Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634558)
Контекстум
.
Преподаватель XXI век

Преподаватель XXI век №2 2013 (400,00 руб.)

0   0
Страниц402
ID652932
Аннотация«Преподаватель XXI век» – общероссийский журнал о мире образования, входящий в перечень ведущих рецензируемых научных журналов, включенных Высшей аттестационной комиссией Министерства образования и науки Российской Федерации в список изданий, рекомендуемых для опубликования основных научных результатов диссертаций на соискание ученой степени доктора и кандидата наук. Целевая аудитория журнала: профессорско-преподавательский состав вузов; академические работники и эксперты в области высшего образования; докторанты, аспиранты и магистранты российских и зарубежных университетов и научно-образовательных учреждений
Преподаватель XXI век .— Москва : МПГУ .— 2013 .— №2 .— 402 с. — URL: https://rucont.ru/efd/652932 (дата обращения: 18.04.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Преподаватель_XXI_век_№2_2013.pdf
Стр.2
Стр.3
Стр.4
Стр.5
Стр.6
Стр.7
Стр.203
Стр.204
Стр.205
Стр.206
Стр.207
Стр.208
Преподаватель_XXI_век_№2_2013.pdf
СОДЕРЖАНИЕ ЮБИЛЕЙ Людмиле Александровне Трубиной – ученому, педагогу, руководителю… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7 НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ Актуальные проблемы образования Кириллов А.Г. Условия эффективного применения информационных технологий в управлении вузом . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12 Содержание и технологии образования Асланов Р.М., Безручко А.С. Формирование компетенций, предусмотренных профессиональным циклом, при помощи задач прикладного характера. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16 Бородкина Т.А. Обучение студентов с ярко выраженными стилевыми особенностями восприятия работе с учебными текстами по теории вероятностей в рамках реализации системно-деятельностного подхода . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 Веретенникова Л.К. Формирование профессиональных компетенций бакалавров в условиях новой образовательной парадигмы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27 Абдикаримова А.Б. Общие цели обучения математике в средних профессиональных учебных заведениях . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31 Абрамовских Н.В., Новая Э.М. К вопросу формирования социальной ответственности у студентов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37 Ипполитова Н.В., Стерхова Н.С. Эстетическое воспитание в системе профессиональной подготовки студентов педагогического вуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41 Андреева Т.В. Дизайнерская подготовка в системе повышения квалификации учителей технологии Рязанской области . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45 Гасанова Л.Х. Педагогическая культурология и ее роль в современной музыкальной педагогике. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53 Образование и музыка Миронова Н.Н. Преподавание музыкальной полистилистики ХХ века в музыкальных вузах и на музыкальных факультетах педагогических вузов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60 Никитина Е.Н. Резервы совершенствования хормейстерской подготовки педагога-музыканта на основе рефлексивной деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65 Радынова О.П. Инновационные процессы в музыкальном образовании дошкольников . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Дефектология Перова М.Н., Яковлева И.М. Современная система подготовки специалистов для работы с детьми, имеющими нарушения развития . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76 Туджанова К.И. Методологические основы проектно-исследовательской деятельности в обучении лиц с нарушениями слуха. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82 Степанова О.Н., Шипенко А.А. Образовательная среда водно-спортивного центра инвалидов по зрению: основные компоненты и их характеристика . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91 2 / 2013 Преподаватель XXВЕК 1
Стр.2
СОДЕРЖАНИЕ Педагогическая наука – школе Никитенко З.Н. Методологические основы построения методической системы овладения иностранным языком на начальной ступени иноязычного образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99 Цыбина Ю.Ю. Метафора как средство решения образовательных задач в педагогическом дискурсе учителя иноязычного дошкольного образования: методический аспект. . . . . . . . . . . . . .107 Соловьева Ф.Е. Этика гуманизма в системе уроков литературы 5 класса . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112 Леонтович А.В. Построение образовательной среды для реализации исследовательской деятельности учащихся . . . . . . . . . . . . . . .123 Абрамовских Н.В., Гизатова И.А. Особенности методики формирования ценностного отношения старшеклассников к педагогической деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131 Бариушанов Номин. Современные проблемы модернизации школьного образования в Монголии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136 ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ Винокуров Н.И. К концепции развития археологического образования в России . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139 Джига Н.