Министерство образования и науки РФ
ФГБОУ ВПО «Тульский государственный педагогический
университет им. Л. Н. Толстого»
Л. Н. Полунина,
И. М. Бобровская
ПРИРОДА, НАУКА,
ТЕХНОЛОГИИ
Учебное пособие по английскому языку
для студентов высших учебных заведений
Тула
Издательство ТГПУ им. Л. Н. Толстого
2011
Стр.1
ББК 81.2Англ-923
П53
Рецензент –
доктор педагогических наук, профессор П. Б. Гурвич
(Владимирский государственный гуманитарный университет
им. П. И. Лебедева-Полянского)
П53
Полунина, Л. Н.
Природа, наука, технологии = Nature, Science, Technologies:
Учеб. пособие по англ. языку для студентов высш. учеб.
заведений / Л. Н. Полунина, И. М. Бобровская. – Тула: Изд-во
Тул. гос. пед. ун-та им. Л. Н. Толстого, 2011. – 168 с.
ISBN 978-5-87954-563-0
Учебное пособие разработано с учетом рекомендаций Совета Европы
«Общеевропейские компетенции владения иностранным языком:
изучение, обучение, оценка» и направлено на развитие коммуникативной
компетенции студентов в сфере профессионального общения. Издание
включает в себя аутентичные тексты, связанные с основными сферами
естественнонаучного знания, и разнообразные упражнения для
совершенствования навыков в основных видах речевой деятельности.
Пособие предназначено для бакалавров и магистров, обучающихся по
направлениям подготовки «Образование и педагогика», «Естественные
науки и математика», «Техника и технологии», «Сельское и рыбное
хозяйство», «Сфера обслуживания», а также для всех, кто
самостоятельно изучает английский язык.
ББК 81.2Англ-923
ISBN 978-5-87954-563-0
© Л. Н. Полунина, И. М. Бобровская, 2011
© Издательство Тульского
государственного педагогического
университета им. Л. Н. Толстого, 2011
Стр.2
ПРЕДИСЛОВИЕ
Пособие «Nature, Science, Technologies» продолжает серию
учебных материалов по английскому языку для студентов
неязыковых факультетов высших учебных заведений (направления
подготовки «Образование и педагогика», «Естественные науки и
математика», «Техника и технологии», «Сельское и рыбное
хозяйство», «Сфера обслуживания»).
Пособие разработано с учетом рекомендаций Совета Европы
«Общеевропейские компетенции владения иностранным языком:
Изучение, обучение, оценка» и направлено на формирование
коммуникативной компетенции в сфере профессионального
общения (уровень В1+). Издание включает в себя актуальные
аутентичные тексты, отражающие современное состояние науки и
достижения в сфере инновационных технологий, а также
разнообразные задания для развития навыков в основных видах
речевой деятельности.
Пособие состоит из двенадцати разделов. Каждый раздел
содержит пять блоков: «Reading», «Language in use», «Speaking»,
«Writing», «Supplementary Reading». Блок «Reading» открывает
опорный текст справочно-энциклопедического характера, который
сопровождается комплексом упражнений для совершенствования
произношения, усвоения лексического минимума и отработки
грамматического материала. Блок «Language in use» посвящен
расширению активного словарного запаса и развитию умения
распознавать основные лингвистические явления при чтении
профессионально ориентированных текстов. Блок «Speaking»
ориентирован на активизацию устной речи, выработку
способности строить связное высказывание, поддерживать речевое
взаимодействие и достигать желаемой коммуникативной цели.
Блок «Writing» включает в себя задания для совершенствования
письменной речи, связанные как непосредственно с письменной
коммуникацией, так и с конспектированием информации.
Завершает каждый раздел блок «Supplementary Reading», тексты
которого рекомендуется использовать для подготовки к итоговому
тестированию.
3
Стр.3
UNIT 1
GEOGRAPHY
WARMING UP
1. What does Geography study?
2. Can you name any famous geographer/traveler/explorer?
3. How do geographers collect geographical data?
4. Has the climate of your region changed recently?
READING
Geography deals with the distribution and arrangement of all
elements of the earth's surface. The word geography was adopted in the
200s BC by the Greek scholar Eratosthenes and means “earth
description.” Geographic study encompasses the environment of the
earth's surface and the relationship of humans to this environment,
which includes both physical and cultural geographic features. Physical
geographic features include the climate, land and water, and plant and
animal life. Cultural geographic features include artificial entities, such
as nations, settlements, lines of communication, transportation,
buildings, and other modifications of the physical geographic
environment. Geographers use economics, history, biology, geology,
and mathematics in their studies.
