СОДЕРЖАНИЕ
ИСТОРИЯ И ФИЛОСОФИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Аронов А. А. Дворянство в русской культуре: четыре портрета педагогов . . . 3
Алехин И. А., Масягин С. В. Педагогическое обеспечение профессионально
ориентированного отбора абитуриентов в вузах: теоретический анализ . . . 9
Воронов В. Н., Ипполитов Г. М., Филатов Т. В. О некоторых аспектах
решения проблемы формирования нравственных качеств у воспитанников
юнкерских училищ Российской империи в 1860—1870е гг. . . . . . . . . . 16
Коськов С. Н., Родина В. А., Серегина Т. В. Образовательные
и ментальные установки христианства как целевые ориентиры
адаптации личности в системе европейских ценностей. . . . . . . . . . . . 24
МИР ОБРАЗОВАНИЯ
Иванищева Н. А. Парадигмальность высшего образования:
подходы и концептуализация . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Кольченко П. Л., Зимова Н. С. Исследование организационной культуры
высших учебных заведений . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Еловикова Д. А. Методика работы с культурными ассимиляторами будущих
педагоговпсихологов в системе поликультурного образования . . . . . . 44
Демкина Е. В. Учет региональноэтнических особенностей казачества
как принцип гуманизации образования на современном этапе развития
общества . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Алехин И. А., Гожиков В. Я., Караяни А. Г. Психологопедагогическая
профилактика влияния экстремистских проявлений на мировоззрение
обучающихся военных вузов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
ОБРАЗОВАНИЕ В МИРЕ
Аутлева А. Н. Адыгские традиции, ценности, смыслы в системе
нравственного воспитания обучающихся . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Иванов В. П., Саргсян А. Н. Использование особенностей национального
менталитета в формировании моральнобоевых качеств военнослужащих
Вооруженных Сил Республики Армении . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Койшигарина Г. М., Серкпаев М. О., Жексенбинов Б. Н. Оружие казахских
батыров . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
МОЕ МНЕНИЕ
Баранов Е. Г., Баранова О. В. Динамика внутриличностного конфликта . . . 97
Кубышко В. Л. Психологические проблемы представления российской
полиции в ведомственном музее . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
301
Стр.301
Аронов А. А., Собина В. А. Ранний старт: гарантия успеха? . . . . . . . . . . 113
Серкпаев М. О., Койшигарина Г. М., Молдабаев А. Г. Роль военной
символики в воспитании патриотических чувств. . . . . . . . . . . . . . . 122
Федак Е. И., Лопатько С. В. Валеологическая компетентность
военнослужащих войск национальной гвардии Российской Федерации
как педагогическая проблема . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Гурин В. М. Совершенствование образовательного процесса в военном
учебном заведении на основе использования боевого опыта . . . . . . . . 130
ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ ПОИСК
Саламова Ф. У., Левина Т. В. Когнитивная и коммуникативно
прагматическая функции придаточных предложений, вводимых союзом
«when», в различных позициях. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Руденко Ю. С. Балльнорейтинговая система учета и оценки достижений
студентов вуза в контексте компетентностного подхода. . . . . . . . . . . 143
Батова М. М., Катина В. М., Шевченко О. К. Практический подход
к обработке и анализу данных педагогического научного исследования
на основе статистических непараметрических методов . . . . . . . . . . . 149
Сорокин К. В., Сорокин Д. В., Сливин Т. С. Возможности моделирования
в условиях довузовских общеобразовательных учреждений
Министерства обороны Российской Федерации . . . . . . . . . . . . . . . 157
Ихтисанов И. И., Дубровский А. В. Результаты экспериментального
исследования по формированию административноорганизационной
готовности курсантов военных вузов Росгвардии . . . . . . . . . . . . . . 162
Доронова Т. Н., Доронов С. Г. К вопросу структурирования содержания
в программах дошкольного образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Миненко Н. В. Аналитикорефлексивная компетентность будущих
специалистов как фактор формирования их профессионального
потенциала . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
Герасимов В. Н., Евгеньев Д. Н., Столяров А. Л. Модель педагогического
мониторинга формирования компетенций курсантов военных вузов. . . 179
ПЕРЕДОВЫЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕТЕХНОЛОГИИ:
ПСИХОЛОГОПЕДАГОГИЧЕСКИЙОПЫТ
Алехин И. А., Тренин И. В. О воспитательном потенциале
информационнотехнологических ресурсов . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
Алиева Э. Ф., Радионова О. Р. Истории карапушек продолжаются:
развитие навыков позитивного общения с использованием
информационнокоммуникационных технологий . . . . . . . . . . . . . . 191
Фасоля А. А., Калищук С. А. Конвергенция современных
информационнокоммуникационных технологий в образовании. . . . . 196
Солонина С. Н., Кузьмина Е. И. Влияние военных священников частей
на психологическую защиту военнослужащих . . . . . . . . . . . . . . . . 200
302
Стр.302
Герасимова Т. Н., Ковальский В. Б. Педагогические средства музыкального
воспитания обучающихся военномузыкальных учебных заведений
