ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА
УЧЕНЫЕ ЗАПИСКИ
Научный журнал
Издается с 1940 года
Выходит 4 раза в год
№ 2 (83) 2019
Апрель – июнь
Редакционно-издательская коллегия:
Главный редактор
Авдеев Ф.С. д-р пед. наук, проф.
Заместитель главного редактора
Пузанкова Е.Н., д-р пед. наук, проф.
Члены редколлегии:
Дудина Е.Ф. канд. филол. наук (Россия)
Хованская Е.А. канд. пед. наук (Россия)
Александрова А.П. канд. филол. наук, доц. (Россия)
Айзенштат М.П. д-р ист. наук (Россия)
Антонова М.В. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Арзаканян М.Ц. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Арсентьева Н.Н. д-р филол. наук, проф. (Испания)
Беднарская Л.Д. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Видмарович Н.П. д-р филол. наук, проф. (Хорватия)
Гелла Т.Н. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Зайченкова М.С. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Иванов А.Е. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Изотов В.П. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ковалев П.А. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ларионова Л.Г. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Львова С.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Маймескулова А.Л. д-р наук, экстраорд. проф. (Польша)
Минаков С.Т. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михальченко С.И. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михеичева Е.А. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Николаев В.А. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Никонова Т.А. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Новиков С.Н. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Образцов П.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Пастернак Е.Л. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Погосян В.А. д-р ист. наук, проф. (Армения)
Поншон Т. д-р филол. наук, проф. (Франция)
Ретинская Т.И. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Тамин М. д-р филол. наук, проф. (Франция)
Тер-Минасова С.Г. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Уман А.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Чекова-Димитрова И. канд. филол. наук, доц. (Болгария)
Челышева И.И. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Черепанова Л.В. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Чикалова И.Р. д-р ист. наук, проф. (Белорусь)
Шемчук Ю.М. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Ши Хуншен канд. филол. наук, проф. (Китай)
Ямагути Р. д-р филол. наук, проф. (Япония)
И.о. ответственного редактора
Дудина Е.Ф. канд. филол. наук
Адрес редакции:
302026, г. Орел, ул. Комсомольская, 95, каб. 237.
Тел. (486-2) 43-17-40
www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Зарег. в Федеральной службе по надзору в сфере связи,
информационных технологий и массовых коммуникаций.
Свидетельство ПИ № ФС 77-65752 от 20.05.2016
Подписной индекс 43366
по объединенному каталогу «Пресса России»
© Коллектив авторов, 2019
© ОГУ имени И.С. Тургенева, 2019
Учредитель – федеральное государственное бюджетное
образовательное учреждение высшего образования
«Орловский государственный университет
имени И.С. Тургенева»
ФГБОУ ВО «ОГУ имени И.С. Тургенева»
Содержание
07.00.00 ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ
Аронов Д.В., Коновалова М.А.
ГОСУДАРСТВЕННОЕ УСТРОЙСТВО РОССИИ В ПРОЕКТЕ КОНСТИТУЦИИ
РОССИЙСКОЙ ИМПЕРИИ АЛЕКСАНДРА ИВАНОВИЧА ГУЧКОВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Бурдина Е.Н.
ЗЕМЛЕПОЛЬЗОВАНИЕ КРЕСТЬЯН ЗАПАДНОЙ СИБИРИ В ДИСКУРСАХ
ИСТОРИЧЕСКОЙ НАУКИ СОВЕТСКОГО И ПОСТСОВЕТСКОГО ВРЕМЕНИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Гелла Т.Н., Казакова О.Ю.
РОССИЯ И ЕВРОПА В «БОЛЬШОМ XIX ВЕКЕ»: ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНАЯ ЖИЗНЬ
НА РЕГИОНАЛЬНОМ И НАЦИОНАЛЬНОМ УРОВНЯХ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Гончарова И.В.
ОРЛОВСКАЯ ПРОМЫШЛЕННОСТЬ В НАЧАЛЕ НОВОЙ ЭКОНОМИЧЕСКОЙ ПОЛИТИКИ БОЛЬШЕВИКОВ:
УСЛОВИЯ ВОССТАНОВЛЕНИЯ И ПРЕДЕЛЫ ВОЗМОЖНОСТЕЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Картелев И.Л.
ПУБЛИЦИСТЫ «РУССКОГО БОГАТСТВА» О МЕСТЕ И РОЛИ ИНТЕЛЛИГЕНЦИИ В РЕВОЛЮЦИОННОМ
ДВИЖЕНИИ РОССИИ В КОНЦЕ XIX–НАЧАЛЕ ХХ ВЕКОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Рогожина А.С.
БЛАГОТВОРИТЕЛЬНОСТЬ Л.Н. ТОЛСТОГО И ГОЛОД 1891-1892 ГГ.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Руднева Л.Е., Панищев А.Л.
ИСТОРИЯ РАЗВИТИЯ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ О ЧЕЛОВЕКЕ В КУЛЬТУРЕ ИУДАИЗМА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Свечникова С.В., Алейников С.С.
ОБРАЗ СОВЕТСКОГО ВРАГА В НЕМЕЦКОЙ КАРИКАТУРЕ В ОТРАЖЕНИИ СОБЫТИЙ
ГРАЖДАНСКОЙ ВОЙНЫ В ИСПАНИИ 1936-1939 ГГ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Степанов В.П.
ЭТНОГРАЖДАНСКОЕ ДВИЖЕНИЕ В РЕСПУБЛИКЕ МОЛДОВА:
ЭТАП ПЕРЕОСМЫСЛЕНИЯ (90-Е – НАЧАЛО 2000-Х ГГ.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Чувардин Г.С.
