Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634840)
Контекстум
Руконтекст антиплагиат система
Политическая лингвистика  / №2 2016

ДЖИХАДИСТСКАЯ ПРОПАГАНАДА В ИНТЕРНЕТЕ И СОЦИАЛЬНЫХ МЕДИА (125,00 руб.)

0   0
Первый авторСтышинский
Страниц7
ID373965
АннотацияНастоящая статья посвящена исследованию коммуникативных стратегий, используемых в пропаганде двух основных джихадистских организаций — «Аль-Каиды» и «Исламского государства Ирака и Леванта» (в альтернативном переводе «Исламского государства Ирака и Сирии»). Как показывает практика, агитация, осуществляемая данными террористическими организациями, позволила значительно расширить их идеологическое влияние в мире. С одной стороны, пропаганда «АльКаиды» и ИГИЛ играет значимую роль в вербовке боевиков со всего мира для участия в боевых действиях в Ираке и Сирии, с другой — поощряет сторонников пропагандируемой идеологии осуществлять террористические акты на Западе. Анализ пропаганды «Аль-Каиды» показывает, что дискурс данной организации опирается на ограниченный набор средств убеждения — литургическую проповедь и традиционную арабскую риторику. Пропаганда ИГИЛ характеризуется использованием новых техник пропаганды: традиционные литургические выступления на арабском языке, адресованные посетителям мечетей, сочетаются с современными формами коммуникации, такими как радио, телевидение, социальные медиа, в том числе передовое программное обеспечение, высококачественные изображения, графика и видео. Более того, исследование джихадистской пропаганды обнаруживает идеологическую конкуренцию между «Аль-Каидой» и ИГИЛ, пытающихся воздействовать на эмоциональную сферу адресата и привлечь сторонников.
УДК81'42:81'38
Стышинский, M. ДЖИХАДИСТСКАЯ ПРОПАГАНАДА В ИНТЕРНЕТЕ И СОЦИАЛЬНЫХ МЕДИА / M. Стышинский // Политическая лингвистика .— 2016 .— №2 .— С. 161-167 .— URL: https://rucont.ru/efd/373965 (дата обращения: 26.04.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Introduction Growing threats and worldwide influences of jihadist organizations such as the Islamic State of Iraq and Syria (ISIS) or al-Qaeda rely on ideological, military, financial and operational capacities. <...> However, radical Islamist groups could not succeed without appropriate propaganda and communication strategies that enabled to recruit and inspire insurgents, including foreign volunteers. <...> Al-Qaeda was the first organization, which exploited effectively media agitations, which concentrated on audiovisual manifestos broadcasted by Arab satellite channels and Internet websites. <...> The manifestos had limited technical facilities and they relied on traditional communication forms in the Arab world. <...> In recent times, agitation campaigns have been initiated by ISIS, which focuses on new technologies and social media. <...> In fact, the death of Osama bin Laden in 2011 and other Al-Qaida’s leaders like Anwar Awlaqi or Abu Yahia al-Libi, as well as eruption of the Arab Spring have affected al-Qaeda’s ideological and operational capacities. <...> Moreover, failures of the transition process in post-revolutionary countries and overthrew of Islamist representatives by secular and military forces deepened the crisis among al-Qaeda’s militants who expected other results and they hoped to share power or to implement their ideological programs. <...> Abu Bakr al-Baghdadi, the leader of ISIS responded to insurgents’ hopes and offered new concept of jihad and implementation of sharia regulations as well as establishment of the historic caliphate. <...> So far, more than 30 different groups, including insurgents from Asia and Africa have taken an oath to al-Baghdadi [Feakin, Wilkinson 2015: 7-8]. <...> Moreover, al-Qaeda and ISIS compete each other for successful position among worldwide jihadists. <...> The last terrorist attacks in Paris demonstrate this phenomenon. <...> The attack against French Charlie Hebdo magazine in January 2015 was carried out by the Kouachi brothers who were inspired by Al Qaeda in the Arabian Peninsula (AQAP). <...> Besides, Amedy Coulibaly, who headed the attack against the kosher supermarket in Paris claimed that he was encouraged by ISIS [Callimachi, Yardley 2015]. <...> Propaganda techniques played a crucial role in motivation and agitation process that encouraged young persons to carry out brutal acts against civilians in France. <...> Similar situation reflect other <...>

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически
Антиплагиат система на базе ИИ