ISSN 1994-6929 (print),
ISSN 2409-4684 (online)
КРЕАТИВНАЯ ЭКОНОМИКА
Том 16 ■ № 7 ■ 2022
JOURNAL OF CREATIVE ECONOMY
Volume 16 ■ Issue 7 ■ 2022
Стр.2
Journal of Creative Economy ■ peer-reviewed journal
Aims&Scope
The Journal of Creative Economy is dedicated to studying the aspects of economic
creativity as a source for economic growth mechanisms and innovations developing.
The journal deals with institutional and macroeconomic issues such as knowledge
management, development of human and intellectual capital, innovational
development of the state and regions, formation of a national innovation system,
and also with various practical aspects, including leadership and innovation management.
Special attention is paid to the issues of creative and innovatively active
professionals training at the institutions of higher and vocational education. The
main content of the journal includes analytical reviews and the results of original
scientific studies.
IMPRINT:
PUBLISHER:
ISSN 1994-6929 (print)
ISSN 2409-4684 (online)
DOI 10.18334/ce
Frequency: Monthly
Circulation: 800 copies
Creative Economy Publishers, Russia
119049, Moscow, Krymsky val, 8
+7 495 648 62 41
www.creativeconomy.ru
info@creativeconomy.ru
MANAGING EDITOR:
Yuliya Leschenko
ce@creativeconomy.ru
For authors
Information for authors is available on www.creativeconomy.ru
— 2548 —
Стр.3
Креативная экономика ■ научно-практический журнал
Журнал КРЕАТИВНАЯ ЭКОНОМИКА посвящен исследованиям аспектов проявления
творчества в экономике как источника инноваций и механизмов экономического
роста. В журнале рассматриваются как институциональные и макроэкономические
вопросы, такие как управление знаниями, формирование
человеческого и интеллектуального капитала, инновационное развитие государства
и регионов, формирование национальной инновационной системы,
так и различные практические аспекты, включая инновационный менеджмент
и лидерство. Особое внимание уделяется вопросам подготовки творческих и
инновационно-активных специалистов в рамках высшего и профессионального
образования.
ВЫХОДНЫЕ ДАННЫЕ:
ИЗДАТЕЛЬ:
ISSN 1994-6929 (print)
ISSN 2409-4684 (online)
DOI 10.18334/ce
Свидетельство о регистрации СМИ:
ПИ № ФС77-24216 от 25.04.2006
Выпускается 1 раз в месяц
Тираж 800 экз.
Формат 60 Ч 84/8 (165 Ч 235 мм)
Усл. печ. л. 18,72.
Подписано в печать 25.07.2022
ОТВЕТСТВЕННЫЙ РЕДАКТОР:
Лещенко Юлия Георгиевна
ce@creativeconomy.ru
ООО Издательство «Креативная экономика»,
Россия
119049, Москва, ул. Крымский вал, д. 8
+7 495 648 26 41
www.creativeconomy.ru
info@creativeconomy.ru
Подробные рекомендации для авторов доступны на сайте www.creativeconomy.ru
Адрес для отправки статей: ce@creativeconomy.ru
— 2549 —
Стр.4
Journal of Creative Economy ■ peer-reviewed journal
Editor-in-Chief
Igor MAKSIMTSEV — St. Petersburg State University of Economics, Rector, Doctor of Economics,
Professor, St. Petersburg, Russia
Advisory board
Georgy BAGIEV — St. Petersburg State University of Economics, Doctor of Economics, Professor, St.
