Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634655)
Контекстум
.
Бизнес. Образование. Право.

Бизнес. Образование. Право. №4 2021 (150,00 руб.)

0   0
Страниц468
ID753149
АннотацияЖурнал представляет интересы российских и иностранных ученых, бизнесменов, политиков, аспирантов, докторов, магистров, студентов, занимающихся исследованиями в области знаний "Экономические науки", а также исследующих проблемы в области знаний "Педагогические науки" и "Юридические науки". Редакция журнала и редакционный совет активно сотрудничают с научным сообществом вузов Южного и Северо-Кавказского федеральных округов, входящих в структуру НП "Южно-Российский Университет, и Межрегиональной Ассоциацией специалистов негосударственных образовательных учреждений Южного региона (МАСНОУЮР) Журнал включен в Перечень ВАК (решение Президиума Высшей аттестационной комиссии Минобрнауки России № 6/6 от 19.02.2010 г.). Журнал включен в Российский индекс научного цитирования (РИНЦ). УЧРЕДИТЕЛЬ – НОУ ВПО «ВОЛГОГРАДСКИЙ ИНСТИТУТ БИЗНЕСА»
Бизнес. Образование. Право. : Научный журнал .— Волгоград : ИП Ващенко Александр Николаевич .— 2021 .— №4 .— 468 с. : ил. — URL: https://rucont.ru/efd/753149 (дата обращения: 23.04.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Бизнес._Образование._Право.__№4_2021.pdf
Стр.3
Стр.4
Стр.5
Стр.6
Стр.7
Стр.8
Стр.9
Стр.10
Стр.11
Стр.12
Бизнес._Образование._Право.__№4_2021.pdf
BUSINESS. EDUCATION. LAW. 2021, November № 4 (57). Subscription indices – 38683, Р8683 В соответствии с решением Президиума Высшей аттестационной комиссии Минобрнауки России от 19 февраля 2010 года № 6/6 журнал включен в перечень ведущих рецензируемых научных журналов и изданий. В соответствии с распоряжением Минобрнауки России от 28 декабря 2018 г. № 90-р на основании рекомендаций Высшей аттестационной комиссии при Минобрнауки России (далее – ВАК) с учетом заключений профильных экспертных советов ВАК издания, входящие в Перечень рецензируемых научных изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций на соискание ученой степени кандидата наук, на соискание ученой степени доктора наук (далее – Перечень), по группам научных специальностей, считаются включенными в Перечень по научным специальностям и соответствующим им отраслям науки. Согласно рекомендации ВАК журнал «Бизнес. Образование. Право» включен в перечень по научным направлениям и специальностям: 08.00.01 Экономическая теория 08.00.05 Экономика и управление народным хозяйством 08.00.10 Финансы, денежное обращение и кредит 08.00.12 Бухгалтерский учет, статистика 08.00.13 Математические и инструментальные методы экономики — «Экономические науки» 12.00.04 Финансовое право; налоговое право; бюджетное право 12.00.05 Трудовое право; право социального обеспечения 12.00.06 Земельное право; природоресурсное право; экологическое право; аграрное право 12.00.07 Корпоративное право; конкурентное право; энергетическое право 12.00.08 Уголовное право и криминология; уголовно-исполнительное право 12.00.09 Уголовный процесс 12.00.10 Международное право; Европейское право 12.00.11 Судебная деятельность, прокурорская деятельность, правозащитная и правоохранительная деятельность 12.00.12 Криминалистика; судебно-экспертная деятельность; оперативно-розыскная деятельность 12.00.13 Информационное право 12.00.14 Административное право; административный процесс 12.00.15 Гражданский процесс арбитражный процесс — «Юридические науки» 13.00.01 Общая педагогика, история педагогики и образования 13.00.02 Теория и методика обучения и воспитания (по областям) 13.00.04 Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки,оздоровительной и адаптивной физической культуры) 13.00.05 Теория, методика и организация социально-культурной деятельности 13.00.08 Теория и методика профессионального образования — «Педагогические науки»» 1 In accordance with the decision of the Presidium of the Supreme Attestation Commission of the RF Mi nistry of Education and Science dated February 19, 2010 No. 6/6, the journal is included in the list of the leading peer reviewed scientific journals and publications. In accordance with the order of the RF Ministry of Education and Science dated December 28, 2018 No. 90-r, based on the recommendations of the Supreme Attestation Commission of the RF Ministry of Education and Science (hereinafter, the SAC), taking into account conclusions of the field-specific expert councils of SAC, the issues included in the List of the peer reviewed scientific publications, which publish major scientific results of the theses for scientific degree of the candidate of sciences, for scientific degrees of the doctor of sciences (hereinafter, List), by the scientific specialty groups, are considered included in the List by the scientific specialties and appropriate fields of study. According to the SAC recommendations, the journal “Business. Education. Law” is included in the list by the folljwing scientific fields of study and specialties: — “Economic sciences” 08.00.01 Economic theory 08.00.05 Economics and management of national economy 08.00.10 Finance, money turnover and credit 08.00.12 Accounting records, statistics 08.00.13 Mathematical and instrumental controls of economics — “Legal sciences” 12.00.04 Financial law, tax law, budget law 12.00.05 Labor law, social security law 12.00.06 Land law, Земельное право; natural resources law; agrarian law 12.00.07 Corporate law; competition law; energy law 12.00.08 Criminal law and criminology; criminal and penal law 12.00.09 Criminal process 12.00.10 International law, European law 12.00.11 Judicial activity, prosecutorial activity, human rights activity and law-enforcement activity 12.00.12 Science of criminal law; forensic expert activity; criminal intelligence and surveillance 12.00.13 Information law 12.00.14 Administrative law, administrative process 12.00.15 Civil process; arbitration process — “Pedagogical sciences” 13.00.01 General pedagogy, history of pedagogy and education 13.00.02 Theory and method of education and bringing up (by areas) 13.00.04 Theory and method of physical training, sport training, recreational and adaptive physical culture 13.00.05 Theory, method and arrangement of sociocultural activity 13.00.08 Theory and method of vocational education
