Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634757)
Контекстум
.
Педагогический журнал Башкортостана

Педагогический журнал Башкортостана №1 (56) 2015

0   0
Страниц322
ID271933
АннотацияИздается с 2005г. ЦЕЛИ И ЗАДАЧИ ЖУРНАЛА: освещение актуальных проблем развития общего и профессионального образования в Российской Федерации и Республике Башкортостан; оказание информационной научной и практической помощи работниками образования; презентация передовой научной мысли и полезного практического опыта, учебно-методических материалов, отражающих опыт работы педагогов в области педагогики, психологии, методики обучения и воспитания. ХАРАКТЕРИСТИКА ЖУРНАЛА: имеет научно-практический характер и взаимодействует с системой образования республики; включает рубрики федеральной и региональной значимости - Проблемы современной педагогики; Психолого-педагогические исследования; Образование и культура; Инновационные технологии образования; Информатизация образования; Приоритетный национальный проект «Образование»; Практика образования; Дебют в науке; Дизайн диссертационного исследования; Опыт зарубежных коллег; История образования; Педагогическая лента (новости, юбилеи, хроника); Рецензии.; представляет опыт участия образовательных учреждений в национальных проектах и работу органов управления образованием; работа журнала координируется с Министерством образования Республики Башкортостан и Советами директоров вузов, ссузов и учреждений НПО республики.
Педагогический журнал Башкортостана : Научно-практическое издание .— Уфа : Башкирский государственный педагогический университет им. М. Акмуллы .— 2015 .— №1 (56) .— 322 с. : ил. — URL: https://rucont.ru/efd/271933 (дата обращения: 25.04.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Cognitive-propositional structure is applied for both semantic and conceptual analyses. <...> The conceptual space of the text is based on the same cognitive-propositional structure. <...> Unsworth Barry Morality Play Penguin Books, 1999. 188 p. 31 I.V. Bogoslovskaya INVESTIGATION OF TEXT COMPREHENSION PECULIARITIES: MEASURING OF INDIVIDUAL DISTINCTIONS Keywords: text comprehension, extroverts and introverts, Myers-Briggs questionnaire, associative fields, semantic space, cognitive space, universal and specific features, word and text meaning operation, stereotype level. <...> The aim is to define specificity and universality of nonfiction text difficulties and comprehension according to the readers psychological type. <...> The main methods are the associative context experiment with the registration of the primary response, quantitative analysis, and the method of denotative analysis, descriptive-comparative method. questionnaire of Myers-Briggs based on theoretical research is used as the research tool of psychological type of the Testers. <...> The article reveals the suggestive potential of the text and justify the extensive comparative studies, the results obtained allow us to enrich significantly the portrait image of a native speaker. <...> Research tasks that can be solved with quantitative and qualitative analysis of the associative field structure dealt with the study of the words and text meaning operation difference between extroverts and introverts. <...> Readers individual mindsets are leveled off during the text comprehension. <...> The aim of our research was to define specificity and universality of nonfiction text difficulties comprehension according to readers psychological type. <...> Individual psychological type can be described by a formula of 4 letters ( E/I, S/N, T/F, J/P =ESTJ, INFP) – each letter indicates the domination pole at each scale: extraversion or introst nd rd version(1 letter), sensory ability or intuition (2 letter), way of thinking or feeling (3 letter), decith sion making or perception (4 one). <...> These words were also included in the associative experiment. <...> Given that the lexicon is a tier structure (this hypothesis was expressed by A. A. Zalevskaya), with each tier corresponds to a particular stage of verbal and cognitive activity, one can imagine that the internal lexicon is a complex system of "tiered repeatedly intersecting fields. <...> Associative field structures of extroverts and introverts have both universal <...>