КОМАНДИРЫ Л.-ГВ. КАЗАЧЬЕГО ПОЛКА, КАК ПРЕДСТАВИТЕЛИ «ОСОБОГО СЕГМЕНТА» ВОЕННОЙ ЭЛИТЫ
РОССИЙСКОЙ ИМПЕРИИ 1894-1914 ГГ. В КОНТЕКСТЕ СОЦИАЛЬНОЙ ИСТОРИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Шатохина Н.Н.
ТВОРЧЕСКОЕ РАЗВИТИЕ НАСЛЕДИЯ СВЯТЫХ РАВНОАПОСТОЛЬНЫХ КИРИЛЛА И МЕФОДИЯ В РОССИИ . . . . . . . . . . . . . . . 61
10.00.00 ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Антонова М.В.
СПЕЦИФИКА СЮЖЕТНО-КОМПОЗИЦИОННОГО СТРОЕНИЯ «ЖИТИЯ АВРААМИЯ СМОЛЕНСКОГО». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Антонова М.В., Залогина Ю.М.
ВИДЕНИЯ (СНОВИДЕНИЯ) В РАССКАЗЕ И.С. ТУРГЕНЕВА «ЖИВЫЕ МОЩИ»
В АГИОГРАФИЧЕСКОМ КОНТЕКСТЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Бурмистрова Ю.Д.
О РОЛИ ЦИКЛИЗАЦИИ В ТВОРЧЕСТВЕ И. С. ТУРГЕНЕВА
(НА МАТЕРИАЛЕ «ЗАПИСОК ОХОТНИКА» И «СТИХОТВОРЕНИЙ В ПРОЗЕ») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Головина Л.Г.
ОБРАЗ РЕБЕНКА В ТВОРЧЕСТВЕ Н.Д. ГОРОДЕЦКОЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Григорян Г.А.
ЭПИСТОЛЯРНЫЕ ВЫСКАЗЫВАНИЯ ЧЕХОВА О ТУРГЕНЕВЕ В СВЕТЕ ПИСАТЕЛЬСКОЙ КРИТИКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Желтикова И.В.
МЕСТО ЖЕНСКОЙ УТОПИИ В ДИНАМИКЕ ЖАНРА УТОПИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Жиляева А.И.
ОРИДЖИНАЛ И ФАНФИК: КРИТЕРИИ РАЗГРАНИЧЕНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Ивашина В.В.
ПРИНЦИПЫ ЛИРИЗАЦИИ В БАЛЛАДЕ М.А. ЛОХВИЦКОЙ «ЛИЛИТ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Ковалева Т.В., Петина В.А.
ТУРГЕНЕВСКИЙ ТЕКСТ: К ОПРЕДЕЛЕНИЮ ПОНЯТИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Королькова А.В.
АФОРИСТИКА И.С. ТУРГЕНЕВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Кузнецова Н.И.
НАРОДНАЯ ДЕМОНОЛОГИЯ В ПРОИЗВЕДЕНИЯХ О.М. СОМОВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Кургузова Н.В.
ТРАДИЦИИ РУССКОГО ЭПОСА В ИСТОРИКО-ЛЕГЕНДАРНЫХ ПОВЕСТЯХ XVII ВЕКА
(НА МАТЕРИАЛЕ «СКАЗАНИЯ О КИЕВСКИХ БОГАТЫРЯХ» И «ПОВЕСТИ О СУХАНЕ») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Кургузова Н.В., Лазарева А.С.
ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ МИР ПРИРОДЫ В СБОРНИКЕ Е. НОСОВА «НА РЫБАЧЬЕЙ ТРОПЕ». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Журнал входит в Перечень рецензируемых научных изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций
на соискание ученой степени кандидата наук, на соискание ученой степени доктора наук» (входит в Перечень ВАК) список ВАК от
28.12.2018 г.: 07.00.02 – Отечественная история (исторические науки), 07.00.03 – Всеобщая история (соответствующего периода)(исторические
науки), 10.01.01 – Русская литература (филологические науки), 10.01.03 – Литература народов стран зарубежья (с указанием конкретной
литературы) (филологические науки), 13.00.02 – Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням образования) (педагогические
науки), 13.00.08 – Теория и методика профессионального образования (педагогические науки).
Стр.2
Ученые записки Орловского государственного университета. №2 (83), 2019 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 83. 2019
Любарский Р.В.
ХУДОЖЕСТВЕННОЕ ВОПЛОЩЕНИЕ ФУНКЦИЙ БОГА ОРЛА ИЗ ПРОИЗВЕДЕНИЙ К. КАСТАНЕДЫ В РОМАНАХ В. ПЕЛЕВИНА «БЭТМАН АПОЛЛО» И «SNUFF». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Михеичева Е.А., Лазутина М.С.
ОСОБЕННОСТИ ХРОНОТОПА В ТВОРЧЕСТВЕ ЭЛИСМАНРО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Петина В.А.
«МОРСКОЙ КОМПЛЕКС» В ТВОРЧЕСТВЕ И.С. ТУРГЕНЕВА И ЕГО ВЛИЯНИЕ НА ПОЭЗИЮ 1880-1890-Х ГОДОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Пименова Н.И.
СПЕЦИФИКА СЮЖЕТНО-КОМПОЗИЦИОННОГО СТРОЕНИЯ ЖИТИЙ «ПАРНЫХ» СВЯТЫХ (НА ПРИМЕРЕ СОЧИНЕНИЙ БОРИСО-ГЛЕБСКОГО ЦИКЛА) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Попова А.Р.
ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ОБРАЗЫ В ДЕТСКОЙ РЕЧИ И В ТВОРЧЕСТВЕ РАННЕГО ВОЗРАСТА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Резаков Я.О.
КОНЦЕПЦИЯ АУТСАЙДЕРСТВА В ХУДОЖЕСТВЕННЫХ МИРАХ ДЖ. СЭЛИНДЖЕРА И С. ДОВЛАТОВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Федорчук М.А.
