СОДЕРЖАНИЕ
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ
К 65-летию победы в Великой Отечественной войне
Щагин Э. М., Чураков Д. О., Цветков В. Ж. Великая Победа:
знать, чтобы гордиться . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Данилов А. А. Проблемы Второй мировой и Великой Отечественной войн
в школьных учебниках на постсоветском пространстве . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Актуальные проблемы образования
Трубина Л. А., Егорова Е. Б. Научно-методические подходы
к разработке основных образовательных программ подготовки учителя
на основе Федеральных государственных образовательных стандартов
высшего профессионального образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
Елисеев О. П. Управление инновационной профессиональной
подготовкой в системе психолого-педагогического образования . . . . . . . . . . . . .41
Содержание и технологии образования
Болдова Т. А. Современные образовательные стандарты
и основные тенденции внедрения новых информационных технологий
в языковых вузах. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
Таможняя Е. А. Формирование методических компетенций учителя
географии в ходе работы с новым учебно-методическим комплексом
по дисциплине «Теория и методика обучения географии». . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
Мохаммад Н. Е. Статус и динамика инструментальных ценностей
у студентов педагогических вузов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70
Тагильцева Н. Г. Профессия «учитель музыки» глазами студентов
педагогических вузов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73
Архипенко Е. Г. Пути совершенствования содержания и структуры
занятий в современной системе дополнительного образования. . . . . . . . . . . . 81
Боженкова Л. И., Беребердина С. П. Формирование саморегуляции
при обучении математике учащихся общеобразовательной школы . . . . . . . . . . .86
Дубов А. М. Проблематика агентской деятельности в спорте. . . . . . . . . . . . . . . .97
ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Баксанский О. Е., Кучер Е. Н. Проблемное поле философии образования . . . 104
Суворова Г. А. О системогенетическом подходе в психологии . . . . . . . . . . . . . . 112
Парфенов Р. А. Подготовка физкультурно-педагогических кадров
в Нижнем Новгороде в период 1918–1926 гг.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Хадж Сухейль. Влияние социально-религиозных стереотипов
на содержание общего среднего образования в арабских государствах
и в Израиле . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
2 / 2010
Преподаватель XXВЕК
1
Стр.2
СОДЕРЖАНИЕ
ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ
Савова М. Р. Культура речи как интегративная область знаний. . . . . . . . . . . . . . 141
Корниенко Е. Р. Фольклорный текст как средство овладения
иноязычной культурой. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149
ПСИХОЛОГИЯ И ОБРАЗОВАНИЕ
Бедрина В. В., Личутин А. В. Психологическая безопасность
образовательной среды: формирование понятия . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157
Василенко А. В. Развитие пространственного мышления учащихся
в процессе обучения геометрии: психологический аспект . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
Махмудова В. С. Формирование универсальных учебных умений
при обучении иностранному языку как условие становления личности
учащегося. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
Обухов А. С., Киселев Б. А. Развитие субъектной позиции учащихся
в условиях учебно-исследовательской деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .179
Швецова М. Н., Томилина А. И. Образ будущей семьи
в представлении подростков . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .189
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
Физико-математические науки
Попов В. Г., Матухина Е. В., Разумовская И. В., Бузин М. И.,
Никифорова Г. Г., Позднякова Ю. А., Щеголихина О. И.,
Васильев В. Г. Сравнение структурных особенностей гибридных
материалов на основе мезоморфных органоциклотетрасилоксанов
и полистирола . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .199
2
Философские науки
Гусев Д. А. Античный скептицизм как ранняя форма рефлексии
теоретического знания . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .204
Дьяченко Д. Л. Ницше и историзм. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .212
Рябов П. В. Алексей Боровой и философия Фридриха Ницше
(из истории русского ницшеанства в начале ХХ века) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .217
Бритвин Г. В. Концепция символа Ж. Лакана: основные идеи
и эвристическое значение . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .226
Фидченко Е. В. Элементы герменевтической практики в методологии
коммуникативного действия. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .230
Панова Л. Н. Диалог культур в «Песнях западных славян»
А. С. Пушкина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .236
Скороходова С. И. Экзистенциальные и воскресительные мотивы
творчества ранних славянофилов и Н. Фёдорова . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241
Преподаватель XXВЕК
2/ 2010
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ
Нечаев С. Л. Одиночество: к особенностям познания феномена . . . . . . . . . . . .252
Горнова Г. В., Максименко Л. А. Космос в зеркале города . . . . . . . . . . . . . . . .257
Исторические науки
Аксенова Г. В. Президент Академии художеств А. Н. Оленин
и развитие русской «художественной археологии». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .266
Никонов О. А. Гуманитарная практика в восточной политике
Российской империи во второй половине XIX в. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .276
Фидченко О. В. Деятельность светской и духовной власти
по укреплению социальной базы самодержавия в русской армии
и на флоте в конце XIX – начале XX вв. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .285
Штепа А. В. Материальное положение православной церкви
в российской провинции во второй половине XIX – начале XX вв.
(на примере епархий центрально-европейской части России). . . . . . . . . . . . . . .293
Филологические науки
Блох М. Я. Философия слова: семь воплощений лексемы . . . . . . . . . . . . . . . . .302
Грищенко А. И. Социокультурная дифференциация современной
русской экспрессивной этнонимии: социальный, региональный
и идеологический аспекты . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .316
Кошкина Е. Г. Диахронический подход к рассмотрению концепта
(на материале немецкого языка). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .322
Мамедов А. Н. Лингвопрагматический аспект немецкоязычного
рекламного предложения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .330
Колосова С. Н. Образ Божьей матери у И. А. Бунина
(рассказ «Преображение», стихотворение «Мать») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .336
Богачева Е. В. Жанровые особенности книги И. Ильфа и Е. Петрова
«Одноэтажная Америка» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .343
Психологические науки
Шемет И. С. Концепция интеграции психики как теоретическая основа
практической психологии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .352
Крупник Е.П. Психологическая характеристика маргинальной
личности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .361
Социологические науки
Коваленко А. А. Управление инновациями как механизм
стратегического развития человеческого капитала на предприятии . . . . . . . . .367
Иванов М. М. Символический капитал работника как средство его
карьерного продвижения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .371
Сведения об авторах. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .376
2 / 2010
Преподаватель XXВЕК
3
Стр.4
CONTENTS
SCIENCE, EDUCATION, TECHNIQUES
Commemorating 65th anniversary of victory
in the Great Patriotic War
Schagin E. М., Churakov D. О., Tsvetkov V. Z. The Great Victory:
to Know in Order to Be Proud . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Danilov A. A. World War II Issues in School Textbooks
in the Post-USSR Countries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Modern Educational Issues
Trubina L. A., Yegorova E. B. Methods of Developing Fundamental
Educational Teacher Training Programmes on the Basis of Federal State
Educational Standards of Higher Professional Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
Eliseev O. P. Managing Innovational Professional Studies Within
Psychologist and Teacher Training System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
Educational Topics and Techniques
Boldova T. A. Modern Educational Standards and Main Tendencies
in Implementing New Information Technology in Teaching Foreign
Languages at Higher Education Level. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
Tamozhnyaya E. A. Developing Teaching Competencies of a Geography
Teacher When Working with the New Course Pack in “Theory and Methods
of Teaching Geography” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
Mohammad N. E. State and Dynamics of Instrumental Values of Teacher
Training Students. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70
4
Tagiltseva N. G. Music Teacher as Occupation as Perceived by Teacher
Training Students. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73
Arkhipenko E. G. Ways of Improving Content and Structure of Lessons
in the Modern System of Extended Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Bozhenkova L. I., Bereberdina S. P. Developing Self-Regulation
of Students Within Teaching Mathematics at High School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86
Dubov A. M. Sport Agent’s Work Issues . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97
PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION
Baksansky O. Y. Kucher E. N. The Problem Field
of Philosophy of Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104
Suvorova G. A. On System Genesis Approach in Psychology . . . . . . . . . . . . . . . . .112
Parfyonov R. A. Training Physical Education Reachers in Nizhny Novgorod
During the Period of 1918–1926 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130
Hadzh Suhejl. Influence of Social Religious Stereotypes on the Contents
of General Secondary Education in Arab States and Israel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136
Преподаватель XXВЕК
2/ 2010
Стр.5
CONTENTS
LANGUAGE AND EDUCATION
Savova M. R. Speech Standards as an Integrated Field of Knowledge. . . . . . . . . . .141
Kornienko E. R. Folk Text as a Means of Foreign Culture Acquisition. . . . . . . . . . . .149
PSYCHOLOGY AND EDUCATION
Bedrina V. V., Lichutin A. V. Developing the Notion of Psychological
Security of Educational Environment. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157
Vasilenko A. V. Psychological Aspect of Developing Students’ Spatial
Thinking in Geometry Lessons . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
Makhmudova V. S. Developing Universal Study Skills While Teaching
a Foreign Language as a Condition of Developing a Student’s Personality . . . . . . . .175