Стр.3
БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО. 2021, ноябрь № 4 (57). Подписные индексы – 38683, Р8683 БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО. Учредитель (соучредители): Ващенко Александр Николаевич, индивидуальный предприниматель Кумейко Елена Анатольевна № 4 (57), ноябрь 2021 ISSN 1990-536Х Научный журнал издается с 2006 г. Выходит 4 раза в год. Подписной индекс в каталоге «Почта России» — 38683 Редакционный индекс — Р8683 Главной целью научного журнала является освещение результатов научно-исследовательской деятельности российских и зарубежных ученых по направлениям: экономические науки (основные направления), юридические науки, педагогические науки. ЦЕЛИ научного рецензируемого журнала: – оперативное освещение результатов научно-исследоBUSINESS. EDUCATION. LAW. Founder (co-founders): Vashchenko Alexander Nikolayevich, idividual entrepreneur Kumeiko Elena Anatolyevna № 4 (57), November 2021 ISSN 1990-536Х Scientific journal has been published since 2006; and is issued 4 times a year. Subscription index in the catalogue of «Mail of Russia» — 38683 Editorial address — Р8683 The main goal of the scientific journal is presentation of the results of the scientific-research activity of Russian and foreign scientists in the areas of economics (main trends), law and pedagogics. GOALS of the scientific peer-reviewed journal: вательской, научно-практической и экспериментальной деятельности российских и зарубежных ученых по направлениям: экономические науки (основные направления), юридические науки, педагогические науки; – развитие международного сотрудничества в сфере экономики, юриспруденции, педагогики; – предоставление ученым возможности публиковать результаты собственных исследований; – формирование открытой научной полемики, способствующей повышению качества диссертационных исследований; – привлечение внимания к наиболее актуальным проблемам и перспективным направлениям развития экономических, юридических и педагогических наук; – поиск новых знаний для социально-экономического развития России и субъектов Российской Федерации; – налаживание научных связей и обмена мнениями между исследователями различных регионов; – развитие единого информационного пространства – пропаганда основных достижений научно-исследонаучной коммуникации в сфере экономики, юриспруденции, педагогики; вательской деятельности в РФ и Волгоградском институте бизнеса. • Всем статьям в выпусках журналов присваивается цифровой идентификатор DOI • Двухлетний импакт-фактор РИНЦ – 0,584 • Пятилетний импакт-фактор РИНЦ – 0,178 • Пятилетний индекс Херфиндаля по цитирующим журналам – 169 • Десятилетний индекс Хирша – 27 • Общее число статей из журнала в РИНЦ – 3160 • Общее число цитирований журнала в 2020 году – 13 390 Журнал зарегистрирован Федеральной службой по надзору в сфере связи и массовых коммуникаций. Свидетельство о регистрации ПИ № ФС 77-33692 от 03.10.2008 г. Перерегистрирован: регистрационный номер ПИ № 77-81518 от 15.07.2021 г. 2 – operative publication of results of the scientific-research, scientific-practical and experimental activity of Russian and foreign scientists in economics (main trends), legal sciences and pedagogical sciences; – promotion of international cooperation in economics, law, pedagogy; – providing scientists with the possibility of publication of the results of researches; – establishing an open scientific disputes contributing to the increase of dissertation researches quality; – attraction of attention to the most urgent issues and perspective trends of development of the economic, legal and pedagogical sciences; – search for new knowledge for the social-economic development of Russia and the entities of the Russian Federation; – establishing scientific links and exchange of opinions between researchers from different regions; – development of united information space of scientific communication in economics, law, pedagogic; – promotion of the main achievements of scientific and research activity in the Russian Federation and Volgograd Business Institute. • Digital identifier DOI is assigned to all articles published in the journal • Two-year impact factor RISC – 0,584 • The five-year impact factor RISC – 0,178 • The five-year Herfindahl by quoting magazines – 169 • Ten-year h-index – 27 • Total number of the journal’s articles in RISC – 3160 • The total number of citations of the journal in the 2020 year – 13 390 The journal is registered by the Federal service for supervision in the area of mass communications. Certificate of registration PI № FS 77-33692 dated 03.10.2008. Re-registered: registration number PI № 77-81518 dated 15.07.2021.
Стр.4
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ Главный редактор – Ващенко Александр Николаевич, д-р экон. наук, профессор, профессор кафедры экономики и управления АНО ВО «ВИБ». Заместители главного редактора – Кумейко Елена Анатольевна, канд. экон. наук; Захарова Л. М., д-р пед. наук, доцент, зав. кафедрой дошкольного и начального общего образования ФГБОУ ВПО «Ульяновский государственный педагогический университет им. И. Н. Ульянова»; Козенко З. Н., д-р экон. наук, профессор, заслуженный работник высшей школы РФ, Волгоградский государственный аграрный университет Члены редакционной коллегии: Анисимов П. В., д-р юрид. наук, профессор, зав. кафедрой теории и истории государства и права АНО ВО «ВИБ»; Бабушкин Г. Д., д-р пед. наук, профессор, Сибирский государственный университет физической культуры и спорта (г. Омск, РФ); Винокуров А. Ю., д-р юрид. наук, профессор, ФГКОУ ВО «Академия Генеральной прокуратуры РФ», главный научный сотрудник; Восколович Н. А., д-р экон. наук, профессор Московского государственного университета имени М. В. Ломоносова, профессор кафедры экономики труда и персонала экономического факультета; Калиничева Р. В., д-р экон. наук, профессор, проректор по учебной работе, профессор кафедры экономики, бухгалтерского учета и аудита Волгоградского кооперативного института (филиала) Российского университета кооперации; Мещерякова Е. В., д-р пед. наук, профессор, профессор ФГБОУ ВПО «Волгоградский государственный социальнопедагогический университет»; Рахманова Е. Н., д-р юрид. наук, доцент, заведующий кафедрой уголовного права Северо-Западного филиала ФГБОУВО «Российский государственный университет правосудие»; Салиева Р. Н., д-р юрид. наук, профессор, Институт проблем экологии и недропользования АН РТ, заведующий лабораторией правовых проблем недропользования, экологии и топливно-энергетического комплекса; Столярчук Л. И., д-р пед. наук, профессор, профессор ФГБОУ ВПО «Волгоградский государственный социальнопедагогический университет»; Тютюкина Е. Б., д-р экон. наук, профессор, Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации, профессор Департамента корпоративных финансов и корпоративного управления; Фахрутдинова А. В., д-р пед. наук, доцент, Казанский (Приволжский) федеральный университет, профессор кафедры иностранных языков; Шамрай-Курбатова Л. В., канд. экон. наук, доцент, проректор по учебной работе АНО ВО «ВИБ». Ответственный секретарь — Кумейко Елена Анатольевна. 3 BUSINESS. EDUCATION. LAW. 2021, November № 4 (57). Subscription indices – 38683, Р8683 EDITORIAL COMMITTEE Editor-in-chief – Vashchenko Alexander Nikolayevich, doctor of economics, professor, professor of the department of economics and management of ANO of HE «VIB». Deputies of the editor-in-chief – Kumeiko Elena Anatolyevna, candidate of economics Zakharova L. M., doctor of pedagogical sciences, associate professor, head of the department of pre-school and elementary general education of FSBEI of HPE «Ulyanovsk state pedagogical university named after I. N. Ulyanov»; Kozenko Z. N., doctor of economics, professor, honored worker of the higher school of the RF, VolGAU Deputies of the editor-in-chief: Anisimov P. V., doctor of law, professor, head of the department of the theory and history of state and law, ANO of HE «VIB»; Babushkin G. D., doctor of pedagogical sciences, professor, Siberian state university of physical culture and sports (Omsk, RF); Vinokurov A. Y., doctor of law, professor, FSCEI of HE «Academy of the RF General Prosecutor Office», chief researcher; Voskolovich N. A., doctor of economics, professor, Moscow state university named after M.V. Lomonosov ; Kalinicheva R. V., doctor of economics, professor, pro-rector for educational activity, professor of the department of economics, accounting and audit of Volgograd cooperative institute (branch) of the Russian university of cooperation; Meshcheryakova E. V., doctor of pedagogical sciences, professor, professor of FSBEI of HPE «Volgograd state social pedagogical university»; Rakhmanova E. N., doctor of law, associate professor, North-West branch of FSBEI HE RGUP; Salieva R. N., doctor of law, professor, Institute of the issues of ecology and resources management of AN RT; Stolyarchuk L. I., doctor of pedagogical sciences, professor, professor of of FSBEI of HPE «Volgograd state social pedagogical university»; Tyutyukina E. B., doctor of economics, professor, Financial university under the Government of the Russian Federation ; Fakhrutdinova A. V., doctor of pedagogical sciences, associate professor, «Kazan (Privolzhsky) federal university»; Shamray-Kurbatova L. V., candidate of economics, associate professor, vice-rector for academic affairs ANO of HE «VIB». Executive secretary — Kumeiko Elena Anatolyevna.
Стр.5
БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО. 2021, ноябрь № 4 (57). Подписные индексы – 38683, Р8683 ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ АВТОРСКИХ МАТЕРИАЛОВ, ПРИСЫЛАЕМЫХ В НАУЧНЫЙ РЕЦЕНЗИРУЕМЫЙ ЖУРНАЛ «БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО» 1. Для издания принимаются ранее не опубликованные в других печатных или электронных изданиях авторские материалы – научные статьи, обзоры, рецензии, отзывы, соответствующие научным специальностям: 08.00.00 – Экономические науки; 12.00.00 – Юридические науки; 13.00.00 – Педагогические науки. 