ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА
УЧЕНЫЕ ЗАПИСКИ
Научный журнал
Издается с 1940 года
Выходит 4 раза в год
№ 1 (78) 2018
Январь–март
Редакционно-издательская коллегия:
Главный редактор
Авдеев Ф.С. д-р пед. наук, проф.
Заместитель главного редактора
Пузанкова Е.Н., д-р пед. наук, проф.
Члены редколлегии:
Дудина Е.Ф. канд. филол. наук (Россия)
Хованская Е.А. канд. пед. наук (Россия)
Александрова А.П. канд. филол. наук, доц. (Россия)
Айзенштат М.П. д-р ист. наук (Россия)
Антонова М.В. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Арзаканян М.Ц. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Арсентьева Н.Н. д-р филол. наук, проф. (Испания)
Беднарская Л.Д. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Видмарович Н.П. д-р филол. наук, проф. (Хорватия)
Гелла Т.Н. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Зайченкова М.С. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Иванов А.Е. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Изотов В.П. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ковалев П.А. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ларионова Л.Г. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Львова С.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Маймескулова А.Л. д-р наук, экстраорд. проф. (Польша)
Минаков С.Т. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михальченко С.И. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михеичева Е.А. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Николаев В.А. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Никонова Т.А. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Новиков С.Н. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Образцов П.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Пастернак Е.Л. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Погосян В.А. д-р ист. наук, проф. (Армения)
Поншон Т. д-р филол. наук, проф. (Франция)
Ретинская Т.И. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Тамин М. д-р филол. наук, проф. (Франция)
Тер-Минасова С.Г. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Уман А.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Чекова-Димитрова И. канд. филол. наук, доц. (Болгария)
Челышева И.И. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Черепанова Л.В. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Чикалова И.Р. д-р ист. наук, проф. (Белорусь)
Шемчук Ю.М. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Ши Хуншен канд. филол. наук, проф. (Китай)
Ямагути Р. д-р филол. наук, проф. (Япония)
И.о. ответственного редактора
Дудина Е.Ф. канд. филол. наук
Адрес редакции:
302026, г. Орел, ул. Комсомольская, 95, каб. 237.
Тел. (486-2) 43-17-40
www. oreluniver.ru
E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Зарег. в Федеральной службе по надзору в сфере связи,
информационных технологий и массовых коммуникаций.
Свидетельство ПИ № ФС 77-65752 от 20.05.2016
Подписной индекс 43366
по объединенному каталогу «Пресса России»
© Коллектив авторов, 2017
© ОГУ имени И.С. Тургенева, 2017
Решением Президиума Высшей аттестационной комиссии при Министерстве образования и науки Российской Федерации от
09.02.2016 г. журнал «Ученые записки Орловского государственного университета» включен в перечень ведущих рецензируемых
научных журналов и изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций на
соискание ученых степеней доктора и кандидата наук по следующим отраслям и группам научных специальностей: 07.00.00 –
исторические науки и археология; 10.01.00 – литературоведение; 10.02.00 – языкознание; 13.00.00 – педагогические науки.
Учредитель – федеральное государственное бюджетное
образовательное учреждение высшего образования
«Орловский государственный университет
имени И.С. Тургенева»
ФГБОУ ВО «ОГУ имени И.С. Тургенева»
Содержание
07.00.00 ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ
Александрова А.П.
ДЕТИ В ПЕРИОД ПРАВЛЕНИЯ ТЮДОРОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Бартов В.П.
МЕТОДЫ РАБОТЫ МИССИОНЕРСКОГО ОТДЕЛА РПЦ, ПРЕПЯТСТВУЮЩИЕ
РАСПРОСТРАНЕНИЮ СЕКТАНТСТВА В ТУЛЬСКОЙ ГУБЕРНИИ В НАЧАЛЕ ХХ ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Гончарова И.В.
ФОРМИРОВАНИЕ УПРАВЛЕНЧЕСКИХ КАДРОВ КОЛХОЗОВ НАЧАЛА 1930-Х ГГ.
В ЦЕНТРАЛЬНО-ЧЕРНОЗЕМНОЙ ОБЛАСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Картелёв И.Л.
ЭСЕРОВСКИЙ ОТВЕТ «ВЕХАМ»
(РУССКАЯ ИНТЕЛЛИГЕНЦИЯ НА СТРАНИЦАХ СБОРНИКА «ВЕХИ» КАК ЗНАМЕНИЕ ВРЕМЕНИ) . . . . . . 21
Ковалева М.В.
ОСНОВАНИЕ СИНЬОРИИ МАНФРЕДИ В ФАЭНЦЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Ненилин В.А.
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ КУРСЫ В ТУЛЬСКОЙ ГУБЕРНИИ ВО ВТОРОЙ ПОЛОВИНЕ XIX ВЕКА
КАК ФОРМА ПОВЫШЕНИЯ КВАЛИФИКАЦИИ УЧИТЕЛЕЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Попкова О.В.
РУССКИЕ ЖЕНЩИНЫ В ЗАПИСКАХ ИНОСТРАНЦЕВ О РОССИИ XVI-XVII ВЕКОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Свечникова С.В.
ТОТАЛИТАРИЗМ И ПРОПАГАНДА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
Чувардин Г.С.
ОФИЦЕРСКИЙ КОРПУС ГЕНЕРАЛЬНОГО ШТАБА РОССИЙСКОЙ АРМИИ НАКАНУНЕ
ПЕРВОЙ МИРОВОЙ ВОЙНЫ: СОЦИАЛЬНЫЙ ОБЛИК «ВОЕННОГО-ИНТЕЛЛЕКТУАЛА» . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Шестопалов П.И.
ОФИЦЕРЫ ГВАРДИИ ПРЕОБРАЖЕНСКОГО РЕЗЕРВНОГО ПОЛКА В ОКТЯБРЕ-ДЕКАБРЕ 1917 ГОДА . . . . . 48
Щекотихин Е.Е.
