ISSN 1994-6929 (print),
ISSN 2409-4684 (online)
КРЕАТИВНАЯ ЭКОНОМИКА
Том 14 ■ № 4 ■ 2020
JOURNAL OF CREATIVE ECONOMY
Volume 14 ■ Issue 4 ■ 2020
Стр.2
Journal of Creative Economy ■ peer-reviewed journal
Aims&Scope
The Journal of Creative Economy is dedicated to studying the aspects of economic
creativity as a source for economic growth mechanisms and innovations developing.
The journal deals with institutional and macroeconomic issues such as knowledge
management, development of human and intellectual capital, innovational
development of the state and regions, formation of a national innovation system,
and also with various practical aspects, including leadership and innovation management.
Special attention is paid to the issues of creative and innovatively active
professionals training at the institutions of higher and vocational education. The
main content of the journal includes analytical reviews and the results of original
scientific studies.
IMPRINT:
PUBLISHER:
ISSN 1994-6929 (print)
ISSN 2409-4684 (online)
DOI 10.18334/ce
Frequency: Monthly
Circulation: 1,200 copies
Creative Economy Publishers, Russia
119049, Moscow, Krymsky val, 8
+7 495 648 62 41
www.creativeconomy.ru
info@creativeconomy.ru
MANAGING EDITOR:
Yuliya Leschenko
ce@creativeconomy.ru
For authors
Information for authors is available on www.creativeconomy.ru
— 402 —
Стр.3
Креативная экономика ■ научно-практический журнал
Журнал КРЕАТИВНАЯ ЭКОНОМИКА посвящен исследованиям аспектов проявления
творчества в экономике как источника инноваций и механизмов экономического
роста. В журнале рассматриваются как институциональные и
макроэкономические вопросы, такие как управление знаниями, формирование
человеческого и интеллектуального капитала, инновационное развитие государства
и регионов, формирование национальной инновационной системы,
так и различные практические аспекты, включая инновационный менеджмент
и лидерство. Особое внимание уделяется вопросам подготовки творческих и
инновационно-активных специалистов в рамках высшего и профессионального
образования.
ВЫХОДНЫЕ ДАННЫЕ:
ИЗДАТЕЛЬ:
ISSN 1994-6929 (print)
ISSN 2409-4684 (online)
DOI 10.18334/ce
Свидетельство о регистрации СМИ:
ПИ № ФС77-24216 от 25.04.2006
Выпускается 1 раз в месяц
Тираж 1200 экз.
ООО Издательство «Креативная экономика»,
Россия
119049, Москва, ул. Крымский вал, д. 8
+7 495 648 26 41
www.creativeconomy.ru
info@creativeconomy.ru
ОТВЕТСТВЕННЫЙ РЕДАКТОР:
Лещенко Юлия Георгиевна
ce@creativeconomy.ru
Подробные рекомендации для авторов доступны на сайте www.creativeconomy.ru
Адрес для отправки статей: ce@creativeconomy.ru
— 403 —
Стр.4
Journal of Creative Economy ■ peer-reviewed journal
Editor-in-Chief
Igor MAKSIMTSEV — St. Petersburg State University of Economics, Rector, Doctor of Economics,
Professor, St. Petersburg, Russia
Co-editor
Oleg MELNIKOV — Bauman Moscow State Technical University, Doctor of Economics, Professor,
Moscow, Russia
Advisory board
Georgy BAGIEV — St. Petersburg State University of Economics, Doctor of Economics, Professor, St.
