Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 611760)
Контекстум
Ученые записки Орловского государственного университета

Ученые записки Орловского государственного университета №2 2021 (449,00 руб.)

0   0
Страниц324
ID760150
АннотацияНаучный журнал «Ученые записки Орловского государственного университета» основан в 1940г. В настоящее время тематика научного журнала отражает передовые достижения отечественных и зарубежных ученых и исследователей по следующим отраслям и группам научных специальностей: исторические науки и археология; литературоведение;языкознание; педагогические науки.
Ученые записки Орловского государственного университета .— 2021 .— №2 .— 324 с. — URL: https://rucont.ru/efd/760150 (дата обращения: 19.05.2025)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Ученые_записки_Орловского_государственного_университета_№2_2021.pdf
ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА УЧЕНЫЕ ЗАПИСКИ Научный журнал Издается с 1940 года Выходит 4 раза в год № 2 (91) 2021 Редакционно-издательская коллегия: Главный редактор Гелла Т.Н. д-р ист. наук, проф. Заместитель главного редактора Пузанкова Е.Н., д-р пед. наук, проф. Члены редколлегии: Дудина Е.Ф. канд. филол. наук (Россия) Хованская Е.А. канд. пед. наук (Россия) Александрова А.П. канд. филол. наук, доц. (Россия) Айзенштат М.П. д-р ист. наук (Россия) Антонова М.В. д-р филол. наук, проф.(Россия) Арзаканян М.Ц. д-р ист. наук, проф. (Россия) Арсентьева Н.Н. д-р филол. наук, проф. (Испания) Беднарская Л.Д. д-р филол. наук, проф. (Россия) Видмарович Н.П. д-р филол. наук, проф. (Хорватия) Зайченкова М.С. д-р филол. наук, проф. (Россия) Иванов А.Е. д-р ист. наук, проф. (Россия) Изотов В.П. д-р филол. наук, проф.(Россия) Ковалев П.А. д-р филол. наук, проф.(Россия) Ларионова Л.Г. д-р пед. наук, проф. (Россия) Львова С.И. д-р пед. наук, проф. (Россия) Маймескулова А.Л. д-р наук, экстраорд. проф. (Польша) Минаков С.Т. д-р ист. наук, проф. (Россия) Михальченко С.И. д-р ист. наук, проф. (Россия) Михеичева Е.А. д-р филол. наук, проф. (Россия) Николаев В.А. д-р пед. наук, проф. (Россия) Никонова Т.А. д-р филол. наук, проф. (Россия) Новиков С.Н. д-р пед. наук, проф. (Россия) Образцов П.И. д-р пед. наук, проф. (Россия) Пастернак Е.Л. д-р филол. наук, проф. (Россия) Погосян В.А. д-р ист. наук, проф. (Армения) Поншон Т. д-р филол. наук, проф. (Франция) Ретинская Т.И. д-р филол. наук, проф. (Россия) Тамин М. д-р филол. наук, проф. (Франция) Тер-Минасова С.Г. д-р филол. наук, проф. (Россия) Уман А.И. д-р пед. наук, проф. (Россия) Чекова-Димитрова И. канд. филол. наук, доц. (Болгария) Челышева И.И. д-р филол. наук, проф. (Россия) Черепанова Л.В. д-р пед. наук, проф. (Россия) Чикалова И.Р. д-р ист. наук, проф. (Белорусь) Шемчук Ю.М. д-р филол. наук, проф. (Россия) Ши Хуншен канд. филол. наук, проф. (Китай) Ямагути Р. д-р филол. наук, проф. (Япония) И.о. ответственного редактора Дудина Е.Ф. канд. филол. наук Адрес редакции: 302026, Орловская обл., г. Орёл, ул. Комсомольская, 95. Тел. (486-2) 43-17-40 www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru Зарег. в Федеральной службе по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций. Свидетельство ПИ № ФС 77-80826 от 07.04.2021 Подписной индекс 43366 по объединенному каталогу «Пресса России» © Коллектив авторов, 2021 © ОГУ имени И.С. Тургенева, 2021 Журнал входит в Перечень рецензируемых научных изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций на соискание ученой степени кандидата наук, на соискание ученой степени доктора наук» (входит в Перечень ВАК) список ВАК от 28.12.2018 г.: 07.00.02 – Отечественная история (исторические науки), 07.00.03 – Всеобщая история (соответствующего периода)(исторические науки), 10.01.01 – Русская литература (филологические науки), 10.01.03 – Литература народов стран зарубежья (с указанием конкретной литературы) (филологические науки), 13.00.02 – Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням образования) (педагогические науки), 13.00.08 – Теория и методика профессионального образования (педагогические науки). Учредитель – федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Орловский государственный университет имени И.С. Тургенева» ФГБОУ ВО «ОГУ имени И.