Geography may be divided into two fundamental branches:
systematic and regional geography. Systematic geography is concerned
with individual physical and cultural elements of the earth. Regional
geography is concerned with various areas of the earth, particularly the
unique combinations of physical and cultural features that characterize
each region and distinguish one region from another. Each branch is
divided into several fields that specialize in particular aspects of
geography.
Systematic geography includes physical geography and cultural
geography. These classifications are made up of specialized fields that
deal with specific aspects of geography.
4
Стр.4
Physical geography includes the following fields: geomorphology,
which uses geology to study the form and structure of the surface of the
earth; climatology, which involves meteorology and is concerned with
climatic conditions; biogeography, which uses biology and deals with
the distribution of plant and animal life; soils geography, which is
concerned with the distribution of soil; hydrography, which concerns
the distribution of seas, lakes, rivers, and streams in relation to their
uses; oceanography, which deals with the waves, tides, and currents of
oceans and the ocean floor; and cartography, or mapmaking through
graphic representation and measurement of the surface of the earth.
This classification, sometimes called human geography, involves all
phases of human social life in relation to the physical earth. Economic
geography, a field of cultural geography, deals with the industrial use of
the geographic environment. Natural resources, such as mineral and oil
deposits, forests, grazing lands, and farmlands, are studied with
reference to their position,
productivity, and potential
uses.
Manufacturing industries rely on geographic studies for information
concerning raw materials, sources of labor, and distribution of goods.
Marketing studies concerned with plant locations and sales potentials
are based on geographic studies. The establishment of transportation
facilities, trade routes, and resort areas also frequently depends on the
results of geographic studies.
Cultural geography also includes political geography, which is an
application of political science. Political geography deals with human
social activities that are related to the locations and boundaries of cities,
nations, and groups of nations.
Regional geography concerns the differences and similarities
among the various regions of the earth. This branch of geography seeks
explanations for the variety among places by studying the special
combination of features that distinguishes these places. Regional
geographers may study the development of a small area such as a city.
This study is called microgeography. Or they may focus on large areas,
called macrodivisions, such as the Mediterranean region or an entire
continent.
The chief goal of the geographer is to describe the human
environment on earth. To do this, it is necessary to collect geographical
data; record the results of geographic studies in the form of charts,
5
Стр.5
graphs, textbooks, and especially maps; and analyze the information.
Geographers make use of a variety of techniques and tools for
achieving these goals.
The map is the most important tool of geography and may be used
to record either simple data or the results of a complicated geographic
study. Geographers have developed a standard pattern of map symbols
for identifying such cultural features as homes, factories, and churches;
dams, bridges, and tunnels; railways, highways, and travel routes; and
mines, farms, and grazing lands.
Frequently, geographers collect data and form a theory to explain
their observation. They then test this theory using quantitative methods
(techniques that use mathematics or statistics to analyze data).
Nevertheless, in geography theories are not expected to be universally
precise, but rather to explain an observed tendency.
(Adapted from Martin, G. J., Thompson, J. H. Geography, Microsoft Encarta, 2008)
Expand your vocabulary
to encompass – включать, охватывать
feature – особенность, характерная черта
to divide (into) – делить(ся), разделяться
to concern – заниматься (чем-л.)
particularly – особенно
to distinguish – различить, отличать
approach – подход
to apply – применять
to involve – включать в себя
survey – обзор
POST-READING ACTIVITY
1. Answer the following questions.
1. What does geography deal with? What does the word geography
mean?
2. What are the two fundamental branches of geography?
3. What does systematic geography include?
6
Стр.6
4. What does regional geography concern?
5. What is the chief goal of the geographer?
2. The letter ‘a’ can be pronounced differently. Put the words given
below in the appropriate column according to the pronunciation of
the letter ‘a’. Mind the combinations “all”, “ar”, “are”, “air” and
“ea”.
about
achieve
air
all
animal
area
arrangement
aspect
branch
characterize
classification
climate
craft
cultural
data
deal
explain
factor
feature
geography
human
lake
land
landscape
large
location
marketing
nation
obtain
particularly
plant
scholar
share
small
stream
surface
terrain
transportation
various
water
/eı/ /eə/ /æ/ /α:/
/ı/ /i:/
/o:/
/ə/
3. Match the words to complete word combinations. Use them to form
the sentences.
1. geographic
2. animal
3. physical/cultural
7
a. conditions
b. deposits
c. area
Стр.7