СОДЕРЖАНИЕ
ЮБИЛЕЙ
Людмиле Александровне Трубиной – ученому,
педагогу, руководителю… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ
Актуальные проблемы образования
Кириллов А.Г. Условия эффективного применения
информационных технологий в управлении вузом . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Содержание и технологии образования
Асланов Р.М., Безручко А.С. Формирование компетенций,
предусмотренных профессиональным циклом, при помощи задач
прикладного характера. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Бородкина Т.А. Обучение студентов с ярко выраженными
стилевыми особенностями восприятия работе с учебными
текстами по теории вероятностей в рамках реализации
системно-деятельностного подхода . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Веретенникова Л.К. Формирование профессиональных
компетенций бакалавров в условиях новой
образовательной парадигмы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
Абдикаримова А.Б. Общие цели обучения математике
в средних профессиональных учебных заведениях . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Абрамовских Н.В., Новая Э.М. К вопросу формирования
социальной ответственности у студентов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
Ипполитова Н.В., Стерхова Н.С. Эстетическое воспитание
в системе профессиональной подготовки
студентов педагогического вуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
Андреева Т.В. Дизайнерская подготовка в системе повышения
квалификации учителей технологии Рязанской области . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45
Гасанова Л.Х. Педагогическая культурология
и ее роль в современной музыкальной педагогике. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
Образование и музыка
Миронова Н.Н. Преподавание музыкальной полистилистики ХХ века
в музыкальных вузах и на музыкальных факультетах
педагогических вузов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
Никитина Е.Н. Резервы совершенствования
хормейстерской подготовки педагога-музыканта на основе
рефлексивной деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65
Радынова О.П. Инновационные процессы в музыкальном
образовании дошкольников . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71
Дефектология
Перова М.Н., Яковлева И.М. Современная система
подготовки специалистов для работы с детьми,
имеющими нарушения развития . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76
Туджанова К.И. Методологические основы
проектно-исследовательской деятельности в обучении
лиц с нарушениями слуха. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82
Степанова О.Н., Шипенко А.А. Образовательная среда
водно-спортивного центра инвалидов по зрению:
основные компоненты и их характеристика . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91
2 / 2013
Преподаватель XXВЕК
1
Стр.2
СОДЕРЖАНИЕ
Педагогическая наука – школе
Никитенко З.Н. Методологические основы построения
методической системы овладения иностранным языком
на начальной ступени иноязычного образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99
Цыбина Ю.Ю. Метафора как средство решения
образовательных задач в педагогическом дискурсе учителя
иноязычного дошкольного образования: методический аспект. . . . . . . . . . . . . .107
Соловьева Ф.Е. Этика гуманизма в системе уроков
литературы 5 класса . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
Леонтович А.В. Построение образовательной среды
для реализации исследовательской деятельности учащихся . . . . . . . . . . . . . . .123
Абрамовских Н.В., Гизатова И.А. Особенности методики
формирования ценностного отношения старшеклассников
к педагогической деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131
Бариушанов Номин. Современные проблемы модернизации
школьного образования в Монголии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136
ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Винокуров Н.И. К концепции развития археологического
образования в России . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
Джига Н.Д. Акмеология созидания продуктивного субъекта
образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149
Ковалев А.А. Методология академического художественнопедагогического
образования (мировоззренческий аспект) . . . . . . . . . . . . . . . .157
ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ
Левушкина О.Н. Методика проведения урока
лингвокультурологической характеристики текста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166
Крамская Т.Н. Функционально-коммуникативные типы текстов
на уроках русского языка и развития речи. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .179
2
Кисуркин В.В. Современные тенденции в сфере обучения
деловому английскому языку. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185
Тарусина С.А. Сущность билингвального обучения специалистов
таможенной службы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191
Лю Цянь. Проблема классификации грамматических ошибок
в речи китайских студентов-филологов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .195
