Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634699)
Контекстум
.
Преподаватель XXI век

Преподаватель XXI век №3 2013 (400,00 руб.)

0   0
Страниц402
ID652933
Аннотация«Преподаватель XXI век» – общероссийский журнал о мире образования, входящий в перечень ведущих рецензируемых научных журналов, включенных Высшей аттестационной комиссией Министерства образования и науки Российской Федерации в список изданий, рекомендуемых для опубликования основных научных результатов диссертаций на соискание ученой степени доктора и кандидата наук. Целевая аудитория журнала: профессорско-преподавательский состав вузов; академические работники и эксперты в области высшего образования; докторанты, аспиранты и магистранты российских и зарубежных университетов и научно-образовательных учреждений
Преподаватель XXI век .— Москва : МПГУ .— 2013 .— №3 .— 402 с. — URL: https://rucont.ru/efd/652933 (дата обращения: 24.04.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Преподаватель_XXI_век_№3_2013.pdf
Стр.2
Стр.3
Стр.4
Стр.5
Стр.6
Стр.7
Стр.203
Стр.204
Стр.205
Стр.206
Стр.207
Стр.208
Преподаватель_XXI_век_№3_2013.pdf
СОДЕРЖАНИЕ НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ Инновационные процессы в образовании Хроменков П.А. Метаязык как средство формирования профессионально-педагогической компетентности студентов вуза . . . . . . . . . . . .7 Есенина Е.Ю. Взаимовлияние понятийно-терминологических систем сфер труда и профессионального образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14 Актуальные проблемы образования Чураков Д.О. Учебник истории и «войны памяти» на постсоветском пространстве . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 Буданова В.П. «История древнего мира» в цивилизационном контексте: структура и содержательные линии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28 Содержание и технология образования Землянская Е.Н. Моделирование как метод педагогического исследования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35 Асланов Р.М., Ли О.В., Матросов В.Л. Некоторые аспекты преподавания математического анализа в педвузе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44 Кузнецова Е.В. К вопросу о взаимосвязи знания и понимания в процессе преподавания математики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52 Василенко А.В. Организация предметной подготовки будущих учителей математики к развитию пространственного мышления учащихся . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58 Байгушева И.А. Математическая подготовка как компонент формирования профессиональной компетентности экономиста. . . . . . . . . . . . . .63 Круговой И.А. Технологические основы формирования культуры профессионального общения переводчиков сферы юриспруденции . . . . . . . . . .72 Шумаков Д.Г. Реализация эпистемического подхода в процессе формирования профессиональной компетенции будущего переводчика. . . . . . .78 Серякова С.Б., Белякова Т.С. Психолого-педагогическое сопровождение формирования компетентности педагога дополнительного образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82 Блясова И.Ю. Проблема готовности будущих педагогов к работе с несовершеннолетними правонарушителями. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Дефектология Сергеева А.Г., Гаркуша Ю.Ф. Совершенствование профессиональной подготовки логопедов и студентов – бакалавров по профилю «Логопедия» к проведению диагностики речевых нарушений. . . . . . . . . . . . . . . .93 Асланова С.Р., Шарипова Н.Ю. Дифференциальная характеристика структурнойорганизации лексических единиц дошкольников с речевыми нарушениями. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100 Тропина Т.Д., Скоробогатова Н.В. Социально-психологическая готовность к обучению в школе детей старшего дошкольного возраста с общим недоразвитием речи III уровня . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109 Шемякина О.В. Комплексный подход в работе с детьми раннего возраста с задержкой речи как средство всестороннего развития . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114 Педагогическая наука – школе Трифилова Е.А. Об особенностях проведения учебноисследовательской работы в школе (материалы констатирующего эксперимента) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120 3 / 2013 Преподаватель XXВЕК 1
Стр.2
СОДЕРЖАНИЕ Филичева Н.П. Философско-методологические основы модернизации персонализированного обучения алгебре в открытой (сменной) общеобразовательной школе. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126 Педагогика и проблемы детства Забоева М.А. Формирование начал эколого-валеологической компетентности дошкольников: дефинитивная характеристика, структура, диагностика. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137 Неверова А.А. Особенности развития эмоционального компонента восприятия сюжетов киножурнала «Ералаш» детьми дошкольного возраста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146 Образование и музыка Миронова Н.Н. Теоретико-методическая концепция освоения полистилистики в музыке ХХ века в системе музыкального образования. . . . .151 Марченко М.Г. Формирование познавательной активности детей среднего школьного возраста в курсе музыкальной литературы . . . . . . . . . . . .157 ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ Бахчиева О.А. Научно-педагогические исследования духовнонравственного воспитания личности. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163 Таможняя Е.