Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634655)
Контекстум
.
Обсерватория культуры

Обсерватория культуры №6 2014 (440,00 руб.)

0   0
Страниц148
ID279555
Аннотация«Обсерватория культуры» — многопрофильный журнал, предназначенный для отражения бытования не какой-либо одной области культуры, но культурного процесса во всем его многообразии, всех срезов культурной жизни общества. Доступность изложения помогает понять специфику и характер современных социокультурных процессов самому широкому кругу читателей. Театр и музыка, изобразительное искусство и кино, литература и архитектура, культурное наследие, музеи и библиотеки, культурный досуг и туризм — все эти сферы культуры находят свое место на страницах журнала, создавая, тем самым, целостное информационное поле культуры.
Обсерватория культуры .— 2004 .— 2014 .— №6 .— 148 с. — URL: https://rucont.ru/efd/279555 (дата обращения: 23.04.2024)

Также для выпуска доступны отдельные статьи:
КОНЦЕПЦИЯ СОЦИАЛЬНОГО ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ В КОНТЕКСТЕ ИЗУЧЕНИЯ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ МИКРОДИНАМИКИ / Орлова (66,00 руб.)
ЗАПАД И ВОСТОК В СВЕТЕ МИР-СИСТЕМНОГО АНАЛИЗА / Дианова (66,00 руб.)
ИСТОРИЧЕСКАЯ ЭВОЛЮЦИЯ СОЦИАЛЬНЫХ ФУНКЦИЙ СЕМЬИ И ОБРАЗЫ ИХ СИМВОЛИЗАЦИИ В КУЛЬТУРЕ / Флиер (66,00 руб.)
ИНЖЕНЕРИЯ ДУХА: ДВИЖЕНИЕ ВОЕННО-ИСТОРИЧЕСКОЙ РЕКОНСТРУКЦИИ И ФОРМИРОВАНИЕ ЦЕННОСТЕЙ СОВРЕМЕННОГО ОБЩЕСТВА / Богданов (66,00 руб.)
СОВРЕМЕННОЕ ИСКУССТВО КАК ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ДОКУМЕНТАЦИЯ: РАЗВЛЕЧЕНИЕ ИЛИ ЧИСТАЯ АКТИВНОСТЬ? / Мороз (66,00 руб.)
ДУХОВНЫЙ КОНЦЕРТ «БОГОРОДИЧНЫЕ ПЕСНОПЕНИЯ» АНДРЕЯ МИКИТЫ: ЖАНРОВЫЕ И КОМПОЗИЦИОННЫЕ ОСОБЕННОСТИ / Ковалев (66,00 руб.)
ТАНЕЦ В ОПЕРЕТТАХ ФРАНЦА ЛЕГАРА / Колесников (66,00 руб.)
СТЕНОПИСЬ ГРАНОВИТОЙ ПАЛАТЫ МОСКОВСКОГО КРЕМЛЯ: ВОЗВРАЩЕНИЕ К НАРОДНОСТИ / Маслов (66,00 руб.)
ИСТОРИЯ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФИЛЬНЫХ СПЕЦИАЛИЗАЦИЙ МУЗЕЕВ РОССИИ / Гребенникова (66,00 руб.)
«ИХ НАДО ВОВСЕ УНИЧТОЖИТЬ»: ДИСКУССИЯ О СУДЬБЕ БЫВШИХ ИМПЕРАТОРСКИХ ТЕАТРОВ ПОСЛЕ ФЕВРАЛЬСКОЙ РЕВОЛЮЦИИ / Гордеев (66,00 руб.)
НОРБЕРТ КСАНТЕНСКИЙ И СВ. АВГУСТИН. К ВОПРОСУ ИКОНОГРАФИИ МИНИАТЮРЫ В РУКОПИСИ «VITA BEATI NORBERTI» ИЗ СОБРАНИЯ БАВАРСКОЙ ГОСУДАРСТВЕННОЙ БИБЛИОТЕКИ / Зотова (66,00 руб.)
«ЖИВОПИСНОЕ ПУТЕШЕСТВИЕ ОТ МОСКВЫ ДО КИТАЙСКОЙ ГРАНИЦЫ» — ГРАФИЧЕСКИЕ АЛЬБОМЫ ПУТЕВЫХ ЗАРИСОВОК А.Е. МАРТЫНОВА (1768—1826) / Элинсон (66,00 руб.)
СОЦИАЛЬНЫЕ СЕТИ: ДЕСЯТЬ ЛЕТ СПУСТЯ / Савицкая (66,00 руб.)
НАЦИОНАЛЬНЫЕ ВЕРСИИ БОГОСЛУЖЕНИЯ КАК ОСНОВА ФОРМИРОВАНИЯ НОВОГО МУЗЫКАЛЬНОГО ОБЛИКА МЕССЫ / Фиденко (66,00 руб.)
ЭКРАННЫЕ КОДЫ МОСКВЫ / Бояршинова (66,00 руб.)
