Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 611269)
Контекстум
Преподаватель XXI век

Преподаватель XXI век №2 2011 (400,00 руб.)

0   0
Страниц386
ID652924
Аннотация«Преподаватель XXI век» – общероссийский журнал о мире образования, входящий в перечень ведущих рецензируемых научных журналов, включенных Высшей аттестационной комиссией Министерства образования и науки Российской Федерации в список изданий, рекомендуемых для опубликования основных научных результатов диссертаций на соискание ученой степени доктора и кандидата наук. Целевая аудитория журнала: профессорско-преподавательский состав вузов; академические работники и эксперты в области высшего образования; докторанты, аспиранты и магистранты российских и зарубежных университетов и научно-образовательных учреждений
Преподаватель XXI век .— Москва : МПГУ .— 2011 .— №2 .— 386 с. — URL: https://rucont.ru/efd/652924 (дата обращения: 13.05.2025)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Преподаватель_XXI_век_№2_2011.pdf
Стр.2
Стр.3
Стр.4
Стр.5
Стр.6
Стр.7
Стр.195
Стр.196
Стр.197
Стр.198
Стр.199
Стр.200
Преподаватель_XXI_век_№2_2011.pdf
СОДЕРЖАНИЕ НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ Инновационные процессы в образовании Горбунова Т. В. Дифференцированная деятельность студентов как системообразующий фактор управления качеством профессионального обучения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7 Беспалова В. В., Муравьева Г. Е. Разработка технологии проектирования образовательного процесса в вузе на основе компетентностного подхода . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16 Беловолова Е. А., Гончар Е. А. Профессиональные компетенции будущих учителей в области географического образования: сущность, специфика, технология формирования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20 Актуальные проблемы образования Ходжаниязов С. У., Шихова Х. И. Роль международного сотрудничества в совершенствовании педагогических условий деятельности информационно-ресурсного центра университета . . . . . . . . . . . . .29 Коньков Е. В. Использование дистанционных образовательных технологий для реализации личностно-ориентированного обучения в соответствии со стандартами второго поколения. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38 Соловьева Н. М. Дистанционные образовательные технологии в организации педагогической практики студентов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44 Сидорова Е. Э. Психолого-педагогические основы самообразовательной деятельности студентов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50 Попова Л. В. Педагогическое обеспечение процесса формирования готовности студентов к реализации функций старшего воспитателя . . . . . . . . . .56 Содержание и технологии образования Григорьева Л. И. Система экологического образования и воспитания в контексте «модели обратных связей» А. С. Саввинова. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64 Ядрихинская Л. С. Воспитание культуры межнационального общения в образовательной практике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Кузьменко Г. А. Мотивационно-ценностный компонент в структуре проявления и развития интеллектуальных способностей подростков-спортсменов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76 Ишбулдина И. В., Конеева Е. В. Исследование отношения арбитров по баскетболу к профессиональной деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Буяндэлгэр Одгэрэл. Взаимосвязь характерологических особенностей и эффективности учебной деятельности монгольских студентов . . . . . . . . . . . . .94 Чулуунбат Должинсурэн. Монгольские традиции физического воспитания детей. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101 Шэнь Фанфан. Проблема методов в музыкально-исполнительском обучении. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104 Безбородова Л. А., Просандеева И. В. Театральное искусство как средство эстетического воспитания младших школьников . . . . . . . . . . . . . .111 Образование и художественное творчество Голуб А. А. Интерактивное обучение и творчество в художественной педагогике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120 Баранчеева Л. А. Некоторые особенности подготовки студентов художественно-графического факультета по художественной обработке металла . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125 2 / 2011 Преподаватель XXВЕК 1
Стр.2
СОДЕРЖАНИЕ Блохина Н. В. Формирование колористического видения у учащихся детской художественной школы. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130 Коррекционная педагогика Речицкий И. В., Файтарон М. Динамика процесса активизации слуховой функции . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136 Силантьева С. Н. Формирование структурно-семантического анализа предложений у старших дошкольников с общим недоразвитием речи. . . . . . . .145 Пятибратова Н. В. Полисенсорная комбинаторная методика обучения чтению старших дошкольников с общим недоразвитием речи . . . . . . . . . . . . . .150 ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ Качалов Д. В. Рефлексивно-педагогические приемы как средство формирования педагогической культуры будущих учителей . . . . . . . . . . . . . . . .155 Готовцева Н. Г., Николаев Е. В. Особенности ценностных ориентаций будущих педагогов в вузе. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .161 Теряева О. А. Выбор идеала и предпочтения современной учащейся молодежью. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166 ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ Ларионова Д. Г. Номинативное поле концепта «родина» как модель организации лексики в учебных целях . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171 Болдова T. A. Организация учебной деятельности студентов языковых вузов, опосредованной использованием интернет-технологий . . . . . . . . . . . . . .176 ПСИХОЛОГИЯ И ОБРАЗОВАНИЕ Морозюк С. Н., Смолева Т. О. Детско-родительский тренинг как интегративный метод преодоления психологического неблагополучия ребенка. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185 ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ 2 Физико-математические науки Безручко А. С. История возникновения и развития метода изоклин и метода Эйлера для решения дифференциальных уравнений . . . . . . . . . . . . .199 Муслимов Ю. Ш., Рустанов А. Р. Тождества на тензор конгармонической кривизны косимплектических многообразий. . . . . . . . . . . . .206 Географические науки Аль Обайди Халид Хасун Джасим. Проект Юго-Восточной Анатолии и перспективы экономического развития Турции . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .214 Философские науки Зима В. Н. Некоторые аспекты представления вечности в античной и раннесредневековой философии в контексте современных проблем онтологии и философии науки. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .219 Исторические науки Горохова А. В. Роль дивинации в общественно-политической жизни Греции (VIII–IV вв. до н.э.) и Рима (V в. до н.э.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .231 Лысенкова А. А. Духовная культура населения европейского Боспора I–III вв. по данным росписи каменных склепов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .238 Преподаватель XXВЕК 2/ 2011
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ Баутина Н. П. Правительство герцога Веллингтона и Июльская революция 1830 г. во Франции . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .242 Ибятов Ф. М. Этнологические аспекты грузино-осетинского конфликта . . . . .248 Стерин Е. Ф. Израильские арабы на выборах 1999 г. в преддверии второй палестинской Интифады «Аль-Акса» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .255 Березкина А. В. Саудовско-американское сотрудничество в военной сфере . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .262 Горохов С. А. Роль индуизма в общественно-политической жизни Индии. . . .266 Матвиенко В. В. Положение концернов в социально-экономической жизни современной Индии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .273 Филологические науки Позднякова А. А. Проблемы языка в аспекте глобализации . . . . . . . . . . . . . . .277 Дурягина И. А. К вопросу о методах лингвистической географии в истории французского языка (на материале нормандских рукописей) . . . . . .284 Горбунов М. В. На пересечении языка и культуры: имена собственные. . . . . .291 Казюлина М. А. Репрезентация лексемы Power в политическом медиадискурсе (на примере издания The Economist) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .295 Петров А. Н. Лексические подсистемы игровых сообществ как социолекты . .299 Сомова А. Е. Функционирование обращения в жанре спортивного телерепортажа. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .305 Первезенцева О. А. Задачи исследования восприятия речи на современном этапе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .310 Парастаев Г. Н. Реалия «великая депрессия» и ее репрезентация в речах Барака Обамы (на примере публичных выступлений президента США). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .318 Киреева Н. В. Трансформация жанра автобиографии американскими писателями-постмодернистами . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324 Психологические науки Елисеева О. О. Профессиональный имидж психолога-консультанта. . . . . . . . .331 Культурология Баженов В. М. Технологическая культура как исторический тип культуры. . . .336 Искусствоведение Сергеева Д. В. Антиномичность в истории музыки: ранние проявления. . . . . .341 Цориева И. Т. Тенденции развития изобразительного искусства Северной Осетии в социально-политическом контексте середины 1940-х – 1950-х гг. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .350 Социологические науки Васильев И. А. Совершенствование ключевых компетенций учителей как фактор эффективности учебно-воспитательного процесса (социологический аспект). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .357 Сидорова А. Е. Социально-управленческие механизмы формирования социальной стабильности современного общества . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .366 Яковлева М. А. Местное самоуправление как институт гражданского общества . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .372 Сведения об авторах. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .376 2 / 2011 Преподаватель XXВЕК 3
Стр.4