РОДОВЫЕ ГНЁЗДА ОРЛОВСКИХ ПИСАТЕЛЕЙ, РАЗОРЁННЫЕ НЕОТЕВТОНЦАМИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
10.00.00 ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Агабалаева Судаба Агабала кызы
РОЛЬ ЖУРНАЛА «АЗЕРБАЙДЖАН» В ПОВЫШЕНИИ
ХУДОЖЕСТВЕННО-ЭСТЕТИЧЕСКОГО ПОЗНАНИЯ НАРОДА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Алексеев А.В.
ПРОБЛЕМА ВЫДЕЛЕНИЯ И ОПИСАНИЯ МИКРОКОМПОНЕНТОВ ДРЕВНЕРУССКОГО
ЛЕКСИЧЕСКОГО ЗНАЧЕНИЯ (НА МАТЕРИАЛЕ СЛОВА ЧОУДО) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Антонова М.В.
НАРОДНАЯ ДЕМОНОЛОГИЯ В РАССКАЗЕ И.С. ТУРГЕНЕВА «БЕЖИН ЛУГ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Антюхова Е.А.
КОНЦЕПТУАЛИЗАЦИЯ «НЕ-Я-МИРА» В ДИСКУРСЕ ВОСПОМИНАНИЙ СУБЪЕКТОВ ПОЛИТИЧЕСКОЙ
КОММУНИКАЦИИ (НА МАТЕРИАЛЕ ТЕКСТОВ ВОСПОМИНАНИЙ ЭКС-ЛИДЕРОВ США) . . . . . . . . . . . . . . 71
Асташина Е.И.
«ТЕКСТ» И «ДИСКУРС»: К ТЕОРИИ И МЕТОДОЛОГИИ ТЕРМИНОЛОГИЧЕСКОЙ
ДИФФЕРЕНЦИАЦИИ (С ПРИВЛЕЧЕНИЕМ «СКАЗОК ПРО ФИТУ» Е.И. ЗАМЯТИНА) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Багана Жером, Волошина Т. Г.
ОСОБЕННОСТИ ФУНКЦИОНИРОВАНИЯ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА В НИГЕРИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Белютин Р.В.
НЕМЕЦКИЙ СПОРТИВНЫЙ ДИСКУРС КАК ОБЪЕКТ ЛИНГВОМЕТАФОРОЛОГИЧЕСКИХ
ИССЛЕДОВАНИЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Блажевич Ю.С.
ЭТНОЯЗЫКОВАЯ И КУЛЬТУРНАЯ СИТУАЦИЯ В КАМЕРУНЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Волкова Е.А., Фролова Е.В., Платонова Э.Н.
ИСТОРИЯ ФОРМИРОВАНИЯ РЕЛИГИОЗНЫХ ВЗГЛЯДОВ Ф.М. ДОСТОЕВСКОГО
В ЕГО ХУДОЖЕСТВЕННЫХ ПРОИЗВЕДЕНИЯХ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Воронцова Ю.А.
ПЕРЕВОД ЭМОЦИОНАЛЬНО-ОКРАШЕННОЙ ЛЕКСИКИ В ОПИСАНИИ ПЕРСОНАЖЕЙ
РОМАНА Ф.С. ФИЦДЖЕРАЛЬДА «ВЕЛИКИЙ ГЭТСБИ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Говедарица П.П.
ОПЫТ «ЛИРИЧЕСКОГО РОМАНА» В СЕРБСКОЙ ПРОЗЕ. МИЛОШ ЦРНЯНСКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Стр.2
Ученые записки Орловского государственного университета. №1 (78), 2018 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 78. 2018
Голайденко Л.Н.
ЛЕКСИКА СО ЗНАЧЕНИЕМ ПРЕДСТАВЛЕНИЯ В АСПЕКТЕ ЭКСПРЕССИВНОГО СИНТАКСИСА (НА МАТЕРИАЛЕ ХУДОЖЕСТВЕННОЙ ПРОЗЫ) . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Гун Ц.Ц. (Гун Цинцин)
ПУТЕШЕСТВИЕ АВТОРСКОГО СОЗНАНИЯ В ПОВЕСТИ «УТРАТЫ» В.С. МАКАНИНА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Должич Е.А.
ЛИНГВИСТИЧЕСКИЕ И ПАРАЛИНГВИСТИЧЕСКИЕ СРЕДСТВА В НАУЧНОЙ КОММУНИКАЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Жбанкова М.С.
ИВАН ГРОЗНЫЙ В ОЦЕНКЕ Н.М. КАРАМЗИНА И РУССКИХ ПИСАТЕЛЕЙ 30-Х ГГ. XIX ВЕКА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Жолудева Л.И.
ИСТОРИОГРАФИЯ ИТАЛЬЯНСКОГО ЯЗЫКА: ОТ МЛАДОГРАММАТИЗМА К ФУНКЦИОНАЛИЗМУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Зеленцова С.В., Михеичева Е.А.
ТРАНСФОРМАЦИЯ ОБРАЗА ИУДЫ: ОПЫТ Л.Н. АНДРЕЕВА И АМОСА ОЗА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Искандарова Г.Р.
ГРАММАТИЧЕСКАЯ СТРУКТУРА ПОСЛОВИЦ НЕМЕЦКОГО ЯЗЫКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Конышев Е.М., Антонова М.В.
ХУДОЖЕСТВЕННО-АНТРОПОЛОГИЧЕСКАЯ ПРОБЛЕМАТИКАПЬЕСЫ ТУРГЕНЕВА «МЕСЯЦ В ДЕРЕВНЕ»
137
Котлярова О.В.
ЯЗЫКОВАЯ ЛИЧНОСТЬ ГОСУДАРСТВЕННОГО СЛУЖАЩЕГО КАК ОБЪЕКТ ЛИНГВИСТИЧЕСКОГО ОПИСАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Малиева З.Н., Рубаева В.П.
СЛОЖНОСТЬ ПРОЦЕССА СКРЕЩИВАНИЯ КУЛЬТУР И КУЛЬТУРНЫХ ЗАИМСТВОВАНИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Масалов А.Е.
