЕСКИЙ ФАКТОР ПРИ ВЫЯСНЕНИИ
ЭТИМОЛОГИИ И СЕМАНТИКИ ДИАЛЕКТНОГО СЛОВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87
Белькова А.Е.
ЛИНГВОСТИЛИСТИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ КОРПОРАТИВНОГО ЖУРНАЛА
«НЕФТЕГАЗОВОЕ ОБОЗРЕНИЕ» КАК ИНСТРУМЕНТ ПОЗИЦИОНИРОВАНИЯ
НЕФТЕСЕРВИСНОЙ КОМПАНИИ SCHLUMBERGER . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92
Воронцова Ю.А.
БИЛИНГВИЗМ КАК СОЦИАЛЬНОЕ И ЯЗЫКОВОЕ ЯВЛЕНИЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97
Галай К.Н.
«99 ФРАНКОВ» Ф. БЕГБЕДЕРА КАК ПОСТМОДЕРНИСТСКАЯ АНТИУТОПИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . .101
Стр.1
Ученые записки Орловского государственного университета. №2 (75), 2017 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 75. 2017
Данилова А.С.
АРГО ЧАСТНЫХ ШКОЛ-ПАНСИОНОВ ВЕЛИКОБРИТАНИИ КАК ЧАСТЬ ИНТЕГРАТИВНОЙ
ХАРАКТЕРИСТИКИ ОРГАНИЗАЦИИ ВОСПИТАНИЯ «THE SPIRIT OF THE SCHOOL» («ДУХ ШКОЛЫ») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Должич Е.А.
ПОЛИФОНИЧНОСТЬ ИСПАНСКОГО НАУЧНОГО ТЕКСТА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Дудко А.Э.
СОНЕТЫ «TO GENEVRA» ДЖ.Г. БАЙРОНА В ПЕРЕВОДЕ Н.А. ХОЛОДКОВСКОГО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Зайчёнкова М.С., Изотов В.П., Изотов В.В.
РЕТРОСКРИПЦИЯ В ЛЕКСИКОГРАФИЧЕСКОМ ОСВЕЩЕНИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Изотов В.П., Изотов В.В.
ТМЕЗИС: СЛИТНО, ПОЛУСЛИТНО, РАЗДЕЛЬНО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Ковалев П.А.
СТИХОТВОРЕНИЕ «САУЛ» В КОМПОЗИЦИИ «ЕВРЕЙСКИХ МЕЛОДИЙ» ДЖ.Г. БАЙРОНА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Ковалев П.А.
МАРГИНАЛЬНЫЕ ФОРМЫ РУССКОГО ПОЭТИЧЕСКОГО ДИСКУРСА: АКРОСТИХ, ТАВТОГРАММА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Ковалева Т.В.
ДЕТСКАЯ ПОЭЗИЯ В.А.ЖУКОВСКОГО В КОНТЕКСТЕ ЭВОЛЮЦИИ РУССКОГО ПОЭТИЧЕСКОГО ДИСКУРСА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Мартынова Е.М.
СЦЕНАРИИ РАЗВЕРТЫВАНИЯ АНОМАЛЬНОЙ КОММУНИКАЦИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Масалов А.Е.
МЕТАБОЛА АЛЕКСЕЯ ПАРЩИКОВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Ничипоров И.Б.
СОВРЕМЕННОСТЬ И РЕВОЛЮЦИЯ В ПУБЛИЦИСТИКЕ А.БЛОКА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Оболенский В.Б.
ОСНОВНОЙ ВОПРОС ФИЛОСОФИИ ЯЗЫКА: ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Панкратова Т.Б.
ВОЕННАЯ ПРОЗА В.А. КУРОЧКИНА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Петрова Е.А.
ИНТЕРПРЕТАЦИЯ СИНТАКСИСА В РАМКАХ КОГНИТИВНЫХ ИССЛЕДОВАНИЯХ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Попова А.Р.
СЛОВАРНОЕ ПРЕДСТАВЛЕНИЕ ЛЕКСИКО-ФРАЗЕОЛОГИЧЕСКОГО КОМПЛЕКСА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Сафрон Е.А.
ГОНИМАЯ ГЕРОИНЯ В СКАНДИНАВСКОЙ ВОЛШЕБНОЙ СКАЗКЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Семененко Л.П.
О СООТНОШЕНИИ ПОНЯТИЙ «ЦЕЛЬ ВЫСКАЗЫВАНИЯ» И «КОММУНИКАТИВНАЯ ЦЕЛЬ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Хабибуллина Л.Г.
СТРУКТУРНО-СЕМАНТИЧЕСКАЯ ОРГАНИЗАЦИЯ ПОЯСНИТЕЛЬНЫХ ОТНОШЕНИЙ В ТЮРКСКИХ ЯЗЫКАХ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Чернышев А.Б.
