Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634928)
Контекстум
Руконтекст антиплагиат система

МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ ПРОБЛЕМЫ ИССЛЕДОВАНИЯ БЕЗОПАСНОСТИ ОБРАЗОВАНИЯ (330,00 руб.)

0   0
АвторыКамашев С.В.
ИздательствоМ.: ПРОМЕДИА
Страниц7
ID220808
АннотацияВ статье рассматриваются проблемы определения методологического подхода в исследовании проблемы безопасности образования в контексте национальной безопасности. Обосновывается необходимость разработки новых научных, мировоззренческих и концептуальных подходов к проблеме обеспечения безопасности образования. Автор предлагает при формировании методологической основы исследования безопасности образования исходить из деления методологии на три уровня: мето¬дология философии безопасности, методология общей теории безопасности, методология специальной теории безопасности. There are several approaches to the safety probelms: «political safety», «economic safety», «social safety», «ecological safety», «safety of education» and others. Education takes an important place in the system of ensuring the national security of Russia, because it depends on the educational preparation the youth in the XXI century. It is a basis without which the society cannot normally function and develop. In the «Strategy of national security of the Russian Federation till 2020» science and education are specified as one of the main priorities of the sustainable development of Russia at the present stage. The sociopolitical and economic transformations occurring in Russia objectively lead to the need of development of new scientific, world outlook, methodological and conceptual approaches to the problem of safety of education as an important component of national security. An important component of any theoretical development of the phenomenon, process, or subject domain is the methodology which defines the ways and the corresponding tools of knowledge acquisition. It is necessary to note that the problem of safety of education is an interdisciplinary problem. The typology of methodological practices is a problem which is very valuable for our methodological analysis of the «safety of education», in particular, it deals with the following issues: the search for the philosophical bases, the definition of the subject and object of research, the problem of the ontological status of the research object, the statement of tasks, the development of methods, etc. While defining the main directions and programs of research, it is necessary to consider that the correct methodological formulation of the problem of safety should correspond to the question of the ontological status of national security, its communication with the safety of spiritual, social and natural systems and processes in the society. While forming the methodological basis of the research of the education safety, it is expedient to start with the following levels of methodology: safety philosophy, general theory of safety, special theory of safety. Integrated application of the possibilities of all three levels of methodology in the interests of research of the education safety is attained within a complex-systemic approach.
УДК13 + 316.3/.4 + 37.0
МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ ПРОБЛЕМЫ ИССЛЕДОВАНИЯ БЕЗОПАСНОСТИ ОБРАЗОВАНИЯ / С.В. Камашев .— Философия образования .— Москва : ПРОМЕДИА, 2013 .— 7 с. — (2 (57)) .— c.112-118 .— URL: https://rucont.ru/efd/220808 (дата обращения: 30.04.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

С. В. Камашев (Новосибирск) В статье рассматриваются проблемы определения методологического подхода в исследовании проблемы безопасности образования в контексте национальной безопасности. <...> Обосновывается необходимость разработки новых научных, мировоззренческих и концептуальных подходов к проблеме обеспечения безопасности образования. <...> Автор предлагает при формировании методологической основы исследования безопасности образования исходить из деления методологии на три уровня: методология философии безопасности, методология общей теории безопасности, методология специальной теории безопасности. <...> * Статья подготовлена в рамках реализации Программы стратегического развития ФГБОУ ВПО НГПУ на 20122016 гг., проект № 2.3.1. <...> © Камашев С. В., 2013 Камашев Сергей Владимирович кандидат философских наук, докторант НИИ философии образования, Новосибирский государственный педагогический университет. <...> E-mail: kvs200@ngs.ru 112 С. В. Камашев which is very valuable for our methodological analysis of the «safety of education»; in particular, it deals with the following issues: the search for the philosophical bases; the definition of the subject and object of research; the problem of the ontological status of the research object; the statement of tasks; the development of methods, etc. <...> While defining the main directions and programs of research, it is necessary to consider that the correct methodological formulation of the problem of safety should correspond to the question of the ontological status of national security, its communication with the safety of spiritual, social and natural systems and processes in the society. <...> Обращение к проблемам безопасности уже при первом приближении обнаруживает разнообразие подходов. <...> Наряду с такими понятиями, как «политическая безопасность», «экономическая безопасность», «социальная безопасность», появились новые понятия (и для отечественной, и для мировой практики) «экологическая безопасность», «психологическая безопасность», «безопасность образования». <...> Совершенно очевидно, что экономическая, военная безопасность, да и другие составляющие национальной безопасности современного государства немыслимы без квалифицированных кадров; технологическая безопасность невозможна <...>
МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ_ПРОБЛЕМЫ_ИССЛЕДОВАНИЯ_БЕЗОПАСНОСТИ_ОБРАЗОВАНИЯ.pdf
Философия образования, ¹ 2(47), 2013 УДК 13 + 316.3/.4 + 37.0 МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ ПРОБЛЕМЫ ИССЛЕДОВАНИЯ БЕЗОПАСНОСТИ ОБРАЗОВАНИЯ* (Новосибирск) В статье рассматриваются проблемы определения методологического подхода в исследовании проблемы безопасности образования в контексте национальной безопасности. Обосновывается необходимость разработки новых научных, мировоззренческих и концептуальных подходов к проблеме обеспечения безопасности образования. Автор предлагает при формировании методологической основы исследования безопасности образования исходить из деления методологии на три уровня: методология философии безопасности, методология общей теории безопасности, методология специальной теории безопасности. методология, образование, национальная безопасность, безопасность образования, методологические уровни, комплексно-системный подход. METHODOLOGIÑAL PROBLEMS OF STUDYING THE EDUCATION SAFETY (Novosibirsk) There are several approaches to the safety probelms: «political safety», «economic safety», «social safety», «ecological safety», «safety of education» and others. Education takes an important place in the system of ensuring the national security of Russia, because it depends on the educational preparation the youth in the XXI century. It is a basis without which the society cannot normally function and develop. In the «Strategy of national security of the Russian Federation till 2020» science and education are specified as one of the main priorities of the sustainable development of Russia at the present stage. The sociopolitical and economic transformations occurring in Russia objectively lead to the need of development of new scientific, world outlook, methodological and conceptual approaches to the problem of safety of education as an important component of national security. An important component of any theoretical development of the phenomenon, process, or subject domain is the methodology which defines the ways and the corresponding tools of knowledge acquisition. It is necessary to note that the problem of safety of education is an interdisciplinary problem. The typology of methodological practices is a problem * Статья подготовлена в рамках реализации Программы стратегического развития ФГБОУ ВПО “ÍÃÏÓ” на 2012–2016 ãã., проект ¹ 2.3.1. © Камашев Ñ. Â., 2013 Камашев Сергей Владимирович – кандидат философских наук, докторант НИИ философии образования, Новосибирский государственный педагогический университет. E-mail: kvs200@ngs.ru 112 Ñ. Â. Камашев Ключевые слова: S. V. Kamashev
Стр.1