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
Физика и математика
Гумирова В.Н., Разумовская И.В., Апель П.Ю., Бедин С.А.,
Баженов С.Л., Абдурашидова Г.С. Методы определения
распределения пор по поверхности трековых мембран . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Шилин И.А., Нижников А.И., Александров А.А. О применении
программирования к исследованию свойств конечных групп,
связанных с нормальностью. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .214
География
Макарова К.А. Понятие и сущность экологического туризма
на охраняемых природных территориях . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .223
Философия
Яшин Б.Л. Об универсальности математики и логики мышления . . . . . . . . . . .229
Преподаватель XXВЕК
2/ 2013
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ
Зима В.Н. Онтология материального бытия и проблема времени
в философии и науке . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .238
Козарезова О.О. Тринитарное богословие и понятие божественного
образа в эстетике византийского исихазма . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250
Вишняков Д.В. Идея нестабильности у И. Пригожина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258
История
Соусова Ю.И. Финансовая политика Марии Тюдор (1553–1558 гг.) . . . . . . . . .264
Иерусалимская Е.В. Английский просветитель Г. Болингброк
об изучении и пользе истории . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .270
Чертина З.С. Иммиграция в США: уроки истории . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279
Цэнд-Аюуш Батбаяр. Опыт сотрудничества Монголии
и Советского Союза в годы Великой Отечественной войны . . . . . . . . . . . . . . . .283
Лингвистика
Белик Е.В. Перевод как разновидность межкультурной
коммуникации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .289
Иконникова В.А. Классификационные подходы к анализу причин
и результатов лексико-семантической вариантности англоязычных
юридических терминов с культурным компонентом значения . . . . . . . . . . . . . . .295
Денисова Е.Н. Некоторые особенности просодической реализации
современного британского поэтического текста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .303
Ван Ливэнь. Устойчивые сравнения с основаниями «покраснеть»
и «побледнеть» (о лице человека). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .306
Ким Хи Ён. Паремии с соматизмом «сердце» в русском
и корейском языках. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .312
Шапиева Д.З. Обогащение языковой картины мира при помощи
метафоры (на примере политической прессы) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .317
Журналистика
Грачева М.О. Телерепортаж как вид журналистского дискурса. . . . . . . . . . . . .325
Славина В.А. О «повестке дня» для политических журналистов . . . . . . . . . . . .331
Литературоведение
Ковырзенкова Т.В. Трагедия «подпольной» свободы
в повести Ф.М. Достоевского «Записки из подполья» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .336
Йылмаз Мустафа. Антон Чехов и Азиз Несин . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .343
Экономика и социология
Матросов С.В. Реформирование деятельности
рейтинговых агентств в США. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .349
Мельников Д.А. Экзистенциальное измерение социальной работы
и этика выбора. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .353
Власюк Г.В. Конкурентоспособность: социологический поход. . . . . . . . . . . . . .364
Томбу Д.В. Политические дискурсы общества потребления . . . . . . . . . . . . . . .375
Культурология
Набилкина Л.Н. Культурологический образ Москвы:
дегуманизированный и гуманистический. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .387
Сведения об авторах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .395
3
2 / 2013
Преподаватель XXВЕК
Стр.4
CONTENTS
ANNIVESARY
To Ludmila Alexandrovna Trubina – Scientist, Teacher, Manager . . . . . . . . . . . . . . . . .7
SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES
Modern Educational Issues
Kirillov A.G. Conditions for Effective Use of Information Technologies
in the University Management . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Educational Topics and Techniques
Aslanov R.M., Bezruchko A.S. Formation of Competence Provided
for by the Professional Cycle with the Help of Applied Nature Problems . . . . . . . . . . .16
Borodkina T.A. Training of Students with Pronounced Style
Features of Perception to Work with Educational Texts on Probability
Theory within the Systemic and Activity Approach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Veretennikova L.K. The Formation of Professional Competence
of Bachelors within New Educational Paradigm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
Abdicarimova A.B. General Purpose of Teaching Mathematics
in Secondary Professional Educational Institutions. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Abramovskikh N.V., Novaya E.M. To the Question of Forming
Social Responsibility among Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