К ПРОБЛЕМЕ ОТОЖДЕСТВЛЕНИЯ МОРФЕМ: КОГНИТИВНЫЙ АНАЛИЗ СЕМАНТИКИ МОРФЕМЫ ПРИ В РУССКОМ ЯЗЫКЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Чукшис В.А.
К ВОПРОСУ О СТАТУСЕ ТИРОЛЬСКОГО ДИАЛЕКТА В АВСТРИЙСКОМ НАЦИОНАЛЬНОМ ВАРИАНТЕ НЕМЕЦКОГО ЯЗЫКА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
13.00.00 ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Авдонина Н.С.
К ВОПРОСУ О ФОРМИРОВАНИИ И РАЗВИТИИ ТВОРЧЕСТВА КАК ВЫСШЕЙ ЦЕННОСТИ ЧЕЛОВЕЧЕСКОГО ТРУДА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Алёшина Л.В.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ СЛОВАРЕЙ АВТОРСКИХ НОВООБРАЗОВАНИЙ ПРИ ИЗУЧЕНИИ РУССКОГО ЯЗЫКА В СРЕДНЕЙ ШКОЛЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
Бекоева М.И.
РАЗВИТИЕ ТВОРЧЕСКИХ СПОСОБНОСТЕЙ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
Бондарева О.А.
ПРАВОВАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ КУРСАНТОВ ВЕДОМСТВЕННЫХ ВУЗОВ ПО ОСНОВНЫМ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫМ ПРОГРАММАМ
ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ, РЕАЛИЗУЕМЫМ В ИНТЕРЕСАХ ОБЕСПЕЧЕНИЯ ЗАКОННОСТИ И ПРАВОПОРЯДКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
Бондарева О.А.
МОДЕЛИРОВАНИЕ ПРОЦЕССА ФОРМИРОВАНИЯ ПРАВОВОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ
КУРСАНТОВ ВЕДОМСТВЕННЫХ ВУЗОВ В УСЛОВИЯХ РЕАЛИЗАЦИИ ФГОС. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
Горбачев В.И.
ТЕОРИЯ УРАВНЕНИЙ, НЕРАВЕНСТВ, СИСТЕМ УРАВНЕНИЙ НА ЧИСЛОВЫХ МНОЖЕСТВАХ
В МЕТОДОЛОГИИ ТЕОРЕТИЧЕСКОГО ТИПА МЫШЛЕНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
Демьянков Е.Н., Федяева Т.В., Цуцупа Т.А.
РОЛЬ СТУДЕНЧЕСКИХ ОБЩЕСТВЕННЫХ ОРГАНИЗАЦИЙ В ФОРМИРОВАНИИ
СОВРЕМЕННОЙ ИНФОРМАЦИОННО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
Донцов В.В.
ВЛИЯНИЕ МОТИВАЦИИ И УРОВНЯ ТРЕВОЖНОСТИ НА РЕЗУЛЬТАТИВНОСТЬ СОРЕВНОВАТЕЛЬНОЙ
ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В СПОРТИВНОМ ОРИЕНТИРОВАНИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
Заславская О.В., Жарких Н.Г.
ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ЛИЧНОСТЬ ПЕДАГОГА: ТРАКТОВКИ И ГИПОТЕЗЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
Зеленина Е.В.
ЛЕКЦИЯ С ИНТЕРАКТИВНЫМ КОМПОНЕНТОМ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242
Кулакова Н.И.
ИССЛЕДОВАНИЕ СОСТОЯНИЯ И ПЕРСПЕКТИВ РАЗВИТИЯ ТУРИСТСКОГО ПОТЕНЦИАЛА РЯЗАНСКОЙ ОБЛАСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249
Лебедева Ю.И.
РЕАЛИЗАЦИЯ ФЕДЕРАЛЬНЫХ ЦЕЛЕВЫХ ПРОГРАММ КАК ИНСТРУМЕНТ ОБЕСПЕЧЕНИЯ СОЗДАНИЯ
ОСНОВНЫХ ИНСТИТУЦИОНАЛЬНЫХ МЕХАНИЗМОВ МОДЕРНИЗАЦИИ СИСТЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
Мажар Е.Н.
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ И ЭТАПЫ РЕАЛИЗАЦИИ ПРАКТИКО-ОРИЕНТИРОВАННОЙ
МОДЕЛИ ПОДГОТОВКИ СТУДЕНТОВ-ЛИНГВИСТОВ К МЕЖКУЛЬТУРНОМУ ВЗАИМОДЕЙСТВИЮ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260
2
Стр.2
Ученые записки Орловского государственного университета. №2 (75), 2017 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 75. 2017
Максимова М.В.