2. Автором (-ми) в редакцию предоставляется обязательный печатный и идентичный ему электронный пакет документов: – текст статьи на русском или английском (с переводом), или национальном языке (с переводом на русский язык) (печатный вариант статьи подписывается всеми авторами); – анкета автора (и соавторов); – заявление автора о праве использования научной статьи в рецензируемом журнале; – справка с места учебы (для аспирантов). Пакет документов направляется в редакцию: – в печатном виде по адресу: 400010, г. Волгоград, ул. Качинцев, д. 63, каб. 107; – в электронном виде по адресу электронной почты: meon_nauka@mail.ru Телефон для справок: (8442) 52-62-43. URL: http://vestnik.volbi.ru В статью в соответствии с требованиями ВАК должно быть включено следующее: – индекс УДК (располагается в начале научной статьи отдельной строчкой слева); – индекс ББК (располагается в начале научной статьи отдельной строчкой слева); – фамилия, имя, отчество полностью на русском и английском языках; – ученая степень, ученое звание, наименование и шифр научной специальности (по номенклатуре), по которой автор проводит диссертационное исследование, на русском и английском языках; – аспирантами, докторантами, соискателями, преподавателями вузов указывается кафедра, учебное заведение (магистранты указывают направление подготовки) на русском и английском языках; – должность, место работы, город, страна на русском и английском языках; – e-mail; – шифр научной специальности (по номенклатуре); – название статьи на русском и английском языках (заглавными буквами, шрифт TNR 16, выравнивание по центру); – аннотация на русском и английском языках (шрифт TNR 14, начертание – курсив, выравнивание по ширине, не менее 600–800 знаков без пробелов); – ключевые слова на русском и английском языках (10–12 слов или словосочетаний из двух или трех слов, через запятую, шрифт TNR 14, начертание – курсив, выравнивание по ширине); – введение, где формулируются степень изученности проблемы, актуальность, целесообразность разработки темы, научная новизна, цель и задачи исследования; – основная часть. В основной части статьи путем анализа и синтеза информации раскрываются исследуемые проблемы, пути их решения, обосновываются полученные результаты, их достоверность; – методология. В этом разделе описывается последовательность выполнения исследования, обосновывается выбор используемых методов; – результаты. Эта часть занимает основное место в научной статье, в ней, с помощью обобщения и анализа данных, автором доказывается рабочая гипотеза по проблеме. Результаты исследования излагаются кратко, но содержат достаточно информации для формирования выводов; – заключение, выводы. Заключение содержит краткие результаты исследования; – библиографический список. В библиографическом списке приводится только цитируемая в статье литература. Тексты, рисунки, иллюстрации, представленные в редакцию в рукописях авторов статей, не должны быть отсканированы. Статьи, направляемые в редакцию без соблюдения вышеперечисленных требований, не рассматриваются. 4 REQUIREMENTS TO EXECUTION OF THE MATERIALS SUBMITTED TO THE SCIENTIFIC PEER-REVIEWED JOURNAL «BUSINESS. EDUCATION. LAW» 1. The author’s materials – scientific articles, reviews, surveys, comments corresponding to the scientific specializations: 08.00.00 – Economic sciences; 12.00.00 – Legal sciences; 13.00.00 – Pedagogical sciences, that have not been previously published in either printed or electronic issues, are accepted for publication. 2. Author(s) shall submit the required hardcopy of the document package and the similar electronic one to the editorial office: – text of the article in the Russian or English languages (with translation), or any national language (with translation into Russian) (article hard copy shall be signed by all authors); – author (or team of authors) questionnaire; – application of the author regarding the right of use of the article in the peer reviewed journal; – certificate from the place of study (for post-graduate students). Document package shall be submitted to the editorial office: – hard copy to the address: 400010, Volgograd, Kachintsev Street, building 63, office 107; – electronic copy to the email address: meon_nauka@mail.ru Telephone for enquiries: (8442) 52-62-43. URL: http://vestnik.volbi.ru The following shall be included in the article in accordance with the requirements of the Higher Attestation Commission: – UDC index (to be located at the top left-hand corner at the beginning of the scientific article); – LBC index (to be located at the top left-hand corner of the scientific article); – last name, name and patronymic in the Russian and English languages; – scientific degree, academic rank, name and code of the scientific specialty (as per the range) of the dissertation research of the author in the Russian and English languages; – department and educational institution shall be specified by the post-graduate students, doctoral student, external doctoral students, teachers of higher schools (master’s degree students shall specify specialty of training) in the Russian and English languages; – position, place of work, city, and country in the Russian and English languages; – e-mail; – code of the scientific specialty (as per the range); – title of the article in the Russian and English languages (in capital letters, fonts TNR 16, center alignment); – abstract in the Russian and English languages (fonts TNR 14, typeface – italics, full justification, minimum 600–800 characters without spaces); – keywords in the Russian and English languages (10–12 words or phrases consisting of two-three words, comma separated, fonts TNR 14, typeface -– italics, full justification); – introduction that states urgency, feasibility of the subject working out, scientific novelty, goal and objectives of research; – main part. Main part of the article shall disclose the issues under consideration by means of analysis and synthesis, the ways of their resolution; shall justify received results and their confidence; – methodology. This part shall describe sequence of research and justify selection of the used methods; – results. This part takes main part of the scientific article; the author justifies the working hypothesis by means of generalization and data analysis. Research results shall be stated in brief; however, shall contain sufficient information for making conclusions; – conclusion, findings. Conclusion shall contain summary of research results; – references. References shall contain only the literature that quoted in the article. Introduction, in which the level of the issue examination, its urgency, feasibility of studying, scientific novelty, goal and objectives of research are stated. The articles submitted to the editorial office without meeting the above mentioned requirements shall not be reviewed.