С. Тургенева» СОДЕРЖАНИЕ 07.00.00  ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ Гелла Т.Н. БРИТАНСКИЙ ЕЖЕНЕДЕЛЬНИК “THE SPECTATOR” О КРЕСТЬЯНСКОМ ВОПРОСЕ В РОССИИ В 1861 Г. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Гончарова Е.В., Павлова М.М. ЗАВИСИМОЕ НАСЕЛЕНИЕ ПСКОВСКОГО УЕЗДА ПЕРВОЙ ПОЛОВИНЫXVIII ВЕКА . . . . . . . . 12 Дрягин С.В., Никитина Е.А. УЗЛОВЫЕ ПРОБЛЕМЫ ИНДУСТРИАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ РОССИИ В СООБЩЕСТВЕ ЕВРОПЕЙСКИХ СТРАН XIX В.: ОБЩИЕ ЧЕРТЫ И ОСОБЕННОСТИ. . . . . . . . . 15 Лазаренко Е.И. ПОЛОЖЕНИЕ РУССКИХ ВОЕННОПЛЕННЫХ ПОСЛЕ ПОДПИСАНИЯ БРЕСТСКОГО МИРНОГО ДОГОВОРА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Лукоянова М.А. ОСОБЕННОСТИ РЕГИСТРАЦИИ СОВЕТСКИХ АВИАЦИОННЫХ РЕКОРДОВ (НА ПРИМЕРЕ ПЕРЕЛЁТОВ ШТУРМАНА М. М. РАСКОВОЙ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Минаков С.Т., Минакова Э.А. КОМАРИЦКИЕ ДРАГУНЫ ГЕНЕРАЛА ЗМЕЁВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Минаков С.Т. ЗИГЗАГИ СТАЛИНСКОЙ ПОЛИТИЧЕСКОЙ ИСТОРИОСОФИИ И «ТУХАЧЕВЩИНА». . . . . . . . . . . . 36 Петрич Л.В. ПРЕПОДАВАТЕЛЬСКИЕ КАДРЫ ДЛЯ ЛИКВИДАЦИИ НЕГРАМОТНОСТИ В 1920-1930-Х ГОДАХ (НА МАТЕРИАЛАХ ОРЕНБУРЖЬЯ). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Проконин Ф.И. АРБИТРАЖНЫЙ ДОГОВОР 1903 ГОДА В ОЦЕНКЕ ОБЩЕСТВЕННО-ПОЛИТИЧЕСКИХ КРУГОВ ВЕЛИКОБРИТАНИИ И ФРАНЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Свечникова С.В., Вайсеро Т.В. ФЕНОМЕН ПРАВОГО ПОПУЛИЗМА В ФРГ НА ПРИМЕРЕ ПАРТИИ «АЛЬТЕРНАТИВА ДЛЯ ГЕРМАНИИ». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 Хабалева Е.Н. ВЗГЛЯДЫ В.В. РОЗАНОВА НА СИСТЕМУ ОБРАЗОВАНИЯ В РОССИЙСКОЙ ИМПЕРИИ (НА ПРИМЕРЕ РАБОТЫ БРЯНСКОЙ МУЖСКОЙ ПРОГИМНАЗИИ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 10.00.00  ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ Акимова Н.В., Меркурьева Н.А. ВНУТРЕННИЙ МОНОЛОГ КАК СПОСОБ РАСКРЫТИЯ ХАРАКТЕРОВ В РОМАНЕ Ф.М. ДОСТОЕВСКОГО «БЕСЫ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Дудко А.Э. СОНЕТЫ П.Б. ШЕЛЛИ В ПЕРЕВОДЕ К.Д. БАЛЬМОНТА С ПОЗИЦИЙ СРАВНИТЕЛЬНОГО СТИХОВЕДЕНИЯ. СТАТЬЯ 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Илунина А.А. ИНТЕРТЕКСТУАЛЬНЫЙ ДИАЛОГ С РОМАНОМ ХАРПЕР ЛИ «УБИТЬ ПЕРЕСМЕШНИКА» В РОМАНЕ МИРЫ САЙАЛ «АНИТА И Я» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Ковалева Т.В., Крупинина И.В. ПОЭТ Д.М. РАТГАУЗ И ЕГО ЛИРИЧЕСКИЕ МИНИАТЮРЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Коробкова Н.В. КОНЦЕПТ «МАТЬ» В ЭПИСТОЛЯРИИ В.П. ТУРГЕНЕВОЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Криволапова Е.М. ПРОТИВОРЕЧИЯ И ПАРАДОКСЫ ЗИНАИДЫ ГИППИУС: К ПРОБЛЕМЕ ЛИЧНОСТНОЙ САМОИДЕНТИФИКАЦИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83 Кротова Д.В. ТЕМА ВРЕМЕНИ В ПОЭЗИИ В. ШАЛАМОВА И О. МАНДЕЛЬШТАМА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Мальцева О.А. ПОЭТ И ОБЫВАТЕЛЬ: КОНЦЕПЦИЯ ПОЭТИЧЕСКОГО ДАРА В ЦИКЛЕ Б. ПАСТЕРНАКА «Я ИХ МОГ ПОЗАБЫТЬ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Стр.2
Ученые записки Орловского государственного университета. № 2 (91), 2021 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 91. 2021 Мартынова Е.М. «ЛЮДИ – РОДИНА МОЯ» – ЛЕЙТМОТИВ ТВОРЧЕСТВА Е.А. ЕВТУШЕНКО. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Сердечная В.В. ТВОРЧЕСТВО УИЛЬЯМА БЛЕЙКА В РУССКОЙ ЛИТЕРАТУРОВЕДЧЕСКОЙ РЕЦЕПЦИИ ПОСТСОВЕТСКОГО ПЕРИОДА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Сердечная В.В. ОДИН ИЗ «БОЛЬШОЙ ШЕСТЕРКИ»: УИЛЬЯМ БЛЕЙК КАК ПРЕДСТАВИТЕЛЬ АНГЛИЙСКОГО РОМАНТИЗМА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Струкова Т.В., Борисова О.О. «ДЕТСКОЕ ЧТЕНИЕ ДЛЯ СЕРДЦА И РАЗУМА» И «РАСТУЩИЙ ВИНОГРАД» – ПЕРВЫЕ ПЕРИОДИЧЕСКИЕ ИЗДАНИЯ ДЛЯ ДЕТЕЙ И ЮНОШЕСТВА В РОССИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Федорчук М.А. «ЗА МНОЙ, МОЙ ЧИТАТЕЛЬ»: АВТОРСКАЯ СТРАТЕГИЯ В РОМАНТИЧЕСКОМ ФЭНТЕЗИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Хэ Ф. ТРАДИЦИЯ И РАЗВИТИЕ БАНАЛЬНЫХ РИФМ В СТИХОТВОРНЫХ ПРОИЗВЕДЕНИЯХ М.Ю. ЛЕРМОНТОВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Чжан Юйвэй, Михайлова М.В. «СТРАННЫЕ ЛЮДИ» В ПРОИЗВЕДЕНИЯХ Б.К. ЗАЙЦЕВА 1910-Х ГОДОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Шаравин А.В., Резаков Я.