как важный фактор формирования их профессионального мастерства . . . 212
Алехин И. А., Авуза А. А. Оптимизация профилирующих кафедр военных
вузов посредством интеллектуальных технологий . . . . . . . . . . . . . . 218
Ефремов А. В., Заец О. Г., Шишков А. И. Педагогические аспекты
использования учебнотренажерных комплексов в тактикоспециальной
подготовке военных специалистов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
Никитин М. В. Прикладные ценности как инструмент воспитания
субъектов сетевых образовательных сообществ крупного колледжа —
образовательного комплекса. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Башлуева М. А. Основы прикладной подготовки курсантов вузов МВДРФ
к психологопедагогической профилактике наркотического поведения
среди молодежи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
Шевченко О. К., Измайлова Н. В., Борисова Н. Л. Формирование
алгоритмической культуры курсантов
при решении учебных математических задач . . . . . . . . . . . . . . . . . 239
ТРИБУНА МОЛОДОГО УЧЕНОГО
Барышева М. В. Показатели диагностики ответственности подростка
и факторы ее формирования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
Резапкина Г. В. Оценка психологической готовности к выбору профессии 253
Терехин Р. А. Связь социальнопсихологических установок,
интернальности с показателями готовности военнослужащих
к изменению служебной ситуации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257
Евгеньев Д. Н., Столяров А. Л., Заец О. Г. Проблемы реализации
педагогического мониторинга качества военнопрофессиональной
подготовки специалистов в военных вузах . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264
Русаков Ю. А. Деятельность военного оркестра
по гражданскопатриотическому воспитанию как специфический
педагогический процесс . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
Ермаченков А. В. Система работы должностных лиц воинских частей
(подразделений) по формированию уставных взаимоотношений среди
военнослужащих Вооруженных Сил Российской Федерации . . . . . . . 275
Кривенко О. А. Педагогические основы формирования ответственности
курсантов военных вузов за результаты своей учебной деятельности . . . 280
Гаврющенко Ю. Н. Развитие информационноаналитических навыков
обучающихся в процессе реализации задачного подхода в обучении . . . 284
Наши авторы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289
303
Стр.303
TABLE OFCONTENTS
HISTORY AND PHILOSOPHY OF EDUCATION
Aronov A. A. Nobility in the Russian culture: four portraits of teachers. . . . . . . 3
Alekhin I. A., Masyagin S. V. Pedagogical support for university entrants’
professionally oriented selection: theoretical analysis . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Voronov V. N., Ippolitov G. M., Filatov T. V. On some aspects of the problem
solution of moral qualities formation among pupils of the Junker schools of the
Russian Empire in the 1860s and 1870s.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Kos’kov S. N., Rodina V. A., Seregina T. V. Educational and mental attitudes
of Christianity as target guiding lines for personality’s adaptation
in the European values system . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
WORLD OF EDUCATION
Ivanishcheva N. A. Paradigmality of higher education: approaches and
conceptualization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Kol’chenko P. L., Zimova N. S. Universities’ organizational culture study . . . . 41
Elovikova D. A. Methodology of work with cultural assimilators of future
teacherspsychologists in the system of multicultural education . . . . . . . . . 44
Demkina E. V. Consideration of regionalethnic features of Cossacks as an
education humanization principle at the present stage of society development 50
Alekhin I. A., Gozhikov V. Ya., Karayani A. G. Psychological and pedagogical
preventive maintenance of extremist manifestations influence on military high
schools cadets’ outlook . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
EDUCATION IN THE WORLD
Autleva A. N. The Adygean traditions, values, meanings in the system of moral
education of students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Ivanov V. P., Sargsyan A. N. Use of the national mentality peculiarities in
formation of moral and combat qualities of the Republic of Armenia Armed
Forces servicemen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Koyshigarina G. M., Serkpaev M. O., Zheksenbinov B. N. Weapons of Kazakh
Batyrs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
MY OPINION
Baranov E. G., Baranova O. V. Dynamics of intrapersonal conflict . . . . . . . . 97
Kubyshko V. L. Psychological problems of the Russian police representing
in the departmental museum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Aronov A. A., Sobina V. A. Early start: a guarantee of success? . . . . . . . . . . 113
304
Стр.304
Serkpaev M. O., Koyshigarina G. M., Moldabaev A. G. The role of military
symbols in the education of patriotic feelings . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Fedak E. I., Lopat’ko S. V. The Russian Federation National Guard troops
officers’ valeological competence as a pedagogical problem . . . . . . . . . . . 125
Gurin V. M. Improvement of educational process at a military school on the