Petersburg, Russia
Yury DOROSHENKO — Belgorod State Technological University named after V.G. Shukhov, Doctor
of Economics, Professor, Belgorod, Russia
Boris KLEYNER — Central Institute of Economics and Mathematics, Doctor of Economics, Professor,
Moscow, Russia
Oleg PROTSENKO — Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration,
Doctor of Economics, Professor, Moscow, Russia
Editorial board
Valentina AGAFONOVA — Samara State University of Economics, Doctor of Economics, Professor,
Samara, Russia
Gennady BEREZHNOV — Astrakhan State Technical University, Doctor of Economics, Professor,
Astrakhan, Russia
Boris GENKIN — St. Petersburg State University of Economics, Doctor of Economics, Professor,
St. Petersburg, Russia
Frank GIZA — University of Applied Sciences, Doctor of Economics, Professor, Bremen, Germany
Nikolay GORELOV — St. Petersburg State University of Economics, Doctor of Economics, Professor,
St. Petersburg, Russia
Alexander DAGAEV — National Research University — Higher School of Economics, Candidate of
Technics, Moscow, Russia
Alexander ZAYTSEV — Moscow State University of Design and Technology, Candidate of
Economics, Moscow, Russia
Jirzhi KRAFT — Technical University, Doctor of Economics, Professor, Liberec, Czech Republic
Pirmat KUPUEV — Osh State University, Doctor of Economics, Professor, Osh, Kyrgystan
Livon MARTYNOV — Bauman Moscow State Technical University, Doctor of Economics, Professor,
Moscow, Russia
Dmitry NOVIKOV — Plekhanov Russian University of Economics, Doctor of Economics, Professor,
Moscow, Russia
Tatiana STEPANOVA — Kaliningrad state technical University, Chair of fisheries and agriculture
Economics, Institute of industrial Economics and management , Doctor of Economics, Professor,
Kaliningrad, Russia
Veronica SHUBAEVA — St. Petersburg State University of Economics, Doctor of Economics,
Professor, St. Petersburg, Russia
— 404 —
Стр.5
Креативная экономика ■ научно-практический журнал
Главный редактор:
МАКСИМЦЕВ Игорь Анатольевич — Ректор Санкт-Петербургского государственного экономического
университета, доктор экономических наук, профессор (Санкт-Петербург, Россия)
Заместитель главного редактора:
МЕЛЬНИКОВ Олег Николаевич — Московский государственный технический университет
им. Н.Э. Баумана, профессор кафедры «Менеджмент», доктор экономических наук, профессор
(Москва, Россия)
Научный совет:
БАГИЕВ Георгий Леонидович — Санкт-Петербургский государственный экономический университет,
заведующий кафедрой маркетинга, доктор экономических наук, профессор (Санкт-Петербург,
Россия)
ДОРОШЕНКО Юрий Анатольевич — Белгородский государственный технологический университет
имени В.Г. Шухова, директор Института экономики и менеджмента, доктор экономических наук,
профессор (Белгород, Россия)
КЛЕЙНЕР Борис Георгиевич — Центральный экономико-математический институт (ЦЭМИ) РАН,
доктор экономических наук, Член-корреспондент РАН (Москва, Россия)
ПРОЦЕНКО Олег Дмитриевич — Российская государственная академия народного хозяйства и
государственной службы при Президенте Российской Федерации, директор Института менеджмента
и маркетинга, доктор экономических наук, профессор (Москва, Россия)
Экспертный совет:
АГАФОНОВА Валентина Васильевна — Самарский государственный экономический университет,
доктор экономических наук, профессор (Самара, Россия)
БЕРЕЖНОВ Геннадий Викторович — Астраханский государственный технический университет,
доктор экономических наук, профессор (Астрахань, Россия)
ГЕНКИН Борис Михайлович — Санкт-Петербургский государственный экономический университет,
профессор кафедры, доктор экономических наук, профессор (Санкт-Петербург, Россия)
ГИЗА Франк — Университет прикладных наук, доктор экономики, доктор экономических наук,
профессор (Бремен, Германия)
ГОРЕЛОВ Николай Афанасьевич — Санкт-Петербургский государственный экономический университет,
профессор кафедры, доктор экономических наук, профессор (Санкт-Петербург, Россия)
ДАГАЕВ Александр Александрович — Национальный исследовательский университет — Высшая
школа экономики, кандидат технических наук, доцент (Москва, Россия)
ЗАЙЦЕВ Александр Владимирович — Московский государственный университет дизайна и технологии,
Ph.D., кандидат технических наук (Москва, Россия)
КРАФТ Йиржи — Проректор Технического университета в г. Либерец, доктор экономических наук,
профессор (Либерец, Чехия)
КУПУЕВ Пирмат Купуевич — Ошский государственный университет, член-корреспондент национальной
академии наук КР, заслуженный экономист КР, доктор экономических наук, профессор
(Ош, Киргизия)
МАРТЫНОВ Ливон Михайлович — Московский государственный технический университет им.
Н.Э. Баумана, доктор экономических наук, профессор (Москва, Россия)
НОВИКОВ Дмитрий Тимофеевич — Российская экономическая академия им. Г.В. Плеханова, профессор
кафедры, доктор экономических наук, профессор (Москва, Россия)
СТЕПАНОВА Татьяна Евгеньевна — Калининградский государственный технический университет,
кафедра экономики рыбного и сельского хозяйства Института отраслевой экономики и управления,
доктор экономических наук, профессор (Калининград, Россия)
ШУБАЕВА Вероника Георгиевна — Санкт-Петербургский государственный экономический университет,
профессор кафедры, доктор экономических наук, профессор (Санкт-Петербург, Россия)
— 405 —
Стр.6
Journal of Creative Economy ■ peer-reviewed journal
Table of Contents
Volume 14 ■ Issue 4 ■ April 2020
Asalkhanova S.A.
The essence and factors of transformation of the economic system ............................. 409–420
Golovchanskaya E.E., Petrenko E.S.