О. ЧЕХОВСКАЯ ПОЭТИКА ПОДТЕКСТА В ПРОЗЕ С.Д. ДОВЛАТОВА И ДЖ.Д. СЭЛИНДЖЕРА* . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 13.00.00  ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ Аксёнов А.А., Николаев В.А. МЕТОДИЧЕСКИЕ ПРИЁМЫ ОБЪЯСНЕНИЯ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ЛОГИЧЕСКОМУ ПОИСКУ РЕШЕНИЯ ШКОЛЬНЫХ МАТЕМАТИЧЕСКИХ ЗАДАЧ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Аксёнов А.А., Николаев В.А. УМСТВЕННОЕ РАЗВИТИЕ УЧАЩИХСЯ 5-6 КЛАССОВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Акулова Е.А. ЛИЧНОСТНО-ДЕЯТЕЛЬНОСТНЫЙ ПОДХОД В ОБУЧЕНИИ СТУДЕНТОВ КАК ОСНОВА ИННОВАЦИОННОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ВЫСШЕЙ ШКОЛЕ (НА ПРИМЕРЕ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Ахулкова А.И., Самарцева Е.Г. ИНКЛЮЗИВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ КАК СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ ФЕНОМЕН . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Беднарская Л.Д., Бубнов С.А., Киселева Н.И. ФАКТОР СИСТЕМНОСТИ – ОСНОВА ДЛЯ ОПТИМАЛЬНОГО УСВОЕНИЯ ПРЕДМЕТНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Борисова Л.Е., Румянцева Е.Н. АКТУАЛЬНОСТЬ И ПЕРСПЕКТИВЫ ИЗУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОГО (АНГЛИЙСКОГО) ЯЗЫКА ДЛЯ СТУДЕНТОВ НЕФИЛОЛОГИЧЕСКИХ НАПРАВЛЕНИЙ БАКАЛАВРИАТА (НА МАТЕРИАЛАХ СОЦИОЛОГИЧЕСКОГО ОПРОСА СТУДЕНТОВ ЭКОНОМИЧЕСКИХ НАПРАВЛЕНИЙ ПОДГОТОВКИ ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА ИМЕНИ И. С. ТУРГЕНЕВА) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Бубнова С.Ю., Осмачкина В.А. ВАРИАТИВНЫЕ МОДЕЛИ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО СОПРОВОЖДЕНИЯ СЕМЕЙ С ДЕТЬМИ РАННЕГО ВОЗРАСТА . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Бурко Н.В., Ахинько Н.Н. К ВОПРОСУ О ФОРМИРОВАНИИ ИНКЛЮЗИВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ УЧАСТНИКОВ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 Гаврилова И.С., Суганова М.И., Правдюк В.Н. ПРАКТИКО-ОРИЕНТИРОВАННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ В СИСТЕМЕ СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Грядунова Е.Н., Токмакова М.А., Грядунова М.А., Яковленко О.В. НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ СТУДЕНТА КАК КРИТЕРИЙ ЕГО УСПЕШНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Гусеница Я.Н., Пророк В.Я., Тимофеев А.В. МЕТОДИКА ОЦЕНКИ СПОСОБНОСТИ ВОЕННОГО СПЕЦИАЛИСТА К ВЫПОЛНЕНИЮ ФУНКЦИОНАЛЬНЫХ ОБЯЗАННОСТЕЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Дмитриева Н.К. МАТРИЦА ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ ПРЕПОДАВАТЕЛЯ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА В ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Ератова Т.И. ТЕХНОЛОГИЯ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БАКАЛАВРОВ ЮРИСПРУДЕНЦИИ В УНИВЕРСИТЕТЕ . . . . . . . . 201 Ефанова О.А., Иванова О.Ю. ПОСТРОЕНИЕ МОДЕЛИ КЛАССИФИКАЦИИ ТЕСТОВ ДЛЯ ОРГАНИЗАЦИИ ЭФФЕКТИВНОГО ТЕСТОВОГО КОНТРОЛЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Жуева А.Г. КРИТЕРИАЛЬНО-ДИАГНОСТИЧЕСКИЙ КОМПЛЕКС ОЦЕНИВАНИЯ УРОВНЯ РАЗВИТИЯ ИНФОРМАЦИОННОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ПЕДАГОГОВ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 Исмаилова Х.Э., Аракава Каэдэ УЧЕТ ОСОБЕННОСТИ НАЦИОНАЛЬНОГО ХАРАКТЕРА ЯПОНСКОГО СТУДЕНТА ПРИ ИЗУЧЕНИЯ РУССКОГО ЯЗЫКА КАК ИНОСТРАННОГО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217 Карапузиков А.А., Гайнуллин Т.Ф., Кузьменко А.А., Низяков А.Д. РОЛЬ КОМПЕТЕНТНОСТНОГО И КОНТЕКСТНОГО ПОДХОДОВ В ПОВЫШЕНИИ МОТИВАЦИИ ПРИ ИЗУЧЕНИИ СПЕЦИАЛЬНЫХ ДИСЦИПЛИН ВУЗОВ МЧС РОССИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Кожевникова М.Н., Дудина Е.Ф. ОБ ИСПОЛЬЗОВАНИИ ТЕРМИНОВ «ЭТНООРИЕНТИРОВАННЫЙ» И «НАЦИОНАЛЬНО ОРИЕНТИРОВАННЫЙ» В МЕТОДОЛОГИИ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННЫХ ГРАЖДАН . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Косенко Н.А. ОСОБЕННОСТИ ОРГАНИЗАЦИИ ИНДИВИДУАЛЬНОЙ РАБОТЫ ПЕДАГОГА С БУДУЩИМИ ХУДОЖНИКАМИ-ЖИВОПИСЦАМИ В СООТВЕТСТВИИ С ФГОС 3++ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 Котельников В.А., Лаврикова Н.И., Никитина Е.А. ОБЩЕСИСТЕМНАЯ КООРДИНАЦИЯ ПРЕДОСТАВЛЕНИЯ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Красников М.В. ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БАКАЛАВРОВ ПО НАПРАВЛЕНИЮ ПОДГОТОВКИ: 05.03.06 ЭКОЛОГИЯ И ПРИРОДОПОЛЬЗОВАНИЕ В ПРОЦЕССЕ ИЗУЧЕНИЯ ПРОБЛЕМЫ СБАЛАНСИРОВАННОГО ИСПОЛЬЗОВАНИЯ АГРОЛАНДШАФТОВ ОРЛОВСКОЙ ОБЛАСТИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238 2
