ВЕСТНИК
ПРАВОСЛАВНОГО
СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО
ГУМАНИТАРНОГО
УНИВЕРСИТЕТА
f3!…= "/.%,2 2/! !=ƒ= " %.
n“…%"=… " 1997 .
ПЕДАГОГИКА. ПСИХОЛОГИЯ
IV: 55
%*2 K!
…% K!
*=K!
l%“*"= 2019
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38
протоиерей Владимир Воробьёв (Россия, Москва)
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ СЕРИИ:
ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР
А. Н. Лебедев, академик РАЕН, д-р биол. наук, проф. (Россия, Москва)
Д. В. Лифинцев, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Н. И. Лифинцева, д-р пед. наук (Россия, Москва)
Г. Ю. Лосик, д-р психол. наук (Беларусь)
Е. А. Александрова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
М. Р. Битянова, канд. психол. наук (Россия, Москва)
И. В. Вачков, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
С. Ю. Дивногорцева, д-р пед. наук, доцент (Россия, Москва)
И. В. Егоров, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва)
Ю. Койнова-Цёльнер, канд. пед. наук, PhD (Германия)
И. Краав, PhD (Эстония)
С. И. Абрамов, канд. пед. наук (Россия, Москва)
Г. Ю. Мартьянова, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва)
И. В. Метлик, д-р пед. наук (Россия, Москва)
Т. И. Петракова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. С. Подымова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
С. И. Попова, д-р пед. наук (Россия, Москва)
А. В. Торопова, д-р психол. наук, д-р пед. наук (Россия, Москва)
С. В. Феликсов, канд. филол. наук (Россия, Москва)
М. В. Шакурова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. Ф. Шеховцова, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Т. Т. Щелина, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. Б. Шнейдер, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Н. Б. Шумакова, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
И. Н. Семенов, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Т. В. Склярова, д-р пед. наук, доцент (Россия, Москва)
Л. Т. Потанина, д-р психол. наук (Россия, Москва)
Ю. Савано, PhD (Япония)
Т. В. Склярова, д-р пед. наук
НАУЧНЫЙ РЕДАКТОР
РЕДАКТОР ВЫПУСКА
Д. В. Пушкина
13.00.01 — Общая педагогика, история педагогики и образования (педагогические науки),
13.00.08 — Теория и методика профессионального образования (педагогические науки),
19.00.01 — Общая психология, психология личности, история психологии (психологические науки)
Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации научных работ,
отражающих основное научное содержание кандидатских и докторских диссертаций
по следующим научным специальностям:
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
© Издательство Православного Свято-Тихоновского
гуманитарного университета, 2019
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S
REVIEW
The review is published four times a year.
Founded in 1997.
PEDAGOGY. PSYCHOLOGY
IV: 55
October
November
December
Moscow 2019
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38
Е. А. Aleksandrova, Doctor of Sciences**
S. I. Abramov, Candidate of Sciences*
Very Revd. Vladimir Vorobiev
EDITORIAL BOARD:
EDITOR-IN-CHIEF
S. Iu. Divnogortseva, Doctor of Sciences in Education, Associate Professor (Moscow, Russia)
I. V. Egorov, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia)
J. KS. V. Feliksov, Candidate of Sciences in Philology (Moscow, Russia)
M. R. Bitianova, Candidate of Sciences in Psychology (Moscow, Russia)
oinova-Zoellner, Candidate of Sciences in Education, PhD (Germany)
I. Kraav, PhD (Estonia)
G. Iu. Mart'ianova, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia)
I. V. Metlik, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
D. V. Lifi ntsev, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
N. I. Lifi ntseva, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
G. Losik, Doctor of Science in Psychology (Belarus)
А. N. Lebedev, Member of Russian Academy of Natural Sciences,
Doctor of Sciences in Biology, Professor (Moscow, Russia)
L. S. PT. I. Petrakova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
I. N. Semenov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
M. V. Shakurova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
L. FT. T. Shchelina, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
L. T. Potanina, Doctor of Sciences in Psychology (Moscow, Russia)
Yu. Sawano, PhD (Japan)
odymova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
S. I. Popova, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
in Education, Professor (Moscow, Russia)
in Education (Moscow, Russia)
T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education, Associate Professor (Moscow, Russia)
A. V. Toropova, Doctor of Sciences in Psychology, Doctor of Sciences in Education
(Moscow, Russia)
L. B. Shn. Shekhovtsova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
N. B. Shumakeider, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
ova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
I. V. Vachkov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
ACADEMIC EDITOR
T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education
D. VEDITOR
. Pushkina
St. Tikhon's University Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals of the Higher
Attestation Commission of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation
and is recommended for the publication of articles which refl ect the scientifi c content
of theses for the degrees of Candidate of Sciences and Doctor of Sciences in the following specialisations:
13.00.01 — General Pedagogy, History of Pedagogy and Education (Pedagogical Sciences),
13.00.08 — Theory and Methodology of Professional Education (Pedagogical Sciences),
19.00.01 — General Psychology, Psychology of Personality, History of Psychology (Psychological Sciences)
* According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, the degree of Candidate
of Sciences (Cand. Sc.) belongs to ISCED level 8 — “doctoral or equivalent”, together with PhD, DPhil, D.Lit,
D.Sc, LL.D, Doctorate or similar.