КРИТЕРИИ ИСТИННОСТИ В ФАНФИКШН (НА МАТЕРИАЛЕ ФАНДОМОВ «ШЕРЛОК», «МЕРЛИН» И «СВЕРХЪЕСТЕСТВЕННОЕ»). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Хомяков В.И.
НРАВСТВЕННО-ФИЛОСОФСКАЯ МОДЕЛЬ «ДЕРЕВЕНСКОЙ ПРОЗЫ» СЕРЕДИНЫ 1950-Х ГОДОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Цзоу Л.
РЕЦЕПЦИЯ ТВОРЧЕСТВА А.А. АХМАТОВОЙ И ПЕРЕВОДЫ ЕЕ ПРОИЗВЕДЕНИЙ В КИТАЕ (1920-80-Е ГГ.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Чэнь Яньсю
«ДВОРЯНСКОЕ ГНЕЗДО» И.С. ТУРГЕНЕВА И «СЕМЬЯ» БА ЦЗИНЯ: СЮЖЕТНО-ОБРАЗНЫЕ ПАРАЛЛЕЛИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
13.00.00 ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Абдулкадер А.Л., Дашук К.В.
РЕАЛЬНОСТЬ ПОДГОТОВКИ СПЕЦИАЛИСТОВ СОЦИАЛЬНОЙ СФЕРЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Александрова Е.В., Польшакова Н.В.
МОДУЛЬНАЯ ТЕХНОЛОГИЯ ОБУЧЕНИЯ В АГРАРНОМ УНИВЕРСИТЕТЕ КАК ОДНО ИЗ ТРЕБОВАНИЙ СОВРЕМЕННОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Андриеш В.А., Бубнова С.Ю.
ИГРОВОЙ ТРЕНИНГ КАК СРЕДСТВО ПРОФИЛАКТИКИ КОМПЬЮТЕРНОЙ ЗАВИСИМОСТИ У ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА В УСЛОВИЯХ
ДОШКОЛЬНОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
Беднарская Л.Д., Бубнов С.А., Киселева Н.И.
СИСТЕМНОСТЬ – ОСНОВА СОВРЕМЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
Бессонова А.В.
ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА КАК ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ УСЛОВИЕ РАЗВИТИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО САМООПРЕДЕЛЕНИЯ КУРСАНТОВ ВОЕННЫХ ВУЗОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
Валуйкова В.Е.
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ ПРЕДУПРЕЖДЕНИЯ МЕЖЛИЧНОСТНЫХ КОНФЛИКТОВ В СТУДЕНЧЕСКОЙ СРЕДЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
Воронкова Л.В., Алейников С.С.
ОСОБЕННОСТИ МЕТОДИЧЕСКИХ ПОДХОДОВ К ОТБОРУ СОДЕРЖАНИЯ ИСТОРИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ
В СОВЕТСКИЙ ПЕРИОД (НА ПРИМЕРЕ ШКОЛЬНЫХ УЧЕБНИКОВ 50-80-Х ГОДОВ XX ВЕКА). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Вылиток С.В.
КРИТЕРИИ ОПРЕДЕЛЕНИЯ УРОВНЕЙ РАЗВИТИЯ МЕТОДИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ
УЧИТЕЛЕЙ-СЛОВЕСНИКОВ В СИСТЕМЕ ПОВЫШЕНИЯ КВАЛИФИКАЦИИ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ КАДРОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
Грядунова Е.Н., Савин Л.А., Токмаков Н.В.
РЕОРГАНИЗАЦИЯ ОБРАЗОВАНИЯ СТУДЕНТОВ ТЕХНИЧЕСКИХ НАПРАВЛЕНИЙ В РОССИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
Дорофеева В.И., Симанева Т.А., Булгакова М.С., Булгаков В.В.
МЕТОДИКА ПРОЕКТИРОВАНИЯ И РЕАЛИЗАЦИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ВЕБ-ПРИЛОЖЕНИЯ ДЛЯ ОБУЧЕНИЯ ИНФОРМАТИКЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
Есипова Ю.И., Черникова С.М.
СОВРЕМЕННЫЕ МАТЕРИАЛЫ И ТЕХНОЛОГИИ В ПРАКТИКЕ ПРЕПОДАВАНИЯ ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОГО ИСКУССТВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
Калашникова Н.Г., Горин А.В., Токмакова М.А., Токмаков Н.В.
ИНТЕГРАТИВНАЯ МЕЖДИСЦИПЛИНАРНАЯ МОДЕЛЬ ПОВЫШЕНИЯ ЭФФЕКТИВНОСТИ БАЗОВОЙ ИНЖЕНЕРНО-ГРАФИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ СТУДЕНТОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
Карева Н.В., Андреева Л.А.
РОЛЬ МЕЖПРЕДМЕТНЫХ СВЯЗЕЙ НА СОВРЕМЕННОМ ЭТАПЕ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Карякина С.Н., Бубнова С.Ю.
КЛИЕНТООРИЕНТИРОВАННОСТЬ КАК КОМПЛЕКСНАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ СПЕЦИАЛИСТОВ, ОСУЩЕСТВЛЯЮЩИХ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ СЕМЕЙ
С ДЕТЬМИ РАННЕГО ВОЗРАСТА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
Козачок А.И., Пантелеева О.Н., Пантелеев Р.Г.
ХАРАКТЕРИСТИКА СТРУКТУРНЫХ КОМПОНЕНТОВ ТЕХНОЛОГИИ ФОРМИРОВАНИЯ
ОРГАНИЗАЦИОННО-УПРАВЛЕНЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНЦИИ БУДУЩИХ ВОЕННЫХ СПЕЦИАЛИСТОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
Карпушина Ю.А., Иванова О.Ю.
О ПРОБЛЕМЕ ФОРМУЛИРОВАНИЯ УНИВЕРСАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ ФГОС ВО (3++) (УРОВЕНЬ БАКАЛАВРИАТА) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239
Кокорев А.В., Одиноков А.С., Сучкова Е.Е., Корчевая О.Н.
СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ МЕЖПРЕДМЕТНЫХ СВЯЗЕЙ СТУДЕНТОВ ТЕХНИЧЕСКИХ КОЛЛЕДЖЕЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Коломыцева О.Н., Тюпенко Н.А.
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННЫХ СЛУШАТЕЛЕЙ СРЕДСТВАМ ВЫРАЖЕНИЯ СУБЪЕКТИВНОЙ МОДАЛЬНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
Королёва Л.Ю., Макеева И.Ю.
ВНЕДРЕНИЕ ПРАКТИКИ ПРИМЕНЕНИЯ РОЛЕВОЙ ИГРЫ КАК ИННОВАЦИОННОЙ ФОРМЫ ПРОВЕДЕНИЯ ЗАНЯТИЯ В КУРСЕ ПРОПЕДЕВТИКИ ВНУТРЕННИХ БОЛЕЗНЕЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251
Король В.В., Пашкова В.А., Даньшина Н.А., Самойленко О.Б.
СОВРЕМЕННЫЕ АСПЕКТЫ ОБУЧЕНИЯ ШКОЛЬНИКОВ БЕЗОПАСНОСТИ В СЕТЕВОМ ПРОСТРАНСТВЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
Кулаченко М.П.
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ ВРЕМЕННЫХ ДЕТСКИХ ОБЪЕДИНЕНИЙ
НА ЭТАПЕ АДАПТАЦИИ К УСЛОВИЯМ ОЗДОРОВИТЕЛЬНО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260
Курганова Е.Н., Соломченко М.А.
ПОВЫШЕНИЕ УРОВНЯ ЗДОРОВЬЯ И ФИЗИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВЛЕННОСТИ У СТУДЕНТОВ ВУЗА НА ЗАНЯТИЯХ ПО ФИЗИЧЕСКОМУ ВОСПИТАНИЮ В БАССЕЙНЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264
Лебедева Ю.И.
К ВОПРОСУ О РАЗВИТИИ ПРОЕКТНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ПЕДАГОГА ИНКЛЮЗИВНОГО ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268
Макарова В.Н., Ставцева Е.А.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ МУЛЬТИМЕДИЙНЫХ СРЕДСТВ В РАЗВИТИИ ПРИРОДОВЕДЧЕСКОЙ ЛЕКСИКИ ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271
Мальцева О.А., Мальцева В.Р.
ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ВАЖНЫХ КАЧЕСТВ ПСИХОЛОГА КАК ОСНОВА ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
Мартынова Е.В.
СОЦИАЛЬНО-ПРОЕКТНЫЕ КОМПЕТЕНЦИИ ОБУЧАЮЩИХСЯ: ОПРЕДЕЛЕНИЕ, КОМПОНЕНТЫ СТРУКТУРЫ, КРИТЕРИИ И ПОКАЗАТЕЛИ СФОРМИРОВАННОСТИ,
ТЕХНОЛОГИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО СОПРОВОЖДЕНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
Митяева А.М., Аникеева О.А., Волжина О.Б.
ОБРАЗОВАНИЕ СТАРШЕГО ПОКОЛЕНИЯ: НОВЫЕ ЦЕЛИ, ФУНКЦИИ, ФОРМЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
Объедкова С.И., Тяпкина А.П., Силаева Ж.Г.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ АКТИВНЫХ ФОРМ ОБУЧЕНИЯ БИОЛОГИИ В СИСТЕМЕ СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ,
НА ПРИМЕРЕ «ОРЛОВСКОГО МУЗЫКАЛЬНОГО КОЛЛЕЖДА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293
2
Стр.3
Ученые записки Орловского государственного университета. №2 (83), 2019 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 83. 2019
Павлова Т.А., Уварова М.Н.
ПОДГОТОВКА К ЕГЭ ПО МАТЕМАТИКЕ В МАЛЫХ ГРУППАХ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296
Попова И.Ю.
СОЗДАНИЕ УЧЕБНИКА НОВОГО ПОКОЛЕНИЯ ПО ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ ДЛЯ НЕЯЗЫКОВЫХ ВУЗОВ В УСЛОВИЯХ ИЗМЕНЕНИЯ ПАРАДИГМЫ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . 301
Пузина Т.И., Макеева И.Ю.
НЕКОТОРЫЕ АСПЕКТЫ НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ МАГИСТРОВ-БИОЛОГОВ (ПРОФИЛЬ БИОФИЗИКА) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304
Сергеева Н.И., Андреева Л.А.
ПРИМЕНЕНИЕ МЕТОДА КОНТЕКСТУАЛЬНОЙ ТЕАТРАЛИЗАЦИИ ПРИ ОБУЧЕНИИ ИНОЯЗЫЧНОЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ РЕЧИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306
Суганова М.И., Хмызова Н.Г., Правдюк В.Н.
КОМПЛЕКС ПЕДАГОГИЧЕСКИХ УСЛОВИЙ ФОРМИРОВАНИЯ НАУЧНО-ЭКОНОМИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ У БУДУЩИХ БАКАЛАВРОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310
Тамбовский О.М.
ОРГАНИЗАЦИОННЫЕ УСЛОВИЯ ПОВЫШЕНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ РАБОТНИКОВ ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА ИМЕНИ И.С. ТУРГЕНЕВА.
РОЛЬ ПРОФСОЮЗНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313
Тихаева В.В., Ионкина Е.Ю.
ВНЕДРЕНИЕ ЭЛЕКТРОННОГО ОБУЧЕНИЯ В ВУЗАХ РОССИИ И ГЕРМАНИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317
Туревский И.М., Бородаенко В.Н., Бегун О.В., Парфенов А.С.