А. Базовые модели методической подготовки учителя географии в России . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175 ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ Кривощекова А.С. Метод фонетических ассоциаций как неотъемлемая часть процесса обучения иностранному языку . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185 Карпова Е.О. Кооперативное и колаборативное обучение иностранному языку будущих экономистов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .194 ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ Математика и физика 2 Рябчун C.А., Финкель М.И., Третьяков И.В., Кардакова А.И., Масленникова А.В., Семенов А.В., Лобанов Ю.В., Селиверстов С.В., Трифонов А.В. Оценка поглощенной мощности гетеродина для сверхпроводниковых смесителей на основе пленок NbN. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Аила Демедерос. О геометрии транссасакиевых многообразий. . . . . . . . . . . .212 Химия и биология Гребёнкин М.Ф., Лобова Л.П. Сравнительный анализ углеродныхнаноструктур от бензола до графита . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224 География Горохов С.А. Конфессиональная география и политическая жизнь современной Индии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .229 Пронин Е.А. Демографические процессы у русских, татар и мордвы Пензенской области на современном этапе. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241 Философия Гарпушкин В.Е. О развитии философии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .247 Грифцова И.Н. Возможность трактовки неформальной логики как прикладной эпистемологии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251 Семяновская Е.С. Соотношение концептов «знание» и «власть» в философских исследованиях Мишеля Фуко . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258 Преподаватель XXВЕК 3/ 2013
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ История Репина Л.П. Теоретические основания и перспективы региональной истории. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .266 Королев А.С. Политический строй Руси в конце X – начале XI в. . . . . . . . . . . .274 Черных Е.А. Святитель Мефодий и Папа Иоанн VIII: к вопросу об особенностях распространения Православия в славянских землях. . . . . . . .283 Галактионов Е.Н. Наращивание оборонного потенциала на Дальнем Востоке СССР во второй половине 30-х гг. ХХ в. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .290 Лингвистика Лацоева М.К. К проблеме генезиса понятия «деревянный язык» в современной лингвистике (на материале французского языка). . . . . . . . . . . .297 Солошенко М.А. К проблеме семантической соотносительности однокоренных слов разных частей речи (глагола feel и однокоренное существительное feeling) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .303 Анисимова О.С. Место пословицы в системе язык-речь (на материале французского языка) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .310 Тайдакова О.В. Просодико-семантические варианты английского междометия eh в диалогическом общении . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .315 Беликова Г.В. Семантическое моделирование фрагментов языкового сознания носителей современных французской и русской культур . . . . . . . . . .319 Соколова Г.Г. Национально-культурный аспект фразеологических единиц французской Швейцарии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .325 Астахова Я.А. Художественный текст как источник сведений о лингвоцветовой картине мира . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .330 Хамуркопаран Джахит. Семантика цвета в тюркской топонимике. . . . . . . . . .338 Никитина О.В. Слово «закон» и его употребление в истории русского литературного языка. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .345 Литературоведение Йылмаза Мустафа. Воздействие русского комизма на прозу Асиза Несина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .352 Лазареску О.Г. Предметный мотив одежды в русской литературе и фольклоре. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .356 Шевчук Ю.В. «Автобиографический» лиризм А. Ахматовой (поэзия 1950–60-х гг.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369 Социология Безрукова А.И. Особенности труда удалённых работников и формирование HR-бренда организации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .377 Машкина А.В. Подсистема контроля как регулирующий компонент средств массовой коммуникации. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .384 Право Можаева Е.В. К вопросу о применении статьи 159 УК РФ «Мошенничество» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .388 Информация об авторах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .394 3 3 / 2013 Преподаватель XXВЕК
Стр.4