combat experience basis. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
PEDAGOGICAL SEARCH
Salamova F. U., Levina T. V. The cognitive and communicativepragmatic
functions of subordinate clauses introduced by the when conjunction
in different positions. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Rudenko Yu. S. A markrating system for university students’ achievements
recording and evaluating in the competence approach context . . . . . . . . . 143
Batova M. M., Katina V. M., Shevchenko O. K. A practical approach to the
processing and analysis of pedagogical research data on the basis of statistical
nonparametric methods . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Sorokin K. V., Sorokin D. V., Slivin T. S. The possibilities of modeling
in conditions of preuniversity general education institutions of the Ministry
of Defense of the Russian Federation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
Ikhtisanov I. I., Dubrovsky A. V. The results of an experimental study on the
formation of the administrative and organizational readiness of the Federal
National Guard Troops Service military schools cadets . . . . . . . . . . . . . 162
Doronova T. N., Doronov S. G. To the problem of the content structuring in
preschool education programs. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Minenko N. V. Analyticreflective competence of future specialists as a factor
of their professional potential formation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
Gerasimov V. N., Evgenyev D. N., Stolyarov A. L. Model of pedagogical
monitoring of military cadets’ competences formation . . . . . . . . . . . . . . 179
ADVANCED EDUCATIONAL TECHNOLOGIES:
PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL EXPERIENCE
Alekhin I. A., Trenin I. V. On the educational potential of the information
and technological resources. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
Alieva E.F., Radionova O. R. The stories of karapushkas proceed: development
of positive communication skills using information and communication
technologies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Fasolya A. A., Kalishchuk S. A. Convergence of modern information and
communication technologies in education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
Solonina S. N., Kuz’mina E. I. Influence of military priests on the psychological
protection of the military personnel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200
Gerasimova T. N., Koval’sky V. B. Pedagogical means of musical education
of students of militarymusical educational institutions as an important factor
in the formation of their professional skills . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
305
Стр.305
Alekhin I. A., Avuza A. A. Optimization of profiling departments of military
universities through intellectual technologies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
Efremov A. V., Zaets O. G., Shishkov A. I. Pedagogical aspects of the use
of training and simulator complexes in tactical and special training of military
experts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
Nikitin M. V. Applied values as a tool for educating the subjects of network
educational communities of a large college — educational complex. . . . . . . 225
Bashlueva M. A. Fundamentals of applied training for the Ministry of Interior
of the Russian Federation universities students to psychopedagogical
prevention of narcotic behavior among young people . . . . . . . . . . . . . . 232
Shevchenko O. K., Izmaylova N. V., Borisova N. L. Formation of the
algorithmic culture of cadets at the solution of educational mathematical tasks 239
YOUNG SCIENTIST’S TRIBUNE
Barysheva M. V. Indicators of a teenager’s responsibility diagnostics
and factors of its formation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
Rezapkina G. V. Evaluation of psychological readiness for the choice
of profession . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
Terekhin R. A. Relation of social and psychological attitudes, and internalities
with indicators of the military personnel’s readiness to changing the service
situation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257
Evgenyev D. N., Stolyarov A. L., Zaets O. G. Problems of pedagogical
monitoring of the military professional training quality of specialists
at military universities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264
Rusakov Yu. A. Military orchestra’ activity in civic patriotic education
as a specific pedagogical process . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
Ermachenkov A. V. System of work of officials of military units (divisions)
for the formation of statutory relations among military personnel of the Armed
Forces of the Russian Federation. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275
Krivenko O. A. Pedagogical bases of cadets’ responsibility for the results of their
educational activity formation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280
Gavryushchenko Yu. N. Development of students’ information
and analytical skills in the process of implementing a task approach
in teaching . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284
Our authors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295
306
Стр.306