Д. Акмеология созидания продуктивного субъекта образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149 Ковалев А.А. Методология академического художественнопедагогического образования (мировоззренческий аспект) . . . . . . . . . . . . . . . .157 ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ Левушкина О.Н. Методика проведения урока лингвокультурологической характеристики текста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166 Крамская Т.Н. Функционально-коммуникативные типы текстов на уроках русского языка и развития речи. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .179 2 Кисуркин В.В. Современные тенденции в сфере обучения деловому английскому языку. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185 Тарусина С.А. Сущность билингвального обучения специалистов таможенной службы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191 Лю Цянь. Проблема классификации грамматических ошибок в речи китайских студентов-филологов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .195 ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ Физика и математика Гумирова В.Н., Разумовская И.В., Апель П.Ю., Бедин С.А., Баженов С.Л., Абдурашидова Г.С. Методы определения распределения пор по поверхности трековых мембран . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Шилин И.А., Нижников А.И., Александров А.А. О применении программирования к исследованию свойств конечных групп, связанных с нормальностью. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .214 География Макарова К.А. Понятие и сущность экологического туризма на охраняемых природных территориях . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .223 Философия Яшин Б.Л. Об универсальности математики и логики мышления . . . . . . . . . . .229 Преподаватель XXВЕК 2/ 2013
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ Зима В.Н. Онтология материального бытия и проблема времени в философии и науке . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .238 Козарезова О.О. Тринитарное богословие и понятие божественного образа в эстетике византийского исихазма . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250 Вишняков Д.В. Идея нестабильности у И. Пригожина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258 История Соусова Ю.И. Финансовая политика Марии Тюдор (1553–1558 гг.) . . . . . . . . .264 Иерусалимская Е.В. Английский просветитель Г. Болингброк об изучении и пользе истории . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .270 Чертина З.С. Иммиграция в США: уроки истории . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279 Цэнд-Аюуш Батбаяр. Опыт сотрудничества Монголии и Советского Союза в годы Великой Отечественной войны . . . . . . . . . . . . . . . .283 Лингвистика Белик Е.В. Перевод как разновидность межкультурной коммуникации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .289 Иконникова В.А. Классификационные подходы к анализу причин и результатов лексико-семантической вариантности англоязычных юридических терминов с культурным компонентом значения . . . . . . . . . . . . . . .295 Денисова Е.Н. Некоторые особенности просодической реализации современного британского поэтического текста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .303 Ван Ливэнь. Устойчивые сравнения с основаниями «покраснеть» и «побледнеть» (о лице человека). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .306 Ким Хи Ён. Паремии с соматизмом «сердце» в русском и корейском языках. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .312 Шапиева Д.З. Обогащение языковой картины мира при помощи метафоры (на примере политической прессы) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .317 Журналистика Грачева М.О. Телерепортаж как вид журналистского дискурса. . . . . . . . . . . . .325 Славина В.А. О «повестке дня» для политических журналистов . . . . . . . . . . . .331 Литературоведение Ковырзенкова Т.В. Трагедия «подпольной» свободы в повести Ф.М. Достоевского «Записки из подполья» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .336 Йылмаз Мустафа. Антон Чехов и Азиз Несин . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .343 Экономика и социология Матросов С.В. Реформирование деятельности рейтинговых агентств в США. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .349 Мельников Д.А. Экзистенциальное измерение социальной работы и этика выбора. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .353 Власюк Г.В. Конкурентоспособность: социологический поход. . . . . . . . . . . . . .364 Томбу Д.В. Политические дискурсы общества потребления . . . . . . . . . . . . . . .375 Культурология Набилкина Л.Н. Культурологический образ Москвы: дегуманизированный и гуманистический. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .387 Сведения об авторах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .395 3 2 / 2013 Преподаватель XXВЕК
Стр.4