ОСОБЕННОСТИ СПЕЦИАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ СТУДЕНТОВ ЮРИДИЧЕСКИХ ВУЗОВ,
ЗАНИМАЮЩИХСЯ ЕДИНОБОРСТВАМИ, В АСПЕКТЕ ДИНАМИКИ ПСИХОМОТОРНЫХ СПОСОБНОСТЕЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
Тюрикова Г.Н., Тюрикова Ю.Б., Гнездилова И.Ю.
РОЛЬ ИНКЛЮЗИИ И ИНКЛЮЗИВНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ИНТЕГРАЦИИ В СОЦИУМ ДЕТЕЙ С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ ЗДОРОВЬЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328
Хворостов Д.А., Кутузова А.А.
3D РЕКОНСТРУКЦИЯ ЖИВОПИСНОГО ПРОИЗВЕДЕНИЯ В ТЕОРИИ И МЕТОДИКЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ ДИЗАЙНЕРА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333
Хмызова Н.Г.
СОЗДАНИЕ НАУЧНОЙ СРЕДЫ КАК СРЕДСТВО ФОРМИРОВАНИЯ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ КОМПЕТЕНЦИИ В ПРОЦЕССЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336
Шамарина Е.В.
РАЗВИТИЕ МЕЛКОЙ МОТОРИКИ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ С ЗАДЕРЖКОЙ ПСИХИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ ПРИ ОБУЧЕНИИ ИХ ПИСЬМУ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342
Шульдешова Н.В.
КОМПЕТЕНТНОСТЬ В СОВРЕМЕННОМ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОСТРАНСТВЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346
Щеблыкин А.Д.
ПРИМЕНЕНИЕ КОМПЛЕКСНОЙ МЕТОДИКИ ИНТЕНСИВНОГО ОБУЧЕНИЯ ПРИ ПОДГОТОВКЕ ОРГАНОВ
УПРАВЛЕНИЯ ОРГАНИЗАЦИОННО-ТЕХНИЧЕСКОЙ СИСТЕМОЙ СПЕЦИАЛЬНОГО НАЗНАЧЕНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349
Якушев М.В.
МЕТОДОЛОГИЯ И МЕТОДИКА ОЦЕНКИ РЕЗУЛЬТАТОВ ПРОЕКТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ИНОЯЗЫЧНОМ ОБРАЗОВАНИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355
Яшина И.А., Митяева А.М.
СОДЕРЖАНИЕ КОНФЛИКТОЛОГИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БУДУЩИХ ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ МУЗЫКИ
В УЧРЕЖДЕНИЯХ СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО МУЗЫКАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360
РЕДАКЦИОННО-ИЗДАТЕЛЬСКАЯ КОЛЛЕГИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363
ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ НАУЧНОЙ СТАТЬИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 364
3
Стр.4
Scientifi c journal
It was founded in 1940
Is published 4 times a year
SCIENTIFIC NOTES
OF OREL STATE UNIVERSITY
Vol.2 - No.83 2019
April – June
Editorial board:
Scientifi c editor-in-chief
Avdeyev F.S. Doctor in Pedagogics, Prof.
Scientifi c deputy editor-in-chief
Puzankova E.N. Doctor in Pedagogics, Prof.
Board members:
Dudina E.F. Candidate of Philology (Russia)
Khovanskaya E.A. Candidate of Pedagogics (Russia)
Alexandrova A.P. Candidate of Philology, Docent (Russia)
Eisenstat M.P. Doctor of History, Prof. (Russia)
Antonova M.V. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Arzakanyan M.Ts. Doctor of History, Prof. (Russia)
Arsent’yeva N.N. Doctor of Philology, Prof. (Spain)
Bednarskaya L.D. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Vidmarovich N.P. Doctor of Philology, Prof. (Croatia)
Gella T.N. Doctor of History, Prof. (Russia)
Zaichenkova M.S. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Ivanov A.E. Doctor of History, Prof. (Russia)
Izotov V.P. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Kovalev P.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Larionova L.G. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
L’vova S.I. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Maimeskulova A.L. Doctor of Sciences, extraordinary Prof.
(Poland)
Minakov S.T. Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikhal`chenko S.I. Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikheicheva E.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Nikolaev V.A. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Nikonova T.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Novikov S.N. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Obraztsov P. I. Doctor in Pedagogics, Prof.(Russia)
Pasternak E.L. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Pogosyan V.A. Doctor of History, Prof. (Armenia)
Ponchon T. Doctor of Philology, Prof. (France)
Retinskaya T.I. Doctor of Philology, Docent (Russia)
Tamine M. Doctor of Philology, Prof. (France)
Ter-Minasova S.G. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Uman A.I. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Chekova-Dimitrova I. Candidate of Philology, Docent
(Bulgaria)
Chelysheva I.I. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Cherepanova L.V. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Chikalova I.R. Doctor of History, Prof. (Belarus)
Shemchuk J.M. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Shi Hunshen Candidate of Philology, Prof. (China)
Yamaguchi R. Doctor of Philology (Japan)
Acting chief editor
Dudina E.F. Candidate of Philology
Editorial Offi ce address:
302026, Orel, 95 Komsomolskaya Str., of. 237.
Tel. (468-2) 43-17-40
www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Registered in the Federal Service for Supervision of
Communications, Information Technology and Mass
Communications. Certifi cate ПИ № ФС 77-65752 from
20.05.2016
Index 43366
on general catalog «Press of Russia»
© Team of authors, 2019
© OSU named after I.S. Turgenev, 2019
The founder – Federal State Budget Educational Institution
of Higher Education
«Orel State University named after I.S. Turgenev»
FSBEI HE «OSU named after I.S. Turgenev»
Contents
07.00.00 HISTORICAL SCIENCES
Aronov D.V., Konovalova M.A.