Obukhov A. S., Kisilyov B. A. Developing Students’ Subject Position
During Their Research Work . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .179
Shvetsova M. N. Tomilina A. I. Teenage Image of Future Family . . . . . . . . . . . . . .189
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Physics and Mathematics
Buzin M. I., Vasiliev V. G., Matukhina E. V., Nikiforova G. G.,
Pozdnyakova J. A., Popov V. G., Razumovskaya I. V.,
Shchegolikhina O. I. Comparison of Structural Features of Hybrid Materials
Based on Mesomorphic Organocyclosiloxanes and Polystyrene . . . . . . . . . . . . . . . .199
Philosophy
Gusev D. A. Ancient Skepticism as an Early Form of Reflexion
of Theoretical Knowledge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .204
Diachenko D. L. Nietzsche and Historicism. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .212
Ryabov P. V. Alexey Borovoy and Friedrich Nietzsche’s Philosophy. . . . . . . . . . . . .217
Britvin H. V. J. Lakan’s Theory of Symbol: Main Ideas and Heuristic Value . . . . . . .226
Fidchenko E. V. Hermeneutical Practice Elements in the Methodology
of Communicative Action. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .230
Panova L. N. Dialogue of Cultures in «Songs of the Western Slavs»
by A. S. Pushkin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .236
Skorokhodova S. I. Existential and Resurrection Ideas in the Thought
of Early Slavophiles and N. Fyodorov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241
Nechaev S. L. On Peculiarities of Understanding the Phenomenon
of Solitude . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .252
Gornova G. V., Maksimenko L. A. Space as a Reflexion of City . . . . . . . . . . . . . . .257
2 / 2010
Преподаватель XXВЕК
5
Стр.6
CONTENTS
History
Aksyonova G. V. A. N. Olenin, President of the Academy of Fine Arts,
and the Development of Russian “Fine Arts Archeology” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .266
Nikonov O. A. Humanitarian Practice in the Russian Empire’s Eastern Policy
in the Second Half of the XIX Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .276
Fidchenko O. V. Collaboration of the Russian Government and the Russian
Church in Strengthening the Autocracy’s Social Foundation in the Russian
Army and Navy at the end of XIX – Beginning of XX Centuries . . . . . . . . . . . . . . . . .285
Shtepa A. V. The Financial Position of the Russian Orthodox Church in the
Russian Province in the Second Half of XIX – Beginning of XX Centuries
(with the example of the dioceses of the Central European part of Russia). . . . . . . .293
Philology
Blokh M. Y. Philosophy of Word: Seven Embodiments of Lexeme . . . . . . . . . . . . . .302
Grishchenko A. I. Sociocultural Differentiation of Contemporary Russian
Expressive Ethnonymy (Ethnic Slurs): Social, Regional and Ideological Aspects . . .316
Koshkina E. G. Diachronic Approach to a Concept in German. . . . . . . . . . . . . . . . .322
Mamedov A. N. Lingvopragmatic Aspect of the German Advertising Sentence . . . .330
Kolosova S. N. Image of Virgin Mary in I. Bunin’s Works (the story
Transfiguration, the poem Mother) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .336
Bogachyova H. V. Genre Peculiarities of I. Ilf and E. Petrov’s Book «Little
Golden America». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .343
6
Psychology
Shemet I. S. Psyche Integration Theory as the Theoretical Basis of Practical
Psychology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .352
Krupnik E. P. Psychological Description of Marginal Personality . . . . . . . . . . . . . . .361
Sociology
Kovalenko A. A. Innovation Management as a Mechanism of Strategic
Development of Human Capital. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .363
Ivanov M. M. Employee’s Symbolic Capital as a Means of Career Advancement . .367
Information about the authors. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 380
Преподаватель XXВЕК
2/ 2010
Стр.7
СОДЕРЖАНИЕ
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ
К 65-летию победы в Великой Отечественной войне
Щагин Э. М., Чураков Д. О., Цветков В. Ж. Великая Победа:
знать, чтобы гордиться . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Данилов А. А. Проблемы Второй мировой и Великой Отечественной войн
в школьных учебниках на постсоветском пространстве . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Актуальные проблемы образования
Трубина Л. А., Егорова Е. Б. Научно-методические подходы
к разработке основных образовательных программ подготовки учителя
на основе Федеральных государственных образовательных стандартов
высшего профессионального образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
Елисеев О. П. Управление инновационной профессиональной
подготовкой в системе психолого-педагогического образования . . . . . . . . . . . . .41
Содержание и технологии образования
Болдова Т. А. Современные образовательные стандарты
и основные тенденции внедрения новых информационных технологий