МОДЕЛИРОВАНИЕ ФОРМИРОВАНИЯ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ СРЕДЫ В СИСТЕМЕ СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
КАК СРЕДСТВА СОЗДАНИЯ УЧЕБНОЙ МОТИВАЦИИ ОБУЧАЮЩИХСЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265
Максимова М.В.
РЕАЛИЗАЦИЯ ТЕХНОЛОГИИ ФОРМИРОВАНИЯ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ СРЕДЫ В СИСТЕМЕ СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО
ОБРАЗОВАНИЯ КАК СРЕДСТВА СОЗДАНИЯ УЧЕБНОЙ МОТИВАЦИИ ОБУЩАЮЩИХСЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
Мальцева О.А., Семионкина Н.Г.
ТРЕНИНГОВЫЕ ТЕХНОЛОГИИ КАК ФОРМА ПРОВЕДЕНИЯ ЗАНЯТИЙ ПО ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ
ПОДГОТОВКЕ ОБУЧАЮЩИХСЯ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ОРГАНИЗАЦИЯХ МВД РОССИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275
Месенина Е.Л.
МОДЕЛЬ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНО ЗНАЧИМЫХ КАЧЕСТВ БУДУЩИХ ОФИЦЕРОВ
ПО БОЕВОМУ УПРАВЛЕНИЮ АВИАЦИЕЙ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ ВУЗА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278
Митин Д.И., Михеев А.Н.
КАЧЕСТВЕННЫЕ СОСТОЯНИЯ ФИЗИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ ВОЕННОСЛУЖАЩИХ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282
Образцов П.И., Будашева Н.В., Старостина О.А.
МЕТОДИКА РАЗРАБОТКИ ЗАДАЧ ПО ФИЗИКЕ ЭКОЛОГИЧЕСКОЙ НАПРАВЛЕННОСТИ
С ЦЕЛЬЮ ФОРМИРОВАНИЯ ОБЩЕНАУЧНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ ОБУЧАЮЩИХСЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
Парфенов А.С.
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ КРИТЕРИИ НРАВСТВЕННОЙ ВОСПИТАННОСТИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292
Рак Е.В.
СУЩНОСТЬ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296
Родионов А.С.
ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МОДЕЛЬ СИСТЕМЫ ФОРМИРОВАНИЯ ВОЕННО-ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ БУДУЩИХ ОФИЦЕРОВ
В ВОЕННОМ ВУЗЕ СРЕДСТВАМИ ИНФОРМАЦИОННО-ТЕХНОЛОГИЧЕСКОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ ФИЗИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300
Родкина А.А., Карпеева С.А.
МЕТОДИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ЭЛЕМЕНТОВ ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОГО
ИСКУССТВА НА ЗАНЯТИЯХ ПО ДЕКОРАТИВНОЙ ОТДЕЛКЕ ОДЕЖДЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306
Родкина А.А., Косенко А.П.
МЕТОДИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ПРИМЕНЕНИЯ РИСУНКА ДЛЯ МОДЕЛЬЕРОВ ПРИ ПОДГОТОВКЕ ХУДОЖНИКОВ ПО КОСТЮМУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309
Романова Е.В., Туревская Е.И., Хвалина Н.А.
ОСОБЕННОСТИ ПСИХИЧЕСКИХ СОСТОЯНИЙ СТУДЕНТОВ ПЕРВОГО КУРСА ПЕДАГОГИЧЕСКОГО НАПРАВЛЕНИЯ ПОДГОТОВКИ . . . . . . . . . . . . . . . . 312
Савельева О.Е.
ПУТИ ПРЕОДОЛЕНИЯ МЕЖЪЯЗЫКОВОЙ ИНТЕРФЕРЕНЦИИ ПРИ ОТРАБОТКЕ НАВЫКОВ
УПОТРЕБЛЕНИЯ ПРЕДЛОЖЕНИЙ С ГЛАГОЛОМ TO BE НА УРОКАХ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318
Семененко Л.П.
ТЕСТОВЫЕ ЗАДАНИЯ ПО КУРСУ ФОНЕТИКИ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА И ИХ ТЕОРЕТИКО-ЛИНГВИСТИЧЕСКОЕ ОБОСНОВАНИЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
Сергеева Н.И.
ДИСТАНЦИОННОЕ ОБУЧЕНИЕ ДИСЦИПЛИНЕ «ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК» НА ОСНОВЕ ПРИМЕНЕНИЯ ЭЛЕКТРОННОГО
УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКОГО КОМПЛЕКСА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326
Силаева О.Н.
СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ ОРГАНИЗАЦИИ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ СТУДЕНТОВ МЕДИЦИНСКИХ
КАК УСЛОВИЕ ОБЕСПЕЧЕНИЯ КАЧЕСТВА ПОДГОТОВКИ СПЕЦИАЛИСТОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330
Смагина Т.И.