Petersburg, Russia
Yury DOROSHENKO — Belgorod State Technological University named after V.G. Shukhov, Doctor of
Economics, Professor, Belgorod, Russia
Boris KLEYNER — Central Institute of Economics and Mathematics, Doctor of Economics, Professor,
Moscow, Russia
Oleg PROTSENKO — Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration,
Doctor of Economics, Professor, Moscow, Russia
Editorial board
Valentina AGAFONOVA — Samara State University of Economics, Doctor of Economics, Professor,
Samara, Russia
Gennady BEREZHNOV — Astrakhan State Technical University, Doctor of Economics, Professor,
Astrakhan, Russia
Boris GENKIN — St. Petersburg State University of Economics, Doctor of Economics, Professor,
St. Petersburg, Russia
Frank GIZA — University of Applied Sciences, Doctor of Economics, Professor, Bremen, Germany
Nikolay GORELOV — St. Petersburg State University of Economics, Doctor of Economics, Professor,
St. Petersburg, Russia
Alexander DAGAEV — National Research University — Higher School of Economics, Candidate of
Technics, Moscow, Russia
Alexander ZAYTSEV — Moscow State University of Design and Technology, Candidate of Economics,
Moscow, Russia
Jirzhi KRAFT — Technical University, Doctor of Economics, Professor, Liberec, Czech Republic
Pirmat KUPUEV — Osh State University, Doctor of Economics, Professor, Osh, Kyrgystan
Livon MARTYNOV — Bauman Moscow State Technical University, Doctor of Economics, Professor,
Moscow, Russia
Dmitry NOVIKOV — Plekhanov Russian University of Economics, Doctor of Economics, Professor,
Moscow, Russia
Tatiana STEPANOVA — Kaliningrad state technical University, Chair of fisheries and agriculture
Economics, Institute of industrial Economics and management , Doctor of Economics, Professor,
Kaliningrad, Russia
Veronica SHUBAEVA — St. Petersburg State University of Economics, Doctor of Economics, Professor,
St. Petersburg, Russia
— 2550 —
Стр.5
Креативная экономика ■ научно-практический журнал
Главный редактор:
МАКСИМЦЕВ Игорь Анатольевич — Ректор Санкт-Петербургского государственного экономического
университета, доктор экономических наук, профессор (Санкт-Петербург, Россия)
Научный совет:
БАГИЕВ Георгий Леонидович — Санкт-Петербургский государственный экономический университет,
заведующий кафедрой маркетинга, доктор экономических наук, профессор (Санкт-Петербург,
Россия)
ДОРОШЕНКО Юрий Анатольевич — Белгородский государственный технологический университет
имени В.Г. Шухова, директор Института экономики и менеджмента, доктор экономических наук,
профессор (Белгород, Россия)
КЛЕЙНЕР Борис Георгиевич — Центральный экономико-математический институт (ЦЭМИ) РАН,
доктор экономических наук, Член-корреспондент РАН (Москва, Россия)
ПРОЦЕНКО Олег Дмитриевич — Российская государственная академия народного хозяйства и государственной
службы при Президенте Российской Федерации, директор Института менеджмента
и маркетинга, доктор экономических наук, профессор (Москва, Россия)
Экспертный совет:
АГАФОНОВА Валентина Васильевна — Самарский государственный экономический университет,
доктор экономических наук, профессор (Самара, Россия)
БЕРЕЖНОВ Геннадий Викторович — Астраханский государственный технический университет, доктор
экономических наук, профессор (Астрахань, Россия)
ГЕНКИН Борис Михайлович — Санкт-Петербургский государственный экономический университет,
профессор кафедры, доктор экономических наук, профессор (Санкт-Петербург, Россия)
ГИЗА Франк — Университет прикладных наук, доктор экономики, доктор экономических наук,
профессор (Бремен, Германия)
ГОРЕЛОВ Николай Афанасьевич — Санкт-Петербургский государственный экономический университет,
профессор кафедры, доктор экономических наук, профессор (Санкт-Петербург, Россия)
ДАГАЕВ Александр Александрович — Национальный исследовательский университет — Высшая
школа экономики, кандидат технических наук, доцент (Москва, Россия)
ЗАЙЦЕВ Александр Владимирович — Московский государственный университет дизайна и технологии,
Ph.D., кандидат технических наук (Москва, Россия)
КРАФТ Йиржи — Проректор Технического университета в г. Либерец, доктор экономических наук,
профессор (Либерец, Чехия)
КУПУЕВ Пирмат Купуевич — Ошский государственный университет, член-корреспондент национальной
академии наук КР, заслуженный экономист КР, доктор экономических наук, профессор
(Ош, Киргизия)
МАРТЫНОВ Ливон Михайлович — Московский государственный технический университет им.
