ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХВЕК
ISSN 2073-9613
Журнал основан в 2003 году
Выходит 4 раза в год
Издается в 2 частях
Подписные индексы по каталогу
«Роспечать» 33140 и 37285
I
Издатель: МПГУ
Журнал входит в Пе ре чень ве ду щих ре цен зи ру е мых на уч ных жур на лов и из да ний,
выпускаемых в Российской Федерации, в которых рекомендуется публикация основных
результатов диссертаций на соискание ученых степеней доктора и кандидата наук
РЕДАКЦИОННЫЙ СОВЕТ
Блох Марк Яковлевич,
доктор филологических наук, профессор, заведующий кафедрой
грамматики английского языка МПГУ, почетный академик
Российской академии естественных наук, почетный академик
Международной академии наук педагогического образования
Демьянков Валерий Закиевич,
доктор филологических наук, профессор, заместитель директора
Института языкознания РАН
Кузнецов Александр Андреевич,
академик РАО, профессор, доктор педагогических наук,
и.о. вице-президента РАО
Левицкий Михаил Львович,
академик РАО, доктор педагогических наук, профессор,
директор Института менеджмента МГПУ
Мурын Тереза,
доктор наук, профессор французской филологии,
Краковский педагогический университет (Польша)
Петров Юрий Александрович,
доктор исторических наук, директор
Института российской истории РАН
Попова-Велева Иванка,
кандидат филологических наук, кафедра романистики,
Университет св. Кирилла и Мефодия, Велико Тырново (Болгария),
Рогожин Николай Михайлович,
доктор исторических наук, профессор, директор Центра истории
русского феодализма Института российской истории РАН
Уваров Александр Юрьевич, доктор педагогических наук,
профессор, ведущий научный сотрудник Института
и образовательной информатики ФИЦ «Информатика
управление» Российской академии наук
Уваров Павел Юрьевич,
доктор исторических наук, профессор, член-корреспондент РАН,
и заведующий Отделом западноевропейского средневековья
раннего нового времени Института всеобщей истории РАН
Чубарьян Александр Оганович,
академик РАН, доктор исторических наук,
директор Института всеобщей истории РАН
Штольценберг Юрген,
доктор философии, профессор, кафедра истории философии,
Университет Мартина Лютера, Галле-Виттенберг (Германия)
Мнение Редакционной коллегии по материалам дискуссионного характера может
не совпадать с мнением авторов
ГЛАВНЫЙ
РЕДАКТОР
Каракозов
Сергей
Дмитриевич,
доктор педагогических
наук, профессор,
проректор МПГУ
РЕДАКЦИОННАЯ
КОЛЛЕГИЯ
С.С. Бойко
И.А. Бубнова
А.А. Веряев
О.В. Воробьева
Н.Ю. Гвоздецкая
М.А. Гончаров
И.Н. Грифцова
Е.Ю. Лазарева
Е.А. Леванова
С.И. Маловичко
Ф.В. Николаи
Н.А. Николина
Е.А. Никулина
Н.И. Рыжова
С.Б. Серякова
В.А. Славина
Л.А. Трубина
А.В. Хазина
Ответственный
редактор
О.В. Воробьева
Дизайнер
Н.И. Лисова
© МПГУ, 2018
Учредитель: Федеральное государственное бюджетное образовательное
учреждение высшего образования «Московский педагогический
государственный университет»
20182
часть 2
В.Е. Цибульникова
В.Д. Янченко
Стр.3
PREPODAVATEL ХХIVEK
Russian
Journal
of Education
ISSN 2073-9613
The journal was founded in 2003
Published quaterly
Issued in 2 volumes
Founder:
Publisher:
EDITORIAL COUNCIL
Mark Ya. Bloch, ScD (Philology), Professor, Chairman,
English grammar Department, Moscow Pedagogical State
University, Honoraty Member of Russian Academy
of Natural Sciences, Honoraty Member of International
Academy of Sciences in Pedagogical Education
Valery Z. Demyankov, ScD (Philology), Professor, Deputy
Director, Institute of Linguistics, Russian Academy of Sciences
Alexander A. Kuznetsov, Academician, Russian Academy
of Education, ScD (Pedagogy), Acting Vice-President, Russian
Academy of Education
Mikhail L. Levitsky, Academician, Russian Academy of Education,
ScD (Pedagogy), Professor, Director, Institute of Management,
Moscow City Pedagogical University
Theresa Muryn (Poland), ScD, Professor, French Philology,
Krakow Pedagogical University
Yury A. Petrov, ScD (History), Director, Institute of Russian
History, Russian Academy of Sciences
Ivanka Popova-Veleva (Bulgaria), PhD in Philology,
Romance Philology Department, St Cyril and St Methodius
University, Veliko Turnovo
Nikolay M. Rogozhin, ScD (History), Professor, Director,
Center of Russian Feudalism History, Institute of Russian
History, Russian Academy of Sciences
Alexander O. Chubaryan, Academician, Russian Academy
of Sciences, ScD (History), Director, Institute of World
History, Russian Academy of Sciences
Jurgen Stoltzenberg, (Germany), ScD (Philosophy),
Professor, History of Philosophy Department,
Martin Luther University, Halle-Wittenberg
Alexander Yu. Uvarov, ScD (Pedagogy), Professor,
Chief Researcher, Institute of Educational Informatics,
Federal Research Center “Informatics and Management”,
Russian Academy of Science
Pavel Yu. Uvarov, ScD (History), Professor, Corresponding Member,
Russian Academy of Sciences, Head of the Department
of West European Middle Ages and Early Modern Times,
Institute of General History, Russian Academy of Sciences
2018 2
vol. 2
Subscription indexes in the catalogue
“Rospechat” 33140 and 37285