ФУНКЦИЯ МЕТАБОЛЫ В СТИХОТВОРЕНИИ ИВАНА ЖДАНОВА «ПОРТРЕТ ОТЦА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Насирова Фидан Якуп Кызы
АДАПТИРОВАНИЕ КЛАССИЧЕСКОГО ХУДОЖЕСТВЕННОГО НАСЛЕДИЯ ДЛЯ ДЕТЕЙ
В ИРАНЕ И РОЛЬ ДЖАФАРА ИБРАГИМИ В ЭТОМ ДЕЛЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Проскурякова Д.Ю.
ФЕНОМЕН ПЕРЕКЛЮЧЕНИЯ КОДОВ В УРБАНИСТИЧЕСКОЙ ЛИТЕРАТУРЕ ФРАНЦИИ
(НА ПРИМЕРЕ РОМАНОВ ФАИЗЫ ГЕН «KIFFE KIFFE DEMAIN» И РАШИДА ДЖАИДАНИ «BOUMKŒUR») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Псайла Я.В.
ОБРАЗЫ ЗИМЫ В МАЛЬТИЙСКИХ ПЕРЕВОДАХ ПОЭЗИИ В. ВЫСОЦКОГО: ОПЫТ ПЕРЕДАЧИ КУЛЬТУРОСПЕЦИФИЧНЫХ КОНЦЕПТОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Скрипкина Г.В.
КАТЕГОРИЯ ГРАММАТИЧЕСКОГО РОДА В НЕМЕЦКОМ ЯЗЫКЕ: ЛИНГВИСТИЧЕСКИЙ И МEТОДИЧЕСКИЙ АСПЕКТЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Струкова Т.В.
ЭНИГМАТИЧЕСКИЕ ЖАНРЫ РУССКОЙ ПОЭЗИИ НА СТРАНИЦАХ ЖУРНАЛА «ЧАС ДОСУГА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
Трошина Н.В.
ИМЕННЫЕ ПРЕДИКАТЫ С КОМПАРАТИВНОЙ СЕМАНТИКОЙ КАК СРЕДСТВО РЕПРЕЗЕНТАЦИИ КУЛЬТУРНЫХ КОДОВ В ПОЭЗИИ АРСЕНИЯ ТАРКОВСКОГО . . 180
Фалоджу Дж.О.
ПАРЕМИОЛОГИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ КОНЦЕПТА ЛЮБВИ В РУССКОЙ ЯЗЫКОВОЙ КАРТИНЕ МИРА И ЯЗЫКОВОЙ КАРТИНЕ МИРА НАРОДА ЙОРУБА . . . . . . . . . . 184
Ямагучи Реко
ОСТРОВ БУЯН И “СОН БОГОРОДИЦЫ” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
13.00.00 ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Бочкарёва Т.Н., Матвеева А.А., Артемова П.В.
НЕТРАДИЦИОННЫЕ ФОРМЫ КОНТРОЛЯ ЗНАНИЙ И АНАЛИЗ ИХ ПРИМЕНЕНИЯ В СРЕДНЕЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
Бураева В.Г.
ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ МОБИЛЬНОСТЬ КАК ГЛАВНАЯ ДВИЖУЩАЯ СИЛА ТРУДОВОЙ АКТИВНОСТИ ЛИЧНОСТИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
Верминенко Ю.В., Митрахович В.А.
ОРГАНИЗАЦИЯ ДОСУГА КАК НАПРАВЛЕНИЕ ВОСПИТАТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ В ВОЕННОМ ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Воробьева И.Н., Годжиев Г.Т.
ПОДГОТОВКА ДЕТЕЙ К ОБУЧЕНИЮ В ШКОЛЕ СРЕДСТВАМИ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ В УСЛОВИЯХ ДОШКОЛЬНОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ . . . 204
Воронкова Л.В.
ФОРМИРОВАНИЕ ГОТОВНОСТИ СТУДЕНТОВ К ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ И ПРОЕКТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ УЧРЕЖДЕНИИ
(ОПЫТ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ И ПРОЕКТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ПРИ ПРЕПОДАВАНИИ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ДИСЦИПЛИН В ВУЗЕ) . . . . . . . . . . . . . . 207
Гедулянова Н.С., Гедулянов М.Т.
ПЛАНИРОВАНИЕ МЕРОПРИЯТИЙ («ДОРОЖНАЯ КАРТА») ПО РЕАЛИЗАЦИИ ПРОЕКТА «РАЗВИТИЕ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСКИХ КОМПЕТЕНЦИЙ СТУДЕНТОВ»
НА ПЛОЩАДКАХ ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА ИМЕНИ И.С. ТУРГЕНЕВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
Горбачев В.И.
ЗАКОНОМЕРНОСТИ ФОРМИРОВАНИЯ ВНУТРЕННЕ-ПРОЦЕССУАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ В СОДЕРЖАНИИ
БАЗОВОЙ МАТЕМАТИЧЕСКОЙ ТЕОРИИ ЕВКЛИДОВА ПРОСТРАНСТВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
Горелова С.А., Ковешников А.И., Силаева Ж.Г.
НЕКОТОРЫЕ АСПЕКТЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ БУДУЩЕГО УЧИТЕЛЯ БИОЛОГИИ К РАБОТЕ В СЕЛЬСКОЙ ШКОЛЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
Ермолаева Л.Д.
РОЛЬ ИНОЯЗЫЧНОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ В ФОРМИРОВАНИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ МОБИЛЬНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
Дробышева И.В., Дробышев Ю.А.
СРЕДСТВА ПОВЫШЕНИЯ ЭФФЕКТИВНОСТИ ОБУЧЕНИЯ МАТЕМАТИКЕ В УСЛОВИЯХ РЕАЛИЗАЦИИ КОМПЕТЕНТНОСТНОГО ПОДХОДА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239
Забабурина О.С.
ОСОБЕННОСТИ ОДИНОЧЕСТВА В ПОДРОСТКОВОМ ВОЗРАСТЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Карякина С.Н.
