Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634794)
Контекстум
.
Педагогический журнал Башкортостана

Педагогический журнал Башкортостана №1 2014

0   0
Страниц159
ID245505
АннотацияИздается с 2005г. ЦЕЛИ И ЗАДАЧИ ЖУРНАЛА: освещение актуальных проблем развития общего и профессионального образования в Российской Федерации и Республике Башкортостан; оказание информационной научной и практической помощи работниками образования; презентация передовой научной мысли и полезного практического опыта, учебно-методических материалов, отражающих опыт работы педагогов в области педагогики, психологии, методики обучения и воспитания. ХАРАКТЕРИСТИКА ЖУРНАЛА: имеет научно-практический характер и взаимодействует с системой образования республики; включает рубрики федеральной и региональной значимости - Проблемы современной педагогики; Психолого-педагогические исследования; Образование и культура; Инновационные технологии образования; Информатизация образования; Приоритетный национальный проект «Образование»; Практика образования; Дебют в науке; Дизайн диссертационного исследования; Опыт зарубежных коллег; История образования; Педагогическая лента (новости, юбилеи, хроника); Рецензии.; представляет опыт участия образовательных учреждений в национальных проектах и работу органов управления образованием; работа журнала координируется с Министерством образования Республики Башкортостан и Советами директоров вузов, ссузов и учреждений НПО республики.
Педагогический журнал Башкортостана : Научно-практическое издание .— Уфа : Башкирский государственный педагогический университет им. М. Акмуллы .— 2014 .— №1 .— 159 с. : ил. — URL: https://rucont.ru/efd/245505 (дата обращения: 25.04.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

ф Научно-практическое издание Ассоциации «Башкирский педагогический государственный университетский комплекс» Издается с декабря 2005 года один раз в два месяца Главный редактор Асадуллин Раиль Мирваевич, доктор педагогических наук, профессор, ректор ФБГОУ ВПО «Башкирский государственный педагогический университет имени М. <...> Rail Mirvaevich Asadullin – chief editor, Doctor of pedagogical sciences, Professor, the rector of FBSEI HPE Bashkir State Pedagogical University named after M.Akmullah (Ufa). <...> Редакционная коллегия: *Амиров Артур Фердсович, доктор педагогических наук, профессор, заведующий кафедрой педагогики и психологии, ГБОУ ВПО «Башкирский государственный медицинский университет» (г. Уфа). <...> *Бенин Владислав Львович, доктор педагогических наук, профессор, декан социально-гуманитарного факультета, ФГБОУ ВПО «Башкирский государственный педагогический университет имени М. <...> Vladislav Lvovich Benin, Doctor of pedagogical sciences, Professor, the dean of social-humanitarian faculty, FBSEI HPE Bashkir State Pedagogical University named after M.Akmullah (Ufa). <...> Guzel Insharovna Gaisina, Doctor of pedagogical sciences, Professor, the head of the Department of social pedagogics, FBSEI HPE Bashkir State Pedagogical University named after M.Akmullah (Ufa). <...> Zulhiza Ismagilovna Islamova, the candidate of pedagogical sciences, Professor, the head of the Department of pedagogics and psychology of vocational training, FBSEI HPE Bashkir State Pedagogical University named after M.Akmullah (Ufa). <...> © Редакция «Педагогического журнала Башкортостана», 2014 4 РУБРИКА ГЛАВНОГО РЕДАКТОРА Р.М. <...> Бенин, Е.П. Пономарев ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПОДГОТОВКА КАК ОСНОВА ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ ВОЕННОГО ВУЗА. <...> 34 Г.Р. Шафикова, Э.Р. Зиннатуллина, А.В. Танюкевич РЕАЛИЗАЦИЯ МОДЕРНИЗИРОВАННОГО КОРРЕКЦИОННО-РАЗВИВАЮЩЕГО ПРОЦЕССА НА ОСНОВЕ КОГНИТИВНО-МОДЕЛИРУЮЩИХ ТЕХНОЛОГИЙ. <...> 44 Е.Д. Тельманова УСПЕШНАЯ СОЦИАЛИЗАЦИЯ РЕМЕСЛЕННИКОВ-ПРЕДПРИНИМАТЕЛЕЙ В СИСТЕМАХ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ КАК ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПРОБЛЕМА. <...> Миронов, Л.Р. Саитова ДИДАКТИКО-ТЕХНОЛОГИЧЕСКОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ ФОРМИРОВАНИЯ ТЕХНИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ БУДУЩИХ КУРСАНТОВ ВОЕННОГО ВУЗА. <...> Батаков КОМПЬЮТЕРНО-ИНФОРМАЦИОННАЯ <...>
Педагогический_журнал_Башкортостана_№1_2014.pdf
Стр.5
Стр.6
Стр.151
Стр.152
Стр.153
Стр.154
Стр.155
Стр.156
Стр.157
Стр.158
Стр.159
Педагогический_журнал_Башкортостана_№1_2014.pdf