АКТУАЛЬНОСТЬ ИСТОЧНИКОВЕДЧЕСКОГО ИССЛЕДОВАНИЯ РУКОПИСНЫХ ПАМЯТНИКОВ ДЕЛОВОГО ЯЗЫКА НАЧАЛА XVIII ВЕКА / Коркина (66,00 руб.)
«КОСТЮМНЫЙ ОБЛИК» КАК СПОСОБ КОНКРЕТИЗАЦИИ ИДЕАЛА / Кажарова (66,00 руб.)
К ВОПРОСУ О ФАКТОРАХ СНИЖЕНИЯ ИНТЕРЕСА К ЧТЕНИЮ И БИБЛИОТЕКЕ В СОВРЕМЕННОМ ОБЩЕСТВЕ (НА ПРИМЕРЕ ФЕДЕРАТИВНОЙ РЕСПУБЛИКИ ГЕРМАНИИ) / Лопатина (66,00 руб.)
ЭВОЛЮЦИЯ СОЦИАЛЬНОЙ РОЛИ ТЕКУЩЕЙ БИБЛИОГРАФИИ ПО КУЛЬТУРЕ НА РУБЕЖЕ ВЕКОВ / Бабич (66,00 руб.)
УТРАЧЕННЫЕ ПАМЯТНИКИ ХРАМОВОГО ЗОДЧЕСТВА ГОРОДА БОГОРОДСКА И ПРИГОРОДОВ КОНЦА XIX — НАЧАЛА XX ВЕКА / Романов (66,00 руб.)
МИФИЧЕСКИЕ ПТИЦЫ В КУЛЬТУРЕ СЕРЕБРЯНОГО ВЕКА: ВОЗРОЖДЕНИЕ АРХАИКИ / Шахматова (66,00 руб.)
КЕРАМИКА «РАКУ»: ЯПОНСКАЯ ТРАДИЦИЯ В ИНТЕРПРЕТАЦИИ ЗАПАДНЫХ МАСТЕРОВ ХХ ВЕКА / Егорова (66,00 руб.)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Духовный концерт «Богородичные песнопения» Андрея Микиты: жанровые и композиционные особенности . <...> Историческая эволюция социальных функций семьи и образы их символизации в культуре . <...> Инженерия духа: движение военно-исторической реконструкции и формирование ценностей современного общества . <...> Концепция социального взаимодействия в контексте изучения социокультурной микродинамики . <...> Стенопись Грановитой палаты Московского Кремля: возвращение к народности. <...> «Их надо вовсе уничтожить»: дискуссия о судьбе бывших императорских театров после Февральской революции . <...> «Живописное путешествие от Москвы до китайской границы» — графические альбомы путевых зарисовок А.Е. Мартынова (1768—1826) . <...> 3/5 Тел./факс 8(495)6958312 Email: observatoria@rsl.ru Рукописи, фотографии, рисунки не возвращаются Перепечатка материалов разрешается только по согласованию с редакцией, ссылка на журнал «Обсерватория культуры» обязательна 8 СВЯЗЬ ВРЕМЕН Р.А. <...> Утраченные памятники храмового зодчества города Богородска и пригородов конца XIX — начала XX века . <...> Мифические птицы в культуре Серебряного века: возрождение архаики. <...> Керамика «раку»: японская традиция в интерпретации западных мастеров ХХ века . <...> 3 УДК 316.2 ББК 60.524 Э.А. ОРЛОВА КОНЦЕПЦИЯ СОЦИАЛЬНОГО ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ В КОНТЕКСТЕ ИЗУЧЕНИЯ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ МИКРОДИНАМИКИ Цель статьи — привлечь внимание представителей общественных наук к категории «социальное взаимодействие» как к инструменту изучения социокультурной микродинамики. <...> В настоящее время изучение социокультурной микродинамики стало серьезной познавательной проблемой в результате того, что на уровне исходных допущений современных социальных наук существуют непреодоленные концептуальные расхождения между: • антропологическим допущением о социальной природе человека и экзистенциалистским представлением об индивидуальности, соседствующими практически во всех крупных современных теориях; это оставляет открытым вопрос <...>
Обсерватория_культуры_№6_2014.pdf
Стр.1
Стр.2
Стр.3
Стр.142
Стр.143
Стр.144
Стр.145
Стр.146
Стр.147
Стр.148
Обсерватория_культуры_№6_2014.pdf
РОССИЙСКАЯ ГОСУДАРСТВЕННАЯ БИБЛИОТЕКА ИНФОРМКУЛЬТУРА КУЛЬТУРЫ ОБСЕРВАТОРИЯ ж у р н а л-о б о з р е н и е Всем, кто занимается историей, теорией или современным состоянием отечественной и зарубежной культуры, всем, кого интересует жизнь культуры и искусства в современном мире, их события, достижения, проблемы 2014 6
Стр.1
СОДЕРЖАНИЕ Состав Редакционного совета Федоров Виктор Васильевич председатель (Российская государственная библиотека) Веденин Юрий Александрович (Российский научно-исследовательский институт культурного и природного наследия) Дианова Валентина Михайловна (Санкт-Петербургский государственный университет) Дуков Евгений Викторович (Государственный институт искусствознания) Егоров Владимир Константинович (Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ) Зверева Галина Ивановна (Российский государственный гуманитарный университет) Любимов Борис Николаевич (Высшее театральное училище им. М.С. Щепкина) Орлова Эльна Александровна (Институт социологии Российской академии наук) Разлогов Кирилл Эмильевич (Всероссийский государственный университет кинематографии им. С.А. Герасимова) Рубинштейн Александр Яковлевич (Институт экономики РАН) Румянцев Олег Константинович (Российский научно-исследовательский институт культурного и природного наследия) Рязанова-Кларк Лара (Эдинбургский университет, Великобритания) Сиповская Наталия Владимировна (Государственный институт искусствознания) Тихонова Людмила Николаевна (Российская государственная библиотека) Ферингер Маргарет (Центр литературных и культурных исследований, Берлин, Федеративная Республика Германия) Флиер Андрей Яковлевич (Российский научно-исследовательский институт культурного и природного наследия им. Д.С. Лихачева) Фоменко Андрей Николаевич (Северо-Западный филиал Российского научно-исследовательского института культурного и природного наследия им. Д.С. Лихачева) Штейнер Евгений Семенович (НИУ «Высшая школа экономики», Москва; Лондонский университет, Великобритания) © ФГБУ «Российская государственная библиотека», 2014 2 3 В ПРОСТРАНСТВЕ ИСКУССТВА И КУЛЬТУРНОЙ ЖИЗНИ in terris О.В. Мороз. Современное искусство как художественная документация: развлечение или чистая активность? ................................... 36 явление А.