ISSN 1994-6929 (print),
ISSN 2409-4684 (online)
КРЕАТИВНАЯ ЭКОНОМИКА
Том 16 ■ № 6 ■ 2022
JOURNAL OF CREATIVE ECONOMY
Volume 16 ■ Issue 6 ■ 2022
Стр.2
Journal of Creative Economy ■ peer-reviewed journal
Aims&Scope
The Journal of Creative Economy is dedicated to studying the aspects of economic
creativity as a source for economic growth mechanisms and innovations developing.
The journal deals with institutional and macroeconomic issues such as knowledge
management, development of human and intellectual capital, innovational
development of the state and regions, formation of a national innovation system,
and also with various practical aspects, including leadership and innovation management.
Special attention is paid to the issues of creative and innovatively active
professionals training at the institutions of higher and vocational education. The
main content of the journal includes analytical reviews and the results of original
scientific studies.
IMPRINT:
PUBLISHER:
ISSN 1994-6929 (print)
ISSN 2409-4684 (online)
DOI 10.18334/ce
Frequency: Monthly
Circulation: 800 copies
Creative Economy Publishers, Russia
119049, Moscow, Krymsky val, 8
+7 495 648 62 41
www.creativeconomy.ru
info@creativeconomy.ru
MANAGING EDITOR:
Yuliya Leschenko
ce@creativeconomy.ru
For authors
Information for authors is available on www.creativeconomy.ru
— 2046 —
Стр.3
Креативная экономика ■ научно-практический журнал
Журнал КРЕАТИВНАЯ ЭКОНОМИКА посвящен исследованиям аспектов проявления
творчества в экономике как источника инноваций и механизмов экономического
роста. В журнале рассматриваются как институциональные и макроэкономические
вопросы, такие как управление знаниями, формирование
человеческого и интеллектуального капитала, инновационное развитие государства
и регионов, формирование национальной инновационной системы,
так и различные практические аспекты, включая инновационный менеджмент
и лидерство. Особое внимание уделяется вопросам подготовки творческих и
инновационно-активных специалистов в рамках высшего и профессионального
образования.
ВЫХОДНЫЕ ДАННЫЕ:
ИЗДАТЕЛЬ:
ISSN 1994-6929 (print)
ISSN 2409-4684 (online)
DOI 10.18334/ce
Свидетельство о регистрации СМИ:
ПИ № ФС77-24216 от 25.04.2006
Выпускается 1 раз в месяц
Тираж 800 экз.
Формат 60 Ч 84/8 (165 Ч 235 мм)
Усл. печ. л. 18,72.
Подписано в печать 25.06.2022
ОТВЕТСТВЕННЫЙ РЕДАКТОР:
Лещенко Юлия Георгиевна
ce@creativeconomy.ru
ООО Издательство «Креативная экономика»,
Россия
119049, Москва, ул. Крымский вал, д. 8
+7 495 648 26 41
www.creativeconomy.ru
info@creativeconomy.ru
Подробные рекомендации для авторов доступны на сайте www.creativeconomy.ru
Адрес для отправки статей: ce@creativeconomy.ru
— 2047 —
Стр.4
Journal of Creative Economy ■ peer-reviewed journal
Editor-in-Chief
Igor MAKSIMTSEV — St. Petersburg State University of Economics, Rector, Doctor of Economics,
Professor, St. Petersburg, Russia
Advisory board
Georgy BAGIEV — St. Petersburg State University of Economics, Doctor of Economics, Professor, St.