СТРУКТУРА УЧЕБНОЙ МОТИВАЦИИ СТУДЕНТОВ НА РАЗНЫХ ЭТАПАХ ОБУЧЕНИЯ В ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
Ковешникова Е.Н., Пахомова С.В.
ПРИМЕНЕНИЕ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ МЕТОДОЛОГИИ ПРИ ФОРМИРОВАНИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ
КУЛЬТУРЫ БУДУЩИХ РЕЖИССЁРОВ ЭКРАННОГО ТВОРЧЕСТВА В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ ВУЗА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
Ковешникова Н.А.
ИЗУЧЕНИЕ АРХИТЕКТУРНОГО НАСЛЕДИЯ РЕГИОНА В ПРОЦЕССЕ ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ БАКАЛАВРОВ АРХИТЕКТУРЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259
Косенко Н.А.
ФОРМИРОВАНИЕ ЭСТЕТИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ СТУДЕНТА В ПРОЦЕССЕ ИНДИВИДУАЛИЗАЦИИ ОБУЧЕНИЯ ЖИВОПИСИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
Кузнецова Л.А.
ТВОРЧЕСКОЕ САМОРАЗВИТИЕ СТУДЕНТОВ СРЕДСТВАМИ НАРОДНОГО ИСКУССТВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264
Лысак О.Г.
РОЛЬ WEB-КВЕСТ ТЕХНОЛОГИЙ В ИЗУЧЕНИИ МАТЕМАТИЧЕСКИХ ДИСЦИПЛИН НА НЕПРОФИЛЬНЫХ ФАКУЛЬТЕТАХ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
2
Стр.3
Ученые записки Орловского государственного университета. №1 (78), 2018 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 78. 2018
Малова И.Е.
СОВРЕМЕННЫЕ ПОДХОДЫ К ОРГАНИЗАЦИИ СМЫСЛОВОГО ЧТЕНИЯ МАТЕМАТИЧЕСКИХ ТЕКСТОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
Митрахович В.А., Моисеев А.Р.
ПРОБЛЕМНОЕ ОБУЧЕНИЕ В ВОЕННЫХ ВУЗАХ КАК ФАКТОР РАЗВИТИЯ У КУРСАНТОВ ТВОРЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274
Митрохина С.В., Иванченко О.Н.
ОСОБЕННОСТИ ФОРМИРОВАНИЯ У МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ СТОХАСТИЧЕСКИХ ПОНЯТИЙ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ МАТЕМАТИКЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278
Митяева А.М., Валиева Ф.И., Фомина С.Н.
ФАКТОРЫ АДАПТАЦИИ МОЛОДЫХ СПЕЦИАЛИСТОВ В СФЕРЕ ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281
Правдюк В.Н., Губарева Л.И., Гаврилова И.С., Суганова М.И.
РОЛЬ ИННОВАЦИОННОЙ ОТРАСЛЕВОЙ СРЕДЫ ВУЗА ДЛЯ ПРАКТИКО-ОРИЕНТИРОВАННОЙ
ПОДГОТОВКИ ПЕДАГОГОВ К РАБОТЕ В СИСТЕМЕ СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286
Пчеленок О.А., Щербакова Е.В.
CОЦИОКУЛЬТУРНЫЙ ПОДХОД К ВОСПИТАНИЮ КАК МЕТОД РЕШЕНИЯ ПРОБЛЕМ СОЦИАЛЬНОЙ БЕЗОПАСНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290
Ретинская Ю.А.
НАКОПЛЕНИЕ НОВШЕСТВ, КАК ВАЖНЫЙ ФАКТОР РАЗВИТИЯ НАСТОЛЬНОГО ТЕННИСА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292
Рябинкина А.Н.
ТОЛЕРАНТНОСТЬ СТУДЕНТОВ К НЕОПРЕДЕЛЕННОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295
Рябинкина А.Н.
САМОРЕГУЛЯЦИЯ ИНТЕРНАЛЬНЫХ И ЭКСТЕРНАЛЬНЫХ СТУДЕНТОВ-ПЕРВОКУРСНИКОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298
Савенкова И.А., Cавина Е.А.
СОДЕРЖАНИЕ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ О БУДУЩЕЙ ПРОФЕССИИ У СТУДЕНТОВ-ПСИХОЛОГОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301
Саутина М.А.
ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНО ВАЖНЫХ КАЧЕСТВ У БУДУЩИХ ДЕФЕКТОЛОГОВ
В ПРОЦЕССЕ ВЫПОЛНЕНИЯ УЧЕБНО-ПРАКТИЧЕСКИХ ЗАДАЧ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303
Селютин В.Д., Лебедева Е.В., Ломакин Д.Е.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИДЕЙ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ В ВЕРОЯТНОСТНО-СТАТИСТИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКЕ
БАКАЛАВРОВ-ЭКОНОМИСТОВ В УСЛОВИЯХ КОМПЕТЕНТНОСТНОГО ПОДХОДА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306
Семенова Л.М., Ахулкова А.И.
СОВРЕМЕННЫЕ ПОДХОДЫ К ОБУЧЕНИЮ МАГИСТРОВ НА КАФЕДРЕ ТЕХНОЛОГИЙ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО
И СПЕЦИАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА ИМЕНИ И.С. ТУРГЕНЕВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309
Смагина Т.И., Подколзина М.Ю.
НЕКОТОРЫЕ АСПЕКТЫ АКТИВИЗАЦИИ УЧЕБНО-ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ НА УРОКЕ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313
Соломченко М.А., Максимова Е.Н.
ПРИМЕНЕНИЕ ЛЕЧЕБНОЙ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ НА ЗАНЯТИЯХ ПО ФИЗИЧЕСКОМУ ВОСПИТАНИЮ СО СТУДЕНТАМИ ВУЗОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316
Сотова К.С.
ПРОЕКТНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ КАК СРЕДСТВО РАЗВИТИЯ ЯЗЫКОВОЙ ЛИЧНОСТИ УЧАЩИХСЯ 5-6 КЛАССОВ НА УРОКАХ РУССКОГО ЯЗЫКА. . . . . . . . . . . . . . . . 320
Тенетилова В.С., Правдюк В.Н., Никульников В.С., Корнеев А.Э.