Стр.6
BUSINESS. EDUCATION. LAW. 2021, November № 4 (57). Subscription indices – 38683, Р8683 СОДЕРЖАНИЕ 08.00.00 ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ Шестакова Е. В., Ситжанова А. М., Прытков Р. М. Промышленные предприятия: проблемы, особенности, направления развития ......................................... 11 Карсунцева О. В. Инвестиции будущего: перспективы растущей индустрии .......................................................... 19 Коробкова О. К. Кадровая безопасность персонала экономического субъекта сферы здравоохранения: проблемные вопросы и пути их решения ...... 24 Митина Н. Н., Шумакова Е. М., Ващенко М. О. Приплотинные территории крупных гидротехнических сооружений как объект государственного управления .............. 30 Фейгель М. Л., Мейтова А. Н. Перспективы развития бухгалтерского учета, уплаты налогов российских предприятий в условиях цифровизации .......... 40 Ендовицкая Е. В., Нуждин Р. В., Горковенко Е. В. Методические инструменты-анализаторы мотиваторов проявления креативности кадров ................................ 44 Давлатзода Д. А. Повышение эффективности государственного контроля путем анализа подходов, использования стандартов ISO 9000 и применения системы ARIS ............................................................... .................... 49 Асанова С. С., Неделька Е. Ретроспективный анализ торгово-экономического сотрудничества Самарской области .................................. 58 Абрамян С. И., Федотов А. А. Интегральный индекс человеческого потенциала: региональный анализ .............................................. 63 Кметь Е. Б., Бут А. С. Исследование медиапредпочтений и медиаповедения в социальных сетях потребителей определенной группы товаров ...... 70 Рейхерт Н. В. Анализ моделей внедрения цифровой валюты в России ............................................................ 76 Ратнер А. В. Развитие форм поддержки экспортеров с XVIII в.: многообразие и преемственность .................................... 84 Жукова И. В. К вопросу о неизбежности трансформаций современных подходов и концепций управления в условиях цифровой экономики ...90 Гриценко П. П. Обоснование решений о вертикальной интеграции на основе ресурсно-целеориентированного подхода ................... 97 Новиков В. С. Теоретико-прикладные аспекты исследования сетевых структур в виртуальных экономических отношениях .............. 102 Шишмарёва А. В. Моделирование стратегических интересов и приоритетов в системе обеспечения национальной безопасности РФ .......... 112 Синицина Д. Г., Курочкин В. Н., Плешков А. Ю., Ульянкин П. Н. Совершенствование процессов ценообразования в энергетической отрасли региона и способы оспаривания решений региональных органов власти в сфере государственного регулирования цен (тарифов) ................................. 119 Иванов Н. Ю., Цынзак М. П. Самозанятость и личное подсобное хозяйство в Республике Саха (Якутия) ........................................... 126 Иванова Р. М., Скроботова О. В., Полякова И. Е. Цифровые технологии в развитии туристских маршрутов как формы межрегионального сотрудничества в сфере туризма ... 133 Кухтина Е. К., Перерва О. Л. Роль современных информационных технологий в диагностике проблем социально-экономического развития регионов и муниципальных образований ............................................................... ......... 144 Кулагина Н. А., Терехова А. А., Надежина О. С. Диагностика уровня финансовой безопасности региона: вопросы оценки и сравнительного анализа ...................... 152 Баканач О. В., Кудряшов А. А. Статистическая оценка межрегиональной специфики распределения интеллектуальных миграционных потоков в Российской Федерации ............................................................... ...................... 159 Конева М. В. Организация учетно-контрольного обеспечения дебиторской и кредиторской задолженности с применением ИКТ в строительных организациях ............................................................... .................. 163 Трофимова Н. Н. Особенности стратегического планирования в современных условиях развития бизнеса ................................ 169 Наугольнова И. А. Концепция процессного подхода к управлению затратами ......................................................... 173 5 Инновационный потенциал наукоемких предприятий машиностроения .............................................. 138 Щербакова Т. А., Майорова Л. Н. Концептуальный подход к развитию лесопромышленного комплекса региона на основе концепции циркулярной экономики ...107 Ефимова Е. Г., Лукашёнок Т. Р.
Стр.7
БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО. 2021, ноябрь № 4 (57). Подписные индексы – 38683, Р8683 Глоба С. Б., Васильев Е. П., Бутакова Н. М., Березовая В. В. Исследование экономических факторов инвестиционной активности организаций в региональных инфраструктурных проектах .... 178 Шулекин А. Н. Управление рисками и формирование резервной политики организаций жилищного строительства в целях обеспечения их финансовой устойчивости ............................................................... 186 Волынский И. А. Яковенко Д. А. Формирование модели интегрированного управления транспортно-логистическими системами морских портов Каспийского региона ............................................................... ........... 192 Сбалансированная система показателей результативности работы ведомственной службы контроля ..................... 198 Кемайкин Н. К., Королева М. Е. Анализ рынка жилищных услуг г. Нижнего Новгорода ........................................................... 206 12.00.00 ЮРИДИЧЕСКИЕ НАУКИ Телышев В. В. Альтернативное разрешение спора (ADR) в Турции .............................................................. 211 Бутенко О. С. Криптовалюты как общественно-экономическое явление и объект криминалистического анализа ........................ 217 Коноплянникова Т. В., Шагивалеева И. З. Некоторые проблемы реализации гарантии правового и технического сопровождения в нотариальной деятельности при защите гражданских прав ............................................................... .................. 222 Фалиштяну А. В., Дементеева Н. А., Артеменко Г. А. Совершенствование налогообложения физических лиц ........................................................... 227 Липкина Н. Н. Определение параметров реализации принципа государственного суверенитета в киберпространстве в контексте принципа свободы усмотрения ............................................................... ....... 232 Галиев Л. М., Кирушин К. Р. Исследования (экспертизы) по делам, связанным с осквернением увековечения памяти защитников Отечества ............ 236 Маткова Н. В. О месте и содержании стратегии в криминалистике. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 Гришин Д. А. Профилактика преступлений, совершаемых осужденными к наказаниям, не связанным с изоляцией от общества .......... 247 Нуждин А. А. Некоторые аспекты производства допроса с целью выявления обстоятельств, способствовавших совершению пенитенциарных преступлений ............................................................... ................. 