Б. Ковалев. Духовный концерт «Богородичные песнопения» Андрея Микиты: жанровые и композиционные особенности ........................ 42 А.Г. Колесников. Танец в опереттах Франца Легара ....................................... 47 2 КУЛЬТУРНАЯ РЕАЛЬНОСТЬ В.М. Дианова. Запад и Восток в свете мир-системного анализа ...................... 18 А.Я. Флиер, Т.В. Глазкова. Историческая эволюция социальных функций семьи и образы их символизации в культуре ............... 23 С.В. Богданов, А.В. Волошинов. Инженерия духа: движение военно-исторической реконструкции и формирование ценностей современного общества .......................................................................... 30 1 КОНТЕКСТ Э.А. Орлова. Концепция социального взаимодействия в контексте изучения социокультурной микродинамики ..............................................................4 4 НАСЛЕДИЕ К.И. Маслов. Стенопись Грановитой палаты Московского Кремля: возвращение к народности...................................................................... 54 Т.Г. Гребенникова. История формирования профильных специализаций музеев России ............................................... 60 П.Н. Гордеев. «Их надо вовсе уничтожить»: дискуссия о судьбе бывших императорских театров после Февральской революции ................... 65 6/2014 ОБСЕРВАТОРИЯ КУЛЬТУРЫ
Стр.2
Состав редакционной коллегии 5 ИМЕНА. ПОРТРЕТЫ Е.В. Зотова. Норберт Ксантенский и св. Августин. К вопросу иконографии миниатюры в рукописи «Vita Beati Norberti» из собрания Баварской государственной библиотеки ................................. 72 У.В. Элинсон. «Живописное путешествие от Москвы до китайской границы» — графические альбомы путевых зарисовок А.Е. Мартынова (1768—1826) ...................................... 77 Главный редактор: Лаптева Тамара Ильинична Заместитель главного редактора: Ветлицына Ирина Михайловна Редакторы: Гусейнова Нонна Михайловна Обидин Александр Иванович Федорова Татьяна Сергеевна Яковлева Анна Михайловна Кураторы направлений: Орлова Эльна Александровна (Контекст. Культурная реальность) Дуков Евгений Викторович (В пространстве искусства и культурной жизни) Зверева Галина Ивановна (Кафедра) 6 КАФЕДРА лекции по культурологии Т.Е. Савицкая. Социальные сети: десять лет спустя ........................................ 84 Ю.Л. Фиденко. Национальные версии богослужения как основа формирования нового музыкального облика мессы .................... 92 предзащита Н.А. Бояршинова. Экранные коды Москвы .................................................. 97 Дианова Валентина Михайловна (Наследие) Ответственный секретарь Надежда Ткаченко Выпускающий редактор номера Кобылянская Алевтина Александровна Дизайн макета Виктор Малофеевский Цех предпечатной подготовки Нач. цеха Тамара Медведева Верстка Надежда Епифанова Технический редактор Наталия Соловьева Корректоры: Ольга Герасимова, Наталья Дедова Журнал зарегистрирован 7 ORBIS LITTERARUM Т.Д. Коркина. Актуальность источниковедческого исследования рукописных памятников делового языка начала XVIII века ........................ 102 И.А. Кажарова. «Костюмный облик» как способ конкретизации идеала ........ 106 Н.В. Лопатина, Г.А. Хакимова. К вопросу о факторах снижения интереса к чтению и библиотеке в современном обществе (на примере Федеративной Республики Германии) ................................... 114 И.В. Бабич. Эволюция социальной роли текущей библиографии по культуре на рубеже веков ................................ 118 Министерством Российской Федерации по делам печати, телерадиовещания и средств массовых коммуникаций. Свидетельство о регистрации — ПИ № 7716687 от 10 ноября 2003 г. Издается с 2004 г. Учредители: ФГБУ «Российская государственная библиотека» НИЦ Информкультура РГБ Издатель: ФГБУ «Российская государственная библиотека» Адрес Редакции: 119019, г. Москва, ул.Воздвиженка, д. 3/5 Тел./факс 8(495)6958312 Email: observatoria@rsl.ru Рукописи, фотографии, рисунки не возвращаются Перепечатка материалов разрешается только по согласованию с редакцией, ссылка на журнал «Обсерватория культуры» обязательна 8 СВЯЗЬ ВРЕМЕН Р.А. Романов. Утраченные памятники храмового зодчества города Богородска и пригородов конца XIX — начала XX века ................... 122 Е.В. Шахматова. Мифические птицы в культуре Серебряного века: возрождение архаики........................................................................... 128 А.А. Егорова. Керамика «раку»: японская традиция в интерпретации западных мастеров ХХ века ........................................... 136 6/2014 ОБСЕРВАТОРИЯ КУЛЬТУРЫ Типография Подписано в печать 26.12.14 Формат 60 90/8. Офсетная печать Усл. печ. л. 18,5. Уч.изд. л. 18,0 Гарнитура «OfficinaSains» Тираж 500 экз. Заказ Распространяется во всех регионах России и за рубежом. Подписка по Объединенному каталогу «Пресса России» (инд. 12141) и по заявкам, присланным в редакцию. 3
Стр.3