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ СОЦИАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ ЛИЧНОСТИ СТУДЕНТА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 324
Федорова Н.И.
ФОРМИРОВАНИЕ МОТИВАЦИИ РОДИТЕЛЕЙ К ОСУЩЕСТВЛЕНИЮ АДАПТИВНОГО
ФИЗИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ В ДОМАШНИХ УСЛОВИЯХ ДЕТЕЙ С НАРУШЕНИЕМ ИНТЕЛЛЕКТА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328
Ходякова Л.А.
ПОДГОТОВКА К СОЧИНЕНИЮ-ЭССЕ В ЭПИСТОЛЯРНОМ ЖАНРЕ НА ОСНОВЕ ЛИНГВОКУЛЬТУРОВЕДЧЕСКОГО АНАЛИЗА ТЕКСТА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330
Шалевал.Б.
ОРГАНИЗАЦИОННЫЕ И ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ ПОДГОТОВКИ МАГИСТРА – УЧИТЕЛЯ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335
Шамарина Е.В.
ИСТОРИКО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ НАСЛЕДИЕ Г.Я. ТРОШИНА ОБ АНОМАЛЬНОМ ДЕТСТВЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 339
Шатохина Н.Н.
ЗАПОВЕДИ БЛАЖЕНСТВА КАК УСЛОВИЯ ДУХОВНО-НРАВСТВЕННОГО СТАНОВЛЕНИЯ ЛИЧНОСТИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344
Яремко Н.Н.
ОБУЧЕНИЕ МАТЕМАТИКЕ В ВУЗЕ НА ОСНОВЕ ПОНЯТИЯ «КОРРЕКТНОСТЬ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348
ИССЛЕДОВАНИЯ
Сысоева О.С., Греков А.Д., Заломнов К.В.
ПРОФИЛАКТИЧЕСКИЕ МЕРОПРИЯТИЯ В ВУЗЕ, НАПРАВЛЕННЫЕ НА РАЗВИТИЕ ТОЛЕРАНТНОГО СОЗНАНИЯ У СТУДЕНТОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 351
Сысоева О.С., Селина Т.А., Исаев И.Р.
НАРКОМАНИЮ МОЖНО ПОБЕДИТЬ, НО ЛЕЧИТЬ НАДО И ОБЩЕСТВО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353
Хворостов А. С.
НЕИЗВЕСТНЫЕ КОМПОЗИЦИИ ИСТОРИЧЕСКОГО ЖИВОПИСЦА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355
Чертыковцева Е.А.
Н.П. УЛЬЯНОВ НА ВЫСТАВКАХ ОБЩЕСТВА «4 ИСКУССТВА». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361
РЕДАКЦИОННО-ИЗДАТЕЛЬСКАЯ КОЛЛЕГИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 364
ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ НАУЧНОЙ СТАТЬИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 365
3
Стр.4
Scientifi c journal
It was founded in 1940
Is published 4 times a year
SCIENTIFIC NOTES
OF OREL STATE UNIVERSITY
Vol.1 - No.78 2018
January–March
Editorial board:
Scientifi c editor-in-chief
Avdeyev F.S. Doctor in Pedagogics, Prof.
Scientifi c deputy editor-in-chief
Puzankova E.N. Doctor in Pedagogics, Prof.
Board members:
Dudina E.F. Candidate of Philology (Russia)
Khovanskaya E.A. Candidate of Pedagogics (Russia)
Alexandrova A.P. Candidate of Philology, Docent (Russia)
Eisenstat M.P. Doctor of History, Prof. (Russia)
Antonova M.V. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Arzakanyan M.Ts. Doctor of History, Prof. (Russia)
Arsent’yeva N.N. Doctor of Philology, Prof. (Spain)
Bednarskaya L.D. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Vidmarovich N.P. Doctor of Philology, Prof. (Croatia)
Gella T.N. Doctor of History, Prof. (Russia)
Zaichenkova M.S. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Ivanov A.E. Doctor of History, Prof. (Russia)
Izotov V.P. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Kovalev P.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Larionova L.G. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
L’vova S.I. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Maimeskulova A.L. Doctor of Sciences, extraordinary Prof.
(Poland)
Minakov S.T. Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikhal`chenko S.I. Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikheicheva E.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Nikolaev V.A. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Nikonova T.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Novikov S.N. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Obraztsov P. I. Doctor in Pedagogics, Prof.(Russia)
Pasternak E.L. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Pogosyan V.A. Doctor of History, Prof. (Armenia)
Ponchon T. Doctor of Philology, Prof. (France)
Retinskaya T.I. Doctor of Philology, Docent (Russia)
Tamine M. Doctor of Philology, Prof. (France)
Ter-Minasova S.G. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Uman A.I. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Chekova-Dimitrova I. Candidate of Philology, Docent
(Bulgaria)
Chelysheva I.I. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Cherepanova L.V. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Chikalova I.R. Doctor of History, Prof. (Belarus)
Shemchuk J.M. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Shi Hunshen Candidate of Philology, Prof. (China)
Yamaguchi R. Doctor of Philology (Japan)
Acting chief editor
Dudina E.F. Candidate of Philology
Editorial Offi ce address:
302026, Orel, 95 Komsomolskaya Str., of. 237.
Tel. (468-2) 43-17-40
www. oreluniver.ru
E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Registered in the Federal Service for Supervision of
Communications, Information Technology and Mass
Communications. Certifi cate ПИ № ФС 77-65752 from
20.05.2016
Index 43366
on general catalog «Press of Russia»
© Team of authors, 2017
© OSU named after I.S. Turgenev, 2017
By the decision of the Higher Attestation Commission of the Ministry of Education and Science 09.02.2016 the journal
“Scientifi c Notes of Orel State University” is included in the list of leading reviewed scientifi c journals and publications, in which
the scientifi c results of dissertations for the degree of doctor and candidate of sciences. It covers the following scientifi c fi elds:
07.00.00 – historical sciences and archaeology; 10.01.00 – literary criticism; 10.02.00 – linguistics; 13.00.00 – pedagogical
sciences.
