Дворжец
У 912
УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКОЕ ПОСОБИЕ
ПО РАБОТЕ С ТЕМОЙ
«COUNTRY PROFILE»
Учебно-методическое пособие по работе с темой
«COUNTRY PROFILE» (для студентов гуманитарных специальностей, изучающих английский язык) / Сост. <...> Its main
aim is not to test your geography, but to help you study and practise your
English. <...> Which countries have borders with the following groups of countries
given below? <...> Which countries have the currencies listed below? <...> And what nationality are most of the people who have that kind of money in their pockets? <...> And
what nationality are most of the people in them? <...> Switzerland (five)
Israel
The Lebanon
Syria
Turkey
Afghanistan
Pakistan
2. <...> From Tel Aviv to Ankara
Bolivia (five)
England (two)
South Africa
South African
yen
Japan
Japanese
renminbi
China
Chinese
rial
Iran
Iranian
I. Italy, Liechtenstein, France, Austria, West Germany, Brazil, Peru,
Argentina, Paraguay, Chile, Scotland, Wales. <...> Swiss, Italian, Liechtensteiner, French, Austrian, German, Bolivian, Brazilian, Peruvian, Argentinian, Paraguayan, Chilean, English, Scottish, Welsh.
markka
Finland
Finnish
zloty
Poland
Polish
drachma
Greece
Greek
baht
Thailand
Thai
3. <...> And what nationality of
people would you see most of? <...> Name four countries for each journey.
guilder
Holland
(The Netherlands)
Dutch
5
rouble
Russia
(The Soviet Union)
(The USSR)
6
Russian
5. <...> Which countries have these cities as the capital? <...> And what nationality are most of
the people living in them? <...> English is an easy language, so mast of the words in the third columns
above, except those ending -ish or -ese can be used as an adjective or
as a noun: She's Italian or She's an Italian – He's Israeli or He's an
Israeli. <...> People from Scotland can be
rather complicated. <...> What do you think of when you
hear the word Danish? <...> Write or say the word you think, of first to go with each of the words
below. <...> See how often you
think of the same word as the one printed in the book.
1. <...> Read each set of notes and see if you can <...>
Учебно-методическое_пособие_по_работе_с_темой..pdf
Министерство образования и науки Российской Федерации
Омский государственный университет им. Ф.М. Достоевского
УДК 20я7
ББК 81.2
У 912
Рекомендовано к изданию редакционно-издательским советом ОмГУ
2 июля 2004 г.
Рецензенты:
канд. филол. наук, доц. ОмА МВД России В.Г. Болотюк;
доц., зав. кафедрой англ. языка ОмГУ О.С. Дворжец
У 912
УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКОЕ ПОСОБИЕ
ПО РАБОТЕ С ТЕМОЙ
«COUNTRY PROFILE»
(для студентов гуманитарных специальностей,
изучающих английский язык)
Учебно-методическое пособие по работе с темой
«COUNTRY PROFILE» (для студентов гуманитарных специальностей,
изучающих английский язык) / Сост. С.А. Дедова.
– Омск: Омск. гос. ун-т, 2004. – 100 с.
ISBN 5-7779-0499-8
Предназначено для использования на занятиях по курсу
«Практикум по культуре речи» студентами разных уровней языковой
подготовки (среднего и продвинутого). Содержит текстовые
материалы страноведческого содержания и упражнения,
обеспечивающие знакомство с особенностями разных стран и совершенствование
навыков владения английским языком.
Для студентов старших курсов гуманитарных специальностей,
изучающих английский язык.
УДК 20я7
ББК 81.2
Изд-во
ОмГУ
1
Омск
2004
ISBN 5-7779-0499-8
2
© Омский госуниверситет, 2004
Стр.1
CONTENTS
ВВЕДЕНИЕ.......................................................................................................4
I. NAMES OF COUNTRIES AND NATIONALITIES ....................................5
II. GEOGRAPHICAL POSITION/ CLIMATE/ WEATHER..........................11
III. LANGUAGES............................................................................................17
IV. POPULATION...........................................................................................24
V. ETHNIC GROUPS......................................................................................27
VI. RELIGIONS...............................................................................................31
VII. BUSINESS/ INDUSTRY/ AGRICULTURE...........................................58
VIII. GOVERNMENT TYPE/ POLITICS.......................................................72
IX. INTERESTING FACTS.............................................................................84
ВВЕДЕНИЕ
Учебно-методическое пособие «Country Рrofile» предназначено
для использования на занятиях по курсу «Практикум по культуре речи»
студентами старших курсов гуманитарных специальностей.
Целью издания является развитие навыков устной формы иноязычного
общения по заявленной теме. Модель пособия построена на
основе определенных блоков текстов разнообразной тематики, связанной
с политикой, экономикой, религией и другими сферами жизни
современных стран. Использован оригинальный материал, интересный
как с точки зрения языка, так и с культурологической точки зрения.
Учебные тексты снабжены разнообразными тренировочными
упражнениями, дотекстовыми и послетекстовыми заданиями творческого
характера с выходом в монологическую и диалогическую речь,
а также в практику двустороннего перевода.
Каждый раздел пособия является по-своему автономным и законченным,
что позволяет использовать материал книги в любой последовательности
и в любом объеме.
3
4
Стр.2
15. c) In 1996, over half of all immigrants were in Ontario, while 21 % were
in British Columbia and 15 % in Quebec;
16. a) Cree;
17. d) One death in five, which is more than the total deaths caused by suicide,
car accidents, AIDS and murder taken together;
18 b) False. In 1996, the year of the last census, there were 157 000 marriages
and 71 000 divorces in Canada;
19. b) False. Although the Yukon Territory does border on Alaska, it is not
alone. British Columbia has a substantial border with Alaska;
20. d) The bison, or North American buffalo, is the largest land animal native
to Canada. A mature male can be 3.8 metres long, 1.8 metres
tall at the shoulder, and weigh up to 720 kg;
21. b) False. Canada is still the second largest country in the world, with
almost 10 million square kilometres. Russia is the largest country
with about 17 million square kilometers;
22. b) False. The Horseshoe Falls on the Canadian side of Niagara Falls,
are 57 metres high. There are many waterfalls in Canada that,
though less impressive than Niagara, are much higher. The highest is
Della Falls in British Columbia at 440 metres;
23. c) 6;
24. a) Quebec.
Now it is your turn to make up a quiz about the country you know or like
best and test the knowledge of your group mates.
УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКОЕ ПОСОБИЕ
ПО РАБОТЕ С ТЕМОЙ
«COUNTRY PROFILE»
(для студентов гуманитарных специальностей,
изучающих английский язык)
Светлана Александровна Дедова
Учебное издание
Технический редактор Н.В. Москвичёва
Редактор Е.В. Коськина
Подписано в печать 05.10.04. Формат бумаги 60х84 1/16.
Печ. л. 6,25. Уч.-изд. л. 7,25. Тираж 100 экз. Заказ 546.
Издательство Омского государственного университета
644077, г. Омск-77, пр. Мира, 55а, госуниверситет
99
100
Стр.50