в языковых вузах. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
Таможняя Е. А. Формирование методических компетенций учителя
географии в ходе работы с новым учебно-методическим комплексом
по дисциплине «Теория и методика обучения географии». . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
Мохаммад Н. Е. Статус и динамика инструментальных ценностей
у студентов педагогических вузов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70
Тагильцева Н. Г. Профессия «учитель музыки» глазами студентов
педагогических вузов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73
Архипенко Е. Г. Пути совершенствования содержания и структуры
занятий в современной системе дополнительного образования. . . . . . . . . . . . 81
Боженкова Л. И., Беребердина С. П. Формирование саморегуляции
при обучении математике учащихся общеобразовательной школы . . . . . . . . . . .86
Дубов А. М. Проблематика агентской деятельности в спорте. . . . . . . . . . . . . . . .97
ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Баксанский О. Е., Кучер Е. Н. Проблемное поле философии образования . . . 104
Суворова Г. А. О системогенетическом подходе в психологии . . . . . . . . . . . . . . 112
Парфенов Р. А. Подготовка физкультурно-педагогических кадров
в Нижнем Новгороде в период 1918–1926 гг.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Хадж Сухейль. Влияние социально-религиозных стереотипов
на содержание общего среднего образования в арабских государствах
и в Израиле . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
2 / 2010
Преподаватель XXВЕК
193
Стр.195
СОДЕРЖАНИЕ
ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ
Савова М. Р. Культура речи как интегративная область знаний. . . . . . . . . . . . . . 141
Корниенко Е. Р. Фольклорный текст как средство овладения
иноязычной культурой. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149
ПСИХОЛОГИЯ И ОБРАЗОВАНИЕ
Бедрина В. В., Личутин А. В. Психологическая безопасность
образовательной среды: формирование понятия . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157
Василенко А. В. Развитие пространственного мышления учащихся
в процессе обучения геометрии: психологический аспект . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
Махмудова В. С. Формирование универсальных учебных умений
при обучении иностранному языку как условие становления личности
учащегося. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
Обухов А. С., Киселев Б. А. Развитие субъектной позиции учащихся
в условиях учебно-исследовательской деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .179
Швецова М. Н., Томилина А. И. Образ будущей семьи
в представлении подростков . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .189
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
Физико-математические науки
Попов В. Г., Матухина Е. В., Разумовская И. В., Бузин М. И.,
Никифорова Г. Г., Позднякова Ю. А., Щеголихина О. И.,
Васильев В. Г. Сравнение структурных особенностей гибридных
материалов на основе мезоморфных органоциклотетрасилоксанов
и полистирола . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .199
194
Философские науки
Гусев Д. А. Античный скептицизм как ранняя форма рефлексии
теоретического знания . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .204
Дьяченко Д. Л. Ницше и историзм. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .212
Рябов П. В. Алексей Боровой и философия Фридриха Ницше
(из истории русского ницшеанства в начале ХХ века) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .217
Бритвин Г. В. Концепция символа Ж. Лакана: основные идеи
и эвристическое значение . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .226
Фидченко Е. В. Элементы герменевтической практики в методологии
коммуникативного действия. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .230
Панова Л. Н. Диалог культур в «Песнях западных славян»
А. С. Пушкина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .236
Скороходова С. И. Экзистенциальные и воскресительные мотивы
творчества ранних славянофилов и Н. Фёдорова . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241
Преподаватель XXВЕК
2/ 2010
Стр.196
СОДЕРЖАНИЕ
Нечаев С. Л. Одиночество: к особенностям познания феномена . . . . . . . . . . . .252
Горнова Г. В., Максименко Л. А. Космос в зеркале города . . . . . . . . . . . . . . . .257
Исторические науки
Аксенова Г. В. Президент Академии художеств А. Н. Оленин
и развитие русской «художественной археологии». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .266
Никонов О. А. Гуманитарная практика в восточной политике
Российской империи во второй половине XIX в. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .276
Фидченко О. В. Деятельность светской и духовной власти
по укреплению социальной базы самодержавия в русской армии
и на флоте в конце XIX – начале XX вв. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .285
Штепа А. В. Материальное положение православной церкви
в российской провинции во второй половине XIX – начале XX вв.