Petersburg, Russia
Yury DOROSHENKO — Belgorod State Technological University named after V.G. Shukhov, Doctor of
Economics, Professor, Belgorod, Russia
Boris KLEYNER — Central Institute of Economics and Mathematics, Doctor of Economics, Professor,
Moscow, Russia
Oleg PROTSENKO — Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration,
Doctor of Economics, Professor, Moscow, Russia
Editorial board
Valentina AGAFONOVA — Samara State University of Economics, Doctor of Economics, Professor,
Samara, Russia
Gennady BEREZHNOV — Astrakhan State Technical University, Doctor of Economics, Professor,
Astrakhan, Russia
Boris GENKIN — St. Petersburg State University of Economics, Doctor of Economics, Professor,
St. Petersburg, Russia
Frank GIZA — University of Applied Sciences, Doctor of Economics, Professor, Bremen, Germany
Nikolay GORELOV — St. Petersburg State University of Economics, Doctor of Economics, Professor,
St. Petersburg, Russia
Alexander DAGAEV — National Research University — Higher School of Economics, Candidate of
Technics, Moscow, Russia
Alexander ZAYTSEV — Moscow State University of Design and Technology, Candidate of Economics,
Moscow, Russia
Jirzhi KRAFT — Technical University, Doctor of Economics, Professor, Liberec, Czech Republic
Pirmat KUPUEV — Osh State University, Doctor of Economics, Professor, Osh, Kyrgystan
Livon MARTYNOV — Bauman Moscow State Technical University, Doctor of Economics, Professor,
Moscow, Russia
Dmitry NOVIKOV — Plekhanov Russian University of Economics, Doctor of Economics, Professor,
Moscow, Russia
Tatiana STEPANOVA — Kaliningrad state technical University, Chair of fisheries and agriculture
Economics, Institute of industrial Economics and management , Doctor of Economics, Professor,
Kaliningrad, Russia
Veronica SHUBAEVA — St. Petersburg State University of Economics, Doctor of Economics, Professor,
St. Petersburg, Russia
— 2048 —
Стр.5
Креативная экономика ■ научно-практический журнал
Главный редактор:
МАКСИМЦЕВ Игорь Анатольевич — Ректор Санкт-Петербургского государственного экономического
университета, доктор экономических наук, профессор (Санкт-Петербург, Россия)
Научный совет:
БАГИЕВ Георгий Леонидович — Санкт-Петербургский государственный экономический университет,
заведующий кафедрой маркетинга, доктор экономических наук, профессор (Санкт-Петербург,
Россия)
ДОРОШЕНКО Юрий Анатольевич — Белгородский государственный технологический университет
имени В.Г. Шухова, директор Института экономики и менеджмента, доктор экономических наук,
профессор (Белгород, Россия)
КЛЕЙНЕР Борис Георгиевич — Центральный экономико-математический институт (ЦЭМИ) РАН,
доктор экономических наук, Член-корреспондент РАН (Москва, Россия)
ПРОЦЕНКО Олег Дмитриевич — Российская государственная академия народного хозяйства и государственной
службы при Президенте Российской Федерации, директор Института менеджмента
и маркетинга, доктор экономических наук, профессор (Москва, Россия)
Экспертный совет:
АГАФОНОВА Валентина Васильевна — Самарский государственный экономический университет,
доктор экономических наук, профессор (Самара, Россия)
БЕРЕЖНОВ Геннадий Викторович — Астраханский государственный технический университет, доктор
экономических наук, профессор (Астрахань, Россия)
ГЕНКИН Борис Михайлович — Санкт-Петербургский государственный экономический университет,
профессор кафедры, доктор экономических наук, профессор (Санкт-Петербург, Россия)
ГИЗА Франк — Университет прикладных наук, доктор экономики, доктор экономических наук,
профессор (Бремен, Германия)
ГОРЕЛОВ Николай Афанасьевич — Санкт-Петербургский государственный экономический университет,
профессор кафедры, доктор экономических наук, профессор (Санкт-Петербург, Россия)
ДАГАЕВ Александр Александрович — Национальный исследовательский университет — Высшая
школа экономики, кандидат технических наук, доцент (Москва, Россия)
ЗАЙЦЕВ Александр Владимирович — Московский государственный университет дизайна и технологии,
Ph.D., кандидат технических наук (Москва, Россия)
КРАФТ Йиржи — Проректор Технического университета в г. Либерец, доктор экономических наук,
профессор (Либерец, Чехия)
КУПУЕВ Пирмат Купуевич — Ошский государственный университет, член-корреспондент национальной
академии наук КР, заслуженный экономист КР, доктор экономических наук, профессор
(Ош, Киргизия)
МАРТЫНОВ Ливон Михайлович — Московский государственный технический университет им.
Н.Э. Баумана, доктор экономических наук, профессор (Москва, Россия)
НОВИКОВ Дмитрий Тимофеевич — Российская экономическая академия им. Г.В. Плеханова, профессор
кафедры, доктор экономических наук, профессор (Москва, Россия)
СТЕПАНОВА Татьяна Евгеньевна — Калининградский государственный технический университет, кафедра
экономики рыбного и сельского хозяйства Института отраслевой экономики и управления, доктор
экономических наук, профессор (Калининград, Россия)
ШУБАЕВА Вероника Георгиевна — Санкт-Петербургский государственный экономический университет,
профессор кафедры, доктор экономических наук, профессор (Санкт-Петербург, Россия)
— 2049 —
Стр.6
Journal of Creative Economy ■ peer-reviewed journal
Table of Contents
Volume 16 ■ Issue 6 ■ June 2022
Shabaltina L.V.
