Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634620)
Контекстум
.

Лексикология английского языка (1500,00 руб.)

0   0
Первый авторКатермина В. В.
ИздательствоМ.: ФЛИНТА
Страниц118
ID244311
АннотацияВ практикум вошли упражнения для семинарских занятий по английской лексикологии. Материал подобран по разделам: морфология, семасиология, этимология, лексикография. Пособие призвано помочь студентам в практическом овладении основами лексикологии.
Кому рекомендованоДля студентов филологических факультетов университетов и факультетов иностранных языков пединститутов.
ISBN978-5-9765-0844-6
УДК811.111’37(075.8)
ББК81.2Англ-3
Катермина, В.В. Лексикология английского языка : практикум / В.В. Катермина .— 2-е изд., стер. — Москва : ФЛИНТА, 2016 .— 118 с. — ISBN 978-5-9765-0844-6 .— URL: https://rucont.ru/efd/244311 (дата обращения: 19.04.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Defining the basic unit to be counted turns out to be an unexpected difficulty, and the notion of lexeme is introduced. <...> These small words and parts of words (in plain type above) are expressions that tell us nothing about the world, but only about the grammatical categories of the English language; let’s call them morphemes, just to have a term for them. <...> The nonsense parts of the words in the Jabberwocky song above are all noun, verb, and adjective stems, the main parts of words without pre5 fixes or suffixes. <...> Lexemes, remember, are basically noun, verb, and adjective stems or whole words: “violin”, “play”, “small” are lexemes. <...> With these verbs, all we have to do is use them in a noun position, e.g. “the cook guided us through the kitchen”, and we know that the speaker is using the noun, not the verb. <...> The meaning of these adjectives is the same as that of the “syntactic” class: “having the properties of X”, where “X” is the meaning of the underlying word. <...> Well, for some reason known only to the ancient Greeks, who enjoyed the same derivation, before adding “-ic” you had to insert a suffix “-at” if the stem ended on an “m”. <...> So, when English borrowed these words from Greece, the rule came with it. <...> The suffix “-at” probably had meaning in Greek but it certainly has none in English, where it is simply required of all words borrowed from Greek ending on “m” when the suffix “-ic” is applied. <...> So not only do we find morpheme meanings without morphemes, we find morphemes without morphemic meaning. <...> The sound of a morpheme on the other hand, especially prefixes and suffixes may vary wildly. <...> For example, “bili” is the verb stem meaning “buy” and “bibili” means “will buy”. <...> The morpheme here is not a sound but a rule for creating sound. <...> That means that there is no limit on the number of noun, verb, and adjective stems in any language. <...> Assuming that “on” is a word does not distinguish between the lexeme “on” in “The oven is on” and the morpheme “on” in “on the table”. <...> The 8 meaning of “on” the morpheme, but not that of the lexeme may be expressed by a suffix in some languages (cf. <...> Remember, the magic word is LINGUISTICS, a very new science, indeed. <...> When linguists study morphology <...>
Лексикология_английского_языка.pdf
В.В. Катермина ЛЕКСИКОЛОГИЯ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА Практикум 2-е издание, стереотипное Москва Издательство «ФЛИНТА» 2016 1
Стр.1
УДК 811.111’37(075.8) ББК 81.2Англ3 К29 Р е ц е н з е н т ы: др филол. наук, профессор кафедры английской филологии Кубанского государственного университета Ю.К. Волошин др филол. наук, профессор кафедры современного русского языка Кубанского государственного университета Л.А. Исаева Катермина В.В. К29 Лексикология английского языка [Электронный ресурс] : практикум / В.В. Катермина. — 2-е изд., стер. — М. : ФЛИНТА, 2016. — 118 с. ISBN 9785976508446 В практикум вошли упражнения для семинарских занятий по английской лексикологии. Материал подобран по разделам: морфология, семасиология, этимология, лексикография. Пособие призвано помочь студентам в практи ческом овладении основами лексикологии. Для студентов филологических факультетов университетов и факультетов иностранных языков пединститутов. УДК 811.111’37(075.8) ББК 81.2Англ3 ISBN 9785976508446 2 © Катермина В.В., 2016 © Издательство «ФЛИНТА», 2016
Стр.2
CONTENTS Preface ....................................................................................................................... 4 1. Morphology ....................................................................................................... 5 1.1. Morphemes ................................................................................................ 5 1.2. Morphological Processes ......................................................................... 14 2. Semasiology ...................................................................................................... 24 2.1. Meaning and Reference ............................................................................ 24 2.2. Diction and Tone ...................................................................................... 26 3. Etymology ........................................................................................................ 38 3.1. Historical Development ........................................................................... 38 3.2. Loanwords ............................................................................................... 43 4. Lexicography ................................................................................................... 57 4.1. How To Use Dictionaries ......................................................................... 57 4.2. A Brief History of English Lexicography ................................................. 64 5. Reference Material .......................................................................................... 68 Glossary ................................................................................................................. 108 Recommended Literature ........................................................................................ 115 3
Стр.3