СОДЕРЖАНИЕ
ЮБИЛЕЙ
К юбилею И. Канта (1724–1804)
Мартинкус П.П. Антитетика в естествознании . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Счастливцев Р.А. Вперед, к Канту! Феноменология чистого разума . . . . . . . . .26
Левикова С.И. Этическая концепция Иммануила Канта
как ключ к пониманию поведения людей . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
Дмитриева Н.А. «Вечный мир» И. Канта на рубеже веков
и в период Первой мировой войны . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46
К юбилею Ю. Визбора (1934–1984)
Богатырёва Н.Ю. Формула Песни. К 80-летию Юрия Визбора . . . . . . . . . . . . . .62
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, КУЛЬТУРА
Актуальные проблемы образования
Игнатьева Н.Н., Лисенкова Е.В. Перспективы международных
образовательных проектов в рамках глобализации образования. . . . . . . . . . . . .85
Педагогика профессионального образования
Хроменков П.А. Исследовательская деятельность студентов педвуза
в условиях межнаучной коммуникации. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93
Закиева Р.Р. Экспресс тестирование на основе
«службы коротких сообщений» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101
Овсянникова О.Н. Акмеологический подход
в развитии креативности студентов в процессе обучения
иностранному языку . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .107
Бежевец Д.А. Программное обеспечение подготовки учителей
к духовно-нравственному образованию детей. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
Содержание и технологии образования
Ширина М.С. Теоретические аспекты развития поликультурных
умений будущих экономистов в условиях международной
бизнес-школы. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
Удовенко Л.Н. О взаимосвязи логических и алгоритмических умений,
формируемых при обучении математике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126
Новикова О.М. Методика применения механизма функционального
переноса в процессе формирования прагматической компетенции
студентов-медиков . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134
Прыгова А.С. Сущность и содержание понятия «открытый
электронный образовательный модуль» применительно
к процессу обучения иностранному языку на основе использования
информационных технологий. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .140
2 / 2014
Преподаватель XXВЕК
1
Стр.2
СОДЕРЖАНИЕ
Дюзган Фатих. Овладение заимствованной терминологической
лексикой турецкими учащимися при изучении языка делового общения
в сфере бизнеса . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146
Коломиец О.М., Подругина И.А. Формирование системнопонятийного
мышления учащихся в учебном процессе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .155
Образование и музыка
Лю Минхуэй. К проблеме освоения истории русской музыки
студентами КНР. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163
Образование и физическая культура
Степанова О.Н. Оценка качества подготовки педагогических кадров
в соответствии с требованиями ФГОС ВО: опыт МПГУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .173
ПОЛЕМИКА
Пассов Е.И. Геномодифицированное «иноязычное образование»
Н.Д. Гальсковой (к чему оно может привести?) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .190
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
Физико-математические науки
Рустанов А.Р. Свойства изотропности тензора кривизны почти
контактных метрических многообразий класса . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Философские науки
Вьялкин С.А. Проблема контекстуальной обусловленности связи
вербального и визуального в неклассической эпистемологии. . . . . . . . . . . . . . .215
Кирсберг И.В. Религия как переживание:
феноменологический набросок . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .222
2
Исторические науки
Репина Л.П. Макроисторическая перспектива сегодня:
теоретические и терминологические поиски . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .243
Хазина А.В., Софронова Л.В., Куликов А.О. Письмо Эразма
Роттердамского Жану Дезмарэ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .259
Пискунов С.А. Демографический потенциал союзных
республик в реализации политики сельскохозяйственного переселения
на территории РСФСР (вторая половина 40-х – 80-е гг. ХХ в.) . . . . . . . . . . . . . .270
Лингвистика
Глазовская Е.А. Сложносоставные дефисные комплексы
и синономичные им синтаксические единицы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .282