Педагогический_журнал_Башкортостана_№1_(56)_2015.pdf
Стр.1
Стр.2
Стр.3
Стр.4
Стр.5
Стр.6
Стр.7
Стр.8
Педагогический_журнал_Башкортостана_№1_(56)_2015.pdf
6+ ф ISSN 1817-3292 Научно-практическое издание Ассоциации «Башкирский педагогический государственный университетский комплекс» Издается с декабря 2005 года один раз в два месяца Главный редактор Асадуллин Раиль Мирваевич, доктор педагогических наук, профессор, ректор ФГБОУ ВПО «Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы» (г. Уфа). – E-mail: office@bspu.ru. Rail Mirvaevich Asadullin – chief editor, Doctor of pedagogical sciences, Professor, the rector of FBSEI HPE Bashkir State Pedagogical University named after M.Akmullah (Ufa). – Email: office@bspu.ru. Редакционная коллегия: *Амиров Артур Фердсович, доктор педагогических наук, профессор, заведующий кафедрой педагогики и психологии, ГБОУ ВПО «Башкирский государственный медицинский университет» (г. Уфа). – E-mail: amirov.af@yandex.ru. Arthur Ferdsovich Amirov, Doctor of pedagogical sciences, Professor, the head of the Department of pedagogics and psychology, SBEI HPE Bashkir State Medical University (Ufa). – E-mail: amirov.af@yandex.ru. *Бенин Владислав Львович, доктор педагогических наук, профессор, декан социально-гуманитарного факультета, ФГБОУ ВПО «Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы» (г. Уфа). – E-mail: vlbenin@mail.ru. Vladislav Lvovich Benin, Doctor of pedagogical sciences, Professor, the dean of social-humanitarian faculty, FBSEI HPE Bashkir State Pedagogical University named after M.Akmullah (Ufa). – E-mail: vlbenin@mail.ru. *Гайсина Гузель Иншаровна, доктор педагогических наук, профессор, заведующая кафедрой социальной педагогики, ФГБОУ ВПО «Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы» (г. Уфа). – E-mail: nicomni9@yandex.ru. Guzel Insharovna Gaisina, Doctor of pedagogical sciences, Professor, the head of the Department of social pedagogics, FBSEI HPE Bashkir State Pedagogical University named after M.Akmullah (Ufa). – E-mail: nicomni9@yandex.ru. *Гаязов Альфис Суфиянович, доктор педагогических наук, профессор, член-корреспондент РАО, министр образования Республики Башкортостан (г. Уфа). – E-mail: morb@bashkortostan.ru.
Стр.1
Alfis Sufiyanovich Gayazov, Doctor of pedagogical sciences, Professor, Member correspondent of Russian Education Academy, Minister of Education of the Republic of Bashkortostan (Ufa). – E-mail: morb@bashkortostan.ru. *Ефимова Елена Викторовна, заместитель главного редактора, кандидат педагогических наук, доцент ФГБОУ ВПО «Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы» (г. Уфа). – E-mail: efimova_ev74@mail.ru. Elena Victorovna Efimova – candidate of pedagogical sciences, the senior lecturer of FBSEI HPE Bashkir State Pedagogical University named after M.Akmullah (Ufa). - E-mail: efimova_ev74@mail.ru. *Забродин Юрий Михайлович, доктор психологических наук, профессор, заместитель председателя Совета УМО по психолого-педагогическому образованию, проректор по учебно-методической работе, ГБОУ ВПО «Московский городской психологопедагогический университет» (г. Москва). – E-mail: zabrodin_yuri@mail.ru. Yury Mihajlovich Zabrodin, Doctor of psychological sciences, Professor, the deputy chairman of EMA Council on psychology-pedagogical educational issues, the vice-rector on educational-methodical work, SBEI HPE Moscow city psychology-pedagogical University (Moscow). – E-mail: zabrodin_yuri@mail.ru. *Зборовский Гарольд Ефимович, доктор философских наук, профессор, заслуженный деятель науки РФ, профессор кафедры социологии и социальных технологий управления, ФГАОУ ВПО «Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина» (г. Екатеринбург). – garoldzborovsky@gmail.com. Harold Efimovich Zborovsky, Doctor of Philosophy, Professor, Honoured worker of Science of the Russian Federation, the professor of chair of sociology and social technologies of management FSIEI HPE the Ural Federal University of a name of the first