Polymorphism of needs as the basis for institutional transformation
of intellectual resources management in the economic system ..................................... 421–430
Borkova E.A.
Organizational aspects of the implementation of the state policy
for sustainable development ........................................................................................... 431–444
Bulatetskaya A.Yu.
Chikanova E.S.
The main stages and levels of the intellectual capital influence
on the sustainable development of the corporation ...................................................... 445–456
The development of scientific understanding of the capitalist mode
of production in the new economic reality ..................................................................... 457–464
Khodzha Kawa
Glotina I.M.
The phenomenon of alienation of subjects and objects of property
in the modern economy ................................................................................................... 465–474
On the question of the economic nature of information resources ............................... 475–484
Volodkevich S.I.
Modern conditions and sources of small and medium-sized
entrepreneurship digital skills ......................................................................................... 485–496
Batsyna Ya.V., Mordovchenkov N.V.
The influence of the digitalization trends on HoReCa industry ...................................... 497–508
Vorobeva E.S., Krakovetskaya I.V., Wang Xiaohuan4, Nyurenberger L.B.
The competitiveness of the higher education system of the People’s Republic
of China: achievements, problems and prospects ........................................................... 509–528
Ryabchikova N.N.
Vatlina L.V.
Prospects for the development of agricultural education in russia:
cooperation within the cluster-network approach ......................................................... 529–540
Systems of interaction of public authorities with educational organizations
in the management system of socio-economic processes in the region ........................ 541–550
Khadzhalova Kh.M.
The human potential of the North Caucasus regions: current state and development ........ 552
Grazhdankina E.V., Bedrachuk I.A., Vertinova A.A.
Simulation model for optimizing the price of an educational program
of a higher education institution taking into account external and internal risks
on the example of the Vladivostok State University of Economics and Service ............. 567–586
Karavaeva E.D.
Planning of logistics costs in sales of goods via the marketplace .................................. 587–598
Zakuskin S.V.
The market of services of entertainment centers: a look through the prism
of image-forming factors. Part 9. Preferences depending on the models
of visiting entertainment centers..................................................................................... 599–621
— 406 —
Стр.7
Креативная экономика ■ научно-практический журнал
Содержание
Том 14 ■ выпуск 4 ■ апрель 2020 г.
Асалханова С.А.
Сущность и факторы трансформации хозяйственной системы ............................... 409–420
Головчанская Е.Э., Петренко Е.С.
Полиморфизм потребностей как основа институциональной трансформации
управления интеллектуальными ресурсами экономической системы.................... 421–430
Боркова Е.А.
Организационные аспекты реализации государственной политики
устойчивого развития .................................................................................................... 431–444
Булатецкая А.Ю.
Чиканова Е.С.
Ходжа Кава
Основные этапы и уровни влияния интеллектуального капитала
на устойчивое развитие корпорации ......................................................................... 445–456
Развитие научного представления о капиталистическом способе
производства в условиях новой экономической реальности ................................... 457–464
Феномен отчуждения субъектов и объектов собственности
в современной экономике ............................................................................................ 465–474
Глотина И.М.
К вопросу об экономической сущности информационных ресурсов ...................... 475–484
Володкевич С.И.
Современные условия и источники формирования цифровых навыков
субъектов малого и среднего предпринимательства ............................................... 485–496
Бацына Я.В., Мордовченков Н.В.
Влияние тенденций цифровизации на индустрию гостеприимства ........................ 497–508
Воробьева Е.С., Краковецкая И.В., Ван Сяохуань, Нюренбергер Л.Б.
Формирование конкурентоспособности системы высшего
образования КНР: достижения, проблемы и перспективы ...................................... 509–528
Рябчикова Н.Н.
Ватлина Л.В.
Перспективы развития аграрного образования в России:
сотрудничество в рамках кластерно-сетевого подхода ............................................ 529–540
Системы взаимодействия органов публичной власти
с образовательными организациями в системе управления
социально-экономическими процессами региона .................................................... 541–550
Хаджалова Х.М.
Человеческий потенциал регионов Северного Кавказа: состояние и развитие ... 551–566
Гражданкина Е.В., Бедрачук И.А., Вертинова А.А.
Имитационная модель оптимизации цены образовательной программы вуза
с учетом внешних и внутренних рисков на примере Владивостокского
государственного университета экономики и сервиса ............................................. 567–586
Караваева Е.Д.
Закускин С.В.
Планирование логистических затрат при реализации товаров
через маркетплейс ........................................................................................................ 587–598
Рынок услуг развлекательных центров: взгляд через призму имиджеобразующих
факторов. Часть 9. Предпочтения в зависимости от моделей посещения
развлекательных центров ............................................................................................ 599–621
— 407 —
Стр.8
Journal of Creative Economy ■ peer-reviewed journal
Стр.9