Ippolitova N.V., Sterkhova N.S. Aesthetic Education as a Part
of Future Teachers’ Professional Training System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
Andreeva T.V. Design Training within the System of Improving
Professional Skills of Teachers of Technology of the Ryazan region . . . . . . . . . . . . . .45
Hasanova L.H. Culturological Approach to Modern Music Pedagogy. . . . . . . . . . . . .53
Education and Music
Mironova N.N. Teaching of XX Century Musical Polistylystics
in Music Universities and Music Departments of Pedagogical Universities . . . . . . . . .60
Nikitina E.N. Reflexion-based Perfection Sources of Music
Teacher Chorus Conducting Training . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65
4
Radynova O.P. Innovation Processes in Music Education
of Preschool Children . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71
Defectology
Perova M.N., Yakovleva I.M. Modern System of Preparation of Experts
for Work with Children Having Infringements of Development . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76
Tudzhanova K.I. Methodological Foundations of Design Research
in the Training of People with Hearing Impairment . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82
Stepanova O.N., Shipenko A.A. Educational Environment
of the Water and Sports Center for Visually Impaired:
Main Components and their Characteristics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91
Pedagogy Science to School
Nikitenko Z.N. Methodical Basis for the Foreign Language
Acquisition Structure in Educational System Formation
for the Primary School. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99
Tsibina Yu.Yu. Metaphor as a Means for Solving Educational Tasks
in the Pedagogical Discourse of Foreign Languages Preschool Children
Teacher: Methodical Aspect . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .107
Solovyova F.E. The Ethic of Humanism in the System
of Literature Lessons of 5th Form . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
Преподаватель XXВЕК
2/ 2013
Стр.5
CONTENTS
Leontovich A.V. Creating the Educational Environment for the Realization
of Schoolchildren’s Research Activity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123
Abramovskikh N.V., Gizatova I.A. Method of Forming Responsible Attitude
of Senior School Pupils to Teaching . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131
Bariushanov N. Current Reform Issues of General Educational
School in Mongolia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136
PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION
Vinokurov N.I. To the Concept of Archaeological Education
and its Development in Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
Jyha N.D. Akmeology of Creation a Productive Subject of Education. . . . . . . . . . . .149
Kovalyev A.A. Methodology of the Academic Artistic and Pedagogical
Education (The Philosophical Aspect). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157
LANGUAGE AND EDUCATION
Levushkina O.N. The Methodology of the Linguistic
and Cultural Characteristics of the Text at the Lesson . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166
Kramskaya T.N. Types of Text Fragments at the Lessons
of Russian Language and Speech Development . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .179
Kisurkin V.V. Modern Trends in Teaching Business English. . . . . . . . . . . . . . . . . . .185
Tarusina S.A. The Essence of Bilingual Training for Customs Officers . . . . . . . . . .191
Liu Qian. The Problem of Classification of Grammar Mistakes
in the Speech of Chinese Students-Philologists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .195
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Physics and Mathematics
Gumirova V.N., Razumovskaya I. V., Apel P.Yu., Bedin S.A.,
Bazhenov S.L., Abdurashidova G.S. Methods for Determination
of Pore Distribution on the Surface of the Track Membranes . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Shilin I.А., Nizhnikov A.I., Aleksandrov A.A. On the Application
of Programming to the Study of Properties of the Finite Groups
Associated with the Normalcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .214
Geography
Makarova K.A. The Concept and Entity of Ecological Tourism
within the Protected Natural Area . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .223
Philosophy
Yashin B.L. On the Universality of Mathematics and Logic Thinking . . . . . . . . . . . .229
Zima V.N. Ontology of Material Existence and the Problem of Time
in Philosophy and Science . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .238
Kozarezova O.O. Trinitarian Theology and the Concept of the Divine Image
in the Aesthetics of the Byzantine Hesychasm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250
Vishnyakov D.V. I. Prigozhin’s Idea of Instability . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258
History
Sousova Yu.I. Financial policy of Mary Tudor (1553–1558) . . . . . . . . . . . . . . . . . . .264
Jerusalimskaya E.V. English Educator G. Bolingbroke