ОТ РЕШЕНИЯ ПРОБЛЕМ РАННЕГО ОБУЧЕНИЯ К РАЗВИВАЮЩЕМУ ОБУЧЕНИЮ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334
Степина Н.А.
КЛЮЧЕВЫЕ АСПЕКТЫ ИЗУЧЕНИЯ КАЧЕСТВА СЕРВИСНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ВУЗОВСКОЙ БИБЛИОТЕКИ
(НА ПРИМЕРЕ ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА ИМЕНИ И.С. ТУРГЕНЕВА) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340
Таканаев А.А., Яроватая М.А.
ПОВЫШЕНИЕ ЭФФЕКТИВНОСТИ ПРОЦЕССА ПРЕПОДАВАНИЯ БИОХИМИИ ВЫСОКОМОЛЕКУЛЯРНЫХ СОЕДИНЕНИЙ В ВУЗАХ
МЕДИЦИНСКОГО ПРОФИЛЯ (НА ПРИМЕРАХ БИОТРАНСФОРМАЦИИ ПОЛИМЕРНЫХ ПРОИЗВОДНЫХ НЕКОТОРЫХ ГЕТЕРОЦИКЛОВ) . . . . . . . . . . . . . 344
Техти В.Л.
ПАТРИОТИЗМ И ПАТРИОТИЧЕСКОЕ ВОСПИТАНИЕ ШКОЛЬНИКОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347
Трошкина Ю.Ю.
МЕТОДЫ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ РАЗВИТИЯ ЭСТЕТИЧЕСКОЙ ПОЗИЦИИ БУДУЩИХ БАКАЛАВРОВ ДИЗАЙНА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 350
Хворостов А.С.
ПЕДАГОГ. УЧЁНЫЙ. ХУДОЖНИК . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353
Хворостов Д.А.
АКТУАЛЬНЫЕ ТРАЕКТОРИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ УЧИТЕЛЯ ДЛЯ СОВРЕМЕННОЙ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ШКОЛЫ . . . . . . . . . . . 360
Чайка Н.М., Хворостов Д.А.
ИССЛЕДОВАНИЕ ФОРМИРОВАНИЯ ТВОРЧЕСКОЙ ИНДИВИДУАЛЬНОСТИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОГО ИСКУССТВА . . . . . . . . . . . . . 365
Чаркина Н.В.
ВОЗМОЖНОСТИ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ЗАНЯТИЙ ПО ЧТЕНИЮ ПРИ СОСТАВЛЕНИИ ПРОГРАММ КОРРЕКЦИОННО-РАЗВИВАЮЩЕЙ ОБЛАСТИ
АДАПТИРОВАННЫХ ОСНОВНЫХ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ПРОГРАММ НАЧАЛЬНОГО ОБЩЕГО ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 370
Шавырина С. В.
ВЛИЯНИЕ МОТИВАЦИОНО-ЦЕННОСТНОГО ОТНОШЕНИЯ НА УКРЕПЛЕНИЕ ЗДОРОВЬЯ СТУДЕНТОВ ИНСТИТУТА ФИЛОЛОГИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . 373
Шамарина Е.В.
ПРОБЛЕМЫ ДИФФЕРЕНЦИАЛЬНОЙ ДИАГНОСТИКИ И КОРРЕКЦИИ РЕЧИ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ С ЗАДЕРЖКОЙ ПСИХИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ . 378
Шачкова Э.В.
ТВОРЧЕСКИЙ ПОТЕНЦИАЛ БУДУЩИХ ХУДОЖНИКОВ ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОГО
ИСКУССТВА В УСЛОВИЯХ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 384
РЕДАКЦИОННО-ИЗДАТЕЛЬСКАЯ КОЛЛЕГИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 388
ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ НАУЧНОЙ СТАТЬИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 389
3
Стр.3
Scientifi c journal
It was founded in 1940
Is published 4 times a year
SCIENTIFIC NOTES
OF OREL STATE UNIVERSITY
Vol.2 - No.75 2017
April – June
Editorial board:
Scientifi c editor-in-chief
Avdeyev F.S. Doctor in Pedagogics, Prof.
Scientifi c deputy editor-in-chief
Puzankova E.N. Doctor in Pedagogics, Prof.