Катина Н.А. Особенности просодической реализации
дискурсивных маркеров речевого отгораживания hedges
в академической публичной речи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .289
Харитонова И.В. Вариантность фразеологических единиц
с компонентом-зоонимом как проявление нелинейности
во фразеологической системе французского языка. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .294
Сяо Шэнцинь, Кобозева И.М. Концептуальный сценарий
ВЫХОД ИЗ ТЕРПЕНИЯ и его отражение в русском языке и дискурсе . . . . . . . .308
Преподаватель XXВЕК
2/ 2014
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ
Литературоведение
Чуйков П.Л. Духовно-нравственные искания Н.В. Гоголя
в художественном мире «Записок из Мертвого дома»
Ф.М. Достоевского. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .318
Ли Сан Чул. Женский образ в эстетическом прочтение
в «Темных аллеях» И.А. Бунина. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .327
Юзефович И.В. Национальный мир глазами ребёнка (на примере
романа И.С. Шмелёва «Лето Господне» и рассказов Ш.Й. Агнона
из цикла «В шатре дома моего»). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333
Социальная педагогика и психология
Черемошина Л.В. О структуре одаренности и закономерностях
ее проявления . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .341
Жог В.И., Соколовская Е.Э. Личностные особенности
верующей молодежи. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .348
Социологические науки
Плотников А.А. Проблема информационного конфликта
в современном обществе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .361
Лимонова М.А., Синяев М.В. Молодежные социально-политические
конфликты в структуре рисков современного российского социума . . . . . . . . .368
НАУЧНАЯ ЖИЗНЬ.
К юбилею А.Г. Еленевского (1928–2010)
Викторов В.П., Пятунина С.К., Шорина Н.И., Курченко Е.И.
Андрей Георгиевич Еленевский – основатель научной школы
«Региональные флоры СНГ и биологическое разнообразие таксонов» . . . . . . .381
Купатадзе Г.А., Куранова Н.Г., Викторов В.П.
Гербарий МПГУ (MOSP) – история и современность . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .387
Радыгина В.И. Историко-генетическое направление и реликтовая
проблематика в изучении кальцефильной флоры
Восточно-Европейской равнины . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .393
3
2 / 2014
Преподаватель XXВЕК
Стр.4
CONTENTS
ANNIVERSARY
To the Anniversary of I. Kant (1724–1804)
Martinkus P.P. The Antithetic in Natural Sciences . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Schastlivtsev R.A. Forward to Kant! Phenomenology
of Pure Reason . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Levikova S.I. Immanuil Kants’ Ethical Concept as a Key
to Understanding Human Behavior . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
Dmitrieva N.A. The “Perpetual Peace” of Immanuel Kant at the Turn
of the Centuries and During the First World War. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46
To the Anniversary of Y. Vizbor (1934–1984)
Bogatiryova N.Yu. Song formula.
To Yury Vizbor’s 80th Anniversary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62
SCIENCE, EDUCATION, CULTURE
Modern Educational Issues
Ignat’eva N.N., Lisenkova E.V. Prospects of International Education
Projects within Globalization in Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
Professional Education Pedagogics
4
Khromenkov P.A. Research Activity of Pedagogical University Students
in Conditions of Interscientific Communication . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93
Zakieva R.R. Express Testing Based on “Short Message Service”. . . . . . . . . . . . . .101
Ovsyannikova O.N. Acmeological Approach in the Creative Development
of Students within the Process of Foreign Language Teaching . . . . . . . . . . . . . . . . .107
Bezhevets D.A. Program Maintenance of Teachers’ Training
for the Spiritual-Morality Education of Children. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
Educational Topics and Techniques
Shirina M.S. Theoretical Aspects of Multicultural Skills Development
of Future Economists in terms of International Business School . . . . . . . . . . . . . . . .119
Udovenko L.N. On the Interdependence of Logical and Algorithmic Skills
Formed while Mathematics Teaching . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126
Novikova O.M. The Method of Application of the Functional Transfer
Mechanism in the Process of the Pragmatical Competence Formation
of Medical Students. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134