CONTENTS Editorial Council Viktor Fedorov Chairman (Russian State Library, Moscow) Valentina Dianova (St. Petersburg State University) Evgeny Dukov (State Institute of Art Studies, Moscow) Andrey Flier (Russian Research Institute for Cultural and Natural Heritage, Moscow) Andrey Fomenko (Russian Institute for Cultural Research, St. Petersburg) Boris Lyubimov (Schepkin Higher Theatre School (Institute), Moscow) Elna Orlova (State Academy of Slavic Culture, Moscow) Kirill Razlogov (Gerasimov All-Russian State University of Cinematography, Moscow) Oleg Roumyantsev (Russian Research Institute for Cultural and Natural Heritage, Moscow) Alexander Rubinstein (Institute of Economics, Moscow) Lara Ryazanova-Clarke (University of Edinburgh, United Kingdom) Evgeny Steiner (NRU ”Higher School of Economics”, Moscow; University of London, United Kingdom) Lyudmila Tikhonova (Russian State Library, Moscow) Yuri Vedenin (Russian Research Institute for Cultural and Natural Heritage, Moscow) Center for Literary and Cultural Research, Germany) Margarete Vöhringer ( Vladimir Yegorov (Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration, Moscow) Galina Zvereva (Russian State University for the Humanities, Moscow) 4 HERITAGE K. Maslov. The Murals of the Hall of the Facets in Moscow Kremlin: Returning to Folk Spirit ............................................................................ 54 T. Grebennikova. The History of Museum Specialisation in Russia ...................... 60 P. Gordeev. “They Should Be All Liquidated…” Discussion on the Fate of the Former Imperial Theatres after the February Revolution ........................ 65 142 6/2014 ОБСЕРВАТОРИЯ КУЛЬТУРЫ 3 IN SPACE OF ART AND CULTURAL LIFE in terris O. Moroz. A Contemporary Art as an Art Documentation: Entertainment or Pure Activity? ................................................................ 36 phenomenon A. Kovalev. The “Theotokos Chants” Spiritual Concert by Andrei Mikita, Its Genre and Composition........................................................................ 42 A. Kolesnikov. Dance in operettas by Franz Lehár ............................................ 47 2 1 CONTEXT E. Orlova. The Concept of Social Interaction in Analysing Socio-Cultural Microdynamics .....................................................................4 CULTURAL REALITY V. Dianova. West and East in the Light of World-Systems Analysis ....................... 18 A. Flier T. Glazkova. The Historical Evolution of Social Functions of the Family and the Images of their Symbolization in Culture ....................... 23 S. Bogdanov, A. Voloshinov. Spirit Engineering: Military Historical Reconstruction Movement and Contemporary Social Values .............. 30
Стр.142
Editorial Board 5 NAMES. PORTRAITS E. Zotova. Norbert of Xanten and St. Augustin: To the Iconography of the Miniature of the Vita beati Norberti Manuscript from the Bavarian State Library Collection ................................................... 72 U. Elinson. “Picturesque Travel from Moscow to Chinese Border,” or Graphic Albums of Travel Sketches by Andrei Martynov ............................... 77 Editor in Chief Tamara Lapteva Deputy Editor Irina Vetlitsyna Editors: Nonna Guseynova Tatiana Fedorova Alexander Obidin Anna Yakovleva Sections Special Advisers: Elna Orlova (Context, Cultural Reality) Evgeny Dukov (In Space of Art and Cultural Life) 6 CHAIR lectures on cultural studies T. Savitskaya. Social Networks: Ten Years Later ................................................ 84 Y. Fidenko. National Versions of Worship as a Basis for a New Mass to Come ............................................................................ 92 before defending a thesis N. Boyarshinova. Screen Сodes of Moscow ..................................................... 97 Valentina Dianova (Heritage) Galina Zvereva (Chair) Board Secretary Nadezhda Tkachenko Production Editor Alevtina Kobylyanskaya Layout design Viktor Malofeevsky 7 ORBIS LITTERARUM T. Korkina. Source Studies in Linguistics: Research of the Russian Formal Language Manuscripts of the Early 18th Century ............................... 102 I. Kazharova. “Costume Image” as a Means of the Ideal Concretisation ............. 106 N. Lopatina, G. Khakimova. Redution effects in interest for reading and library (FGR’s example) ..................................................................... 114 I. Babich. Bibliography on Culture at the Turn of the Century: Evolution of Its Social Role ..................................................................... 118 Certificate of the mass information media registration ПИ № 7716687, date 10.11.2003 Published since 2004 Founder InformKultura Research and Information Centre, Russian State Library Publisher Russian State Library Address Russia, 119019, Moscow, Vozdvizhenka, 3/5 Tel./fax +7(495)6958312 Email: observatoria@rsl.ru Submitted texts and illustrations are retained by the Editors 8 JOINT OF TIME R. Romanov. Lost Monuments of the Bogorodsk Church Architecture of the Late 19th and the Early 20th Century ............................................... 122 E. Shakhmatova. Mythological Birds in the Culture of the Silver Age: Revival of the Archaic ............................................................................ 128 A. Yegorova. The “Raku” Ceramics: Japanese Tradition in Western Interpretations of the 20th Century........................................... 136 6/2014 ОБСЕРВАТОРИЯ КУЛЬТУРЫ Any reprinting of the published materials shall be agreed with the Editorial Board; any use of the published texts is to be accompanied by the reference to the “Observatory of Culture” journal. Subscription available via “Pressa Rossii” Joint Catalogue (index 12141) To download full text articles please subscribe to InformKultura Services http://infoculture.rsl.ru/NIKLib/ althome/_sitenav/root_frm.htm 143