251 Красиков Д. В. Развитие концепции цифрового суверенитета в правовой политике Европейского союза ............................... 255 Бык Ф. Л., Епифанцев А. В., Мышкина Л. С. Коммунальная энергетика, или «Размер имеет значение» .......................................................... 260 Шпак А. В., Балмочных С. Ю. К вопросу о необходимости дифференциации уголовно-процессуальной формы досудебного производства в отношении несовершеннолетних участников уголовного процесса ................................................ 265 Савина Л. А., Шеховцова Л. С. Преподавание основ криминалистического мышления в юридических вузах. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 Гайдуков А. А., Щеглов А. И. Официальное предостережение как средство профилактики правонарушений: опыт применения в Российской Федерации и Республике Беларусь ................................................. 274 Аджиев А. Х. Толкование международных договоров о правах человека: значение практики международных органов в контексте концепции «последующего поведения государств» ..................................................... 279 Титоренко С. К. Криптовалюта как объект налогообложения ............................................................... ...... 283 Рудакова С. В. Уголовно-процессуальное обжалование в деятельности адвоката-защитника: нравственные основы, этические правила, законодательное регулирование ........................................... 288 Шинякова Е. В. Теоретический анализ предпосылок возникновения и развития юридического лица как субъекта права ................... 295 13.00.00 ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ Богоудинова Р. З., Царева Е. Е. Научно-педагогическое обоснование результатов диагностики коммуникативной компетентности преподавателей вуза ..... 301 Сурат Л. И., Тебекин А. В. Теоретические основы развития подходов к обучению в системе высшего образования ................................ 306 Сафронова Е. М., Золотых Н. В. Анализ вариативного модуля воспитания школьников в виртуальной среде .......................................... 312 6
Стр.8
BUSINESS. EDUCATION. LAW. 2021, November № 4 (57). Subscription indices – 38683, Р8683 Пак Л. Г., Каменева Е. Г., Кочемасова Л. А. Трудоустройство выпускников как проблема современного высшего образования ..................................... 317 Исмаилова С. И. Поликультурное образование как условие формирования этнопедагогической компетентности будущих учителей начальной школы ... 321 Бабушкин Г. Д., Клестов Д. К. Программа определения предрасположенности пловцов к стилю плавания и технология ее реализации ................... 328 Семикина Ю. Г., Семикин Д. В., Гуляева Е. В. Способы повышения учебной мотивации студентов в условиях дистанционного обучения. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333 Шалагинова К. С., Декина Е. В. Формирование навыков конструктивного поведения в конфликтах у подростков с повышенным уровнем тревожности ..... 337 Николаева И. В., Слепцов Ю. А., Гоголева И. В. Применение статистических гипотез в педагогическом эксперименте (на примере оценки динамики национальной идентичности школьников-эвенов) ...................................... 343 Штанько М. А., Тажева З. Б. Проблема патриотического воспитания в контексте конструктивизма: методический аспект ............................ 350 Зенцова И. М. Модель организации наблюдений и опытов в домашних условиях для младших школьников как средство пропедевтики изучения физики ............................................................... ..... 354 Куликова М. В., Руднева Л. В. Технология социального партнерства педагогов и родителей дошкольников в процессе физкультурно-оздоровительной работы .... 359 Гвоздева А. Г. Педагогические условия формирования готовности к деловому общению будущих учителей технологии в инновационной проектной деятельности ............................................................... ....... 364 Беляева О. А., Жукова Н. М. Эмпирическое исследование типов виртуальной образовательной среды обучения детей с ограниченными возможностями здоровья ....369 Колмогорова Н. В. Ларина Е. А., Гаркуша Н. В., Екимова С. Г. Оптимизация предстартового состояния спортсменок высокой квалификации, занимающихся тайским боксом, средствами психорегуляции ............................................................... ................... 374 Изучение нарушения голоса и способов его восстановления у преподавателей вуза .................................... 380 Павленко И. В., Трибушная Г. А. Применение йоги как средства повышения эмоционального состояния у лиц, перенесших ишемический инсульт .......... 392 Седалищева С. Н. Деятельность обучающихся посредством научно-исследовательских экспедиций школьников Республики Саха (Якутия) ... 396 Рахматов А. И. Физическая подготовка юношей и девушек средствами силовых видов спорта по армрестлингу в высших учебных заведениях ... 401 Бабушкин Г. Д., Бобровский А. В., Бобровский В. А., Харахордин С. Е. Психодиагностика в системе психологического обеспечения подготовки спортсменов ................................. 405 Джегутанова Н. И., Мигачева М. В., Ивашова В. А. Современные треки развития дополнительного образования педагогов .............................................. 409 Данилова Г. Р., Баченина Е. А., Невмержицкая Е. В. Методика повышения эффективности нападающих ударов волейболистов высокой квалификации ....................... 415 Марюков А. М. Формирование регулятивной готовности к освоению универсальных учебных действий в шахматной игре ................ 421 Котикова О. В. Педагогические условия социализации обучающихся в гетерогенной образовательной среде ........................... 425 Бессонова В. П., Бессонов П. П., Бессонова Н. Г., Молукова С. Р. Физическое развитие школьников 10—13 лет городской и сельской местности Республики Саха (Якутия) в период пандемии COVID-19 и смога ............................................................... ........... 430 Уракова Е. А. Социальные, педагогические, научно-технические аспекты технологии профессионального обучения .................... 435 Шароватова Е. А., Кислая И. А. Проблемы и перспективы национальной подготовки современных экономистов в сфере высшего образования ............ 441 Позднякова Т. М. Реализация регионального компонента в школьном географическом образовании (тематическое исследование). . . . . . . . . . . . 447 Братков К. И., Степыко Д. Г., Колпакова И. А., Могилинец С. Н. Формирование профессиональных компетенций руководителей физкультурно-спортивных организаций с учетом требований рынка труда ............................................................... ............... 452 Ткаченко М. Е. Обеспечение позитивной мотивации к учебно-трудовой деятельности как условие формирования познавательного интереса у обучающихся 5—7-х классов в процессе изучения дисциплины «Технология» ...................................... 459 7 Воспитание ценностного отношения студентов педагогического вуза к чтению детской литературы: теоретические аспекты. . . .386 Александрова В. А., Скотникова А. В., Нигметова А. У.