РУБРИКА ГЛАВНОГО РЕДАКТОРА Р.М. Асадуллин РЕКОНСТРУКЦИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ: СОЕДИНЕНИЕ ФУНДАМЕНТАЛЬНОГО И ПРИКЛАДНОГО ЗНАНИЯ....................................................................................7 ПРОБЛЕМЫ СОВРЕМЕННОЙ ПСИХОЛОГИИ И ПЕДАГОГИКИ В.Л. Бенин, Е.П. Пономарев ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПОДГОТОВКА КАК ОСНОВА ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ ВОЕННОГО ВУЗА...........................................................................................................................................14 З.И. Исламова МОДЕРНИЗАЦИОННЫЕ ПРОЦЕССЫ РАЗВИТИЯ ВУЗА В КОНТЕКСТЕ ИНТЕГРАЦИИ, ИНФОРМАТИЗАЦИИ И ИНТЕРНАЦИОНАЛИЗАЦИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ ........24 Л.М. Кашапова, А.Т. Арасланова, Т.В. Набиева РАЗВИТИЕ ДЕТСКОЙ ОДАРЕННОСТИ ОБУЧАЮЩИХСЯ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СИСТЕМЕ «ШКОЛА – ВУЗ»..............................................................................................................................................34 Г.Р. Шафикова, Э.Р. Зиннатуллина, А.В. Танюкевич РЕАЛИЗАЦИЯ МОДЕРНИЗИРОВАННОГО КОРРЕКЦИОННО-РАЗВИВАЮЩЕГО ПРОЦЕССА НА ОСНОВЕ КОГНИТИВНО-МОДЕЛИРУЮЩИХ ТЕХНОЛОГИЙ...............................................................44 Е.Д. Тельманова УСПЕШНАЯ СОЦИАЛИЗАЦИЯ РЕМЕСЛЕННИКОВ-ПРЕДПРИНИМАТЕЛЕЙ В СИСТЕМАХ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ КАК ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПРОБЛЕМА..................................50 ОБРАЗОВАНИЕ И КУЛЬТУРА И.М. Синагатуллин ПОЛИКУЛЬТУРНАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ УЧИТЕЛЯ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ .......................................60 Е.Д.Жукова СПЕЦИФИКА КУЛЬТУРОЛОГИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ В СИСТЕМЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ГОТОВНОСТИ РАЗЛИЧНЫХ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ ГРУПП.......................68 Е.А. Савельева СОЦИАЛЬНОЕ ПРОЕКТИРОВАНИЕ КАК НЕОТЪЕМЛЕМАЯ ЧАСТЬ УЧЕБНО-ВОСПИТАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА В СОВРЕМЕННОМ ВУЗЕ...................................................79 Е.Е. Никитина МЕТОДИЧЕСКИЙ ПОТЕНЦИАЛ КНИГ ИЗ КОЛЛЕКЦИИ ФОНДА РЕДКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ БИБЛИОТЕКИ ИМЕНИ К.Д. УШИНСКОГО: «РУССКИЙ БУКВАРЬ ДЛЯ ОБУЧЕНИЯ ПИСЬМУ И ЧТЕНИЮ РУССКОМУ И ЦЕРКОВНО-СЛАВЯНСКОМУ» И «МИР В РАССКАЗАХ ДЛЯ ДЕТЕЙ» В.П. ВАХТЕРОВА............................................................................84 ИННОВАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОБРАЗОВАНИИ А.В. Миронов, Л.Р. Саитова ДИДАКТИКО-ТЕХНОЛОГИЧЕСКОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ ФОРМИРОВАНИЯ ТЕХНИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ БУДУЩИХ КУРСАНТОВ ВОЕННОГО ВУЗА.............................................................................88 Е.Н. Григорьев ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ ПРОЦЕСС ВУЗА, НАПРАВЛЕННЫЙ НА ПОДГОТОВКУ ТРЕНЕРОВПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ.......................................................................................................................................97 5
Стр.5
ДИЗАЙН ДИСИССЛЕДОВАНИЯ В.Э. Штейнберг, Р.В. Гурина СИСТЕМНЫЙ ПОРТРЕТ НОВЫХ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ РЕШЕНИЙ В ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКИХ ПРОЕКТАХ (ДИССЕРТАЦИЯХ).....................................................................104 Т.Д. Дубовицкая, И.Н. Нестерова НУЖЕН ЛИ В ПЕДАГОГИЧЕСКОМ ИССЛЕДОВАНИИ ДИСПЕРСИОННЫЙ АНАЛИЗ...........................111 ПРАКТИКА ОБРАЗОВАНИЯ Б.Л. Батаков КОМПЬЮТЕРНО-ИНФОРМАЦИОННАЯ ОБУЧАЮЩАЯ СИСТЕМА ПО ДИСЦИПЛИНЕ «ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА» ...............................................................................................................118 С.Н. Девяткина ДЕЛОВАЯ ИГРА НА ОСНОВЕ МЕЖДИСЦИПЛИНАРНОГО ПОДХОДА КАК ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ УСЛОВИЕ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ТЕХНОЛОГИИ...........................................................................123 ДЕБЮТ В НАУКЕ Е.А. Чухланцева, Р.М. Фатыхова МАТЕРИНСТВО: ФЕНОМЕНОЛОГИЯ И ОСОБЕННОСТИ ФОРМИРОВАНИЯ В ОНТОГЕНЕЗЕ ..........131 ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ Ю.В. Ергин К 100-летию БЕЛЕБЕЕВСКОЙ УЧИТЕЛЬСКОЙ СЕМИНАРИИ...............................................................138 СВЕДЕНИЯ ОБ АВТОРАХ..........................................................................................................................151 6
Стр.6
СВЕДЕНИЯ ОБ АВТОРАХ Арасланова Алия Талгатовна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры педагогики, Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы (г. Уфа). – E-mail: aliyatalg@mail.ru. Асадуллин Раиль Мирваевич, доктор педагогических наук, профессор, ректор, Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы (г. Уфа). – E-mail: office@bspu.ru. Батаков Борис Леонидович, инженер-программист, Чайковский государственный институт физической культуры (г. Чайковский). – E-mail: batakov_boris@mail.ru. Бенин Владислав Львович, доктор педагогических наук, профессор, заместитель председателя диссертационного совета Д 212.012.01, Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы (г. Уфа). – E-mail: vlbenin@mail.ru. Григорьев Евгений Николаевич, кандидат педагогических наук, доцент кафедры физвоспитания, начальник учебно-методического отдела Сибайского института, Башкирский государственный университет, Сибайский филиал (г.