The classical system of higher education and formation of the new didactical paradigms. <...> Usage of info-communicational technologies in teaching humanities and technical disciplines in the technical higher education. <...> Problems of modern education in the context of globalization processes. <...> – Proc. of schoolseminar 3–5 November 1998 г. «The creation of the united information system of education». – Мoscow, 1999. <...> The modern state and tendency in the development of informational resources in education. <...> The latest development of education informatization in North America and its implications. <...> Принята редакцией: 01.04.2015 DOI: 10.15372/PHE20150503 УДК 378 РОССИЙСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ В УСЛОВИЯХ ГЛОБАЛИЗАЦИИ: НЕКОТОРЫЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ МОДЕЛИ УПРАВЛЕНИЯ∗ В. С. Диев (Новосибирск) Глобализация существенно повлияла на модель управления российской высшей школой, причем это касается не только тех вузов, которые участвуют в программе попадания в ТОП-100. <...> В качестве образца управления выс∗ Публикация подготовлена в рамках поддержанного РГНФ научного проекта №13-0300326. <...> © Диев В. С., 2015 Диев Владимир Серафимович – доктор философских наук, профессор, ведущий научный сотрудник, декан философского факультета, Новосибирский национальный исследовательский государственный университет (НГУ), Институт философии и права СО РАН. <...> E-mail: diev@smile.nsu.ru Diev Vladimir Serafimovich – Doctor of sciences (Philosophy), Professor, Leading Research Fellow, Dean of the Philosophy Department, Novosibirsk Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences State University, Institute of the Philosophy and Law of the. <...> Usage of info-communicational technologies in teaching humanities and technical disciplines in the technical higher education. <...> Problems of modern education in the context of globalization processes. <...> – Proc. of schoolseminar 3–5 November 1998 г. «The creation of the united information system of education». – Мoscow, 1999. <...> The modern state and tendency in the development <...>