CONTENTS ANNIVESARY To Ludmila Alexandrovna Trubina – Scientist, Teacher, Manager . . . . . . . . . . . . . . . . .7 SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES Modern Educational Issues Kirillov A.G. Conditions for Effective Use of Information Technologies in the University Management . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12 Educational Topics and Techniques Aslanov R.M., Bezruchko A.S. Formation of Competence Provided for by the Professional Cycle with the Help of Applied Nature Problems . . . . . . . . . . .16 Borodkina T.A. Training of Students with Pronounced Style Features of Perception to Work with Educational Texts on Probability Theory within the Systemic and Activity Approach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 Veretennikova L.K. The Formation of Professional Competence of Bachelors within New Educational Paradigm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27 Abdicarimova A.B. General Purpose of Teaching Mathematics in Secondary Professional Educational Institutions. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31 Abramovskikh N.V., Novaya E.M. To the Question of Forming Social Responsibility among Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37 Ippolitova N.V., Sterkhova N.S. Aesthetic Education as a Part of Future Teachers’ Professional Training System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41 Andreeva T.V. Design Training within the System of Improving Professional Skills of Teachers of Technology of the Ryazan region . . . . . . . . . . . . . .45 Hasanova L.H. Culturological Approach to Modern Music Pedagogy. . . . . . . . . . . . .53 Education and Music Mironova N.N. Teaching of XX Century Musical Polistylystics in Music Universities and Music Departments of Pedagogical Universities . . . . . . . . .60 Nikitina E.N. Reflexion-based Perfection Sources of Music Teacher Chorus Conducting Training . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65 4 Radynova O.P. Innovation Processes in Music Education of Preschool Children . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Defectology Perova M.N., Yakovleva I.M. Modern System of Preparation of Experts for Work with Children Having Infringements of Development . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76 Tudzhanova K.I. Methodological Foundations of Design Research in the Training of People with Hearing Impairment . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82 Stepanova O.N., Shipenko A.A. Educational Environment of the Water and Sports Center for Visually Impaired: Main Components and their Characteristics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91 Pedagogy Science to School Nikitenko Z.N. Methodical Basis for the Foreign Language Acquisition Structure in Educational System Formation for the Primary School. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99 Tsibina Yu.Yu. Metaphor as a Means for Solving Educational Tasks in the Pedagogical Discourse of Foreign Languages Preschool Children Teacher: Methodical Aspect . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .107 Solovyova F.E. The Ethic of Humanism in the System of Literature Lessons of 5th Form . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112 Преподаватель XXВЕК 2/ 2013
Стр.5
CONTENTS Leontovich A.V. Creating the Educational Environment for the Realization of Schoolchildren’s Research Activity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123 Abramovskikh N.V., Gizatova I.A. Method of Forming Responsible Attitude of Senior School Pupils to Teaching . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131 Bariushanov N. Current Reform Issues of General Educational School in Mongolia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136 PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION Vinokurov N.I. To the Concept of Archaeological Education and its Development in Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139 Jyha N.D. Akmeology of Creation a Productive Subject of Education. . . . . . . . . . . .149 Kovalyev A.A. Methodology of the Academic Artistic and Pedagogical Education (The Philosophical Aspect). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157 LANGUAGE AND EDUCATION Levushkina O.N. The Methodology of the Linguistic and Cultural Characteristics of the Text at the Lesson . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166 Kramskaya T.N. Types of Text Fragments at the Lessons of Russian Language and Speech Development . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .179 Kisurkin V.V. Modern Trends in Teaching Business English. . . . . . . . . . . . . . . . . . .185 Tarusina S.A. The Essence of Bilingual Training for Customs Officers . . . . . . . . . .191 Liu Qian. The Problem of Classification of Grammar Mistakes in the Speech of Chinese Students-Philologists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .195 FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS Physics and Mathematics Gumirova V.N., Razumovskaya I. V., Apel P.Yu., Bedin S.A., Bazhenov S.L., Abdurashidova G.S. Methods for Determination of Pore Distribution on the Surface of the Track Membranes . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Shilin I.А., Nizhnikov A.I., Aleksandrov A.A. On the Application of Programming to the Study of Properties of the Finite Groups Associated with the Normalcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .214 Geography Makarova K.A. The Concept and Entity of Ecological Tourism within the Protected Natural Area . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .223 Philosophy Yashin B.L. On the Universality of Mathematics and Logic Thinking . . . . . . . . . . . .229 Zima V.N. Ontology of Material Existence and the Problem of Time in Philosophy and Science . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .238 Kozarezova O.O. Trinitarian Theology and the Concept of the Divine Image in the Aesthetics of the Byzantine Hesychasm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250 Vishnyakov D.V. I. Prigozhin’s Idea of Instability . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258 History Sousova Yu.I. Financial policy of Mary Tudor (1553–1558) . . . . . . . . . . . . . . . . . . .264 Jerusalimskaya E.V. English Educator G. Bolingbroke on the Study and Use of History . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .270 Chertina Z.S. Immigration to the USA: Lessons of History . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279 Tsend-Ayush Batbayar. Experience of Cooperation between Mongolia and the Soviet Union During the Great Patriotic War . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .283 2 / 2013 Преподаватель XXВЕК 5
Стр.6
CONTENTS Linguistics Belik E.V. Translation as a Type of Cross-Cultural Communication . . . . . . . . . . . . .289 Ikonnikova V. A. Classification Approaches to the Analysis of Reasons and Results of Lexical and Semantic Varians of English Legal Terms with the Cultural Components of Meaning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .295 Denisova E.N. Prosodic Features of Contemporary British Poetic Text . . . . . . . . . .303 Wang Liwen. Сommon Similes with the Grounds “Blush” and “Pale” (of a Human Face). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .306 Kim Hee Youn. Paroemia with the Somatizm “Heart” in Russian and Korean Languages . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .312 Shapieva D.Z. Development of the Language Picture of the World by Means of Metaphor (on the Examples of Political Journalism) . . . . . . . . . . . . . . .317 Journalism Gracheva M.O. The Report as a Type of Journalistic Discourse . . . . . . . . . . . . . . .325 Slavina V.A. On the Agenda for Political Journalists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .331 Philology Kovyrzenkova T.V. The Tragedy of “Underground” Freedom in F.M. Dostoevsky’s Story “Notes from Underground”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .336 Mustafa Yilmaz. Anton Chekhov and Aziz Nesin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .343 Economy and Sociology Matrosov S.V. Reform of the Credit Rating Agencies in the USA. . . . . . . . . . . . . . .349 Melnikov D.A. Existential Dimension of Social Work and Ethics of Choice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .353 Vlasyuk G.V. Sociological Approach to Competitiveness . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .364 Tombu D.V. Political Discourses of the Consumer Society . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .375 Culturology 6 Nabilkina L.N. The Culturological Image of Moscow: Humanistic and Dehumanized. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .387 Information about the authors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .395 Преподаватель XXВЕК 2/ 2013
Стр.7
СОДЕРЖАНИЕ ЮБИЛЕЙ Людмиле Александровне Трубиной – ученому, педагогу, руководителю… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7 НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ Актуальные проблемы образования Кириллов А.Г. Условия эффективного применения информационных технологий в управлении вузом . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12 Содержание и технологии образования Асланов Р.М., Безручко А.С. Формирование компетенций, предусмотренных профессиональным циклом, при помощи задач прикладного характера. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16 Бородкина Т.А. Обучение студентов с ярко выраженными стилевыми особенностями восприятия работе с учебными текстами по теории вероятностей в рамках реализации системно-деятельностного подхода . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 Веретенникова Л.К. Формирование профессиональных компетенций бакалавров в условиях новой образовательной парадигмы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27 Абдикаримова А.Б. Общие цели обучения математике в средних профессиональных учебных заведениях . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31 Абрамовских Н.В., Новая Э.М. К вопросу формирования социальной ответственности у студентов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37 Ипполитова Н.В., Стерхова Н.С. Эстетическое воспитание в системе профессиональной подготовки студентов педагогического вуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41 Андреева Т.В. Дизайнерская подготовка в системе повышения квалификации учителей технологии Рязанской области . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45 Гасанова Л.Х. Педагогическая культурология и ее роль в современной музыкальной педагогике. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53 Образование и музыка Миронова Н.Н. Преподавание музыкальной полистилистики ХХ века в музыкальных вузах и на музыкальных факультетах педагогических вузов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60 Никитина Е.