THE STATE STRUCTURE IN RUSSIA IN THE DRAFT CONSTITUTION
OF THE RUSSIAN EMPIRE SET FORTH BY ALEXANDER IVANOVICH GUCHKOV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Burdina E.N.
LAND USE OF PEASANTS IN WESTERN SIBERIA IN HISTORICAL SCIENCE DISCOURSES
OF THE SOVIET AND POST-SOVIET TIMES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Gella T.N., Kazakova O.Y.
RUSSIA AND EUROPE IN THE «GREAT XIX CENTURY»:
THE INTELLECTUAL LIFE AT THE REGIONAL AND NATIONAL LEVELS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Goncharova I.V.
OREL INDUSTRY AT THE BEGINNING OF THE NEW ECONOMIC POLICY OF THE BOLSHEVIKS:
CONDITIONS OF RECOVERY AND LIMITS OF OPPORTUNITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Kartelyov I.L.
THE PUBLICISTS OF THE «RUSSIAN WEALTH» ABOUT THE PLACE AND ROLE OF THE INTELLIGENTSIA
IN THE REVOLUTION MOVEMENT IN RUSSIA AT THE END OF XIX – BEGINNING OF XX CENTURIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Rogozhina A.S.
CHARITY OF L.N. TOLSTOY AND THE FAMINE OF 1891-1892 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Rudneva L.E., Panishev A.L.
THE CONCEPT OF HUMAN BEING UNDER JUDAISM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Svechnikova S.V., Aleinikov S.S.
THE IMAGE OF THE SOVIET ENEMY IN A GERMAN CARICATURE IN THE REPERCUSSION
OF THE EVENTS OF THE SPANISH CIVIL WAR 1936-1939 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Stepanov V.P.
ETHNIC CIVIL MOVEMENT IN THE REPUBLIC OF MOLDOVA: THE RETHINKING STAGE(90S - BEGINNING 2000S) . . . . . . . . . . . 46
Chuvardin G.S.
THE COMMANDERS OF THE COSSACK LIFE-GUARDS REGIMENT, AS REPRESENTATIVES OF THE «SPECIAL SEGMENT»
OF THE MILITARY ELITE OF THE RUSSIAN EMPIRE, 1894-1914, IN THE CONTEXT OF SOCIAL HISTORY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56
Shatokhina N.N.
CREATIVE HERITAGE DEVELOPMENT OF SAINTS CYRIL AND METHODIUS IN RUSSIA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
10.00.00 PHILOLOGICAL SCIENCES
Antonova M.V.
THE SPECIFICS OF THE PLOT AND COMPOSITION STRUCTURE OF THE “LIFE OF ABRAHAM OF SMOLENSK” . . . . . . . . . . . . . . 68
Antonova M.V., ZaloginaYu.M.
VISIONS (DREAMS) IN TURGENEV’S STORY “ZYVYJEMOSCHI” IN THE HAGIOGRAPHIC CONTEXT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Burmistrova Y.D.
REGARDING CYCLIZATION ROLE IN TURGENEV’S WORKS
(BASED ON «A SPORTSMAN’S SKETCHES» AND «POEMS IN PROSE») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Golovina L.G.
THE IMAGE OF THE CHILD IN THE CREATIVITY N.D. GORODETSKAYA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Grigorian G.A.
CHEKHOV`S EPISTOLARY STATEMENTS ABOUT TURGENEV IN CONTEXT OF WRITERS` CRITICISM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Zheltikova I.V.
THE PLACE OF FEMINIST UTOPIAS IN THE DYNAMICS OF THE UTOPIAN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Zhilyaeva A.I.
ORIGINAL AND FANFICTION: DELIMITATION CRITERIA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Ivashina V.V.
PRINCIPLES OF LYRIZATION IN BALLAD OF M.A. LOKHVITSKAY «LILIT» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Kovaleva T.V., Petina V.A.
TURGENEV'S TEXT: TO DEFINITION OF CONCEPT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Korolkova A.V.
APHORISTICS OF I. S. TURGENEV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Kuznetsova N. I.
FOLK DEMONOLOGY IN THE WORKS OF O. M. SOMOV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Kurguzova N.V.
THE TRADITIONS OF THE RUSSIAN EPIC IN THE HISTORICAL AND LEGENDARY STORIES
OF THE XVII CENTURY (THE MATERIAL OF «TALES OF KIEV EPIC HEROES» AND «THE STORY ABOUT SUKHAN») . . . . . . . . 122
Kurguzova N.V., Lazareva A.S.
THE ARTISTIC WORLD OF NATURE IN THE COLLECTION OF E. NOSOV «ON THE FISHING TRAIL». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Lubarsky R.V.
ARTISTIC EMBODIMENT OF THE FUNCTIONS OF THE EAGLE GOD FROM C.CASTANEDA’S
WORKS IN V.PELEVIN’S BOOKS «BATMAN APOLLO» AND «SNUFF» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
The journal is included in the list of reviewed scientifi c journals, which should publish the scientifi c results of dissertations for the doctor
and candidate degree (included in the List of HAC) list of HAC of 28.12. 2018
07.00.02 – Domestic history (historical sciences), 07.00.03 – General history (of the corresponding period) (historical sciences),
10.01.01 – Russian literature (philological sciences), 10.01.03 – Literature of the peoples of foreign countries (with indication of
specifi c literature) (philological sciences), 13.00.02 – Theory and methods of training and education (by areas and levels of education)
(pedagogical sciences), 13.00.08 – Theory and methodology of vocational education (pedagogical sciences)
4
Стр.5
Ученые записки Орловского государственного университета. №2 (83), 2019 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol.2 – no. 83. 2019
Mikheicheva E.A., Lazutina M.S.
FEATURES OF CHRONOTOPE IN CREATIVITY ALICEMUNRO. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Petina V.A.
«SEA COMPLEX» IN I.S. TURGENEV'S CREATIVITY AND HIS INFLUENCE ON POETRY OF THE 1880S-1890S YEARS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Pimenova N.I.
