УДК 811.111:330.101.542(075.8)
ББК 81.2Англ-923
А50
Электронные версии книг
на сайте www.prospekt.org
Автор:
Алленых М. А., кандидат экономических наук, доцент, доцент Департамента экономической
теории Финансового университета при Правительстве Российской Федерации.
Рецензенты:
Орусова О. В., кандидат экономических наук, доцент, доцент Департамента экономической
теории Финансового университета при Правительстве Российской Федерации;
Будович Ю. И., доктор экономических наук, доцент, профессор Департамента экономической
теории Финансового университета при Правительстве Российской Федерации;
Карасева Л. А., доктор экономических наук, профессор, заведующая кафедрой экономической
теории института экономики и управления Тверского государственного
университета;
Смирнова О. В., кандидат экономических наук, доцент, доцент кафедры экономической
теории института экономики и управления Тверского государственного университета.
А50
Алленых
М. А.
Микроэкономика : учебно-методическое пособие на английском языке. –
Москва : Проспект, 2023. – 176 c.
ISBN 978-5-392-37914-9
Учебно-методическое пособие составлено в соответствии с программой Финансового
университета при Правительстве Российской Федерации, рассчитанной на студентов
экономических факультетов, обучающихся на английском языке. Пособие содержит
комплекс учебно-методических материалов с базовыми понятиями, типовыми
заданиями, тестами для проведения как семинарских занятий, так и для самостоятельной
работы студентов.
Дисциплина «Микроэкономика» является общей теоретико-методологической основой
для всех экономических дисциплин, входящих в состав ООП бакалавриата по
направлению подготовки 38.03.01 «Экономика» и 38.03.02 «Менеджмент».
УДК 811.111:330.101.542(075.8)
ББК 81.2Англ-923
Текст печатается в авторской редакции.
Учебное издание
Алленых МАринА АнАтольевнА
МИКРОЭКОНОМИКА
Учебно-методическое пособие
на английском языке
Подписано в печать 18.10.2022. Формат 60×90 1
111020, г. Москва, ул. Боровая, д. 7, стр. 4.
ISBN 978-5-392-37914-9
© Алленых М. А., 2022
© ООО «Проспект», 2022
Печать цифровая. Печ. л. 11,0. Тираж 1000 (1-й завод 100) экз. Заказ №
ООО «Проспект»
/16
.
Стр.2
Author:
Allenykh M. A., PhD of Economic Sciences, Associate Professor, Associate Professor of Economic
Theory Department, Financial University under the Government of the Russian Federation.
Reviewers:
Orusova
O. V., PhD of Economic Sciences, Associate Professor, Associate Professor of Economic
Theory Department, Financial University under the Government of the Russian Federation;
Budovich
Yu. I., Advanced Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Professor of
Economic Theory Department, Financial University under the Government of the Russian
Federation;
Karaseva L. A., Advanced Doctor of Economic Sciences, Professor, Head of Economic Theory
Department, Institute of Economics and Management, Tver State University;
Smirnova O. V., PhD of Economic Sciences, Associate Professor, Associate Professor of Economic
Theory Department, Institute of Economics and Management, Tver State University.
Allenykh M. A.
Microeconomics : Coursebook. – Moscow : Prospekt, 2023. – 176 p.
ISBN 978-5-392-37914-9
Coursebook was compiled in accordance with the program of the Financial University under
the Government of the Russian Federation, designed for students of economic faculties
studying in English. This coursebook is a set of educational and methodological materials
with basic concepts, typical tasks, tests for conducting both seminars, as well as for independent
work of students.
The discipline “Microeconomics” is the general theoretical and methodological basis for
all economic disciplines that are part of bachelor study programm in the direction of preparation
38.03.01 “Economics” and 38.03.02 “Management”.
The text is published in the author’s edition.
ISBN 978-5-392-37914-9
© Allenykh M. A., 2022
© Prospekt LLC, 2022
Стр.4
CONTENTS
1. Principals of Economic. Economic Models: Trade-offs and Trade .............5
1.1. Basic concepts ...............................................................................................5
1.2. Questions and tasks ....................................................................................9
2. Supply and Demand .............................................................................................. 18
2.1. Basic concepts ............................................................................................ 18
2.2. Questions and tasks ................................................................................. 21
3. Consumer and Producer Surplus ....................................................................... 33
3.1. Basic concepts ............................................................................................ 33
3.2. Questions and tasks ................................................................................. 34
4. Elasticity .................................................................................................................... 42
4.1. Basic concepts ............................................................................................ 42
4.2. Questions and tasks ................................................................................. 44
5. Taxes ........................................................................................................................... 55
5.1. Basic concepts ............................................................................................. 55
5.2. Questions and tasks .................................................................................. 56
6. International Trade ................................................................................................ 66
6.1. Basic concepts ............................................................................................. 66
6.2. Questions and tasks ...................................................................................67
7. The Rational Consumer ........................................................................................ 71
7.1. Basic concepts .............................................................................................. 71
7.2. Questions and tasks ................................................................................... 73
8. Behind the Supply Curve: Inputs and Costs .................................................. 84
8.1. Basic concepts ............................................................................................. 84
8.2 Questions and tasks ....................................................................................87
Стр.175
176 | Contents
9. Perfect competition ............................................................................................... 98
9.1. Basic concepts ............................................................................................. 98
9.2. Questions and tasks ................................................................................100
10. Monopoly ..............................................................................................................119
10.1. Basic concepts.........................................................................................119
10.2. Questions and tasks ..............................................................................120
11. Oligopoly ..............................................................................................................133
11.1. Basic concepts.........................................................................................133
11.2. Questions and tasks ..............................................................................134
12. Monopolistic Competition and Product Differentiation .....................140
12.1. Basic concepts.........................................................................................140
12.2. Questions and tasks ..............................................................................141
13. Externalities .......................................................................................................146
13.1. Basic concepts.........................................................................................146
13.2. Questions and tasks ..............................................................................147
14. Public Goods and Common Resources ......................................................154
14.1. Basic concepts.........................................................................................154
14.2. Questions and tasks ..............................................................................155
15. Factor Markets ...................................................................................................159
15.1. Basic concepts.........................................................................................159
15.2 Questions and tasks ..............................................................................160
16. Uncertainty, Risk and Private Information ...............................................169
16.1. Basic concepts.........................................................................................169
16.2 Questions and tasks ..............................................................................170
References ....................................................................................................................174
Стр.176