Сибай). – E-mail: gevgeniyn@mail.ru. Гурина Роза Викторовна, доктор педагогических наук, профессор кафедры физических методов в прикладных исследованиях, Ульяновский государственный университет (г. Ульяновск). – E-mail: rozagurina@yandex.ru. Девяткина Светлана Николаевна, старший преподаватель кафедры общетехнических дисциплин, Башкирский государственный университет, Стерлитамакский филиал (г. Стерлитамак). – Email: lana.str85@rambler.ru. Дубовицкая Татьяна Дмитриевна, доктор психологических наук, профессор кафедры общей и социальной психологии, Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы (г.Уфа). – E-mail: tatdm@mail.ru. Ергин Юрий Викторович, кандидат физико-математических наук, доцент кафедры общей физики, Башкирский государственный университет, лауреат премии Правительства Республики Башкортостан имени Шагита Худайбердина за лучшее произведение в области журналистики в 2009 году (г. Уфа). – E-mail: erginyv@mail.ru. Жукова Елена Дмитриевна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры культурологии и социально-экономических дисциплин, Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы (г.Уфа) – E-mail: kpnzhukova@yandex.ru. Зиннатуллина Эльвира Рамилевна, учитель-логопед, высшая категория, Республиканский реабилитационный центр для детей и подростков с ограниченными возможностями»; победитель 2-го Всероссийского конкурса «Лучший работник учреждений социального обслуживания», 1-е место в номинации «Лучший специалист по реабилитации инвалидов» (г. Уфа). – E-mail: metodrc@mail.ru. Исламова Зульхиза Исмагиловна, кандидат педагогических наук, профессор, заведующая кафедрой педагогики и психологии профессионального образования, Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы (г.Уфа) – E-mail: izi99@mail.ru. Кашапова Ляля Мухаметдиновна, доктор педагогических наук, профессор кафедры педагогики, Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы (г. Уфа). – E-mail: lya220852@yandex.ru. Миронов Алексей Васильевич, полковник, заместитель заведующего кафедрой «Боевые машины и автомобили», Саратовский военный институт внутренних войск Министерства внутренних дел Российской Федерации (г. Саратов). – E-mail: valerysar@mail.ru. Набиева Тамара Валиевна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры педагогики, Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы (г. Уфа). – E-mail: nabievatv@mail.ru. Нестерова Ирина Николаевна, кандидат психологических наук, доцент кафедры общей и социальной психологии, Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы (г.Уфа). – E-mail: nesterova.in@mail.ru. Никитина Екатерина Евгеньевна, кандидат педагогических наук, старший научный сотрудник лаборатории истории педагогики и образования Федерального государственного научного учреждения 151
Стр.151
Института теории и истории педагогики, Российская академия образования (г. Москва) – E-mail: katya5030@rambler.ru. Пономарев Евгений Павлович, подполковник, младший научный сотрудник научноисследовательского отделения, Саратовский военный институт внутренних войск МВД России (г. Саратов). – Е-mail: tipografy@pisem.net. Савельева Екатерина Александровна, кандидат педагогических наук, доцент, заведующая кафедрой дизайна, изобразительного искусства и технологии, Московский государственный гуманитарный университет имени М.А. Шолохова, Уфимский филиал (г. Уфа). – E-mail: katesaveleva@yandex.ru. Саитова Лира Рашитовна, кандидат педагогических наук, старший преподаватель кафедры кафедрой педагогики и психологии профессионального образования, Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы (г. Уфа). – E-mail: lira450@yandex.ru. Синагатуллин Ильгиз Миргалимович, доктор педагогических наук, профессор, заведующий педагогики и методики начального образования, Бирский Башкирского государственного университета (г.Бирск). – E-mail: siniledu@gmail.com Танюкевич Алена Вячеславовна, старший воспитатель, Детский сад № 280, победитель конкурса «Воспитатель-мастер-2011», высшая квалификационная категория; магистрант, Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы (г. Уфа). – E-mail: witch-alena@mail.ru. Тельманова Елена Дмитриевна, кандидат педагогических наук, доцент, декан электроэнергетического факультета Института электроэнергетики и информатики, Российский государственный профессионально-педагогический университет (г.Екатеринбург). – E-mail: telmanova_rsvpu@mail.ru. Фатыхова Римма Мухаметовна, кандидат психологических наук, доктор педагогических наук, профессор, заведующая кафедрой психологии, Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы (г. Уфа). – E-mail: docbell0726@bk.ru. Чухланцева Елена Алексеевна, аспирант кафедры психологии, Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы (г. Уфа). – E-mail: lenusik.5@mail.ru. Шафикова Гульназ Радмиловна, кандидат психологических наук, доцент, заведующая кафедрой дошкольной педагогики, Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы (г. Уфа). – E-mail: shafikova@inbox.ru. Штейнберг Валерий Эмануилович, доктор педагогических наук, профессор, Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы (г. Уфа). – E-mail: dmt8@bk.ru. филиал 152