CONTENTS SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES Innovational Processes in Education Kromenkov P.A. Metalanguage as a Means of Forming Professional and Pedagogical Competence of University Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7 Esenina E.Yu. Interference of Conceptual and Terminological Systems of Labor and Professional Education Spheres . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14 Modern Educational Issues Churakov D.O. History Textbook and “Memory Wars” in the Post-Soviet Space . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 Budanova V.P. “The History of the Ancient World” in the Civilizational Context: the Structure and the Lines of Content . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28 Educational Topics and Techniques Zemlyanskaya E.N. Modeling as aMethod of Pedagogical Research . . . . . . . . . . . .35 Aslanov R.M., Lee O.V., Matrosov V.L. Some Aspects of Teaching theMathematical Analysis in Teacher Training University . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44 Kuznetsova E.V. To the Question of Interdependence of Knowledge and Understanding in the Process of Teaching Mathematics. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52 Vasilenko A.V. Organization of Subject Training of Future Teachers of Mathematics to the Development of Spatial Thinking of Students . . . . . . . . . . . . . .58 Baygusheva I.A. Mathematical Training as a Component of Future Economist Professional Competence Forming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .63 Krugovoi I.А. Technological Aspects of forming the Professional Communication Culture of Translators in the Field of Jurisprudence . . . . . . . . . . . . . .72 Shumakov D.G. Epistemic Approach in the Process of Future Interpreters’ Training . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78 Seryakova S.B., Belyakova T.S. Psychological and Pedagogical Support of Formation of the Additional Education Teacher Competence. . . . . . . . . . . . . . . . . .82 4 Blyasova I.U. The Problem of Readiness of Future Teachers to Work with the Under-Age Lawbreakers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Defectology Sergeeva A.G., Garkusha Yu.F. Improvement of Professional Training of Speech Therapists and Bachelors in Logopedics for Diagnosing Vocal Disturbances . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93 Aslanova S.R., Sharipova N.Y. Differential Characteristic of the Structural Organization of Lexical Units of Preschoolers with Speech Disorders . . . . . . . . . . . .100 Tropina T.D., Skorobogatova N.V. Social and Psychological Readiness for Schooling of Pre-School Age Children (Over-Fives) with General Speech Underdevelopment of the 3rd Level . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109 Shemyakina O.V. An Integrated Approach to Working with Children of Early Age with Delayed Speech as a Means of Comprehensive Development . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114 Pedagogy Science to School Trifilova E.A. On the Specifics of Conducting Training and Research Work in a School (Materials Ascertaining Experiment). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120 Filicheva N.P. Philosophical and Methodological Bases of Modernization of Personalized Training in Algebra in the Open (Shift) Comprehensive School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126 Преподаватель XXВЕК 3/ 2013
Стр.5
CONTENTS Education and problems of childhood Zaboeva M.A. Formation of Initial Stages of Ecological and Valeological Competence of Preschoolers: Definitive Characteristic, Structure, Diagnostics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137 Neverova A.A. Features of Development of the Emotional Component of the Plot Perception of the Newsreel “Eralash” by the Preschool Age Children . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146 Education and Music Mironova N.N. Theoretical and Methodological Concept of Learning Polystilismin XX Century Music . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151 Marchenko M.G. Formation of Cognitive Activity of Middle School age Children in the Course of Musical Literature . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157 PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION Bakhchiyeva O.A. Scientific and Pedagogical Researches of Spiritual and Moral Education of the Personality. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163 Tamoshnyaya E.A. Basic Models of Methodical Training of GeographyTeachers in Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175 LANGUAGE AND EDUCATION Krivoshchekova A.S. Method of Phonetic Associations as an Essential Part of Educational Process ofTeaching Foreign Language . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185 Karpova E.O. Cooperative and Collaborative Teaching of Foreign Languages to Future Economists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .194 UNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS Physics and Mathematics Ryabchun S.A., Finkel M.I., Tretyakov I.V., Maslennikova A.V., Lobanov Yu.V., Semenov A.V., Kardakova A.I., Seliverstov S.V., Trifonov A.V. Estimation of Absorbed Local Oscillator Power for Superconducting Mixers Based on NbNFilms . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Demederos Aila. On the Geometry of Trans-Sasakian Manifolds . . . . . . . . . . . . . .212 Chemistry Grebyenkin M.F., Lobova L.P. Comparative Analysis of Carbon Nanostructures from Benzene to Graphite . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224 Geography Gorokhov S.A. Confessional Geography and Political Life in Modern India . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .229 Pronin E.A. Demographic Processes among Russians, Tatars and Mordvins of the Penza Region at the Present Stage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241 Philosophy Garpushkin V.E. On the Development of Philosophy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .247 Griftsova I.N. On the Possibility of ConsideringInformal Logic as Applied Epistemology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251 Semyanovskaya E.S. The Relationship between Concepts of “Knowledge” and “Power” in Michel Foucault’s Philosophical Research . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258 5 3 / 2013 Преподаватель XXВЕК
Стр.6
CONTENTS History Repina L.P. Theoretical Foundations and Perspectives of Regional History . . . . . .266 Korolev A.S. Political System in Russia in the late Tenth and Early Eleventh Centuries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .274 Chernykh E.A. Saint Methodius and Pope Joannes VIII: on the Question of Features of Distribution of Orthodoxy in Slavic Lands . . . . . . . . .283 Galaktionov E.N. Defense Potential Build Up in the Far East of theUSSR in the Second Half of the 30th of the Twenties Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .290 Linguistics Latsoeva M.K. To the Problem of Genesis of the “Wooden Language” Concept in Contemporary Linguistics (on the Material of French Language). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .297 Soloshenko M.A. On the Problem of Semantic Correlation between Root Words of Different Parts Of Speech (Verb Feel and Root Noun Feeling). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .303 Anisimova O.S. The Place of a Proverb in the Language-Speech System (on the Material of French Language). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .310 Taydakova O.V. Prosodic and Semantic Variants of English Interjection Eh in Dialogue Communication . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .315 Belikova G.V. Semantic Modeling of Fragments of Language Consciousness of Modern French and Russian Culture Bearers . . . . . . . . . . . . . . . .319 Sokolova G.G. National and Cultural Aspects of Phraseological Units of French Switzerland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .325 Astakhova Ya.A. Fiction as a Source of Information about Linguistic and Color Picture of the World . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .330 Hamurkoparan Cahit. Semantics of Color in Turkic Toponymics. . . . . . . . . . . . . . .338 Nikitina O.V. The Word zakon and Its Usage in the History of Russian Language. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .345 Philology 6 Yilmaz Mustafa. Influence Of Russian Comism On Aziz Nesin’s Prose . . . . . . . . . .352 Lazarescu O.G. Motive of Clothing in Russian Literature and Folklore. . . . . . . . . . .356 Shevchuk Ju.V. A. Akhmatova’s “Autobiographical” Lyricism (Poetry of the 1950-60th) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369 Economy and Sociology Bezrukova A.I. Features of Remote Workers Job and Formation of an HR Brand of the Organization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .377 Mashkina A.V. Monitoring Subsystem as a Regulating Component of Mass Media . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .384 Science of Law Mozhaeva E.V. On the Question of Application of Article 159 ”Fraud” of the Criminal Code of Russian Federation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .388 Information about the authors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .394 Преподаватель XXВЕК 3/ 2013
Стр.7
СОДЕРЖАНИЕ НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ Инновационные процессы в образовании Хроменков П.А. Метаязык как средство формирования профессионально-педагогической компетентности студентов вуза . . . . . . . . . . . .7 Есенина Е.Ю. Взаимовлияние понятийно-терминологических систем сфер труда и профессионального образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14 Актуальные проблемы образования Чураков Д.О. Учебник истории и «войны памяти» на постсоветском пространстве . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 Буданова В.П. «История древнего мира» в цивилизационном контексте: структура и содержательные линии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28 Содержание и технология образования Землянская Е.Н. Моделирование как метод педагогического исследования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35 Асланов Р.М., Ли О.В., Матросов В.Л. Некоторые аспекты преподавания математического анализа в педвузе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44 Кузнецова Е.В. К вопросу о взаимосвязи знания и понимания в процессе преподавания математики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52 Василенко А.В. Организация предметной подготовки будущих учителей математики к развитию пространственного мышления учащихся . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58 Байгушева И.А. Математическая подготовка как компонент формирования профессиональной компетентности экономиста. . . . . . . . . . . . . .63 Круговой И.А. Технологические основы формирования культуры профессионального общения переводчиков сферы юриспруденции . . . . . . . . . .72 Шумаков Д.Г. Реализация эпистемического подхода в процессе формирования профессиональной компетенции будущего переводчика. . . . . . .78 Серякова С.Б., Белякова Т.С. Психолого-педагогическое сопровождение формирования компетентности педагога дополнительного образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82 Блясова И.Ю. Проблема готовности будущих педагогов к работе с несовершеннолетними правонарушителями. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Дефектология Сергеева А.Г., Гаркуша Ю.Ф. Совершенствование профессиональной подготовки логопедов и студентов – бакалавров по профилю «Логопедия» к проведению диагностики речевых нарушений. . . . . . . . . . . . . . . .93 Асланова С.Р., Шарипова Н.Ю. Дифференциальная характеристика структурнойорганизации лексических единиц дошкольников с речевыми нарушениями. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100 Тропина Т.Д., Скоробогатова Н.В. Социально-психологическая готовность к обучению в школе детей старшего дошкольного возраста с общим недоразвитием речи III уровня . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109 Шемякина О.В. Комплексный подход в работе с детьми раннего возраста с задержкой речи как средство всестороннего развития . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114 Педагогическая наука – школе Трифилова Е.А. Об особенностях проведения учебноисследовательской работы в школе (материалы констатирующего эксперимента) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120 3 / 2013 Преподаватель XXВЕК 201
Стр.203
СОДЕРЖАНИЕ Филичева Н.П. Философско-методологические основы модернизации персонализированного обучения алгебре в открытой (сменной) общеобразовательной школе. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126 Педагогика и проблемы детства Забоева М.А. Формирование начал эколого-валеологической компетентности дошкольников: дефинитивная характеристика, структура, диагностика. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137 Неверова А.А. Особенности развития эмоционального компонента восприятия сюжетов киножурнала «Ералаш» детьми дошкольного возраста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146 Образование и музыка Миронова Н.Н. Теоретико-методическая концепция освоения полистилистики в музыке ХХ века в системе музыкального образования. . . . .151 Марченко М.Г. Формирование познавательной активности детей среднего школьного возраста в курсе музыкальной литературы . . . . . . . . . . . .157 ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ Бахчиева О.А. Научно-педагогические исследования духовнонравственного воспитания личности. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163 Таможняя Е.А. Базовые модели методической подготовки учителя географии в России . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175 ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ Кривощекова А.С. Метод фонетических ассоциаций как неотъемлемая часть процесса обучения иностранному языку . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185 Карпова Е.О. Кооперативное и колаборативное обучение иностранному языку будущих экономистов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .194 ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ Математика и физика 202 Рябчун C.А., Финкель М.И., Третьяков И.В., Кардакова А.И., Масленникова А.В., Семенов А.В., Лобанов Ю.В., Селиверстов С.В., Трифонов А.В. Оценка поглощенной мощности гетеродина для сверхпроводниковых смесителей на основе пленок NbN. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Аила Демедерос. О геометрии транссасакиевых многообразий. . . . . . . . . . . .212 Химия и биология Гребёнкин М.Ф., Лобова Л.П. Сравнительный анализ углеродныхнаноструктур от бензола до графита . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224 География Горохов С.А. Конфессиональная география и политическая жизнь современной Индии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .229 Пронин Е.А. Демографические процессы у русских, татар и мордвы Пензенской области на современном этапе. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241 Философия Гарпушкин В.Е. О развитии философии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .247 Грифцова И.Н. Возможность трактовки неформальной логики как прикладной эпистемологии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251 Семяновская Е.С. Соотношение концептов «знание» и «власть» в философских исследованиях Мишеля Фуко . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258 Преподаватель XXВЕК 3/ 2013
Стр.204
СОДЕРЖАНИЕ История Репина Л.П. Теоретические основания и перспективы региональной истории. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .266 Королев А.С. Политический строй Руси в конце X – начале XI в. . . . . . . . . . . .274 Черных Е.А. Святитель Мефодий и Папа Иоанн VIII: к вопросу об особенностях распространения Православия в славянских землях. . . . . . . .283 Галактионов Е.Н. Наращивание оборонного потенциала на Дальнем Востоке СССР во второй половине 30-х гг. ХХ в. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .290 Лингвистика Лацоева М.К. К проблеме генезиса понятия «деревянный язык» в современной лингвистике (на материале французского языка). . . . . . . . . . . .297 Солошенко М.А. К проблеме семантической соотносительности однокоренных слов разных частей речи (глагола feel и однокоренное существительное feeling) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .303 Анисимова О.С. Место пословицы в системе язык-речь (на материале французского языка) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .310 Тайдакова О.В. Просодико-семантические варианты английского междометия eh в диалогическом общении . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .315 Беликова Г.В. Семантическое моделирование фрагментов языкового сознания носителей современных французской и русской культур . . . . . . . . . .319 Соколова Г.Г. Национально-культурный аспект фразеологических единиц французской Швейцарии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .325 Астахова Я.А. Художественный текст как источник сведений о лингвоцветовой картине мира . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .330 Хамуркопаран Джахит. Семантика цвета в тюркской топонимике. . . . . . . . . .338 Никитина О.В. Слово «закон» и его употребление в истории русского литературного языка. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .345 Литературоведение Йылмаза Мустафа. Воздействие русского комизма на прозу Асиза Несина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .352 Лазареску О.Г. Предметный мотив одежды в русской литературе и фольклоре. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .356 Шевчук Ю.В. «Автобиографический» лиризм А. Ахматовой (поэзия 1950–60-х гг.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369 Социология Безрукова А.И. Особенности труда удалённых работников и формирование HR-бренда организации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .377 Машкина А.В. Подсистема контроля как регулирующий компонент средств массовой коммуникации. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .384 Право Можаева Е.В. К вопросу о применении статьи 159 УК РФ «Мошенничество» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .388 Информация об авторах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .394 203 3 / 2013 Преподаватель XXВЕК
Стр.205
CONTENTS SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES Innovational Processes in Education Kromenkov P.A. Metalanguage as a Means of Forming Professional and Pedagogical Competence of University Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7 Esenina E.Yu. Interference of Conceptual and Terminological Systems of Labor and Professional Education Spheres . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14 Modern Educational Issues Churakov D.O. History Textbook and “Memory Wars” in the Post-Soviet Space . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 Budanova V.P. “The History of the Ancient World” in the Civilizational Context: the Structure and the Lines of Content . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28 Educational Topics and Techniques Zemlyanskaya E.N. Modeling as aMethod of Pedagogical Research . . . . . . . . . . . .35 Aslanov R.M., Lee O.V., Matrosov V.L. Some Aspects of Teaching theMathematical Analysis in Teacher Training University . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44 Kuznetsova E.V. To the Question of Interdependence of Knowledge and Understanding in the Process of Teaching Mathematics. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52 Vasilenko A.V. Organization of Subject Training of Future Teachers of Mathematics to the Development of Spatial Thinking of Students . . . . . . . . . . . . . .58 Baygusheva I.A. Mathematical Training as a Component of Future Economist Professional Competence Forming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .63 Krugovoi I.А. Technological Aspects of forming the Professional Communication Culture of Translators in the Field of Jurisprudence . . . . . . . . . . . . . .72 Shumakov D.G. Epistemic Approach in the Process of Future Interpreters’ Training . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78 Seryakova S.B., Belyakova T.S. Psychological and Pedagogical Support of Formation of the Additional Education Teacher Competence. . . . . . . . . . . . . . . . . .82 204 Blyasova I.U. The Problem of Readiness of Future Teachers to Work with the Under-Age Lawbreakers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Defectology Sergeeva A.G., Garkusha Yu.F. Improvement of Professional Training of Speech Therapists and Bachelors in Logopedics for Diagnosing Vocal Disturbances . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93 Aslanova S.R., Sharipova N.Y. Differential Characteristic of the Structural Organization of Lexical Units of Preschoolers with Speech Disorders . . . . . . . . . . . .100 Tropina T.D., Skorobogatova N.V. Social and Psychological Readiness for Schooling of Pre-School Age Children (Over-Fives) with General Speech Underdevelopment of the 3rd Level . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109 Shemyakina O.V. An Integrated Approach to Working with Children of Early Age with Delayed Speech as a Means of Comprehensive Development . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114 Pedagogy Science to School Trifilova E.A. On the Specifics of Conducting Training and Research Work in a School (Materials Ascertaining Experiment). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120 Filicheva N.P. Philosophical and Methodological Bases of Modernization of Personalized Training in Algebra in the Open (Shift) Comprehensive School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126 Преподаватель XXВЕК 3/ 2013
Стр.206