Federal State-Financed Educational Institution of Higher Education
“Moscow Pedagogical State University”
Moscow Pedagogical State University
The journal has been included in the List of the leading peer-reviewed scientific jpurnals
and periodicals recommended for the publication of the results of the dissertations
submitted for academic degrees
EDITORIN-CHIEF
Karakozov
Sergey
Dmitrievich,
Dr. of Science
(Pedagogics),
Professor,
Vice-rector of MPSU
EDITORIAL
BOARD
S.S. Boiko
I.A. Bubnova
A.A. Veryaev
O.V. Vorobyova
N.Yu. Gvozdetskaya
M.A. Goncharov
I.N. Griftsova
E.Yu. Lazareva
E.A. Levanova
S.I. Malovichko
F.V. Nikolai
N.A. Nikolina
E.A. Nikulina
N.I. Ryzhova
S.B. Seryakova
V.A. Slavina
L.A. Trubina
A.V. Khazina
V.E. Tsibulnikova
V.D. Yanchenko
Executive
editor
O.V. Vorobyova
Designer
N.I. Lisova
© MSPU, 2018
Стр.4
СОДЕРЖАНИЕ
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, КУЛЬТУРА
Педагогические науки (13.00.00)
Философия и история образования
Гончаров М.А. Влияние педагогического наследия Я.А. Коменского
на учебно-методическое обеспечение в деле подготовки
педагогических кадров в России. История и современность . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Сафонова В.В. Философская бинарная оппозиция «Диалог культур —
не-диалог культур» в лингводидактическом рассмотрении ..................20
Алексеев А.Б. Социальная ангажированность ученого как один
из принципов современной лингвистической (гуманитарной) науки...........40
Актуальные проблемы образования
Деза Е.И. Сущность, структура и содержание профессионализма
преподавателя высшей школы .........................................50
Педагогика профессионального образования
Леванова Е.А., Пушкарева Т.В. Социально-педагогическая
компетентность специалиста социальной сферы как фактор
успешности семейного воспитания ......................................64
Бархатова Д.А., Степанова Т.А., Нигматулина Э.А. Концепция
телесно-ментального подхода в обучении ................................72
Содержание и технологии образования
Аксенова М.А., Гурина М.А., Усачева О.Ю. Система инновационных
образовательных технологий в вузе: цели, задачи, опыт внедрения ..........81
Шамсутдинова Т.М. Оценка информационной компетентности
студентов: квалиметрический подход ....................................93
Сергиевская И.Л., Анисимова И.В. Особенности управления
восприятием текста с целью его понимания при чтении
на иностранном языке в контексте электронного пособия ..................105
Буковский С.Л., Литвинов А.В. Концепция и содержание креативного
подхода в обучении иностранным языкам в неязыковом вузе ..............114
Бренчугина-Романова А.Н., Денисова Л.О. Организация
практических занятий по дисциплине «речевые практики»
с бакалаврами в педагогическом вузе (на примере темы
«Чтение в современном обществе» ....................................121
Челнокова Т.А., Иванова А.П. Современные подходы преподавания
истории в высшей школе .............................................131
Лощилова Т.Н.. Носова Е.С. Школьная конференция как одна
из форм обучения в современном вузе .................................140
2 / 2018
Преподаватель XXВЕК
237
Стр.5
СОДЕРЖАНИЕ
Язык и образование
Аджаж С.Д., Бегенева Е.И. Интерактивный тренинг «Памятники
Пушкину» (РКИ) в арабской аудитории: специфика «комбинированного
обучения» как формы реализации кросс-культурного взаимодействия .......147
Аббас Ясин Хамза, Аль Мугаммай Аззам Ахмад. Современный
взгляд на формирование профессиональной речевой компетенции
студентов в процессе изучения русского языка на кафедре русского
языка Багдадского университета.......................................157
Образование и физическая культура
Цибульникова В.Е. Конвергенция, интеграция и синергизм
как методологическая триада ценностно-ориентированного
здоровьесозидающего управления педагогическим коллективом ...........168
Образование и музыка
Стулова Г.П. Взаимопроникновение национальных культур
в контексте музыкального искусства ...................................190
Климов В.И. Концептуальные положения эстетического воспитания
студентов вуза средствами русского музыкального фольклора .............197
Арановская И.В., Двойнина Г.Б. Сибирякова Г.Г. Роль самостоятельной
работы будущего педагога-музыканта в практике изучения
инструментально-исполнительских дисциплин ...........................204
Образование и художественное творчество
238
Чигинцева О.Н. Моделирование художественного компонента
самореализации личности взрослого в изобразительной деятельности ......212
Салтыкова Г.М. Технологии в дизайн-образовании в высшей школе ........223
Ван Ян, Катханова Ю.Ф. Комбинированная модель обучения будущих
дизайнеров визуальной коммуникации..................................230
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
Исторические науки (07.00.00)
Юдин Е.Е. Публичные демонстрации царской набожности
(1900–1903 гг.) и реакция придворных кругов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .243
Поддубская Т.А. Межгосударственная телерадиокомпания «Мир»
на информационном пространстве стран СНГ............................260