Н.Э. Баумана, доктор экономических наук, профессор (Москва, Россия)
НОВИКОВ Дмитрий Тимофеевич — Российская экономическая академия им. Г.В. Плеханова, профессор
кафедры, доктор экономических наук, профессор (Москва, Россия)
СТЕПАНОВА Татьяна Евгеньевна — Калининградский государственный технический университет, кафедра
экономики рыбного и сельского хозяйства Института отраслевой экономики и управления, доктор
экономических наук, профессор (Калининград, Россия)
ШУБАЕВА Вероника Георгиевна — Санкт-Петербургский государственный экономический университет,
профессор кафедры, доктор экономических наук, профессор (Санкт-Петербург, Россия)
— 2551 —
Стр.6
Journal of Creative Economy ■ peer-reviewed journal
Table of Contents
Volume 16 ■ Issue 7 ■ July 2022
Kravchenko S.I.
Regulating the development of the national innovation system ..................2557-2568
Makarov I.N., Nazarenko V.S., Osipova I.V., Lesnyh E.V.
ESG approach in the strategic management of national
and regional economic systems ......................................................................2569-2586
Kuimov V.V., Shcherbenko E.V., Ananina R.F.
The ecosystem of the shared consumption services market:
elements, development practices, growth prospects
and integration into global supply chains ......................................................2587-2598
Panteleev D.N.
Relationship between marketing activities
and commercialization of innovations ...........................................................2599-2616
Shafranova E.D., Aleeva G.I.
Modern companies’ brand development in post-COVID-19 conditions .......2617-2630
Pilshchikova M.Yu., Kudryashov A.A.
Managing innovative projects and business processes
amidst uncertainty ..........................................................................................2631-2646
Babak L.N., Khegay E.V., Regir N.E
Entrepreneurial opportunities to create a technological startup
to improve the efficiency of capture fisheries in the Far Eastern
Federal District of Russia .................................................................................2647-2658
Meshkov A.V., Evdokimova N.A., Kalimullina O.V., Gureva T.V.
Industry analysis of the CRM systems market: challenges
and prospects ..................................................................................................2659-2678
Trifonov Yu.V., Brykalov S.M., Trifonov V.Yu.
Implementing the concept of companies’ sustainable development ...........2679-2696
Rebrikova N.V., Shalnova O.A.
Theoretical aspects of personnel involvement in the organization ...............2697-2712
Kiseleva M.A.
Performance assessment of national research university project teams ......2713-2728
Vetitnev A.M., Chigarev D.V.
Assessing the economic impact of overtourism on the host destination ......2729-2742
Kilbovich M.V., Gomilevskaya G.A.
Managing seasonal factors in the hotel business of the City
of Vladivostok .................................................................................................2743-2756
— 2552 —
Стр.7
Креативная экономика ■ научно-практический журнал
Kovalchuk A.P., Miloradov K.A.
Organisational and economic mechanism for implementing
recycling projects for the development of a circular economy ......................2757-2768
Vetrova M.A., Yarullina I.E., Bogdanova A.A.
Development strategy for PET packaging recycling industry amidst
digital transformation .....................................................................................2769-2794
Shigapov A.Kh., Barmina E.A., Sozinova A.A.
Global military products market: trend analysis .............................................2795-2810
Selezneva M.A., Kim A.A., Volkov A.R.
Challenges of the global hydrogen market ...................................................2811-2826
Shkarpetkina E.E., Shelepova N.V.
Improving the system of tax deductions for personal income tax
on the example of the Amur Region ..............................................................2827-2842
Volodina S.G.
Methodological approach to assessing the impact
of key factors on profits ..................................................................................2843-2856
Savotchenko S.E., Perepelkin I.N., Dunaev R.A.