Стр.143
SUMMARIES The Concept of Social Interaction in Analysing Socio-Cultural Microdynamics (by Elna Orlova) aims to draw attention of social scientists to the “social interaction” category as a tool for studying microdynamics. The author highlights theoretical assumptions on which the category is based and proposes the general characteristics of its content. Key words: adaptation, interaction, communication, culture, paradigms of social interaction, consolidation, conflict, negotiation, problem situation, sociality. West and East in the Light of World-Systems Analysis (by Valentina Dianova) supports the idea of the shift of economic development and political interests centre towards the Asian and Pacific Rim. The expansion of capitalist world-system, its efforts to disseminate its geoculture are illustrated on the example of peripheral Mongolia. Key words: civilisations, world-systems, centre and periphery, globalisation, transformation, geoculture. The historical evolution of social functions of the family and the images of their symbolization in culture (by Andrey Flier and Tatiana Glazkova) analyses the problem of social functions of the family, cultural symbolism of the concept of "family" and the historical dynamics of this symbolism. Analysed cultural practices related to symbolization family relationships and their depiction in literature and cinema. Key words: concept of the family, culture, character, historical dynamics, family model, functional subsystems. Spirit Engineering: Military Historical Reconstruction Movement and Contemporary Social Values (by Svyatoslav Bogdanov and Alexander Voloshinov) focuses on the value approach to the historical reconstruction movement. The authors analyse values generated by the movement and distinguish between the general cultural values that influence personal development and values related to the military cultures of the past. The activities of the military reconstruction participants that enrich contemporary cultural space and raise personal moral ideals are considered as a type of “spirit engineering.” Key words: military historical reconstruction, values, spirit engineering, cultural heritage, patriotic character building. A Contemporary Art as an Art Documentation: Entertainment or Pure Activity? (by Oxana Moroz) is devoted to the contemporary art. Recently the arts have undergone some changes that allow discussing transformations of (post) modern art forms and therefore transformations of the Modernity Project. The traditional approach to arts implies that particular artefacts are the form of art objectisation. The author analyses several contemporary art experiments and argues that nowadays the actors operating in society have to deal with documentation or medium which provides for calling an act of creation to memory but not for reproducing it. Key words: contemporary art, performance, spectator, protest, deviation, affect, violence, plaisir, jouissance. The “Theotokos Chants” Spiritual Concert by Andrei Mikita, Its Genre and Composition (by Andrey Kovalev) analyses multipartite spiritual (religious) concert by Andrey Mikita, one of the prominent Moscow composers. The “Theotokos Chants” concert was written for mixed choir a cappella on liturgical texts of the Theotokos feasts: Nativity of the Theotokos, Annunciation, Assumption, Protection of the Theotokos. The genre and composition particularities of this concerto are related to the elements of liturgical singing tradition on the one hand and composer’s personal musical representation of religious texts on the other. All this determined the non-liturgical genre of this choral. Key words: spiritual (religious) concerto, choir, liturgy, troparion, kontaktion, sticheron, Znamenny chant, folklore. Dance in operettas by Franz Lehár (by Alexander Kolesnikov) examines in brief the role and meaning of dance in stage creations of Franz Lehár (1870—1948), composer of Neo-Viennese operettas. The author analyses “The Merry Widow,” “Frasquita,” “Jiuditta,” “Friderike” operettas also addressing the problem of interpretations proposed by stage directors and choreographers. Key words: Neo-Viennese operetta, musical drama, Franz Leh r, stage dance, choreography, interpretation. The Murals of the Hall of the Facets in Moscow Kremlin: Returning to Folk Spirit (by Konstantin Maslov) is devoted to the repainting of 16th century murals in the Hall of the Facets in Moscow Kremlin by the Palekh iconpainters Belousovs which was organised on the occasion of the coronation of Alexander III by Georgy Filimonov, a famous archaeologist. While Alexander III considered the “restored” painting as the important element of the celebrations that were to display the idea of sacrosanctity of tsarist autocracy, Filimonov believed that the paintings of the Hall were to contribute to the development of the truly national art in Russia. Key words: Hall of the Facets, Palekh, murals, Georgy Filimonov, Belousovs the icon-painters, restoration.
Стр.144