CONTENTS SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES Innovational Processes in Education Gorbunova T. V. Differentiated Students’ Learning as a System-Forming Factor of Professional Training Quality Management . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7 Bespalova V. V., Muravyeva G. E. Developing University Educational Process Design Technology on the Basis of the Competency Approach. . . . . . . . . . .16 Belovolova Е. А., Gonchar Е. А. Future Geography Teachers’ Professional Competencies: Essence, Specific Features, Development Technology . . . . . . . . . . . .20 Modern Educational Issues Hodzhaniyazov S. U., Shikhova K. I. The role of International Cooperation in Perfecting Pedagogical Conditions of the University Information Resource Center Functioning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29 Konkov E. V. Using Distance Learning Technologies in Implementing Individually-oriented Teaching in Accordance with the Second-Generation Standards . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38 Solovieva N. M. Distance Learning Technologies in Organizing Student Practice Teaching . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44 Sidorova E. E. Psychological and Pedagogical Foundations of Students’ Self-Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50 Popova L. V. Pedagogical Support in Developing Students’ Readiness to Implement Senior Kindergarten Teacher Functions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56 Educational Topics and Techniques Grigorieva L. I. Environmental Education System in the Framework of A. S. Savvinov’s “reflexive model”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64 Yadrikhinskaya L. S. Developing International Communication Culture in Secondary School Teaching . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Kuzmenko G. A. Motivation and Value Component in Teenage Sportsmen Intellectual Abilities Development Structure. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76 4 Ishbuldina I. V., Koneeva E. V. Study on Basketball Referees’ Attitude to Their Professional Work . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Buyandelger Odgerel. Interrelation of Mongolian Students’ Characteristic Features and Learning Efficiency . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94 Chulunbat Dolzhinsuren. Mongolian Tradition in Children’s Physical Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101 Shen Fangfang. The problem of Methods in a Musical Performance Training . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104 Bezborodova L. A., Prosandeyeva I. V. Theatrical Art as a Means of Primary Schoolchildren Aesthetic Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111 Education and Art Creativity Golub A. A. Interactive Learning and Creative Work in Art Education . . . . . . . . . . .120 Barancheeva L. A. Some Peculiarities of Training Art Students in Art Metal Work. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125 Blokhina N. V. Developing Art School Children’s Color Seeing . . . . . . . . . . . . . . . .130 Correctional Pedagogy Faitaron M., Rechitsky I. V. Dynamics of the Hearing Function Activization Process. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136 Silantieva S. N. Developing Structural and Semantic Sentence Analysis Преподаватель XXВЕК 2/ 2011
Стр.5
CONTENTS of Older Preschoolers with General Speech Underdevelopment . . . . . . . . . . . . . . . .145 Pyatibratova N. V. Poly-sensory Combinatory Method for Teaching Reading to Older Preschoolers with General Speech Underdevelopment . . . . . . . . . . . . . . . .150 PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION Kachalov D. V. Reflective and Pedagogical Techniques as a Means of Developing Future Teachers’ Pedagogical Culture . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .155 Gotovtseva N. G., Nikolaev E. V. Peculiarities of Teacher Training Students’ Values . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .161 Teryaeva O. A. Modern Students’ Choice of Their Ideals and Preferences . . . . . . .166 LANGUAGE AND EDUCATION Larionova D. G. Nominative Field of the ‘Homeland’ Concept as a Model of Organizing Vocabulary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171 Boldova T. A. Foreign Language Students Teaching Organization Using Internet Technologies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .176 PSYCHOLOGY AND EDUCATION Morozuk S. N., Smoleva T. O. Child-Parent Training as an Integrative Method of Overcoming Children’s Psychological Problems . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185 FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS Physics and Mathematics Bezruchko A. S. History of Emergence and Development of the Method of Isoclines and Euler’s Method for Solving Differential Equations . . . . . . . . . . . . . . .199 Muslimov U. S., Rustanov A. R. Some Identities For the Conharmoniсal Curvature Tensor of Cosymplectic Manifold . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .206 Geography Al Obaidi Khalid Hasoun Jasim. South-Eeast Anatolia Project and Turkey Economic Development Prospects. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .214 Philosophy Zima V. N. Some Aspects of Representing Eternity in the Philosophy of Antiquity and the Early Middle Ages in the Context of Modern Problems of Ontology and Philosophy of Science . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .219 History Gorokhova A. V. Role of Divination in the Social and Political Life of Greece (8th–4th c BC) and Rome (5th c BC) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .231 Lysenkova A. A. Spiritual Culture of European Bosporus in the 1st-3rd c AD Based On the Stone Crypts Paintings . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .238 Bautina N. P. The Duke of Wellington’s Government and the July Revolution of 1830 in France. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .242 Ibyatov F. M. Ethnological Aspects of the Georgia and Osetia Conflict . . . . . . . . . .248 Sterin E. F. Israeli Arabs in the 1999 Elections on the Eve of the Second Palestinian Intifada “Al-Aqsa” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .255 Beryozkina A. V. Saudi-American Military Cooperation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .262 Gorokhov S. A. Role of Hinduism in Social and Political Life of India . . . . . . . . . . .266 Matvienko V. V. Position of Concerns in the Social and Economic Life of Modern India . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .273 2 / 2011 Преподаватель XXВЕК 5
Стр.6
CONTENTS Philology Pozdnyakova A. A. Language Issues Arising From Globalization . . . . . . . . . . . . . .277 Duriagina I. A. On the Issue of Linguistic Geography Methods in the History of the French Language (based on Norman scripts) . . . . . . . . . . . . . .284 Gorbunov M. V. Language and Culture Overlap: Proper Names . . . . . . . . . . . . . . .291 Kazulina M. А. Representation of the Word Power in the Political Media Discourse (on the basis of The Economist newspaper) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .295 Petrov A. N. Lexical Subsystems of Gamers’ Communities as Sociolects . . . . . . . .299 Somova А. Е. Address in Running TV Sports Commentary . . . . . . . . . . . . . . . . . . .305 Pervezentseva O. A. Objectives in Research of Speech Perception at the Present Time . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .310 Parastaev G. N. “Great Depression” Realia and Its Representation in Barack Obama’s Speeches (based on USA President’s public speeches) . . . . . .318 Kireeva N. V. Transformation of the Autobiography Genre by Postmodern American Writers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324 Psychology Eliseyeva O. O. Professional Image of the Psychologist Consultant . . . . . . . . . . . .331 Culturology Bazhenov V. M. Technological Culture as a Historical Type of Culture . . . . . . . . . .336 Study of Art Sergeeva D. V. Antinomicity in the History of Music: Early Manifestations. . . . . . . .341 Tsorieva I. T. Tendencies in Fine Arts Development in North Ossetia in the Social and Political Context From the Middle of the 1940’s to the 1950’s . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .350 Sociology Vasiliev I. A. Improving School Teachers’ Key Competencies as a Factor of Educational Process Efficiency (Sociological Aspect) . . . . . . . . . . . . .357 6 Sidorova A. E. Social Management Mechenisms of Developing Social Stability in the Modern Society . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .366 Yakovleva M. A. Local Government as an Institute of Civil Society . . . . . . . . . . . . .372 Information about the authors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .376 Преподаватель XXВЕК 2/ 2011
Стр.7
СОДЕРЖАНИЕ НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ Инновационные процессы в образовании Горбунова Т. В. Дифференцированная деятельность студентов как системообразующий фактор управления качеством профессионального обучения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7 Беспалова В. В., Муравьева Г. Е. Разработка технологии проектирования образовательного процесса в вузе на основе компетентностного подхода . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16 Беловолова Е. А., Гончар Е. А. Профессиональные компетенции будущих учителей в области географического образования: сущность, специфика, технология формирования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20 Актуальные проблемы образования Ходжаниязов С. У., Шихова Х. И. Роль международного сотрудничества в совершенствовании педагогических условий деятельности информационно-ресурсного центра университета . . . . . . . . . . . . .29 Коньков Е. В. Использование дистанционных образовательных технологий для реализации личностно-ориентированного обучения в соответствии со стандартами второго поколения. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38 Соловьева Н. М. Дистанционные образовательные технологии в организации педагогической практики студентов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44 Сидорова Е. Э. Психолого-педагогические основы самообразовательной деятельности студентов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50 Попова Л. В. Педагогическое обеспечение процесса формирования готовности студентов к реализации функций старшего воспитателя . . . . . . . . . .56 Содержание и технологии образования Григорьева Л. И. Система экологического образования и воспитания в контексте «модели обратных связей» А. С. Саввинова. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64 Ядрихинская Л. С. Воспитание культуры межнационального общения в образовательной практике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Кузьменко Г. А. Мотивационно-ценностный компонент в структуре проявления и развития интеллектуальных способностей подростков-спортсменов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76 Ишбулдина И. В., Конеева Е. В. Исследование отношения арбитров по баскетболу к профессиональной деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Буяндэлгэр Одгэрэл. Взаимосвязь характерологических особенностей и эффективности учебной деятельности монгольских студентов . . . . . . . . . . . . .94 Чулуунбат Должинсурэн. Монгольские традиции физического воспитания детей. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101 Шэнь Фанфан. Проблема методов в музыкально-исполнительском обучении. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104 Безбородова Л. А., Просандеева И. В. Театральное искусство как средство эстетического воспитания младших школьников . . . . . . . . . . . . . .111 Образование и художественное творчество Голуб А. А. Интерактивное обучение и творчество в художественной педагогике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120 Баранчеева Л. А. Некоторые особенности подготовки студентов художественно-графического факультета по художественной обработке металла . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125 2 / 2011 Преподаватель XXВЕК 193
Стр.195
СОДЕРЖАНИЕ Блохина Н. В. Формирование колористического видения у учащихся детской художественной школы. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130 Коррекционная педагогика Речицкий И. В., Файтарон М. Динамика процесса активизации слуховой функции . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136 Силантьева С. Н. Формирование структурно-семантического анализа предложений у старших дошкольников с общим недоразвитием речи. . . . . . . .145 Пятибратова Н. В. Полисенсорная комбинаторная методика обучения чтению старших дошкольников с общим недоразвитием речи . . . . . . . . . . . . . .150 ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ Качалов Д. В. Рефлексивно-педагогические приемы как средство формирования педагогической культуры будущих учителей . . . . . . . . . . . . . . . .155 Готовцева Н. Г., Николаев Е. В. Особенности ценностных ориентаций будущих педагогов в вузе. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .161 Теряева О. А. Выбор идеала и предпочтения современной учащейся молодежью. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166 ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ Ларионова Д. Г. Номинативное поле концепта «родина» как модель организации лексики в учебных целях . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171 Болдова T. A. Организация учебной деятельности студентов языковых вузов, опосредованной использованием интернет-технологий . . . . . . . . . . . . . .176 ПСИХОЛОГИЯ И ОБРАЗОВАНИЕ Морозюк С. Н., Смолева Т. О. Детско-родительский тренинг как интегративный метод преодоления психологического неблагополучия ребенка. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185 ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ 194 Физико-математические науки Безручко А. С. История возникновения и развития метода изоклин и метода Эйлера для решения дифференциальных уравнений . . . . . . . . . . . . .199 Муслимов Ю. Ш., Рустанов А. Р. Тождества на тензор конгармонической кривизны косимплектических многообразий. . . . . . . . . . . . .206 Географические науки Аль Обайди Халид Хасун Джасим. Проект Юго-Восточной Анатолии и перспективы экономического развития Турции . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .214 Философские науки Зима В. Н. Некоторые аспекты представления вечности в античной и раннесредневековой философии в контексте современных проблем онтологии и философии науки. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .219 Исторические науки Горохова А. В. Роль дивинации в общественно-политической жизни Греции (VIII–IV вв. до н.э.) и Рима (V в. до н.э.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .231 Лысенкова А. А. Духовная культура населения европейского Боспора I–III вв. по данным росписи каменных склепов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .238 Преподаватель XXВЕК 2/ 2011
Стр.196
СОДЕРЖАНИЕ Баутина Н. П. Правительство герцога Веллингтона и Июльская революция 1830 г. во Франции . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .242 Ибятов Ф. М. Этнологические аспекты грузино-осетинского конфликта . . . . .248 Стерин Е. Ф. Израильские арабы на выборах 1999 г. в преддверии второй палестинской Интифады «Аль-Акса» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .255 Березкина А. В. Саудовско-американское сотрудничество в военной сфере . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .262 Горохов С. А. Роль индуизма в общественно-политической жизни Индии. . . .266 Матвиенко В. В. Положение концернов в социально-экономической жизни современной Индии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .273 Филологические науки Позднякова А. А. Проблемы языка в аспекте глобализации . . . . . . . . . . . . . . .277 Дурягина И. А. К вопросу о методах лингвистической географии в истории французского языка (на материале нормандских рукописей) . . . . . .284 Горбунов М. В. На пересечении языка и культуры: имена собственные. . . . . .291 Казюлина М. А. Репрезентация лексемы Power в политическом медиадискурсе (на примере издания The Economist) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .295 Петров А. Н. Лексические подсистемы игровых сообществ как социолекты . .299 Сомова А. Е. Функционирование обращения в жанре спортивного телерепортажа. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .305 Первезенцева О. А. Задачи исследования восприятия речи на современном этапе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .310 Парастаев Г. Н. Реалия «великая депрессия» и ее репрезентация в речах Барака Обамы (на примере публичных выступлений президента США). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .318 Киреева Н. В. Трансформация жанра автобиографии американскими писателями-постмодернистами . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324 Психологические науки Елисеева О. О. Профессиональный имидж психолога-консультанта. . . . . . . . .331 Культурология Баженов В. М. Технологическая культура как исторический тип культуры. . . .336 Искусствоведение Сергеева Д. В. Антиномичность в истории музыки: ранние проявления. . . . . .341 Цориева И. Т. Тенденции развития изобразительного искусства Северной Осетии в социально-политическом контексте середины 1940-х – 1950-х гг. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .350 Социологические науки Васильев И. А. Совершенствование ключевых компетенций учителей как фактор эффективности учебно-воспитательного процесса (социологический аспект). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .357 Сидорова А. Е. Социально-управленческие механизмы формирования социальной стабильности современного общества . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .366 Яковлева М. А. Местное самоуправление как институт гражданского общества . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .372 Сведения об авторах. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .376 2 / 2011 Преподаватель XXВЕК 195
Стр.197
CONTENTS SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES Innovational Processes in Education Gorbunova T. V. Differentiated Students’ Learning as a System-Forming Factor of Professional Training Quality Management . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7 Bespalova V. V., Muravyeva G. E. Developing University Educational Process Design Technology on the Basis of the Competency Approach. . . . . . . . . . .16 Belovolova Е. А., Gonchar Е. А. Future Geography Teachers’ Professional Competencies: Essence, Specific Features, Development Technology . . . . . . . . . . . .20 Modern Educational Issues Hodzhaniyazov S. U., Shikhova K. I. The role of International Cooperation in Perfecting Pedagogical Conditions of the University Information Resource Center Functioning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29 Konkov E. V. Using Distance Learning Technologies in Implementing Individually-oriented Teaching in Accordance with the Second-Generation Standards . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38 Solovieva N. M. Distance Learning Technologies in Organizing Student Practice Teaching . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44 Sidorova E. E. Psychological and Pedagogical Foundations of Students’ Self-Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50 Popova L. V. Pedagogical Support in Developing Students’ Readiness to Implement Senior Kindergarten Teacher Functions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56 Educational Topics and Techniques Grigorieva L. I. Environmental Education System in the Framework of A. S. Savvinov’s “reflexive model”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64 Yadrikhinskaya L. S. Developing International Communication Culture in Secondary School Teaching . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Kuzmenko G. A. Motivation and Value Component in Teenage Sportsmen Intellectual Abilities Development Structure. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76 196 Ishbuldina I. V., Koneeva E. V. Study on Basketball Referees’ Attitude to Their Professional Work . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Buyandelger Odgerel. Interrelation of Mongolian Students’ Characteristic Features and Learning Efficiency . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94 Chulunbat Dolzhinsuren. Mongolian Tradition in Children’s Physical Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101 Shen Fangfang. The problem of Methods in a Musical Performance Training . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104 Bezborodova L. A., Prosandeyeva I. V. Theatrical Art as a Means of Primary Schoolchildren Aesthetic Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111 Education and Art Creativity Golub A. A. Interactive Learning and Creative Work in Art Education . . . . . . . . . . .120 Barancheeva L. A. Some Peculiarities of Training Art Students in Art Metal Work. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125 Blokhina N. V. Developing Art School Children’s Color Seeing . . . . . . . . . . . . . . . .130 Correctional Pedagogy Faitaron M., Rechitsky I. V. Dynamics of the Hearing Function Activization Process. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136 Silantieva S. N. Developing Structural and Semantic Sentence Analysis Преподаватель XXВЕК 2/ 2011
Стр.198