(на примере епархий центрально-европейской части России). . . . . . . . . . . . . . .293
Филологические науки
Блох М. Я. Философия слова: семь воплощений лексемы . . . . . . . . . . . . . . . . .302
Грищенко А. И. Социокультурная дифференциация современной
русской экспрессивной этнонимии: социальный, региональный
и идеологический аспекты . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .316
Кошкина Е. Г. Диахронический подход к рассмотрению концепта
(на материале немецкого языка). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .322
Мамедов А. Н. Лингвопрагматический аспект немецкоязычного
рекламного предложения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .330
Колосова С. Н. Образ Божьей матери у И. А. Бунина
(рассказ «Преображение», стихотворение «Мать») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .336
Богачева Е. В. Жанровые особенности книги И. Ильфа и Е. Петрова
«Одноэтажная Америка» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .343
Психологические науки
Шемет И. С. Концепция интеграции психики как теоретическая основа
практической психологии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .352
Крупник Е.П. Психологическая характеристика маргинальной
личности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .361
Социологические науки
Коваленко А. А. Управление инновациями как механизм
стратегического развития человеческого капитала на предприятии . . . . . . . . .367
Иванов М. М. Символический капитал работника как средство его
карьерного продвижения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .371
Сведения об авторах. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .376
2 / 2010
Преподаватель XXВЕК
195
Стр.197
CONTENTS
SCIENCE, EDUCATION, TECHNIQUES
Commemorating 65th anniversary of victory
in the Great Patriotic War
Schagin E. М., Churakov D. О., Tsvetkov V. Z. The Great Victory:
to Know in Order to Be Proud . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Danilov A. A. World War II Issues in School Textbooks
in the Post-USSR Countries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Modern Educational Issues
Trubina L. A., Yegorova E. B. Methods of Developing Fundamental
Educational Teacher Training Programmes on the Basis of Federal State
Educational Standards of Higher Professional Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
Eliseev O. P. Managing Innovational Professional Studies Within
Psychologist and Teacher Training System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
Educational Topics and Techniques
Boldova T. A. Modern Educational Standards and Main Tendencies
in Implementing New Information Technology in Teaching Foreign
Languages at Higher Education Level. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
Tamozhnyaya E. A. Developing Teaching Competencies of a Geography
Teacher When Working with the New Course Pack in “Theory and Methods
of Teaching Geography” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
Mohammad N. E. State and Dynamics of Instrumental Values of Teacher
Training Students. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70
196
Tagiltseva N. G. Music Teacher as Occupation as Perceived by Teacher
Training Students. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73
Arkhipenko E. G. Ways of Improving Content and Structure of Lessons
in the Modern System of Extended Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Bozhenkova L. I., Bereberdina S. P. Developing Self-Regulation
of Students Within Teaching Mathematics at High School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86
Dubov A. M. Sport Agent’s Work Issues . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97
PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION
Baksansky O. Y. Kucher E. N. The Problem Field
of Philosophy of Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104
Suvorova G. A. On System Genesis Approach in Psychology . . . . . . . . . . . . . . . . .112
Parfyonov R. A. Training Physical Education Reachers in Nizhny Novgorod
During the Period of 1918–1926 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130
Hadzh Suhejl. Influence of Social Religious Stereotypes on the Contents
of General Secondary Education in Arab States and Israel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136
Преподаватель XXВЕК
2/ 2010
Стр.198
CONTENTS
LANGUAGE AND EDUCATION
Savova M. R. Speech Standards as an Integrated Field of Knowledge. . . . . . . . . . .141
Kornienko E. R. Folk Text as a Means of Foreign Culture Acquisition. . . . . . . . . . . .149