Н. Резервы совершенствования хормейстерской подготовки педагога-музыканта на основе рефлексивной деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65 Радынова О.П. Инновационные процессы в музыкальном образовании дошкольников . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Дефектология Перова М.Н., Яковлева И.М. Современная система подготовки специалистов для работы с детьми, имеющими нарушения развития . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76 Туджанова К.И. Методологические основы проектно-исследовательской деятельности в обучении лиц с нарушениями слуха. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82 Степанова О.Н., Шипенко А.А. Образовательная среда водно-спортивного центра инвалидов по зрению: основные компоненты и их характеристика . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91 2 / 2013 Преподаватель XXВЕК 201
Стр.203
СОДЕРЖАНИЕ Педагогическая наука – школе Никитенко З.Н. Методологические основы построения методической системы овладения иностранным языком на начальной ступени иноязычного образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99 Цыбина Ю.Ю. Метафора как средство решения образовательных задач в педагогическом дискурсе учителя иноязычного дошкольного образования: методический аспект. . . . . . . . . . . . . .107 Соловьева Ф.Е. Этика гуманизма в системе уроков литературы 5 класса . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112 Леонтович А.В. Построение образовательной среды для реализации исследовательской деятельности учащихся . . . . . . . . . . . . . . .123 Абрамовских Н.В., Гизатова И.А. Особенности методики формирования ценностного отношения старшеклассников к педагогической деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131 Бариушанов Номин. Современные проблемы модернизации школьного образования в Монголии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136 ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ Винокуров Н.И. К концепции развития археологического образования в России . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139 Джига Н.Д. Акмеология созидания продуктивного субъекта образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149 Ковалев А.А. Методология академического художественнопедагогического образования (мировоззренческий аспект) . . . . . . . . . . . . . . . .157 ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ Левушкина О.Н. Методика проведения урока лингвокультурологической характеристики текста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166 Крамская Т.Н. Функционально-коммуникативные типы текстов на уроках русского языка и развития речи. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .179 202 Кисуркин В.В. Современные тенденции в сфере обучения деловому английскому языку. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185 Тарусина С.А. Сущность билингвального обучения специалистов таможенной службы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191 Лю Цянь. Проблема классификации грамматических ошибок в речи китайских студентов-филологов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .195 ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ Физика и математика Гумирова В.Н., Разумовская И.В., Апель П.Ю., Бедин С.А., Баженов С.Л., Абдурашидова Г.С. Методы определения распределения пор по поверхности трековых мембран . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Шилин И.А., Нижников А.И., Александров А.А. О применении программирования к исследованию свойств конечных групп, связанных с нормальностью. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .214 География Макарова К.А. Понятие и сущность экологического туризма на охраняемых природных территориях . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .223 Философия Яшин Б.Л. Об универсальности математики и логики мышления . . . . . . . . . . .229 Преподаватель XXВЕК 2/ 2013
Стр.204
СОДЕРЖАНИЕ Зима В.Н. Онтология материального бытия и проблема времени в философии и науке . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .238 Козарезова О.О. Тринитарное богословие и понятие божественного образа в эстетике византийского исихазма . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250 Вишняков Д.В. Идея нестабильности у И. Пригожина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258 История Соусова Ю.И. Финансовая политика Марии Тюдор (1553–1558 гг.) . . . . . . . . .264 Иерусалимская Е.В. Английский просветитель Г. Болингброк об изучении и пользе истории . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .270 Чертина З.С. Иммиграция в США: уроки истории . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279 Цэнд-Аюуш Батбаяр. Опыт сотрудничества Монголии и Советского Союза в годы Великой Отечественной войны . . . . . . . . . . . . . . . .283 Лингвистика Белик Е.В. Перевод как разновидность межкультурной коммуникации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .289 Иконникова В.А. Классификационные подходы к анализу причин и результатов лексико-семантической вариантности англоязычных юридических терминов с культурным компонентом значения . . . . . . . . . . . . . . .295 Денисова Е.Н. Некоторые особенности просодической реализации современного британского поэтического текста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .303 Ван Ливэнь. Устойчивые сравнения с основаниями «покраснеть» и «побледнеть» (о лице человека). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .306 Ким Хи Ён. Паремии с соматизмом «сердце» в русском и корейском языках. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .312 Шапиева Д.З. Обогащение языковой картины мира при помощи метафоры (на примере политической прессы) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .317 Журналистика Грачева М.О. Телерепортаж как вид журналистского дискурса. . . . . . . . . . . . .325 Славина В.А. О «повестке дня» для политических журналистов . . . . . . . . . . . .331 Литературоведение Ковырзенкова Т.В. Трагедия «подпольной» свободы в повести Ф.М. Достоевского «Записки из подполья» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .336 Йылмаз Мустафа. Антон Чехов и Азиз Несин . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .343 Экономика и социология Матросов С.В. Реформирование деятельности рейтинговых агентств в США. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .349 Мельников Д.А. Экзистенциальное измерение социальной работы и этика выбора. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .353 Власюк Г.В. Конкурентоспособность: социологический поход. . . . . . . . . . . . . .364 Томбу Д.В. Политические дискурсы общества потребления . . . . . . . . . . . . . . .375 Культурология Набилкина Л.Н. Культурологический образ Москвы: дегуманизированный и гуманистический. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .387 Сведения об авторах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .395 203 2 / 2013 Преподаватель XXВЕК
Стр.205
CONTENTS ANNIVESARY To Ludmila Alexandrovna Trubina – Scientist, Teacher, Manager . . . . . . . . . . . . . . . . .7 SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES Modern Educational Issues Kirillov A.G. Conditions for Effective Use of Information Technologies in the University Management . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12 Educational Topics and Techniques Aslanov R.M., Bezruchko A.S. Formation of Competence Provided for by the Professional Cycle with the Help of Applied Nature Problems . . . . . . . . . . .16 Borodkina T.A. Training of Students with Pronounced Style Features of Perception to Work with Educational Texts on Probability Theory within the Systemic and Activity Approach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 Veretennikova L.K. The Formation of Professional Competence of Bachelors within New Educational Paradigm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27 Abdicarimova A.B. General Purpose of Teaching Mathematics in Secondary Professional Educational Institutions. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31 Abramovskikh N.V., Novaya E.M. To the Question of Forming Social Responsibility among Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37 Ippolitova N.V., Sterkhova N.S. Aesthetic Education as a Part of Future Teachers’ Professional Training System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41 Andreeva T.V. Design Training within the System of Improving Professional Skills of Teachers of Technology of the Ryazan region . . . . . . . . . . . . . .45 Hasanova L.H. Culturological Approach to Modern Music Pedagogy. . . . . . . . . . . . .53 Education and Music Mironova N.N. Teaching of XX Century Musical Polistylystics in Music Universities and Music Departments of Pedagogical Universities . . . . . . . . .60 Nikitina E.N. Reflexion-based Perfection Sources of Music Teacher Chorus Conducting Training . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65 204 Radynova O.P. Innovation Processes in Music Education of Preschool Children . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Defectology Perova M.N., Yakovleva I.M. Modern System of Preparation of Experts for Work with Children Having Infringements of Development . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76 Tudzhanova K.I. Methodological Foundations of Design Research in the Training of People with Hearing Impairment . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82 Stepanova O.N., Shipenko A.A. Educational Environment of the Water and Sports Center for Visually Impaired: Main Components and their Characteristics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91 Pedagogy Science to School Nikitenko Z.N. Methodical Basis for the Foreign Language Acquisition Structure in Educational System Formation for the Primary School. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99 Tsibina Yu.Yu. Metaphor as a Means for Solving Educational Tasks in the Pedagogical Discourse of Foreign Languages Preschool Children Teacher: Methodical Aspect . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .107 Solovyova F.E. The Ethic of Humanism in the System of Literature Lessons of 5th Form . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112 Преподаватель XXВЕК 2/ 2013
Стр.206
