Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634655)
Контекстум
.

Устный перевод в сфере защиты прав человека (110,00 руб.)

0   0
Первый авторБорисова Лидия Александровна
АвторыЧарычанская Ирина Всеволодовна
ИздательствоИздательский дом ВГУ
Страниц45
ID590413
АннотацияНастоящее учебное пособие состоит из минимального глоссария на тему «Права человека» и комплекса упражнений по семи мини-темам. Каждая мини-тема предполагает расширение фоновых знаний студентов о ситуации с защитой прав человека в разных регионах мира, отработку навыков использования универсальной переводческой скорописи, отработку навыков перевода с листа и навыков аудирования, необходимых устному переводчику. Раздел «Дополнительная тренировка аудирования» предполагает прослушивание текста полностью или абзацно-фразово, фиксирование содержания с использованием универсальной переводческой скорописи и перевод текста на русский язык. Пособие призвано дополнить материал, используемый на аудиторных занятиях по устному переводу, и способствовать его закреплению.
Кому рекомендованоРекомендовано студентам старших курсов факультета романо-германской филологии Воронежского государственного университета.
Борисова, Л.А. Устный перевод в сфере защиты прав человека / И.В. Чарычанская; Л.А. Борисова .— Воронеж : Издательский дом ВГУ, 2015 .— 45 с. — 45 с. — URL: https://rucont.ru/efd/590413 (дата обращения: 24.04.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Пособие призвано дополнить материал, используемый на аудиторных занятиях по устному переводу, и способствовать его закреплению. 3 HUMAN RIGHTS VOCABULARY abuse of power(s) administrative detention amnesty apartheid arbitrary arrest armed attack armed conflict attribution of responsibility basic/fundamental rights biased censorship child abuse child labor civil rights civil war civilians conflict resolution corporal punishment coup d'etat court martial crimes against humanity custody degrading treatment detention dictatorship disinformation disregard and contempt for human rights displaced persons disabled person dissent due process equality of opportunity ethnic cleansing exile expulsion extra-judicial execution fair trial fair working conditions 4 злоупотребление властью/полномочиями административное задержание амнистия апартеид неправомерный арест вооруженное нападение вооруженный конфликт возложение ответственности основные права предвзятый цензура жестокое обращение с детьми детский труд гражданские права гражданская война мирное/гражданское население разрешение конфликта телесное наказание государственный переворот военный трибунал преступления против человечности содержание под стражей унижающее достоинство обращение задержание диктатура дезинформация пренебрежение и презрение к правам человека вынужденные переселенцы человек с ограниченными возможностями инакомыслие надлежащая правовая процедура равные шансы/возможности этническая чистка изгнание высылка внесудебная казнь справедливый суд справедливые условия труда forced eviction forced labor freedom of choice freedom of expression freedom of movement freedom of opinion and expression freedom of speech freedom of thought, conscience and religion genocide gross human rights violations harassment holocaust hostage hostile work environment housearrest housesearch humanitarian intervention humanitarian law human rights impartiality inalienable rights indigenous peoples inhuman treatment insurgent forces insurgency intellectual property rights internal exile international armed conflict interrogation intimidation invasion kidnapping labor camps legal rights LGBT community martial law mass arrest mediation military intervention 5 принудительное выселение принудительный труд свобода <...>
Устный_перевод_в_сфере_защиты_прав_человека.pdf
Стр.1
Стр.3
Стр.6
Стр.7
Стр.8
Стр.9
Стр.10
Устный_перевод_в_сфере_защиты_прав_человека.pdf
МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ РФ ФЕДЕРАЛЬНОЕ ГОСУДАРСТВЕННОЕ БЮДЖЕТНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ «ВОРОНЕЖСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ УНИВЕРСИТЕТ» Л. А. Борисова, И. В. Чарычанская УСТНЫЙ ПЕРЕВОД В СФЕРЕ ЗАЩИТЫ ПРАВ ЧЕЛОВЕКА Учебное пособие Воронеж Издательский дом ВГУ 2015 1
Стр.1