**
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
According to ISCED 2011, a post-doctoral degree called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect
second advanced research qualifi cations or higher doctorates.
© Publishing house of St. Tikhon's Orthodox
University for the Humanities, 2019
Стр.5
Вестник ПСТГУ. Серия IV: Педагогика. Психология. 2019. Вып. 55
СОДЕРЖАНИЕ
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПЕДАГОГИКА
ПРОБЛЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ
СКВОРЦОВ П. М., СКВОРЦОВА Я. В.
Принцип объективного оценивания учебных достижений студентов
педагогических специальностей . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
ФЕЛИКСОВ С. В.
«ОЭссе как конкурсное задание Общероссийской олимпиады школьников
и методические указания по написанию и оцениванию . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
ИЗУЧЕНИЕ РЕЛИГИОЗНОЙ КУЛЬТУРЫ В ШКОЛЕ
сновы православной культуры»: нормативные требования
КОСОЛАПОВА Т. В.
Воскресная школа XXI века: вызовы и возможности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
СТАНОВСКАЯ Т. А.
Методические аспекты преподавания катехизиса в православных
школах России: опыт прошлого и современность . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
ИСТОРИЯ ПЕДАГОГИКИ
ХЕЦЕР К.
ЧаОбразование в Римской Палестине.
сть 4. Высшее образование среди евреев в Палестине . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
РЕВЯКИНА Н. В.
Гуманизм и городские школы Италии XV в. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
БЕЗРОГОВ В. Г. , ТЕНДРЯКОВА М. В.
Город и Корф: fi gura urbis novae в учебных книгах для земской школы . . . . . . . . . .110
БЕЛЕНЦОВ С. И.
Бертольд Отто и его школа свободного воспитания . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
ХРОНИКА
Памяти Виталия Григорьевича Безрогова . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
5
Стр.6
St. Tikhon’s University Review. Series IV: Pedagogy. Psychology. 2019. Vol. 55
CONTENTS
ARTICLES: PEDAGOGY
PROBLEMS OF EDUCATION
SKVORTSOV P., SKVORTSOVA Y.
FELIKSOV S.
The Principle of Objective Assessment of Educational Achievements
of Students of Pedagogical Specialisation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Essay as a Competition Task of the All-Russian Contest Foundations
of Orthodox Culture for School Students: Regulatory Requirements
and a Study Guide for Writing and Evaluation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
STUDY OF RELIGIOUS CULTURE AT SCHOOL
KOSOLAPOVA T.
Sunday School of the 21st
STANOVSKAYA T.
Century: Challenges and Opportunities . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Methodological Aspects of Teaching Catechism in Orthodox Schools of Russia:
the Experience of the Past and the Present Day . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
HISTORY OF PEDAGOGY
HEZSER C.
Education in Roman Palestine. Part 4. Higher Education Among Jews in Palestine . . . . 72
REVYAKINA N.
Humanism and Urban Schools in Italy of the 15th
Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
BEZROGOV V. , TENDRYAKOVA M.
City and Korff : fi gura urbis novae in Textbooks for the Rural School . . . . . . . . . . . . . . . .110
BELENTSOV S.
Berthold Otto and his School of Free Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
CHRONICLE
In Memory of Vitaly Grigoryevich Bezrogov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
6
Стр.7
Исследования:
педагогика
Стр.8