Стр.152
CONTENTS СHIEF EDITOR’S COLUMN R.M.Asadullin. PEDAGOGICAL EDUCATION RECONSTRUCTION: CONNECTION OF FUNDAMENTAL AND APPLIED KNOWLEDGE........................................................................................7 Keywords: fundamental and applicative in perception, educational activities and social environment, fractal development. Abstract: The picture formation of educational sphere, in which philosophical categories of fundamental and applied knowledge – two counter processes of knowledge of the validity that allows to consider any pedagogical project as the conciliatory proposal is considered; the principle of necessity and reasonable sufficiency of parities of the specified categories in an education sphere and preparations of experts is proved. PROBLEMS OF MODERN PSYCHOLOGY AND PEDAGOGICS V.L.Benin, E.P.Ponomarev. PSIHOLOGO-PEDAGOGICAL PREPARATION AS A BASIS OF FORMATION IS PROFESSIONAL-PEDAGOGICAL COMPETENCE OF TEACHERS OF MILITARY HIGH SCHOOL............................14 Keywords: vocational training, military high schools, teachers-military men, psihologo-pedagogical preparation. Abstract: In article the important problem of modern higher military education - preparation of teaching personnel of special disciplines rises. One of priority places among problems of reforming of system of the Russian military education is occupied with a problem of vocational training of beginning teachers of military-professional disciplines. The officers appointed to posts of the faculty, have military-vocational training, but have no necessary psihologo-pedagogical preparation. Coming to military high schools on teaching posts from armies, they long, it is difficult and not always successfully form own is professionalpedagogical competence. One more feature of military high school is absence of institute of additional vocational training. Therefore any increase of psihologo-pedagogical qualification of teachers it is not provided. Authors, leaning against experience, the Saratov military institute of Internal troops, offer ways of an exit from the developed position. In article the experience of the Saratov military institute allowing successfully to solve given problem is described. The material gives carrying over possibility of Revealed pedagogical conditions and the developed program of psihologo-pedagogical preparation of beginning teachers in practice of all military high schools taking into account their specificity. Z.I.Islamova. MODERNISATION HIGH SCHOOL DEVELOPMENTS IN THE CONTEXT OF INTEGRATION, INFORMATION AND VOCATIONAL TRAINING INTERNATIONALIZATION.......................................................................24 Keywords: modernisation, integration, кластеризация, information, internationalisation. Abstract: Article is devoted modernisation to processes of modern high school in an integration context, clustering, information and internationalisations. L.M. Kashapova, A.T.Araslanova, T.V. Nabieva. DEVELOPMENT OF TALENTED PUPILS IN THE «SCHOOL – INSTITUTION» EDUCATIONAL SYSTEM .............................................................................34 Keywords: talent, talented pupils, talented child, development of a talent, types of talent, educational system. Abstract: The article is devoted to the development of talented pupils in the “school-institution” educational system. It studies modern approaches to the development of talented pupils under the conditions of implementing new federal state educational standards. The main conclusion of the article is a statement that targeted and consistent work on finding, developing and supporting talented children is quite important and necessary. G.R.Shafikova, E.R.Zinnatullina, A.V.Tanjukevich. REALIZATION OF THE MODERNIZED KORREKTSIONNODEVELOPING PROCESS ON THE BASIS OF KOGNITIVNO-MODELLING TECHNOLOGIES......................................44 Keywords: the didactic multidimensional technology, korrektsionno-developing training, logiko-semantic model, correction The touch motor spheres of the child, the general infringement of speech, fonetiko-phonemic infringement of speech, the speech status. Abstract: In article experience of application in practical activities of the rehabilitation centres of kognitivno-modelling technologies reveals. In work with children with infringements of speech and the algorithm and results of use of logikosemantic models are presented to the organisations of activity of experts. E.D.Telmanova. SUCCESSFUL SOCIALIZATION OF HANDICRAFTSMEN-BUSINESSMEN IN VOCATIONAL TRAINING SYSTEMS AS THE PEDAGOGICAL PROBLEM...................................................................50 Keywords: socialization, craftsman - businessman, value orientation, social role, system-value model. Abstract: The article carried a theoretical justification of the socialization process craftsman - businessman in vocational education. The subject of research is the theory and the concept of socialization future craftsman - businessman in the vocational education system. In this performance criterion is socialization system-value model. Article performed theoretical substantiation of the process of socialization of craftsman- businessman entrepreneurs in professional education institutions. The theoretic-methodological basis of the research presented are the fundamental provisions on the concept of the 153 ISSN 1817-3292