Digital maturity as a tool for purposeful transformation
of technological structures .............................................................................2055-2072
Gorodnova N.V.
Reducing transaction costs in the digital economy ........................................2073-2092
Mordanov M.A.
Assessing the level of creativity in Russian regions:
application of the Florida index to current realities .......................................2093-2110
Khayrullina O.I.
Methodological aspects of poverty assessment:
domestic and international experience ..........................................................2111-2122
Rubtsova L.N., Chernyavskaya Yu.A., Makarov I.N.
Possible consequences of sanctions on the Russian economy
and ways to overcome them ...........................................................................2123-2134
Kozlova A.A., Omilyanchuk A.A., Borkova E.A.
Innovative entrepreneurship in Russia amidst sanctions ...............................2135-2146
Panteleev D.N., Gurova E.S., Artemev N.V., Sozinova A.A.
Innovation activity of business entities: statistical analysis ............................2147-2162
Ustinova K.A.
Propensity of the population to technological entrepreneurship
(based on the results of in-depth interviews with entrepreneurs)................2163-2180
Kobets M.V.
Advantages and disadvantages of business incubators and accelerators .....2181-2200
Udaltsova N.L., Krutskikh D.A.
Features of ERP system implementation projects as the basis
for business processes’ automation ................................................................2201-2220
Arkhipova T.V., Sidorenko M.G.
The impact of digitalization on the sustainability potential
of an industrial enterprise ..............................................................................2221-2238
Yanchenko E.V.
Orlova L.N.
Enterprise’s risks amidst digitalization ...........................................................2239-2256
Risk culture of industrial enterprises in the context of ESG principles ..........2257-2276
Bagdykov K.T., Shevchenko D.A.
Development of corporate culture and flexible competencies
in the context of the company’s digital transformation ................................2277-2288
Dontsova O.I.
Challenges of digital technology development in Russian industry ..............2289-2300
— 2050 —
Стр.7
Креативная экономика ■ научно-практический журнал
Krikovtsev A.A.
Pricing mechanism of business interaction participants
in the consumer market, taking into account socio-ethical parameters .......2301-2314
Rebrikova N.V., Shalnova O.A.
Socio-psychological features of trade, political and social advertising .........2315-2328
Volkova S.E., Leshchenko O.V., Ivanova Yu.O.
Development of electronic booking systems in the experience economy:
trends and prospects .......................................................................................2329-2346
Esipova S.A., Khromtsova L.S.
Assessing the influence of the Nordic region tourism main
indicators on regional socio-economic development ....................................2347-2362
Afanasev A.A.
Using the Cobb–Douglas production function based on panel data
in the analysis of manufacturing industries in Russia ....................................2363-2380
Volkova I.A., Leushkina V.V., Pogrebtsova E.A.
Organic agriculture as a driver of green economy development ..................2381-2394
Ustinova L.N., Ustinov A.E., Virtsev M.Yu.
Analysis of the relationship between innovations and indicators
of the construction industry of the Russian Federation .................................2395-2410
Panyshev A.I.
Comprehensive assessment of the competitiveness of butter
in the local market using a set of methods ....................................................2411-2432
Drozdov I.N., Liu Weixiao
Digitalization of human resource management in a business organization:
significance and current directions .................................................................2433-2444
Ilyukhina L.A., Bogatyreva I.V.
The concept of personnel management amidst digital transformation .......2445-2462
Bandurin A.V.
Application of the HR funnel to improve the efficiency
of the organization’s HR service in the digital economy ................................2463-2478
Kachalov D.V.
Professional and communicative mobility
of undergraduates – future managers ...........................................................2479-2494
Peskova O.S., Boriskina T.B., Mershieva G.A., Samsonova E.V., Samsonova M.V.,
Tsygankova V.N.
Development of a strategy for attracting foreign students
to Russian universities .....................................................................................2495-2514
Svetnik N.V.
Event marketing at the university ...................................................................2515-2532
Trofimov O.V., Saakyan A.G.
Production and educational clusters for staff support
in the military-industrial complex in present-day conditions ........................2533-2545
— 2051 —
Стр.8
Journal of Creative Economy ■ peer-reviewed journal
Содержание
Том 16 ■ Выпуск 6 ■ Июнь 2022 г.
Шабалтина Л.В.
Цифровая зрелость как инструмент целенаправленной
трансформации технологических укладов ................................................2055-2072
Городнова Н.В.
Сокращение транзакционных издержек в цифровой экономике ..........2073-2092
Морданов М.А.
Оценка уровня креативности регионов России:
применение индекса Флориды в современных реалиях .........................2093-2110
Хайруллина О.И.
Методические аспекты оценки бедности: отечественный
и международный опыт ...............................................................................2111-2122
Рубцова Л.Н., Чернявская Ю.А., Макаров И.Н.
Возможные последствия санкционных воздействий
на экономику России и способы их преодоления .....................................2123-2134
Козлова А.А., Омилянчук А.А., Боркова Е.А.
Инновационное предпринимательство в России
в период санкций ..........................................................................................2135-2146
Пантелеев Д.Н., Гурова Е.С., Артемьев Н.В., Созинова А.А.
Инновационная деятельность субъектов хозяйствования:
статистический анализ ..................................................................................2147-2162
Устинова К.А.
Склонность населения к технологическому предпринимательству
(по результатам углубленных интервью с предпринимателями) ............2163-2180
Кобец М.В.
Преимущества и недостатки бизнес-инкубаторов и акселераторов ......2181-2200
Удальцова Н.Л., Крутских Д.А.
Особенности проектов внедрения ERP-систем как основы
автоматизации бизнес-процессов организации ......................................2201-2220
Архипова Т.В., Сидоренко М.Г.
Влияние процессов цифровизации на потенциал устойчивости
промышленного предприятия ....................................................................2221-2238
Янченко Е.В.
Риски организации в условиях цифровизации экономики .....................2239-2256
Орлова Л.Н.
Риск-культура промышленных предприятий в контексте
реализации ESG-принципов ........................................................................2257-2276
Багдыков К.Т., Шевченко Д.А.
Развитие корпоративной культуры и гибких компетенций
в контексте цифровой трансформации компании ...................................2277-2288
Донцова О.И.
Актуальные проблемы развития цифровых технологий
в промышленности России ...........................................................................2289-2300
Стр.9
Креативная экономика ■ научно-практический журнал
Криковцев А.А.
Механизм ценообразования участников бизнес-взаимодействий
на потребительском рынке с учетом социально-этических параметров ...2301-2314
Ребрикова Н.В., Шальнова О.А.
Социально-психологические особенности торговой,
политической и социальной рекламы ........................................................2315-2328
Волкова С.Э., Лещенко О.В., Иванова Ю.О.
Развитие электронных систем бронирования
в экономике впечатлений: тенденции и перспективы .............................2329-2346
Есипова С.А., Хромцова Л.С.
Оценка влияния основных показателей туристской отрасли
северного региона на его социально-экономическое развитие ............2347-2362
Афанасьев А.А.
Использование производственной функции Кобба–Дугласа,
построенной по панельным данным, при анализе
обрабатывающих производств России.......................................................2363-2380
Волкова И.А., Леушкина В.В., Погребцова Е.А.
Органическое сельское хозяйство как драйвер развития
зеленой экономики ......................................................................................2381-2394
Устинова Л.Н., Устинов А.Э., Вирцев М.Ю.
Анализ взаимосвязи инноваций и показателей строительной
отрасли Российской Федерации ..................................................................2395-2410
Панышев А.И.
Комплексная оценка конкурентоспособности сливочного масла
на локальном рынке с использованием комплекса методов ..................2411-2432
Дроздов И.Н., Лю Вэйсяо
Цифровизация управления человеческими ресурсами
в бизнес-организации: значимость и актуальные направления .............2433-2444
Илюхина Л.А., Богатырева И.В.
Концепция управления персоналом в условиях
цифровой трансформации ..........................................................................2445-2462
Бандурин А.В.
Качалов Д.В.
Использование кадровой воронки для повышения эффективности
работы кадровой службы организации в цифровой экономике ............2463-2478
Формирование профессионально-коммуникативной мобильности
магистрантов – будущих менеджеров ........................................................2479-2494
Пескова О.С., Борискина Т.Б., Мершиева Г.А., Самсонова Е.В., Самсонова М.В.,
Цыганкова В.Н.
Разработка стратегии привлечения иностранных студентов
в университеты Российской Федерации .....................................................2495-2514
Светник Н.В.
Организация событийного маркетинга в вузе ..........................................2515-2532
Трофимов О.В., Саакян А.Г.
Производственно-образовательные кластеры для кадрового
обеспечения предприятий оборонно-промышленного
комплекса в современных условиях ...........................................................2533-2545
Стр.10
Journal of Creative Economy ■ peer-reviewed journal
— 2054 —
Стр.11