ПРЕДИСЛОВИЕ Настоящее учебное пособие предназначено для самостоятельной работы студентов. Пособие состоит из минимального глоссария на тему «Права человека» и комплекса упражнений по семи мини-темам. Каждая мини-тема предполагает расширение фоновых знаний студентов о ситуации с защитой прав человека в разных регионах мира, отработку навыков использования универсальной переводческой скорописи, отработку навыков перевода с листа и навыков аудирования, необходимых устному переводчику. Раздел «Дополнительная тренировка аудирования» предполагает прослушивание текста полностью или абзацнофразово, фиксирование содержания с использованием универсальной переводческой скорописи и перевод текста на русский язык. К пособию прилагается диск с аудиозаписями текстов. Пособие призвано дополнить материал, используемый на аудиторных занятиях по устному переводу, и способствовать его закреплению. 3
Стр.3
military junta military regime natural rights non-international armed conflict oppression paramilitary forces perpetrator political asylum political offence prejudice presumption of innocence prisoner of conscience prisoner of war propaganda psychological warfare public emergency rebellion refugee remedy repression resistance reverse discrimination right to education right to freedom of press right to health right to life right to privacy right to work riot rule of law sanctions self-determination serfdom sexual harassment slavery stateless persons subversive activity the right to nationality the right to security of person 6 военная хунта военный режим естественные права внутренний вооруженный конфликт угнетение полувоенные формирования правонарушитель политическое убежище политическое правонарушение предубеждение, предвзятое мнение презумпция невиновности полит. заключенный, «узник совести» военнопленный пропаганда психологические методы ведения войны чрезвычайное положение мятеж беженец средство защиты права, средство судебной защиты репрессии сопротивление обратная дискриминация право на образование право на свободу прессы право на защиту здоровья право на жизнь право на частную жизнь право на работу массовые беспорядки принцип верховенства права и закона санкции самоопределение крепостное право сексуальные домогательства рабство лица без гражданства подрывная деятельность право на гражданство право на личную неприкосновенность
Стр.6
threat and use of force to abdicate/ give up/ relinquish a right to abuse to achieve equality tо achieve/ to gain/ to obtain freedom to assert/ claim a right to be biased against to commit atrocities to deny smb a right tо detain tо enjoy/ to have freedom to enjoy/to have a right to infringe rights to protect/ safeguard smb's rights tо release to seek political asylum to violate rights total equality torture trade union universal direct suffrage voting right war crime xenophobia угроза и применение силы отказываться от права злоупотреблять добиться равенства добиться свободы отстаивать право иметь предубеждение против коголибо совершать зверства/злодеяния отказать в праве задержать пользоваться свободой пользоваться правом/ иметь право ущемлять права защищать права освободить искать политического убежища нарушать права всеобщее равенство пытка профессиональный союз всеобщее прямое избирательное право право голоса военное преступление ксенофобия 7
Стр.7
Тема № 1. History of Human Rights Movement Упр. 1. Переведите на РЯ названия следующих международных документов. Найдите информацию о содержании этих документов и времени их принятия. 1. Universal Declaration of Human Rights 2. Covenant on Civil and Political Rights 3. Optional Protocol to the Covenant on Civil and Political Rights 4. Covenant on Economic, Social and Cultural Rights 5. Convention against Torture 6. Convention against Genocide 7. The Geneva Conventions 8. Convention on the Rights of the Child 9. Charter of the United Nations 10. Helsinki Accords 11. Hague Conventions 12. International Bill of Rights Упр. 2. Что вы знаете о следующих правозащитных организациях? Переведите их названия на РЯ. 1. UN Commission on Human Rights 2. Amnesty International 3. Human Rights Watch 4. Children's Defense Fund 5. Human Rights Action Center 6. Human Rights Without Frontiers International Упр. 3. Что вы знаете о следующих людях, сыгравших важную роль в защите прав человека? Переведите их имена на РЯ в соответствии со сложившейся традицией перевода. 1. King John of England 2. Thomas Paine 3. John Stuart Mill 4. Henry David Thoreau 5. Mahatma Gandhi 6. Martin Luther King 7. Nelson Mandela 8. Eleanor Roosevelt 9. Desmond Tutu 10. Muhammad Yunus 11. Daw Aung San Suu Kyi 12. Benazir Bhutto 8
Стр.8