President of Russia B.N.Yeltsin (Ekaterinburg). – E-mail: garoldzborovsky@gmail.com. *Исламова Зульхиза Исмагиловна, кандидат педагогических наук, профессор, заведующая кафедрой педагогики и психологии профессионального образования, ФГБОУ ВПО «Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы» (г. Уфа). – E-mail: izi99@mail.ru. Zulhiza Ismagilovna Islamova, the candidate of pedagogical sciences, Professor, the head of the Department of pedagogics and psychology of vocational training, FBSEI HPE Bashkir State Pedagogical University named after M.Akmullah (Ufa). – E-mail: izi99@mail.ru. *Кудрявцев Владимир Товиевич, доктор психологических наук, профессор, заведующий кафедрой теории и истории психологии, Институт психологии имени Л.С. Выготского, Российский государственный гуманитарный университет; заведующий лабораторией психолого-педагогических основ развивающего образования, Институт развития дошкольного образования РАО (Ответственный редактор журнала «Вестник РГГУ. Серия ―Психология‖», издатель и главный редактор интернет-журнала «Развивающее образование») (г. Москва). – E-mail: vtkud@mail.ru. Vladimir Tovievich Kudryavtsev, Doctor of psychological sciences, Professor, the head of the Department of theory and history of psychology, Institute of psychology named after L.S. Vygotsky, the Russian State Humanitarian University; the laboratory chief of psychology -pedagogical bases of developing formation, Institute of development of preschool education of Russian Education Academy (chief editor of «RGGU Bulletin. Psychology series», publisher and chief editor of Internet magazine «Developing formation») (Moscow). – E-mail: vtkud@mail.ru. 2 E-mail:
Стр.2
*Мустаев Алмаз Флюрович, кандидат физико-математических наук, доцент, проректор по научной работе ФГБОУ ВПО «Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы» (г. Уфа). – E-mail: almazbspu@mail.ru. Almaz Fljurovich Mustaev, the candidate of physical and mathematical sciences, the senior lecturer, vice-rector on scientific work of FBSEI HPE Bashkir State Pedagogical University named after M.Akmullah (Ufa). – E-mail: almazbspu@mail.ru. *Ромм Татьяна Александровна, доктор педагогических наук, профессор кафедры педагогики и психологии Института истории, гуманитарного и социального образования ФГБОУ ВПО «Новосибирский государственный педагогический университет»; главный редактор «Сибирского педагогического журнала» (г. Новосибирск). – E-mail: sp-journal@nspu.ru. Tatyana Aleksandrovna Romm, The doctor of pedagogical sciences, the professor of chair of pedagogics and psychology of Institute of history of FBSEI HPE «Novosibirsk state pedagogical university»; the chief editor of the «Siberian pedagogical magazine» (Novosibirsk). – E-mail: sp-journal@nspu.ru. *Рубцов Виталий Владимирович, доктор психологических наук, профессор, действительный член (академик) РАО, ректор, ГБОУ ВПО «Московский городской психолого-педагогический университет»; директор, Психологический институт РАО (г. Москва). – E-mail: rectorat@list.ru. Vitaly Vladimirovich Rubtzov, Doctor of psychological sciences, Professor, the full member (academician) of Russian Education Academy, the rector of SBEI HPE Moscow city psychology-pedagogical University; the head of Psychological Institute of Russian Education Academy (Moscow). – E-mail: rectorat@list.ru. *Синагатуллин Ильгиз Миргалимович, доктор педагогических наук, профессор, заведующий кафедрой педагогики и методики начального образования, Бирский филиал ФГБОУ ВПО «Башкирский государственный университет» (г. Бирск). – E-mail: siniledu@gmail.com. Ilgiz Mirgalimovich Sinagatullin, Doctor of pedagogical sciences, Professor, the head of the Department of pedagogics and methods of primary education, Birsky branch of FBSEI HPE Bashkir State University (Birsk). – E-mail: siniledu@gmail.com. *Сытина Надежда Степановна, заместитель заведующего кафедрой педагогики, профессор, кандидат педагогических наук, ФГБОУ ВПО «Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы» (г. Уфа). – E-mail: nadin541@rambler.ru. Nadezhda Stepanovna Sytina, the deputy head of the Department of pedagogics, Professor, the