CONTENTS Education and problems of childhood Zaboeva M.A. Formation of Initial Stages of Ecological and Valeological Competence of Preschoolers: Definitive Characteristic, Structure, Diagnostics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137 Neverova A.A. Features of Development of the Emotional Component of the Plot Perception of the Newsreel “Eralash” by the Preschool Age Children . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146 Education and Music Mironova N.N. Theoretical and Methodological Concept of Learning Polystilismin XX Century Music . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151 Marchenko M.G. Formation of Cognitive Activity of Middle School age Children in the Course of Musical Literature . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157 PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION Bakhchiyeva O.A. Scientific and Pedagogical Researches of Spiritual and Moral Education of the Personality. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163 Tamoshnyaya E.A. Basic Models of Methodical Training of GeographyTeachers in Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175 LANGUAGE AND EDUCATION Krivoshchekova A.S. Method of Phonetic Associations as an Essential Part of Educational Process ofTeaching Foreign Language . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185 Karpova E.O. Cooperative and Collaborative Teaching of Foreign Languages to Future Economists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .194 UNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS Physics and Mathematics Ryabchun S.A., Finkel M.I., Tretyakov I.V., Maslennikova A.V., Lobanov Yu.V., Semenov A.V., Kardakova A.I., Seliverstov S.V., Trifonov A.V. Estimation of Absorbed Local Oscillator Power for Superconducting Mixers Based on NbNFilms . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Demederos Aila. On the Geometry of Trans-Sasakian Manifolds . . . . . . . . . . . . . .212 Chemistry Grebyenkin M.F., Lobova L.P. Comparative Analysis of Carbon Nanostructures from Benzene to Graphite . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224 Geography Gorokhov S.A. Confessional Geography and Political Life in Modern India . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .229 Pronin E.A. Demographic Processes among Russians, Tatars and Mordvins of the Penza Region at the Present Stage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241 Philosophy Garpushkin V.E. On the Development of Philosophy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .247 Griftsova I.N. On the Possibility of ConsideringInformal Logic as Applied Epistemology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251 Semyanovskaya E.S. The Relationship between Concepts of “Knowledge” and “Power” in Michel Foucault’s Philosophical Research . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258 205 3 / 2013 Преподаватель XXВЕК
Стр.207
CONTENTS History Repina L.P. Theoretical Foundations and Perspectives of Regional History . . . . . .266 Korolev A.S. Political System in Russia in the late Tenth and Early Eleventh Centuries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .274 Chernykh E.A. Saint Methodius and Pope Joannes VIII: on the Question of Features of Distribution of Orthodoxy in Slavic Lands . . . . . . . . .283 Galaktionov E.N. Defense Potential Build Up in the Far East of theUSSR in the Second Half of the 30th of the Twenties Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .290 Linguistics Latsoeva M.K. To the Problem of Genesis of the “Wooden Language” Concept in Contemporary Linguistics (on the Material of French Language). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .297 Soloshenko M.A. On the Problem of Semantic Correlation between Root Words of Different Parts Of Speech (Verb Feel and Root Noun Feeling). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .303 Anisimova O.S. The Place of a Proverb in the Language-Speech System (on the Material of French Language). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .310 Taydakova O.V. Prosodic and Semantic Variants of English Interjection Eh in Dialogue Communication . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .315 Belikova G.V. Semantic Modeling of Fragments of Language Consciousness of Modern French and Russian Culture Bearers . . . . . . . . . . . . . . . .319 Sokolova G.G. National and Cultural Aspects of Phraseological Units of French Switzerland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .325 Astakhova Ya.A. Fiction as a Source of Information about Linguistic and Color Picture of the World . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .330 Hamurkoparan Cahit. Semantics of Color in Turkic Toponymics. . . . . . . . . . . . . . .338 Nikitina O.V. The Word zakon and Its Usage in the History of Russian Language. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .345 Philology 206 Yilmaz Mustafa. Influence Of Russian Comism On Aziz Nesin’s Prose . . . . . . . . . .352 Lazarescu O.G. Motive of Clothing in Russian Literature and Folklore. . . . . . . . . . .356 Shevchuk Ju.V. A. Akhmatova’s “Autobiographical” Lyricism (Poetry of the 1950-60th) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369 Economy and Sociology Bezrukova A.I. Features of Remote Workers Job and Formation of an HR Brand of the Organization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .377 Mashkina A.V. Monitoring Subsystem as a Regulating Component of Mass Media . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .384 Science of Law Mozhaeva E.V. On the Question of Application of Article 159 ”Fraud” of the Criminal Code of Russian Federation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .388 Information about the authors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .394 Преподаватель XXВЕК 3/ 2013
Стр.208

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически
.