The History of Museum Specialisation in Russia (by Tatiana Grebennikova) deals with the Russian museum practices mainly of the 18th and the 19th century. The author analyses a gradual specialisation in private collection building and museums' development, reveals the role of the highly specialised collections and analyses the trend of establishing museums of the complex character exemplified by the Kunstkammer, the Imperial Hermitage Museum, the Fine Arts Academy Museum, the Rumyantsev Museum, and the Russian Museum. In the 19th century, a trend of gradual differentiation and specialisation became obvious which led to establishing dedicated museums and developing a more focused approach to collection building in Russia. Key words: museum’s profile, natural collections, historical collections, fine arts collections, industrial museums, archaeological collections, local lore museums. “They Should Be All Liquidated…” Discussion on the Fate of the Former Imperial Theatres after the February Revolution (by Petr Gordeev) analyses discussions around the fate of the former Imperial Theatres during the rule of the Provisional Government in Russia. The author addresses the contemporaneous dedicated publications in mass media and archive materials to reveal the struggle between the former Imperial and private theatres confronted with the upcoming theatre reform (which was not effected because of the Bolsheviks’ rise to power). Key words: Imperial Theatres, State theatres, February Revolution, Provisional Government. Norbert of Xanten and St. Augustin: To the Iconography of the Miniature of the Vita beati Norberti Manuscript from the Bavarian State Library Collection (by Elizaveta Zotova) addresses the only extant illuminated manuscript of the “Life of Norbert of Xanten”. The author analyses the iconography of the miniature from this manuscript in comparison with the other illuminated hagiographies and writings of St. Augustin which were created in Germany in the 12th century. Key words: hagiography, illuminated manuscripts, Norbert of Xanten, St. Augustin, iconography of the saints, Premonstrant Order. “Picturesque Travel from Moscow to Chinese Border,” or Graphic Albums of Travel Sketches by Andrei Martynov (by Ulyana Elinson) considers the history of designing travel albums by the famous Russian landscape painter Andrei Martynov (1768—1826) during his trip of 1805 to Beijing with the Russian diplomatic mission of Count Yury Golovkin. Key words: Andrei Martynov, watercolors, etchings album, graphics, “picturesque travel”, landscape paintings, Alexandre Pluchart’s typography. Social Networks: Ten Years Later (by Tatiana Savitskaya) considers these networks and Facebook in particular as a fundamental cultural institution of the postmodern global society. The author analyses cultural background of the “social networking revolution” and investigates social networks as a mass cultural practice of society web 2.0 also focussing on the possible further transformations of the social networks phenomenon. Key words: social networks, Facebook, society web 2.0, information and communication paradigm, network society. National Versions of Worship as a Basis for a New Mass to Come (by Yulia Fidenko) deals with the regional aspects in the musical organisation of Mass related to the reforms of the Second Vatican Council. The author concretises the features of liturgical music reform and notes the specificity of its realisation in the practice of Catholic commons of the Asian part of Russia, from the Urals to the Far East. It is argued that a combination of musical material integrated in a holistic canonical invariant gives original features to worship in each parish. Key words: Mass, Second Vatican Council, worship, liturgical music, sacred vocal music, Siberia, Far East. Screen Сodes of Moscow (by Nina Boyarshinova) examines the melodrama film “Moscow Does Not Believe in Tears” by film director Vladimir Menshov which is one of the most significant and successful Soviet movies of the 1970s. The author analyses the imagery of the film that vicariously represents the image of metropolis using a method of formula analysis proposed by John G. Cawelti. It is assumed that there is a sustainable melodrama structure that was borrowed from the literary texts connected to the Russian capital. Menshov’s picture was chosen as a bright example of “Moscow melodrama” representing Moscow as the city of trial and exploring the key concept Moscow Home. Key words: melodrama, formula analysis, city in movies, Moscow in cinematography, “Moscow Does Not Believe in Tears,” Moscow text. Source Studies in Linguistics: Research of the Russian Formal Language Manuscripts of the Early 18th Century (by Tatiana Korkina) argues that source studies need further development in Russian linguistics since involving a wider range of manuscripts into investigation may answer many questions that are actually faced by the historical lexicology and lexicography. It may also help to reconstruct the historical language development in detail. This approach is particularly relevant in the studies of the Russian language of the 18th century. While it is mainly based on the published texts, there is a lot of manuscripts that have not been studied yet but may greatly contribute to understanding of both the formal language developments and emergence of a new type of literary Russian language or the language of Russian nation.
Стр.145
The special emphasis is to be put on research of the regional manuscripts which are also important for studying the formal language as they represent its local variations and local vocabulary which cannot be found in the records of the central institutions. The main issues of linguistic study stated above are considered on the example of the North Russian manuscripts of the early 18th century, namely the customs books of Kevrola, a town in the Archangel region. Key words: Russian language, 18th century language, sources in linguistic studies, official records, formal language manuscripts, customs books. “Costume Image” as a Means of the Concretising an Ideal (by Inna Kazharova) that examines the interaction of multiple values in a “costume image” or in description of symbolic costume details characterises a heroin in poetic works. In Kabardian poetry of the 20th century, the most “informative” costume elements appear in the poems created in the period of radical transformations in society and in descriptions of women’s clothes one can find symbolic elements that help to compare and to contrast the Past and the Present. Key words: idealisation, costume details, “a new human,” value system, norms, Circassian culture, artistic consciousness, mental representations. Redution effects in interest for reading and library (FGR’s example) (by Nataliya Lopatina and Gyulnara Khakimova) devoted to the problem of reducing the reader's activity which is considered at the level of global (digitalization, the global financial crisis) and regional (local cultural transformation) factors of development. The experience of librarianship Germany in overcoming the typical and regional problems is analyzed. The article deals with the German readers activity’s dependence on the language reform of 1998. It raises the problem of influence of orthographic mode on the on the preservation of written cultural heritage and on the development of book culture. Key words: Librarianship in German, language reform, reading, book culture. Bibliography on Culture at the Turn of the Century: Evolution of Its Social Role (by Irina Babich) addresses the issues of the actual state of bibliographic activities in the field of culture and the arts. The author analyses the ongoing evolution of attitudes and norms concerned with scientific information, research activities in general, and higher education in the humanities. The history of publishing current bibliographies on culture and the arts at the Russian State Library is shortly traced and it is argued that the access to information and knowledge is provided not only by online services and digital technologies in general but also by the systemised representation of information flows and content-related search supported by the current bibliography. Key words: current bibliography, background documentation, paper bibliographies, bibliography digitalisation, access to literature on culture and the arts, use of bibliographies. Lost Monuments of the Bogorodsk Church Architecture of the Late 19th and the Early 20th Century (by Roman Romanov) deals with the problem of study and preservation of the monuments representing the church architecture in the town of Bogorodsk and its immediate environs. Most of the churches have lived through numerous destructive processes that were rooted in religious or atheist beliefs of different periods including blasphemous attitude to holy places. Though some churches were lately restored or re-built almost from scratch, many were lost. Key words: heritage preservation, church architecture monuments, Bogorodsk, historical buildings. Mythological Birds in the Culture of the Silver Age: Revival of the Archaic (by Elena Shakhmatova) deals with some trends in Russian art at the beginning of the 20th century. The author argues that the Archaic revival of the Silver Age reflected the active denial of contemporaneity by the artistic elite. The national folklore and mythology representing the Indo-European roots of Russian culture became popular among the visual artists while the mythological birds Humayun, Sirin, Alkonost, the Swan Princess and the Firebird were pictured by Viktor Vasnetsov, Mikhail Vrubel, and Ivan Bilibin; their images were created in the verses by Alexander Blok, in Igor Stravinsky’s music, and in choreographic masterpieces by Mikhail Fokine and Anna Pavlova. Key words: Silver Age, birds in Slavic mythology, birds in arts, Archaic revival The “Raku Ceramics:” Japanese Tradition in Western Interpretations of the 20th Century (by Anna Yegorova) traces the history of the raku-ware tradition in Japan and reveals its influence on the Western decorative arts of the 20th century. The author distinguishes between technological characteristics of the Raku family ware and the meaning of the “raku-ware” term coined in the West for the particular artistic style and demonstrates the contribution of the Raku ware to the development of contemporary decorative arts. Key words: applied and decorative arts, Japanese art, Raku, British art, American art, ceramics, cultural influence.
