ВЕСТНИК
ПРАВОСЛАВНОГО
СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО
ГУМАНИТАРНОГО
УНИВЕРСИТЕТА
f3!…= "/.%,2 2/! !=ƒ= " %.
n“…%"=… " 1997 .
ВОПРОСЫ ИСТОРИИ И ТЕОРИИ
ХРИСТИАНСКОГО ИСКУССТВА
V : 52
%*2 K!
…% K!
*=K!
l%“*"= 2023
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38
ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР
протоиерей Владимир Воробьев (Россия, Москва)
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ СЕРИИ:
А. С. Аревшатян, д-р иск., проф. (Армения, Ереван)
Е. Г. Артемова, д-р иск., доцент (Россия, Москва)
действительный член Российской академии художеств (Россия, Москва)
Л. А. Беляев, д-р ист. наук,
С. И. Баранова, д-р ист. наук, канд. иск., доцент (Россия, Москва)
А. Л. Баталов, д-р иск., проф.,
действительный член Российской академии художеств (Россия, Москва)
член-корреспондент Российской академии наук (Россия, Москва)
З. М. Гусейнова, д-р иск., проф. (Россия, Санкт-Петербург)
Н. Ю. Плотникова, д-р иск., доцент (Россия, Москва)
Ю. Р. Савельев, д-р иск., канд. архитектуры,
А. Кадиевич, проф., член Академии архитектуры Сербии
(Сербия, Белград)
НАУЧНЫЕ РЕДАКТОРЫ:
А. А. Воронова, канд. иск., доцент
О. Н. Соколова, канд. иск.
Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации научных работ,
отражающих основное научное содержание кандидатских
и докторских диссертаций по следующим научным специальностям:
5.10.1 — Теория и история искусства (Искусствоведение), 5.10.2 — Музееведение,
консервация и реставрация историко-культурных объектов (Искусствоведение),
5.10.3 — Виды искусства (с указанием конкретного искусства) (Искусствоведение)
ISSN 2220-5098 (Print)
ISSN 2409-5214 (Online)
© Издательство Православного Свято-Тихоновского
гуманитарного университета, 2023
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S
REVIEW
The review is published four times a year.
Founded in 1997.
CHRISTIAN ART.
QUESTIONS OF HISTORY AND THEORY
V : 52
October
November
December
Moscow 2023
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38
EDITOR-IN-CHIEF
Very Revd. Vladimir Vorobiev (Moscow, Russia)
EDITORIAL BOARD:
A. S. Arevshatyan, Professor, Doctor of Sciences in Art Criticism (Yerevan, Armenia)
E. G. Artemova, Doctor of Sciences in Art Criticism, Associate Professor
(Moscow, Russia)
S. I. Baranova, Doctor of Sciences in History, Candidate of Sciences in Art Criticism
(Moscow, Russia)
A. L. Batalov, Professor, Doctor of Sciences* in Art Criticism,
Full Member of the Academy of Arts (Moscow, Russia)
L. A. Beliaev, Doctor of Sciences in History, Corresponding Member
of the Russian Academy of Sciences (Moscow, Russia)
Z. M. Guseinova, Professor, Doctor of Sciences in Art Criticism
(St. Petersburg, Russia)
A. Kadievich, Professor, Member of the Serbian Academy of Sciences
(Belgrade, Serbia)
N. Yu. Plotnikova, Doctor of Sciences in Art Criticism, Associate Professor
(Moscow, Russia)
Yu. R. Savel'ev, Doctor of Sciences in Art Criticism, Candidate of Sciences
in Architecture, Full Member of the Academy of Arts (Moscow, Russia)
ACADEMIC EDITORS:
A. Voronova, Candidate of Sciences in Art Criticism, Associated Professor
O. Sokolova, Candidate of Sciences in Art Criticism
St. Tikhon's University Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals
of the Higher Attestation Commission of the Ministry of Education and Science
of the Russian Federation and is recommended for the publication of articles which refl ect
the scientifi c content of theses for the degrees of Candidate of Sciences and Doctor of Sciences
in the following specialisations:
5.10.2 — Museology, conservation and restoration of historical and cultural objects (Art Criticism)
5.10.3 — Types of art (with indication of specifi c art) (Art Criticism)
5.10.1 — Theory and History of Art (Art Criticism)
* According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, a post-doctoral degree
called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect second advanced research qualifi cations or higher doctorates.
