Improvement of specialized aid to children with disorders of the musculoskeletal system. <...> The formation of the musculoskeletal system in childhood and adolescence. <...> МОНИТОРИНГ И ПРОГНОЗИРОВАНИЕ ПСИХОФИЗИОЛОГИЧЕСКОГО СТАТУСА И УСПЕВАЕМОСТИ СТУДЕНТОК I–II КУРСА МЕДИЦИНСКОГО ВУЗА ГБОУ ВПО «Пермская государственная медицинская академия им. акад. <...> Е.А. Вагнера» Минздрава России, 614099, г. Пермь Мониторинг 28 психофизиологических показателей в течение двух учебных лет позволяет разработать модель психофизиологического статуса и две модели успеваемости студенток в период семестра и в период сессии и рассчитать по ним прогноз показателей на два последующих периода обучения с высокой точностью. <...> Рассчитанный по моделям прогноз даст возможность выявлять негативные воздействия стрессовых факторов на студенток на этапе предболезни для коррекции этого состояния с помощью валеологических оздоровительных программ. <...> MONITORING AND PROGNOSIS OF PSYCHOPHYSIOLOGICAL STATUS AND EDUCATIONAL PERFORMANCE OF FIRST/SECOND-YEAR FEMALE MEDICAL STUDENTS Perm State Medical Academy named after Academician E.A. <...> Vagner, Perm, Russian Federation, 614099 Monitoring of 28 indices in first/second-year female medical students during two years allowed to deliver the approximation of psychophysiological status and two patterns of educational performance during both session and examination period and according to them calculate the prognosis for these indices for two subsequent studying periods with high accuracy. <...> Key words: monitoring, health, students, psychophysiological indices, prognosis, approximation of psycho physiological status, pattern of educational performance . <...> Diagnostics of disorders and diseases of the musculoskeletal system in schoolchildren: approaches, terminology, classification. <...> Innovative technologies for detection, correction and prevention of disorders of the musculoskeletal system schools. <...> Студенты вузов составляют многочисленную группу лиц умственного труда, который требует напряжения памяти, внимания, мыслительных процессов, так как обучение связано с постоянным восприятием и переработкой широкого объема новой информации <...>