CONTENTS Leontovich A.V. Creating the Educational Environment for the Realization of Schoolchildren’s Research Activity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123 Abramovskikh N.V., Gizatova I.A. Method of Forming Responsible Attitude of Senior School Pupils to Teaching . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131 Bariushanov N. Current Reform Issues of General Educational School in Mongolia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136 PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION Vinokurov N.I. To the Concept of Archaeological Education and its Development in Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139 Jyha N.D. Akmeology of Creation a Productive Subject of Education. . . . . . . . . . . .149 Kovalyev A.A. Methodology of the Academic Artistic and Pedagogical Education (The Philosophical Aspect). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157 LANGUAGE AND EDUCATION Levushkina O.N. The Methodology of the Linguistic and Cultural Characteristics of the Text at the Lesson . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166 Kramskaya T.N. Types of Text Fragments at the Lessons of Russian Language and Speech Development . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .179 Kisurkin V.V. Modern Trends in Teaching Business English. . . . . . . . . . . . . . . . . . .185 Tarusina S.A. The Essence of Bilingual Training for Customs Officers . . . . . . . . . .191 Liu Qian. The Problem of Classification of Grammar Mistakes in the Speech of Chinese Students-Philologists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .195 FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS Physics and Mathematics Gumirova V.N., Razumovskaya I. V., Apel P.Yu., Bedin S.A., Bazhenov S.L., Abdurashidova G.S. Methods for Determination of Pore Distribution on the Surface of the Track Membranes . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Shilin I.А., Nizhnikov A.I., Aleksandrov A.A. On the Application of Programming to the Study of Properties of the Finite Groups Associated with the Normalcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .214 Geography Makarova K.A. The Concept and Entity of Ecological Tourism within the Protected Natural Area . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .223 Philosophy Yashin B.L. On the Universality of Mathematics and Logic Thinking . . . . . . . . . . . .229 Zima V.N. Ontology of Material Existence and the Problem of Time in Philosophy and Science . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .238 Kozarezova O.O. Trinitarian Theology and the Concept of the Divine Image in the Aesthetics of the Byzantine Hesychasm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250 Vishnyakov D.V. I. Prigozhin’s Idea of Instability . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258 History Sousova Yu.I. Financial policy of Mary Tudor (1553–1558) . . . . . . . . . . . . . . . . . . .264 Jerusalimskaya E.V. English Educator G. Bolingbroke on the Study and Use of History . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .270 Chertina Z.S. Immigration to the USA: Lessons of History . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279 Tsend-Ayush Batbayar. Experience of Cooperation between Mongolia and the Soviet Union During the Great Patriotic War . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .283 2 / 2013 Преподаватель XXВЕК 205
Стр.207
CONTENTS Linguistics Belik E.V. Translation as a Type of Cross-Cultural Communication . . . . . . . . . . . . .289 Ikonnikova V. A. Classification Approaches to the Analysis of Reasons and Results of Lexical and Semantic Varians of English Legal Terms with the Cultural Components of Meaning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .295 Denisova E.N. Prosodic Features of Contemporary British Poetic Text . . . . . . . . . .303 Wang Liwen. Сommon Similes with the Grounds “Blush” and “Pale” (of a Human Face). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .306 Kim Hee Youn. Paroemia with the Somatizm “Heart” in Russian and Korean Languages . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .312 Shapieva D.Z. Development of the Language Picture of the World by Means of Metaphor (on the Examples of Political Journalism) . . . . . . . . . . . . . . .317 Journalism Gracheva M.O. The Report as a Type of Journalistic Discourse . . . . . . . . . . . . . . .325 Slavina V.A. On the Agenda for Political Journalists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .331 Philology Kovyrzenkova T.V. The Tragedy of “Underground” Freedom in F.M. Dostoevsky’s Story “Notes from Underground”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .336 Mustafa Yilmaz. Anton Chekhov and Aziz Nesin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .343 Economy and Sociology Matrosov S.V. Reform of the Credit Rating Agencies in the USA. . . . . . . . . . . . . . .349 Melnikov D.A. Existential Dimension of Social Work and Ethics of Choice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .353 Vlasyuk G.V. Sociological Approach to Competitiveness . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .364 Tombu D.V. Political Discourses of the Consumer Society . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .375 Culturology 206 Nabilkina L.N. The Culturological Image of Moscow: Humanistic and Dehumanized. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .387 Information about the authors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .395 Преподаватель XXВЕК 2/ 2013
Стр.208

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически
.
.