4
The founder – Federal State Budget Educational Institution
of Higher Education
«Orel State University named after I.S. Turgenev»
FSBEI HE «OSU named after I.S. Turgenev»
Contents
07.00.00 HISTORICAL SCIENCES
Alexandrova A.P.
CHILDREN IN TUDOR TIMES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Bartov V.P.
METHODS OF WORK OF THE MISSIONARY DEPARTMENT OF THE RUSSIAN ORTHODOX CHURCH,
PREVENTING THE SPREAD OF SECTARIANISM IN THE TULA PROVINCE AT THE BEGINNING
OF THE 20th CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Goncharova I.V.
THE FORMATION OF MANAGERIAL STAFF OF COLLECTIVE FARMS OF THE BEGINNING
OF THE 1930S IN THE CENTRAL BLACK EARTH REGION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Kartelyov I.L.
THE SOCIAL-REVOLUTIONARY REPLY TO THE «VECHE» (THE RUSSIAN INTELLIGENTSIA ON THE PAGES
OF THE COLLECTION «VECHE» AS THE SIGNS OF THE TIMES). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Kovaleova M.V.
THE ESTABLISHMENT OF THE SIGNORIA MANFREDI IN FAENZA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Nenilin V.A.
TEACHER-TRAINING COURSES IN TULA PROVINCE IN THE MID-TO-LATE 19TH CENTURY
AS A FORM OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Popkova O.V.
RUSSIAN WOMEN IN THE FOREIGNERS’ SKETCH BOOKS ABOUT RUSSIA OF THE XVI-XVII CENTURIES . 36
Svechnikova S.V.
TOTALITARIANISM AND PROPAGANDA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Chuvardin G.S.
THE OFFICER CORPS OF THE GENERAL STAFF OF THE RUSSIAN ARMY ON THE EVE
OF THE FIRST WORLD WAR: A SOCIAL APPEARANCE OF THE «MILITARY-INTELLECTUAL». . . . . . . . . . . . 43
Shestopalov P.I.
OFFICERS OF THE GUARDS OF THE PREOBRAZHENSKY RESERVE REGIMENT
IN OCTOBER-DECEMBER 1917 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Shchekotikhin E.Е.
GENERIC NESTS OF OREL WRITERS, WHICH WERE RUINED BY NEO-TEUTONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
10.00.00 PHILOLOGICAL SCIENCES
Agabalaeva Sudaba Agabala kizi
THE ROLE OF JOURNAL «AZERBAIJAN» IN THE DEVELOPMENT OF ARTISTIC
AND AESTHETIC THINKING OF THE NATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Alekseev A.V.
THE PROBLEM OF SELECTION AND DESCRIPTION OF LEXICAL MEANING COMPONENTS
IN OLD RUSSIAN (BASED ON THE WORD CHOUDO) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Antonova M.V.
FOLK DEMONOLOGY IN THE STORY OF TURGENEV “BEZHIN LUG”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Antyukhova E.A.
CONCEPTUALIZATION OF THE “NOT-I-WORLD” OF POLITICAL COMMUNICATION
AGENTS IN MNEMONIC DISCOURSE (BASED ON FORMER USA LEADERS’ MEMOIRS) . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Astashina E.I.
«TEXT» AND»DISCOURSE»: CONCERNING THE PROBLEM OF THEORY AND METHODOLOGY
OF TERMINOLOGICAL DIFFERENTIATION (ON THE MATERIAL OF TALES BY E.I. ZAMYATIN
«ABOUT FITA» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Baghana Jerome, Voloshina T.G.
PECULIARITIES OF ENGLISH FUNCTIONING IN NIGERIA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Belyutin R.V.
GERMAN SPORTS DISCOURSE AS AN OBJECT FOR LINGUISTIC METAPHORIC RESEARCH. . . . . . . . . . . . . . 84
Blazhevich Y.S.
ETHNOLINGUISTIC AND CULTURAL SITUATION IN CAMEROON . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Volkova E.A., Frolova E.V., Platonova E.N.
THE HISTORY OF THE FORMATION OF RELIGIOUS VIEWS OF F.M. DOSTOEVSKY IN HIS WORKS . . . . . . . 93
Vorontsova J.A.
EMOTIONALLY COLORED VOCABULARY TRANSLATION IN DESCRIBING THE CHARACTERS
IN F.S. FITZGERALD’S NOVEL “THE GREAT GATSBY” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Стр.5
Ученые записки Орловского государственного университета. №1 (78), 2018 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 78. 2018
Govedaritsa P.P.
THE TRIAL OF “LYRIC NOVEL” IN SERBIAN PROSE. MILOSH TSRNYANSKI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Golaydenko L.N.
THE VOCABULARY WITH THE MEANING OF IMAGINATION AND RECOLLECTION IN THE ASPECT OF EXPRESSIVE SYNTAX
(ON THE MATERIAL OF ARTISTIC PROSE) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Gong Q.Q.
FUNCTIONAL APPROACH TO TYPOLOGY OF GENRES OF DIDACTIC COMMUNICATIONS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Dolzhich E.A.
LINGUISTIC AND PARALINGUISTIC CUES IN SCIENTIFIC COMMUNICATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Zhbankova M.S.
IVAN THE TERRIBLE IN THE EVALUATION OF N.M. KARAMZIN AND RUSSIAN WRITERS OF THE 30S. XIX CENTURY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Zholudeva L.I.
ITALIAN LINGUISTIC HISTORIOGRAPHY: FROM NEOGRAMMARIANS TO FUNCTIONALISM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Zelentsova S.V., Mikheicheva E.A.
IMAGE OF JUDAS ALTERATION: L.N. ANDREEV AND AMOS OZ’S EXPERIENCE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Iskandarova G. R.
GRAMMATICAL STRUCTURE OF GERMAN PROVERBS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Konyshev E.M., Antonova M.V.
