ВЕСТНИК
ПРАВОСЛАВНОГО
СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО
ГУМАНИТАРНОГО
УНИВЕРСИТЕТА
Журнал выходит четыре раза в год.
Основан в 1997 г.
ПЕДАГОГИКА. ПСИХОЛОГИЯ
IV: 46
июль
август
сентябрь
Москва 2017
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38
протоиерей Владимир Воробьёв
ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР
А. Н. Лебедев, академик РАЕН, д-р биол. наук, проф.
Д. В. Лифинцев, д-р пед. наук, проф.
Н. И. Лифинцева, д-р пед. наук
Е. А. Александрова, д-р пед. наук, проф.
М. Р. Битянова, канд. психол. наук
И. В. Вачков, д-р психол. наук, проф.
С. Ю. Дивногорцева, д-р пед. наук, доцент
И. В. Егоров, канд. психол. наук, доцент
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ СЕРИИ:
С. И. Абрамов, канд. пед. наук
Г. Ю. Мартьянова, канд. психол. наук, доцент
И. В. Метлик, д-р пед. наук
А. В. Торопова, д-р психол. наук, д-р пед. наук
С. В. Феликсов, канд. филол. наук
М. В. Шакурова, д-р пед. наук, проф.
Л. Ф. Шеховцова, д-р психол. наук, проф.
Т. Т. Щелина, д-р пед. наук, проф.
Л. Б. Шнейдер, д-р психол. наук, проф.
Н. Б. Шумакова, д-р психол. наук, проф.
Т. И. Петракова, д-р пед. наук, проф.
Л. С. Подымова, д-р пед. наук, проф.
И. Н. Семенов, д-р психол. наук, проф.
Т. В. Склярова, д-р пед. наук, доцент
О. В. Москаленко, д-р психол. наук
Т. В. Склярова, д-р пед. наук
НАУЧНЫЙ РЕДАКТОР
РЕДАКТОР ВЫПУСКА
Д. В. ПУШКИНА
Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации
научных работ, отражающих основное научное содержание
кандидатских и докторских диссертаций
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
© Издательство Православного Свято-Тихоновского
гуманитарного университета, 2017
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S
REVIEW
The review is published four times a year.
Founded in 1997.
PEDAGOGY. PSYCHOLOGY
IV: 46
July
August
September
Moscow 2017
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38
Е. А. Aleksandrova, Doctor of Science**
S. I. Abramov, Candidate of Science*
Very Revd. Vladimir Vorobiev
EDITORIAL BOARD:
EDITOR-IN-CHIEF
S. Iu. Divnogortseva, Doctor of Science in Education, Associate Professor
I. V. Egorov, Candidate of Science in Psychology, Associate Professor
S. V. Feliksov, Candidate of Science in Philology
M. R. Bitianova, Candidate of Science in Psychology
А. N. Lebedev, Member of Russian Academy of Natural Sciences,
Doctor of Science in Biology, Professor
G. Iu. Mart'ianova, Candidate of Science in Psychology, Associate Professor
I. V. Metlik, Doctor of Science in Education,
O. V. Moskalenko, Doctor of Science in Psychology
D. V. Lifi ntsev, Doctor of Science in Education, Professor
N. I. Lifi ntseva, Doctor of Science in Education,
A. V. Toropova, Doctor of Science in Psychology, Doctor of Science in Education
I. V. Vachkov, Doctor of Science in Psychology, Professor
L. B. Shn. Shekhovtsova, Doctor of Science in Psychology, Professor
N. B. Shumakeider, Doctor of Science in Psychology, Professor
T. V. Skliarova, Doctor of Science in Education, Associate Professor
M. V. Shakurova, Doctor of Science in Education, Professor
L. FT. T. Shchelina, Doctor of Science in Education, Professor
ova, Doctor of Science in Psychology, Professor
L. S. PT. I. Petrakova, Doctor of Science in Education, Professor
I. N. Seodymova, Doctor of Science in Education, Professor
menov, Doctor of Science in Psychology, Professor
T. V. Skliarova, Doctor of Science in Education
EDITOR
ACADEMIC EDITOR
D. Pushkina
The Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals
of the Higher Attestation Commission of the Ministry of Education
and Science of the Russian Federation
* According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, the degree of Candidate
of Sciences (Cand. Sc.) belongs to ISCED level 8 — “doctoral or equivalent”, together with PhD, DPhil, D.Lit,
D.Sc, LL.D, Doctorate or similar.