ISSN 2220-5098 (Print)
ISSN 2409-5214 (Online)
© Publishing house of St. Tikhon's Orthodox
University for the Humanities, 2023
Стр.5
СОДЕРЖАНИЕ
ИССЛЕДОВАНИЯ
ГРИГОРЬЕВА В. Ю.
Певческие рукописи Антониево-Сийского монастыря в Синодальном
певческом собрании (ГИМ): палеография и штрихи к истории монастыря
и монастырской библиотеки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
ШЕВЦОВА О. Б.
Архивные материалы В. Ф. Одоевского: Ф. 73 РНММ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
КУРОВА А. Ю., СТАРОСТИНА Т. А.
АК проблеме воплощения богослужебного текста в духовной музыке
. Д. Кастальского (на примере тропарей) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44
БЕРТАШ А. В., ЛИНЬКОВА К. В.
Военные храмы в Российской империи начала ХХ в.: деятельность комиссии
для удовлетворения религиозно-нравственных нужд войск
и образцовый проект Ф. М. Вержбицкого . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
СИМАКОВА А. Р.
Церковно-певческое искусство Марийского края в конце ΧIX — начале ХХ века . . . 88
КОВАЛЕВ А. Б.
оМалые циклы песнопений во Всенощном бдении ор. 37 С. В. Рахманинова:
ЧЖЕН Ю.
прОсобенности певческого компонента современного
бразно-тематическое содержание и особенности композиции . . . . . . . . . . . . . . . . 98
авославного богослужения в Китае . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
КОПЕРСАК Е. В.
Собор святых, в земле Красноярской просиявших. К вопросу иконографии . . . . 117
ПЛОТНИКОВА Н. Ю.
Работы П. Г. Чеснокова 1903 и 1912 годов о церковных хорах
и регентской деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
ПУБЛИКАЦИИ
(ПЛОТНИКОВА Н. Ю.
ПУБЛИКАЦИЯ И КОММЕНТАРИИ)
П. Г. Чесноков. Записки регента . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Стр.6
CONTENTS
ARTICLES
GRIGORIEVA V.
PSinging Manuscripts of Antonievo-Siysky Monastery at the Synodal Singing Collection:
and the Monastery Library . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
alaeography and Remarks on the History of the Monastery
SHEVTSOVA O.
Archival Materials of V. F. Odoevsky at the Russian National Museum of Music . . . . . . . 33
KUROVA А., STAROSTINA T.
The Problem of Embodiment of the Liturgical Text in the Sacred Music
of A. D. Kastalsky (using the example of troparia) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44
BERTASH А., LINKOVA K.
Military Churches in the Russian Empire at the Beginning of the 20th Century:
Activities of the Commission to Meet the Religious and Moral Needs of the Troops
and the Model Project of F. M. Verzhbitsky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
SIMAKOVA А.
The Church-Singing Art of Mari Region in the Late 19th
— Early 20th
Centuries . . . . . . . 88
KOVALEV A.
Small Cycles of Chants in the All-Night Vigil by S. V. Rachmaninoff (Op. 37):
Image-Related and Thematic Content and Features of the Composition . . . . . . . . . . . . . 98
ZHENG YU.
Features of the Singing at the Contemporary Orthodox Service in China . . . . . . . . . . . . 107
KOPERSAK E.
The Assembly of Saints of the Land of Krasnoyarsk. The Issue of Iconography . . . . . . . 117
PLOTNIKOVA N.
anPavel Chesnokov’s Works of 1903 and 1912 on Church Choirs
d Choir Masters’ Work . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
PUBLICATIONS
(PLOTNIKOVA N.
PUBLICATION AND COMMENTS)
Pavel Chesnokov. Dairy of a Choir Director . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Стр.7