candidate of pedagogical sciences, FBSEI HPE Bashkir State Pedagogical University named after M.Akmullah (Ufa). – E-mail: nadin541@rambler.ru. *Фатыхова Римма Мухаметовна, доктор педагогических наук, профессор, заведующая кафедрой психологии, ФГБОУ ВПО «Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы» (г. Уфа). – E-mail: docbell0726@bk.ru. Rimma Muhametovna Fatihova, Doctor of pedagogical sciences, Professor of the Department of general and social psychology of FBSEI HPE Bashkir State Pedagogical University named after M.Akmullah (Ufa). – E-mail: docbell0726@bk.ru. *Шафикова Гульназ Радмиловна, доктор психологических наук, доцент, проректор по научной работе, ФГБОУ ВПО «Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы» (г. Уфа). – E-mail: shafikova@inbox.ru. Gulnaz Radmilovna Shafikova, doctor of psychological Sciences, associate Professor FBSEI HPE Bashkir State Pedagogical University named after M.Akmullah (Ufa). – E-mail: shafikova@inbox.ru. *Штейнберг Валерий Эмануилович – научный консультант, доктор педагогических наук, профессор, главный специалист управления научной работы и международных связей ФГБОУ ВПО «Башкирский государственный педагогический университет 3
Стр.3
имени М. Акмуллы» (г. Уфа). – E-mail: pjb.bspu@mail.ru. Valery Emanuilovich Steinberg – the scientific editor – the deputy chief editor, Doctor of pedagogical sciences, Professor, chief expert of scientific management and international contacts of FBSEI HPE Bashkir State Pedagogical University named after M. Akmullah (Ufa). – E-mail: pjb.bspu@mail.ru. *Камал Канти Нанди, доктор философских наук по математике, профессор, приватпрофессор, Северо-Бенгальский университет (г. Дарджилинг, WB 734013, Индия). – Email: kamalnandi1952@yahoo.co.in. Kamal Kanti Nandi, the Doctor of Philosophy in Mathematics Professor, privat-professor, North Bengalese University, Darjeeling, WB 734013, India. – E-mail: kamalnandi1952@yahoo.co.in. *Линда Робертсон, директор Центра по международному и интеркультурному образованию им. Джеральда Рида, Кентский государственный университет, г. Кент, штат Огайо, США. – E-mail: lfrobert@kent.edu. Linda Robertson, PH.D., Director Gerald H. Read Center for International and Intercultural Education, Kent State University, 215 White Hall (150 Terrace Drive) Kent OH 44242 USA. – E-mail: lfrobert@kent.edu. *Чарльз Руссо, факультет образования и смежных профессий, Универсистет Дэйтона, г. Дэйтон, штат Огайо, США. – E-mail: charles_j_russo@hotmail.com. Charles Russo, Ed.D., University of Dayton, School of Education and Allied Professions, 324 Chaminade Hall, Dayton, OH, 45469-0534 USA. – E-mail: charles_j_russo@hotmail.com. Общественный редакционный совет журнала: Николай Константинович Криони (Уфа, Россия) – председатель Совета Айрат Мингазович Шаммазов (Уфа, Россия) Сайфутдин Зайнетдинович Кунсбаев (Уфа, Россия) Анатолий Викторович Мудрик (Москва, Россия) Лев Владимирович Мардахаев (Москва, Россия) Ариен Хеерема (Дронтен, Нидерланды) Ральф Шеперт (Кейптаун, ЮАР) Кристиан Риттельмайер (Кассель, Германия) Уильям Спейди (Диллон, США) *** Стиль-редактор: Е.Н. Дементьева Оформление: Р.Ф. Мутагаров Компьютерная верстка: И.В. Пономарев Менеджер: А.Г. Косов Тел.: (3472) 72-64-32 E-mail: agkosov@mail.ru Журнал зарегистрирован Федеральной службой по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций. Св. ПИ № ФС77-48802 от 02 марта 2012 года (СМИ перерегистрировано в связи с переименованием учредителя) 4
Стр.4
Учредитель ФГБОУ ВПО «Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы» Адрес редакции: 450000, РБ, г. Уфа, ул. Октябрьской революции, 3а, к. 2, ком. 502 Тел.: (3472) 72-32-41 E-mail: pjb.bspu@mail.ru http://eLIBRARY.RU http://pjb.oprb.ru Редакция может не разделять мнение авторов Подписано в печать 28.02.2015. Формат 60Х90/16. Компьютерный набор. Гарнитура Arial. Усл. печ. л. – 12,4. Уч.-изд. л. – 12,2. Тираж 1500 экз. Заказ №1025 ФГБОУ ВПО «Башкирский государственный педагогический университет имени М. Акмуллы» 450000, РБ, г. Уфа, ул. Октябрьской революции, 3а, к. 3, тип. © Редакция «Педагогического журнала Башкортостана», 2015 5
Стр.5
