Печатается по решению научно-методического совета ф-та РГФ
(протокол № 6 от 10 июня 2014 г.)
World Matters. Учебно-методическое пособие по английскому языку для
студентов естественно-научных факультетов. 2-е издание / Составители:
Е.В. Воронина, к.ф.н. Т.В. Дробышева, к.ф.н. Л.А. Кривенко. – Воронеж:
издательство «Истоки», 2014. – 126 с.
Настоящее учебно-методическое пособие подготовлено на кафедре
английского языка естественно-научных факультетов факультета РГФ
Воронежского государственного университета и предназначено для
студентов первого курса естественно-научных факультетов.
Целью пособия является развитие у студентов продуктивных и
рецептивных видов речевой деятельности в рамках социально-культурной
сферы общения: говорения, письма, чтения и аудирования. Тренируются
различные стратегии чтения (просмотровое, поисковое, детальное),
развиваются навыки диалогической и монологической речи.
Пособие рассчитано на 36 часов аудиторной и 36 часов
самостоятельной работы.
Пособие состоит из 9 разделов (Units), охватывающих основную
тематику общения в социально-культурной сфере: спорт, природа,
искусство, путешествия, жизнь в городе и сельской местности, обычаи и
традиции народов, проблемы глобализации, новые информационные
технологии, роль иностранного языка в жизни общества.
Каждый раздел содержит предтекстовые упражнения; аутентичные
письменные тексты и тексты для аудирования; послетекстовые
упражнения, направленные на проверку понимания; блок упражнений на
обсуждение информации, полученной из текстов; а также упражнения,
направленные на формирование и развитие навыков письменной речи. В
конце каждого раздела дан комплекс дополнительных упражнений
повышенной трудности для студентов, имеющих более высокий уровень
языковой подготовки.
Стр.3
Unit 1
Rural and Urban Living
In this module you will:
Read about country vs. city way of life; a traditional English
village
Talk about pros and cons of living in a city/village
Test your knowledge of cities
Listen to a TV program audio script
Write a factfile about your city
Learn how to ask and give directions
Useful vocabulary:
Nouns
Verbs
Adjectives
Phrases and
collocations
Linkers
Prepositions
traffic, convenience, shopping mall, car park, multi-screen
cinema, entertainment complex, countryside, lane, depopulation,
town dweller, background, housing estate, rural area, facility,
transport link
to surround, to move to, to get to know
exciting, ancient, huge, cold, wet, hot, dry, quiet, modern,
expensive, capital, provincial, famous for, urban, overcrowded,
multi-cultural, easy-going,
public transport, tourist information center, slum conditions, pace
of life, lack of smth, to provide access, remote area, traffic free
zone, to be curious about smth,
despite, conversely, however, for instance
opposite, next to, on the left/right, at the top/bottom, on the corner
of
5
Стр.6
1. Lead-in
1a Look at the photos and choose the names of the cities from the box
(There are some extra names).
Istanbul Venice Moscow Paris Krakow Sydney London
New York San Paulo Tokyo Singapore
1b Match the adjectives 1-10 with their opposites (a-j), choose two or three
words to describe each city in the photos. e.g. : London/Paris is …
1 exciting
2 old, ancient
3 huge
4 cold
5 wet
a hot
b dry
c quiet
d modern
e expensive
6 noisy
7 beautiful
8 cheap
9 busy
10 capital
f ugly
g boring
h tiny
i provincial
j peaceful
1c What do you know about San Paulo? Guess if the statements are true or
false.
1 San Paulo is huge and noisy.
2 The public transport is
expensive.
3 It’s situated in Argentina.
Look through “Ten Facts about San Paulo” and check if you were right.
6
4 It’s famous for soap operas.
5 It’s on the coast.
6 The summers there are wet.
Стр.7
Ten Facts about
San Paulo
It’s in the south
of Brazil.
It’s a big city.
It isn’t a capital
of
Brazil.
(Brasilia is the
capital.)
It’s 75 kilometres
from the sea.
In summer, the
weather is hot
and wet.
It’s famous for
coffee!
The restaurants
are good.
It isn’t a quiet
city.
San Paulo and Corinthians are football clubs in the city. They’re famous in South
America.
In fact, it’s very noisy. The buses aren’t expensive.
2. Listening
2a Listen to two conversations and answer the questions. Track 01.
1 Are the conversations between:
a) two students?
b) two teachers?
c) a teacher and a student?
A: Good morning. Come in. What’s your
name?
B: Pavel.
A: OK, Pavel.1)_______ . Where are you
from?
B: From Krakow, in Poland.
A: Oh, OK. Tell me something about
Krakow.
7
2 The situation is:
a) on the phone.
b) in a class.
c) in a café.
2b Listen again and fill in the gaps with the missing words and phrases.
1
B: Well, it’s a beautiful city. It’s in the
south of Poland. 2) ________ –
that’s Warsaw.
A: Is it a big city?
B: No, it isn’t. 3) ________ .
A: Anything else?
B: It’s cold in winter. er … for you,
4) ________ !
A: OK, good, Pavel. We’re on … …
Стр.8