**
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
According to ISCED 2011, a post-doctoral degree called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect
second advanced research qualifi cations or higher doctorates.
© Publishing house of St. Tikhon's Orthodox
University for the Humanities, 2017
in Education, Professor
in Education
Стр.5
Вестник ПСТГУ. Серия IV: Педагогика. Психология. 2017. Вып. 46
СОДЕРЖАНИЕ
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПЕДАГОГИКА
ПРОБЛЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ
ЛИТВИНОВА С. Н., ТАНВЕЛЬ И. В.
МУМРИКОВ О. А.
Проектирование профиля образовательной программы бакалавриата:
маркетинговый подход . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Ойкумена в Священном Писании:
о необходимости учета культурно-исторического контекста
в современной библейской апологетике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
СОЦИАЛЬНАЯ ПЕДАГОГИКА
КОЗЛОВА М. А.
Моральные основания социальной политики в педагогическом дискурсе . . . . . . 34
ИСТОРИЯ ПЕДАГОГИКИ
БАРАННИКОВА Н. Б., БЕЗРОГОВ В. Г.
РОМАШИНА Е. Ю.
БЕЛЕНЧУК Л. Н.
«Кто сохраняет словом образ дорогой»: учебники начальной грамоты
в педагогике эмиграции 1920–1930-х годов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Визуализация религии в российских азбуках
и букварях XIX — начала XX в. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Владимир Яковлевич Стоюнин о развитии отечественной школы
в первой четверти XIX в.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
5
Стр.6
Содержание
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПСИХОЛОГИЯ
ШНЕЙДЕР Л. Б.
Мировосприятие и гражданское позиционирование
как психолого-педагогическая проблема воспитания . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
НАУМОВА Д. В.
Диагностика видов гражданского мировосприятия молодежи . . . . . . . . . . . . . . . . 108
ФОМИН А. А.
Опыт диагностики метапредметных компетенций
учащихся основной школы (на основе работы с текстами) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
СЕРЫХ А. Б., ЗАЙЦЕВА А. А.
оФормирование профессиональной идентичности у студентов,
бучающихся по направлениям биономических профессий . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Стр.7
St. Tikhon’s University Review. Series IV: Pedagogy. Psychology. 2017. Vol. 46
CONTENTS
ARTICLES: PEDAGOGICAL SCIENCE
PROBLEMS OF EDUCATION
LITVINOVA S., TANVEL I.
a MarkDesigning the Profi le of an Undergraduate Education Programme:
MUMRIKOV O.
eting Approach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
The Oecumene in the Scripture: The Importance of Cultural
and Historical Context in Contemporary Biblical Apologetics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
SOCIAL PEDAGOGY
М. KOZLOVA
Moral Foundations of the Social Policy in Pedagogical Discourse . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
HISTORY OF PEDAGOGY
BARANNIKOVA N., BEZROGOV V.
of R“Who Might Remember all the Native Words”: Elementary School Books
BELENCHUK L.
ussian Emigration of the 1920s — 1930s . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
ROMASHINA E.
Visualising Religion in Russian ABC-Books of the 19th — Early 20th Centuries . . . . . . 67
Vladimir Yakovlevich Stojunin on the Development of Russian Schools
in the First Quarter of the 19th Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
7
Стр.8
Contents
ARTICLES: PSYCHOLOGY
SCHNEIDER L.
anWorld-Perception and Civil Positioning as a Psychological
FOMIN A.
d Pedagogical Problem of Upbringing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
NAUMOVA D.
Diagnostics of Types of the Civil Worldview of Young People . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
An Attempt at Assessing Meta-Subject Competences
of Secondary School Students (Based on the Work with Texts) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
SERYKH A., ZAJTSEVA A.
Formation of Professional Identity of Students of Bionomic Disciplines . . . . . . . . . . . . 129
Стр.9