ВЕСТНИК
ПРАВОСЛАВНОГО
СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО
ГУМАНИТАРНОГО
УНИВЕРСИТЕТА
f3!…= "/.%,2 2/! !=ƒ= " %.
n“…%"=… " 1997 .
ВОПРОСЫ ИСТОРИИ И ТЕОРИИ
ХРИСТИАНСКОГО ИСКУССТВА
V : 45
…"=!
-"!=
=!2
l%“*"= 2022
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38
ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР
протоиерей Владимир Воробьев (Россия, Москва)
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ СЕРИИ:
прот. Алексей Емельянов (Россия, Москва)
Е. Г. Артемова, д-р иск., доцент (Россия, Москва)
А. Л. Баталов, д-р иск., проф. (Россия, Москва)
Л. А. Беляев, д-р ист. наук (Россия, Москва)
З. М. Гусейнова, д-р иск., проф. (Россия, Санкт-Петербург)
О. Л. Зосим, д-р иск., доцент (Украина, Киев)
Н. Ю. Плотникова, д-р иск., доцент (Россия, Москва)
Ю. Р. Савельев, д-р иск., канд. архитектуры,
действительный член Академии художеств (Россия, Москва)
Е. Устинович, д-р архитектуры, проф. (Польша, Белосток)
Е. Ю. Шевчук, канд. иск., доцент (Украина, Киев)
НАУЧНЫЕ РЕДАКТОРЫ:
А. А. Воронова, канд. иск.
О. Н. Соколова, канд. иск.
Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации научных работ,
отражающих основное научное содержание кандидатских
и докторских диссертаций по следующим научным специальностям:
17.00.02 — Музыкальное искусство (искусствоведение), 17.00.04 — Изобразительное
и декоративно-прикладное искусство и архитектура (искусствоведение),
17.00.09 — Теория и история искусства (искусствоведение)
ISSN 2220-5098 (Print)
ISSN 2409-5214 (Online)
© Издательство Православного Свято-Тихоновского
гуманитарного университета, 2022
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S
REVIEW
The review is published four times a year.
Founded in 1997.
CHRISTIAN ART.
QUESTIONS OF HISTORY AND THEORY
V : 45
January
February
March
Moscow 2022
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38
EDITOR-IN-CHIEF
Very Revd. Vladimir Vorobiev (Moscow, Russia)
EDITORIAL BOARD:
Very Revd. Aleksei Emel’ianov, Chairman of the Editorial Board (Moscow, Russia)
E. G. Artemova, Doctor of Sciences in Art Criticism (Moscow, Russia)
A. L. Batalov, Professor, Doctor of Sciences* in Art Criticism (Moscow, Russia)
L. A. Beliaev, Doctor of Sciences in History (Moscow, Russia)
Z. M. Guseinova, Professor, Doctor of Sciences in Art Criticism (St. Petersburg, Russia)
N. Yu. Plotnikova, Doctor of Sciences in Art Criticism, Associate Professor
(Moscow, Russia)
Yu. R. Savel'ev, Doctor of Sciences in Art Criticism,
Full Me Candidate of Sciences in Architecture,
E. Yu. Shevchuk, Candidate of Sciences**
mber of the Academy of Arts (Moscow, Russia)
(Kiev, Ukraine)
in Art Criticism, Associate Professor
J. Ustinovich, Professor, Doctor of Sciences in Architecture (Belostok, Poland)
O. L. Zosim, Doctor of Sciences in Art Criticism, Associate Professor (Kiev, Ukraine)
ACADEMIC EDITORS:
A. Voronova, Candidate of Sciences in Art Criticism
O. Sokolova, Candidate of Sciences in Art Criticism
St. Tikhon's University Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals
of the Higher Attestation Commission of the Ministry of Education and Science
of the Russian Federation and is recommended for the publication of articles which refl ect
the scientifi c content of theses for the degrees of Candidate of Sciences and Doctor of Sciences
in the following specialisations: 17.00.02 — Musical Art (Art Criticism),
17.00.04 — VIsual Art, Applied Arts and Architecture (Art Criticism),
17.00.09 — Theory and History of Art (Art Criticism).
advanced research qualifi cations or higher doctorates.
**
* According to ISCED 2011, a post-doctoral degree called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect second
According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, the degree of Candidate
© Publishing house of St. Tikhon's Orthodox
University for the Humanities, 2022
of Sciences (Cand. Sc.) belongs to ISCED level 8 — “doctoral or equivalent”, together with PhD, DPhil, D.Lit,
D.Sc, LL.D, Doctorate or similar.
ISSN 2220-5098 (Print)
ISSN 2409-5214 (Online)
Стр.5
Вестник ПСТГУ. Серия V: Вопросы истории и теории христианского искусства. 2022. Вып. 45
СОДЕРЖАНИЕ
ИССЛЕДОВАНИЯ
МАМЛИНА А. Б.
из Национальной библиотеки ФрОсобенности изображения ада в миниатюре рукописи It. 2017
анции . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
ИВАНОВА С. В.
Иконография Воскресения в русском искусстве XVI–XVIII вв.:
источники формирования нового канона . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
ГРИБКОВА А. И.
сПарные сцены «Рождество Христово» и «Успение Богоматери» в росписи
и ообора Саввино-Сторожевского монастыря 1649–1650 гг.: место в программе
собенности иконографии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
ТЮПАНОВА О. Е.
Пространство Слова: эпиграфика в интерьерах голландских церквей XVII века . . . 64
АИТОВА С. Н.
Новые композиционные типы житийных икон в ярославской
и костромской живописи во 2-й половине XVII века . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
НИКУЛИНА А. А.
Подготовка женщин-регентов в учебных заведениях на рубеже XIX–XX веков
(на примере Свято-Владимирской церковно-учительской школы) . . . . . . . . . . . . . . 99
ПОЛОЗОВА И. В., ТЮРЯКОВА Ю. В.
(на примерКонцерты духовной музыки в российской провинции начала ХХ века
е городов Среднего и Нижнего Поволжья) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
ГОРЮНОВА О. С.
Жанр духовного стиха в хоровом творчестве Ю. М. Буцко на примере кантаты
«Четыре старинных русских песнопения из сборника “Цветник”» . . . . . . . . . . . . . 126
САДЫКОВА Н. В.
Православная певческая традиция Сахалина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
ЧЕРВЯКОВА И. М.
Астраханский архиерейский хор в концертах духовной музыки . . . . . . . . . . . . . . . . 153
ХРОНИКА
О работе секций «Церковное пение» и «Христианское искусство»
на XXXII Ежегодной богословской конференции ПСТГУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
5
Стр.6
St. Tikhon’s University Review. Series V: Problems of History and Theory of Christian Art. 2022. Vol. 45
CONTENTS
ARTICLES
MAMLINA А.
Images of Hell from Guiniforte Barzizza’s Commento
(It. 2017, Bibliothèque nationale de France) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
IVANOVA S.
Iconography of the Resurrection in the Russian Art of the 16th
Sources of Formation of the New Canon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
— 18th
Centuries:
GRIBKOVA A.
PPaired Compositions Birth of Christ and Death of Theotokos on Monumental
ainting of the Cathedral of Nativity of Theotokos in Savvino-Storozhevsky
Monastery (1649–1650): the Role in the Programme and Features of Iconography . . . . . 45
TYUPANOVA O.
The Space of the Word: Epigraphy in the Interiors of Dutch Churches of the 17th
AITOVA S.
New Composition Types of the Russian Vita Icons in Yaroslavl
and Kostroma painting of the Second Part of the 17th
— 20th
Century . . .64
Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
NIKULINA A.
Education of Female Church Choir Masters in Educational Institutions at the Turn
of the 19th
POLOZOVA I., TYURYAKOVA YU.
Concerts of Spritial Music in the Russian Province in the Early 20th
(with Towns of the Middle and Lower Volga Region) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Century
GORYUNOVA O.
The Genre of Spiritual Verse in the Choral Work of Yu. M. Butsko with the example
of the Cantata “Four Old Russian Chants from the Collection Flower Garden” . . . . . . . 126
SADYKOVA N.
Sakhalin Orthodox Singing Tradition . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
CHERVYAKOVA I.
Bishop’s Choir of Astrakhan in Concerts of Sacred Music . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
CHRONICLE
On the Work of the Sections “Church Singing” and “Christian Art” at the 32nd
Theological Conference of St. Tikhon’s Orthodox University for the Humanities . . . . . 167
Annual
6
Centuries (with St. Vladimir’s Church Teacher’s School as an Example) . . . . 99
Стр.7