PSYCHOLOGY AND EDUCATION
Bedrina V. V., Lichutin A. V. Developing the Notion of Psychological
Security of Educational Environment. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157
Vasilenko A. V. Psychological Aspect of Developing Students’ Spatial
Thinking in Geometry Lessons . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
Makhmudova V. S. Developing Universal Study Skills While Teaching
a Foreign Language as a Condition of Developing a Student’s Personality . . . . . . . .175
Obukhov A. S., Kisilyov B. A. Developing Students’ Subject Position
During Their Research Work . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .179
Shvetsova M. N. Tomilina A. I. Teenage Image of Future Family . . . . . . . . . . . . . .189
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Physics and Mathematics
Buzin M. I., Vasiliev V. G., Matukhina E. V., Nikiforova G. G.,
Pozdnyakova J. A., Popov V. G., Razumovskaya I. V.,
Shchegolikhina O. I. Comparison of Structural Features of Hybrid Materials
Based on Mesomorphic Organocyclosiloxanes and Polystyrene . . . . . . . . . . . . . . . .199
Philosophy
Gusev D. A. Ancient Skepticism as an Early Form of Reflexion
of Theoretical Knowledge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .204
Diachenko D. L. Nietzsche and Historicism. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .212
Ryabov P. V. Alexey Borovoy and Friedrich Nietzsche’s Philosophy. . . . . . . . . . . . .217
Britvin H. V. J. Lakan’s Theory of Symbol: Main Ideas and Heuristic Value . . . . . . .226
Fidchenko E. V. Hermeneutical Practice Elements in the Methodology
of Communicative Action. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .230
Panova L. N. Dialogue of Cultures in «Songs of the Western Slavs»
by A. S. Pushkin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .236
Skorokhodova S. I. Existential and Resurrection Ideas in the Thought
of Early Slavophiles and N. Fyodorov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241
Nechaev S. L. On Peculiarities of Understanding the Phenomenon
of Solitude . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .252
Gornova G. V., Maksimenko L. A. Space as a Reflexion of City . . . . . . . . . . . . . . .257
2 / 2010
Преподаватель XXВЕК
197
Стр.199
CONTENTS
History
Aksyonova G. V. A. N. Olenin, President of the Academy of Fine Arts,
and the Development of Russian “Fine Arts Archeology” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .266
Nikonov O. A. Humanitarian Practice in the Russian Empire’s Eastern Policy
in the Second Half of the XIX Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .276
Fidchenko O. V. Collaboration of the Russian Government and the Russian
Church in Strengthening the Autocracy’s Social Foundation in the Russian
Army and Navy at the end of XIX – Beginning of XX Centuries . . . . . . . . . . . . . . . . .285
Shtepa A. V. The Financial Position of the Russian Orthodox Church in the
Russian Province in the Second Half of XIX – Beginning of XX Centuries
(with the example of the dioceses of the Central European part of Russia). . . . . . . .293
Philology
Blokh M. Y. Philosophy of Word: Seven Embodiments of Lexeme . . . . . . . . . . . . . .302
Grishchenko A. I. Sociocultural Differentiation of Contemporary Russian
Expressive Ethnonymy (Ethnic Slurs): Social, Regional and Ideological Aspects . . .316
Koshkina E. G. Diachronic Approach to a Concept in German. . . . . . . . . . . . . . . . .322
Mamedov A. N. Lingvopragmatic Aspect of the German Advertising Sentence . . . .330
Kolosova S. N. Image of Virgin Mary in I. Bunin’s Works (the story
Transfiguration, the poem Mother) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .336
Bogachyova H. V. Genre Peculiarities of I. Ilf and E. Petrov’s Book «Little
Golden America». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .343
198
Psychology
Shemet I. S. Psyche Integration Theory as the Theoretical Basis of Practical
Psychology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .352
Krupnik E. P. Psychological Description of Marginal Personality . . . . . . . . . . . . . . .361
Sociology
Kovalenko A. A. Innovation Management as a Mechanism of Strategic
Development of Human Capital. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .363
Ivanov M. M. Employee’s Symbolic Capital as a Means of Career Advancement . .367
Information about the authors. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 380
Преподаватель XXВЕК
2/ 2010
Стр.200