Стр.9
БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО. 2021, ноябрь № 4 (57). Подписные индексы – 38683, Р8683 CONTENT 08.00.00 ECONOMIC SCIENCES Shestakova E. V., Sitzhanova A. M., Prytkov R. M. Industrial enterprises: problems, features, directions of development ..................................................... 11 Karsuntseva O. V. Investment of the future: prospects for a growing industry ............................................................. 19 Korobkova O. K. Personnel security of the staff of an economic entity in the healthcare sector: problematic issues and ways to solve them ............ 24 Mitina N. N., Shumakova E. M., Vashchenko M. O. Near-dam territories of large hydraulic structures as an object of public administration ....................................... 30 Feygel M. L., Meytova A. N. Prospects for the development of accounting, payment of taxes of Russian enterprises in the conditions of digitalization ............ 40 Endovitskaya E. V., Nuzhdin R. V., Gorkovenko E. V. Methodological tools-analyzers of motivators for the manifestation of personnel creativity ................................... 44 Davlatzoda D. A. Increasing the effectiveness of state control by analysing approaches, using ISO 9000 standards and applying the ARIS system ...... 49 Asanova S. S., Nedelka E. Retrospective analysis of trade and economic cooperation of the Samara region ............................................ 58 Abramyan S. I., Fedotov A. A. Integral human potential index: regional analysis ............................................................... ..... 63 Kmet E. B., But A. S. Study of media preferences and media behavior in social networks of consumers of a particular product group .................... 70 Reykhert N. V. Analysis of digital currency implementation models in Russia .......................................................... 76 Ratner A. V. Development of forms of support for exporters since the XVIII century: variety and continuity ................................ 84 Zhukova I. V. On the inevitability of transformations of modern approaches and management concepts in the digital economy. .................. 90 Gritsenko Р. Р. Justification of decisions on vertical integration based on a resource-goal-oriented approach .................................. 97 Novikov V. S. Theoretical and applied aspects of the study of network structures in virtual economic relations .............................. 102 Shishmareva A. V. Conceptual approach to developing forestry sector of the region based on the concept of circular economy ...................... 107 Efimova E. G., Lukashenok T. R. Modeling strategic interests and priorities in the system of ensuring the national security of the Russian Federation ............... 112 Sinitsina D. G., Kurochkin V. N., Pleshkov A. Yu., Ulyankin P. N. Improving the pricing processes in the energy sector of the region and ways to challenge the decisions of regional authorities in the field of state regulation of prices (tariffs) ............................................................... ...... 119 Ivanov N. Yu., Tsynzak M. P. Self-employment and private subsidiary farming in the Republic of Sakha (Yakutia) ....................................... 126 Ivanova R. M., Skrobotova O. V., Polyakova I. E. Digital technologies in the development of tourist routes as a form of interregional cooperation in the field of tourism ............. 133 Kukhtina E. K., Pererva O. L. Innovation potential of high-tech mechanical engineering enterprises ................................................... 138 Shcherbakova T. A., Mayorova L. N. The role of modern information technologies in the diagnosis of problems of socio-economic development of regions and municipalities ... 144 Kulagina N. A., Terekhova A. A., Nadezhina O. S. Diagnostics of the level of financial security in the region: evaluation and comparative analysis issues ......................... 152 Bakanach O. V., Kudryashov A. A. Statistical assessment of inter-regional intellectual migration flows distribution in the Russian Federation ...................... 159 Koneva M. V. Organization of accounting and control support of receivables and payables with the use of ICT in construction organizations ...... 163 Trofimova N. N. Features of strategic planning in modern conditions of business development ............................................. 169 Naugolnova I. A. The concept of a process approach to cost management .............................................................. 173 Globa S. B., Vasilev E. P., Butakova N. M., Berezovaya V. V. Study of economic factors of investment activity of organizations in regional infrastructure projects ........................... 178 Shulekin A. N. 8 Risk management and the formation of a reserve policy of housing construction companies in order to ensure their financial stability ....186
Стр.10
BUSINESS. EDUCATION. LAW. 2021, November № 4 (57). Subscription indices – 38683, Р8683 Volynskiy I. A. Formation of a model of integrated management of transport and logistics systems of seaports of the Caspian region .............. 192 Yakovenko D. A. Balanced scorecard for departmental control service ............................................................... .. 198 Kemaykin N. K., Koroleva M. E. Analysis of the housing and communal services market in Nizhny Novgorod ............................................. 206 12.00.00 LAW SCIENCES Telyshev V. V. Alternative dispute resolution (ADR) in Turkey ............................................................... ..... 211 Butenko O. S. Cryptocurrencies as a social-economic phenomenon and the object of forensic analysis ..................................... 217 Konoplyannikova T. V., Shagivaleeva I. Z. Some problems of implementation of legal and technical support guarantee in notarial activity in the protection of civil rights ...... 222 Falishtyanu A. V., Dementeeva N. A., Artemenko G. A. Improving the taxation of individuals ............................................................... .............. 227 Lipkina N. N. Specification of parameters for the implementation of principle of state sovereignty in cyberspace in the context of the principle of margin of appreciation ............................................................... ....................... 232 Galiev L. M., Kirushin K. R. Research (expert examinations) in cases related to the desecration of the memory of defenders of the Fatherland ................. 236 Matkova N. V. On the place and content of strategy in forensics ............................................................... ..... 241 Grishin D. A. Prevention of offences committed by persons sentenced to non-custodial penalties ......................................... 247 Nuzhdin A. A. Some aspects of the interrogation process in order to identify the circumstances that contributed to the commission of penitentiary crimes ... 251 Krasikov D. V. Development of the concept of digital sovereignty in the legal policy of the European Union ................................. 