Prygova A.S. The Nature and Content of the Concept “Open E-Learning
Module” Applied to Foreign Languages Learning Based on the of Use
of Information Technologies. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .140
Düzgün Fatih. Mastering of the Borrowed Terminological Vocabulary
by the Turkish pupils when Studying the Language Communication . . . . . . . . . . . . .146
Преподаватель XXВЕК
2/ 2014
Стр.5
CONTENTS
Podrugina I.A., Kolomiets O.M. The Formation of System
and Conceptual Thinking of Pupils in the Learning Process. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .155
Musical Education
Liu Minghui. On the Problem in Learning of the History of Russian Music
by Chinese Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163
Education and Physical Culture
Stepanova O.N. Estimation of Quality of Pedagogical Staff in Accordance
with the Requirements of Federal Government Standarts for Higher
Education: Experience of Moscow State Pedagogical University . . . . . . . . . . . . . . . .173
DISCUSSION
Passov E.I. Genetically Modified “Foreign Language Education’
of N.D. Gal’skova (What May it Lead to?). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .190
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Physics and Mathematics
Rustanov A.R. Isotropic Properties of the Curvature Tensor of Almost
Contact Metric Manifolds of Class C_10. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Philosophy
Vyalkin S.A. To Contextual Interrelations between the Verbal and the Visual
in Non-Classical Epistemology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .215
Kirsberg I.V. Religion as Feeling? (A Phenomenological Draft) . . . . . . . . . . . . . . . .222
History
Repina L.P. Macro-Historical Perspective Today:
in Search of Theory and Terminologicy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .243
Sofronova L.V., Khazina A.V., Kulikov A.O. The Letter of Erasmus
of Rotterdam to Jean Desmarais. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .259
Piskunov S.A. The Demographic Potential of the Union Republics
in the Realization of the Politics of Agricultural Migration
on the Territories of the Russian Soviet Federative Socialist Republic,
the Second Half of 40-80s XX c.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .270
Linguistic
Glaszovskaya E.A. Composite Hyphenated Complexes and Syntactic
Units Synonymous to Them . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .282
Katina N.A. Features of Prosodic Realization of Discourse Markers
of Speech Hedges in Academic Public Speech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .289
Kharitonova I.V., Sokolova G.G. Variance of Phraseological Units
with Zoonym Components as Nonlinearity Manifestation in Phraseological
System of French . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .294
Xiao Shengqin, Kobozeva I. M. Conceptual Scenario “Getting
Out of Patience” and its Reflection in Russian Language and Discourse. . . . . . . . . .308
2 / 2014
Преподаватель XXВЕК
5
Стр.6
CONTENTS
Philology
Chuikov P.L. Gogol’s Spiritual and Moral Searches in the Art World
of Dostoyevsky ‘the Notes from the Dead House’. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .318
Lee Sang Chul. Female Image in the “Dark Alleys”
of I.A. Bunin Aesthetic Reading. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .327
Yuzefovich I.V. National World in the Child’s Perception (in S.Y. Agnon’s
“A Dwelling Place of my People” and I.S. Shmelyov’s
“The Summer of the Lord”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333
Social Pedagogy and Phsychology
Cheremoshkina L.V. On the Structure of Talent and Regularities
of Its Manifestations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .341
Zhog V.I., Sokolovskaya I.A. The Personality Features
of the Young Believers. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .348
Sociology
Plotnikov A.A. The Problem of Information Conflict in Modern Society . . . . . . . . . .361
Limonova M.A., Sinyaev M.V. Social and Political Conflicts
of the Youth in the Structure of Risks of Modern Russian Society . . . . . . . . . . . . . . .368
SCIENTIFIC EVENTS
To the Anniversary of A.G. Elenevskiy (1928–2010)
Viktorov V.P., Pyatunina S.K., Kurchenko E.I., Shorina N.I.
Andrew G. Yelenevskiy – the Founder of Scientific School
“CIS Regional Flora and Biological Variety of Taxones” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .381
Viktorov V.P., Kupatadze G.A., Kuranova N.G.
Herbarium of MSPU (MOSP) – History and the Present . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .387
Radygina V.I. Historical and Genetic Direction and Perspectives
in the Study of Relict Kaltsefytov Flora of the East-European Plain . . . . . . . . . . . . . .393
6
Преподаватель XXВЕК
2/ 2014
Стр.7
СОДЕРЖАНИЕ
ЮБИЛЕЙ
К юбилею И. Канта (1724–1804)
Мартинкус П.П. Антитетика в естествознании . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Счастливцев Р.А. Вперед, к Канту! Феноменология чистого разума . . . . . . . . .26
Левикова С.И. Этическая концепция Иммануила Канта
как ключ к пониманию поведения людей . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
Дмитриева Н.А. «Вечный мир» И. Канта на рубеже веков
и в период Первой мировой войны . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46
К юбилею Ю. Визбора (1934–1984)
Богатырёва Н.Ю. Формула Песни. К 80-летию Юрия Визбора . . . . . . . . . . . . . .62
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, КУЛЬТУРА
Актуальные проблемы образования
Игнатьева Н.Н., Лисенкова Е.В. Перспективы международных
образовательных проектов в рамках глобализации образования. . . . . . . . . . . . .85
Педагогика профессионального образования
Хроменков П.А. Исследовательская деятельность студентов педвуза
в условиях межнаучной коммуникации. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93
Закиева Р.Р. Экспресс тестирование на основе
«службы коротких сообщений» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101
Овсянникова О.Н. Акмеологический подход
в развитии креативности студентов в процессе обучения
иностранному языку . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .107
Бежевец Д.А. Программное обеспечение подготовки учителей
к духовно-нравственному образованию детей. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
Содержание и технологии образования
Ширина М.С. Теоретические аспекты развития поликультурных
умений будущих экономистов в условиях международной
бизнес-школы. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
Удовенко Л.Н. О взаимосвязи логических и алгоритмических умений,
формируемых при обучении математике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126
Новикова О.М. Методика применения механизма функционального
переноса в процессе формирования прагматической компетенции
студентов-медиков . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134
Прыгова А.С. Сущность и содержание понятия «открытый
электронный образовательный модуль» применительно
к процессу обучения иностранному языку на основе использования
информационных технологий. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .140
2 / 2014
Преподаватель XXВЕК
201
Стр.203
СОДЕРЖАНИЕ
Дюзган Фатих. Овладение заимствованной терминологической
лексикой турецкими учащимися при изучении языка делового общения
в сфере бизнеса . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146
Коломиец О.М., Подругина И.А. Формирование системнопонятийного
мышления учащихся в учебном процессе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .155
Образование и музыка
Лю Минхуэй. К проблеме освоения истории русской музыки
студентами КНР. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163
Образование и физическая культура
Степанова О.Н. Оценка качества подготовки педагогических кадров
в соответствии с требованиями ФГОС ВО: опыт МПГУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .173
ПОЛЕМИКА
Пассов Е.И. Геномодифицированное «иноязычное образование»
Н.Д. Гальсковой (к чему оно может привести?) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .190
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
Физико-математические науки
Рустанов А.Р. Свойства изотропности тензора кривизны почти
контактных метрических многообразий класса . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Философские науки
Вьялкин С.А. Проблема контекстуальной обусловленности связи
вербального и визуального в неклассической эпистемологии. . . . . . . . . . . . . . .215
Кирсберг И.В. Религия как переживание:
феноменологический набросок . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .222
202
Исторические науки
Репина Л.П. Макроисторическая перспектива сегодня:
теоретические и терминологические поиски . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .243
Хазина А.В., Софронова Л.В., Куликов А.О. Письмо Эразма
Роттердамского Жану Дезмарэ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .259
Пискунов С.А. Демографический потенциал союзных
республик в реализации политики сельскохозяйственного переселения
на территории РСФСР (вторая половина 40-х – 80-е гг. ХХ в.) . . . . . . . . . . . . . .270
Лингвистика
Глазовская Е.А. Сложносоставные дефисные комплексы
и синономичные им синтаксические единицы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .282
Катина Н.А. Особенности просодической реализации
дискурсивных маркеров речевого отгораживания hedges
в академической публичной речи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .289
Харитонова И.В. Вариантность фразеологических единиц
с компонентом-зоонимом как проявление нелинейности
во фразеологической системе французского языка. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .294
Сяо Шэнцинь, Кобозева И.М. Концептуальный сценарий
ВЫХОД ИЗ ТЕРПЕНИЯ и его отражение в русском языке и дискурсе . . . . . . . .308
Преподаватель XXВЕК
2/ 2014
Стр.204
СОДЕРЖАНИЕ
Литературоведение
Чуйков П.Л. Духовно-нравственные искания Н.В. Гоголя
в художественном мире «Записок из Мертвого дома»
Ф.М. Достоевского. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .318
Ли Сан Чул. Женский образ в эстетическом прочтение
в «Темных аллеях» И.А. Бунина. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .327
Юзефович И.В. Национальный мир глазами ребёнка (на примере
романа И.С. Шмелёва «Лето Господне» и рассказов Ш.Й. Агнона
из цикла «В шатре дома моего»). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333
Социальная педагогика и психология
Черемошина Л.В. О структуре одаренности и закономерностях
ее проявления . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .341
Жог В.И., Соколовская Е.Э. Личностные особенности
верующей молодежи. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .348
Социологические науки
Плотников А.А. Проблема информационного конфликта
в современном обществе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .361
Лимонова М.А., Синяев М.В. Молодежные социально-политические
конфликты в структуре рисков современного российского социума . . . . . . . . .368
НАУЧНАЯ ЖИЗНЬ.
К юбилею А.Г. Еленевского (1928–2010)
Викторов В.П., Пятунина С.К., Шорина Н.И., Курченко Е.И.
Андрей Георгиевич Еленевский – основатель научной школы
«Региональные флоры СНГ и биологическое разнообразие таксонов» . . . . . . .381
Купатадзе Г.А., Куранова Н.Г., Викторов В.П.
Гербарий МПГУ (MOSP) – история и современность . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .387
Радыгина В.И. Историко-генетическое направление и реликтовая
проблематика в изучении кальцефильной флоры
Восточно-Европейской равнины . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .393
203
2 / 2014
Преподаватель XXВЕК
Стр.205
CONTENTS
ANNIVERSARY
To the Anniversary of I. Kant (1724–1804)
Martinkus P.P. The Antithetic in Natural Sciences . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Schastlivtsev R.A. Forward to Kant! Phenomenology
of Pure Reason . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Levikova S.I. Immanuil Kants’ Ethical Concept as a Key
to Understanding Human Behavior . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
Dmitrieva N.A. The “Perpetual Peace” of Immanuel Kant at the Turn
of the Centuries and During the First World War. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46
To the Anniversary of Y. Vizbor (1934–1984)
Bogatiryova N.Yu. Song formula.
To Yury Vizbor’s 80th Anniversary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62
SCIENCE, EDUCATION, CULTURE
Modern Educational Issues
Ignat’eva N.N., Lisenkova E.V. Prospects of International Education
Projects within Globalization in Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
Professional Education Pedagogics
204
Khromenkov P.A. Research Activity of Pedagogical University Students
in Conditions of Interscientific Communication . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93
Zakieva R.R. Express Testing Based on “Short Message Service”. . . . . . . . . . . . . .101
Ovsyannikova O.N. Acmeological Approach in the Creative Development
of Students within the Process of Foreign Language Teaching . . . . . . . . . . . . . . . . .107
Bezhevets D.A. Program Maintenance of Teachers’ Training
for the Spiritual-Morality Education of Children. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
Educational Topics and Techniques
Shirina M.S. Theoretical Aspects of Multicultural Skills Development
of Future Economists in terms of International Business School . . . . . . . . . . . . . . . .119
Udovenko L.N. On the Interdependence of Logical and Algorithmic Skills
Formed while Mathematics Teaching . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126
Novikova O.M. The Method of Application of the Functional Transfer
Mechanism in the Process of the Pragmatical Competence Formation
of Medical Students. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134
Prygova A.S. The Nature and Content of the Concept “Open E-Learning
Module” Applied to Foreign Languages Learning Based on the of Use
of Information Technologies. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .140
Düzgün Fatih. Mastering of the Borrowed Terminological Vocabulary
by the Turkish pupils when Studying the Language Communication . . . . . . . . . . . . .146
Преподаватель XXВЕК
2/ 2014
Стр.206
CONTENTS
Podrugina I.A., Kolomiets O.M. The Formation of System
and Conceptual Thinking of Pupils in the Learning Process. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .155
Musical Education
Liu Minghui. On the Problem in Learning of the History of Russian Music
by Chinese Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163
Education and Physical Culture
Stepanova O.N. Estimation of Quality of Pedagogical Staff in Accordance
with the Requirements of Federal Government Standarts for Higher
Education: Experience of Moscow State Pedagogical University . . . . . . . . . . . . . . . .173
DISCUSSION
Passov E.I. Genetically Modified “Foreign Language Education’
of N.D. Gal’skova (What May it Lead to?). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .190
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Physics and Mathematics
Rustanov A.R. Isotropic Properties of the Curvature Tensor of Almost
Contact Metric Manifolds of Class C_10. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Philosophy
Vyalkin S.A. To Contextual Interrelations between the Verbal and the Visual
in Non-Classical Epistemology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .215
Kirsberg I.V. Religion as Feeling? (A Phenomenological Draft) . . . . . . . . . . . . . . . .222
History
Repina L.P. Macro-Historical Perspective Today:
in Search of Theory and Terminologicy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .243
Sofronova L.V., Khazina A.V., Kulikov A.O. The Letter of Erasmus
of Rotterdam to Jean Desmarais. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .259
Piskunov S.A. The Demographic Potential of the Union Republics
in the Realization of the Politics of Agricultural Migration
on the Territories of the Russian Soviet Federative Socialist Republic,
the Second Half of 40-80s XX c.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .270
Linguistic
Glaszovskaya E.A. Composite Hyphenated Complexes and Syntactic
Units Synonymous to Them . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .282
Katina N.A. Features of Prosodic Realization of Discourse Markers
of Speech Hedges in Academic Public Speech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .289
Kharitonova I.V., Sokolova G.G. Variance of Phraseological Units
with Zoonym Components as Nonlinearity Manifestation in Phraseological
System of French . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .294
Xiao Shengqin, Kobozeva I. M. Conceptual Scenario “Getting
Out of Patience” and its Reflection in Russian Language and Discourse. . . . . . . . . .308
2 / 2014
Преподаватель XXВЕК
205
Стр.207
CONTENTS
Philology
Chuikov P.L. Gogol’s Spiritual and Moral Searches in the Art World
of Dostoyevsky ‘the Notes from the Dead House’. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .318
Lee Sang Chul. Female Image in the “Dark Alleys”
of I.A. Bunin Aesthetic Reading. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .327
Yuzefovich I.V. National World in the Child’s Perception (in S.Y. Agnon’s
“A Dwelling Place of my People” and I.S. Shmelyov’s
“The Summer of the Lord”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333
Social Pedagogy and Phsychology
Cheremoshkina L.V. On the Structure of Talent and Regularities
of Its Manifestations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .341
Zhog V.I., Sokolovskaya I.A. The Personality Features
of the Young Believers. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .348
Sociology
Plotnikov A.A. The Problem of Information Conflict in Modern Society . . . . . . . . . .361
Limonova M.A., Sinyaev M.V. Social and Political Conflicts
of the Youth in the Structure of Risks of Modern Russian Society . . . . . . . . . . . . . . .368
SCIENTIFIC EVENTS
To the Anniversary of A.G. Elenevskiy (1928–2010)
Viktorov V.P., Pyatunina S.K., Kurchenko E.I., Shorina N.I.
Andrew G. Yelenevskiy – the Founder of Scientific School
“CIS Regional Flora and Biological Variety of Taxones” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .381
Viktorov V.P., Kupatadze G.A., Kuranova N.G.
Herbarium of MSPU (MOSP) – History and the Present . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .387
Radygina V.I. Historical and Genetic Direction and Perspectives
in the Study of Relict Kaltsefytov Flora of the East-European Plain . . . . . . . . . . . . . .393
206
Преподаватель XXВЕК
2/ 2014
Стр.208