Board members:
Dudina E.F. Candidate of Philology (Russia)
Khovanskaya E.A. Candidate of Pedagogics (Russia)
Alexandrova A.P. Candidate of Philology, Docent (Russia)
Eisenstat M.P. Doctor of History, Prof. (Russia)
Antonova M.V. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Arzakanyan M.Ts. Doctor of History, Prof. (Russia)
Arsent’yeva N.N. Doctor of Philology, Prof. (Spain)
Bednarskaya L.D. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Vidmarovich N.P. Doctor of Philology, Prof. (Croatia)
Gella T.N. Doctor of History, Prof. (Russia)
Zaichenkova M.S. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Ivanov A.E. Doctor of History, Prof. (Russia)
Izotov V.P. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Kovalev P.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Larionova L.G. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
L’vova S.I. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Maimeskulova A.L. Doctor of Sciences, extraordinary Prof.
(Poland)
Minakov S.T. Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikhal`chenko S.I. Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikheicheva E.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Nikonova T.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Novikov S.N. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Obraztsov P. I. Doctor in Pedagogics, Prof.(Russia)
Pasternak E.L. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Pogosyan V.A. Doctor of History, Prof. (Armenia)
Ponchon T. Doctor of Philology, Prof. (France)
Retinskaya T.I. Doctor of Philology, Docent (Russia)
Tamine M. Doctor of Philology, Prof. (France)
Ter-Minasova S.G. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Uman A.I. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Chekova-Dimitrova I. Candidate of Philology, Docent
(Bulgaria)
Chelysheva I.I. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Cherepanova L.V. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Chikalova I.R. Doctor of History, Prof. (Belarus)
Shemchuk J.M. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Shi Hunshen Candidate of Philology, Prof. (China)
Yamaguchi R. Doctor of Philology (Japan)
Acting chief editor
Dudina E.F. Candidate of Philology
Editorial Offi ce address:
302026, Orel, 95 Komsomolskaya Str., of. 237.
Tel. (468-2) 43-17-40
www. oreluniver.ru
E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Registered in the Federal Service for Supervision of
Communications, Information Technology and Mass
Communications. Certifi cate ПИ № ФС 77-65752 from
20.05.2016
Index 43366
on general catalog «Press of Russia»
© Team of authors, 2017
© OSU named after I.S. Turgenev, 2017
The founder – Federal State Budget Educational Institution
of Higher Education
«Orel State University named after I.S. Turgenev»
FSBEI HE «OSU named after I.S. Turgenev»
Contents
07.00.00 HISTORICAL SCIENCES
Antyukhova E.A.
THE STRATEGY OF «CONTROLLED CHAOS» AND THE EVENTS OF «THE ARAB SPRING» . . . . . . . . . 7
Biryukova K.V.
RUSSIAN SPIRITUAL MISSION IN JERUSALEM AND IMPERIAL ORTHODOX
PALESTINIAN SOCIETY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Gorbachev V.G.
PARLIAMENTARY SYSTEM AND MULTIPLICITY OF PARTIES IN THE REGION:
THE FIFTH BRYANSK REGIONAL DUMA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Gorlovа N.I.
FROM THE HISTORY OF THE RESTORATION OF THE VOLUNTEER MOVEMENT
IN THE USSR IN THE 60–80-IES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Dolgova V.N.
«THE RUSSIAN SEASONS» IN ENGLAND: THE UNKNOWN PAGES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Zolotareva E.V., Emelyanova O.Yu.
GOLITSYN ESTATE – HISTORY AND CURRENT STATUS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Zolotareva E.V., Emelyanova O.Yu.
NOVOSILTSEV ESTATE IS A MONUMENT OF LANDSCAPE ART OF THE XVIII CENTURY. . . . . . . . . . 36
Klimkov O.S.
THE HISTORICAL AND PHILOSOPHICAL BASIS OF HESYCHAST DISCUSSION
IN F.I. USPENSKIY’S CONCEPTION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Mironova T.P.
SOVIET-FRENCH RELATIONS IN LITERATURE IN 1920S OF THE XXTH CENTURY. . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Nikiforov V.A.
TENDENCIES OF DEVELOPMENT OF COMPLEX STRUCTURAL COMPLEXES OF NORMS
CREATED FOR REGULATION OF THE WORLD TRADE TURNOVER. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Penkov A.I.
V.P. VORONTSOV’S RATIONALE OF THE “HANDS-ON” POPULISM IDEOLOGY OF THE 1890S. . . . . . 59
Stepanov A.N.
AESTHETIC IDEAS OF RUSSIAN SOCIAL PHILOSOPHY IN THE FIRST THIRD
OF THE XIX CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Stolyarova K.A.
PECULIARITIES OF FORMATION OF LAND OWNERSHIP ON DOCUMENTS OF THE PRINTED
ORDER, ON EXAMPLE OF THE HISTORY OF THE FAMILY OF NOBLES DOMOGATSKY . . . . . . . . . . . 71
Chenskaya T.V.
THE SOVIET INTELLECTUALS OF THE RUSSIAN VILLAGE OF 1926 - 1932 YEARS.. . . . . . . . . . . . . . . 75
Shapiro B.L.