CONTENTS of Older Preschoolers with General Speech Underdevelopment . . . . . . . . . . . . . . . .145 Pyatibratova N. V. Poly-sensory Combinatory Method for Teaching Reading to Older Preschoolers with General Speech Underdevelopment . . . . . . . . . . . . . . . .150 PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION Kachalov D. V. Reflective and Pedagogical Techniques as a Means of Developing Future Teachers’ Pedagogical Culture . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .155 Gotovtseva N. G., Nikolaev E. V. Peculiarities of Teacher Training Students’ Values . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .161 Teryaeva O. A. Modern Students’ Choice of Their Ideals and Preferences . . . . . . .166 LANGUAGE AND EDUCATION Larionova D. G. Nominative Field of the ‘Homeland’ Concept as a Model of Organizing Vocabulary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171 Boldova T. A. Foreign Language Students Teaching Organization Using Internet Technologies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .176 PSYCHOLOGY AND EDUCATION Morozuk S. N., Smoleva T. O. Child-Parent Training as an Integrative Method of Overcoming Children’s Psychological Problems . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185 FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS Physics and Mathematics Bezruchko A. S. History of Emergence and Development of the Method of Isoclines and Euler’s Method for Solving Differential Equations . . . . . . . . . . . . . . .199 Muslimov U. S., Rustanov A. R. Some Identities For the Conharmoniсal Curvature Tensor of Cosymplectic Manifold . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .206 Geography Al Obaidi Khalid Hasoun Jasim. South-Eeast Anatolia Project and Turkey Economic Development Prospects. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .214 Philosophy Zima V. N. Some Aspects of Representing Eternity in the Philosophy of Antiquity and the Early Middle Ages in the Context of Modern Problems of Ontology and Philosophy of Science . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .219 History Gorokhova A. V. Role of Divination in the Social and Political Life of Greece (8th–4th c BC) and Rome (5th c BC) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .231 Lysenkova A. A. Spiritual Culture of European Bosporus in the 1st-3rd c AD Based On the Stone Crypts Paintings . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .238 Bautina N. P. The Duke of Wellington’s Government and the July Revolution of 1830 in France. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .242 Ibyatov F. M. Ethnological Aspects of the Georgia and Osetia Conflict . . . . . . . . . .248 Sterin E. F. Israeli Arabs in the 1999 Elections on the Eve of the Second Palestinian Intifada “Al-Aqsa” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .255 Beryozkina A. V. Saudi-American Military Cooperation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .262 Gorokhov S. A. Role of Hinduism in Social and Political Life of India . . . . . . . . . . .266 Matvienko V. V. Position of Concerns in the Social and Economic Life of Modern India . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .273 2 / 2011 Преподаватель XXВЕК 197
Стр.199
CONTENTS Philology Pozdnyakova A. A. Language Issues Arising From Globalization . . . . . . . . . . . . . .277 Duriagina I. A. On the Issue of Linguistic Geography Methods in the History of the French Language (based on Norman scripts) . . . . . . . . . . . . . .284 Gorbunov M. V. Language and Culture Overlap: Proper Names . . . . . . . . . . . . . . .291 Kazulina M. А. Representation of the Word Power in the Political Media Discourse (on the basis of The Economist newspaper) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .295 Petrov A. N. Lexical Subsystems of Gamers’ Communities as Sociolects . . . . . . . .299 Somova А. Е. Address in Running TV Sports Commentary . . . . . . . . . . . . . . . . . . .305 Pervezentseva O. A. Objectives in Research of Speech Perception at the Present Time . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .310 Parastaev G. N. “Great Depression” Realia and Its Representation in Barack Obama’s Speeches (based on USA President’s public speeches) . . . . . .318 Kireeva N. V. Transformation of the Autobiography Genre by Postmodern American Writers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324 Psychology Eliseyeva O. O. Professional Image of the Psychologist Consultant . . . . . . . . . . . .331 Culturology Bazhenov V. M. Technological Culture as a Historical Type of Culture . . . . . . . . . .336 Study of Art Sergeeva D. V. Antinomicity in the History of Music: Early Manifestations. . . . . . . .341 Tsorieva I. T. Tendencies in Fine Arts Development in North Ossetia in the Social and Political Context From the Middle of the 1940’s to the 1950’s . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .350 Sociology Vasiliev I. A. Improving School Teachers’ Key Competencies as a Factor of Educational Process Efficiency (Sociological Aspect) . . . . . . . . . . . . .357 198 Sidorova A. E. Social Management Mechenisms of Developing Social Stability in the Modern Society . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .366 Yakovleva M. A. Local Government as an Institute of Civil Society . . . . . . . . . . . . .372 Information about the authors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .376 Преподаватель XXВЕК 2/ 2011
Стр.200

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически