Задания и упражнения к каждому рассказу включают:
- коммуникативные упражнения, направленные на активизацию
языкового материала (Pre-Reading Tasks);
- речевые задания, совершенствующие умения и навыки монологической и диалогической речи (General Comprehension;
Points for Discussion);
- лексические упражнения, способствующие усвоению и закреплению ключевой лексики (Word Study);
- задания, развивающие умения и навыки письменной речи
(Additional Tasks). <...> Read the information about J.D. Salinger given in your books and
in Appendices 1 and 2 of this booklet. <...> Find some additional information about the
author, i.e. about:
• topics covered in his books;
• philosophy underlying his creative activity; influence of
Zen on the philosophy of Salinger’s stories and novels;
• approaches to conveying the messages of the stories,
manner of writing;
• the unity and coherence of the nine stories in terms of their
ideas, artistic and philosophic value;
• the place and role of the Nine Stories in the creative
activity of the author and how this book relates to his other
creations. <...> You may find some useful information and hints at
http://www.salinger.org/ . <...> Prepare a 5-minute report on the interesting information you have
found. (You should revise your report to make sure that it helps
your group mates to better understand the stories.)
3
4
•
Lesson 1
A Perfect Day for Bananafish
In groups of 4-5, discuss the peculiarities of Salinger’s style and
the points that are essential for understanding his stories. <...> Make up an
outline of the items you have come up with to share with the other
groups. <...> PRE-READING TASKS
• What kind of associations do you have with the words
"Banana"? "Bananafish"?
bananafish
banana
•
•
GENERAL COMPREHENSION
1.
2.
3.
4.
5.
6. <...> What does the title suggest about the possible content of the story? <...> Here are some sentences from the story. <...> Use them as a clue to predict the content of the
text. <...> A. "Mother," said the girl, "you talk about him as though he were
a raving maniac –"
B. "You just keep your eyes open for any bananafish. <...> I happened to be looking at
the floor," said the woman, and faced the doors of the car. <...> D. Sybil stopped walking and yanked her hand <...>
Учебно-методическое_пособие_по_работе_с_книгой_Девять_рассказов_Дж._Сэлинджер.pdf
Министерство образования РФ
Омский государственный университет
УДК 802.0
ББК Ш 143.21-923
У 91
Рекомендовано к изданию
учебно-методическим советом ОмГУ 24.12.2003 г.,
протокол №4
Рецензенты:
ст. преподаватель каф. англ. яз. ОмГПУ И.В Бердникова,
ст. преподаватель каф. романо-герм. филологии ОмГУ Н.В. Бегун
У 91
УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКОЕ ПОСОБИЕ
ПО РАБОТЕ С КНИГОЙ
«ДЕВЯТЬ РАССКАЗОВ» ДЖ.Д. СЭЛИНДЖЕРА
(для студентов языковых специальностей,
изучающих английский язык)
Учебно-методическое пособие по работе с книгой «Девять
рассказов» Дж. Д. Сэлинджера (для студентов языковых специальностей,
изучающих английский язык) / Сост.: Н.Р. Афанасьева,
О.А. Никитина. – Омск: Омск. гос. ун-т, 2003. – 66 с.
ISBN 5-7779-0439-4
Содержит упражнения для самостоятельной и аудиторной работы
с книгой «Девять рассказов» Дж.Д. Сэлинджера по курсу
«Домашнее чтение».
Для студентов языковых специальностей, изучающих английский
язык.
УДК 802.0
ББК Ш 143.21-923
ISBN 5-7779-0439-4
Издание ОмГУ
Омск 2004
© Афанасьева Н.Р., Никитина О.А,
составление, 2004
© Омский госуниверситет, 2004
Стр.1
ПРЕДИСЛОВИЕ
Учебно-методическое пособие по работе с книгой «Девять рассказов»
Дж. Д. Сэлинджера адресовано студентам гуманитарных факультетов
для занятий по курсу «Домашнее чтение» и рассчитано на разный
уровень языковой подготовки (средний и продвинутый).
Целью пособия является расширение лексического запаса студентов,
развитие и совершенствование навыков свободного говорения.
Рассказы Сэлинджера, которые по праву считаются одними из
лучших образцов американской прозы, предоставляют богатый материал
для углубленного изучения лексики и развития навыков свободного говорения.
Задания
и упражнения к каждому рассказу включают:
- коммуникативные упражнения, направленные на активизацию
языкового материала (Pre-Reading Tasks);
- речевые задания, совершенствующие умения и навыки монологической
и диалогической речи (General Comprehension;
Points for Discussion);
-
-
лексические упражнения, способствующие усвоению и закреплению
ключевой лексики (Word Study);
задания, развивающие умения и навыки письменной речи
(Additional Tasks).
Большое внимание уделяется специфическим трудностям английского
языка, изучению идиоматики, не совпадающих в английском и
русском языках значений слов и конструкций служебной лексики.
PREREQUISITES
The book you are about to read is a complex unity composed of
nine stories separate in plot though connected with each other through
the sequence of poetic moods (rasa) as they are defined in Sanskrit
poetics. To understand the book to the fullest you are strongly advised
to study the stories in connection with the commentaries in the book
itself (pp. 216-239), the Appendices, and the books by Galinskaya
«Загадки известных книг» and «Философские и эстетические
основы поэтики Сэлинджера».
1. Read the information about J.D. Salinger given in your books and
in Appendices 1 and 2 of this booklet. Prepare some questions for
discussion in class. Find some additional information about the
author, i.e. about:
• topics covered in his books;
• philosophy underlying his creative activity; influence of
Zen on the philosophy of Salinger’s stories and novels;
• approaches to conveying the messages of the stories,
manner of writing;
• the unity and coherence of the nine stories in terms of their
ideas, artistic and philosophic value;
• the place and role of the Nine Stories in the creative
activity of the author and how this book relates to his other
creations.
You may find some useful information and hints at
http://www.salinger.org/ . For philosophic and artistic analysis you
may refer to the book by Galinskaya «Загадки известных книг».
2. Prepare a 5-minute report on the interesting information you have
found. (You should revise your report to make sure that it helps
your group mates to better understand the stories.)
3
4
Стр.2
APPENDIX 3.
A Perfect Day for Banana-fish
Bananafish is a kind of herring.
But Banana
1) in Indian mythology is connected with love;
2) is considered a symbol of weakness, because the banana tree
has no wood trunk, it is made of leaves.
In psychoanalysis feet are considered connected with carnal
desires.
Seymour’s name is pronounced as ['si:mə]
Number 6 is connected in Zen-Buddhism with the number of
evil passions – love, hate, pride, ignorance, doubts and false
views. They are believed to cause zest for life – the main cause
of sufferings.
Uncle Wiggily in Connecticut
Hoopla = here: how people are.
CONTENTS
Preface ................................................................................................ 3
Prerequisites ....................................................................................... 4
Lesson 1. A Perfect Day for Bananafish ............................................ 5
Lesson 2. Uncle Wiggily in Connecticut .......................................... 15
Lesson 3. Just Before the War with Eskimos ................................... 21
Lesson 4. The Laughing man ........................................................... 25
Lesson 5. Down at the Dinghy ......................................................... 32
Lesion 6. For Esmé – with Love and Squalor .................................. 36
Lesson 7. Pretty Mouth and Green My Eyes .................................... 40
Lesson 8. De Daumier-Smith’s Blue Period ..................................... 43
Lesson 9. Teddy ................................................................................ 50
Lesson 10. Summing up .................................................................. 53
Appendix 1 ........................................................................................ 55
Appendix 2 ........................................................................................ 64
Appendix 3 ........................................................................................ 65
65
66
Стр.33
Учебное издание
Наталья Рудольфовна Афанасьева
Ольга Александровна Никитина
УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКОЕ ПОСОБИЕ
ПО РАБОТЕ С КНИГОЙ
«ДЕВЯТЬ РАССКАЗОВ» ДЖ.Д. СЭЛИНДЖЕРА
(для студентов языковых специальностей,
изучающих английский язык)
Редактор Е.В. Коськина
Технический редактор Е.В. Лозовая
Подписано к печати 18.01.2004. Формат бумаги 60х84 1/16
Печ. л. 4,12. Усл.-печ. л. 3,8.Уч.-изд. л. 4,2. Тираж 100 экз. Заказ 075.
Издательско-полиграфический отдел ОмГУ
644077, г. Омск-77, пр. Мира, 55а, госуниверситет
Стр.34