on the Study and Use of History . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .270
Chertina Z.S. Immigration to the USA: Lessons of History . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279
Tsend-Ayush Batbayar. Experience of Cooperation between Mongolia
and the Soviet Union During the Great Patriotic War . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .283
2 / 2013
Преподаватель XXВЕК
5
Стр.6
CONTENTS
Linguistics
Belik E.V. Translation as a Type of Cross-Cultural Communication . . . . . . . . . . . . .289
Ikonnikova V. A. Classification Approaches to the Analysis of Reasons
and Results of Lexical and Semantic Varians of English Legal Terms
with the Cultural Components of Meaning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .295
Denisova E.N. Prosodic Features of Contemporary British Poetic Text . . . . . . . . . .303
Wang Liwen. Сommon Similes with the Grounds “Blush” and “Pale”
(of a Human Face). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .306
Kim Hee Youn. Paroemia with the Somatizm “Heart” in Russian
and Korean Languages . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .312
Shapieva D.Z. Development of the Language Picture of the World
by Means of Metaphor (on the Examples of Political Journalism) . . . . . . . . . . . . . . .317
Journalism
Gracheva M.O. The Report as a Type of Journalistic Discourse . . . . . . . . . . . . . . .325
Slavina V.A. On the Agenda for Political Journalists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .331
Philology
Kovyrzenkova T.V. The Tragedy of “Underground” Freedom
in F.M. Dostoevsky’s Story “Notes from Underground”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .336
Mustafa Yilmaz. Anton Chekhov and Aziz Nesin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .343
Economy and Sociology
Matrosov S.V. Reform of the Credit Rating Agencies in the USA. . . . . . . . . . . . . . .349
Melnikov D.A. Existential Dimension of Social Work
and Ethics of Choice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .353
Vlasyuk G.V. Sociological Approach to Competitiveness . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .364
Tombu D.V. Political Discourses of the Consumer Society . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .375
Culturology
6
Nabilkina L.N. The Culturological Image of Moscow:
Humanistic and Dehumanized. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .387
Information about the authors
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .395
Преподаватель XXВЕК
2/ 2013
Стр.7
СОДЕРЖАНИЕ
ЮБИЛЕЙ
Людмиле Александровне Трубиной – ученому,
педагогу, руководителю… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ
Актуальные проблемы образования
Кириллов А.Г. Условия эффективного применения
информационных технологий в управлении вузом . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Содержание и технологии образования
Асланов Р.М., Безручко А.С. Формирование компетенций,
предусмотренных профессиональным циклом, при помощи задач
прикладного характера. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Бородкина Т.А. Обучение студентов с ярко выраженными
стилевыми особенностями восприятия работе с учебными
текстами по теории вероятностей в рамках реализации
системно-деятельностного подхода . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Веретенникова Л.К. Формирование профессиональных
компетенций бакалавров в условиях новой
образовательной парадигмы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
Абдикаримова А.Б. Общие цели обучения математике
в средних профессиональных учебных заведениях . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Абрамовских Н.В., Новая Э.М. К вопросу формирования
социальной ответственности у студентов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
Ипполитова Н.В., Стерхова Н.С. Эстетическое воспитание
в системе профессиональной подготовки
студентов педагогического вуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
Андреева Т.В. Дизайнерская подготовка в системе повышения
квалификации учителей технологии Рязанской области . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45
Гасанова Л.Х. Педагогическая культурология
и ее роль в современной музыкальной педагогике. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
Образование и музыка
Миронова Н.Н. Преподавание музыкальной полистилистики ХХ века
в музыкальных вузах и на музыкальных факультетах
педагогических вузов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
Никитина Е.Н. Резервы совершенствования
хормейстерской подготовки педагога-музыканта на основе
рефлексивной деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65
Радынова О.П. Инновационные процессы в музыкальном
образовании дошкольников . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71
Дефектология
Перова М.Н., Яковлева И.М. Современная система
подготовки специалистов для работы с детьми,
имеющими нарушения развития . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76
Туджанова К.И. Методологические основы
проектно-исследовательской деятельности в обучении