Филологические науки (10.00.00)
Языкознание (10.02.00)
Яковлева В.А., Никулина Е.А. Эффективность использования
ономатопеи в английском рекламном дискурсе как проявление
иконичности и проблема перевода звукоподражаний в английской
рекламе на русский язык .............................................271
Преподаватель XXВЕК
2/ 2018
Стр.6
СОДЕРЖАНИЕ
Артюх Е.И. Специальная лексика как художественное средство
и ее передача при переводе (на материале детектива Дж. Арчера
“Shall We Tell the President” и его русских переводов)......................279
Кузина М.А. Языковые способы передачи оппозиции
«свой — чужой» (на примере романов Ш. Бронте «Джейн Эйр»
и Дж. Рис «Широкое Саргассово море») ................................287
Тимофеева А.А. Понятие «сверхъестественное» и особенности
его репрезентации в художественном тексте (на материале
готического романа Р.Л. Стивенсона «Странная история
доктора Джекила и мистера Хайда» и его переводов на русский язык).......295
Данчевская О.Е. Исследование цветовых архетипов
(на материале русского и португальского языков) ........................305
Баско Н.В. Лингвокультурный концепт «равнодушие» в русской
языковой картине мира...............................................321
Чжоу Юеминь, Грязнова А.Т. Границы понятия «вещественный код»
в русской языковой картине мира......................................333
Мохаммади М.Р., Алияри Шорехдели М., Хазаи С. Ошибки,
возникающие при переводе русского деепричастия в публицистическом
тексте на персидский язык............................................341
Наджафи Маеде. Изучение глаголов движения на примерe
«идти / ходить» и их соответствий в персидском языке ....................353
Сюй Миниань. Способы создания новых эвфемизмов
в современном юмористическом дискурсе...............................361
Позднякова А.А., Чепкова Т.П. Теория «свободного письма»
и ее влияние на современную орфографию .............................367
Монне Т.А. Текст и факт .............................................376
Литературоведение (10.01.00)
Нестеренко Ю.С. Мифологические образы и мотивы в романе Кадзуо
Исигуро «Погребенный Великан» ......................................383
Боголюбова В.П. «Стихия смеха и комического» в романе Кирстен
Бойе «Нелла-пропеллер» .............................................394
Драйсави Хуссейн Катим Маджди. «Петербург» и «петербургская
тема» в творчестве А. Белого .........................................404
Колядич Т.М. Приемы описания главного героя
в романе Ш. Идиатуллина «Город Брежнев» .............................417
Глухова Н.И. Внутренний мир арестанта в стихотворениях
А.И. Солженицына...................................................426
239
2 / 2018
Преподаватель XXВЕК
Стр.7
CONTENTS
SCIENCE, EDUCATION, CULTURE
Philosophy and History in Education
Goncharov M.A. The Influence of the Pedagogical Heritage
of J.A. Comenius on Training and Methodological Support
in Teachers Training in Russia. History and Modernity..........................9
Safonova V.V. Philosophical Opposition “Dialogue of Cultures —
Non-Dialogue of Cultures” in Linguodidactic Perspective .......................20
Alexeyev A.B. Social Engagement of a Scientist as One of the Principles
of the Modern Linguistic (Humanitarian) Science .............................40
Modern Education Issues
Deza E.I. The Essence, Structure and Content of a Higher School Teacher’s
Professionalism .......................................................50
Profession Education Pedagogy
Levanova E.A., Pushkareva T.V. Social and Pedagogical Competence
of the Social Sphere Specialist as a Factor of Family Education Success..........64
Barkhatova D.А., Stepanova T.А., Nigmatulina E.А. The Concept
of Bodily and Mental Approaches In Learning................................72
Education Topics and Techniques
240
Aksenova M.A., Gurina M.A., Usacheva O.Ju. System of Innovative
Educational Technologies In Higher Education: Goals, Objectives,
Experience of Implementation ............................................81
Shamsutdinova T.M. Evaluation of the Students’ Information Competence:
a Qualimetric Approach.................................................93
Sergievskaya I.L., Anisimova I.V. Managing Perception of the Text
with the Goal of Understanding It While Reading in a Foreign Language
in the Context of Electronic Books .......................................105
Bukovsky S.L., Litvinov A.V. The Concept and Content, Creative Approach
In Teaching Foreign Languages at Non-Linguistic Departments.................114
Brenchugina-Romanova A.N., Denisova L.O. Organization of Practical
Lessons on “Speech Practices” With Bachelors in the Pedagogical Higher
Educational Institutions (On the Example of the Topic “Reading in the
Modern Society”) .....................................................121
Chelnokova Т.А., Ivanova А.P. Modern Concepts of History Teaching
at Higher School .....................................................131
Loshchilova T.N., Nosova E.S. School Conference as One of the Training
Forms In the Contemporary Higher Educational Institute ......................140
Преподаватель XXВЕК
2/ 2018
Стр.8
CONTENTS
Education and Language
Saad Jihad Ajaj, Begeneva E.I. Interactive Training “Monuments
to Pushkin” (Russian as a Foreign Language) in the Arabic Audience:
the Specificity of “Combined Learning” as a Form of Implementation
Cross-Cultural Interaction ..............................................147
Abbas Yassin Hamza, Al Mohammadi Azzam Ahmad. Modern View
on the Formation of Professional Speech Competence of Students
in the Process of Studying the Russian Language
at the Russian Language Department of Baghdad University ..................157
Education and Physical Culture
Tsibulnikova V.E. Convergence, Integration and Synergy
as a Methodological Triad Focused on the Value and Health-Oriented
Management of Pedagogical Staff .......................................168
Education and Music
Stulova G.P. Convergence of National Cultures
in the Context of Music Art .............................................190
Klimov V.I. Conceptual Provisions of Aesthetic Education of University
Students by Means of Russian Musical Folklore.............................197
Aranovskaya I.V., Dvoynina G.B., Sibiryakova G.G. The Role
of Independent Work of a Future Music Teacher within the Practice
of Instrumental and Performance Disciplines Research .......................204
Education and Art
Chigintseva O.N. Modeling of the Adults’ Self-Realization Artistic
Component in Graphic Activity ..........................................212
Saltykova G.M. Technologies in Design Education at High School .............223
Wang Yang, Katkhanova Yu.F. Combined Model of Teaching Visual
Communication to Future Designers......................................230
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
History
Yudin Eu.Eu. Public Demonstrations of Tsarist Piety (1900–1903)
and the Reaction of Court Society........................................243
Poddubskaya T.А. Intergovernmental TV and Radio Company “Mir”
in the Information Space of the CIS Countries ..............................260
Linguistics
Yakovleva V.A., Nikulina E.A. Efficiency of Onomatopoeia in the English
Advertising as Realisation of Iconicity and the Problem of Sound-Imitation
Translation from English into Russian.....................................271
241
2 / 2018
Преподаватель XXВЕК
Стр.9
CONTENTS
Artyukh E.I. Special Vocabulary as an Artistic Means and Its Translation ...
(Based on J. Archer’s Detective Story “Shall We Tell the President”
and Its Russian Translations) ...........................................279
Kuzina M.A. Linguistic Means of Expressing the Opposition
“Self — Other”: (On the Example of Novels “Jane Eyre” by Ch. Brontë
and “Wide Sargasso Sea” by J. Rice).....................................287
Timofeeva A.A. The Concept of “Supernatural” and the Features
of Its Representation in the Literary Text (Based on R.L. Stevenson’s Gothic
Novel “Strange History of the Dr. Jekyll and Mr. Hyde” and Its Translations
into Russian) ........................................................295
Danchevskaya O.Eu. Research of Colour Archetypes (On the Material
of the Russian and Portuguese Languages)................................305
Basko N.V. The Linguocultural Concept “Indifference” in the Russian
Linguistic Picture of the World ...........................................321
Zhou Yuemin, Gryaznova A.T. The Boundaries of the Concept
of “Substantial Code” in the Russian Linguistic View of the World ...............333
Mohammadi M.R., Aliyari Shorehdeli M., Khazaee S. Errors that Arise
When Translating into Persian the Russian Adverbial Participle
in Journalistic Texts ...................................................341
Najafi Maedeh. Study of the Verbs of Motion on the Examples
of «Идти / Ходить» and Their Correspondence in Persian Language............353
Xu Minyang. Ways of Creating New Efemisms in Modern Humorist
Discourse...........................................................361
242
Pozdnyakova A.А., Chepkova T.P. Theory of Freewriting
and its Impact on Contemporary Spelling ..................................367
Monne T.A. Text and Fact .............................................376
Study in Literature
Nesterenko Yu.S. Mythological Images and Motives in Kazuo Ishiguro’s
Novel “The Buried Giant”...............................................383
Bogolyubova V.P. “The Element of the Laughter and the Comic”
in the Novel “Nella-Propeller” by K. Boie...................................394
Draisawi Hussein Kadhim Majdi. “Petersburg” and “Petersburg Theme”
in the Novel by A. Belyj ................................................404
Kolyadich T.M. Means of Describing the Main Character
in Sh. Idiatullin’s Novel “City of Brezhnev” .................................417
Glukhova N.I. The Inner World of the Prisoner in the Poems
of A.I. Solzhenitsyn ...................................................426
Преподаватель XXВЕК
2/ 2018
Стр.10
ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХВЕК
ISSN 2073-9613
Журнал основан в 2003 году
Выходит 4 раза в год
Издается в 2 частях
Подписные индексы по каталогу
«Роспечать» 33140 и 37285
I
Издатель: МПГУ
Журнал входит в Пе ре чень ве ду щих ре цен зи ру е мых на уч ных жур на лов и из да ний,
выпускаемых в Российской Федерации, в которых рекомендуется публикация основных
результатов диссертаций на соискание ученых степеней доктора и кандидата наук
РЕДАКЦИОННЫЙ СОВЕТ
Блох Марк Яковлевич,
доктор филологических наук, профессор, заведующий кафедрой
грамматики английского языка МПГУ, почетный академик
Российской академии естественных наук, почетный академик
Международной академии наук педагогического образования
Демьянков Валерий Закиевич,
доктор филологических наук, профессор, заместитель директора
Института языкознания РАН
Кузнецов Александр Андреевич,
академик РАО, профессор, доктор педагогических наук,
и.о. вице-президента РАО
Левицкий Михаил Львович,
академик РАО, доктор педагогических наук, профессор,
директор Института менеджмента МГПУ
Мурын Тереза,
доктор наук, профессор французской филологии,
Краковский педагогический университет (Польша)
Петров Юрий Александрович,
доктор исторических наук, директор
Института российской истории РАН
Попова-Велева Иванка,
кандидат филологических наук, кафедра романистики,
Университет св. Кирилла и Мефодия, Велико Тырново (Болгария),
Рогожин Николай Михайлович,
доктор исторических наук, профессор, директор Центра истории
русского феодализма Института российской истории РАН
Уваров Александр Юрьевич, доктор педагогических наук,
профессор, ведущий научный сотрудник Института
и образовательной информатики ФИЦ «Информатика
управление» Российской академии наук
Уваров Павел Юрьевич,
доктор исторических наук, профессор, член-корреспондент РАН,
и заведующий Отделом западноевропейского средневековья
раннего нового времени Института всеобщей истории РАН
Чубарьян Александр Оганович,
академик РАН, доктор исторических наук,
директор Института всеобщей истории РАН
Штольценберг Юрген,
доктор философии, профессор, кафедра истории философии,
Университет Мартина Лютера, Галле-Виттенберг (Германия)
Мнение Редакционной коллегии по материалам дискуссионного характера может
не совпадать с мнением авторов
ГЛАВНЫЙ
РЕДАКТОР
Каракозов
Сергей
Дмитриевич,
доктор педагогических
наук, профессор,
проректор МПГУ
РЕДАКЦИОННАЯ
КОЛЛЕГИЯ
С.С. Бойко
И.А. Бубнова
А.А. Веряев
О.В. Воробьева
Н.Ю. Гвоздецкая
М.А. Гончаров
И.Н. Грифцова
Е.Ю. Лазарева
Е.А. Леванова
С.И. Маловичко
Ф.В. Николаи
Н.А. Николина
Е.А. Никулина
Н.И. Рыжова
С.Б. Серякова
В.А. Славина
Л.А. Трубина
А.В. Хазина
Ответственный
редактор
О.В. Воробьева
Дизайнер
Н.И. Лисова
© МПГУ, 2018
Учредитель: Федеральное государственное бюджетное образовательное
учреждение высшего образования «Московский педагогический
государственный университет»
20182
часть 1
В.Е. Цибульникова
В.Д. Янченко
Стр.211
PREPODAVATEL ХХIVEK
Russian
Journal
of Education
ISSN 2073-9613
The journal was founded in 2003
Published quaterly
Issued in 2 volumes
Founder:
Publisher:
EDITORIAL COUNCIL
Mark Ya. Bloch, ScD (Philology), Professor, Chairman,
English grammar Department, Moscow Pedagogical State
University, Honoraty Member of Russian Academy
of Natural Sciences, Honoraty Member of International
Academy of Sciences in Pedagogical Education
Valery Z. Demyankov, ScD (Philology), Professor, Deputy
Director, Institute of Linguistics, Russian Academy of Sciences
Alexander A. Kuznetsov, Academician, Russian Academy
of Education, ScD (Pedagogy), Acting Vice-President, Russian
Academy of Education
Mikhail L. Levitsky, Academician, Russian Academy of Education,
ScD (Pedagogy), Professor, Director, Institute of Management,
Moscow City Pedagogical University
Theresa Muryn (Poland), ScD, Professor, French Philology,
Krakow Pedagogical University
Yury A. Petrov, ScD (History), Director, Institute of Russian
History, Russian Academy of Sciences
Ivanka Popova-Veleva (Bulgaria), PhD in Philology,
Romance Philology Department, St Cyril and St Methodius
University, Veliko Turnovo
Nikolay M. Rogozhin, ScD (History), Professor, Director,
Center of Russian Feudalism History, Institute of Russian
History, Russian Academy of Sciences
Alexander O. Chubaryan, Academician, Russian Academy
of Sciences, ScD (History), Director, Institute of World
History, Russian Academy of Sciences
Jurgen Stoltzenberg, (Germany), ScD (Philosophy),
Professor, History of Philosophy Department,
Martin Luther University, Halle-Wittenberg
Alexander Yu. Uvarov, ScD (Pedagogy), Professor,
Chief Researcher, Institute of Educational Informatics,
Federal Research Center “Informatics and Management”,
Russian Academy of Science
Pavel Yu. Uvarov, ScD (History), Professor, Corresponding Member,
Russian Academy of Sciences, Head of the Department
of West European Middle Ages and Early Modern Times,
Institute of General History, Russian Academy of Sciences
2018 2
vol. 1
Subscription indexes in the catalogue
“Rospechat” 33140 and 37285
Federal State-Financed Educational Institution of Higher Education
“Moscow Pedagogical State University”
Moscow Pedagogical State University
The journal has been included in the List of the leading peer-reviewed scientific jpurnals
and periodicals recommended for the publication of the results of the dissertations
submitted for academic degrees
EDITORIN-CHIEF
Karakozov
Sergey
Dmitrievich,
Dr. of Science
(Pedagogics),
Professor,
Vice-rector of MPSU
EDITORIAL
BOARD
S.S. Boiko
I.A. Bubnova
A.A. Veryaev
O.V. Vorobyova
N.Yu. Gvozdetskaya
M.A. Goncharov
I.N. Griftsova
E.Yu. Lazareva
E.A. Levanova
S.I. Malovichko
F.V. Nikolai
N.A. Nikolina
E.A. Nikulina
N.I. Ryzhova
S.B. Seryakova
V.A. Slavina
L.A. Trubina
A.V. Khazina
V.E. Tsibulnikova
V.D. Yanchenko
Executive
editor
O.V. Vorobyova
Designer
N.I. Lisova
© MSPU, 2018
Стр.212
СОДЕРЖАНИЕ
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, КУЛЬТУРА
Педагогические науки (13.00.00)
Философия и история образования
Гончаров М.А. Влияние педагогического наследия Я.А. Коменского
на учебно-методическое обеспечение в деле подготовки
педагогических кадров в России. История и современность . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Сафонова В.В. Философская бинарная оппозиция «Диалог культур —
не-диалог культур» в лингводидактическом рассмотрении ..................20
Алексеев А.Б. Социальная ангажированность ученого как один
из принципов современной лингвистической (гуманитарной) науки...........40
Актуальные проблемы образования
Деза Е.И. Сущность, структура и содержание профессионализма
преподавателя высшей школы .........................................50
Педагогика профессионального образования
Леванова Е.А., Пушкарева Т.В. Социально-педагогическая
компетентность специалиста социальной сферы как фактор
успешности семейного воспитания ......................................64
Бархатова Д.А., Степанова Т.А., Нигматулина Э.А. Концепция
телесно-ментального подхода в обучении ................................72
Содержание и технологии образования
Аксенова М.А., Гурина М.А., Усачева О.Ю. Система инновационных
образовательных технологий в вузе: цели, задачи, опыт внедрения ..........81
Шамсутдинова Т.М. Оценка информационной компетентности
студентов: квалиметрический подход ....................................93
Сергиевская И.Л., Анисимова И.В. Особенности управления
восприятием текста с целью его понимания при чтении
на иностранном языке в контексте электронного пособия ..................105
Буковский С.Л., Литвинов А.В. Концепция и содержание креативного
подхода в обучении иностранным языкам в неязыковом вузе ..............114
Бренчугина-Романова А.Н., Денисова Л.О. Организация
практических занятий по дисциплине «речевые практики»
с бакалаврами в педагогическом вузе (на примере темы
«Чтение в современном обществе» ....................................121
Челнокова Т.А., Иванова А.П. Современные подходы преподавания
истории в высшей школе .............................................131
Лощилова Т.Н.. Носова Е.С. Школьная конференция как одна
из форм обучения в современном вузе .................................140
2 / 2018
Преподаватель XXВЕК
3
Стр.213
СОДЕРЖАНИЕ
Язык и образование
Аджаж С.Д., Бегенева Е.И. Интерактивный тренинг «Памятники
Пушкину» (РКИ) в арабской аудитории: специфика «комбинированного
обучения» как формы реализации кросс-культурного взаимодействия .......147
Аббас Ясин Хамза, Аль Мугаммай Аззам Ахмад. Современный
взгляд на формирование профессиональной речевой компетенции
студентов в процессе изучения русского языка на кафедре русского
языка Багдадского университета.......................................157
Образование и физическая культура
Цибульникова В.Е. Конвергенция, интеграция и синергизм
как методологическая триада ценностно-ориентированного
здоровьесозидающего управления педагогическим коллективом ...........168
Образование и музыка
Стулова Г.П. Взаимопроникновение национальных культур
в контексте музыкального искусства ...................................190
Климов В.И. Концептуальные положения эстетического воспитания
студентов вуза средствами русского музыкального фольклора .............197
Арановская И.В., Двойнина Г.Б. Сибирякова Г.Г. Роль самостоятельной
работы будущего педагога-музыканта в практике изучения
инструментально-исполнительских дисциплин ...........................204
Образование и художественное творчество
4
Чигинцева О.Н. Моделирование художественного компонента
самореализации личности взрослого в изобразительной деятельности ......212
Салтыкова Г.М. Технологии в дизайн-образовании в высшей школе ........223
Ван Ян, Катханова Ю.Ф. Комбинированная модель обучения будущих
дизайнеров визуальной коммуникации..................................230
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
Исторические науки (07.00.00)
Юдин Е.Е. Публичные демонстрации царской набожности
(1900–1903 гг.) и реакция придворных кругов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .243
Поддубская Т.А. Межгосударственная телерадиокомпания «Мир»
на информационном пространстве стран СНГ............................260
