Все
шесть текстов являются примерными разговорными темами, включенными в экзамен. <...> Пятый раздел – приложение, в которое входят четыре теста,
охватывающие наиболее сложные разделы грамматического материала пройденного курса.
3
QUESTION I
Translate the text with dictionary in written form (45 minutes). <...> Thus it can be concluded that the reactions are
decelerated by methyl group. <...> Although methyl connected to a sp 3 carbon
atom may have as an electron-withdrawing group in some cases, in halogenations of alkenes methyl attached to a saturated carbon atom appears
to be electron-releasing. <...> In the bromination of linear alkenes in methanol
and acetic acid, introduction of a methyl to an α-carbon of the double
bond always leads to an acceleration of the reaction so long as its steric
effect is negligible. <...> It cannot be expected that a methyl group is electronreleasing when it is connected to a sp3 carbon atom on an open chain and
becomes electron-withdrawing when the carbon atom is on a ring. <...> Based
upon these considerations we concluded that the methyl group of 4methylcyclopentene is electron-releasing in the reaction, in accord with
its σ1(<0). <...> The observed deceleration by the methyl should be accounted for
in terms of steric effect. <...> In syn or anti addition to a cyclic olefinic
compound, generally it is more difficult for the reagent to attack the more
hindered side. <...> Thus the 4-methyl
deactivates the reactions through steric effects. <...> So long as the steric
effect of the methyl is not cancelled by its electronic effect, the relative
rate kMe/kH < 1. <...> Nevertheless, it should be noted that steric effect of the 4methyl group is small, because (1) the methyl is not a very hindering
group and is situated in a remote position to the reaction seat; (2) only
one side of the cyclopentene ring can be hindered by the 4- methyl while
the other side is free of this interaction; (3) the steric effect is
considerable only when the substituent is in an axial position.
4
Phrases for rendering
QUESTION II
Task 1
I. Read and translate the text without a dictionary (15 minutes). <...> HOW MANY TYPES <...>
Методические_рекомендации_для_подготовки_к_экзамену_по_английскому_языку_(для_студентов_химического_факультета)..pdf
Министерство образования и науки Российской Федерации
Омский государственный университет
им. Ф.М. Достоевского
УДК 20
ББК 81.2
М545
Рекомендованы ученым советом факультета иностранных языков.
Протокол № 1 от 30.08.2004 г.
Рекомендованы редакционно-издательским советом ОмГУ.
Протокол № 4 от 5 октября 2004 г.
МЕ Т О ДИ Ч Е С КИЕ У К А ЗАНИЯ
Д ЛЯ П ОД Г О Т ОВ КИ К Э КЗ АМЕНУ
ПО А Н ГЛ И Й С К ОМУ ЯЗЫКУ
(для студентов химического факультета)
М545
Методические рекомендации для подготовки к экзамену
по английскому языку (для студентов химического
факультета) / Сост. Л.В. Жилина. – Омск: Изд-во ОмГУ,
2004. – 36 с.
ISBN 5-7779-0513-7
Предназначено для более эффективной подготовки к экзамену
по английскому языку.
Разделы пособия соответствуют заданиям экзаменационного
билета (письменный перевод текста со словарем, реферирование
текста, изложение предложенной темы). Включены правила чтения
химических элементов и формул, а также тексты по наиболее сложным
разделам грамматики (согласование времен, модальные глаголы
и их эквиваленты, времена – пассивный и активный залоги).
Для студентов 1-го и 2-го курсов химического факультета.
УДК 20
ББК 81.2
ISBN 5-7779-0513-7
Изд-во
ОмГУ
Омск
2004
2
© Омский госуниверситет, 2004
Стр.1
Содержание
ПРЕДИСЛОВИЕ..................................................................................3
QUESTION I........................................................................................4
QUESTION II .......................................................................................5
Task 1................................................................................................5
Task 2................................................................................................8
QUESTION III ....................................................................................10
Topic 1 ............................................................................................10
Topic 2 ............................................................................................12
Topic 3 ............................................................................................14
Topic 4 ............................................................................................16
Topic 5 ............................................................................................18
Topic 6 ............................................................................................20
ADDITION.........................................................................................22
Test 1. Modal verbs and its equals....................................................22
Test 2. Tenses in Active and Passive voices .....................................25
Test 3. Sequence of Tenses ..............................................................27
Test 4. Control Test .........................................................................28
ЧТЕНИЕ ФОРМУЛ............................................................................30
ПРИМЕР ЭКЗАМЕНАЦИОННОГО БИЛЕТА.................................34
Технический редактор М.В. Быкова
Редактор Е.С. Радионова
Подписано в печать 10.11.2004. Формат бумаги 60х84 1/16.
Печ. л. 2,25. Уч.-изд. л. 2,8. Тираж 200 экз. Заказ 571.
Издательство Омского государственного университета
644077, г. Омск, пр. Мира, 55а, госуниверситет
35
36
Составитель
Лариса Владимировна Жилина
МЕТ О Д И Ч Е С КИЕ УК А З АНИЯ
Д ЛЯ П О Д ГО Т О В КИ К Э К З А М Е НУ
ПО А Н Г Л И Й С К ОМУ ЯЗ Ы КУ
(для студентов химического факультета)
Стр.18