Стр.153
interconnectedness of the process of socialization with upbringing and education developed E. Dneprov, I. Kohn, V. Mudryk and other. The main criteria of evaluation of the obtained results of the scientific and pedagogical research are the quality of the research determined fundamentally new concepts, ideas, and approaches in the field of training and education of craftsmanbusinessman, entrepreneurs and social effect of the value-oriented and status-role-training of craftsman- businessman, in professional education institutions. Confirmation of the social effect of introducing in the educational process of the results of research is the increased need for social significance of craftsman- businessman, perform construction, plumbing and electrical work on the consumer market of the Russian economy. EDUCATION AND CULTURE I.M.Sinagatullin. MULTICULTURAL COMPETENCY OF THE ELEMENTARY SCHOOL TEACHER.............................60 Keywords: multicultural education, multicultural competency, elementary school teacher, skills, knowledge. Abstract: The ideas of multicultural education are gaining momentum in Russia's multiethnic and multilingual settings. The author examines some issues of human diversity existing in Russia's multicultural settings, briefly concentrates on the notion and essence of multicultural education, and focuses on multicultural competency that an elementary school teacher should possess to effectively work in a culturally diverse educational space. E.D.Zhukova. SPECIFICITY OF CULTURAL UROLOGICAL COMPETENCE OF SYSTEM OF PROFESSIONAL READINESS OF VARIOUS PROFESSIONAL GROUPS ..........................................................................................................68 Keywords: professional competence, cultural urological competence, profile competence, the arts education purposes. Abstract: In article the interrelation of professional and cultural urological competence is considered. The author gives the detailed characteristic of the maintenance of concept and a phenomenon of cultural urological competence. Influence of the order of modern system of values to an education system is analyzed; conclusions about necessity of the organisation of actually cultural urological formation and its maintenance for any professional group become. E.A.Savelyeva. SOCIAL ENGINEERING AS AN INTEGRAL PART OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE MODERN UNIVERSITY......................................................................................................................................................................79 Keywords: social engineering, self-grading of students, the educational process in the university, motivating of the students, preparation of projects in small groups, objects of social engineering. Abstract: A comprehensive pedagogical concept is consistently implemented in Moscow State Humanitarian University named after M.A. Sholokhov. It considers education and training in higher education as inseparable parts of a process. Unlike in schools, the emphasis is on the development of professional identity, that is able to independently apply the acquired skills to the benefit of society. One of the most important ways to achieve this goal - the introduction of the pedagogical process of social engineering based on the self-organization of students with minimal corrective role of the teacher. In groups, project participants pass all its stages from assigning the roles to evaluating the results of the event. Depending on the specialty of students four groups of projects should be allocated: 1 ) for socially-oriented disciplines for which it is mandatory to apply to work their skills (social workers), 2) specialties which are not directly related to social engineering: they work with problem groups of society becomes one of the ways of professional fulfillment, boosting their demand on the labor market (and designers), 3) mixed group comprising representatives of the first and second groups (social educators and designers), 4) inter-universities and international groups of students and experienced professionals (designers and artists from the Islamic Republic of Iran). Implementation of social engineering in the educational process in higher education develops the abilities of youth to work in a group, plan activities, apply professional skills in unusual situations, evaluate the results. Preparation and implementation of projects for orphanages, senior citizens, religious institutions promotes morals of students and is an essential condition of bringing up such traits of personalities as civic consiousness, patriotism, culture of international communication. E.E.Nikitina. METHODICAL POTENTIAL OF BOOKS FROM THE COLLECTION OF FUND OF THE RARE LITERATURE OF LIBRARY OF NAME К.Д. THE USHINSKY: «THE RUSSIAN ABC-BOOK FOR TRAINING TO THE LETTER AND READING RUSSIAN AND TSERKOVNO-SLAVIC» AND «THE WORLD IN STORIES FOR CHILDREN» CENTURY OF ITEM VAHTEREV.....................................................................................................................................................84 Keywords: VP Watchmen, methods of teaching, literacy, reading. Abstract: This paper describes the principles and features of methodical system of teaching students to read and write VP Vakhterov. INNOVATION EDUCATION TECHNOLOGIES A.V.Mironov, L.R.Saitova. DIDAKTIKO-TECHNOLOGICAL MAINTENANCE OF FORMATION OF THE COMMERCIAL CROP OF THE FUTURE CADETS OF MILITARY HIGH SCHOOL............................................88 Keywords: a commercial crop of cadets of military high school, a principle комплексирования, binary character of structure of ability to live of cadets. Abstract: In given article the essence and the maintenance of concept of a commercial crop of the cadet of military high school reveals; features of didaktiko-technological maintenance of the given process taking into account specificity of binary character of ability to live of cadets. 154
Стр.154
E.N.Grigoriev. THE EDUCATIONAL PROCESS OF HIGH SCHOOL DIRECTED ON PREPARATION OF TRAINERS-TEACHERS..............................................................................................................................................................97 Keywords: educational process of high school, the trainer-teacher, the management concept by results, didactic multidimensional technologies. Abstract: In article the modern focused educational process of high school directed on preparation of competent trainersteachers is considered. Search of ways of its optimum organisation according to conditions of social space of the country, rates of development of a society, its information is conducted. Necessity of realisation of continuity between subsystems in educational system of the country is staticized. V.E.Steinberg, R.V.Gurina. THE SYSTEM PORTRAIT OF NEW PEDAGOGICAL DECISIONS IN RESEARCH PROJECTS (DISSERTATIONS)....................................................................................................................... 104 Keywords: research projects, modelling, the navigator, new pedagogical decisions. Abstract: The system characteristic of new pedagogical decisions in various research projects is considered: magister, candidate and theses for a doctor's degree; the logiko-semantic/frame model of type "navigator" is used. T.D. Dubovitskaya, I.N. Nesterova. DO I NEED A PEDAGOGICAL RESEARCH VARIANCE ANALYSIS................. 111 Keywords: nomothetic approach ideographic approach, empirical methods, experiment, formative experiment, mathematical and statistical processing, analysis of variance, the control and experimental group. Abstract: This paper contains a history of the origins, characteristics of the organization and carrying out an experiment in psychological and educational research. Shows the features of mathematical and statistical treatment of results, requirements for registration results formative psycho-pedagogical experiment in this thesis. Presents the analysis of abstracts on competition of a scientific degree of the candidate of pedagogical Sciences. PRACTICE OF EDUCATION B.L.Batakov. COMPUTER-INFORMATION TRAINING SYSTEM ON DISCIPLINE «THE THEORETICAL MECHANICS».................................................................................................................................................................................... 118 Keywords: computer and information system training, theoretical mechanics, undergraduate, vocational education, general professional training Abstract: This article describes a computer-training system information on the subject "Theoretical Mechanics" and the results of its implementation in the Perm National Polytechnic University. S.N. Devyatkina. BUSINESS GAME ON THE BASIS OF INTERDISCIPLINARY APPROACH AS THE PEDAGOGICAL CONDITION OF FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCES OF FUTURE TEACHERS OF TECHNOLOGY........................................................................................................................... 123 Keywords: competence, competence, professional competences, pedagogical conditions, business game, interdisciplinary approach, teacher of technology. Abstract: Relying on the idea of logiko-semantic models developed scientific laboratory of didactic design of BGPU of a name of M. Akmulla, the author offered model of realization of business games on the basis of interdisciplinary approach for the purpose of formation of professional competences of bachelors of pedagogical education on a preparation profile «Technology». In article the concepts «competence» and «competence» are divorced. The author considers competence as the quality of the personality assuming a certain set of knowledge, abilities, skills and ability of their introduction in any life situations which are forming only in practical activities. Competence is an ability to apply knowledge, skills in labor activity. Concepts of the main terms «pedagogical conditions», «business game», «interdisciplinary approach» are also formulated, the pedagogical importance of business games experimentally locates. DEBUT IN SCIENCE E.A. Chukhlantseva, R.M. Fatihova. MOTHERHOOD: PHENOMENOLOGY AND FEATURES OF FORMATION IN ONTOGENESIS............................................................................................................................................................................ 131 Keywords: motherhood, self-evaluation, the ratio of mother-to-child, ontogenesis maternal sphere. Abstract: The paper reveals the specifics of maternity as a complex phenomenon, which has its own structure, levels of development and formation in ontogenesis. Results of research of the ontogenesis of maternal sphere, self-evaluation of young mothers and their relationship to the child are also presented in the paper. HISTORY OF EDUCATION U.V.Ergin. TO THE 100 ANNIVERSARY OF BELEBEEVSKY TEACHER'S SEMINARY................................................ 138 Keywords: Belebeevsky teacher's seminary, anniversary, Belebeevsky teacher training college. Abstract: 100 years ago, on November, 21st (on December, 4th) 1914 solemn opening of Belebeevsky teacher's seminary, the direct predecessor of the present Belebeevsky teacher training college, one of the oldest educational institutions of Bashkortostan which has brought the appreciable contribution to preparation of pedagogical shots for schools of republic has taken place. INFORMATION ABOUT THE CONTRIBUTORS....................................................................................................................... 151 155
Стр.155
ТРЕБОВАНИЯ К СТАТЬЯМ, ПРЕДСТАВЛЯЕМЫМ В НАУЧНЫЙ ЖУРНАЛ «ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ ЖУРНАЛ БАШКОРТОСТАНА» 1. Научное рецензируемое издание «Педагогический журнал Башкортостана» (далее – Журнал) гарантирует широкое распространение результатов научных поисковых, в т. ч. диссертационных исследований, путем размещения статей в свободном доступе на своем сайте одновременно с публикацией печатного варианта журнала (http://elibrary.ru). 2. Требования к статьям, представляемым в Журнал и далее – в базу данных «Российский индекс научного цитирования» (РИНЦ) Научной Электронной Библиотеки (сайт «Российский индекс научного цитирования») соответствуют порядку формирования Перечня ведущих рецензируемых научных журналов и изданий ВАК, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций на соискание ученой степени доктора и кандидата наук (от 14.10.08, № 45.1-132). 3. Представляемая в Журнал статья должна быть оригинальной (не публиковавшейся ранее в других печатных изданиях) и освещать актуальные проблемы психологии и педагогики. 4. Статья должна быть написана языком, понятным не только специалистам данной области, но и широкому кругу читателей, заинтересованных в обсуждении темы; необходимо дополнительное обоснование специализированных научных терминов. Аббревиатура и сокращения в названии статьи, ключевых словах и аннотации недопустимы! 4. Объем текста, при условии 2500 знаков с пробелами на странице, – 0,5–1,0 п.л. (20–40 тыс. знаков; при выполнении требований редакции к форматированию текста 1 п.л. составляет 10 страниц при числе знаков с пробелами на странице 4000.) 5. Статья должна давать представление о содержании работы и о том, что нового вносит автор в рассмотрение проблемы. Текст должен быть лаконичен и четок, свободен от второстепенной информации, отличаться убедительностью формулировок. Необходимо отразить следующие аспекты содержания статьи: предмет исследования, тему, цель работы; метод или методологию проведения работы; результаты работы; область применения результатов; выводы (последовательность изложения может быть изменена). 