Modeling subscription service in the library ...................................................2857-2872
Ustinova O.E.
Quality of life: approaches to the definition and features
of the motivation of the population...............................................................2873-2890
Sukhanova T.V., Sokolova E.A.
Demographic challenge of the new economic reality
as a reflection of the global problems ............................................................2891-2904
— 2553 —
Стр.8
Journal of Creative Economy ■ peer-reviewed journal
Содержание
Том 16 ■ Выпуск 7 ■ Июль 2022 г.
Кравченко С.И.
Регулирование развития национальной инновационной системы........2557-2568
Макаров И.Н., Назаренко В.С., Осипова И.В., Лесных Е.В.
ESG-подход в системе стратегического управления экономическими
системами национального и регионального уровня ...............................2569-2586
Куимов В.В., Щербенко Е.В., Ананина Р.Ф.
Экосистема рынка услуг совместного потребления:
элементы, практика развития, перспективы роста в экономике
и интеграция в глобальные цепи поставок ................................................2587-2598
Пантелеев Д.Н.
Вопросы взаимосвязи маркетинговой деятельности
и коммерциализации инноваций ...............................................................2599-2616
Шафранова Е.Д., Алеева Г.И.
Современное развитие бренда компаний в постковидных условиях ....2617-2630
Пильщикова М.Ю., Кудряшов А.А.
Управление инновационными проектами и бизнес-процессами
в условиях неопределенности .....................................................................2631-2646
Бабак Л.Н., Хегай Е.В., Регир Н.Е.
Исследование предпринимательской возможности создания
технологического стартапа для повышения эффективности рыбного
промысла в Дальневосточном федеральном округе России ...................2647-2658
Мешков А.В., Евдокимова Н.А., Калимуллина О.В., Гурьева Т.В.
Отраслевой анализ рынка CRM-систем: вызовы и перспективы ............2659-2678
Трифонов Ю.В., Брыкалов С.М., Трифонов В.Ю.
Реализация концепции устойчивого развития компаний .......................2679-2696
Ребрикова Н.В., Шальнова О.А.
Теоретические аспекты вовлеченности персонала в организации ........2697-2712
Киселева М.А.
Оценка результативности деятельности проектных групп
национальных исследовательских университетов ...................................2713-2728
Ветитнев А.М., Чигарев Д.В.
Некоторые аспекты оценки экономического влияния
овертуризма на принимающую дестинацию ............................................2729-2742
Кильбович М.В., Гомилевская Г.А.
Управление факторами сезонности в гостиничном бизнесе города
Владивостока .................................................................................................2743-2756
Стр.9
Креативная экономика ■ научно-практический журнал
Ковальчук А.П., Милорадов К.А.
Организационно-экономический механизм реализации проектов
переработки отходов для развития экономики замкнутого цикла ........2757-2768
Ветрова М.А., Яруллина И.Э., Богданова А.А.
Стратегия развития отрасли утилизации ПЭТ-упаковки
в условиях цифровой трансформации .......................................................2769-2794
Шигапов А.Х., Бармина Е.А., Созинова А.А.
Глобальный рынок продукции военного назначения:
анализ тенденций .........................................................................................2795-2810
Селезнева М.А., Ким А.А., Волков А.Р.
Проблемы формирования глобального водородного рынка .................2811-2826
Шкарпеткина Е.Е., Шелепова Н.В.
Совершенствование системы налоговых вычетов по налогу
на доходы физических лиц на примере Амурской области.....................2827-2842
Володина С.Г.
Методический подход к оценке влияния основных
факторов на прибыль ...................................................................................2843-2856
Савотченко С.Е., Перепелкин И.Н., Дунаев Р.А.
Моделирование абонементного обслуживания в библиотеке ..............2857-2872
Устинова О.Е.
Качество жизни: подходы к определению
и особенности мотивации населения ........................................................2873-2890
Суханова Т.В., Соколова Е.А.
Демографический вызов новой экономической реальности
как отражение глобальных проблем современности ..............................2891-2904
Стр.10