Журнал «Театр» — старейший из ныне существующих российских журналов о сценическом искусстве. <...> Он начал выходить в середине 30-х годов. <...> За эти долгие годы он пережил несколько радикальных обновлений, в каждом из которых отражалась новая историческая эпоха — от сталинизма до оттепели и перестройки, но во всех эпохах он оставался главным медийным ресурсом о театре. <...>
В 2010 году после двухлетнего перерыва СТД РФ решил возродить «Театр. <...>
Театр_№2_2018.pdf
ТЕАТР
март 2018, № 33
издается с 1930 года
в 1990—2000-е выходил с перерывами
возобновлен в октябре 2010 года
Учредитель издания
— Союз театральных деятелей
Российской Федерации
Главный редактор
— Марина Давыдова
Заместитель главного редактора
— Олег Зинцов
Выпускающий редактор
— Ада Шмерлинг
Редактор
— Алла Шендерова
Обозреватель
— Ника Пархомовская
Cпециальный
зарубежный корреспондент
— Камила Мамадназарбекова
Дизайнер
— Наталья Агапова
Руководитель фотослужбы
— Мария Захарова
Исполнительный директор
— Дмитрий Мозговой
Помощник директора
— Евгения Баландина
Директор по распространению
— Дмитрий Лисин
Издание журнала
осуществлено при поддержке
Фонда Михаила Прохорова
и Министерства культуры
Российской Федерации
Благодарим за поддержку
«Интеллектуальный клуб 418»
Журнал зарегистрирован
в Федеральном агентстве по печати
и массовым коммуникациям
ПИ N77-1621 от 28.01.2000
ISSN 0131-6885
Адрес редакции для почты:
107031, Москва,
Страстной бульвар, 10, комн. 38
тел.: (495) 650 28 27, 650 95 22
e-mail: info@oteatre.info
teatr.moscow@gmail.com
www.oteatre.info
Индекс журнала
в объединенном каталоге
«Пресса России» — 13150
Журнал «Театр» распространяется
во всех отделениях СТД РФ.
В Москве журнал можно
приобрести и оформить подписку
с получением вышедших номеров
в редакции.
Стр.3
002
Summary
Marina Davydova
Alternative history of theater:
possibly, Atlantis is around
PEOPLE
For Igor Terentyev — an artist, critic,
transreasonal poet, theorist of new art —
it was the theater that became the most
adequate representation of the whole
variety of his experiments. One of the
features of his theatrical language is
extremely rigorous work with voice
and speech. THEATER. sees into how
the emphasis on sound makes obvious
the closeness of Terentyev’s ideas not only
to Futurism, but also to European Dadaism
Vera Pylgun
„Grandiosar“ Igor Terentyev
To learn something about Grigory Zalkind,
who was the first in the Soviet Union
to stage theater of the absurd pieces
forbidden here, it is not enough
to go to the library or the Internet.
His performances were not reviewed
in the press. He did not have any students.
His archive has not been preserved and
it is not even known whether this archive
existed. And yet THEATER. tried to restore
his creative biography at least partially
Alyona Solntseva
Grigory Zalkind: the secret people
Yevgeny Kharitonov had many faces and
it is not so easy to put all of them together.
THEATER. decided to make sure that
the poet, writer, actor, pantomime director
with the PhD in art criticism and a teacher
who cured stuttering is the same person
Alla Shenderova
Yevgeny Kharitonov:
„I came to myself, we embraced“
Театр. №33
THEATR. has already written about
the charismatic Yevgeny Schiffers,
whom many theater people esteemed
as their guru. Now we decided that
the legacy of the theatrical God-seeker
and visionary should be given for analysis
to a well-known religious scholar
Boris Falikov
Myth of Schiffers
Theater „Around the House of Stanislavsky“
would not have become what
it is now without the stage designer
Yuri Kononenko, faithful ally
of the director Yuri Pogrebnichko.
THEATER. traces his artistic
career in the province and in Moscow
Lisa Keshisheva
Yuri Kononenko: Seeking a man
THEATER. remembers Moisey Iofiev,
perhaps the best of the post-war generation
of theater critics, trying to understand
why a talented, genuinely thinking critic
did not fit in either under Stalin or during
the Khrushchev „thaw“
Inna Sklyarevskaya
Moisey Iofyev: a man
in the wrong times
THEATER. tries to understand what
role this extraordinary actress played
in creating not only a director’s theater
but also a new type of „femininity“
Variety stars of the past, famous circus
actors, cabaret dancers — their names
have long ago disappeared from our
memory. THEATER. decided to recall
some of them
Nika Parkhomovskaya
Dan Lino and Anita Berber:
Forgotten variety show tunes
DEVELOPMENTS
Natalia Yakubova
Gertrud Eysoldt: „demonic woman“
at the cradle of director’s theater
Marie-Christine Otan-Mathieu
Jacques: „The Overcoat“
and the beginning
Restoring the forgotten names of our
history, THEATER. remembered Vadim
Zhakevich (or simply Jacques), the author
of the most mysterious Russian
„The Overcoat“ after Nikolay Gogol.