Филологические науки (10.00.00)
Языкознание (10.02.00)
Яковлева В.А., Никулина Е.А. Эффективность использования
ономатопеи в английском рекламном дискурсе как проявление
иконичности и проблема перевода звукоподражаний в английской
рекламе на русский язык .............................................271
Преподаватель XXВЕК
2/ 2018
Стр.214
СОДЕРЖАНИЕ
Артюх Е.И. Специальная лексика как художественное средство
и ее передача при переводе (на материале детектива Дж. Арчера
“Shall We Tell the President” и его русских переводов)......................279
Кузина М.А. Языковые способы передачи оппозиции
«свой — чужой» (на примере романов Ш. Бронте «Джейн Эйр»
и Дж. Рис «Широкое Саргассово море») ................................287
Тимофеева А.А. Понятие «сверхъестественное» и особенности
его репрезентации в художественном тексте (на материале
готического романа Р.Л. Стивенсона «Странная история
доктора Джекила и мистера Хайда» и его переводов на русский язык).......295
Данчевская О.Е. Исследование цветовых архетипов
(на материале русского и португальского языков) ........................305
Баско Н.В. Лингвокультурный концепт «равнодушие» в русской
языковой картине мира...............................................321
Чжоу Юеминь, Грязнова А.Т. Границы понятия «вещественный код»
в русской языковой картине мира......................................333
Мохаммади М.Р., Алияри Шорехдели М., Хазаи С. Ошибки,
возникающие при переводе русского деепричастия в публицистическом
тексте на персидский язык............................................341
Наджафи Маеде. Изучение глаголов движения на примерe
«идти / ходить» и их соответствий в персидском языке ....................353
Сюй Миниань. Способы создания новых эвфемизмов
в современном юмористическом дискурсе...............................361
Позднякова А.А., Чепкова Т.П. Теория «свободного письма»
и ее влияние на современную орфографию .............................367
Монне Т.А. Текст и факт .............................................376
Литературоведение (10.01.00)
Нестеренко Ю.С. Мифологические образы и мотивы в романе Кадзуо
Исигуро «Погребенный Великан» ......................................383
Боголюбова В.П. «Стихия смеха и комического» в романе Кирстен
Бойе «Нелла-пропеллер» .............................................394
Драйсави Хуссейн Катим Маджди. «Петербург» и «петербургская
тема» в творчестве А. Белого .........................................404
Колядич Т.М. Приемы описания главного героя
в романе Ш. Идиатуллина «Город Брежнев» .............................417
Глухова Н.И. Внутренний мир арестанта в стихотворениях
А.И. Солженицына...................................................426
5
2 / 2018
Преподаватель XXВЕК
Стр.215
CONTENTS
SCIENCE, EDUCATION, CULTURE
Philosophy and History in Education
Goncharov M.A. The Influence of the Pedagogical Heritage
of J.A. Comenius on Training and Methodological Support
in Teachers Training in Russia. History and Modernity..........................9
Safonova V.V. Philosophical Opposition “Dialogue of Cultures —
Non-Dialogue of Cultures” in Linguodidactic Perspective .......................20
Alexeyev A.B. Social Engagement of a Scientist as One of the Principles
of the Modern Linguistic (Humanitarian) Science .............................40
Modern Education Issues
Deza E.I. The Essence, Structure and Content of a Higher School Teacher’s
Professionalism .......................................................50
Profession Education Pedagogy
Levanova E.A., Pushkareva T.V. Social and Pedagogical Competence
of the Social Sphere Specialist as a Factor of Family Education Success..........64
Barkhatova D.А., Stepanova T.А., Nigmatulina E.А. The Concept
of Bodily and Mental Approaches In Learning................................72
Education Topics and Techniques
6
Aksenova M.A., Gurina M.A., Usacheva O.Ju. System of Innovative
Educational Technologies In Higher Education: Goals, Objectives,
Experience of Implementation ............................................81
Shamsutdinova T.M. Evaluation of the Students’ Information Competence:
a Qualimetric Approach.................................................93
Sergievskaya I.L., Anisimova I.V. Managing Perception of the Text
with the Goal of Understanding It While Reading in a Foreign Language
in the Context of Electronic Books .......................................105
Bukovsky S.L., Litvinov A.V. The Concept and Content, Creative Approach
In Teaching Foreign Languages at Non-Linguistic Departments.................114
Brenchugina-Romanova A.N., Denisova L.O. Organization of Practical
Lessons on “Speech Practices” With Bachelors in the Pedagogical Higher
Educational Institutions (On the Example of the Topic “Reading in the
Modern Society”) .....................................................121
Chelnokova Т.А., Ivanova А.P. Modern Concepts of History Teaching
at Higher School .....................................................131
Loshchilova T.N., Nosova E.S. School Conference as One of the Training
Forms In the Contemporary Higher Educational Institute ......................140
Преподаватель XXВЕК
2/ 2018
Стр.216
CONTENTS
Education and Language
Saad Jihad Ajaj, Begeneva E.I. Interactive Training “Monuments
to Pushkin” (Russian as a Foreign Language) in the Arabic Audience:
the Specificity of “Combined Learning” as a Form of Implementation
Cross-Cultural Interaction ..............................................147
Abbas Yassin Hamza, Al Mohammadi Azzam Ahmad. Modern View
on the Formation of Professional Speech Competence of Students
in the Process of Studying the Russian Language
at the Russian Language Department of Baghdad University ..................157
Education and Physical Culture
Tsibulnikova V.E. Convergence, Integration and Synergy
as a Methodological Triad Focused on the Value and Health-Oriented
Management of Pedagogical Staff .......................................168
Education and Music
Stulova G.P. Convergence of National Cultures
in the Context of Music Art .............................................190
Klimov V.I. Conceptual Provisions of Aesthetic Education of University
Students by Means of Russian Musical Folklore.............................197
Aranovskaya I.V., Dvoynina G.B., Sibiryakova G.G. The Role
of Independent Work of a Future Music Teacher within the Practice
of Instrumental and Performance Disciplines Research .......................204
Education and Art
Chigintseva O.N. Modeling of the Adults’ Self-Realization Artistic
Component in Graphic Activity ..........................................212
Saltykova G.M. Technologies in Design Education at High School .............223
Wang Yang, Katkhanova Yu.F. Combined Model of Teaching Visual
Communication to Future Designers......................................230
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
History
Yudin Eu.Eu. Public Demonstrations of Tsarist Piety (1900–1903)
and the Reaction of Court Society........................................243
Poddubskaya T.А. Intergovernmental TV and Radio Company “Mir”
in the Information Space of the CIS Countries ..............................260
Linguistics
Yakovleva V.A., Nikulina E.A. Efficiency of Onomatopoeia in the English
Advertising as Realisation of Iconicity and the Problem of Sound-Imitation
Translation from English into Russian.....................................271
7
2 / 2018
Преподаватель XXВЕК
Стр.217
CONTENTS
Artyukh E.I. Special Vocabulary as an Artistic Means and Its Translation ...
(Based on J. Archer’s Detective Story “Shall We Tell the President”
and Its Russian Translations) ...........................................279
Kuzina M.A. Linguistic Means of Expressing the Opposition
“Self — Other”: (On the Example of Novels “Jane Eyre” by Ch. Brontë
and “Wide Sargasso Sea” by J. Rice).....................................287
Timofeeva A.A. The Concept of “Supernatural” and the Features
of Its Representation in the Literary Text (Based on R.L. Stevenson’s Gothic
Novel “Strange History of the Dr. Jekyll and Mr. Hyde” and Its Translations
into Russian) ........................................................295
Danchevskaya O.Eu. Research of Colour Archetypes (On the Material
of the Russian and Portuguese Languages)................................305
Basko N.V. The Linguocultural Concept “Indifference” in the Russian
Linguistic Picture of the World ...........................................321
Zhou Yuemin, Gryaznova A.T. The Boundaries of the Concept
of “Substantial Code” in the Russian Linguistic View of the World ...............333
Mohammadi M.R., Aliyari Shorehdeli M., Khazaee S. Errors that Arise
When Translating into Persian the Russian Adverbial Participle
in Journalistic Texts ...................................................341
Najafi Maedeh. Study of the Verbs of Motion on the Examples
of «Идти / Ходить» and Their Correspondence in Persian Language............353
Xu Minyang. Ways of Creating New Efemisms in Modern Humorist
Discourse...........................................................361
8
Pozdnyakova A.А., Chepkova T.P. Theory of Freewriting
and its Impact on Contemporary Spelling ..................................367
Monne T.A. Text and Fact .............................................376
Study in Literature
Nesterenko Yu.S. Mythological Images and Motives in Kazuo Ishiguro’s
Novel “The Buried Giant”...............................................383
Bogolyubova V.P. “The Element of the Laughter and the Comic”
in the Novel “Nella-Propeller” by K. Boie...................................394
Draisawi Hussein Kadhim Majdi. “Petersburg” and “Petersburg Theme”
in the Novel by A. Belyj ................................................404
Kolyadich T.M. Means of Describing the Main Character
in Sh. Idiatullin’s Novel “City of Brezhnev” .................................417
Glukhova N.I. The Inner World of the Prisoner in the Poems
of A.I. Solzhenitsyn ...................................................426
Преподаватель XXВЕК
2/ 2018
Стр.218