RIDERS IN LACY CLOTHES: GOLD-SILVER TRIM IN UNIFORM AND AMMUNITION
OF THE XVIII CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
10.00.00 PHILOLOGICAL SCIENCES
Aglarova Z.M., Abdulaeva R.N.
THE MOTIVE OF THE SACREDNESS OF THE GUEST IN GEORGIAN AND DAGESTAN FOLKLORE . . 83
Bakhvalova T.V.
OREL DIALECTS` VOCABULARY: LINGUISTIC AND GEOGRAPHICAL FACTOR IN DETERMINING
OF ETYMOLOGY AND SEMANTICS OF A DIALECT WORD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Belkova A.E.
LINGUOSTYLISTIC PECULIARITIES OF CORPORATE JOURNAL “OILFIELD”
AS A POSITIONING TOOL OF OILFIELD SERVICES COMPANY SCHLUMBERGER. . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Vorontsova J.A.
BILINGUALISM AS A SOCIAL AND LINGUISTIC PHENOMENON . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Galay K.N.
«99 FRANCS» BY F. BEIGBEDER AS A POSTMODERN DYSTOPIA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Danilova A.S.
ARGO OF BRITISH PRIVATE BOARDING SCHOOLS AS PART OF THE INTEGRATIVE EDUCATIVE
CHARACTERISTICS «THE SPIRIT OF THE SCHOOL» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
By the decision of the Higher Attestation Commission of the Ministry of Education and Science 09.02.2016 the journal
“Scientifi c Notes of Orel State University” is included in the list of leading reviewed scientifi c journals and publications, in which
the scientifi c results of dissertations for the degree of doctor and candidate of sciences. It covers the following scientifi c fi elds:
07.00.00 – historical sciences and archaeology; 10.01.00 – literary criticism; 10.02.00 – linguistics; 13.00.00 – pedagogical
sciences.
4
Стр.4
Ученые записки Орловского государственного университета. №2 (75), 2017 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 75. 2017
Dolzhich E.A.
POLYPHONY IN SPANISH SCIENTIFIC TEXT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Dudko A.E.
SONNETS «TO GENEVRA» BY G. G. BYRON IN N. A. HOLODKOVSKY’S TRANSLATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Zaychenkova M.S., Izotov V.P., Izotov V.V.
RETROSCRIPTION IN LEXICOGRAPHIC INTERPRETATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Izotov V.P., Izotov V.V.
TMESIS: TOGETHER, SEMI-TOGETHER, SEPARATELY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Kovalev P.A.
POEM «SAUL» IN THE COMPOSITION OF «HEBREW MELODIES» BY LORD BYRON . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Kovalev P.A.
MARGINAL FORMS OF THE RUSSIAN POETIC DISCOURSE: ACROSTIC, TAUTOGRAM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Kovaleva T.V.
POETRY FOR CHILDREN BY V.A. ZHUKOVSKY IN THE CONTEXT OF EVOLUTION OF THE RUSSIAN POETIC DISCOURSE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Martynova E.M.
ABNORMAL COMMUNICATION MODELS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Masalov A.E.
ALEXEI PARSHCHIKOV’S METABOLA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Nichiporov I.B.
MODERNITY AND THE REVOLUTION INA.BLOK’S ARTICLES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Obolensky V.B.
THE BASIC QUESTION OF PHILOSOPHY OF LANGUAGE: PROBLEM SETTING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Pankratova T. B.
MILITARYPROSEOFV.A. KUROCHKIN. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Petrova E.A.
THE INTERPRETATION OF SYNTAX IN COGNITIVE STUDIES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Popova A.R.
DICTIONARY REPRESENTATION OF THE LEXICAL AND PHRASEOLOGICAL COMPLEX . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Safron E.A.
PERSECUTED FEMALE CHARACTER IN SCANDINAVIAN FAIRY TALE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Semenenko L.P.
ON THE INTERRELATION BETWEEN THE NOTIONS OF THE “GOAL OF UTTERANCE” AND “COMMUNICATIVE GOAL” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Habibullina L.G.
STRUCTURAL-SEMANTIC ORGANIZATION OF EXPLANATORY RELATIONS IN TURKIC LANGUAGES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Chernyshev А.B.
TOWARDS A PROBLEM OF MORPHEME IDENTIFICATION: A COGNITIVE ANALYSIS OF SEMANTICS OF MORPHEME PRI IN THE RUSSIAN LANGUAGE. . . . . . 180
Chukshis V.A.
REVISITING THE STATUS OF THE TYROLEAN DIALECT IN AUSTRIAN NATIONAL VARIANT OF GERMAN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
13.00.00 PEDAGOGICAL SCIENCES
Avdonina N.S.
HOW TO BUILD AND DEVELOP CREATIVITY AS THE HIGHEST VALUE OF HUMAN’S LABOUR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Alioshina L.V.
USAGE OF DICTIONARIES OF AUTHORS’ NEOLOGISMS FOR TEACHING THE RUSSIAN LANGUAGE IN SECONDARY SCHOOL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
Bekoeva M.I.
DEVELOPMENT OF CREATIVE ABILITIES OF YOUNGER SCHOOLCHILDREN AT LESSONS OF MATHEMATICS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
Bondareva O.A.
THE LEGAL COMPETENCE OF CADETS FROM DEPARTMENTAL UNIVERSITIES ON THE MAIN EDUCATIONAL
PROGRAMS OF HIGHER EDUCATION, REALIZED IN THE INTERESTS OF SECURING THE LAW AND ORDER . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
Bondareva O.A.
THE MODELING OF THE PROCESS OF THE FORMING OF THE CADETS’ LEGAL COMPETENCE
OF THE DEPARTMENTAL UNIVERSITIES IN THE CONTEXT OF THE REALIZATION OF FSES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
Gorbachev V.I.
THEORY OF EQUATIONS, INEQUALITIES, SYSTEMS OF EQUATIONS ON NUMERICAL SETS
IN THE METHODOLOGY OF THEORETICAL TYPE OF THINKING. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
Dem’yankov E.N., Fedyaeva T.V., Tsutsupa Т.А.
THE ROLE OF STUDENT PUBLIC ORGANIZATIONS IN THE FORMATION OF A MODERN INFORMATION AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT . . . . . . . . . 228
Dontsov V.V.
THE INFLUENCE OF MOTIVATION AND ANXIETY ON THE EFFECTIVENESS OF THE COMPETITIVE ACTIVITIES IN SPORT ORIENTEERING. . . . . . . . . . . . 231
Zaslavskaya O.V., Zharkih N.G.
PROFESSIONAL PERSONALITY OF THE TEACHER: INTERPRETATIONS AND HYPOTHESES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
Zelenina E.V.
LECTURE WITH AN INTERACTIVE COMPONENT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242
Kulakova N.I.
STATUS AND PROSPECTS INVESTIGATION OF THE DEVELOPMENT OF TOURIST POTENTIAL OF THE RYAZAN REGION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249
Lebedeva Yu.I.
IMPLEMENTATION OF FEDERAL TARGETED PROGRAMS AS A TOOL FOR ENSURING OF CREATING
THE MAIN INSTITUTIONAL MECHANISMS OF MODERNIZATION OF THE EDUCATIONAL SYSTEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
Mazhar E.N.
PEDAGOGICAL CONDITIONS AND STAGES OF IMPLEMENTING A PRACTICE-ORIENTED MODEL
IN TRAINING LINGUISTS FOR CROSS-CULTURALCOMMUNICATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260
Maksimova M.V.
THE MODELING OF THE FORMATION OF THE SOCIO-CULTURAL ENVIRONMENT IN THE SYSTEM OF SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION
AS A MEANS OF CREATING THE EDUCATIONAL MOTIVATION OF STUDENTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265
Maksimova M.V.
THE REALIZATION OF THE TECHNOLOGY FOR THE FORMATION OF THE SOCIO-CULTURAL ENVIRONMENT IN THE SYSTEM
OF SECONDARY PROFESSIONAL EDUCATION AS A MEAN OF CREATINGSTUDENTS’EDUCATIONAL MOTIVATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
5
Стр.5
Ученые записки Орловского государственного университета. №2 (75), 2017 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 75. 2017
Maltseva O.A., Semionkina N.A.
TRAINING TECHNOLOGIES AS A FORM OF ORGANIZING PROFESSIONAL AND PSYCHOLOGICAL TRAINING OF STUDENTS
IN THE EDUCATIONAL ORGANIZATIONS OF THE MINISTRY OF INTERNAL AFFAIRS OF RUSSIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275
Mesenina E.L.
THE MODEL OF PROFESSIONALLY SIGNIFICANT QUALITIES FORMATION OF FUTURE OFFICERS
IN COMBAT AVIATION CONTROL DURING THE EDUCATIONAL PROCESS AT THE MILITARY SCHOOL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278
Mitin D.I., Mikheev A.N.
QUALITATIVE STATES OF THEPHYSICAL TRAINING OF MILITARY PERSONNEL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282
Obraztsov P.I., Budasheva N.V., Starostina О.А.
THE METHODS OF WORKING OUT PROBLEMS IN PHYSICS OF ECOLOGICAL ORIENTATION AIMING
AT FORMING GENERAL SCIENTIFIC COMPETENCES FOR STUDENTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
Parfenov A.S.