THE SPECIFICS OF THE PLOT AND COMPOSITION STRUCTURE OF THE LIVES OF “PAIRED” SAINTS (HAGIOGRAPHIC WORKS ABOUT BORIS AND GLEB). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Popova A.R.
ART IMAGES IN CHILD'S LANGUAGE AND IN CREATIVITY OF EARLY AGE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Rezakov Ya.O.
THE CONCEPT OF THE OUTSIDING IN THE ART WORLDS BY J. SALINGER AND S. DOVLATOV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Fedorchuk M.A.
CRITERIA OF TRUTH IN FANFICTION (BASED ON THE FANDOMS «SHERLOCK», «MERLIN» AND «SUPERNATURAL»). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Khomiakov V.I.
MORAL-PHILOSOPHICAL MODEL OF «VILLAGE PROSE» MID 1950-IES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Zou L.
ACCEPTANCE EXTENT OF A.A. AKHMATOVA AND TRANSLATIONS OF HER WORKS IN CHINA (1920S-80S) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Chen Yanxiu
I.S. TURGENEV'S “THE NOBLE NEST” AND BA JIN'S “FAMILY”: PLOT-FIGURATIVE PARALLELS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
13.00.00 PEDAGOGICAL SCIENCES
Abdulkader A.L., Dashuk Ch.V.
THE REALITY OF TRAINING SOCIAL PROFESSIONALS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Aleksandrova E.V., Polshakova N.V.
MODULAR TECHNOLOGY OF TRAINING IN AGRARIAN UNIVERSITY AS ONE OF THE REQUIREMENTS OF THE PRESENT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Andriesh V.A., Bubnova S.Yu.
PREVENTION OF COMPUTER ADDICTION AMONG CHILDREN OF SENIOR PRESCHOOL AGE MEANS GAME TRAINING. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
Bednarskaya L.D., Bubnov S.A., Kiseleva N.I.
CONSISTENCY IS THE BASIS OF MODERN EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
Bessonova A.V.
EDUCATIONAL ENVIRONMENT AS ONE OF THE PEDAGOGICAL CONDITIONS
OF PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION OF HIGHER MILITARY EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS CADETS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
Valuykova V.E.
PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE PREVENTION OF INTERPERSONAL CONFLICTS IN THE STUDENT ENVIRONMENT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
Voronkova L.V., Aleinikov S.S.
FEATURES OF METHODOLOGICAL APPROACHES TO THE SELECTION OF THE CONTENT
OF HISTORICAL EDUCATION IN THE SOVIET PERIOD (FOR EXAMPLE, SCHOOL TEXTBOOKS 50-80-IES OF THE XX CENTURY). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Vylitok S.V.
CRITERIA FOR DETERMINING THE LEVEL OF DEVELOPMENT OF METHODOLOGICAL COMPETENCE
OF TEACHERS OF THE RUSSIAN LANGUAGE IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF PEDAGOGICAL PERSONNEL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
Gryadunova E.N., Savin L.A., Tokmakov N.V.
REORGANIZATION OF STUDENTS EDUCATION TECHNICAL DIRECTIONS IN RUSSIA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
Dorofeyeva V.I., Simaneva T.A., Bulgakova M.S., Bulgakov V.V.
DESIGN TECHNIQUE AND IMPLEMENTATION OF THE EDUCATIONAL WEB APPLICATION FOR INFORMATICS TRAINING. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
Esipova J.I. ,Chernikova S.M.
MODERN MATERIALS AND TECHNOLOGIES IN THE PRACTICE OF TEACHING DECORATIVE-APPLIED ART . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
Kalashnirova N.G., Gorin A.V., Tokmakova M.A., Tokmakov N.V.
INTEGRATIVE INTERDISCIPLINARY MODEL IMPROVING THE EFFICIENCY OF BASIC ENGINEERING AND GRAPHIC TRAINING OF STUDENTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
Kareva N.V., Andreeva L.A.
THE ROLE OF INTERDISCIPLINARY CONNECTIONS AT THE PRESENT STAGE OF THE ENGLISH LANGUAGE TRAINING AT THE HIGHER EDUCATION INSTITUTION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Karyakina S.N., Bubnova S.Yu.
CLIENT ORIENTATION AS THE INTEGRATED COMPETENCE OF SPECIALISTS OF PSYCHOLOGICAL-PEDAGOGICAL SUPPORT OF FAMILIES WITH YOUNG CHILDREN. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
Kozachok A.I., Panteleeva O.N., Panteleev R.G.
THE CHARACTERISTIC STRUCTURE OF THE COMPONENTS OF THE TECHNOLOGY
OF FORMING THE ORGANIZATIONAL AND MANAGERIAL COMPETENCE OF FUTURE MILITARY SPECIALISTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
Karpushina Y.A., Ivanova O.Yu.
ON THE ISSUE OF FORMULATION OF UNIVERSAL COMPETENCES OF FSES FOR THE HIGHER EDUCATIN (3++) (THE LEVEL OF BACHELOR) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239
Kokorev A.V., Odinokov A.S., Suchkova E.E., Korchevaya O.N.
IMPROVEMENT OF INTERSUBJECT COMMUNICATIONS OF STUDENTS OF TECHNICAL COLLEGES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Kolomytseva O.N., Tyupenko N.A.
PSYCHOLOGICAL-PEDAGOGICAL BASES OF TEACHING FOREIGN STUDENTS LEXICAL MEANS OF EXPRESSION OF SUBJECTIVE MODALITY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
Koroleva L.Yu., Makeeva I.Yu.
THE IMPLEMENTATION OF THE PRACTICE OF USING ROLE-PLAYING GAMES AS AN INNOVATIVE FORM
OF CONDUCTING CLASSES IN THE INTRODUCTORY COURSE OF INTERNAL DISEASES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251
Korol V.V., Pashkova V.A., Danshina N.A., Samojlenko O.B.