The text of the French theater expert
Marie-Christine Otan-Mathieu
was written at the beginning
of the 2000th and has never been
published in Russian.
of Russian conceptual theater
Стр.4
003
Summary
THEATER. publishes an abbreviated version
of the chapter from the book of the famous
Polish theater critic Grzegorz Niziolek
„The Polish Theater of the Holocaust“
about Grotovsky’s „Etude of Hamlet“,
which has been ousted from the history
of the Polish theater and the biography
of the great director for decades
Grzegorz Niziolek
„Etude about Hamlet“
by Jerzy Grotowski:
„What can not be even thought
about in Poland“
In the mid-1990s, in St. Petersburg,
Anatoly Praudin was considered almost
the most interesting director of his
generation. THEATER. remembers how
the theatrical work of this talented person
was ruined
Lilia Shitenburg
Anatoly Praudin:
the death of the squadron
After more than twenty years
„Don Giovanni“ by Victor Shamirov
in the Army Theater seems to be
an event that opened up opportunities.
But at the time of the premiere, no one
(or almost no one) saw them. THEATER.
tried to remember this performance
and how stunning it was
Oleg Zintsov
Portal
TRENDS
Yulia Liderman
The group „Collective Actions“:
metonymy of theater
in the 1st volume
of „Travels out of the city“
The place of theater in unofficial
Soviet culture was not limited to semiunderground
performances. Theater
reminds of itself by the names of
performances of the group „Collective
Actions“ and is reflected in the archive
of their „Journeys out of the city“.
Its unobtrusive presence makes one
think about how the borders of theatrical /
performative were drawn in those years
in Russia
THEATER. sees into how the Russian
artistic avant-garde of the 1950’s and 1970’s
anticipated modern ideas of performativity
Vera Senkina
Boris Ponizovsky and Vyacheslav
Koleichuk: the history of one utopia
Modern interest in social theater makes
one turn to history. And we are surprised
to find our compatriot among European
social theater forerunners
Zinaida Starodubtseva
Alexey Khvostenko — from theater
of the absurd to inclusive theater
in Parisian squats
Театр. № 33
Стр.5
004
Содержание
006 Колонка главного редактора
Марина Давыдова
Кругом возможно Атлантида
ЛЮДИ
010 Вера Пильгун
Игорь Терентьев: «грандиозарь»
018 Алена Солнцева
Григорий Залкинд:
потаенные люди
030 Алла Шендерова
Евгений Харитонов:
«Я подошел ко мне, мы обнялись»
044 Борис Фаликов
Миф Шифферса
058 Лиза Кешишева
Юрий Кононенко:
окольными тропами
102 Инна Скляревская
Моисей Иофьев:
человек не на те времена
108 Наталья Якубова
Гертруда Айзольдт:
«демоническая женщина»
у колыбели режиссерского театра
116 Ника Пархомовская
Дэн Лино и Анита Бербер:
забытые мелодии эстрады
122 Мила Бредихина
Гия Ригвава: рабочая эротика
Театр. №33
Стр.6
005
Содержание
СОБЫТИЯ
ТЕНДЕНЦИИ
130 Мари-Кристина Отан-Матье
«Шинель» и начало русского
концептуального театра
168 Анна Смирина
Трансфуристы:
подповерхностное противотечение
142 Гжегож Низёлок
«Этюд о Гамлете» Ежи Гротовского:
«О чем в Польше нельзя и подумать»
152 Лилия Шитенбург
Анатолий Праудин: гибель эскадры
162 Олег Зинцов
«Дон Жуан» Виктора Шамирова:
портал
184 Вера Сенькина
Борис Понизовский
и Вячеслав Колейчук:
история одной утопии
194 Зинаида Стародубцева
Алексей Хвостенко —
от театра абсурда
к инклюзивному театру
в парижских сквотах
206 Валерий Золотухин,
Юлия Лидерман, Варвара Склез
Театр как место памяти
216 Юлия Лидерман
Группа «Коллективные действия»:
метонимия театра в 1-м томе
«Поездок за город»
224 Женя Беркович
Мимолетности:
что остается от эскиза
СПЕЦПРОЕКТ
076—101
232—248
Сценография и живопись
Юрия Кононенко —
в архивных фотографиях
Театр. № 33
Стр.7