РУБРИКА ГЛАВНОГО РЕДАКТОРА ........................................................................................... 9 ПРОБЛЕМЫ СОВРЕМЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ M.Z. Altan 21st CENTURY COMPETENCIES & LANGUAGE TEACHING ................................................................... 12 Н.Э. Аносова ОСОБЕННОСТИ ПЕРЕВОДА ПОЛИТИЧЕСКОГО ДИСКУРСА СМИ ...................................................... 19 Z.D. Asratyan THEMATIC ROLE OF CONCEPT IN IMAGINATIVE DISCOURSE .............................................................. 26 I.V. Bogoslovskaya INVESTIGATION OF TEXT COMPREHENSION PECULIARITIES: MEASURING OF INDIVIDUAL DISTINCTIONS ............................................................................................................................................ 32 Y. Valova DIFFERENTIAL SEMANTICS OF THE ENGLISH VERBS DECLINE, REFUSE, REJECT .......................... 38 N.V. Volkova THE PROBLEM OF INTERPRETATION OF INDIRECT MEANING OF ENGLISH VERBS OF VISION (ON THE MATERIAL OF ENGLISH VERBS SEE, NOTICE, SPOT, DISCERN) ....................... 43 E.V. Ivanova, R.R. Gryazeva THE PROBLEM OF TRANSLATION OF THE WORDS BORROWED FROM ENGLISH LANGUAGE INTO RUSSIAN ....................................................................................................................... 49 О.Г. Дудочкина SOME PECULIARITIES OF EXPRESSING SPACE CONCEPTS IN ENGLISH AND RUSSIAN ................. 56 E.N. Elina LINGUISTIC PECULIARITIES OF SUBCULTURES‟ LANGUAGE CODES IN THE THE NOVEL «WHITE TEETH» BY ZADIE SMITH ....................................................................................... 61 N.V. Efimenko EXPERIMENTAL RESEARCH OF ASSOCIATIVE COLORITY IN THE LANGUAGES OF DIVERSE SYSTEMS .................................................................................................................................................... 66 E.V. Ivanova, M.Yu. Evpak PECULIARITIES OF TRANSLATION OF EDUCATION CULTURE-BOUND WORDS FROM ENGLISH INTO RUSSIAN ................................................................................................................ 71 Д.Р. Киреева HENRY JAMES‟ «INTERNATIONAL THEME»IN THE NOVEL «THE PORTRAIT OF A LADY»: FROM AMERICAN INNOCENCE TO EUROPEAN EXPERIENCE .............................................................. 78 З.Р. Киреева, Ф.М. Гарипова, Э.Д. Акрамова РОЛЬ УЧЕБНИКА ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА ДЛЯ НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЫ В ФОРМИРОВАНИИ ЛЕКСИЧЕСКИХ НАВЫКОВ ................................................................................... 84 O. Kostrova WIE ERFOLGT EINE MOTIVIERENDE ERWEITERUNG: ZUM PROBLEM DER KAUSALITÄTSSTIFTER IM DEUTSCHEN .................................................................................................. 91 G. Kurteva, G. Kurbangaleeva THE CATEGORY OF DEFINITENESS IN BULGARIAN LANGUAGE AND ITS ACQUISITION BY RUSSIAN-SPEAKING STUDENTS ......................................................................... 97 6
Стр.6
O. Lukoshus ARE REAL FRIENDS ALWAYS TRUE ONES? ......................................................................................... 103 O.A. Mayorova CONCEPT IN THE ASPECT OF QUANTUM CONSCIOUSNESS ............................................................. 109 E.A. Martinovich NON-TRIVIAL VERB MEANINGS IN SLOGAN CONSTRUCTIONS.......................................................... 115 E.A. Morozkina THE COMBINATION OF FORMAL AND DYNAMIC TYPES OF EQUIVALENCE IN LITERARY TEXTS TRANSLATION ...................................................................................................... 121 E. Naugolnykh LANGUAGE DEVIATIONS IN JAMES JOYCE‟S ULYSSES AND THEIR TRANSLATABILITY ................ 127 N.M. Nesterova, Yu.K. Papulova TRANSLATION AS A SECONDARY ACTIVITY: MYTH OR REALITY? ................................................... 133 E. Obotnina COGNITIVE STUDY OF PHRASEOLOGICAL MEANING ......................................................................... 139 N.S. Panarina ZUR FRAGE ÜBER DIE ENTSTEHUNG DER PRÄZEDENZTEXTE ......................................................... 146 N.P. Peshkova «COUNTER-TEXT» METHOD AS AN INSRUMENT OF INVESTIGATING COMPREHENSION STRATEGIES AND LANGUAGE CONSCIOUSNESS ............................................... 152 Reinhard Rapp USING MULTI-STIMULUS WORD ASSOCIATIONS FOR MEASURING CORPUS REPRESENTATIVENESS ......................................................................................................... 159 T.M. Rogozhnikova INSTRUMENTS FOR MEASURING THE SUGGESTIVE POTENTIAL OF VERBAL INFORMATION IN DIFFERENT LANGUAGES .................................................................... 166 E.A. Salikhova, Yu.R. Mursalimova SPECIAL ASPECTS OF PERSONAL LINGUISTIC IDENTITY .................................................................. 173 D. Safina DIFFICULTIES IN TEACHING CONNECTIVES OF TIME .......................................................................... 179 T. Selitrina, M. Bulycheva ROUSSEAU‟S TRADITIONS IN IAN MCEWAN‟S WORKS ....................................................................... 185 O.A. Soluyanova NON-TRIVIAL MEANINGS OF POLYSEMANTIC VERBS IN DIDACTIC ASPECT ................................... 191 V.A. Stepanenko, M.J. Bloch DIE KONFRONTATION CHRISTLICHER UND ISLAMISCHER SYMBOLE (ANHAND VON BEISPIELEN AUS AKTUELLEN RUSSISCHSPRACHIGEN MEDIEN) ........................... 197 O. Souleimanova CATEGORY OF DEFINITENESS / INDEFINITENESS IN DIDACTIC PERSPECTIVE ............................... 203 D. Suleimanova SOME PROBLEMS TREATED FORM LINGUAL AND PSYCHOLOGICAL POINTS OF VIEW (ON THE BASIS OF THE ENGLISH LANGUAGE) ...................................................... 210 R. Tazetdinova AREAS OF COMPETENCE IN RELATION TO TRANSLATOR TRAINING COURSE DESIGN ................ 216 О.И. Таюпова ТЕХНОЛОГИЯ ПЕРЕДАЧИ И ВОСПРИЯТИЯ ИНФОРМАЦИИ В СОЦИУМЕ ....................................... 223 A.S. Titlova MICROBLOG AS AN EXAMPLE OF A CREOLIZED TEXT ....................................................................... 228 7
Стр.7
А.Yu. Tukhvatullina COGNITIVE BASEMENT OF COLOR METAPHOR .................................................................................. 234 F.G. Fatkullina TYPOLOGY OF CONCEPTS IN MODERN LINGUISTICS ......................................................................... 239 Thomas Herbst CORPORA, CONSTRUCTIONS AND COGNITION ................................................................................... 243 Z.Z. Chanysheva INTERPRETING SEMANTICS OF THE BODY LANGUAGE ..................................................................... 249 O.A. Shabanov NOOSPHERE EDUCATIONAL PARADIGM .............................................................................................. 256 T. Shabanova CONSTRUCTION AS A CONCEPT IN INTERPRETATION OF SEMANTIC MUTATIONS ........................ 264 D. Shalaginov PROVISION OF HUMOROUS EFFECT BY MEANS OF STYLISTIC DEVICES ........................................ 271 Ya. Shvayko COCEPTUAL PARAMETERS OF REPRESENTATION OF ENGLISH "TEACHING" VERBS' MEANING IN DICTIONARIES .................................................................................................................... 276 Yu.R. Yusupova THE SEMANTICS OF PREPOSITIONS WITNIN VERBAL PHRASES ...................................................... 283 Yu.R. Yusupova, M.R. Nurgaleeva TOLKIEN CHARACTERS: LINGUISTIC MEANS OF INTERPRETATION ................................................. 289 Е.А. Яковлева, А.С. Мухина «КОНТРАБАНДА СВОЕГО СМЫСЛА» В ПОЭТИЧЕСКОЕ СЛОВО КАК ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ ПРИЕМ МАРИНЫ ЦВЕТАЕВОЙ ................................................................. 296 V.I. Yaremenko CHOICES AND CHALLENGES OF THE USE OF INFORMATION COMMUNICATION TECHNOLOGY IN TRAINING UNIVERSITY STUDENTS .......................................... 303 ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ЛЕНТА .................................................................................................................... 309 СВЕДЕНИЯ ОБ АВТОРАХ ....................................................................................................................... 313 8
Стр.8