MODERN ASPECTS OF STUDYING SECURITY TEENAGERS IN THE INTERNET . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
Kulachenko M.P.
PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT OF TEMPORARY CHILDREN'S ASSOCIATIONS AT THE STAGE
OF ADAPTATION TO THE CONDITIONS OF HEALTH-IMPROVING AND EDUCATIONAL ORGANIZATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260
Kurganova E.N., Solomchenko M.A.
HEALTH LEVEL INCREASING AND PHYSICAL PREPAREDNESS BESIDE STUDENT OF THE HIGH SCHOOL ON OCCUPATION ON PHYSICAL EDUCATION IN POOL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264
Lebedeva Yu.I.
ON THE DEVELOPMENT OF PROJECT COMPETENCE OF AN TEACHER OF INCLUSIVE EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268
Makarova V.N., Stavtseva E.A.
THE USE OF MULTIMEDIA IN THE DEVELOPMENT OF NATURE VOCABULARY OF PRESCHOOL CHILDREN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271
Maltseva O.A., Maltseva V.R.
FORMATION OF PROFESSIONAL AND IMPORTANT QUALITIES OF THE PSYCHOLOGIST AS BASIS OF PROFESSIONAL EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
Martynova E.V.
SOCIAL PROJECT COMPETENCIES OF STUDENTS: DEFINITION, STRUCTURE COMPONENTS, CRITERIA
AND INDICATORS OF DEVELOPMENT, TECHNOLOGY OF PEDAGOGICAL SUPPORT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
Mityaeva A.M., Anikeeva O.A., Volzhina O. B.
EDUCATION OF THE SENIOR GENERATION: NEW OBJECTIVES, FUNCTIONS, FORMS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
Obedkova S.I., Tyapkina A.P., Silaeva Z.G.
THE USE OF ACTIVE FORMS OF TEACHING BIOLOGY IN SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION, FOR EXAMPLE «ORЕL MUSIC COLLEGE» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293
Pavlova T.A. , Uvarova M.N.
PREPARATION FOR THE MATH EXAM IN SMALL GROUPS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296
5
Стр.6
Ученые записки Орловского государственного университета. №2 (83), 2019 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 83. 2019
Popova I.Y.
CREATION OF THE TEXTBOOK OF NEW GENERATION FOR NON LANGUAGE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
IN THE CONDITIONS OF THE PARADIGM SHIFT OF HIGHER EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301
Puzina T.I., Makeeva I.Yu.
SOME ASPECTS OF SCIENTIFIC RESEARCH ACTIVITIES OF MASTERS-BIOLOGISTS (PROFILE OF BIOPHYSICS). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304
Sergeeva N.I., Andreeva L.A.
APPLICATION OF THE CONTEXTUAL DRAMATIZATION METHOD IN TEACHING FOREIGN LANGUAGE PROFESSIONAL SPEECH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306
Suganova M. I., Khmyzova N. G., Pravdyuk V. N.
COMPLEX OF PEDAGOGICAL CONDITIONS OF FORMATION SCIENTIFIC AND ECONOMIC CULTURE OF FUTURE BACHELORS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310
Tambovsky O.M.
ORGANIZATIONAL CONDITIONS OF IMPROVING THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF EMPLOYEES AT THE OREL STATE UNIVERSITY NAMED AFTER I.S. TURGENEV.
THE ROLE OF THE TRADE UNION ORGANIZATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313
Tikhaeva V.V., Ionkina E.Yu.
E-LEARNING IMPLEMENTATION IN INSTITUTES OF HIGHER EDUCATION IN RUSSIA AND GERMANY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317
Turevskiy I.M., Borodaenko V.N., Begun O.V., Parfenov A.S.
PECULIARITIES OF SPECIAL TRAINING OF STUDENTS OF LEGAL STATIONS OF UNIVERSITY,
UNDERGROUNDED BY UNIFORMATIONS, IN THE ASPECT OF DYNAMICS OF PSYCHOMOTOR ABILITIES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
Tyurikova G.N., Tyurikova J. B., Gnezdilova I. Y.
THE ROLE OF INCLUSION AND INCLUSIVE EDUCATION IN THE INTEGRATION IN THE SOCIETY OF CHILDREN WITH RESTRICTED HEALTH OPPORTUNITIES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328
Khvorostov D.A., Kutuzova A.A.
3D RECONSTRUCTION OF A PAINTING IN THE THEORY AND METHODS OF PROFESSIONAL EDUCATION OF THE DESIGNER . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333
Khmyzova N.G.
CREATION OF SCIENTIFIC ENVIRONMENT AS A MEANS OF FORMATION OF RESEARCH COMPETENCE IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336
Shamarina E.V.
THE DEVELOPMENT OF FINE MOTOR SKILLS OF YOUNGER SCHOOLCHOLDREN WITH MENTAL RETARDATION WHILE TEACHING WRITING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342
Shuldeshova N.V.
COMPETENCE IN MODERN EDUCATIONAL SPACE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346
Shcheblykin A.D.
THE USE OF INTEGRATED METHODS OF INTENSIVE TRAINING IN PREPARING GOVERNING BODIES OF THE ORGANIZATIONAL AND TECHNICAL SYSTEM FOR SPECIAL PURPOSES. . . . . . . . . . . 349
Yakushev M.V.
METHODOLOGY AND THE EVALUATIONS METHODS OF THE RESULTS OF PROJECT ACTIVITIES IN FOREIGN LANGUAGE EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355
Yashina I.A., Mityaeva A.M.
THE CONTENT OF CONFLICTOLOGICAL COMPETENCE OF FUTURE MUSIC TEACHERS IN INSTITUTIONS OF SECONDARY PROFESSIONAL MUSIC EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360
6
Стр.7