ARTISTIC AND ANTHROPOLOGICAL PROBLEMS OF TURGENEV PLAY “AMONTH IN THE COUNTRY”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Kotlyarova O.V.
LANGUAGE PERSONALITY OF THE CIVIL SERVANT AS THE OBJECT OF LINGUISTIC DESCRIPTION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Maliyeva Z.N., Rubayeva V.P.
THE COMPLEXITY OF THE PROCESS OF CROSSING CROPS AND CULTURAL BORROWING. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Masalov A.E.
FUNCTION OF METABOLA IN THE POEM BY IVAN ZHDANOV «PORTRAITOF FATHER ». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Nasirova Fidan Y.
THE BEING WORKED OUT OF CLASSICAL ARTISTIC HERITAGE FOR CHILDREN IN IRAN AND THE ROLE OF CAFAR IBRAHIMI IN THIS WORK . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Proskuryakova D.U.
THE PHENOMENON OF CODE SWITCHING IN URBAN LITERATURE OF FRANCE (USING THE EXAMPLE
OF FAÏZA GUÈNE “KIFFE KIFFE DEMAIN” AND RACHID DJAÏDANI “BOUMKŒUR”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Psaila Y.V.
IMAGES OF WINTER IN THE MALTESE TRANSLATIONS OF V. VYSOTSKY’S POETRY:
THE EXPERIENCE OF THE TRANSFER OF CULTURE-SPECIFIC CONCEPTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Skripkina G.W.
GRAMMATICAL CATEGORY OF THE GENDER IN GERMAN: A LINGUISTICAND DIDACTIC ASPECTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Strukova T.V.
ENIGMATIC GENRES OF RUSSIAN POETRY ON THE PAGES OF THE MAGAZINE «CHAS DOSUGA» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
Troshina N.V.
NOMINAL PREDICATES WITH COMPARISON SEMANTICS AS A MEANS FOR REPRESENTATION
OF CULTURAL CODES IN ARSENIY TARKOVSKY’S POETRY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Faloju J.O.
PAREMIOLOGICAL ANALYSIS OF THE CONCEPT OF LOVE IN THE RUSSIAN LINGUISTIC WORLDVIEW
AND THE LINGUISTIC WORLDVIEW OF THE YORUBA PEOPLE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
Yamaguchi Ryoko
BUYAN ISLAND AND “DREAM OF THE VIRGIN MARY”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
13.00.00 PEDAGOGICAL SCIENCES
Bochkareva T.N., Matveeva A.A., Artemova P.V.
NONCONVENTIONAL FORMS OF CONTROL OF KNOWLEDGE AND THE ANALYSIS
OF THEIR APPLICATION IN THE AVERAGE PROFESSIONAL ORGANIZATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
Buraev V.G.
PROFESSIONAL MOBILITY AS THE MAIN MOVING FORCE OF LABOR ACTIVITY OF THE PERSON. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
Verminenko Yu.V., Mitrakhovich V.A.
ORGANIZATION OF LEISURE AS A DIRECTION OF EDUCATIONAL WORK IN A HIGH MILITARY EDUCATIONAL INSTITUTIONS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Vorobyeva I.N., Godzhiev G.T.
PREPARATION OF CHILDREN FOR TRAINING IN SCHOOL BY MEANS OF PHYSICAL TRAINING
IN CONDITIONS OF PRESCHOOL EDUCATIONAL ORGANIZATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204
Voronkova L.V.
FORMATION OF READINESS OF STUDENTS TO RESEARCH AND DESIGN ACTIVITIES IN THE EDUCATIONAL INSTITUTION (EXPERIENCE RESEARCH
AND DESIGN ACTIVITIES IN TEACHING PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL DISCIPLINES IN THE UNIVERSITY) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
Gedulyanova N.S., Gedulyanov M.T.
THE PLANNING OF THE ACTIVITIES («ROAD MAP») ON THE REALIZATION OF THE PROJECT “DEVELOPMENT OF OWNER’S COMPETENCIES
OF STUDENTS” ON THE GROUNDS OF OREL STATE UNIVERSITY NAMED AFTER I.S. TURGENEV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
Gorbachev V.I.
REGULARITIES OF FORMATION OF THE INTERNAL PROCEDURAL COMPETENCE IN THE CONTENT
OF BASIC MATHEMATICAL THEORIES OF EUCLIDEAN SPACE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
Gorelova S.A., Koveshnikov A.I., Silaeva Z.G.
SOME ASPECTS OF PROFESSIONAL TRAINING OF THE FUTURE TEACHER OF BIOLOGY TO WORK IN RURAL SCHOOL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
Ermolaeva L.D.
THE ROLE OF FOREIGN EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN THE FORMATION OF PROFESSIONAL MOBILITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
Drobysheva I.V., Drobyshev Y.A.
MEANS FOR INCREASING THE EFFECTIVENESS OF TEACHING MATHEMATICS IN THE CONTEXT
OF THE IMPLEMENTATION OF A COMPETENCE APPROACH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239
Zababurina O.S.
FEATURES OF LONELINESS IN ADOLESCENCE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Karyakina S.N.
STRUCTURE LEARNING MOTIVATION OF STUDENTS AT DIFFERENT STAGES OF LEARNING IN UNIVERSITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
Koveshnikova E.N., Pakhomova S.V.
APPLICATION OF PEDAGOGICAL METHODOLOGY IN FORMING PROFESSIONAL CULTURE OF FUTURE
FILMMAKERS OF SCREEN CREATIVITY IN THE UNIVERSITY EDUCATIONAL PROCESS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
Koveshnikova N.A.
STUDY OF THE ARCHITECTURAL HERITAGE OF THE REGION IN THE PROCESS OF PREPARING FUTURE BACHELORS OF ARCHITECTURE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259
5
Стр.6
Ученые записки Орловского государственного университета. №1 (78), 2018 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 78. 2018
Kosenko N.А.
FORMATION OF AESTHETIC CULTURE OF STUDENTS IN THE PROCESS OF INDIVIDUALIZATION OF LEARNING PAINTING. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
Kuznetsova L. A.