255 Byk F. L., Epifantsev A. V., Myshkina L. S. Communal energy or “the size matters” ............................................................... ............ 260 Shpak A. V., Balmochnykh S. Yu. On the need to differentiate the criminal procedure form of pre-trial proceedings in relation to minor participants in criminal proceedings .....265 Savina L. A., Shekhovtsova L. S. Teaching the basics of forensic thinking in law schools ............................................................... 270 Gaydukov A. A., Shcheglov A. I. Official warning as a means of prevention of offenses: experience of application in the Russian Federation and the Republic of Belarus .... 274 Adzhiev A. Kh. Interpretation of international human rights treaties: the role of international bodies’ practice in the context of the “subsequent states’ conduct” concept ............................................................ 279 Titorenko S. K. Cryptocurrency as an object of taxation ............................................................... ............ 283 Rudakova S. V. Criminal procedural appeals in the work of a defence lawyer: moral basis, ethical rules, legislative regulation ................... 288 Shinyakova E. V. Theoretical analysis of the preconditions for the emergence and development of a legal entity as a subject of law ................. 295 13.00.00 PEDAGOGICAL SCIENCES Bogoudinova R. Z., Tsareva E. E. Scientific and pedagogical substantiation of the results of diagnosing the communicative competence of university teachers ........ 301 Surat L. I., Tebekin A. V. Theoretical foundations for the development of approaches to training in the higher education system ......................... 306 Safronova E. M., Zolotykh N. V. Analysis of the variable module for educating schoolchildren in a virtual environment ...................................... 312 Pak L. G., Kameneva E. G., Kochemasova L. A. Graduate employment as a problem of modern higher education ....................................................... 317 Ismailova S. I. Polycultural education as a condition for forming ethnopedagogical competence of future primary school teachers ............... 321 Babushkin G. D., Klestov D. K. Program for identifying swimmers’ predisposition to a swimming style and technology for its realization ....................... 328 9
Стр.11
БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО. 2021, ноябрь № 4 (57). Подписные индексы – 38683, Р8683 Semikina Yu. G., Semikin D. V., Gulyaeva E. V. Methods of increasing students’ motivation for learning in the context of distance education ................................. 333 Shalaginova K. S., Dekina E. V. Developing skills for constructive conflict behaviour in adolescents with high levels of anxiety ............................... 337 Nikolaeva I. V., Sleptsov Yu. A., Gogoleva I. V. Application of statistical hypotheses in pedagogical experiment (on the example of assessment of the national identity dynamics in Even schoolchildren) .................................... 343 Shtanko M. A., Tazheva Z. B. The problem of patriotic education in the context of constructivism: a methodical aspect .................................... 350 Zentsova I. M. A model for organising observations and experiments at home for primary school students as a means of propaedeutic learning of Physics ............................................................... ...... 354 Kulikova M. V., Rudneva L. V. Gvozdeva A. G. The technology of social partnership between teachers and parents of preschool children in the process of physical education and recreational work ............................................................... .......................... 359 Pedagogical conditions for forming readiness for business communication of future technology teachers in innovative project activities .... 364 Belyaeva O. A., Zhukova N. M. An empirical study of the types of virtual learning environment for children with disabilities ................................. 369 Kolmogorova N. V. Optimising the pre-start state of highly qualified female athletes engaged in Thai boxing by means of psychoregulation ........... 374 Larina E. A., Garkusha N. V., Ekimova S. G. Study of voice impairment among university teachers and ways to restore it .............................................. 380 Pavlenko I. V., Tribushnaya G. A. Developing a value-based attitude towards reading children’s literature among students of pedagogical universities: theoretical aspects .... 386 Aleksandrova V. A., Skotnikova A. V., Nigmetova A. U. The use of yoga as a means of enhancing emotional well-being in ischaemic stroke survivors ................................ 392 Sedalishcheva S. N. Students’ activities through research expeditions of schoolchildren of the Republic of Sakha (Yakutia) ......................... 396 Rakhmatov A. I. Physical training of young men and women by means of power sports in arm wrestling at higher educational institutions .......... 401 Babushkin G. D., Bobrovskiy A. V., Bobrovskiy V. A., Kharakhordin S. E. Psychodiagnostics in the system of psychological support of athletes’ training ............................................ 405 Dzhegutanova N. I., Migacheva M. V., Ivashova V. A. Modern tracks of teachers’s continuing education development ........................................................ 409 Danilova G. R., Bachenina E. A., Nevmerzhitskaya E. V. Methods for increasing the efficiency of attacking strikes of highly qualified volleyball players ............................... 415 Maryukov A. M. Formation of regulatory readiness to master universal learning activities in the game of chess ................................ 421 Kotikova O.V. Pedagogical conditions for the socialization of students in a heterogeneous educational environment .......................... 425 Bessonova V. P., Bessonov P. P., Bessonova N. G., Molukova S. R. Physical development of 10—13 year old schoolchildren in urban and rural areas of the Republic of Sakha (Yakutia) during the COVID-19 pandemic and the smog ............................................................... ...... 430 Urakova E. A. Social, pedagogical, scientific and technical aspects of vocational training technology ...................................... 435 Sharovatova E. A., Kislaya I. A. Problems and prospects of national training of modern economists in higher education ..................................... 441 Pozdnyakova T. M. Implementation of the regional component in school geography education (case study) ..................................... 447 Bratkov K. I., Stepyko D. G., Kolpakova I. A., Mogilinets S. N. Forming the professional competencies of the heads of physical culture and sports organizations with regard to the labor market requirements ............................................................... ................. 452 Tkachenko M. E. Providing positive motivation for educational and labor activities as a condition for the formation of cognitive interest among students of grades 5—7 in the process of studying the discipline “Technology” ...................................... 459 10
Стр.12

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически
.