лиц с нарушениями слуха. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82
Степанова О.Н., Шипенко А.А. Образовательная среда
водно-спортивного центра инвалидов по зрению:
основные компоненты и их характеристика . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91
2 / 2013
Преподаватель XXВЕК
201
Стр.203
СОДЕРЖАНИЕ
Педагогическая наука – школе
Никитенко З.Н. Методологические основы построения
методической системы овладения иностранным языком
на начальной ступени иноязычного образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99
Цыбина Ю.Ю. Метафора как средство решения
образовательных задач в педагогическом дискурсе учителя
иноязычного дошкольного образования: методический аспект. . . . . . . . . . . . . .107
Соловьева Ф.Е. Этика гуманизма в системе уроков
литературы 5 класса . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
Леонтович А.В. Построение образовательной среды
для реализации исследовательской деятельности учащихся . . . . . . . . . . . . . . .123
Абрамовских Н.В., Гизатова И.А. Особенности методики
формирования ценностного отношения старшеклассников
к педагогической деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131
Бариушанов Номин. Современные проблемы модернизации
школьного образования в Монголии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136
ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Винокуров Н.И. К концепции развития археологического
образования в России . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
Джига Н.Д. Акмеология созидания продуктивного субъекта
образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149
Ковалев А.А. Методология академического художественнопедагогического
образования (мировоззренческий аспект) . . . . . . . . . . . . . . . .157
ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ
Левушкина О.Н. Методика проведения урока
лингвокультурологической характеристики текста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166
Крамская Т.Н. Функционально-коммуникативные типы текстов
на уроках русского языка и развития речи. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .179
202
Кисуркин В.В. Современные тенденции в сфере обучения
деловому английскому языку. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185
Тарусина С.А. Сущность билингвального обучения специалистов
таможенной службы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191
Лю Цянь. Проблема классификации грамматических ошибок
в речи китайских студентов-филологов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .195
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
Физика и математика
Гумирова В.Н., Разумовская И.В., Апель П.Ю., Бедин С.А.,
Баженов С.Л., Абдурашидова Г.С. Методы определения
распределения пор по поверхности трековых мембран . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Шилин И.А., Нижников А.И., Александров А.А. О применении
программирования к исследованию свойств конечных групп,
связанных с нормальностью. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .214
География
Макарова К.А. Понятие и сущность экологического туризма
на охраняемых природных территориях . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .223
Философия
Яшин Б.Л. Об универсальности математики и логики мышления . . . . . . . . . . .229
Преподаватель XXВЕК
2/ 2013
Стр.204
СОДЕРЖАНИЕ
Зима В.Н. Онтология материального бытия и проблема времени
в философии и науке . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .238
Козарезова О.О. Тринитарное богословие и понятие божественного
образа в эстетике византийского исихазма . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250
Вишняков Д.В. Идея нестабильности у И. Пригожина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258
История
Соусова Ю.И. Финансовая политика Марии Тюдор (1553–1558 гг.) . . . . . . . . .264
Иерусалимская Е.В. Английский просветитель Г. Болингброк
об изучении и пользе истории . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .270
Чертина З.С. Иммиграция в США: уроки истории . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279
Цэнд-Аюуш Батбаяр. Опыт сотрудничества Монголии
и Советского Союза в годы Великой Отечественной войны . . . . . . . . . . . . . . . .283
Лингвистика
Белик Е.В. Перевод как разновидность межкультурной
коммуникации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .289
Иконникова В.А. Классификационные подходы к анализу причин
и результатов лексико-семантической вариантности англоязычных
юридических терминов с культурным компонентом значения . . . . . . . . . . . . . . .295
Денисова Е.Н. Некоторые особенности просодической реализации
современного британского поэтического текста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .303
Ван Ливэнь. Устойчивые сравнения с основаниями «покраснеть»
и «побледнеть» (о лице человека). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .306
Ким Хи Ён. Паремии с соматизмом «сердце» в русском
и корейском языках. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .312
Шапиева Д.З. Обогащение языковой картины мира при помощи