6. Аннотация должна давать представление о содержании работы и о том, что нового вносит автор в рассмотрение проблемы. Текст должен быть лаконичен и четок, свободен от второстепенной информации, отличаться убедительностью формулировок. В аннотации необходимо отразить следующие аспекты содержания статьи: предмет исследования, тему, цель работы; метод или методологию проведения работы; результаты работы; область применения результатов; выводы. Объем аннотации – минимум 50–100 слов. 8. Список литературы (не более 10–12 п.) оформляется в соответствии со стандартом ГОСТ Р 7.0.52008, который разработан с учетом основных нормативных положений международного стандарта ИСО 690:1987 «Документация. Библиографические ссылки. Содержание, форма и структура» (ISO 690:1987 «Information and documentation - Bibliographic references - Content, form and structure») и международного стандарта ИСО 690-2:1997 «Информация и документация. Библиографические ссылки. Часть 2. Электронные документы и их части» (ISO 690-2:1997«Information and documentation - Bibliographic references - Part 2: Electronic documents or parts thereof»). В библиографическое описание документов введены указание на качественное состояние (например, [Текст]), перечисление соавторов за косой чертой, некоторые изменения в пунктуации, индекс ISBN (ГОСТ Р 7.0.5-2008 помещен на сайте журнала http:// www. pjb.oprb.ru). 9. Ссылки на литературу в тексте указываются соответствующей цифрой в квадратных скобках, оформление сносок и примечаний в пределах статьи должно быть единообразным, нумерация должна соответствовать текущей странице. 10. Рукопись статьи, внешняя рецензия, Заключение научного руководителя (для аспирантов и соискателей) и сопроводительные материалы принимаются на электронных носителях с приложением распечатки на бумаге формата А4 (с одной стороны). 156
Стр.156
11. Рисунки должны выполняться в редакторе Corel Draw или в формате JPG/JPEG; рисунки, выполненные в других редакторах, не принимаются. 12. Фотографии автора должны иметь белый фон, быть контрастными и четкими, объем файла – не менее 500 кбт при разрешении 150 dpi (или не менее 175х205 пикселей/3х3,5 см) в формате JPEG (бытовые снимки не принимаются). 13. Форматирование статьи: гарнитура шрифта Arial; поля: верхнее – 6,4, нижнее – 3,4, правое/левое – 3,6 см; размер основного шрифта – 9 пт, вспомогательного (сноски, таблицы, литература, ключевые слова, аннотация) – 7 пт, межстрочный интервал – 1; первая строка: отступ – 0,75; между словами не более одного пробела при включенной опции «непечатаемые знаки». 14. Наименование файлов статьи и сопроводительных документов должно включать ФИО автора, тип материала (статья, рисунок, справка и т.п.), дату отправки. 15. Статьи представляются в Журнал в полном комплекте вне зависимости от того, публиковался автор ранее в Журнале или нет. Тематика статей отражена в списке «Рубрики журнала». 16. Материалы, не отвечающие перечисленным требованиям Журнала, не принимаются редакцией и не регистрируются. 17. При выполнении требований Журнала материалы принимаются, регистрируются и направляются на рецензирование, о результатах которого автор уведомляется по электронной почте. 18. В случае изменений и доработок материалов статьи по результатам рецензирования или иным обстоятельствам, автор обязан указать перечень выполненных им изменений. 19. При несоблюдении перечисленных выше требований материалы редакцией Журнала отклоняются и не публикуются. 20. Плата за опубликование рукописей с аспирантов, проходящих обучение в аспирантуре и докторантуре, не взимается. 21. Рубрики Журнала: Проблемы современной педагогики; Психолого-педагогические исследования; Образование и культура; Инновационные технологии образования; Информатизация образования; Приоритетный национальный проект «Образование»; Практика образования; Дебют в науке; Опыт зарубежных коллег; История образования; Педагогическая лента (новости, юбилеи, хроника, рецензии);. 22. Вниманию аспирантов и соискателей: с целью повышения качества, научные статьи, направляемые в Журнал, должны комплектоваться заключением научного руководителя, свидетельствующего об их соответствии требованиям ВАК и Журнала: - в статье содержатся: четкая постановка научной задачи (проблемы), конкретное указание на метод выполняемого исследования, характеристики результатов исследований и эксперимента (научная новизна, теоретическая и практическая значимость); - в статье отсутствуют фрагменты, содержащие значительный объем материала справочного, описательного, констатирующего и декларативного характера без соответствующих аналитических выводов; отсутствуют также словосочетания, фразы и фрагменты, не соответствующие научному характеру текста. Вниманию авторов: 1. Порядок рецензирования статей и форма Заявления автора о приеме статьи размещены на сайте журнала http://gym1.oprb.ru/template/guest/partner/index.php?id=8. 2. Редакция Журнала напоминает, что почтой доставляются материалы, отправленные обычным или заказным письмом. Материалы с объявленной ценностью в редакцию не доставляются. По вопросам размещения статей следует обращаться к менеджеру журнала А.Г. Косову: 8(347) 2-7264-32, e-mail: agkosov@mail.ru 157
Стр.157
158
Стр.158
159
Стр.159

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически
.