PEDAGOGICAL CRITERIA OF MORAL EDUCATION OF FUTURE TEACHERS OF PHYSICAL CULTURE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292
Rak E.V.
THE ESSENCE OF INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296
Rodionov A.S.
THE THEORETICAL MODEL OF THE SYSTEM OF FORMING MILITARY AND PROFESSIONAL COMPETENCES OF FUTURE OFFICERS
AT THE MILITARY HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTION BY MEANS OF INFORMATION-TECHNOLOGICAL SUPPORT OF PHYSICAL TRAINING . . . . . . . . 300
Rodkina A.A., Karpeeva S. A.
METHODICAL BASES OF USE OF ITEMS OF DECORATIVE ART IN THE CLASSROOM FOR DECORATING CLOTHES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306
Rodkina A.A., Kosenko A.P.
METHODOLOGICAL BASIS FOR THE USE OF DRAWING FOR FASHION DESIGNERS IN THE PREPARATION OF THE COSTUME ARTISTS . . . . . . . . . . . . . . . 309
Romanova E.V., Turevskaya E.I., Khvalina N.A.
PARTICULAR QUALITIES OF MENTAL STATES OF FIRST-YEAR STUDENTS OF A PEDAGOGICAL ORIENTATION TRAINING. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312
Savelyeva O.E.
WAYS OF PREVENTING INTER-LINGUISTIC INTERFERENCE AT TRAINING THE USE OF SENTENCES
WITH THE VERB TO BE AT LESSONS OF ENGLISH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318
Semenenko L.P.
TESTING TASKS FOR THE TEACHING COURSE OF ENGLISH PHONETICS AND THEIR THEORETICAL LINGUISTIC FOUNDATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
Sergeeva N.I.
DISTANCE TEACHING IN SUBJECT «FOREIGN LANGUAGE» ON THE BASIS OF AN ELECTRONIC TEACHING AIDS SET APPLICATION . . . . . . . . . . . . . . . . . 326
Silaeva O.N.
IMPROVING THE ORGANIZATION OF INDEPENDENT WORK OF STUDENTS
AS A CONDITION OF PROVIDING THE QUALITY OF SPECIALISTS’ TRAINING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330
Smagina T.I.
FROM THE DECISION OF EARLY TEACHING TO DEVELOPMENTAL TEACHING OF JUNIOR PUPILS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334
Stepina N.A.
ABOUT KEY ASPECTS OF STUDYING THE QUALITY OF SERVICE ACTIVITIES OF THE UNIVERSITY LIBRARY
(ON THE EXAMPLE OF OREL STATE UNIVERSITY NAMED AFTER I.S. TURGENEV) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340
Takanaev A.A., Yarovataya M.A.
IMPROVING THE PROCESS OF TEACHING BIOCHEMISTRY OF HIGH MOLECULAR-WEIGHT C OMPOUNDS AT MEDICAL INSTITUTE
AND UNIVERSITIES (USING THE EXAMPLE OF BIOTRANSFORMATION FOR SOME HETEROCYCLES POLYMERIC DERIVATIVES). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344
Tekhti V.L.
PATRIOTISM AND PATRIOTIC EDUCATION OF SCHOOLCHILDREN. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347
Troshkina Ju. Y.
METHODS OF PEDAGOGICAL SUPPORT FOR THE DEVELOPMENT OF THE AESTHETIC POSITION OF FUTURE BACHELORS OF DESIGN . . . . . . . . . . . . . . 350
Khvorostov A.S.
TEACHER. SCIENTIST. ARTIST . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353
Khvorostov D.A.
THE ACTUAL TRAJECTORY OF PROFESSIONAL TRAINING OF TEACHERS FOR SECONDARY MODERN SCHOOLS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360
Chaika N.M., Khvorostov D.A.
STUDIES ON FORMATION OF THE CREATIVE PERSONALITY OF FUTURE FINE ARTS TEACHERS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 365
Charkina N.W.
THE POSSIBILITY OF USING CLASSES IN READING IN PROGRAMMING CORRECTIONAL-DEVELOPING
FIELD OF BASIC EDUCATIONAL PROGRAMS ADAPTED FOR PRIMARY EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 370
Shavyrina S.V.
INFLUENCE OF MOTIVATION-VALUE ATTITUDE ON HEALTH OF STUDENTS OF THE INSTITUTE OF PHILOLOGY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 373
Shamarina E.V.
THE PROBLEMS OF DIFFERENTIAL DIAGNOSTICS AND CORRECTION OF SPEECH OF JUNIOR STUDENTS WITH THE DEVELOPMENT DELAY . . . . . . . . 378
Shachkova E.V.
THE CREATIVE POTENTIAL OF FUTURE ARTISTS OF ARTS AND CRAFTS IN THE CONDITIONS OF INDEPENDENT WORK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 384
6
Стр.6