№ 3 • 2021 • ИЮЛЬ–СЕНТЯБРЬ
СОДЕРЖАНИЕ
с позиции псАнализ актуальных проблем общества
ихологической науки
Емелин В.А., Солдатова Г.У. Феномен многозадачности в контексте
культурно-исторических трансформаций и растущей
сложностности в информационном обществе. . . . . . . . . . . . . 4
Вещикова М.И., Зверева Н.В. Восприятие опасности в условиях
эпидемии COVID-19. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Медведева Т.И. Ениколопов С.Н., Бойко О.М., Воронцова О.Ю.,
о Станкевич М.А. Лексический анализ высказываний
Cике заболеваний на разных этапах развития пандемии
COVID-19 при высоком уровне соматизации . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Арестова О.Н., Взорин Г.Д. Динамика отношения студентов
т к мероприятиям по сохранению здоровья и профилакOVID-19
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Стр.3
ВЕСТНИК МОСКОВСКОГО УНИВЕРСИТЕТА. СЕРИЯ 14. ПСИХОЛОГИЯ. 2021. № 3
MOSCOW UNIVERSITY PSYCHOLOGY BULLETIN. 2021. No. 3
Фундаментальные и прикладные исследования
Реан А.А. Свобода: ответственность, негативизм, забота . . . . . . . . . . . 83
Фуфаева, Е.В., Микадзе Ю.В., Черкасова А.Н., Ковязина М.С.,
В Баулина М.Е., Варако Н.А., Скворцов А.А., Зинченко Ю.П.
логосстановление сознания: возможности нейропсихоСултанова
А.Н., Тагильцева Е.В., Станкевич А.С. Психоломгические
детерминанты успешной адаптации студентовЛитвинов
В.Ю., Матвеева Л.В. Региональная идентичность
с как предиктор гражданской идентичности у молодёжи
ической оценки и реабилитации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
игрантов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
траны . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Дорфман Л.Я., Калугин А.Ю. Индивидуально-интеллектуаль(ные
предпосылки образовательного капитала студентов
Собкин В.С., Смыслова М.М., Адамчук Д.В. Аспирант в сфере
риа образования: к вопросу о жизненных страхах (по матеКазанская
К.О., Ромащук А.Н. Проблема перехода от «наивмененных»
к научным понятиям: подход концептуальных изна
материале гуманитарных специальностей) . . . . . . . . . . . . . . . . 175
Дорохов Е.А., Гусев А.Н. Оценка представлений пользователей
о персональном компьютере . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
лам обследования) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
ий и школа Л.С. Выготского . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242
Ощепкова Е.С., Картушина Н.А., Бухаленкова Д.А. Связь
т развития речи и эмоций у детей дошкольного возраста:
еоретический обзор . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
Сиднева А.Н., Степанова М.А., Плотникова В.А. Особенности
к понимания учебных текстов школьниками 4–8 классов
ак показатель их умения учиться. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291
Стр.4
ВЕСТНИК МОСКОВСКОГО УНИВЕРСИТЕТА. СЕРИЯ 14. ПСИХОЛОГИЯ. 2021. № 3
MOSCOW UNIVERSITY PSYCHOLOGY BULLETIN. 2021. No. 3
CONTENTS
Actual problems of society and psychological science
Emelin, V.A., Soldatova, G.U. Th e phenomenon of multitasking in
i the context of cultural-historical transformations and a growVeshchikova,
M.I., Zvereva, N.V. Changes in danger perception
w at diff erent levels of lockdown during COVID-19 pandemic in
ng complexity in the information society. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Medvedeva, T.I., Enikolopov, S.N., Boyko, O.M., Vorontsoava,
O.Yu., Stankevich, M.A. Lexical analysis of statements
omen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
bout COVID-19 of people with a high level of somatization . . . . . . . 39
Arestova, O.N., Vzorin, G.D. Dynamics of student’s relations toward
health supporting and medical prophylactic measures before
COVID-19 and aft er fi rst stage of Pandemic. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Fundamental & applied studies
Rean, A.A. Freedom: responsibility, negativism, care. . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Fufaeva, E.V., Mikadze, Yu.V., Cherkasova, A.N., Kovyazina, M.S.,
R Baulina, M.E., Varako, N.A., Skvortsov, A.A., Zinchenko, Yu.P.
Sultanova, A.N., Tagiltseva, E.V., Stankevich, A.S. Psychological
determinants of successful adaptation of migrant students . . . . . . . . . 129
c ecovery of consciousness: opportunities for neuropsychologial
assessment and rehabilitation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Litvinov, V.U., Matveeva, L.V. Regional identity as a predictor of
civil identity in the country’s youth . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Dorfman, L.Ya., Kalugin, A.Yu. An individual-intellectual ground
sp of students’ educational capital (based on the humanitarian
ecialties) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
Dorokhov, E.A., Gusev, A.N. Th e evaluation of user`s representation
of personal computer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Sobkin, V.S., Smyslova, M.M., Adamchuk, D.V. Рostgraduate student
t in the fi eld of education: on the question of life fears (based on
Kazanskaya, K.O., Romashchuk, A.N. Th e problem of the transition
a from “naive” to scientifi c concepts: conceptual change approach
Sidneva, A.N., Stepanova, M.A., Plotnikova, V.A. Reading comiprehension
of educational texts among 4–8 grades students as
he survey materials). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
Oshchepkova, E.S., Kartushina, N.A., Bukhalenkova, D.A. Th e replationship
between language and emotional development in
nd Vygotsky’s cognitive development theory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242
reschoolers: theoretical review . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
ndicator of their ability to learn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291
Стр.5