Стр.146
АВТОРЫ НОМЕРА Бабич Ирина Виленовна, кандидат исторических наук, заведующая сектором Научно-информационного центра по культуре и искусству Российской государственной библиотеки (Москва) E-mail: babichiv@rsl.ru Богданов Святослав Вадимович, аспирант кафедры истории Отечества и культуры Саратовского государственного технического университета им. Ю.А. Гагарина E-mail: swjatoslaw-ja@rambler.ru Бояршинова Нина Александровна, аспирант Всероссийского государственного института культуры (Москва) E-mail: boyarshinova05@mail.ru Волошинов Александр Викторович, доктор философских наук, кандидат физико-математических наук, профессор Саратовского государственного технического университета им. Ю.А. Гагарина E-mail: alvoloshinov@gmail.com Глазкова Татьяна Вацлавовна, кандидат культурологии, доцент кафедры языковой коммуникации Российской академии музыки им. Гнесиных E-mail: glaztatyana@yandex.ru Гордеев Пётр Николаевич, кандидат исторических наук, доцент кафедры истории Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена (Санкт-Петербург) E-mail: petergordeev@mail.ru Гребенникова Татьяна Геннадьевна, кандидат исторических наук, доцент кафедры археологии, этнографии и музеологии Алтайского государственного университета, заместитель декана исторического факультета (Барнаул) E-mail: tatianagr29@mail.ru Дианова Валентина Михайловна, доктор философских наук, профессор Института философии Санкт-Петербургского государственного университета E-mail: v_dianova@mail.ru Егорова Анна Алексеевна, кандидат искусствоведения, научный сотрудник Научно-просветительного отдела Государственного Эрмитажа (Санкт-Петербург) E-mail: egorova-ermus@yandex.ru Зотова Елизавета Валентиновна, научный сотрудник Научно-исследовательского отдела рукописей Российской государственной библиотеки (Москва) E-mail: tmerigold@yandex.ru Кажарова Инна Анатольевна, кандидат филологических наук, старший научный сотрудник Отдела адыгской филологии Института гуманитарных исследований Кабардино-Балкарского научного Центра РАН (Нальчик) E-mail: barsello@rambler.ru Ковалев Андрей Борисович, кандидат искусствоведения, доцент кафедры истории и теории музыки Академии хорового искусства им. В.С. Попова (Москва) E-mail: andrej-kovalev@yandex.ru Колесников Александр Геннадьевич, кандидат искусствоведения, театральный и музыкальный критик (Москва) E-mail: edvin@cnt.ru
Стр.147
РАЗДЕЛ 1. КОНТЕКСТ Коркина Татьяна Дмитриевна, аспирант словарного отдела XVIII века Института лингвистических исследований РАН (Санкт-Петербург) E-mail: tdk2006@bk.ru Лопатина Наталья Викторовна, профессор кафедры прикладной информатики Московского государственного университет культуры E-mail: dreitser@rambler.ru Маслов Константин Ильич, кандидат искусствоведения (Москва) E-mail: zmaslo@mail.ru Мороз Оксана Владимировна, кандидат культурологии, старший преподаватель кафедры истории и теории культуры Российского государственного гуманитарного университета (Москва) E-mail: oxanamol@gmail.com Орлова Эльна Александровна, доктор философских наук, профессор, ведущий научный сотрудник Научно-информационного центра по культуре и искусству Российской государственной библиотеки (Москва) E-mail: orlovaelna@rambler.ru Романов Роман Александрович, аспирант Научно-исследовательского института теории архитектуры и градостроительства Российской академии архитектуры и строительных наук (Москва) E-mail: romanromanov@inbox.ru Савицкая Татьяна Евгеньевна, ведущий научный сотрудник Научно-информационного центра по культуре и искусству Российской государственной библиотеки (Москва) E-mail: аisnikl@rsl.ru Фиденко Юлия Леонидовна, кандидат искусствоведения, доцент кафедры истории музыки Дальневосточной государственной академии искусств (Владивосток); докторант кафедры истории музыки Новосибирской государственной консерватории (академии) им. М.И. Глинки E-mail: jufid@mail.ru Флиер Андрей Яковлевич, доктор философских наук, профессор, главный научный сотрудник Российского научно-исследовательского института культурного и природного наследия им. Д.С. Лихачева E-mail: andrey.flier@yandex.ru Хакимова Гульнара Ансаровна, соискатель кафедры прикладной информатики Московского государственного университета культуры E-mail: dreitser@rambler.ru Шахматова Елена Васильевна, кандидат искусствоведения, доцент кафедры философии Государственного университета управления (Москва) E-mail: galinochka04304@rambler.ru Элинсон Ульяна Валерьевна, соискатель кафедры русского искусства Санкт-Петербургского государственного академического института живописи, скульптуры и архитектуры им. И.Е. Репина E-mail: elinsonul@gmail.com
Стр.148