метафоры (на примере политической прессы) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .317
Журналистика
Грачева М.О. Телерепортаж как вид журналистского дискурса. . . . . . . . . . . . .325
Славина В.А. О «повестке дня» для политических журналистов . . . . . . . . . . . .331
Литературоведение
Ковырзенкова Т.В. Трагедия «подпольной» свободы
в повести Ф.М. Достоевского «Записки из подполья» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .336
Йылмаз Мустафа. Антон Чехов и Азиз Несин . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .343
Экономика и социология
Матросов С.В. Реформирование деятельности
рейтинговых агентств в США. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .349
Мельников Д.А. Экзистенциальное измерение социальной работы
и этика выбора. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .353
Власюк Г.В. Конкурентоспособность: социологический поход. . . . . . . . . . . . . .364
Томбу Д.В. Политические дискурсы общества потребления . . . . . . . . . . . . . . .375
Культурология
Набилкина Л.Н. Культурологический образ Москвы:
дегуманизированный и гуманистический. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .387
Сведения об авторах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .395
203
2 / 2013
Преподаватель XXВЕК
Стр.205
CONTENTS
ANNIVESARY
To Ludmila Alexandrovna Trubina – Scientist, Teacher, Manager . . . . . . . . . . . . . . . . .7
SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES
Modern Educational Issues
Kirillov A.G. Conditions for Effective Use of Information Technologies
in the University Management . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Educational Topics and Techniques
Aslanov R.M., Bezruchko A.S. Formation of Competence Provided
for by the Professional Cycle with the Help of Applied Nature Problems . . . . . . . . . . .16
Borodkina T.A. Training of Students with Pronounced Style
Features of Perception to Work with Educational Texts on Probability
Theory within the Systemic and Activity Approach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Veretennikova L.K. The Formation of Professional Competence
of Bachelors within New Educational Paradigm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
Abdicarimova A.B. General Purpose of Teaching Mathematics
in Secondary Professional Educational Institutions. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Abramovskikh N.V., Novaya E.M. To the Question of Forming
Social Responsibility among Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
Ippolitova N.V., Sterkhova N.S. Aesthetic Education as a Part
of Future Teachers’ Professional Training System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
Andreeva T.V. Design Training within the System of Improving
Professional Skills of Teachers of Technology of the Ryazan region . . . . . . . . . . . . . .45
Hasanova L.H. Culturological Approach to Modern Music Pedagogy. . . . . . . . . . . . .53
Education and Music
Mironova N.N. Teaching of XX Century Musical Polistylystics
in Music Universities and Music Departments of Pedagogical Universities . . . . . . . . .60
Nikitina E.N. Reflexion-based Perfection Sources of Music
Teacher Chorus Conducting Training . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65
204
Radynova O.P. Innovation Processes in Music Education
of Preschool Children . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71
Defectology
Perova M.N., Yakovleva I.M. Modern System of Preparation of Experts
for Work with Children Having Infringements of Development . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76
Tudzhanova K.I. Methodological Foundations of Design Research
in the Training of People with Hearing Impairment . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82
Stepanova O.N., Shipenko A.A. Educational Environment
of the Water and Sports Center for Visually Impaired:
Main Components and their Characteristics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91
Pedagogy Science to School
Nikitenko Z.N. Methodical Basis for the Foreign Language
Acquisition Structure in Educational System Formation
for the Primary School. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99
Tsibina Yu.Yu. Metaphor as a Means for Solving Educational Tasks
in the Pedagogical Discourse of Foreign Languages Preschool Children
Teacher: Methodical Aspect . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .107
Solovyova F.E. The Ethic of Humanism in the System
of Literature Lessons of 5th Form . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
Преподаватель XXВЕК
2/ 2013
Стр.206
CONTENTS
Leontovich A.V. Creating the Educational Environment for the Realization
of Schoolchildren’s Research Activity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123
Abramovskikh N.V., Gizatova I.A. Method of Forming Responsible Attitude
of Senior School Pupils to Teaching . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131
Bariushanov N. Current Reform Issues of General Educational
School in Mongolia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136
PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION
Vinokurov N.I. To the Concept of Archaeological Education
and its Development in Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
Jyha N.D. Akmeology of Creation a Productive Subject of Education. . . . . . . . . . . .149
Kovalyev A.A. Methodology of the Academic Artistic and Pedagogical
Education (The Philosophical Aspect). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157
LANGUAGE AND EDUCATION
Levushkina O.N. The Methodology of the Linguistic
and Cultural Characteristics of the Text at the Lesson . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166
Kramskaya T.N. Types of Text Fragments at the Lessons
of Russian Language and Speech Development . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .179
Kisurkin V.V. Modern Trends in Teaching Business English. . . . . . . . . . . . . . . . . . .185
Tarusina S.A. The Essence of Bilingual Training for Customs Officers . . . . . . . . . .191
Liu Qian. The Problem of Classification of Grammar Mistakes
in the Speech of Chinese Students-Philologists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .195
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Physics and Mathematics
Gumirova V.N., Razumovskaya I. V., Apel P.Yu., Bedin S.A.,
Bazhenov S.L., Abdurashidova G.S. Methods for Determination
of Pore Distribution on the Surface of the Track Membranes . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Shilin I.А., Nizhnikov A.I., Aleksandrov A.A. On the Application
of Programming to the Study of Properties of the Finite Groups
Associated with the Normalcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .214
Geography
Makarova K.A. The Concept and Entity of Ecological Tourism
within the Protected Natural Area . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .223
Philosophy
Yashin B.L. On the Universality of Mathematics and Logic Thinking . . . . . . . . . . . .229
Zima V.N. Ontology of Material Existence and the Problem of Time
in Philosophy and Science . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .238
Kozarezova O.O. Trinitarian Theology and the Concept of the Divine Image
in the Aesthetics of the Byzantine Hesychasm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250
Vishnyakov D.V. I. Prigozhin’s Idea of Instability . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258
History
Sousova Yu.I. Financial policy of Mary Tudor (1553–1558) . . . . . . . . . . . . . . . . . . .264
Jerusalimskaya E.V. English Educator G. Bolingbroke
on the Study and Use of History . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .270
Chertina Z.S. Immigration to the USA: Lessons of History . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279
Tsend-Ayush Batbayar. Experience of Cooperation between Mongolia
and the Soviet Union During the Great Patriotic War . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .283
2 / 2013
Преподаватель XXВЕК
205
Стр.207
CONTENTS
Linguistics
Belik E.V. Translation as a Type of Cross-Cultural Communication . . . . . . . . . . . . .289
Ikonnikova V. A. Classification Approaches to the Analysis of Reasons
and Results of Lexical and Semantic Varians of English Legal Terms
with the Cultural Components of Meaning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .295
Denisova E.N. Prosodic Features of Contemporary British Poetic Text . . . . . . . . . .303
Wang Liwen. Сommon Similes with the Grounds “Blush” and “Pale”
(of a Human Face). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .306
Kim Hee Youn. Paroemia with the Somatizm “Heart” in Russian
and Korean Languages . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .312
Shapieva D.Z. Development of the Language Picture of the World
by Means of Metaphor (on the Examples of Political Journalism) . . . . . . . . . . . . . . .317
Journalism
Gracheva M.O. The Report as a Type of Journalistic Discourse . . . . . . . . . . . . . . .325
Slavina V.A. On the Agenda for Political Journalists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .331
Philology
Kovyrzenkova T.V. The Tragedy of “Underground” Freedom
in F.M. Dostoevsky’s Story “Notes from Underground”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .336
Mustafa Yilmaz. Anton Chekhov and Aziz Nesin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .343
Economy and Sociology
Matrosov S.V. Reform of the Credit Rating Agencies in the USA. . . . . . . . . . . . . . .349
Melnikov D.A. Existential Dimension of Social Work
and Ethics of Choice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .353
Vlasyuk G.V. Sociological Approach to Competitiveness . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .364
Tombu D.V. Political Discourses of the Consumer Society . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .375
Culturology
206
Nabilkina L.N. The Culturological Image of Moscow:
Humanistic and Dehumanized. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .387
Information about the authors
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .395
Преподаватель XXВЕК
2/ 2013
Стр.208