Упр. 4. Подготовьтесь к переводу интервью с политическим деятелем. А) Найдите информацию о следующих людях, организациях. Переведите их названия/имена на РЯ. − Victor Gollancz − charity Waron Want − International Criminal Court − EU Agency for Fundamental Rights − European Parliament Committee on Justice and Home Affairs − Anna Politkovskaya − Alexander Litvinenko Б) Переведите следующие предложения на русский язык, обращая внимание на выделенные выражения. 1. The campaign … was a liberal led initiative. 2. If you look across the world today you can see in developed democraciesa well-establishment rights culture. 3. The campaign to achieve basic rights should take precedence over the campaign to extend our conception of rights in developed democracies. 4. The development of what is called soft power, the development of the idea of using economic cooperation rather than military forces to promote our values and our interests in the world, has been one of the most significant contributors to greater respect of human rights. 5. The continued blatant disregard in some countries for fundamental rights is testimony to the fact that we need a UN with teeth. 6. We can develop forms of supranational governance at a global level. 7. The liberals have always to fight the temptation to territorialism. Упр. 5. Переведите следующие тексты с листа. Text № 1 A Short History of the Human Rights Movement movement. In my presentation I am going to cover a short history of the human rights The concept of human rights has existed under several names in European thought for many centuries, at least since the time of King John of England. After the king violated a number of ancient laws and customs by which England had been governed, his subjects forced him to sign the Magna Carta, or Great Charter. This document enumerates a number of rights that later came to be thought of as human rights. Among them were the right of the church to be free from governmental interference, the rights of all free citizens to own and inherit 9
Стр.9
property and be free from excessive taxes. It established the right of widows who owned property to choose not to remarry, and established principles of due process and equality before the law. It also contained provisions forbidding bribery and official misconduct. In the eighteenth and nineteenth centuries in Europe several philosophers proposed the concept of "natural rights," rights belonging to a person by nature and because he was a human being, not by virtue of his citizenship in a particular country or membership in a particular religious or ethnic group. This concept was vigorously debated and rejected by some philosophers as baseless. Others saw it as a formulation of the underlying principle on which all ideas of citizens' rights and political and religious liberty were based. In the late 1700s two revolutions occurred which drew heavily on this concept. In 1776 most of the British colonies in North America proclaimed their independence from the British Empire in a document which still stirs feelings, and debate, the U.S. Declaration of Independence. In 1789 the people of France overthrew their monarchy and established the first French Republic. Out of the revolution came the "Declaration of the Rights of Man." The term natural rights eventually fell into disfavor, but the concept of universal rights took root. Philosophers such as Thomas Paine, John Stuart Mill, and Henry David Thoreau expanded the concept. Thoreau is the first philosopher to use the term, "human rights", and does so in his treatise, Civil Disobedience. This work has been extremely influential on individuals such as Leo Tolstoy, Mahatma Gandhi, and Martin Luther King. Gandhi and King, in particular, developed their ideas on non-violent resistance to unethical government actions from this work. The middle and late 19th century saw a number of issues take center stage, many of them issues people in the late 20th century would consider human rights issues. They included slavery, serfdom, brutal working conditions, starvation, wages, child labor, and, in the Americas, the "Indian Problem", as it was known at the time. In the United States, a bloody war over slavery came close to destroying a country founded only eighty years earlier. Russia freed its serfs the year that war began. Neither the emancipated American slaves nor the freed Russian serfs saw any real degree of freedom or basic rights for many more decades, however. For the last part of the nineteenth and first half of the twentieth century, though, human rights activism remained largely tied to political and religious groups and beliefs. Revolutionaries pointed at the atrocities of governments as proof that their ideology was necessary to bring about change and end the government's abuses. Many people, disgusted with the actions of governments in power, first got involved with revolutionary groups because of this. The governments then pointed at bombings, strike-related violence, and growth in 10
Стр.10