CREATIVE SELF-DEVELOPMENT OF PERSONALITY OF STUDENTS BY MEANS OF FOLK ART . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264
Lysak O.G.
THE ROLE OF WEB-QUEST TECHNOLOGY IN THE STUDY OF MATHEMATICS IN THE NON-CORE FACULTIES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
Malova I.E.
CONTEMPORARY APPROACHES TO THE ORGANIZATION OF THE SEMANTIC READING OF MATHEMATICAL TEXTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
Mitrakhovich V.A., Moiseyev A.R.
PROBLEM TRAINING IN MILITARY HIGH SCHOOLS AS A FACTOR DEVELOPMENT OF CADETS IN CREATIVE THINKING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274
Mitrokhina S.V., Ivanchenko O.N.
FEATURES OF STOCHASTIC CONCEPTS FORMATION IN TEACHING MATHEMATICS AT PRIMARY SCHOOL PUPILS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278
Mityaeva A.M., Valieva F.I., Fomina S.N.
FACTORS OF THE YOUNG PROFESSIONALS’ ADAPTATION IN THE EDUCATION SECTOR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281
Pravdyuk V.N., Gubareva L.I., Gavrilova I.S., Suganova M.I.
THE ROLE OF THE INNOVATIVE INDUSTRY ENVIRONMENT OF THE UNIVERSITY FOR
PRACTICE-ORIENTED TRAINING OF TEACHERS TO WORK IN SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286
Pchelenok O.A., Shcherbakova E.V.
SOCIO-CULTURAL APPROACH TO EDUCATION AS A METHOD OF SOLVING SOCIAL SECURITY PROBLEMS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290
Retinskay J.A.
ACCUMULATION OF INNOVATIONS AS AN IMPORTANT FACTOR IN THE DEVELOPMENT OF TABLE TENNIS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292
Ryabinkina A.N.
TOLERANCE OF AMBIGUITY AS A PERSONALITY VARIABLE OF STUDENTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295
Ryabinkina A.N.
SELF-REGULATION OF STUDENTS WITH EXTERNAL AND INTERNAL CONTROL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298
Savenkova I.A., Savina I.A.
THE CONTENT OF IDEAS ABOUT THE FUTURE PROFESSION OF STUDENTS-PSYCHOLOGISTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301
Sautina M. A.
FORMATION OF PROFESSIONALLY IMPORTANT QUALITIES IN FUTURE DEFECTOLOGISTS IN THE PROCESS
OF IMPLEMENTATION EDUCATIONAL AND PRACTICAL TASKS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303
Selyutin V.D., Lebedeva E.V., Lomakin D.E.
USE THE IDEAS FORECASTING IN PROBABILISTIC AND STATISTICAL TRAINING OF BACHELORS
OF ECONOMICS IN CONDITIONS OF COMPETENCE APPROACH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306
Semenova L M., Ahulkova A.I.
MODERN APPROACHES TO TEACHING MASTERS AT THE DEPARTMENT OF TECHNOLOGY
OF PEDAGOGIC-PSYCHOLOGICAL AND SPECIAL EDUCATION OREL STATE UNIVERSITY NAMED AFTER I.S. TURGENEV. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309
Smagina T.I., Podkolzina M.Y.
SOME ASPECTS OF EDUCATIONAL-COGNITIVE ACTIVITY INTENSIFICATION OF JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS IN THE FOREIGN LANGUAGE CLASS . . . . . . . . 313
Solomchenko M.A., Maksimova E.N.
THE APPLICATION OF THERAPEUTIC PHYSICAL CULTURE IN THE TRAINING FOR PHYSICAL EDUCATION WITH UNIVERSITY STUDENTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316
Sotova K.S.
PROJECT ACTIVITIES AS A MEANS OF DEVELOPING LINGUISTIC IDENTITY OF PUPILS OF 5-6 CLASSES TO THE RUSSIAN LANGUAGE LESSONS. . . . . . . . . . . . . . . . . 320
Tenetilova V.S., Pravdyuk V.N., Nikul’nikov V.S., Korneev A.E.
PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ASPECTS OF SOCIAL DEVELOPMENT OF THE INDIVIDUAL STUDENT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 324
Fedorova N.I.
FORMATION OF PARENTS’ MOTIVATION FOR ADAPTIVE PHYSICAL EDUCATION AT HOME WITH CHILDREN WITH INTELLECTUAL DISABILITIES . . . . . . . . . . . . . . . 328
Khodiakova L.A.
PREPARING FOR THE ESSAY, IN THE EPISTOLARY GENRE ON THE BASIS OF CULTURAL AND LINGUISTIC TEXT ANALYSIS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330
Shaieva L.B.
ORGANIZATION AND PEDAGOGICAL CONDITIONS OF THE PREPARATION OF A HOLDER
OF A MASTER'
SDEGREE AND AN ELEMENTARY SCHOOL TEACHER. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335
Shamarina E.V.
HISTORICAL AND PEDAGOGICAL HERITAGE OF G.YA.TROSHIN ABOUT HETEROMORPHIC CHILDHOOD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 339
Shatokhina N.N.
THE BEATITUDES AS CONDITIONS OF SPIRITUAL-MORAL FORMATION OF PERSONALITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344
Yaremko N.N.
TEACHING MATHEMATICS IN A UNIVERSITY ON THE BASIS OF THE CONCEPT OF «CORRECTNESS». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348
RESEARCHES
Sysoeva O.S., Grekov A.D., Zalomnov K.V.
PREVENTIVE MEASURES IN THE UNIVERSITY AIMED AT DEVELOPING A TOLERANT CONSCIOUSNESS AMONG STUDENTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 351
Sysoeva O.S., Selina T. A., Isaev I.R.
DRUG ADDICTION CAN BE OVERCOME, BUT THE SOCIETY SHOULD BE CURED . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353
Khvorostov A.S.
UNKNOWN COMPOSITION, HISTORICAL PAINTER. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355
Chertykovtseva E.A.
N.P. ULYANOV AT EXHIBITIONS OF SOCIETY «4 ARTS» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361
6
Стр.7