Стр.3
Ученые записки Орловского государственного университета. № 2 (91), 2021 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 91. 2021 Кузнецова Л.А., Лысак О.Г. КОМПЕТЕНЦИЯ «R5 – ПРЕПОДАВАНИЕ ТЕХНОЛОГИИ», КАК ПЕРВЫЙ ШАГ В ПРОФЕССИЮ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243 Логвинов М.В. ФОРМИРОВАНИЕ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ РЕФЛЕКСИИ СТУДЕНТОВ В ПРОЦЕССЕ ИЗУЧЕНИЯ ДИСЦИПЛИНЫ «СПОРТИВНОЕ ОРИЕНТИРОВАНИЕ». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246 Лысак О.Г., Суганова М.И., Правдюк В.Н. ВОЗМОЖНОСТИ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ОБУЧЕНИИ СТУДЕНТОВ КОМПЬЮТЕРНОМУ МОДЕЛИРОВАНИЮ В ОБЛАСТИ ЭКОНОМИЧЕСКИХ ЗНАНИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249 Митяева А.М., Фомина С.Н., Чиликина Е.С. АДАПТАЦИЯ СТУДЕНТА-ИНОСТРАНЦА К СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ СРЕДЕ ВУЗА В ПРОЦЕССЕ ПРЕДВУЗОВСКОЙ ПОДГОТОВКИ. . . . . . . . . . . . . . . . 253 Мишина С.В., Корниенко Д.В. ВЛИЯНИЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ УСЛОВИЙ ПРИ ПРИМЕНЕНИИ ДИСТАНЦИОННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ ВУЗА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Морозова О.И., Семенихина А.В., Торгачёв Д.Н. УНИВЕРСИТЕТСКАЯ СИСТЕМА И АКАДЕМИЧЕСКАЯ РЕВОЛЮЦИЯ В УСЛОВИЯХ РАЗВИТИЯ ГЛОБАЛЬНОЙ ЭКОНОМИКИ ЗНАНИЙ . . . . . . . . 263 Парахина О.В., Калуцкий П.В., Шаталова Е.В. МЕДИА КОНТЕНТ ЭЛЕКТРОННОГО УЧЕБНОГО КУРСА ДИСЦИПЛИНЫ МИКРОБИОЛОГИЯ, ВИРУСОЛОГИЯ В СИСТЕМЕ ДИСТАНЦИОННОГО ОБУЧЕНИЯ MOODLE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 Пашков Е.С. ПРОФЕССИОНАЛЬНО ОРИЕНТИРОВАННЫЕ УЧЕБНЫЕ СИТУАЦИИ В ТЕХНОЛОГИИ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ЯЗЫКОВОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ИНОСТРАННЫХ ОБУЧАЮЩИХСЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271 Ременцова Н.А. ПРИНЦИПЫ ДОПОЛНИТЕЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ ИНОСТРАННЫХ ГРАЖДАН НА РУССКОМ ЯЗЫКЕ В НЕЯЗЫКОВОЙ СРЕДЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . 275 Селеменева Е.М., Шамрин А.В., Кузнецова Е.В. ПОДГОТОВКА ИНЖЕНЕРНО ТЕХНИЧЕСКИХ СПЕЦИАЛИСТОВ – ОСНОВА ФОРМИРОВАНИЯ КАДРОВОГО ПОТЕНЦИАЛА РЕГИОНА. . . . . . . . . 279 Софронов Р.П., Аввакумова О.Н., Саввина А.П., Лебедева Н.М., Лебедев Е.В. ВНЕУРОЧНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ КАК ФОРМА ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО САМООПРЕДЕЛЕНИЯ УЧАЩИХСЯ В УСЛОВИЯХ АГРОПРОФИЛЬНОЙ ШКОЛЫ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284 Тарасова О.В. ОБНОВЛЕНИЕ КАДРОВОГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО КОРПУСА СЕЛА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288 Тихий В.И., Кадиева М.И. ИСПОЛЬЗОВАНИЕ МЕТОДА ПРОЕКТОВ В ОБУЧЕНИИ ГЕОГРАФИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292 Трошкина Ю.Ю. СТРУКТУРНО-СОДЕРЖАТЕЛЬНАЯ МОДЕЛЬ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО СТАНОВЛЕНИЯ БУДУЩИХ ДИЗАЙНЕРОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296 Хмызова Н.Г. ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО МЫШЛЕНИЯ КАК ВЕКТОР ЛИЧНОСТНОГО РАЗВИТИЯ БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ . . . . . . . . . . . . . . . . 299 Шамарина Е.В., Панова Е.С. НОВЫЕ ФОРМЫ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ПРОСВЕЩЕНИЯ СЕМЬИ В СОВРЕМЕННЫХ УСЛОВИЯХ УСОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ РОССИЙСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303 Шевченко Ол.И., Шевченко Ок.И. ИННОВАЦИОННАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ ПРЕПОДАВАТЕЛЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308 Яковлева Е.В. ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ФОРМИРОВАНИЯ РЕГУЛЯТОРНОГО МЕХАНИЗМА АДАПТАЦИИ СТУДЕНТОВ К БУДУЩЕЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312 Яроватая М.А., Могилевцева С.Э. РЕЗУЛЬТАТЫ ОСВОЕНИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПРОГРАММЫ ПО «БИОХИМИИ» ИНОСТРАННЫМИ СТУДЕНТАМИ МЕДИЦИНСКОГО ВУЗА В ОНЛАЙН ФОРМАТЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 РЕДАКЦИОННО-ИЗДАТЕЛЬСКАЯ КОЛЛЕГИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321 ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ НАУЧНОЙ СТАТЬИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 3
Стр.4
Scientifi c journal It was founded in 1940 Is published 4 times a year SCIENTIFIC NOTES OF OREL STATE UNIVERSITY Vol. 2 - No. 91 2021 Editorial board: Scientifi c editor-in-chief Gella T.N. Doctor of History, Prof. Scientifi c deputy editor-in-chief Puzankova E.N. Doctor in Pedagogics, Prof. Board members: Dudina E.F. Candidate of Philology (Russia) Khovanskaya E.A. Candidate of Pedagogics (Russia) Alexandrova A.P. Candidate of Philology, Docent (Russia) Eisenstat M.P. Doctor of History, Prof. (Russia) Antonova M.V. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Arzakanyan M.Ts. Doctor of History, Prof. (Russia) Arsent’yeva N.N. Doctor of Philology, Prof. (Spain) Bednarskaya L.D. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Vidmarovich N.P. Doctor of Philology, Prof. (Croatia) Zaichenkova M.S. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Ivanov A.E. Doctor of History, Prof. (Russia) Izotov V.P. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Kovalev P.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Larionova L.G. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia) L’vova S.I. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia) Maimeskulova A.L. Doctor of Sciences, extraordinary Prof. (Poland) Minakov S.T. Doctor of History, Prof. (Russia) Mikhal`chenko S.I. Doctor of History, Prof. (Russia) Mikheicheva E.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Nikolaev V.A. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia) Nikonova T.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Novikov S.N. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Obraztsov P. I. Doctor in Pedagogics, Prof.(Russia) Pasternak E.L. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Pogosyan V.A. Doctor of History, Prof. (Armenia) Ponchon T. Doctor of Philology, Prof. (France) Retinskaya T.I. Doctor of Philology, Docent (Russia) Tamine M. Doctor of Philology, Prof. (France) Ter-Minasova S.G. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Uman A.I. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Chekova-Dimitrova I. Candidate of Philology, Docent (Bulgaria) Chelysheva I.I. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Cherepanova L.V. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Chikalova I.R. Doctor of History, Prof. (Belarus) Shemchuk J.M. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Shi Hunshen Candidate of Philology, Prof. (China) Yamaguchi R. Doctor of Philology (Japan) Acting chief editor Dudina E.F. Candidate of Philology Editorial Offi ce address: 302026, Orel, 95 Komsomolskaya Str., of. 237. Tel. (468-2) 43-17-40 www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru Registered in the Federal Service for Supervision of Communications, Information Technology and Mass Communications. Certifi cate ПИ № ФС 77-80826 from 07.04.2021 Index 43366 on general catalog «Press of Russia» © Team of authors, 2021 © OSU named after I.S. Turgenev, 2021 The founder – Federal State Budget Educational Institution of Higher Education «Orel State University named after I.S. Turgenev» FSBEI HE «OSU named after I.S. Turgenev» CONTENTS 07.00.00  HISTORICAL SCIENCES Gella T.N. THE PEASANT QUESTION IN RUSSIA IN 1861 ON THE PAGES OF THE ENGLISH WEEKLY “THE SPECTATOR” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Goncharova E.V., Pavlova M.M. DEPENDENT POPULATION OF PSKOV UYEZD OF THE FIRST HALF OF THE XVIII CENTURY . .12 Drygin S.V., Nikitina E.A. THE MAJOR PROBLEMS OF THE INDUSTRIAL DEVELOPMENT OF RUSSIA IN THE EUROPEAN COMMUNITY OF THE XIXTH CENTURY: GENERAL FEATURES AND PECULIARITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Lazarenko E.I. THE SITUATION OF RUSSIAN PRISONERS OF WAR AFTER THE SIGNING THE BREST PEACE TREATY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Lukoyanova M.A. PECULIARITIES OF REGISTRATION OF SOVIET AVIATION RECORDS (ON THE EXAMPLE OF THE SHTURMAN M.M. RASKOVA’S FLIGHTS) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Minakov S.T., Minakova E.A. KOMARITSKY DRAGOONS OF GENERAL ZMEEV. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Minakov S.T. ZIGZAGS OF STALINIST POLITICAL HISTORIOSOPHY AND “ TUKHACHEVSHCHINA» . . . . . . 36 Petrich L.V. TEACHING STAFF FOR THE ELIMINATION OF ILLITERACY IN THE 1920S-1930S (BASED ON MATERIALS FROM THE ORENBURG REGION) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Prokonin F.I. THE 1903 ARBITRATION TREATY IN THE ASSESSMENT OF THE PUBLIC AND POLITICAL CIRCUITS OF GREAT BRITAIN AND FRANCE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Svechnikova S.V., Vaysero T.V. THE PHENOMENON OF RIGHT-WING POPULISM IN GERMANY ON THE EXAMPLE OF THE PARTY «ALTERNATIVE FOR GERMANY» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 Khabaleva E.N. V.V. ROZANOV’S VIEWS ON THE EDUCATION SYSTEM IN THE RUSSIAN EMPIRE (ON THE EXAMPLE OF THE WORK OF THE BRYANSK MEN’S GYMNASIUM) . . . . . . . . . . . . . . . . 59 10.00.00  PHILOLOGICAL SCIENCES Akimova N.V., Merkureva N.A. INTERNAL MONOLOGUE AS A WAY TO REVEAL CHARACTERS IN A NOVEL F.M. DOSTOEVSKY’S «DEMONS» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Dudko A. P.B. SHELLEY’S SONNETS TRANSLATED BY K. D. BALMONT FROM THE COMPARATIVE PROSODY PERSPECTIVE ARTICLE 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Ilunina A.A. INTERTEXTUAL DIALOGUE WITH HARPER LEE’S «TO KILL A MOCKINGBIRD» IN MEERA SYAL’S «ANITA AND ME». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Kovaleva T.V., Krupinina I.V. POET D.M. RATGAUZ AND HIS LYRIC MINIATURES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Korobkova N.V. THE CONCEPT OF “MOTHER” IN THE EPISTOLARY OF V.P. TURGENEVA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Krivolapova E.M. CONTRADICTIONS AND PARADOXES OF ZINAIDA GIPPIUS: ON THE PROBLEM OF PERSONAL SELF-IDENTIFICATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Krotova D.V. THEME OF TIME IN POETRY OF V. SHALAMOV AND O. MANDELSTAM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Maltseva O.A. POET AND EVERYMAN: THE CONCEPTION OF POETIC GIFT IN THE CYCLE “I COULD FORGET THEM” BY B. PASTERNAK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 The journal is included in the list of reviewed scientifi c journals, which should publish the scientifi c results of dissertations for the doctor and candidate degree (included in the List of HAC) list of HAC of 28.12. 2018 07.00.02 – Domestic history (historical sciences), 07.00.03 – General history (of the corresponding period) (historical sciences), 10.01.01 – Russian literature (philological sciences), 10.01.03 – Literature of the peoples of foreign countries (with indication of specifi c literature) (philological sciences), 13.00.02 – Theory and methods of training and education (by areas and levels of education) (pedagogical sciences), 13.00.08 – Theory and methodology of vocational education (pedagogical sciences) 4
Стр.5
Ученые записки Орловского государственного университета. №2 (91), 2021 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 91. 2021 Martynova E.M. “PEOPLE – MY HOMELAND” – THE LEITMOTIF OF Y.A. YEVTUSHENKO’S WORKS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Sedechnaia V.V. RECEPTION OF WILLIAM BLAKE IN RUSSIAN LITERARY CRITICISM OF THE POST-SOVIET PERIOD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Serdechnaia V.V. ONE OF THE “BIG SIX”: WILLIAM BLAKE AS THE REPRESENTATIVE OF ENGLISH ROMANTICISM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Strukova T.V., Borisova O.O. «DETSKOYE CHTENIYE DLYA SERDTSA I RAZUMA» AND «RASTUSHCHIY VINOGRAD» - THE FIRST PERIODIC PUBLICATIONS FOR CHILDREN AND YOUTH IN RUSSIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Fedorchuk M.A. «FOLLOW ME, MY READER»: THE AUTHOR’S STRATEGY IN THE ROMANTIC FANTASY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 He F. THE TRADITION AND DEVELOPMENT OF FREQUENT RHYMES IN THE POETIC WORKS OF M. Y. LERMONTOV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Zhang Yuwei, Mikhailova M.V. “STRANGE PEOPLE” IN THE WORKS OF B.K. ZAITSEV IN THE 1910 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Sharavin A.V., Rezakov Ya.O. THE CHEKHOV’S POETICS OF IMPLICATION IN THE PROSE OF J.D. SALINGER AND S.D. DOVLATOV. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 13.00.00  PEDAGOGICAL SCIENCES Aksyonov A.A., Nikolaev V.A. METHODOLOGICAL METHODS OF EXPLANATION IN THE PROCESS OF LEARNING LOGICAL SEARCH FOR SOLVING SCHOOL MATHEMATICAL PROBLEMS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Aksyonov A.A., Nikolaev V.A. MENTAL DEVELOPMENT OF STUDENTS 5-6 CLASSES AT THE LESSONS OF MATHEMATICS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Akulova E.A. STUDENT-ACTIVITY-CENTERED APPROACH AS THE BASIS OF INNOVATIVE UNIVERSITY EDUCATION (ON THE EXAMPLE OF TEACHING ENGLISH). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Ahulkova A.I., Samartseva E.G. INCLUSIVE EDUCATION AS A SOCIO-PEDAGOGICAL PHENOMENON. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Bednarskaya L.D., Bubnov S.A., Kiseleva N.I. SYSTEMIC FACTOR IS THE BASIS FOR OPTIMUM ASSEMBLY OF SUBJECT COMPETENCIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Borisova L.Y., Rumyantseva E.N. RELEVANCE AND PROSPECTS OF STUDYING A FOREIGN (ENGLISH) LANGUAGE FOR STUDENTS OF NON-PHILOLOGICAL MAJORS OF BACHELOR’S DEGREE (ON THE DATA GOT FROM A SOCIOLOGICAL SURVEY OF STUDENTS TRAINED ON ECONOMICS MAJORS OF THE ORYOL STATE UNIVERSITY NAMED AFTER I. S. TURGENEV) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Bubnova S.Yu., Osmachkina V.A. VARIABLE MODELS OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT FOR FAMILIES WITH YOUNG CHILDREN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Burko N.V., Akhinko N.N. ON THE FORMATION OF INCLUSIVE COMPETENCE OF PARTICIPANTS IN THE EDUCATIONAL PROCESS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 Gavrilova I.S., Suganova M.I., Pravdyuk V.N. PRACTICE-ORIENTED TECHNOLOGIES IN THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCIES IN THE SYSTEM OF SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Gryadunova E.N., Tokmakova M.A., Gryadunova M.A., Yakovlenko О.V. RESEARCH ACTIVITIES OF THE STUDENT AS A CRITERION FOR ITS SUCCESS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Gusenitsa Y.N., Prorok V.Ya., Timofeev A.V. METHOD FOR EVALUATING THE ABILITY OF A MILITARY SPECIALIST TO FULFILL FUNCTIONAL RESPONSIBILITIES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Dmitrieva N.K. PROFESSIONAL COMPETENCY MATRIX OF THE FOREIGN LANGUAGE FACULTY MEMBER . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Eratova T.I. TECHNOLOGY OF FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF BACHELOR OF LAW STUDENTS AT THE UNIVERSITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 Efanova O.A., Ivanova O.Yu. CONSTRUCTION OF A MODEL OF CLASSIFICATION OF TESTS FOR THE ORGANIZATION OF EFFECTIVE TEST CONTROL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Zhueva A.G. CRITERIA-DIAGNOSTIC COMPLEX FOR ASSESSING THE LEVEL OF DEVELOPMENT OF INFORMATION COMPETENCE OF TEACHERS OF VOCATIONAL EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 Ismailova Kh.E., Arakawa Kaede TAKING INTO ACCOUNT THE PECULIARITIES OF THE NATIONAL CHARACTER OF THE JAPANESE STUDENT WHEN STUDYING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217 Karapuzikov A.A., Gainullin T.F., Kuzmenko A.A., Nizyakov A.D. ROLE OF COMPETENCY-BASED AND CONTEXTUAL APPROACHES IN MOTIVATION INCREASING IN STUDYING SPECIAL SUBJECTS IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF EMERCOM OF RUSSIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Kozhevnikova M.N., Dudina E.F. ON THE USAGE OF THE TERMS “ETHNICALLY ORIENTED” AND “NATIONALLY ORIENTED” IN THE METHODOLOGY OF TEACHING THE FOREIGN CITIZENS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Kosenko N.А. FEATURES OF THE ORGANIZATION OF INDIVIDUAL WORK OF THE TEACHER WITH FUTURE ARTISTS-PAINTERS IN ACCORDANCE WITH THE FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARD 3++. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 Kotelnikov V.A., Lavrikova N.I., Nikitina E.A. SYSTEM-WIDE COORDINATION OF THE PROVISION OF HIGHER EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Krasnikov M.V. FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF BACHELORS IN THE FIELD OF TRAINING: 05.03.06 ECOLOGY AND NATURE MANAGEMENT IN THE PROCESS OF STUDYING THE PROBLEM OF BALANCED USE OF AGRICULTURAL LANDSCAPES OF THE OREL REGION . . . . . . . . . . . . . . . . 238 Kuznetsova l.A., Lisak O.G. COMPETENCE «R5 - TEACHING TECHNOLOGY», AS THE FIRST STEP IN THE PROFESSION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243 5
Стр.6
Ученые записки Орловского государственного университета. № 2 (91), 2021 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 91. 2021 Logvinov M.V. FORMATION OF STUDENTS’ PEDAGOGICAL REFLECTION IN THE PROCESS OF STUDYING THE DISCIPLINE «ORIENTEERING» . . . . . . . . . . . . . . . 246 Lisak O.G., Suganova M.I., Pravdyuk V.N. THE POSSIBILITIES OF INFORMATION AND COMMUNICATIONTECHNOLOGIESIN TEACHING STUDENTS COMPUTER MODELINGIN THE FIELD OF ECONOMIC KNOWLEDGE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249 Mityaeva A.M., Fomina S.N., Chilikina E.S. ADAPTATION OF A FOREIGN STUDENT TO THE SOCIO-CULTURAL ENVIRONMENT OF THE UNIVERSITY IN THE PROCESS OF PRE-UNIVERSITY TRAINING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 Mishina S.V., Kornienko D.V. THE INFLUENCE OF PEDAGOGICAL CONDITIONS WHEN USING DISTANCE LEARNING TECHNOLOGIES IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF A UNIVERSITY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Morozova O.I., Semenikhina A.V., Torgachev D.N. THE UNIVERSITY SYSTEM AND THE ACADEMIC REVOLUTION IN THE CONTEXT OF THE DEVELOPMENT OF THE GLOBAL KNOWLEDGE ECONOMY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263 Parahina O.V., Kalutsky P.V., Shatalova E.V. MEDIA CONTENT OF THE ELECTRONIC TRAINING COURSE OF THE DISCIPLINE MICROBIOLOGY, VIROLOGY IN THE MOODLE DISTANCE LEARNING SYSTEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 Pashkov E.S. PROFESSIONALLY ORIENTED EDUCATIONAL SITUATIONS IN THE TECHNOLOGY OF FORMING THE PROFESSIONAL AND LINGUISTIC COMPETENCE OF FOREIGN STUDENTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271 Rementsova N.A. PRINCIPLES OF ADDITIONAL TRAINING IN RUSSIAN LANGUAGE OF FOREIGN CITIZENS IN A NON-LINGUISTIC ENVIRONMENT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275 Selemeneva E.M., Shamrin A.V., Kuznetsova E.V. TRAINING OF ENGINEERING AND TECHNICAL SPECIALISTS – BASIS FOR FORMING THE REGIONAL HUMAN RESOURCES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279 Sofronov R.P., Avvakumova O.N., Savvina A.P., Lebedeva N.M., Lebedev E.V. EXTRACURRICULAR ACTIVITIES AS A FORMOF PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION OF STUDENTS IN THE CONDITIONS OF AGRICULTURAL SCHOOL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284 Tarasova O.V. UPDATING OF THE PERSONNEL PEDAGOGICAL CORPS OF THE VILLAGE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288 Tikhii V.I., Kadieva M.I. USING THE PROJECT METHOD IN TEACHING GEOGRAPHY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292 Troshkina J.Y. THE STRUCTURAL AND SUBSTANTIVE MODEL OF FUTURE DESIGNER’S PROFESSIONAL DEVELOPMENT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296 Khmyzova N.G. FORMATION OF PROFESSIONAL THINKING AS A VECTOR OF PERSONAL DEVELOPMENT OF FUTURE TEACHERS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299 Shamarina E.V., Panova E.S. NEW FORMS OF PEDAGOGICAL EDUCATION OF A FAMILY IN THE MODERN CONDITIONS OF IMPROVING RUSSIAN EDUCATION . . . . . . . . . . . . . 303 Shevchenko Ol.I., Shevchenko Ok.I. EDUCATOR’S OF AN EDUCATIONAL ORGANIZATION OF HIGHER EDUCATION INNOVATIVE ACTIVITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308 Yakovleva E.V. PEDAGOGICAL BASIS FOR FORMING THE REGULATORY MECHANICISM OF ADAPTATION OF STUDENTS TO FUTURE PROFESSIONAL ACTIVITIES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312 Yarovataya M.A., Mogilevtseva S.E. THE LEARNING OUTCOMES OF THE INTERNATIONAL STUDENTS UPON COMPLETION OF THE BIOCHEMISTRY EDUCATIONAL PROGRAM AS PART OF HIGHER MEDICAL TRAININGIN THE ONLINE ENVIRONMENT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 6
Стр.7

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически